Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Part eller egen hest?
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 15:10
Hej

Jeg er en pige på 26, der har redet i omkring syv måneder på rideskole og elevhest. Jeg får undervisning tre gange om ugen (både enetimer og på hold) - og rider selv en time i weekenden.

Nu bliver hele tiden spurgt om jeg ikke skal have min egen hest. Jeg har tænkt lidt på det, og har sådan set også råd til det, men ved ikke rigtigt endnu. Havde nok regnet med at starte med en part (har jo ikke den store erfaring med heste endnu), men når jeg nævner part - så føler jeg samtalen automatisk går i stå hver gang.

Jeg vælger lidt at tage det som et kompliment når de mener jeg burde købe min egen hest. Både mht. mine evner som rytter B-). Men også lidt sådan, at jeg er blevet accepteret fordi de kan mærke jeg tager "deres" sport seriøst. Hvis I forstår hvad jeg mener. Min ridelærer har også tilbudt at hjælpe med at finde en hest når jeg når dertil.

Hvad synes I herinde? Hvad slags hest skulle jeg evt. se efter - både mht. til part og helt egen hest?

Anne
0
0
Svar på denne tråd

Part eller egen hest?
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 15:13

Hvis du er usikker på om du er erfaren nok osv. så vil jeg synes du skal vente med egen hest.

En part er en super god måde at starte op på da du får ansvar og prøver at have "egen" hest på ½ tid.

Klø på

M.V.H. Riderlykke :D

...smilet frem det bli´r dit ansigt jo så kønt af...

0
0
Svar på denne tråd

Part først
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 20:20

Jeg er helt enig med riderlykke. Syntes også du skal vælge part først fordi at så finder du også ud af hvor tids krævende det er at have hest. havde selv part en del år før jeg fik min egen.

fordi du lære den daglige om gang med hestene. og måske finder du også ud at det der med hest er måske ikke lige dig alligevel også er det jo ikke godt hvis du lige købt en hest..

Hilsen Linette :D

Nu med Blokagers Coldman :D

RIDERS COMPANY TRENSE SÆLGES

kontakt for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 20:28

Når du kun har redet i 7 måneder så synes jeg også du skal starte med en part 3-4 gange om ugen. Det skal selvfølgelig være en hest der er forholdsvis nem at have med at gøre så du ikke helt mister modet. Prøv det i mindst et par måneder og se så om du stadig vil have din egen hest. Det er ikke altid lige sjovt, slet ikke om vinteren når det er mørkt og koldt

Held og lykke...

♣~♥~♠ nysgerrige folk får ofte løgn at vide ♠~♥~♣

0
0
Svar på denne tråd

hey...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 20:36

jeg kan kun sige at jeg er helt enig med de andre to...

Der er jo ingen grund til at bruge både tid og penge på at købe en hest hvis du ikke er helt sikker på at det er det du vil og at du vil bruge den tid på det som er nødvendig...

Det er et helt anderledes ansvar man påtager sig når man køber en hest, og dette ansvar kan man få en smagsprøve på ved at få en part... du kunne muligvis også låne en hest i et stykke tid (der er flere som udlåner deres heste i kortere eller længere tid)

Og nu skal man jo ikke bare købe en hest fordi ens omgangskreds mener at det er en god ide, men fordi man brænder for det...

0
0
Svar på denne tråd

jeg synes også
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 20:49

at en part er en god start.

jeg selv gik på rideskole fra jeg var 9 til 16, så passede jeg privat heste, der var lildt mere velreddet pga af de kun var vant til en rytter med undervisning på et højere niveau. det stod på i et par. så fik jeg foderparter på private heste (dvs to-tre x om ugen). det skiftede lidt enten fordi en hest skulle sælges blev livsvarigt syg eller flyttede.

så en halvpart i et par og så endelig tilsidst min egen, da jeg pludselig fik råd til. det følger tildels et lidt større ansvar med når du får din egen, fordi du nu er ejer af hesten og ikke længere er " underlagt" en anden person, som har det afgørende ord at skulle have sagt. den sidste part gjorde meget ud af at gøre mig mindre, fordi hun var hesteejeren.

men det findes mange søde mennesker, som kan dele heste med og jeg synes da at det er den bedste start.

du får et større indblik i hvad det koster, hvad der er glæde / bekymringer ved at have hest osv.

og der findes mange måder at have part på.

så klø der endelig på med at finde en der gerne vil have din hjælp, så får du også lidt mere indsigt. jeg synes personligt at der er langt fra at gå på rideskole og så at få sin egen hest.

hilsen Mai-Britt

Rigtige hestepiger kender ikke til slid og slæb det hele er ren fornøjelse

0
0
Svar på denne tråd

Hvor...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 20:51
bor du henne landet?

Jeg kommer snart til at mangle en part - Nordjylland.

Mvh

Winnie

To kvalitets westernsadler sælges
Se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 21:42

vor lenge skal man da ha redet før at det er forsvarligt

at anskaffe sig en hest da folk altid skriver at man

ikke har redet lenge nok det vil jeg gerne vide da

jeg osse gerne ville ha egen hest.

vh ginger

0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 03:35

Jeg tror ikke det kan tælles op år, eller niveau hvor lang tid man skal have reden før man får hest. Fordi i princippet kan enhver købe en hest når de føler for det, og så finde en på såkaldt lærehest og komme videre derfra, selvfølgelig med massere af undervisning.

Men det er samtidigt synd for hesten, hvis man finder ud af efter et ½ år det at have hest slet ikke er en. Der er en del forpligtelser ved at have hest, og efter hvad jeg har hørt hænger en god part ikke på træerne.

De mere sure ting som udmugning, fodervagter og udlukningsvagter som der er på mindre steder, kan man jo så betale sig fra ved at vælge et sted med fuldpas. Som i de fleste tilfælde er dyrere, og de fleste vælger nok at spare de penge for at få råd til et ekstra dims til hesten eller til sig selv. Derfor fravælger de måske også de mere behagelige ting som ridehus og derfor må 'nøjes' med at ride når vejret tillader det. Men fordi man ikke kan ride den pågældende dag, skal hesten jo stadig passes...

Den bedste ting ved en part er at få alle de erfaringer ud over det at ride, en rideskolehest er somregel nogenlunde opdragen eller også møder man den bare aldrig i den situation hvor den 'får et føl' (læs:ser spøgelser og flygter). At sadle en hest op er ikke det mest avanceret ved hestehold, det er nærmere når koden bliver lidt varm eller den får et sår. Så er det dit ansvar som ejeren at skulle tage beslutningen om der skal tilkaldes dyrelæge. I nogle tilfælde vil det sikkert ikke være nødvendigt, men i andre vil det...

I en stald vil der sikkert alt afhængig af størrelse være en nogle hestemennesker, der vil være behjælpelige i øjeblikket. De vil selvfølgelig råde ud fra deres erfaring, og fortælle om dengang Trunte-hesten fejlede det samme. Det jo ganske udemærket, for man bliver aldrig 100% ekspert. Men man bliver hurtigt forvirret hvis man ikke bare har en smule erfaring at stå imod med...her forudtagende at man absolut ingen erfaring har.

Igennem parter vil du måske også finde ud af hvilken slags hest der er dig, hvad temperament du kan lide og hvad du personligt selv vil have. Også mere om hvad du vil med din ridning, der er ikke meget ved at have købt sig fattigt for en hest der kan alt. Hvis man så finder ud af at en tur i skoven er nok, og måske en LC når det skal gå hedt for sig.

I sidste ende er parter noget du, hårdt sagt, kan vælge og vrage imellem, ejeren har det sidste ord og det er ikke dit ansvar. Du kan få afprøvet nogle ting...og se om admindeligt hestehold er din side.

Du kunne eventuelt snakke med din ridelære om at få part på en af rideskolenes heste, og starte med det.

Eller er et lån af en hest også en mulighed, men selv du har fået meget undervisning på 7 måneder, så skal du nok (igen) have noget mere erfaring før nogle tør udlåne deres øjesten til dig. Men du kan jo altid forsøge at finde en hest til udlån, det eneste du kan få ud af det er et nej.

Mit råd er om ikke andet end at være sikker, en hest er ikke billig, hverken økonomisk eller tidsmæssigt. :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider