|
|
| en mus!!!- helt uden betydning??? |
| Forfatter:  |
Rytter2300 |
| Dato:  |
09-12-2006 11:41 |
|
Uh.. nu skriver jeg for at få vished... Jeg er ved at købe hest, og igår var den så igennem dyrlæge- det skal lige siges at denne dyrlæge er KENDT for at gå HELT i dybden. Hesten var helt perfekt bortset fra een ting.. En mus i venstre bagben- "en ordentlig en" som han selv betegnede det..MEN helt uden betydning tilføjer han så.. Da den ikke sider fast i ledet eller andre steder, men bare "flyder rundt" langt væk fra alt, er den HELT uden betydning... hmm... dette er en hest til en god pose penge og med henblik på videresalg om måske ja 5-6 år.. Nu er mine spørgsmål til jer: Kan en hest virkelig have en mus HELT uden betydning? Og vil det ikke under alle omstændigheder "forværre" en salgssituation om den er betydning eller ej.. er det ikke bare ordet "MUS/ikke ren i røngten", der skræmmer de fleste væk..?? Skal jeg forlange en prisreduktion? hvis hvormeget plejer man så at reducere når hesten har en "ubetydelig mus"? Håber virkelig der er en der kan vejlede mig.. for jeg er blevet glad for den her hest.. har endelig fundet een der "lever op" og så sker dette...
Danser med heste.. "Lyt til hesten, og den lytter til dig" "Tøjler skal behandles som sytråd"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mus... |
|
|
Jeg har desværre ikke meget forstand på mus, men jeg vil mene at det under alle omstændigheder vil trække godt ned i prisen. Uanset om musen har betydning for brugen af hesten eller ej. Jeg ved, at man kan få opereret en hest for mus.
Med venlig hilsen Rikke SE HER! Frieser DVD'er (2 stk.) + 6 flotte Frieser postkort sælges + mange andre ting til salg!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja, altså |
yiip |
09-12-2006 12:15 |
|
jeg ville nok se om jeg ikke kunne få et nedslag i pris og så ville jeg se på om dyrlægen evtg kunne fjerne den...
Alt over 165 er ikke en hest, men en Giraf  Odense; Undervisning tilbydes...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Rytter2300 |
09-12-2006 13:20 |
|
Dyrlægen ville let kunne fjerne den.. men han bifalder det ikke, da han siger det vil være uden grund.. musen har ingen effekt på hesten og den irriterer ham heller ikke.. Og den sidder et fuldstændig ligegyldigt sted.. Så en operation er overflødigt men muligt hvis ønsket.. Hesten er 4 , super gangarter og potentiale og ER forsikret.. dog kun til halvdelen af dens værdi.. Er der slet ikke andre der har synspunkter mht mus i hesteben og hvad det gør for pris og handel mm?
Danser med heste.. "Lyt til hesten, og den lytter til dig" "Tøjler skal behandles som sytråd"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaeh.. |
|
|
Har ikke så store erfaringer med mus, men syntes måske ikke det er så smart at købe en hest med fejl som "vidersalgs hest".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| maeh.. |
Rytter2300 |
09-12-2006 13:35 |
|
Nej.. også min tanke.. men jeg kunne jo i værste fald bare få den fjernet så.. Men vil helst ikek udsætte hesten for noget unødigt.. og gør jeg det, ja så kan jeg først og fremmest skyde en hvid pil efter 5 års champ. Men igen.. så det jo ikke en fejl som så.. den har jo ingen effekt.. Er simpelthen bare så i tvivl nu..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender et par srtykker med |
Eva Lydeking-Olsen |
09-12-2006 13:51 |
|
"ubetydelige mus" som blev købt og ALLIGEVEL måtte opereres senere.
Man kan ikke vide om det betyder noget når den er så ung og ikke har holdt til ridning endnu.De hvor dyrlægens spådom ikke holder bliver halte /ømme/ generet i 5-6 års alderen når de skal til at lave lidt mere.
Så dyrlægen har ikke altid ret...
Eva
Sorø:Boks ledig fra nytår.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder, også på foldene.Undervisning med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eva... |
Rytter2300 |
09-12-2006 13:56 |
|
Tusind tak for det svar eva.. Det er dejligt med lidt info at stå imod med når man skal konfrontere dyrlægerne.. ( vi har videresendt billederne til ansager som så skal tilkendegive deres syn på musen).. Men eva.. hvormeget mener du at dette kan påvirke prisen.. sender dig lige en privat besked info på hesten..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Topryttere |
|
|
I dag er det jo sådan at topryttere er ligeglade med ubetydelige mus, mens de almindelige ryttere himler op. Tilsvarende hvis den starter Dressurchampionat med godt resultat så har en mus heller ingen betydning. Faktisk kan du gøre mere skade ved at fjerne den end ved at lade den sidde. Vel at mærke hvis den sidder et fornuftigt sted.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte |
Rytter2300 |
09-12-2006 15:16 |
|
Okay... Havde faktisk slet ikke skænket mus en tanke.. Men kan forstå på mange at det skal man ikke røre ved da det er tegn på dårlige led og sener -dvs svaghedstegn mm?? Jeg spørger kun for at vide... Men charlotte.. Vil det ikke under alle omstændigheder være em "downside" i salgsøjemed... folk vil vel altid prøve at presse prisen så? Desuden, så er den kun 4 og har ALLEREDE en mus.. er mus ikke slidtage?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brune og Micky |
Joey |
09-12-2006 18:33 |
|
Min Brune har en mus i højre baghas - der er meget væske i leddet, men han er altså tretten om en måned, har sprunget S i sin ungdom, og er nu dressurhest og går MB-klasser. Så længe han ikke har nogen gener af sin mus lader vi den sidde (banker under bordet), og jeg havde ingen betænkligheder ved at købe ham. Det ligger da i baghovedet at han har Micky (som musen bliver kaldt i daglig tale) og jeg ville nok også tænke mig om en ekstra gang, hvis det var en hest på fire år med en mus jeg skulle købe... Det er jo en svær situation at stå i, for det er jo træls at købe en hest med 'fejl', men samtidig er det jo også dumt at fravælge sin drømmehest pga. noget der bliver konstateret 'uden betydning'. Håber du finder en løsning, knus Joey
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mus... |
|
|
Nej, mus er ikke slidtage. Faktisk så dannes OCD som er det korrekte navn ikke efter at vækstlinierne er lukkede. Dvs. i koder efter ca. ½ år, forknæ/haser efter 1½-2 år og bagknæ efter 2½-3 år. Fx. så ved jeg at Lone Jørgensens unghest, der går de små klasser på internationalt plan, blev opereret for OCD i den ene has inden levering. Og den kostede rigtigt mange penge. Men med almindelige/halvgode heste kan det da være et problem. Men hvis du forventer at ride den i 5-6 år inden et videresalg så ville jeg ikke være bekymret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tænker |
|
|
osse på hvordan den kan sidde et fornuftigt sted. Dyrlægen siger at den ikke har sat sig endnu. Hvem siger den ikke kan sætte sig et ufornuftigt sted? Jeg ville ikke købe en sådan hest hvis jeg vidste den skulle sælges om nogle år. Var det en jeg gik ud fra selv at skulle beholde ville jeg have nedsat prisen med det en operation koster + opstaldning og div leveomkostninger i den tid genoptræningen ville vare. Det kan hurtigt løbe op i et par måneder. Du skriver osse at hesten kun er forsikret til det halve af hvad den er værd. Hvorfor? Kan den forsikres til dens aktuelle værdi med den mus? Til det med at topryttere er ret ligeglade med om deres hest har mus, vil jeg bare sige: det er jo tit heller ikke deres egne dyr. Og heller ikke dem der står med regningen. Skal en af deres egne heste have fjernet en mus har de jo mere end en hest i stalden. Jeg synes ikke helt man kan sammenligne os andre med toprytterne. Der er jo osse en grund til at de er blevet toppen. Ikke?!
Pia Nielsen
Oldenborg hoppeføl købes. Gerne forædlet.
Den der elsker-lever.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mus... |
lecia |
09-12-2006 19:25 |
|
Hvis den kan oppereres væk, ville jeg ikke være så bekymret, ville dog kræve afslag svarende til en evt. opperation.. jeg har set en hest på 13 - 14 år som pludselig fik problemer med en mus, den blev oppereret og kom sig hurtigt og fuldstændig bag efter... jeg tror ikke man skal være så hys med mus længere, hvis den sidder så den kan oppereres væk hvis der bliver problemer, men jeg ville ikke give fuldpris. hilsen mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mus hvorhenne? |
|
|
Hvor sidder musen? Hvis den sidder i kodeleddet, ville jeg ikke være bekymret. Det siger min dyrlæge ikke har nogen betydning, men man skal være mere opmærksom, hvis den sidder i hasen eller især i knæleddet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også her... |
|
|
Jeg købte for lidt over et års tid siden en ung hest på 3 år med en mus i det ene bagben... Jeg fik rigtig mange dyrlæger til at kigge på billederne, da der trods alt også skulle gives en vis sum penge for hesten, og jeg var virkelig vild med den - samtidig skulle fornuften jo også tale lidt  Alle dyrlægerne sagde til mig at det var uden betydning, og da det kom til forsikringens dyrlæge sagde han også fuldstændig god for den, og han er forsikret uden forbehold... Altså, jeg ville selv skulle betale en evt operation HVIS det blev nødvendigt, men uanvendelighed o.lign. er der ikke noget med... Mht nedsætning af pris prøvede jeg jo at lufte det lidt for sælger, men han var helt urokkelig - fordi at flere folk trods alt bliver mere og mere ligeglade med ubetydelige mus, og han vidste at han uden problemer kunne få afsat min lille, fine hest til anden side... Så der var ingen prisnedsættelse til mig Men det er ok, jeg har ikke fortrudt et sekund endnu...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Rytter2300 |
10-12-2006 11:02 |
|
Bettemand: Hvad mener du med at den ikke har "sat" sig endnu? Er det ikke noget der dannes, hvor det nu er? Grunden til at den "kun" er forsikret for 60000 er , at det var det hun i sin tid købte ham for som 2 års, dette koster 5000 årligt og hvis noget skulle ske er hun dækket ind.. skulle hesten dækkes for 130.000- ja så koster det jo en bondegård.. derfor har hun bibeholdt forsikringen på de 60. Charlotte: Jamen hvis vækstlinierne lukkes efter 3 år, hvordan kan det så være at en 13 årig hest "kan få" OCD?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rytter2300 |
|
|
Det kan den heller ikke. Den har haft det hele tiden, der er så bare sket noget der har gjort at det pludselig generer den. Jo, OCD dannes der hvor det nu er, det er ikke noget der flytter sig rundt og det kan sagtens sidde et sted hvor det aldrig kommer til at genere nemlig uden for et led.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige et sidespørgsmål |
janet21 |
10-12-2006 12:53 |
|
Kan mus egentlig mindskes gennemtiden eller forsvinde helt? Vedr. dit spørgsmål, tror jeg det kommer an på mange ting. Hvis køber er toprytter ( og mange rider altså stadig deres egne heste, især ryttere fra udlandet) jamen så tror jeg mere det kommer an på kvaliteten af hesten end en mus (som ikke har betydet noget hidtil) Køber kan hurtigt spore sig ind på om hesten har været redet eller stået halt, og det tror jeg vægter mere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mus??? |
|
|
hvad er det der "mus" i snakker om det har jeg aldrig hørt om før andet en levende mus?har heste ædt en mus?
(welsh)Kirkeby´s Butterfly VM964 (Pinto)Karell Nyberg PI988 (pinto)Kirkeby´s Lucky (welsh)Dixie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mus... |
|
|
En mus er et lille fragment enten af brusk eller knogle der er slået løs, det sidder enten i eller omkring et led.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mus ... |
|
|
Min veninde købte engang en hest med mus, denne blev hun enig med sælger om at sælger skulle fjernes inden salget. Hesten blev i første omgang forsikret med forbehold på det ben, men efter ca et år med normal brug kunne forsikringen ændres til en helt normal. Da hun solgte heste senere stod den som 100% ren i røngten. Så uanset hvad hvis hesten ikke kan forsikres 100% på det ben, så få den opereret når man nu ved at det er til videre salg...
