Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Er vi dygtige nok.
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 12:26

Når jeg sider og læser på div forumer her, unders jeg, er folk dygtige/ansvarsbeviste nok til at have hest, nu tænker jeg ikke ridemæsigt, men passe mæssigt.

Der spørges om div sygedomme, mug, sadel/gjord sår, stivbenet heste, heste med div kramper, smede arbejde, foder osv.

Hvis jeg var i tvivl, så ville jeg tage mobilen og ringe til fagfolk, og her tænker jeg ikke på berider/træner.

Jeg ville i hvertfald ikke ligge min hests velfær i hænderne på en flok, menesker jeg ikke kendet.

Når man kan spøger, om man må ride på en hest med, sadel/gjordsår, stiveforben osv, er man så dygtig nok til at tage ansvaret for pasning af et dyr/uden at man har faglige kompetance til hjælp, og her mener jeg ikke HN.

Er det ikke lidt farlig at der bliver givet en masse gode råd til behandlinge af fx mug, når man ikke ved selvsyn har konstateret hvor slemt det er, selv et mug angrib kan give varige men for hesten resten af livet.

vi har selv haft en hest i stalden med små sår, efer 2dag blev der ringet tildyrlægen, som konstateret stafelikokker, dette kunne have været livstruende, hvis det ikke var blevet behandlet af dyrlægen, men barer vasket/smurt, med et hådkøbsmidel.

Men tænker i over, at når i giver velmenede råd, kan det forlænge hestens lidelser, fordi den så bliver fejl behandlet.

Jeg tro at største delen af HN bruger er folk, med en del hesteforstand, men indimellem bliver der stillet nogle helt tåbelige spørsmål, og kan folk der stiller disse spørsmål, nøjes med et velmende råd, af en persom der ikke selv har set, mug/sår/halthed, på den pågælende hest.

med venlig hilsen Susanne.

Din underskrift kan hjælpe. www.animalsmatter.org/

0
0
Svar på denne tråd

På den anden side
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 12:34
Er det vel et megastort plus at de spørger NOGEN til råds og ikke bare GØR???

Mange af de spørgsmål ender jo også med et dyrlægebesøg når ejeren, der måske aldrig har oplevet noget lignende før, bliver bekræftet (!!) i at det er en god idé mm.

Hilsen lene

- Nu med Grisedyrene Ditlev,Humbug og Prins!!

Bosat i Kloster, ridende på LORK

Søger altid Hunde- og Angora-uld - smid ikke din hunds uld ud!

Spinder de lækreste garner af Hundeuld, også på bestilling.
0
0
Svar på denne tråd

Suzanne...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 12:35
Har selv engang imellem tænkt det samme...

Når du møder en hund på din vej,

skal du trække den i halen og tænke på mig

www.123hjemmeside.dk/ziggy2006

0
0
Svar på denne tråd

overskrift.
Forfatter: 

jeg tror mange har en del almen viden om heste her på HN men om det er nok kan vel altid diskuteres. -og man bliver vel aldrig enige om hvad der er den rigtige pasning, fordi folk har forskellige meninger. men at man altid kan lære mere er der ingen tvivl om.

jeg er muligvis en af dem der stiller dumme spørgsmål sommetider, men indimellem er det for at se en anden indfaldsvinkel på tingene end ens egen, det er altid godt at have en andens syn på sagen med i vurderinger. (men nok helst fra en som har set forholdene live).

mvh. Gitte & Ponyerne.

-de gule & den brune & den rødbrogede

Ponyerne søger passer/part til nusse, ride & trækture 1-7X/uge.

de står 1km fra kløvergård rideklub mellem jels og vamdrup.

-se mere på præs.

0
0
Svar på denne tråd

Al søgning på internettet...
Forfatter: 
... skal foretages med en vis portion naturlig skepsis og sund fornuft.

For ALT står på nettet! Også usandheder og løgne. Se bare hvordan folk de fór i flæsket på hinanden over Bonsai Kittens, som er en hoax!

Jeg synes det er fint, at kunne søge idéer og tips her på HN.

Tag nu bare min egen hest som eksempel. Han er headshaker og dyrlægen (min daværende) fortalte, at det kunne man ikke gøre noget ved hos heste - altså man kunne heller ikke behandle/lindre det medicinsk. Han var dyrlægen. Jeg tog hans ord for gode varer.

Her på HN kom jeg imidlertid i kontakt med Nina med Grandi. Grandi havde været headshaker i mange år og Nina fik formidlet mig videre til en anden dyrlæge med mere erfaring inden for området samt gav mig gode råd til hverdagen omkring min hest.

Mange af de råd, som man får herinde er jo ikke ligefrem livstruende at bruge. Men (som du selv nævner), så kan det være livstruende at vente for længe med at hidkalde dyrlægen.

Og det må være folks eget ansvar.

Men hellere, at man spørger en gang for meget her på HN end man "ignorerer" problemet.

Og med hensyn til at ringe til sin dyrlæge, så kan det godt være enormt svært at komme igennem nogengange...

Gratis hestekalender 2007

www.hesteklip.dk slutter 1. marts!

Sy
(udsagnsord), syr, sys, syede, syet. Eks: hullet i bukserne skal sys.
Synes (udsagnsord), synes, syntes, har syntes. Eks: jeg synes hesten er flot!
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 12:36

Hej Sus. Jeg kan godt se din pointe. Men jeg tror meget HN bruges som suplement. Der er f.eks. mange der har en hest i behandling, hvor hesten måske er dømt håbløs eller uhelbredelig, men så er der nogen der måske har oplevet noget lign. og kan bidrage med viden herom.

Desuden har jeg virkelig fået mange gode råd og ideer med på vejen herinde fra Fra alle de hjælpsomme mennesker.

Desuden er det sådan med fagfolk at de har een mening og indsigt, hvis man spørger herinde er der mange der kan bidrage.

Man kan jo så selv fundere over svarene, og om det er noget der kan bruges i ens egen situation.

men generelt synes jeg der er mange kloge og kompetente folk der svarer på ting de har forstand på, hvis man poster noget.

Så jo - jeg synes i den grad man kan få meget hjælp herinde.

Desuden er jeg også ved at være lidt træt af at sætte mit lid til fagfolk, medmindre jeg virkelig ved de kan deres kram, og man evt. kan få nogen andefalinger med herinde fra, fra folk der har oplevet en eks. en lign. situation.

Så jeg er glad for den hjælp man kan hente her.

Hilsen bettina

0
0
Svar på denne tråd

I et forum
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 12:41

som dette bevæger der sig mange hestefolk, både mindre og mere erfarne. Herinde er der faktisk også fagfolk, og de giver ofte deres besyv med.

Jeg indrømmer da gerne, at jeg ikke aner en pind om foder, og hvorfor i alverden skulle jeg ikke have lov til at udvide min viden på det område herinde? Når jeg spørger ind til noget, så er det for at få andres syn på det, erfaringer med det eller noget helt tredje.

Der er da klart nogle svar man skal tage med et gran salt, og nogle kommer med nogle besvarelser der giver anledning til hovedrysten, men igen, vi bevæger os i et stort forum med mange FORSKELLIGE mennesker.

Jeg synes dog heller ikke altid man får brugbare svar, hvis man ringer til en inden for faget, og vi ved, at 10 forskellige dyrlæger ofte kan komme med 10 forskellige svar, og hvad kan jeg bruge det til?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 12:53

Sus dit indlæg har jeg været ved at skrive 100 gange.

Jeg forstår heller ikke de indlæg under træning, med heste der stejler, humper, går skævt, er bare lidt halte, hoster eller skal lære øvelser næsten før de går til bidet.

Jeg får helt ondt i maven.

Eller den med hvilken sadel passer min hest? - mere ondt i maven.

Der er rigtig mange heste, der har haft muk denne vinter. Folk smør med honning, aloe vera, blå biotex, mugmidler osv osv i min verden kan man lige så godt grave kaffegrums og tudselår med i rosenbedet og fremsige en mærkelig remse.

Muk er en hudbetændelse og skal behandles som sådan. Med det rigtige middel er muk væk på 3 dage.

I min verden skal vi selv, vores børn og husdyr behandles når der er noget i vejen.

Som jeg har skrevet i et andet indlæg, så har vi 4 mentorer, som er vores dyrlæge, underviser, smed og sadelmager. Dem spørg vi om alt hvad der høre til deres fag og de taler sammen hvis det er nødvendigt.

Alle 4 har vi haft i ca. 10 år og de er hver og en - en gave.

0
0
Svar på denne tråd

der hvor jeg vil
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 12:55

hen, hvis man fx har behov for at spørge om man må ride på en halt hest, eller en med sår i munden, er man så dygtig nok til at vuderer om de råde der gives, kan bruges eller ikke.

I de tilfælde hvor der er sat en dianose, kan jeg godt forstå at man spøger om ander ligger inden med den anden viden.

Men i det tilfælde ang foder, kan mange ting også bruges men til en meget underernæret hest, er det nok en god ide at dage fag folk ind i det.

0
0
Svar på denne tråd

Susanne
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 12:58

ok så misforstod jeg dig indlæg en smule. Jeg troede du mente, at man ikke var "god nok" fordi man f.eks. intet ved om fodring.

Jeg vil give dig ret i, at de mennesker der spørger (vha. et billede) om sadlen passer, mennesker der ikke ved om man må ride en halt hest, de skal HJÆLPES til at forstå og vide mere ;-)

0
0
Svar på denne tråd

pony-mor
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 12:58
det var lige der jeg ville hen, min havede lidt muk, og jeg brugte et par forskællige ting, jeg kunne have vasket og pillet og tøret i et væk, snakkede med dyrlægen, fik noget salve 123dag vuptig væk, ingen vask og tøring.

0
0
Svar på denne tråd

Som pony-mor...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 13:16

kan jeg også i den grad tilslutte mig dit indlæg, Susanne...

Jeg sidder ofte med krumme tæer og høje hår på ryggen, både over stillede spørgsmål - og over indkomne svar.

Jo, det er da selvfølgelig bedre, at folk i det mindste spørger, men det er sgu' ind imellem rystende, hvor stor uvidenhed der lægges for dagen - et minimum af basisviden burde man da have tilegnet sig, før man anskaffede en hest!

Ligeledes synes jeg også det er ualmindelig modigt, at give skråsikre råd, ikke kun i forbindelse med spørgsmål vedr. sygdom, men dæleme også om alvorlige adfærdsmæssige problemer, uden at have det fjerneste kendskab til hest eller ejer, ud over en ofte meget sparsom beskrivelse.

Erfaringsudveksling, nye synsvinkler, konkret rådgivning om produkter, metoder o.l. er et forum som dette derimod genialt til!

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

de værste indlæg
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 13:22

er dem, der har overskriften "skal jeg ringe til dyrlægen" - og hesten eller hunden står med dybe sår eller er rigtigt syge. Kan man virkelig ikke selv finde ud af at ringe til dyrlægen og beskrive hvad der sker??

Mvh

Christina & Prinsesserne

♥ Skrydenlyst ♥

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 13:50

Sus - nu fik du sørme mig, til at tage mig sammen og få lavet en signatur. Tak for det.

Hilsen fra Pony-mor.

Som har 4 mentorer til hesten.

Dyrlægen, underviseren, sadelmageren og smeden.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan godt forstå dit indlæg
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 14:39

og jeg tror at mange af os med mange års heste erfaring, krummer tæer over de sprøgsmål som i vores hjerne er noget man " normalt" bør vide som heste ejer.

Men vi har jo alle sammen været uvidende heste fjolser, som jo nok også har gjort vores fejl.

Mange af dem der sprøg, står jo netop der hvos vi selv stod for flere år siden.

Man vil jo gerne hjælpe sin hest, men er i tvivl.

Kan man spare lidt på dyrlæge udgiften ja så vil de fleste jo gerne det.

så er hn jo et godt sted at spørge.

Men når man kommer til de ting der direkte er skadelige for ens hest og søger råd til feks, som du skriver, må jeg ride på min hest, selv om den er lidt halt på det ene ben, ja så ryster man på hovedet og undre sig.

Men hvor mange af os heste folk, som har en del år på bagen som hetse ejere, ja hvor mange af os startede op med at få en sadelmager ud til vores hest.

Da jeg for snart en del år siden, købte den første hest, ja der var det en billig sadel i det lokale foderstoffirma og et hovedtøj af lige så ringe kvalitet, der var mit første køb til hyppen.

Sad man godt i den, ja så var den godkendt.

lidt underligt at tænke på, at alle ens ridekammerater, red rundt i lige så dårligt tilpasset sadler.

Bidet var kun en slags, muffebid af den tykke slags og hovedtøj med hanovransknæsebånd var også det der blev brugt mest.

vi har jo som sagt, alle sammen nok selv været der, hvor mange af de spørgelystne hn`er er lige nu.

Heldigvis er der kommet flere penge imellem hænderne på folk, så man nu har råd til at bruge store beløb på sadler og tilbehør til sine heste. Dyrlæge og smed er også noget der ofres en del på og det skal være en dyrlæge med heste speciale og ikke en af de gamle landsbydyrlæger med mere viden om køer og grise.

selv om jeg stadig undres, ja så respekterer jeg at der her på hn, er folk som har brug for hjælp og som tør spørge, selv om de ved at de ofte kan risikere at blive overfuset af os der ved bedre.

Har jeg mulighed for at hjælpe dem, ja så gør jeg det glædeligt, selv om jeg sår tvivl om deres viden er god nok til selv at være heste ejer.

IMC.
HESTE TRAILERE UDLEJES.
WRAP SÆLGES..
henv. 20285450
0
0
Svar på denne tråd

Hejhej...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 15:23

Hvis jeg stiller spørgsmål på røgt og pleje f.eks. så er det sådan nogle genereller spørgsmål (eller hvad jeg nu lige skal kalde dem :P) som f.eks. "giver du din hest olie?" :)

Fordi jeg er nysgerrig, jeg synes specielt fodring er spændende, hvordan man fodre sin hest er jo altafgørende. Også blev jeg lige lidt nysgerrig, mht. olie :)

Men jo, der er nogen som er meget uerfarne og som spørger om sindssyge ting, hvor jeg nogle gange (meget neurotisk) tænker "RING DOG EFTER DYRLÆGEN!!!", men okay, jeg er også en af de mere (for ikke at sige MEGET, til tider for meget) pylrede hestejere, jeg tror selv min stakkels hest bliver træt af mig indimellem, når jeg for 117. gang tjekker at boksen er lukket, alle spænderne på dæknet er lukket osv. osv. :P

Men folk er jo meget forskellige med hensyn til hvordan de gør.

Noget helt andet er, at jeg synes der er rigtig mange brugbare ting her på HN, blandt andet synes jeg specielt at 99Es og Pretty Fancys indlæg lærer man meget af, jeg har lært meget om krybbebidning gennem sidst nævntes.

Malle

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 16:49

Inger og andre

Jo jeg havde sadelmager ude til datteren første pony, en rigtig 3er pony-pony, fordi jeg var ydmyg nok, til at erkende, at jeg intet viste om sadler.

Det handler meget om, at kende sin egen begrænsning.

Hvis man overordnet har den indstilling, at man vil spare på dyrlægeregningerne, så er det ikke en pony eller hest man skal anskaffe sig. Så er en tøjhund mere passende.

Jeg kan stadig blive i tvivl, om de mest banale ting, hvis jeg synes der er en ny krølle på - og så spørger jeg altså en af mine mentorer. Fordi de kender mig, min datter og alle vigtigst kender de hesten.

Det koster ikke en krone at spørge, men du får en fagpersons syn, som kender hele forhistorien.

Hos os har vi aldrig leget selvbestaltet dyrlæge, sadelmager, underviser eller smed.

Men det er nok rigtig at jo mindre man ved, jo mere gør man bare og jo mere man ved jo mere ydmyg bliver man.

Det at udveksle erfaringer, produkter og gode historier synes jeg er en dejlig ting at gøre her på HN.

Hilsen fra Pony-mor.

Som har 4 mentorer til hesten.

Dyrlægen, underviseren, sadelmageren og smeden.

0
0
Svar på denne tråd

HN er fantistisk...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 17:08

-til at få inspiration af!

Jeg spørger af og til om noget som jeg egentligt godt ved hvordan jeg vil løse, men jeg vil gerne lige høre om der er nogen der er bedre ideer!

Eller ved f.eks. "sygdomme", man har måske fået besked af dyrlægen, men vil stadig gerne høre erfaringer.

Jeg er meget taknemlig for alle svar jeg får, nogen råd kunne jeg aldrig finde på at følge, men der kommer også guldkorn ind i mellem!

Det bedste ved HN er at der altid er nogen der ved, har set, prøvet, hørt... ALT!!!

Tine

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har osse
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 17:28

undret mig, ligesom dig, Suzanne...

Jeg har godt nok ikke tænkt på om folk er for "dårlige" til at have hest... Mere på, om det ikke ville have været hurtigere, at ringe til dyrlægen eller smeden, som det første...

Det er jo lidt svært at sidde her, og fortælle folk hvad der er galt med deres hest, når man ikke kender hverken hesten eller dens symptomer...

Når dyrlæge/smed (eller andre fagfolk) så har konstateret hvad dyret fejler, så kan man jo godt spørge på HN, om der er andre der har erfaringer med det samme, og hvad de har gjort for at komme problemet til livs... Så man har flere råd at vælge imellem...

Zamangah

Vi kører brudeparret i hestevogn.

Svend 4 ever

0
0
Svar på denne tråd

jeg vil
Forfatter: 
Dato:  27-02-2007 13:40
sige at jeg har lige købt min egen hest, og fandt ud af at der er en masse ting man ikke vidste selvom man havde passet flere gennem årene. så jeg spørger til råds her og der,og også herinde. men jeg ville aldrig erstatte et svar herinde fra med en dyrelæge. nu er jeg også ekstremt bekymret for min hest hele tiden, så måske er jeg et dårligt eksempel, men sådan nogle ting som at få sadlen tilpasset er noget jeg allerede nu har tænkt mig at få gjort, netop fordi jeg er så nervøs for om hun nu har det godt nok. men alligevel spørger jeg om ting herinde. men det er også for at få andres erfaringer med. men er der det mindste er det nu dyrelægen der bliver ringet til.

Nathalie
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider