Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvad mener du? Hundeluftning
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 08:44

I "forlængelse" af mit andet indlæg, kommer jeg lige med dette spørgsmål.

Min hund er - som beskrevet i det andet indlæg - utrolig glad for andre hunde.

Hun er næsten en pestilens sådan som hun bare SKAL hilse på dem, når vi møder dem.

Det har gjort at jeg tit og ofte vælger at hun simpelthen ikke skal have lov at hilse, idet hun skal lære at man rent faktisk godt kan gå forbi uden at skulle mase ind foran og over til hunden.

Det går rimeligt nu - at vi så ind imellem vender om og lader dem hilse efterfølgende er så en ting.

Men det at hun indser man IKKE partout SKAL over til den anden når man møder den, er det vi stræber efter.

I denne træning havde jeg så følgende lille episode forleden.

Vi er ude og gå og møder så en mor med barn og hund.

Jeg korter Ronja op, siger "på plads" og da hun så småt begynder at trække derover får hun et fast "nej".

Moderens hund er en bette en og den trækker og hiver for at komme over og hilse.

Vi fortsætter og da vi så er lige ud for dem og Ronja liiige skal over til den lille ekstremt aktive, hilseglade hund, får hun endnu et fast "NEJ" og et ryk i snoren og vi går forbi.

Moderen stopper op og spørger "Må den ikke hilse???"

Og jeg svarer "jo, men hun har også godt af at lære at man ikke skal hilse HVER gang"

Hun blev faktisk lettere fornærmet og trækker sin hund med sig og går.

Ligner en der tænker jeg er da vist tom oven i...

Mit spørgsmål...

VAR det en dum metode jeg brugte, og svar jeg kom med?

Jeg mener bare, når nu netop Ronja er SÅ hundeglad, er det så ikke at bekræfte hende i at det er ok og hive/trække over til hundne, hvis hun får lov at hilse hver gang??

Eller er jeg "tom oven i"?

Hvordan havde du taklet situationen?

...det er lettere at arbejde,

end at forklare hvorfor man ikke gjorde det...

SØGES: Med lys og lygte, søges en part/rytter til Amigo. se præs! Postnr. 8362/8660

0
0
Svar på denne tråd

min mening
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 08:47

Jeg ville gøre som dig.

Jeg har selv trænet det med Bobo, at han ikke nødvendigvis behøver at hilse på alle de hunde og mennesker han møder.

Hilsen Marianne

Har du fået dine vinger

sidder de godt nok?

og kan du flyve rundt i luften

med de andre i din flok?

"Danser med Drenge" -Er der nogen i himlen

*Homestyle, -jeg glemmer dig aldrig, R.I.P 26/9-05*

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 08:54

Vi gør det samme som dig...

Ligeledes når jeg kommer til ringtræning - træning til udstillinger, lærer mine hunde også at med den line på hilser og leger man ikke, det nytter jo ikke noget at man kommer ind i ringen med 10 andre hunde og at min hund først skal hilse på alle de andre før den er klar, det samme hvis man skal til agility stævner og lydighedsprøver - hvis hunden ikke kan skælne er det jo svært at bruge den til nogle af de ting.

Jeg får også mange himelvendte øjne, men sådan er min holdning - til træning er det en leg med mig, til hverdag er det en leg med andre hunde...

Mvh. Kri§tin@

*EN RIGTIG HEST ER EN OLDENBORG*

*EN RIGTIG PONY ER EN WELSH MOUNTAIN*

Mine billeder må ikke "lånes" uden tilladelse!!

0
0
Svar på denne tråd

hej igen!
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 08:55

nej jeg synes også du gjorde det rigtige.

hvad nu hvis I en dag skal forbi en hund du kan se har tænkt sig at bide?

fortsæt du bare og held og lykke med træningen.

Maiken

Nu med Savannah ....

0
0
Svar på denne tråd

Glade hunde...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 09:03

Vi bor lige ud til en temmelig "fodgænger-trafikeret" vej - og her kommer en dame med hendes mellemstore hund tit forbi.

Hun synes det var så "sjovt" at hendes hund skulle hilse på Bjørn, som bestemt ikke kan lide at nogen kommer ind på hans enemærker, hvis de ikke har fået lov (læs: går ind i gruset foran lågen til vores gårdsplads).

Hun vader lige hen til vores låge, og så skal de to da hilse på hinanden, hvilket resulterer i en enormt stresset hund på vores side af hækken, for han kan bestemt ikke lide hendes han-hund.

Og hun blev ved, selvom jeg bad hende lade være, og fortalte at et bestemt sted ved hegnet skulle hun i hvert fald ikke stoppe, for så var risikoen for at stå med 50 kg hund over hegnet mulig.

Men så skete det næsten "u-undgåelige" (når nu hun ikke ville lytte, og det var brandærgerligt!) - Bjørn kom ud på fortovet - og så synes hun lige pludselig ikke det var så sjovt at hilse.

