Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Kobberbryllup - "traditioner"...
Forfatter: 
Dato:  23-01-2007 20:36

Da min mor og stedfar holder kobberbryllup i februar, leder jeg lige efter nogen som kan hjælpe med "traditionerne" omkring et sådan.

Er det korrekt at:

- man laver en halv æresport KUN med grøntsager (altså ingen blomster)

- hvis der er "morgen-tam-tam" er det uden egl. musik, men kun med larm fra gryder og potter og pander

Og til de egentlige spørgsmål:

- er der lyd i denne halve æresport?

Da det skal holdes som en form for åbent hus (dog med egl. invitationer sendt ud), ville i andre så lave en sang til kobber-brudeparret?

Håber nogen kan hjælpe mig, så jeg ikke bliver ved at være lige forvirret.

Mvh. Ditte

Husk at smile til verden...
så bliver det hele meget nemmere og du bliver kønnere at kigge på.
0
0
Svar på denne tråd

Vi har lige
Forfatter: 
Dato:  23-01-2007 21:05

været til kobberbryllup med vores naboer.

Vi gjorde følgende:

-Lavede halv æresport i blomster og gran.

-satte den op ved midnat og vækkede derefter kobberparret. De havde ventet os så vi kom ind og fik kaffe boller (de bedste ) sprut osv.

-vi vækkede dem med grydelåg og havde brudevalsen på et bånd i en radio.

Vi var hjemme ved 2 tiden om natten og det var rigtig hyggeligt.

Pia Nielsen

Den der elsker-lever.

0
0
Svar på denne tråd

Traditionerne
Forfatter: 
Dato:  23-01-2007 21:24

er lidt forskellige, afhængig af hvilken landsdel man er i. Desuden er der også nogle familier der har deres "egne" traditioner (i min familie er der fx en "regel" om at der skal fem flag i en æresport - og så skal de side på den rigtige måde )

Da min mor og far hold kobberbryllup i sin tid havde naboerne lavet en halv æresport i egegrene og med lys i (normal højde men kun den ene side pyntet) - den var rigtig flot, helt kobberfarvet.

Da mine svigerforældre havde kobberbryllup blev der lave en æresport hjemme hos dem selv i halv højde så man skulle bukke sig for at komme under. Den var lavet af gran pyntet med lys, blomster, små røde æbler og stribede slikkepinde som der er tradition for på deres "vej".

Den blev sat op sent om aftenen før deres kobberbryllupsdag og om morgenen blev de "vækket" med larm fra grydelåg (de havde selvfølgelig været oppe i flere timer for at gøre klar)

En rigtig god ide er lige at forhøre sig hos familie og naboer om hvordan det "plejer" at være inden man får anrangeret alt for meget, for traditioner er noget der virkelig kan få folk op på mærkerne

PS. jeg tror at du har helt ret i at det "normale" er at der ikke er morgensang/musik

Just_me

Alle kan begå fejl - kunsten er at lære af dem

0
0
Svar på denne tråd

hejsa.
Forfatter: 
Dato:  23-01-2007 21:32

Vi har lige haft kobberbryllup her d. 2/01-2007.

Vores gæster kom om aftenen, og satte store flag op langs vores markvej, satte sort plastic for vinduerne, lavede en halv æresport med blomster, gran og kobberspayede dimser i, og et skilt med navne og dato på.

De larmede og det lød som om de borede i vores vægge, der blev knust glas(de havde gjort det ned i en spand), og der blev hamret og banket. Men vi måtte ikke komme ud.

Om morgenen blev vi vækket af gæsterne med morgenmusik, og hornorkester.

Vi havde ventet dem, så havde købt morgenmad, og en lille en til halsen...

Om aftenen holdt vi fest.

Puh sikke en dag, men hvor var det dog sjovt, og sikke med minder vi fik...

Rønnebjerggård...

0
0
Svar på denne tråd

Bommelom
Forfatter: 
Dato:  23-01-2007 21:53

Jeg tror også det er individuelt, men jeg synes måske også man skal skele lidt til hvilken type kobberparret er.

Personligt ville jeg nok frabede mig nogen form for opmærksomhed...

0
0
Svar på denne tråd

Meget forskelligt...
Forfatter: 
Dato:  23-01-2007 23:25

tror jeg.

Vi havde skarpt understreget over for de nærmeste, at vi IKKE holdt noget - vi ville hellere fejre dagen selv med hinanden - og så holder vi en helt uformel havefest til sommer om vejret vil ;-) Så kan vi altid smide folk i poolen, hvis de bliver for ophedede ;-)

Ingen af os bryder os om traditioner for traditionens skyld - så for os ville det være et dødsygt pres, at skulle holde noget på en bestemt måde.

Hilsen May-Britt.

Healing, pædagogik, heste, hunde, oa......

www.123hjemmeside.dk/MBN/

0
0
Svar på denne tråd

Her på egnen...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 10:02

... - og det er den nordlige del af midtjylland, laves der en halv æresport (og der er ingen regler for, hvad man sætter i den). Den sættes op lige over midnat, og klokken 00.30 (altså 12 et halvt) vækkes kobberbrudeparret ved sang og skramlen/larm af grydelåg, potter og pander.

Det er skik og brug, at gæsterne SELV medbringer alt, der skal fortæres. Kobberbrudeparret skal blot lægge hus, bestik og kaffemaskine til :)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Vil du gerne lære at køre med heste? Så kig her

0
0
Svar på denne tråd

Kobberbryllup...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 11:33

I efteråret var jeg med til min fars kobberbryllup. Hans søstre og jeg havde planlagt at mødes kl. 7 om morgenen. Der var lavet en halv (i højden) æresport, som blev pyntet med blomster og først blev sat op om morgenen. Mine fastre havde lavet et par sange som vi så sang for at vække min far:) Og tro mig de så ret forsovede ud. Vi havde selv kaffe og rundstykker med, så det skulle parret ikke tænke på.

I mandags var vi så til min svoger og svigerindes kobberbryllup. De havde nu inviteret os alle, så det var lidt snyd i mine øjne.

Om aftenen (søndag aften) lavede de andre i familien æresporten (halv, kun den ene side). Den blev også pyntet med blomster. De satte den op kl 24.00. Hvad der ellers skete ved jeg ikke, da vi valgte at komme og mødes næste dag. Der var ingen vækning her, da de jo havde inviteret os til kl 10.

Ellers har jeg læst lidt på nettet og der står at æresporten skal pyntes med grøntsager, sættes op mellem 22-23 aftenen før og at skjoldet skal være halvt. Der står også at hvis parret er oppe må man sætte sort plastik på vinduerne og at de næste morgen skal vækkes med larm fra grydelåg.

Men som de andre siger er det nok forskelligt fra egn til egn. Jeg vil personligt nok hellere vækkes med en lille sang end med grydelåg

Før kendt som Vibs(Marengo)

Se min hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

Bla bla bla
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 17:10
Æresporten skal være halv (efter en del et drikke, er det ret sjovt at se folk at kravle under den)
Skal sættes op til 00.30 hvor parret vækkes
Laves af grønt og pyntes med blomster og en lyskæde
Foran porten skal der stå et par herre og dame sko, som er kobberfarvede
De skal vækkes med en sang

>Rikke/MissFejrskov

Engang DV, altid DV!

Hingstekåring i Herning, marts '07- ses vi?

0
0
Svar på denne tråd

kobberbryllup
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 17:33

Til mine forældres kobberbryllup lavede vi en halv-højde æresport med gran og rodfrugter i (januar - iskoldt). Desuden havde jeg malet et par hestesko kobberfarvede og sat i. Skjoldet var et hjerte, men jeg kan ikke lige huske, hvordan vi have lavet det - tror bare vi havde skrevet på halvdelen.

Jeg havde så fået fat i gæstelisten og havde ringet til alle, der var inviteret til kl 8, og inviterede dem til kl 6. Lidt i 6 havde vi sat æresporten op (den var lavet hos min halvsøster, og let at få i bilen pga "højden"). Da klokken var 6 stod vi klar ved soveværelsesvinduet med potter og pander, men vi kunne høre/se at der blev rumsteret (min mor var på wc) så vi ventede lidt - så da der var fred igen begyndte vi at larme! Min mor havde ellers haft mistanke om, at vi var der, men da vi ikke havde larmet på præcist klokkeslet var hun gået roligt i seng igen .

Heldigvis har min mor en vane med, at gøre klar dagen før der er inviteret til stor fest, og vi fik hentet det morgenbrød, som var forudbestilt hos bageren.

Jeg havde søgt nettet tyndt efter traditioner, men det endte med bare at blive inspiration og så lavede vi det ellers som vi syntes det skulle være.

Mette
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider