|
|
| Hvad er en skovturshest? |
| Forfatter:  |
Heidisse |
| Dato:  |
10-04-2007 12:28 |
|
Nu må jeg altså vide det: hvad forstår DU ved ordet "skovturshest"? Jeg har nemlig altid troet, at når jeg engang skulle købe en hest til mig selv, så skulle det være en skovturshest... en rolig og trafiksikker hest som hovedsageligt skulle bruges til lange ture langs vejene og i skoven. Men nu ser jeg i mange salgsannoncer, at der står noget i retning af: "Lotte egner sig supergodt som skovturshest, da hun har slidgigt i begge bagben, spat i begge forben og tit har ondt i ryggen..." (overdrivelse fremmer forståelsen). Jamen altså... man kan da ikke bruge sådan en hest til lange rideture i naturen!? Hmm... måske menes der den slags skovture, som vi har med vores hund: hesten proppes ind i bagagerummet af bilen, og køres direkte ud i skoven, og får sig en lille gåtur. Derefter er det tilbage i bagagerummet og hjem og få sig et hvil på sofaen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skovturshest. |
Krampe |
10-04-2007 12:31 |
|
Er enig med dig, en skovturshest er en hest der hovedsageligt skal bruges til ture, men stadig skal være frisk. Selvfølgelig kan en hest med f.eks spat måske godt bruges til formålet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En skovturshest... |
|
|
... er en sund, stabil og rask hest der er behagelig at ride på længere ture, har stærke og sunde ben og ryg, ikke er bange for alt muligt og som er trafikvant. Alt i alt en sund, velopdragen og velredet hest. At den så ikke BEHØVER kunne springe store forhindringer eller lave fine dressurøvelser er noget andet. Men at sælge en nedslidt/syg hest som skovturshest fordi den ikke kan tåle dressur/spring er lige så vanvittigt som at sælge den som selskab. Hvis man har en syg eller nedslidt hest og ikke selv kan beholde den, må man tage ansvaret og sende den over broen.
£isbeth & Baloo Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you. Aldous Huxley
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg mener |
|
|
at en skovturs hest er en hest der hovedsagligt bruges til (skov)tur.  Den må gerne være frisk men skal samtidig være stabil, den behøver ikke at ku gå fin dressur og spring bare den kan styres og stoppes i alle gangarter. En hest med spat kan sagtens bruges til det, afhængig af hvilken grad den har spat, gigt vil heller ikke være den store begrænsning, men igen afhængigt hvilken grad. En hest med eks. ondt i ryggen vil jeg slet ikke ride på, men forsøge at finde ud af hvorfor og så se om det kan kureres, derefter kan man måske bruge den som let skovturshest. Det kan også være en hest som har haft en skade og ikke kan starte stævne igen, men godt kan rides let. alt i alt ser jeg skovture som let motion og det skal en skovturs hest kunne holde til. Maria, Stald ES
Tallentfuld Allround fjordhoppe m. mange muligheder udlånes.
Super 2 års DSP vallak sælges. Westernsadel m.m sælges. Se mere på min præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skovtur.. |
Pernille ♥Donna♥ |
10-04-2007 12:42 |
|
en hest der er til salg og gåt som skovturshest og har spat og alt mulig andet, er jo at købe andres affald(misforstå mig ikke). Så har hesten jeg nok bare bedst af at gå og nusse på en mark hver dag, og lige blive trukket lidt. Jeg red selv på en hest der var vildt go springer og dressur var hun bestemt hellere ikke dum til. Men skovturene, dem elskede hun virkelig, de ture i skoven, jorde over stubmarkerne, og ud og soppe i havet. Jeg mener en rigtig skovturs hest er en hest der er glad for det, og ikke bare er i skoven fordi ejeren mener det er det rigtige for den. Men er enig i dit eksempel af en annonce af en skovturshest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ha ha ha ha |
|
|
Er meget enig med dig.. En skovturshest er en hest der virker og som kan klare de lange ture. Som er sød og flink, trafiksikker og opmærksom på ting men uden at være "supervågen" Desværre er disse heste i dag dyre 30+ og det er der nogle menesker der har set muligheder i. Så de sælger deres "gamle, udtjente rideheste" for en ok pris for dem og slipper for selv at tage beslutningen om at skulle aflive.. Og ja. Det er da muligt at lotte med spat i begge bagben og ondt i ryggen kan få et enkelt godt år mere.. Men i min verden aflivede jeg hellere min hest hvis den stod med de skavanker. end at sælge den videre som "skovturshest"
Pura Raza Española www.staldrohan.dk Forhandler af Regulator på fyn. Indholddeklaration på RC på min HP
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En skovturshest |
|
|
er en hest der skal gå skovture. At mange så vælger at købe en hest med en skavank eller mindre skade og bruge den til skovtur ser jeg ingen problemer i så længe hesten kan bruges til det uden smerter og gener. Jeg ser ikke betegnelsen som noget specielt negativt, men jeg er også selv skovtursrytter - når jeg rider. For nylig var der en lækker islænder til salg. Ikke specielt gammel (14 år), ikke skadet og ikke uduelig/dårlig ridehest (flere gange DM-deltager i de højere gangartsklasser) og ikke dum. Da ejeren syntes den skulle slippe for at gå stævner fordi den ikke trivedes med det blev den kun solgt som skovturshest og jeg ville have elsket at have sådan en luksus-skovturshest at ride på og sådan tror jeg der er mange, der har det.
Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige noget for mig |
Illum |
10-04-2007 12:46 |
|
En skovturs hest er IKKE en hest der ikke kan holde til minimum 2 timer i frisk ridt gennem skoven. Der er IKKE en hest der står med det ene ben i graven. Der er ikke en hest der kun kan skridte hver 3. dag. En skovturshest er ikke billig og nej 40.000 er IKKE dyrt for en god sund skovturs hest. En skovturs hest er såment bare en hest der rides i skoven og ikke i en sandkasse dag ud og dag ind. Den er smuk, livlig, frisk, styrbar og kold i bøtten. En skovturs hest er sådan en jeg har på matriklen, nemlig Smukke Gagner.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skovturshest |
|
|
En god skovturshest er for mig: En hest der er stabil og udholdende. En hest der ikke bliver bange for alt på sin vej, og som går villigt frem men som også er til at standse efter en god galop En hest der er sikker på benene og ikke snubler over hver en gren. En hest som kan forcere små træstammer eller grøfter uden problemer.
The number of people watching you, is directly proportional to the stupidity of your action... www.haflinger.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen dog. |
|
|
En skovturspru i mine øjne er: - Evt en hest som er lidt oppe i alderen, som måske HAR gået seriøs dressur eller spring. - En som eller ser frisk og rask. Dvs ikke har ondt, eller lider på nogen både med diverse sygdomme. - En hest som man kan stole på, er rolig i skoven, på vejene. Kan klare og NYDER lange ture i skoven. (Dvs en hest som selv ikke savner at "lave noget") Af racer ville jeg nok købe en islænder eller tungere oldenborg som skovturshest Måske fordi jeg har set de racer gå mest som skovtursheste. Men altså - alle racer kan jo bruges til fine skovtursheste. Og en engelsk fuldblod kan jo vær lige så rolig, dejlig og sød.
Det Er Så Svært At Skilles Ad, Så Svært At Gå Sin Vej. Men Alle Mine Tanker, Vil Altid Følge Dig :'(-<3' Jeg Er Ikke Selvcentreret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist.
^ Hvil I Fred (Prinsesse) Snowy<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skovtursheste |
|
|
Tja det er da sådan nogen som mine, vaskeægte-skovtursheste der er sunde og raske og fornuftige i hovedet og som jeg netop snildt som Illum siger kan forlange 2 timers frisk ridt af (eller mere) i skoven 
Kærlig hilsen Ann-Rikka  Kravlegård og barnevognsele købes Termin d. 28/6-2007. Skal giftes d. 29/9-2007. Mor til englebarnet Tika 18/3-2006, R.I.P. Hestene Chico Dot DK og Lamells Sweet Jossie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad er en skovtur? |
|
|
Det er måske også noget der lige skal defineres - for jeg tror der er stor forskel på hvad man mener en skovtur er. Hvis man mener at det er at skridte, trave og måske tage en lille galop rundt på flade, lige og veletablerede veje så KAN det da godt være at en gigt- eller spathest kan klare det uden de store problemer - med de nødvendige 20-30 minutters skridtopvarmning først! MIN opfattelse af en skovtur er at det også går rundt på de små skovstier, det går op og ned ad bakker og skrænter, måske skal man hoppe/gå over et vandløb eller en lille træstamme eller gå gennem jord der er lidt svuppet. Sommetider er det nødvendigt med lidt slalom mellem træerne - et par snævre vendinger her og der er helt på sin plads. Mine skovture foregår i roligt kontrolleret tempo, men der stilles krav til at hesten kan sætte sine ben sikkert og at han kan "sno sig". Jeg har haft en gigthest og må da klart sige at det sidste år han var ridbar, var skovturene kraftigt ændret for at være tilpasset hvad han kunne klare. Og umiddelbart tror jeg at det kedede ham lidt bare at være på de store veje, han prøvede at stikke ind af vores gode gamle småstier indimellem, men dem kunne benene ikke klare, så han fik ikke lov.
£isbeth & Baloo Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you. Aldous Huxley
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En skovturshest |
|
|
er en heldig hest som er sluppet ud af sandkassen, da den er så fornuftig at den kan bruges til lidt af hvert og ikke kun den planlagte afmærkede sti rundt om rideskolens parkeringsplads. Så møder du den heller ikke blandt de velskolede heste som kommer i skoven hver søndag og jager rundt på 4 spor med et forvildet blik i øjnene. Helst iført bling bling + speciel beslag så benene også kan holde, 8 stk gamacher for en sikkerheds skyld, 3-4 dækner så de også kan holde varmen her i april måned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skovturs hest |
|
|
for mig er en god skovturs hest - en rolig stabil hest -alder underordnet -bløde gangarter som er behagelige i terræn - sikker på benene - en hest med mod og fremdrift det er mine kriterier og så skal den jo være sund og rask gider skam ikke købe en tur hest med dårlige ben for de kan blive meget belastede i terrænet 
AYLA FORE EVER ZENTA FORE EVER ANIMALS FORE EVER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skovturshest |
|
|
For mig er en skovturshest pålidelig,stabil og kan rides på lange ture(2-3 timer) i varieret tempo og landskab. Derfor skal den ikke være skrøbelig i hverken fysik eller psyke.