Ikke fordi han går til angreb, eller lignende - men han er stor!

Siden da er hendes "pussenusse-nu skal vi da hilse på" lyst blevet meget forringet, og hun vælger helst fortovet på den anden side af vejen.

MEN HVOR ER DET DOG IRRITERENDE - at man skal så langt ud for at det bliver respekteret at ens hund ikke skal hilse på alle og enhver, bare fordi de synes det er "sødt" eller "sjovt"..

Min hund - mine regler!

Mvh. Lotte_L

Rolf.. 13.01.99
Roar.. 13.01.99
Vigdis 20.09.06

"I don't make things difficult. That's the way they get, all by themselves."
Citat: Mel Gibson "Lethal weapon I"
0
0
Svar på denne tråd

som dig...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 09:23

Jeg gør som beskrevet i dit andet indlæg som dig.

Noget der er hamrende træls i sådan noget træning her er, når man møder andre hundefolk, når de så ser man tager hunden i snor, og beder den om at gå pænt med, så tager de ikke deres hund i snoren, men lader den istedet løbe hen og snuse.

Så bliver hun jo helt elektrisk, og så er træningen gået tabt. Og det sker desværre tit her i vores område, og jeg bliver så gal. Specielt nu hvor nynne er i løbetid, for når jeg tager den i snor, så er der sgu en grund til det - og så skal andre folk respektere det.

Rikke og sparky (og Nynne)

Det er godt at have tårer i øjnene, men man ser bedre uden

Tøj til høje kvinder - Your Highness

0
0
Svar på denne tråd

Dejligt
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 09:55

Nå, det var da dejligt at høre at jeg ikke er helt forkert på den.

Rikke (Sparky) lige præcis det der med snor og løbetid, er noget der virkelig kan p*sse mig af!

Der er en GRUND til man skal have sin hund i snor når man ikke har 110% styr på den og da især hvis man har en hanhund og man møder tæver.

Vi blev da også "overfaldet" af en glad hanhund på stranden for noget tid siden da Ronja var i løbetid

Ronja i snor, hanhund løs - hvordan skal det gå?

Det gik, men de fik da lige et mindre pænt ord med på vejen...

Lotte_L ja - de der hilseglade mennesker udenfor hækken er jeg ved at gåi spagat over

Vi bor i en nybygget villa og dermed "manglende" hæk.

Vi har et hegn i hækken på 60cm.

Det har gået godt i lange tider, Ronja ved godt det er noget hun nærmest kan skræve over, men også at det gør man ikke.

Men når nu folk partout skal lade deres hilseglade hund gå HELT inde i vores hæk nærmest og køre Ronja fuldstændig op over turbogearet og så selvfølgelig HELE vejen rundt om vores hjørnegrund.

Ja så hænder det altså at Ronja pludselig er på modsatte side, simpelthen fordi hun "lander der" efter sine krumspring på at komme til at lege med hunden gennem hegnet.

Nu er hun jo så ikke en kæmpe og er ekstremt legesyg både inden for og uden for haven. Så folk opfatter hende som ulydig når hun pludselig er ude.

Og de opfatter mig som en sindsyg hystade når jeg kommer stæsende og slæber hunden retur under skæld ud...

"de ville jo bare lege"

JA men s*u ikke her!

Som I siger - det er MIN hund, mine regler...

Og det glæder mig især at se min træning med møde af andre hunde heller ikke er helt hen i vejret. :)

SØGES: Med lys og lygte, søges en part/rytter til Amigo. se præs! Postnr. 8362/8660

0
0
Svar på denne tråd

Jeg forstår godt din træning
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 10:09
- og ville have gjort det samme med min hund, men men men... En lidt "blødere" forklaring til moderen havde måske været på sin plads. Du kunne f.eks. have sagt: "Jo, hun må gerne hilse, men vi træner lige nu, at hun også kan gå forbi, så hun ikke hiver og slider for at hilse hver gang." Så kunne du have bedt hunden om at sidde sig på plads, og derpå have sagt "Værsgo"! Det gør vi med vores hund. Kommandoen hedder "Nej - på plads" - hvis han ikke må hilse. Og først, når vi er stoppet op, han sidder pænt på plads og der bliver sagt "værsgo", så må der hilses... På denne måde er det også lettere for hunden af finde ud af, hvornår den må, og hvornår den ikke må hilse. Hvis den ikke må, så går vi jo bare videre...

Rid jagt og distance - du og din hest vil elske det...

Tjek hjemmesiden: www.fynsrideforening.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

diannapilegaard
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 10:11

Hehe, jaja...

Nu var det heller ikke ordret som jeg svarede hende.

Men du har ret - netop som du siger med nej på plads hvis vi ikke hilser - masser af ros når/hvis vi går pænt forbi.

Og sit - dygtig - fri når/hvis hun efterfølgende må hilse.

Hvilket, som sagt, ikke skal være hver gang :)

0
0
Svar på denne tråd

Hundehilsning
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 10:29

Jeg har prøvet det når jeg går med min mormors hund, - han er halvstor, meget stærk og lidt "social-forvirret" så han er typen som enten æder den anden hund eller ikke rigtigt ved hvad han skal gøre.

Derudover er der en verden til forskel på ham når han går med min mormor og med mig, - hun kan lige akkurat holde ham tilbage og folk HAR lært hvem de to er, så de går over på den anden side af fortovet når de ser dem, - btw de to HAR gået til træning et hav af gange, han ser bare ham selv som lederen i deres flok og at hun skal passes på.

Men når jeg så går med ham, så kan folk altså godt finde på om de ikke lige "skal hilse", - og det skal han altså ikke lige for han kan stadig godt finde på at sige "haps" og så blir folk jo så sure.

Så hvad nu hvis din hund havde været overivrig for at æde den anden hund? Mon hun så havde været så ivrig for at lade hundene hilse?

- Man stopper jo ikke op og giver folk en pædagoisk forklaring om hvad det er man laver med sin hund når man ligesom forsøger at lære den noget imens så er fokus vel primært på hunden.

Jeg ved Buller kan ligne en som gerne vil snakke, - han logrer med halen, oftest mens han knurrer.

- Jo stærkere psykisk hunden er, jo bedre kan Buller lide den, men det kan man bare ikke se når man går tur.

Mht. at folk går hen til hegnet, - så havde jeg nok sat et skilt op, "Pas på hunden bider". Hjalp da jeg gjorde det med hestene, "Pas på, de bider". Sjovt nok var folk ikke så interesserede så.

Rollo

- If you're a female you're instantly beautiful, no matter what idiots say...

R.I.P.

♥ 08/07-88 - 27/04-06 †

Alme'ti Z; My soulmate, I will always love you.

0
0
Svar på denne tråd

Lave hegn
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 10:32

Hvorfor i alverden sætter du ikke et højere hegn op ?

Hvad nu hvis der kommer een forbi med en agressiv hund, og det er een af de gange din hund lander udenfor hegnet, så blir' den da bidt af den fremmede hund, og det er bare SÅ unødvendigt!

Jeg hader at gå forbi de haver hvor folk har sat et for lille hegn op, for man ved sgu' aldrig om hunden bliver på den anden side, og min er engang blevet angrebet af een der kom fræsende ud gennem et dårligt vedligeholdt hegn!

0
0
Svar på denne tråd

trutterut
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 11:27

hej

Vil give pajken ret med det med hegnet... det er vel ikke fodgængerens skyld at dit hegn er for lille?

Hilse problemet kan jeg sagtens sætte mig ind i desværre er det bare så sjældent Balto og jeg møder nogen der må hilse, hvilket jeg ikke forstår... derfor får han også lov til at hilse på alle dem vi møder der må for deres ejer for jeg vil ikke fratage min hund den oplevelse men omvendt sker det desværre også kun MAX en gang om ugen man møder en hundeejer der ikke ser skræmt på min vuffer og nærmest styrter over på det modsatte fortov..

Ang. løse hunde... nu har jeg jo en dreng så jeg kan ikke helt udtale mig om pigerne i løbetid men når jeg går tur og jeg kommer på stien hvor man er fri så er Balto fri, og jeg syntes faktisk det er en smuler irreterenede at skulle samle min hund ind fordi der kommer en snor hund...

et eksembel... jeg og Balto er på gå tur på stien hvor løse hunde færtes og pludselig kommer han farene med halen mellem benene og en kæmpe efter sig og efter den en hylenede dame der skriger "de må ikke hilse" nemt, rigtig nemt med to løse hunde og den ene ikke må hilse... men det er så fordi at den anden hund ikke kan med andre hund!!! hmmm hvorfor F... er den så her på fri stien hvor hunde er løse??

Hey det var da ikke noget med pige hunde at gøre men det jeg mener er jo nok at hvis hunden af en eller anden grund ikke kan/må hilse så ville jeg ikke tagen den med et sted hvor hunde som hovedregel løber løse... så ville jeg nok tage i hunde skov hvis man har en sådan for der kan man rimeligvis forsikre sig for at man er alene og så kan man give sin hund fri, eller et andet åbent sted hvor man kan overskue hvem og hvad der kommer det kunne jo være en anden pige man kunne lege med...

Jeg har en sød dreng der ELSKER alle og jo det skaber da somme tider nogle episoder men dem tager vi med, jeg taler altid pænt til damerne og deres små hunde når vi møder dem og gør et ihærdigt forsøg på at overbevise dem om at Balto på ingen måde har planer om at spise den lille men blot ønsker at løbe om kab med dem men det er ikke altid de sådan lige er til at overbevise...

Held og lykke med hunde træningen, bare det var os der havde så mange at hilse på...

Kram fra Nickie & Balto(fedtmule hunden)

Knabstrupperen - en race i fremgang
Hugo Boss
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider