Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Er her en nordmand/dame
Forfatter: 
Dato:  15-03-2007 19:55

ja, selvfølgelig er her garanteret en nordmand på hn - her er jo omtrent alt hvad hjertet kan begære. Kunsten er så bare at finde en norsk-kyndig.

Sagen er, at min datter og svigersøn skal anlægge en ridebane. I den forbindelse, var vi som mange andre, på udkig efter ideer i Herning. Der så vi så nogle akvarier, der var fyldt med sand og papir. Umiddelbart virker det som en genial løsning til underlag. Men dumme dumme mig, har glemt, hvem udstilleren var, og en googlesøgning bliver jeg ikke meget klogere af.

Det er dog lykkedes mig at finde en norsk (tror jeg nok ) side, hvor det magiske ord papir, er nævnt. Så langt - så godt. Problemet er så kun, at jeg ikke kan oversætte ordet kull. Mit umiddelbare gæt vil jo være kul, men det fremkommer da vist ikke i forbindelse med genanvendelse af papir.

Altså er jeg faktisk på bar bund. Igen.

Er håbet lysegrønt endnu, så jeg kan finde lidt hjælp til at komme videre. Eller er jeg så svineheldig, at her findes "ænder" der har erfaring med papir-ridebaner.

Venlig hilsen

Zanne (den gamle) der stadig savner Bæ9

Vil du bo superlækkert på landet, en god halv time fra Kbh - så kig her
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-03-2007 20:01
Nu ved jeg ikke lige hvad kull betyder, men har hørt om mange der er rigtig godt tilfreds med små stykker filt i deres bund. Det holder på fugten. Måske skulle de overveje det??
0
0
Svar på denne tråd

Hvad med Ellen ...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2007 20:05

... elsoma www.heste-nettet.dk/lodge/18342/

Mvh. Lisbeth

SVEND 4 EVER !!!
Schwarzwälderkirschtorte for en bedre verden !!

Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  15-03-2007 20:08

faktisk forsøgt at få fat i Ellen, men desværre uden succes.

Selvfølgelig kan jeg da vente og håbe, at hun kommer online, men lige nu irriterer det mig noget så grusomt, Det der med at tålmodighed er en dyd, passer ikke altid. Ihvertfald ikke på mig

Venlig hilsen

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-03-2007 20:14
Kull betyder sejt :-)

Min søster bor i norge med sin norske kæreste, så skrev og spurgte hende
0
0
Svar på denne tråd

Hej Ida
Forfatter: 
Dato:  15-03-2007 20:17

Foreløbig tak, men ...

Noget er galt, for det passer slet ikke i sammenhængen. Kan jeg lokke dig til at fedte lidt for din søster, så hun måske vil oversætte det for mig. Du får lige teksten:

Ridehallen får et spesielt underlag. Vanligvis brukes det sagflis og sand, men nå har jeg kommet over et svensk produkt som består av kull som blir igjen av resirkulert papir. Det verken flytter seg eller støver, og har helt spesielle egenskaper som ingen andre her i området har prøvd ut, sier hun.

Det ville bare være super, om det kan lade sig gøre.

Venlig hilsen

0
0
Svar på denne tråd

Hvis man søger på ...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2007 20:24

... ordet "kull" og finder norske hjemmesider, så betyder "kull" kul ... altså sådan noget man fyrer med

Kan det være i en slags overført betydning, at det der avispapir er presset i piller/små briketter, så det minder om kul

Helt ærligt så elsker jeg sådan nogle tråde

Mvh. Lisbeth

SVEND 4 EVER !!!

0
0
Svar på denne tråd

Ja...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2007 20:26

Ordbogen sige også "bare" kul på dansk..

- Det må det da være så.. (?)

Mor til Alexander 31.10.04 og Laura Josephine 29.04.06

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-03-2007 20:30
Jeg snakkede lige med hende :-)

Det er med kun et l hvor det betyder sejt

Men jeg kunne forestille mig at det betød kul på dansk... Det lyder meget rigtig i det sammenhæng i stedet for sejt

0
0
Svar på denne tråd

Kul er da
Forfatter: 
Dato:  15-03-2007 20:33

præcis det jeg ville oversætte med, men omvendt, så virker det komplet ulogisk i mine tanker.

Den smule jeg kender til genanvendelse af papir, kan godt nok ligge på kanten af et frimærke, men hvordan hulan skulle der fremkomme kul, når man renser papir til genanvendelse. Det er da noget med vandsjaskeri, vi er ovre i. De vasker jo nærmest papiret, eller er det bare noget jeg tror, jeg har forstand på.

Venlig hilsen

0
0
Svar på denne tråd

Kull = kul
Forfatter: 
Dato:  15-03-2007 20:57

Kull er kul ja. Skal også indrømme at min viden om papirresirkulering ikke er specielt stor, men kul er åbenbart restprodukt???

Du må gerne spørge mig hvis du har brug for norskoversættelser. Det kan være jeg kan hjælpe.

Hilsen Lisbeth (som har glemt hvordan man snakker dansk til fordel for norsk).

0
0
Svar på denne tråd

visdom til zanne
Forfatter: 
Dato:  15-03-2007 21:31

Produksjonen av avsvertet, resirkulert papir
Vi gir en summarisk gjennomgang av den mest kompliserte prosessen som inkluderer avsvertning. For ikke-avsvertet papir hoppes det over mange av prosesstrinnene, og utslippene og ressursbruken er enda mindre. Papirfabrikken Steinbeis Temming bearbeider råstoffet gjennom 16 prosesser. De viktigste er oppløsning av papiret, rensing og fiberbearbeiding. Sterkt forenkla kan produksjonsprosessen beskrives slik:
* Alt papiret blandes sammen i en beholder. Det er en "miksmaster" hvor papiret oppløses ved hjelp av vann, varme og bevegelse.
* Papirmassen går deretter gjennom flere renseprosesser hvor småstein, stifter, plast og andre fremmedlegemer fjernes. Slik fjernes alle innslag i returpapir utenom papirfibrene. Nå er det kun trykkfargen som må bort.
* I to avsvertningsanlegg tilsettes massen natronlut, hydrogenperoksyd (H202), såpe, vannglass (natriumsilikat) og kompleksbindere. Trykkfargen løsner fra papirfibrene.
* Luft blåses inn og såpebobler dannes. Massen sentrifugeres, såpeskummet med trykksverte kommer opp til overflaten og suges bort. Massen renses en gang til.
* I en tjukk grøt og under høy temperatur løses fibrene slik at papirmassen består av enda mindre partikler. Dermed er det mulig å få en rein og jamn overflate på papiret.
* Papirmassen, som består av 95 % vann, føres til papirmaskinen hvor mesteparten av vannet renner bort. Fibrene tørkes, overflatebehandles, ettertørkes, maskinglattes og rulles opp.
* Til slutt kuttes papiret i ruller eller ark.
Renseprosessen
Følgende renseprosesser foretas: Halvparten av vannet som brukes (totalt 16 liter pr. kg masse) er kun kjølevann og kommer ikke i kontakt med papirmassen. Vannet fra avsvertningsprosessen føres inn i et "fullbiologisk", som de kaller det, og mekanisk renseanlegg. Et varmegjenvinningsanlegg sørger for å varme opp vann som skal inn i produksjonen og kjøle ned det som slippes ut. Ved en av fabrikkene sparer de årlig energi tilsvarende 9000 tonn kull. I renseanlegget dannes det hele tida slam som er en blanding mellom dødt organisk materiale og bakterier. Slammet tørkes og brennes. Asken og støvet som samles i rensefiltrene til fabrikkens skorsteiner, blandes med sement og byggeavfall og brukes til veiunderlag.
Mange av de potensielle forurensningsproblemene ved resirkulering har fabrikken arva, f.eks. skadelig innhold i trykksverta og klorforbindelser i papiret. Noen av disse stoffene følger papirmassen gjennom produksjonen og er i det ferdige produktet. Andre havner i avløpsvannet, men utslippene er langt lavere enn miljøkravene. Trykksverta behandles som spesialavfall og brennes i en ovn. Avgassene etterbrennes i et kraftverk. Lufta er nå så rein at det tilfredsstiller strenge, tyske krav til utslipp. Avfallet som er igjen inneholder visstnok "færre skadestoffer enn husstøv", men deponeres. Spillvannet fra produksjonen er en belastning på miljøet sjøl om tyske (mye strengere enn norske) miljøkrav overholdes. Innholdet av tungmetaller i spillvannet er riktignok ikke målbart høyere enn ved produksjon fra nye fibre. Belastningen fra utslipp av organiske stoffer til vann er - målt som kjemisk oksygenforbruk (KOF) - 3,0 kg/tonn resirkulert papir. Det er en brøkdel av utslippet ved vanlig celluloseproduksjon. Likevel jobber fabrikken med planer om et "lukket kretsløp".