Annette Sælges: Eskadron kombi underlag str.full. RTS bukser str.84. Billeder på præsentationen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skovturshest |
Merri |
10-04-2007 16:33 |
|
Der blev i sin tid set lidt skævt til Solskin og mig, blot fordi jeg fortrak at ride hende i skoven = skovturshest! Hvad vi så lavede der ude var ikke for tøsedrenge *g* Vi red alle 3 gangarter, sprang små bække osv. (hvis der var nogle) klatrede op og ned ad stejle skrænter, red både på fast og løs bund. Sådanne ture tog mellem ½ - 2½ time. Solskin var min 5-årige western araber. Super eksteriør og mentalt med på det hele. En skovturshest kan også være en pensioneret (sund og rask) hest/pony, bare den samtidig passer til rytterens ambitionsniveau. Solskin passede til mit, det havde en ældre krikke med spat ikke gjort.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skovturshest. |
|
|
Jeg har selv lige invisteret i en "skovturshest" Han er 3 år gammel, utrolig fornuftig i hovedet, gik igennem handelsundersøgelse uden anmærkninger og kostede 30000,- Godt nok har han gode dressur og springevner, og jeg vil dog også bruge det lidt. Men kan kommer aldrig ud og starte stævner med mig på ryggen - det skulle lige være distance... Nej, det Magic og mig gør allermest i er gode lange skovture hvor det går der ud. Han var bare lige ryttervant da jeg fik ham, så jeg har kunnet næsten forme ham som jeg ville. Trafiksikker vil jeg ikke kalde ham, men han er godt på vej til at blive det. For mig er en skovturshest, en hest man kan stole på samt sund og rask. Min tidligere skovturshest har desværre fået hovsenebensbetændelse, så derfor er hun kun avlshoppe nu. Dyrlægen mente dog at hun stadig kunne gå lidt skovture. Men jeg har det dårligt med at hun skal derud når hun halter. Der er jo en grund til at hun gør det... Samtidig kræver en skovtur faktisk god kondition af både hest og rytter, så længe der ikke skridtes ret meget. Da der er forskellige underlag og det går jo både op og ned samt der kan snige sig et spring ind. Det er klart at man skal gøre op med sig selv hvad man skal bruge en skovturshest til. Om det skal være en stille skridttur i ny og næ eller om det er skovture med fart over feltet flere gange i ugen - og samtidig hænger pris og kvalitet jo også sammen... Med ønske om nogle rigtige gode skovture til alle Mia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skovturshesten |
Sif (Tinna) |
10-04-2007 18:54 |
|
Jeg kunne aldrig bruge en skadet hest som skovturshest. Mine skovture inkluderer lidt af hvert, ikke for heste med sart psyke eller dårlige ben/ryg. Der klatres, vendes på 5-ører, bakkes, trænes gangarter og der rides gerne 15-20 km når dyret er i form til det. Alt sammen med minimal tøjlehjælp (af hensyn til dyret, jeg rider med meget tyndt bid) og langs veje, under motorvejsbroer. Det kræver noget at være skovturshest hvis man skal mere end bare at tulle rundt. Min hest nyder det, men havde hun været bange for f.eks at klatre eller bange for lastbiler, så var den jo ikke gået. Hun var absolut ikke billig, men hun er perfekt. Og så kan hun godt gå lette tøltklasser hvis jeg ellers selv gad. Det er jo et plus.
------ Rotter er geniale kæledyr. Spiser alt og holder svigermor fra døren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En skovturshest... |
|
|
er en heldig hest som er sluppet ud af sandkassen, da den er så fornuftig at den kan bruges til lidt af hvert og ikke kun den planlagte afmærkede sti rundt om rideskolens parkeringsplads. Så møder du den heller ikke blandt de velskolede heste som kommer i skoven hver søndag og jager rundt på 4 spor med et forvildet blik i øjnene. Helst iført bling bling + speciel beslag så benene også kan holde, 8 stk gamacher for en sikkerheds skyld, 3-4 dækner så de også kan holde varmen her i april måned. M Pedersen: Hehe, lige mine tanker. Godt formuleret.
The number of people watching you, is directly proportional to the stupidity of your action... www.haflinger.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Fuldstændig enig med Lisbeth&Baloo |
Shadowfax ♥Romeo♥ |
10-04-2007 21:29 |
|
Shadowfax & FRIESEREN ROMEO Stald AnnesMinde - Opstaldning, klub og hygge !Part eller træningshjælp søges til frieserplag! 1-2 pladser ledig i løsdrift/boks (Vejrup) (P.t. kun vallakker, min. stangmål 120cm)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|