Rytter søges, gerne dressur på LA niveau
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Masser af heste |
-Vincent- |
10-12-2006 13:25 |
|
Hvem er vi | Profil | Mail et forslag | Links Nyhedsbrev januar 2006
Osteochondrose (OCD) Af dyrlæge Henrik Chr. Lundegaard
Hvad er Osteochondrose(OCD) hos heste? Osteochondrose, som også forkortes OCD, er en lidelse, der rammer føl og ungheste i vækst. Længdevæksten af knoglerne foregår i overgangen mellem knogle og brusk, ved at brusk erstattes af mineraliseret knoglevæv. Man taler om at vækstbrusken forkalkes. Osteochondrose er resultatet af en forstyrrelse i forkalkningsprocesserne under ledbrusken. Herved kan der kan dannes en sprække eller defekt i brusken, eller et stykke brusk afstødes, således at der opstår en ledmus. De typiske OCD forandringer findes i de store led: Skulder, knæ, og haseled. Lidelsen OCD opstår primært i den sene drægtighed og i de første levemåneder. Mus (fragmenter) i kode-og hovled har muligvis en anden og mere sammensat oprindelse. Hvad er symptomerne på Osteochondrose(OCD)? Lidelsen viser sig hos unge dyr: - Typisk ses galle (forøget væskemængde) i først og fremmest hase -og knæled.
- Der opstår halthed, når hesten tages i brug.
- Den kliniske betydning af OCD afhænger meget af, hvor omfattende skaderne er. Der findes tilfælde, hvor forandringerne er så voldsomme, at hesten er halt og ikke kan fungere i sporten. Andre heste kan fungere på normal vis med mindre forandringer.
Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen? Dyrlægen mærker leddene igennem for at undersøge, om der er øget ledvæske. Galle er det første kliniske tegn. Når hesten føres frem, ses en øm og stiv gang. I de værste tilfælde ses udpræget halthed. En sikker diagnose stilles ved hjælp af en røntgenundersøgelse. Hvis plagene er fundet fri for OCD ved røntgenundersøgelse omkring 1 års alderen, vil de også være OCD fri ved senere undersøgelser. Hvordan behandles Osteochondrose(OCD)? Ved de første symptomer skal motion begrænses mest muligt. Hvis symptomerne er vedvarende, bør man operere, idet risikoen for at der udvikles sekundære skader på ledkapsel og ledbrusk forøges jo længere man venter. Hvornår man vælger operation, afgøres ved en vurdering af de enkelte tilfælde. Operationen foretages ved hjælp af kikkertteknik, hvilket er en meget skånsom operationsmetode. Ved denne teknik kan man via et 5 mm lille hul i huden se ind i leddet og undersøge strukturer, der ikke kan ses på røntgenbilleder, såsom ledkapsel og ledbrusk. Løse fragmenter fjernes, og løs ledbrusk bortfræses. Hvordan er fremtiden for din hest, hvis den har Osteochondrose(OCD)? OCD har et meget bredt sygdomsspektrum. Hesten kan være symptomfri, men der kan også være så alvorlige følger, at det betinger aflivning af hesten. De mest alvorlige forandringer ses ved OCD i skulderled og knæled. Har din hest OCD, kan dyrlægen ud fra de kliniske symptomer og en røntgenundersøgelse foretage en afvejning af det videre behandlingsforløb: Om OCD´ens placering og størrelse er uden betydning for hestens fremtidige anvendelse. I disse tilfælde vil man ikke iværksætte behandling. Om hesten skal opereres, gerne inden den er blevet 4 år gammel, men principielt så tidligt i forløbet som muligt, for at undgå for mange kroniske skader på led og ledkapsel, I de værste tilfælde kan man anbefale aflivning af hesten. Hvorfor får heste Osteochondrose(OCD)? OCD er en lidelse, der har mange forskellige årsager, men den er i høj grad arveligt betinget. Men derudover spiller øvrige forhold også en væsentlig rolle. Dette er bl.a. - fodring, mineraler og vitaminer
- vækst
- motion, biodynamik
- hormoner
- traumer.
Hvad er risikoen for, at din hest får Osteochondrose(OCD)? OCD findes mest udbredt hos travere og varmblodsheste med en frekvens på op til 25%. Lidelsen findes i høj grad indenfor bestemte hesteracer. OCD ses således meget sjældent hos ponyer, islænder, fjordhest og mange andre mindre racer. Hvad kan du gøre for at nedbringe risikoen for, at din hest får Osteochondrose(OCD)? Først og fremmest er det vigtigt at avle på OCD-frie forældre. Der er taget røntgenbilleder af alle kårede hingste inden for traver- og varmblodavlen, og resultaterne af disse undersøgelser er tilgængelige. Dernæst bør man fodre drægtige hopper med et meget alsidigt og velafbalanceret foder, specielt i de sidste måneder af drægtigheden, idet det er her forkalkningen af føllets knoglesystem finder sted. Det er især vigtigt at forholdet mellem energi, protein og mineraler er nøje afstemt efter hoppens og føllets behov. Opstår der hævede led hos et føl eller plag, kan man vælge at foretage en røntgenfotografering for at afsløre en eventuel OCD. På denne måde kan man få taget stilling til, hvilke tiltag der er relevante: (lade hesten gå, operere eller slagte hesten)., således at der er ikke unødigt investeres års arbejde og udgifter i det pågældende dyr. Ved for sen diagnosticering kan osteochondrosen have forårsaget uoprettelige skader i leddet, således at man ikke kan forvente et godt resultat af operationen. Anden viden om Osteochondrose(OCD). Osteochondrose er en del af et helt kompleks af udviklingsmæssige ortopædiske sygdomme kaldet DOD (Developmental orthopedic diseases). DOD dækker således over OCD, vækstlinieforstyrrelser, skæve benstillinger, cyster under vækstbrusken m.m. Ved en lidt mere bred definition af OCD er "Slingerhed hos plag" (Wobbler) en lidelse,der skyldes forstyrrelser i forkalkningsprocesserne i vækstlinierne i halshvirvlerne. Dette kan medføre nydannelser, der trykker ind på rygmarven med risiko for bevægelsesforstyrrelser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Rytter2300 |
10-12-2006 14:07 |
|
Jette: Tusind tak for det Jette.. nu har vi jo alle nærmest en phd i OCD  - rart.. nu føler jeg mig godt rustet til at møde sælger i forhandling.. Charlotte: Det er nemlig lige præcis de ordder blev brugt.. Brusken /OCD'en sidder´IKKE i noget led.. det er bare et stykke "noget" som er "faret vild efter at have sluppet grebet" Ledet nær, er blevet tilset og findes helt OK. Netop derfor er jeg i tvivl om jeg kan presse prisen med de 10.000 som en operation vil koste... Men igen.. OCD må jo på sin vis være et udtryk for lettere/mindre, i dette tilfælde, svage led?! Det er vel udfra hvad jeg kan læse noget der højest sansynligt er sket pga forkert fodring i vækstfasen- hvilket jo må have påvirket hele "skelettet" og ikke kun det led der lige "reagerede"..???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rytter 2003 |
-Vincent- |
10-12-2006 15:17 |
|
Så lidt  Jeg har selv haft en tidligere dressurhest med en stor mus i den ene baghas - helt uden betydning. Og den fik heller aldrig betydning. Er det hesten du vil have, og siger dyrlægerne uden betydning, tja... så ville jeg nok gå efter både hesten og de 10.000,- da hesten jo ikke er helt "fejlfri", men med en fejl uden betydning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Rytter2300 |
10-12-2006 17:07 |
|
nu har jeg siddet og kigget samtlige heste igennem her på HN. Og helt ærligt så ved jeg snart ikke.. Det virker MEGET som om at priserne på de heste med "mindre / eller helt ubetydelige småfejl- er presset helt ibund.. en 7 års, la3, køn, tilsyneladende gode gangarter på video= 45.000 pga mindre og ubetydelig fejl.. altså.. Så er det jo ikke let at sælge kræene hvis det er vilkårne når det kommer til stykket.. halv pris.. Desuden er der sket den udvikling i sagen- Desværre, at ejer ikke er villig til at slå af i pris, og har reageret ved at afslå videre handel.. så der er ikke så meget at rafle om pt... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øv øv... |
|
|
Øv hvor ærgeligt - men desværre også det der kan ske Det var også det jeg var rigtig bange for ville ske hvis jeg foreslog det dengang jeg købte min unghest... Jeg kunne godt mærke at det ikke var noget der skulle forhandles om der, da sælger vidste hvad hesten var værd - med eller uden mus! Men held og lykke i den videre jagt så 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mus... |
Katrinen |
10-12-2006 18:21 |
|
En hest der skal aflives pga. ocd får man ikke penge for hos forsikringen, med mindre forsikringen er tegnet inden den er 30 dage gammel. (eller sådan noget). Prøv at læse det med småt i jeres forsikringspapirer. Sådan er det ved langt de fleste selskaber. Jeg ville være betænkelig ved at købe en 4 års hest med henblik på videre salg, hvis den har mus - specielt hvis den ikke kan fjernes. Omvendt har jeg selv købt en 5 års der har fået fjernet mus i begge bagben. Den fik jeg til en fornuftig pris og dyrlægen mente ikke det var helt tosset. Den har jo også været redet uden problemer. Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestens køn? |
|
|
En "ubetydelig" mus, ja det vurderer dyrlægen. Men ved dyrlægen også hvilket formål du har med hesten?
HVis hetsen feks skal bruges elel rvidresælges til avl kan det meget vel have en betydning da statistikkerne vis er at der er en bytydelig sammenhæng imellem forekomst af OCD hos forældredyr og OCD hos afkom.
Mht operation ville jeg vælge ikek at opererrer men være meget opmærksom på hetsnes gennerelle velbefindende i perioder hvor arbejd eintensiverres.
Landy er opererret for mus da hun var 4 to små mus i begge bagknæ. Hun var efter påbegyndt ridning(tilredet som 4års) begyndt at vise tegn på ubehag. Vidste modstand imod fremadrift først mistænkt som unghestenykker eller måske mavegener (efter nogle kolikanfald). en dag blev jeg i longen opmærksom på at hendes hud over knæet på bagbenene så mærkeligt svampet ud når hun bevøgede sig. fat i hestebøger og dyrlæge. afsted til dyreklink.
hest under rytter ( var på det tidspunkt helt galt hun opførte sgi værre end en gammel stædeig rideskolehest) så i longe på blod/hård bund.. . så ud og mønstres på fast nund og her viste hun tydeligt uensbevægelse over bagparten når man så det bagfra. så hesten på staldgang og ja nu måtte vi sørme dårligt røre i området ind og røntgenfotograferres og ganske rigtigt to små mus på str med en meneske mælketand (fandt jeg ud af senere) billeder sendt til ansager som vurderede gode chancer for operation. hesten blev kikkertopererret kom hjem med et brev med god prognose og en lille pose med de omtalte "mælketænder". kort boxro og så sygefold og langsom genoptræning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Rytter2300 |
10-12-2006 20:07 |
|
Og så har hun så ombestemt sig igen!?  ahem.. nu bliver jeg jo først forvirret.. Landy: Hesten er en vallak.. så det er kun med henblik på konkurrenceridning og EVT videresalg.. Katrinen: MUSEN KAN GODT FJERNES, men dyrlægen fraråder det, da den sidder et sted hvor den aldrig vil kunne påvirke- siger han.. Så det kan jeg ikke rigtig bestemme mig for.. Julie Noer: tja.. nu havde jeg også lige sat mig i hovedet at det ikke skulle være den.. og så ombestemmer ejer sig pludselig til at overveje min nye tilbudspris til hende på -25.000.. Jeg er fuldstændig rundt på gulvet nu.. gid svaret om jeg skulle købe denne krikke dog ville komme dumpende ned fra oven.. Charlotte: Jeg kunne godt bruge din umiddelbare vurdering.. Som jeg kan læse rundt i andre annoncer slår folk jo nærmest over 40 pct af prisen- BARE pga en mus eller ubetydelig røngtenfejl..  Så kan jeg jo aldrig holde hesten værdi hjemme.. ligemeget hvad..?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øh... |
|
|
Katrinen : Jo, hvis hesten er forsikret uden forbehold, så får man da pengene for en hest der er uanvendelig eller skal aflives pga mus?!!! Det er jeg virkelig HELT sikker på - ihvertfald hvis forsikringen selv har sagt god for det... Det gjorde de da i mit tilfælde!! Det eneste der står i min police er at dyrelægeforsikringen er med forbehold, dvs hvis den skal opereres ud, skal jeg selv betale for det... Rytter2300: Ja jeg kan godt se det mht videresalg og om du kan holde prisen på den o.lign... Men hvis dyrlægen siger den er uden betydning og hvis forsikringens dyrlæge siger det samme og forsikrer uden forbehold, så ville jeg ikke bekymre mig over det! Især hvis du til sin tid skal sælge videre og dermed har bevist på det tidspunkt at hesten kan holde - så vil mange folk godt købe en hest med en ubetydelig mus... Deriblandt jo mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mus... |
|
|
Vi har haft en travhest den havde 7 mus fordelt med 3 i den ene has og fire i den anden. Han løb travløb indtil han faldt for aldersgrænsen (12 år), og har aldrig været generet af dem.. 
"At fuldføre er at vinde"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mus og grus |
Zalsa |
10-12-2006 21:07 |
|
Hej . jeg har en vallak på 7 som blev opereret da den var 3, inden tilridning, for mus, grus og havemøbler og lign. han kom på Ansager og vi fik en formidabel behandling. tak for det. Efter operation fik han desværre konstateret "staldkramper" i bagbenene.han er op. i begge. Han er til salg , da han er for stor en mundfuld for mig, men det der undre mig er:: evt.køber springer fra pga. kramperne ikke af op.af musene.:: så spøg jeg .. hvis i kan købe hest med mus , hvorfor så ikke med " staldkramper". det er ubetydlige kramper... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| musmus |
|
|
nu har jeg ikke læst hele teksten igennem, men du skal måske ikke regne med at få afslag i prisen, hvis ejer ved noget omkring andre heste med mus. bl.a. Blue hors Romanov (mener jeg nok) har mus, og er bestemt mange penge hver, flere heste fra 'større' steder bliver solgt til flere millioner, selvom de har mus.
Så. et afslag ved jeg ikke om du kan få (;
ღ Bianca nu med ny Dressurmule Maestro ღ
Fando savnet for altid!
† ღ Fando du vil altid være i mit hjerte. Vent på mig ved regnbuebroen. Du betød allermest for mig Fando! ღ †
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| selvfølgelig kan den det |
|
|
og du skal bare være glad for du har fundet en dyrlæge der tør sige den slags... De fleste dyrlæger har ikke længere nosser til at lægge hovedet på blokken og sige deres ærlige mening om de mener at det har betydning eller ej. Dyrlæger er de værste hesteslagtere der findes - og absolut også en af de væsentligste grunde til at heste er blevet så dyre. Pengene skal jo tjenes på den ene hest ud af de 8 der er ren i røntgen. Prøv at røntgenfotografere jer selv - tro mig - de fleste af os er til slagteren. Vi har ledmus alle vegne.
Mange forskellige heste sælges - se dem på markedspladsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Rytter2300 |
11-12-2006 13:52 |
|
Ok... Hvad siger i til denne ide. Ejer har tilbudt at gå 25000 ned i pris... Jeg køber hesten og oppererer den- BINGO ren hest i røngten- og klar til træning i april!?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville |
|
|
slå til og købe den. Musen sidder jo et sted, hvor de ikke har betydning. Men den med at operere, den er jeg lidt i tvivl om. Jeg ville vælge ikke at få det gjordt. Der er ikke nogen grund til at skære i den, hvis det ikke er nødvendigt. Go for it, og held og lykke med et hele. Ender det med et køb, vil vi da gerne lige se "starutten" Mvh. Lotte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Rytter2300 |
11-12-2006 14:34 |
|
Lotte: Ja.. jeg er også meget tæt på nu.. Problemet, og grunden til at jeg ville vælge at operere er flg. Hesten bliver købt med henblik på videresalg om 4-6 år. Den står nu med en mus- dvs hesten har en "handelsfejl".. Hestene med ubetydelige handelsfejl mm er tilsyneladende meget svære at sælge.. og skal jeg til at fjerne musen inden et evt salg, så ryger hesten jo ud af form mm... Det er mine tanker.. Opererer jeg ham , har jeg jo en REN hest i røngten.. som i sig selv jo er meget attraktiv... Ved ikke om det er helt hen i vejret?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, jeg ville også operere |
Eva Lydeking-Olsen |
11-12-2006 15:18 |
|
NU og så give den en god, lang genoptræning med noget led-styrketilskud, inden kraftigere ibrugtagning.
Så VED du at tingen er gjort til bunds og du kan ride med god samvittighed uden bekymring.
Eva
Sorø:Boks ledig fra nytår.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder, også på foldene.Undervisning med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ved |
|
|
godt at du muligvis har tænkt dig at sælge videre. Men jeg bare ikke god til det der med at skære i dyr, når der ikke er noget der går ondt. Hvor sidder musen henne ? Mvh. Lotte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Operation |
|
|
Du kan sagtens operere den og jeg ville nok også gøre det, det koster lige knap 10.000. MEN den bliver aldrig ren i røntgen, da det altid skal oplyses ved et evt. salg, og du vil opdage at en del købere vil være ligeså forskrækkede over en opereret hest som over en hest med OCD. Du vil stadig skulle ud og finde en realistisk køber.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Rytter2300 |
12-12-2006 13:01 |
|
Lotte: Musen sidder langt udenfor knæleddet- den er slet ik i berøring med noget led overhovedet.. sidder bare ene og forladt ude i siden.. hmm.. udfra hvad Charlotte siger, så vender min mening faktisk. Hvis det altid vil følge hesten at den er blevet oppereret, så vil jeg ikke gøre det. For musen skader ham ikke.. og sansynligheden for at den vil komme til det er noget lig 0.. For jeg tænker jo også på hesten.. Jeg køber dyret- og den første oplevelse den får ved mig, er lang og psykisk hård..Ikke lige det smarteste.. Opererer jeg nu kan jeg også skyde en hvid pil efter evt championat.. Så tror jeg køber hesten.. og lader den være.. Nyder at jeg har en glad, frisk og lækker hest.. Når jeg så engang skal sælge, så må jeg bare krydse fingre for at folk er kommet over frygten for ubetydelige handelsfejl.. Det er jo kun penge.. et positivt hestesind er langt mere værd.. Men tusind tak til alle for AL jeres hjælp og erfaringer!! Specielt Eva og Charlotte -og jette for hendes lange men meget oplysende indslag!-.. I har virkelig givet mig stof til eftertanke og sat tingene i perspektiv for mig.. Det har været svært at tage en beslutning.. men det ville have været endnu sværere alene..  Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Endelig.. |
Rytter2300 |
02-01-2007 18:20 |
|
Så er handlen gået i orden.. Udbetalingen på hesten er lagt og jeg forventer ham hjem 1/2 2007! 
www.m-hestesport.dk Danser med heste.. "Lyt til hesten, og den lytter til dig" "Tøjler - skal behandles som sytråd"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
Tillykke med hesten, og held og lykke fremover 
Til minde for mine to fantastiske heste: Min fuldblods California Bullet, og verdens bedste pony Prins, som begge lever på de evige græsmarker. To heste der er savnet for evgit, og aldrig bliver glemt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening |
Kirsa-Loyal |
02-01-2007 21:19 |
|
Hej. Mine erfarringer med mus er, at hvis de sidder udenfor ledet så må man hellere lade dem være - en operation kan i værste tilfælde gøre mere skade end gavn. Har selv en hest nu med en mus udenfor ledet, som ikke er af betydning - den er ikke blevet opereret. Og har lige solgt en med en mus der sad lidt dumt, den skulle jeg måske have valgt at få opereret væk, da jeg købte den, men man kan jo altid være bagklog hehe??? Nej det jeg siger, er at man ikke med sikkerhed kan vide om man får den samme hest igen efter en operation. har set tilfælde (tre gange) hvor de er blevet oprereret og simpelthen er blevet ødelagt af det og hvor kvaliteten er gået en smule af dem (gangartsmæssigt). Men selvfølgelig OCD kan da gøre skade. Nu siger du også at hesten er til en god slat penge, det ved jeg ikke hvad er min har også tit set at profesionelle folk,somnu engang ofte køber de lidt dyrere heste ikke længere ladersig afskrække af mus eller lign så snart de har en dyrlges accept. Bare mine erfarringer!!!
Mvh Kirsa - ejer af hestene *Cherry HS*, *Zanesco* og *Nertera-Tetti*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mus... |
taina |
02-01-2007 21:35 |
|
Min veninde solgte en hest, hvor det viste sig, at den havde en mus. Køber fik et afslag på 10.000 kroner, hvilket ifølge min veninde skulle være prisen for at få den fjernet. Der var også tale om en stor og løs mus. Min veninde sagde, at det er meget normalt, at man får afslag pga. mus - det er jo en fejl på hesten og en ekstra-udgift for køber. Kort tid efter salget begyndte hypper at få lidt galle i det bagben, og da der blev åbnet op ved operation, viste sig, at den var begyndt at vandre og var på vej mod et led. Så det var nok meget godt, at den blev opereret ud. mvh. tina
Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hmm. Jeg brugte i foråret ca 20.000 kr på en ubetydelig mus, og et halvt år for at få hesten ovenpå igen Har en bekendt der også købte en dressur hest til MANGE penge, og har startet meget på den. Den havde også en ubetydelig mus. Den viste sig da hesten blev 12 år, og den har nu stået stille i næsten 2 år. Så jeg ville holde mig LANGT væk fra den Mvh Kit
Hingst efter Olympic ferro udlånes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|