0
0
Svar på denne tråd

Er der ikke en bookmaker til stede ...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2007 22:19

... så man kan spille på det her

Mvh. Lisbeth

SVEND 4 EVER !!!

0
0
Svar på denne tråd

Vræææl
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 05:06

Så blev jeg da (om muligt) endnu mere forvirret.

Forsøger ihærdigt her kl. kvart i kvalme, at stave mig igennem Berits visdom, som er på norsk !! Det eneste kul jeg kan finde, er netop det kul de ikke bruger (sparer). Altså er det (kullet) der ikke, og så kan de jo umuligt være et restprodukt. Til gengæld kan jeg finde noget slam, der bliver til overs, men det synes jeg jo ikke, er særligt indbydende, at have på ridebanen. Det praktiske kan dog være, at vi udskifter alle bogstaverne med farver, men nej, vel .. Parade ved den blå plamage.

Faktisk er jeg lige vidt. Er her dog ikke et klogt hoved, der kan øse ud af sin viden, om papir på ridebanen.

Men tak for hjælpen Berit, jeg er jo ikke et sekund i tvivl om, at du gjorde det af bedste mening. Og selvfølgelig lige så stor tak til jer andre, der har forsøgt at hjælpe på bedste vis.

Dig Lisbeth - du kan bare spille på dine måger

Venlig hilsen

0
0
Svar på denne tråd

en slags slagger
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 07:42

Slammet tørkes og brennes. Asken og støvet som samles i rensefiltrene til fabrikkens skorsteiner, blandes med sement og byggeavfall og brukes til veiunderlag.

jeg tror det er det der er ridehus underlaget , før hen her hjemme var der ikke unormalt med slagger af brændt gummi som ridebane underlag her hjemme og andre steder, men det var meget forurenende !!

men det kan da godt være jeg misforstår

0
0
Svar på denne tråd

Det er jo
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 17:27

det jeg siger gang på gang Berit, jeg ER 3 grader dummere end en pakke havregryn

men jeg forstår ganske enkelt ikke, at slagger og aske kan være, både blødt og støvfri

Men omvendt, så er det papir og ikke kul, jeg er på jagt efter, og faktisk er jeg grumme ked af, at der ikke er en eneste, der er poppet op med gode eller dårlige erfaringer. Og netop det mangler jeg.

Venlig hilsen

0
0
Svar på denne tråd

Måske et spor
Forfatter: 
Dato:  18-03-2007 08:55

Efter megen spekulation, er jeg nået frem til, at der på samme stand som sand/papir-akvarierne, også var lyng på gulvet.

Jeg kan så desværre stadig ikke komme i tanke om, hvem der havde standen. Måske der er andre, der kan det. Jeg ved at standen lå i samme hal som Hestenettets stand, men ret meget mere, kan jeg desværre ikke huske.

Venlig hilsen

0
0
Svar på denne tråd

Hedens høst
Forfatter: 
Dato:  18-03-2007 09:46

Hej Zanne

Jeg sidder her med brocuren fra den stand der havde lyng på gulvet (www.dangro.com), og jeg er ret sikker på der ikke var papir iblandet.

Derimod så jeg at at der var "papir" på Equipage banen, som jeg tror var Ridemagasinet's. Dem kunne du evt. kontakte og spørge, hvem der havde anlagt den bane for dem.

Mvh Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Iiih Dorthe
Forfatter: 
Dato:  18-03-2007 10:01

Endelig en redningsmand

Jeg mener ikke der skulle være iblandet papir i lyngen, men derimod i noget sand, der både stod i noget akvarielignende, og var i en ramme på gulvet, hvori der stod en stang, man kunne stampe med.

Desværre kan jeg ikke få dit link til at virke, men forsøger mig nogle gange endnu, med lidt alternative måder at skrive/stave det på.

Super at der endelig dukkede en op, der kunne huske papiret

Venlig hilsen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider