|
|
| Er du muslim? |
|
|
Af ren nysgerrighed. Er du muslim, og hvorfor? Jeg bor i et lille landsbysamfund, og kender absolut ingen muslimer. Dette er overhovedet ikke racistisk sørgsmål, for det er jeg absolut ikke (altså racist).
Malene/Fabiola Nu officielt ponymor DU BURDE KØBE DIG EN TYROLERHEST
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Heller ikke.. |
| Forfatter:  |
lestat |
| Dato:  |
23-11-2006 12:26 |
|
Nej heller ikke her, så kan ikke svare på dit spørgsmål..
Hjælp mig med at finde Wonderboy! Rødbroget Tinker af den lette type. Høflighed er IKKE et tegn på svaghed!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej men kender |
|
|
flere der er, og de er lige som alle andre Men dem jeg kender er nok lige som dem der er jule kristne Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rasisme |
|
|
hvorfor kan vi ikke stille et spg. om muslimer uden at undskylde med ja det er ikke fordi at vi er rasister. hvorfor har vi fået den berørings angst. det er et helt reel spg du stiller og behøver ikke at undskylde.
livet starter voldsomt- og ender sørgeligt det er det imellem der tæller.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ups ups.. |
|
|
Spørgsmål og ikke sørgsmål.. UPS
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nixen... |
|
|
Men har været gift med en. Og min nuværende kæreste er også fra et muslimsk land, omend han ikke selv er muslim (længere).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ej muslim... |
|
|
Nope jeg er ikke muslim, men over halvdelen af mine venner er. Jeg indrømmer at tanke har da strejfet mig for nogle år tilbage, ikke fordi jeg tror på gud, allah eller whatever, men fordi det ville have gjort nogle ting meget nemmere for mig. Og om man er Kristen eller Muslim på papiret kan vel komme ud på et. Hvis jeg fandt drømmemanden, og han var muslim, så kunne jeg måske overveje det igen, men nu er det jo sådan set ikke "ulovligt" for en muslim at være sammen med en kristen, ej heller gifte sig med en 
Mvh. Christina  Hestetur til Qatar, Læs mere HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
Jannie Tornvig |
23-11-2006 13:30 |
|
Når det kommer til stykket minder de to religioner(Kristendommen og Islam) utrolig meget om hinanden. Det der adskiller mange muslimer og kristne er de forskellige traditioner (som på nogle punkter jo også minder/har mindet om hinanden). Jeg synes Islam er en meget tiltalende religion, og på nogle punkter bryder jeg mig mere om den end Kristendommen. - Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Nu ER Islam... |
99E |
23-11-2006 13:45 |
|
...ikke nødvendigvis kvindeundertrykkende. I hvert fald ikke mere end kristendommen er det - hvis man ellers læser Det Ny Testamente (tjek lige ham Paulus en gang).
... - 99E - ... Feel Think Act Play Like A Horse
Parelli Playday i Grønhøj Rideklub SE VIDEO HER: www.patparelli.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tije1... |
|
|
kvindeundertrykkelse  Jeg har endnu tilgode at møde en muslimsk kvinde der føler sig undertrykt... Det kommer vist helt an på hvilket land og kultur man kigger på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Religion er |
pia nygaard |
23-11-2006 13:58 |
|
roden til alt ondt. Jeg er ateist.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Oki det er måske ikke religionen, men bare kulturen så??? Jeg ved bare at jeg kunne ikke leve med at min mand måtte tæske mig hvis ikke jeg adlyder ham. Ikke måtte vise mig udenfor en dør uden tørklæde. Ikke selv måtte vælge hvem jeg ville giftes med. Ikke måtte have drengevenner. Ikke måtte gå i byen. Ikke måtte have @!#$ før ægteskab. Få skåret diverse kønsdele af fordi nydelse er forbudt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Muslin |
|
|
Nej jeg er ikke muslim, men min kæreste kommer fra et muslims land, og er vel lige sp meget muslim som jeg er kristen (dvs ikke meget) og ja det handler i bund og grund mere om de forskællige traditioner, en religionen. Jeg havde en diskutinon i går med manden ang forskællige tradtioner. Min man er Tyrker, hvis familie kommer fra en lille landsby. man mand kom her til da han var 7 år, og snakker og skriver godt dansk. han holder jul med mig, drikker en øl i ny og næ, og spiser svinekøb, hvis det er noget han kan lide. han mor er dog helt igennem musilm, med tørklæde og ber de gange man nu skal om dagen, men jeg er da fuld respekteret i familien alligevel. vi kom dog til at snakke om at i deres tardition diver alle der bor under samme tag deres penge til faderen, så han kan købe land, eller bygge huset bedere, noget som børnene vil få gavn af når han dør. Der er helt normal at sådan foregår det i de små landsbyer. Men som jeg så sagde så holder det ikke i det danske samfund, der nede er det nødvendig for at man er noget i samfundet, men her gør det bare at børn ikke for det rigtige begreb om penge. Min mand var selvfølgelig eniig. Jeg har ikke tænkt mig at konvetere til Islam, og han ikke til kristendommen, men nu er ingen af os heldigvis voldsomt religiøse.
Mvh Heidi & Kæmpe-dyret Sir sandro Hvem sagde det ikke var størrelsen det kom an på?
Spring Undervisnig tilbydes i århus, og lejledhedsvis på Lolland/Falster. Besøg gerne vores hjemmeside kaempe.webbyen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv... |
Jannie Tornvig |
23-11-2006 14:10 |
|
at henvis mig til et eneste sted i koranen hvor der står at kvinden skal undertrykkes  Tilgengæld siger Paulus (og også luther) bl.a. at kvinden er satans redskab! Paulus siger direkte, at kvinden er underlagt manden, manden er kvindens hovede, hun skal tie i forsamlinger osv osv. Sat dig ind i tingene inden du udtaler dig om det! - Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tije1... |
|
|
Ja jeg tror mest det er kultur. Jeg kender en del muslimske piger/kvinder fra forskellige lande i mellemøsten, og ingen af dem har været ude for det du har skrevet, og det er ikke fordi de kommer fra mindre troende familier Selvføgelig er der lande som f.eks. Saudi Arabien som har love omkring nogle af disse ting, som andre muslimske lande synes er helt hen i vejret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg støtter |
pia nygaard |
23-11-2006 14:12 |
|
op om dig Tije.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tije1... |
Jannie Tornvig |
23-11-2006 14:18 |
|
Hvis dit intelligensniveau magter det, så gå på biblioteket og lån Koran. Læs den og fortæl mig så hvor der står alle de ting du remser op. Pia nygaard, du kunne jo følge trop... - Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er der jo meget stor forskæld |
|
|
Nu er der jo stor forskæld på mennesker, og der er om de er muslimer, jøder, kristne eller andet. det er kristne mennesker, der lever efter at man ikke må have s*x før ægteskabet, der lever efter at manden har det sidste ord, osv osv. der er mormoner der ikke må drikke the, kaffe, sodanvand, ikke må have s*x før ægteskabet osv osv. Der er ekstremer i ALLE religioner, hvorfor er det lige muslimerne der står for skud her? Der er armish folket der ikke må schosalisere sig med "andre" mennsker, der er jeahovas vidner, der også lever efter ders helt egen regler, som vi vilel syntes er mærkelige. Der er ingen grund til at skære alle over en kam, det er i mine øjene uvidenhed!!!
Mvh Heidi & Kæmpe-dyret Sir sandro Hvem sagde det ikke var størrelsen det kom an på?
Spring Undervisnig tilbydes i århus, og lejledhedsvis på Lolland/Falster. Besøg gerne vores hjemmeside kaempe.webbyen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sørgeligt |
|
|
det er SÅ sørgeigt når folk er så dårligt oplyst om tingene og så bare dammeer sig en mening ud fra hvad de tror/nogle enkelte har hørt/eller måske har hørt fra en som har hørt fra en anden... inden i komer med så stupide og ukorekte oplysniger burde i sætte jer ind i tingene !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej nej og atter nej |
Windstrup |
23-11-2006 14:25 |
|
Nej og det bliver jeg sku heller aldrig, religion er i mine øjne roden til meget ondt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næææh... |
|
|
Ikke muslim... Men går ud fra at en stor del af muslimer har noget nær samme forhold til deres religion som vi har til vores...
Zamangah Flot jumpe sælges. Welsh Cob hingst, 18 mdr. u. papirer sælges, se præsentation. Vi kører brudeparret i hestevogn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehehe... |
|
|
Man kan rigtig se hvordan religion kan lave ballade i sådan en tråd  Og nej med min lille eller ikke eksisterende intilligens så gider jeg seriøst ikke læse koranen, har ikke engang læst biblen (hvem er Paulus?? *G*) Jeg ved hvem Jesus er tæller det?  Ai pjat, men helt seriøst er der et eller andet galt i de lande. Det er okay at slå sine døtre ihjel, hvis de har bragt skam over familien, tæske sin kone, eller slå hende ihjel osv... der er da et eller andet helt galt i de folks hoveder, og det uanset om de er kristne, muslimske, jøder eller en helt syvende religion. Sjovt nok er det altid muslimske familier man hører der har gjort disse modbydelige ting.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tije1... |
|
|
Jeg havde en lidt "sjov" oplevelse i Jordan. En af mine muslimske venner var dybt forelsket i en pige, hun følte det samme for ham. Problemet var at hun var kristen (100 % jordaner som ham selv), og begge familier er meget religøse. Grunden til at de ikke kunne være sammen var skam ikke pågrund af ham der var muslim og hans familie, men fordi at hvis hendes forældre (ja hende der var KRISTEN!) fandt ud af at hun var forelsket i en muslim ville hun risikere at hun aldrig måtte gå ud mere, og i værste tilfælde slå hende ihjel. Hun måtte kun være ude til kl. 8 om aften, og hendes forældre skulle møde dem hun gik ud med først, hun havde storset ingen frihed, og hun var altså 22 år! Jeg mødte også nogle muslimske piger (også i jordan), de kunne gøre som det passede dem, men havde så stor respekt for deres forældre!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hellere muslimsk |
|
|
end katolsk, som muslimsk kvinde kan jeg blive skilt, jar har arveret og kan bruges kond*m. Det kan jeg ikke som katolisk. Nej hvor er jeg træt af den langen ud efter muslimer i kristendommens hellige navn. Vi har som kristne, mennesker som dør fordi de i følge vores gud ikke må få blodtransfusion. Og skal vi kigge på muslimernes grimme side, ja så har vi også kristne teorrister i både Spanien og Irland, ligesom der er massere af kristne kriminelle også i den grimme skala som s*xmisbrug af børn i den katolske kirke og det endda i "Guds eget land" Så stik jeres fordomme og bedreføelse op et vist sted, at være et grimt menneske handler ikke om relgion, det kan tilnød handle om ens omgivelser, men aldrig relgionen. Det var så den korte version.
Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre
Frisk bl. fuldfoder fra www.kirstinedal.dk leveret direkte til døren, vil du høre mere kontakt mig via besked el. 30 31 58 01
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pruhest |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| w4ituh4ey |
|
|
Nej, og det bliver jeg forhåbentligt heller aldrig..
Hilsen Annecathrine STOLT fjordheste ejer! Én gang gul hest, altid gul hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Trøller sez |
Trøller |
23-11-2006 15:36 |
|
Jeg er ikke, men rigtig mange i min klasse er.. 
Born to be wild  Special Like a rocket through me You're special
Trøller
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wid1972 |
|
|
Vi kunne også sagtens undvære dig! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum bum |
chulek |
23-11-2006 15:52 |
|
Nej jeg er ikke, og skal heller ikke indlede mig i et forhold med en. Der er sikkert gode og "onde" mænd i begge trosretninger, men der er næsten ingen trosretning der behandler deres kvinder dårligere end muslimer, til trods for at der står noget andet i koranen. f.eks hvorfor er det i orden med æresdrab? hvorfor skal kvinderne dækkes til for ikke at tiltrække opmærksomhed? Hvorfor skal kvinderne omskæres for at undgå seksuel nydelse? Hvorfor er der så mange kvinder der er flygtet fra tvangsægteskaber? Hvorfor skal kvinden gå 3 skridt/meter bag ved manden? Hvorfor er kvinden ikke fri til at vælge sin egen mand? Er det sund fornuft? Er det iorden at blive martyr på bekostningen af en masse andres menneskeliv, fordi deres tro siger det? Det kan godt ske at den kristne tros forholds"regler" beskriver kvindens plads anderledes, men faktum er, at det er muslimer der er kendt for at undertrykke dem. Som et grundlæggende princip i sit system, slår islam fast, at kvinden som et menneskeligt væsen, har en sjæl ligesom manden: »Oh I mennesker, frygt jeres Herre, som har skabt jer af et levende væsen, og deraf skabte Han dets modpart (ægtefælle), og Han udbredte (over jorden) fra dem mange mænd og kvinder.« (Den hellige Quran 4 2). Således har mænd og kvinder den samme oprindelse med ret til ligestilling. Islam gav hende retten til et liv, til ære og til at eje ejendom ligesom mændene. Hun var et respektabelt væsen, og det var ikke tilladt nogen at opfinde fejl ved hende, eller falde hende i ryggen. Og det er heller ikke tilladt nogen at udspionere hende eller foragte hende, på grund af hendes funktioner som kvinde. Der var de rettigheder, som både mænd og kvinder havde, det var ens for dem begge. Den lov, som bestemmer dette, gælder både for mænd og kvinder. (Den hellige Quran 49:12): »Oh I troende, lad ikke noget folk'spotte et andet, måske er de bedre end dem selv, og lad ikke kvinder spotte andre kvinder, måske er de bedre end dem selv. Og bagvask ikke jeres eget folk og giv ikke hinanden øgenavne.« (Den hellige Quran 49: 13): »...og spioner ikke og bagvask ikke hinanden.« »Oh I troende, træd ikke ind i andre huse end jeres egne huse, førend f har bedt om tilladelse og har hilst med fredshilsen.« (Den hellige Quran 24:28). Den hellige profet sagde: »Det er forbudt for en muslim at tage liv, ære eller ejendom fra en anden muslim.« (Bukhari og Muslim).
Den belønning, som et menneske modtager for dets gode handlinger, er også den samme for begge køn: »Og deres Herre svarede dem: Jeg lader ikke iblandt jer en virkendes værk gå til spilde, det være sig mands eller kvindes, thi de er af samme æt.« (Den hellige Quran 3:196).
Mænd og kvinder har også lige stor ret til at få opfyldt deres materielle mål i denne verden, og det inkluderer den samme ret til at eje fast ejendom, og til at skille sig af med den, hvis de skulle ønske det. Det står dem også frit at belåne den eller leje den ud, at testamentere den væk, købe og sælge eller på anden måde udnytte den til egen fordel.: »Mænd tilkommer en del af, hvad forældre og slægtninge efterlader sig.« (Den hellige Quran 4:8) og »Mændene tilkommer deres andel efter fortjeneste og kvinderne tilkommer deres andel efter fortjeneste.« (Den hellige Quran 4:33).
Meget muligt at det er sandt, men det er de færreste muslimer der udlever dette, ligesom det er de færreste kristne mænd, der udøver det der står i biblen mht. kvinder i samfundet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| muslim? |
Signe J |
23-11-2006 15:55 |
|
Jeg har haft en muslimsk kæreste og JO det er dælme kvindeundertrykkende i svær grad. Aldrig i mit liv har jeg været så begrænset, undertrykt, hjernevasket og udnyttet, som da han fik kløerne i mig. Og aldrig har jeg været så glad og lettet som da jeg endelig tog mig sammen til at smutte. Og så er jeg bedøvende ligeglad med om det er kultur eller ej, det er Islam, der bruges som undskyldning og argument for alt. Så nej, jeg er ikke muslim. Aldrig i livet om jeg vil udsætte mig selv for det igen.
------ Rotter er geniale kæledyr. Spiser alt og holder svigermor fra døren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heidi2801 |
|
|
udskyld men er det ikke din mand der er gift? ganske normalt!
med venlig hilsen Susanne. s.n.o.b sød, nussende, omhyggelig, brede rytter.
Din uderskrift kan hjælpe. www.animalsmatter.org/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Christina C |
Wid1972 |
23-11-2006 16:03 |
|
Jeg elsker også dig. venlig hilsen Per Jørgensen Bjæverskov
Tro på dit hjerte og følg din sunde fornuft.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| paramour |
|
|
Min mand er ikke gift!!! han blev skildt fra sin kone i 1999. de har 3 børn sammen, som min mand og jeg ser. Jeghar været kærester med ham i lidt over 1 år. jeg går IKKE med tørklæde Og jeg er ganske fri til at gøre hvad jeg vil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke... |
M&Davina |
23-11-2006 16:33 |
|
mig. Jeg er dybt kristen (og nej ikke "jule kristen  Men jeg har et vennepar fra Tyrkiet (født/opvoks. her i DK) der er (troende) muslimer - min veninde føler sig ikke det mindste undertrykt. Og JA hun går med tørklæde - dette er hendes eget valg, hendes forældre har på ingen måde "tvunget" hende af tradition. Jeg kan se meget smukt i Islam - og også noget skidt. Men det er jo op til hver selv.Lige meget hvad religion man undersøger vil der være for/imod. Enig med hende der siger at det der nok mest skiller muslimer/kristne er traditionen(og samvittighed hvis man vil rode sig ud i den diskussion - den undlader jeg her  Men jeg er nu for altid overbevist om at den Gud *JEG* tror på ikke benævnes Allah.Men vi har alle heldigvis ret til hver vores tro - Uanset om vi vælger at tro på ingenting eller en Gud eller Buddha 
Nu med Davina <3 Fra 1.12 "plejemor" til Vallo <3 Topmålet af diplomati er, at bede nogen gå ad helvede til på en måde, så de glæder sig til turen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej det er jeg |
Ratster Zoo |
23-11-2006 16:38 |
|
ikke, jeg er ateist, men er stadig medlem af folkekirken (og døbt og konfirmeret) ganske enkelt fordi jeg ikke har taget mig sammen og meldt mig ud..
Ratster Zoo - avler af Vinterhvide Dværghamstere og Tamrotter Tamrotte ejer, og STOLT af det Shetlands pony - en stor hest i en lille pakning, Fjordhest - I sol og i blæst
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da fast... |
Jannie Tornvig |
23-11-2006 16:49 |
|
Wid1972 hvad i al verden får dig til at sammenligne muslimer med Hitler? Det var da mærkværdigt... "Vogt dig derfor for jøderne og pas på, hvor de har deres skoler, da disse ikke er andet end en satansrede, hvori der kun findes indbildskhed, løgn og modbydelighed, til aller bitreste og giftigste skændsel for Gud og alle mennesker, som var det Djævelen selv." Citat Martin Luther fra Bogen "Jøderne og deres Løgne" Hvilken religion tilhører du Per Jørgensen Bjæverskov, og hvem var det så lige du sammenlignede muslimerne med? Jeg gentager det lige i tilfælde af at der er nogen der ikke har læst det øvrige jeg har skrevet... : Det er ikke Islam der er kvindeundertrykkende, men traditionerne. For mindre end hundrede år siden var det faktisk ganske normalt at det i Danmark (og det øvrige Europa) var forældrende der arrangerede deres børns bryllupper, manden bestemte, man accepterede ikke @!#$ før brylluppet, forældrene måtte slå deres børn osv... - Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Per... |
birgittekw |
23-11-2006 16:53 |
|
...oplys mig lige... Jeg fatter simpelt hen ikke dit indlæg... Hvem er kludedukker..? Hvem er l*rt...? Jeg formoder galningen fra tyskland er Hitler...? Og hvad har det med hinanden at gøre..? Birgitte
......som modtager bestilling på gedekød.......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej tak |
|
|
det er jeg godt nok ikke... 
Nu med Prinsesse i armene ;0) - og en stolt storebror....... venlig hilsen RikkeAnd Til minde om Krastrup´s Paddock Dancer, Skovgaards Zelle og Sonette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja min mormor og morfar´s |
|
|
ægteskab var arrangeret, af min oldefar. De blev gift omkring 1933, det er altså ikke en gang 75 år siden, og den gang var det meget almindeligt, se bare på Matador, Elizabeth får jo heller ikke lov at gifte sig med hvem hun vil, og ikke kun hendes forældre bestemmer, nej hele familien er med til at lægge pres på hende. Der ud over er det altså heller ikke længe siden, kvinder tildækkede deres hår med tørklæder her hjemme, når de gik ud og handle e.l. Så at vores verden har forandret sig og er blevet meget mere liberal inden for de sidste 75 år, er sin ting, man kan ikke forvente resten af verden skal ændre sig i samme takt. Jeg er sikker på den muslimske verden også med tiden bliver mere liberale, men ting tager tid. Det er straks værre med katolikkerne, tænk at forbyde kondom i en tid hvor folk dør i stride strømme af kønssygdomme. Som tilgiver mord, vold, o.l. med et passende antal avemarie. Næ jeg er hverken muslim eller katolik, jeg tror på gud, og respekterer andre relgioner, om de har flere guder, eller blot kalder gud for Allah eller andre ting. Der er gjort så meget frygteligt i relgionens hellige navn, men det betyder ikke relgionen i almindelig forstand er synderen, blot en stribe fanatiske mennesker, og de findes i alle relgioner, i øvrigt i alle livets aspekter.
Frisk bl. fuldfoder fra www.kirstinedal.dk leveret direkte til døren, vil du høre mere kontakt mig via besked el. 30 31 58 01
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
Mettesamson |
23-11-2006 18:31 |
|
Nix, det er jeg skam ikke. Og vil aldrig blive det! Min søster har været gift med sådan en kvindeundertrykkende, idiot af en kone-tæsker - Og han burde brænde i helvede, og gid jeg engang kan snotte på hans gravsten den dadelplukker...! Men jeg har dog nogle muslimske veninder, og de virker desværre også en del undertrykt. Det er skisme nogle kedelige traditioner de har, hvis det er det som er grunden!!! Det er vidst tid til et traditionsskifte  Knus Mette
Samson den flyvende Fjordhest
Gør livet til en fest rid Fjordhest Medlem af Discount Heste og Pony Vandrøgternes klub: DHPV
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pruhest... |
birgittekw |
23-11-2006 20:01 |
|
Efter glad at have læst dine indlæg i denne tråd, blev jeg noget overasket over din manglene viden om katolikkerne. Mange katolikker kæmper skam for at få fornyelse ind i kirken, især omkring brugen af kondomer og andre præventive midler. Også at kvinder kan ordineres til præst...at ophæve cølibat buddet og mm. Man har totalt misforstået noget hvis man tror mordere kan tilgives...Nej katolikker har et begreb der hedder dødssynder, og derunder hører mord. Vold og andre modbydeligheder er lige så ilde set, som det er andre stæder. Nej og ingen kan 'tilgives' ved at rable et passende antal ave maria'er af sig. Behovet for tilgivelse er jo nok en følge af skyld, og dermed anger... I vores ganske almindelige Danske retssamfund er man jo også 'tilgivet' efter udstået straf. At alt kan misbruges...og bliver det, kan hverken en religion eller loven gøre ved...da det jo må være op til den enkeltes moral om de vil det... Men hvad VI, DE og relevante ledelser er ansvarlige for...er at ændre og evt. forkaste gamle babariske kulturmønstre. Nej jeg er ikke muslim, men er opvokset i et muslimsk land... Birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
Chelle |
23-11-2006 20:02 |
|
Sys godt nok det er nogle mærkelige ting der bliver sagt her inde... Øhhh... Alle jer der har så tralvt med at det kun er kvinde undertrykkelse, helt ærligt.. lad dog dem om det.. det er DERES religion, IKKE jeres... Jeg synes virkelig i skal lade muslimer være muslimer, katolikker være katolikker, og kristne være kristne!! Det er ikke jeres problem!! Nu er jeg selv sammen med en muslim, og der er sgu ingen kvinde undertrykkelse eller noget.. og kender rigtig mange muslimer udover ham.. Der er stadig ingen kvindeundertrykkelse at hente!! Sååå... Bliver så sur over sådan noget her! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Birgitte |
|
|
jeg siger bestemt ikke at der ikke er folk der kæmper for at forbedre vilkårene/ holdningerne også for katolikkerne, bestemt ikke, det var den generelle holdning set i forhold til den generelle holdning omkring muslimer. Det skulle egentlig kun ses i forhold til de skæld ud muslimer får, som jeg er lidt træt af, ikke alle muslimer er engle, men det er kristne (i alle dets afskygninger) heller ikke, så det var ment som: vi skal feje for egen dør først. Og i mine øjne er deres skrifte lidt som afladbrevene der blev solgt i middelalderen. Katolicisme minder på mange måder om islam, i forhold til kvinder og æresbegreber. Gudskelov er der sket meget i den katolske verden i kraft af bedre oplysninger om verden, derfor mener jeg også der er håb for islam, ting tager bare tid, og rent oplysningsmæssigt er den vestlige verden længere fremme i forhold til IT, aviser og fjernsyn. hvor i mod den muslimske verden er der stadigvæk mange steder hvor der ikke er disse goder, hvordan skal deres verden så udvikle sig??? Det er den forståelse jeg gerne vil frem til i forhold til andres relgioner og skikke, hvordan kan man så forlange at folk skal reformeres nærmest fra dag til dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| selvfølglig |
|
|
Bliver kvinderne undertrygte i de fleste muslimske lande bare se på den med at hvis en pige bliver voldtaget skal der være 3 mandlige vidner der holder med hende ellers er det hendes skyld< Men det betyder ikke at alle muslimske mænd er sådan og slet ikke her i DK..har selv haft en iransk kæreste i 3 år og han var overhoved ikke sådan eller hele hans familie..
Hilsen jeanett*monique 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| synes.. |
M&Davina |
23-11-2006 21:28 |
|
som Pruhest skriver - der er ekstremister i alle religioner.. Idag hører vi bare mest om muslimerne - for 1000-800 år siden var det de kristne (korstogs-tiden). Og en lille note: hvis I nogensinde har set "Morten Korch" film eller andre danske gamle film fra 60'erne - der havde kvinderne ofte tørklæde på håret når de gik ud - og ikke alle kunne frit vælge giftermål. 
Nu med Davina <3 Fra 1.12 "plejemor" til Vallo <3 Topmålet af diplomati er, at bede nogen gå ad helvede til på en måde, så de glæder sig til turen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chelle... |
Mette N |
23-11-2006 21:31 |
|
>> Sys godt nok det er nogle mærkelige ting der bliver sagt her inde... Øhhh... Alle jer der har så tralvt med at det kun er kvinde undertrykkelse, helt ærligt.. lad dog dem om det.. det er DERES religion, IKKE jeres...<< Skrevet af Chelle. Må jeg så spørge om vi også skal være ligeglade med, at det er set flere gange, at muslimske kvinder i Danmark har forsøgt at flygte fra arrangerede ægteskaber, og derfor er blevet dræbt i såkaldte "æresdrab" af hendes egne familiemedlemmer? Og det fordi hun "kaster skam" på familien?  Jeg ved ikke meget om Islam, men de ting jeg kender til, gør at jeg aldrig i livet kunne finde på at blive muslim..
Og til dem der siger at kvinderne ikke undertrykkes. Hvorfor skal de så dækkes til? Og hvordan kan det være at muslimske kvinder i Danmark ikke ses ude på arbejdsmarkedet? Dette er spørgsmål! Jeg skal ikke forsøge at sidde og gøre mig klog på noget som helst, da jeg "kun" er 17 år, aldrig har læst koranen eller noget som helst.. Men jeg ved hvad jeg ser og hører om islamismen. Og det er alt andet end lagkage og smil. 
Jeg er ekstremt glad for, at jeg er aetist.. 
Hilsen Mette med fjollerdyret Felix <3 Tænk aldrig på hvad du ikke kan - Men kun på hvad du kan 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det tager tid... |
birgittekw |
23-11-2006 21:34 |
|
...Det har det som sagt også gjort her. At jeg altid har betragtet protestantismen, i sin mest puritanske form, som langt mere undertryggende end katolicismen, er en ganske anden diskution. Ligesom aflad...det er et dødt begreb, på linie med hvad omskæring bliver en dag. Faktisk ebbede det ud allerede ved modreformationen. Iøvrigt har jeg ikke så meget at sige, da du faktisk har udtrykt det meste...og jeg gider ikke skrive dit indlæg af, hvilket jeg ville være nød til ,da jeg er enig i dine betragtninger... Birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| muslimske kvinder |
|
|
Nu kan jeg kun tale om minmand familie, for dem ved jeg noget om. Moderen går med tør klæde af egen vilje (ikke på tvunget af manden) Hun arbejder og har gjort det siden hun kom til dk. søsteren arbejder, og går ikke med tørklæde. nr 2 søster arbejder og går med tørklæde. Min mand og hans store brord blev tvangs gift, og det skallige siges at da endelig fik lovtil at blive skildt var det KONERNE der ikke ville skilles!!! Min kærestes store brird har vært skildt fra han tyrkiske kone i 10 år om min kærest ei 7 år. han bror har også en dansk kone. Ene søster har tyrkisk mand, efter EGET valg, anden søster er ikke gift endnu trods hun er smuk som bar epokker og 27 år. Oghvor ved jeg fra at disse kvinder går med tørklæde af egen vilje og ikke mandens? jo manden er død og har været det i mange år!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pruhest... |
|
|
det passer nu ikke helt det du siger... Min mor er katolik (er fra polen). Du må gerne blive skilt, men hvis du blev gift i kirken må du ikke blive gift der igen.
M.V.H Natasja
Military Ridningens Formel 1 GINSBORG
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MetteN... |
M&Davina |
23-11-2006 21:47 |
|
De problemer du der remser op er jo traditionelt betingede - det står ingen steder i Koranen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1111111111111 |
chulek |
23-11-2006 21:53 |
|
Heidi2801: Grunden til at muslimske kvinder ofte ikke vil skilles er at de er : Har nået en alder hvor de ikke længere er eftertragtet. En skilt kvinde er ikke et plus for en ny familie. En skilt kvinde mangler en forsørger. En skilt kvinde har ikke myndigheden over børnene. ( fra bogen Islam et eller andet, skrevet af Nasher Kadeer, eller hvordan det nu staves)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| chulek.. |
M&Davina |
23-11-2006 21:56 |
|
nemlig  men det er jo igen også ofte traditioner der spiller ind .. Han staves Naser Khader forresten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Natasja |
|
|
ja, teknisk set er de skilt, men ikke kirkeligt, det er jo derfor de ikke kan blive gift i kirken igen. Vi og muslimerne for den sags skyld, kan godt blive gift kirkeligt igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skildt. |
|
|
selvfølgelig kan de det spdan noget pjat. den ene af eks konerne er gift igen, den adne har en fast kæretst der bor hos hend eog børnene... og børnene bor hos konerne... så uanset hvad, hvem har skevet er det ikke realiteterne i dette tilfælde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heidi det var |
|
|
katolikkerne jeg referede til, ikke muslimerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trøller sez |
Trøller |
23-11-2006 22:14 |
|
Hold da op.. Det er da sjovt som et enkelt lille uskyldigt spørgsmål lige pludselig bliver til en religions debat
Born to be wild  Special Like a rocket through me You're special
Trøller
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er vel |
|
|
ikke deres religion der foreskriver tørklæde og kvindeundertrykkelse... Eller det er det måske, men som med bibelen, så er det nok mest af alæt et fortolkningsspørgsmål... Det må da absolut være deres samfund der gør, at de opfører sig sådan... Det de har lært af deres forældre at sådan gør man... Jeg tror da bare, at vi ganske naturligt mest hører om de ekstreme, og at det måske gør større indtryk på os, fordi det ligger så langt fra, hvad vi er vant til... Men... Der var engang, hvor det faktisk ikke var meget anderledes i Danmark... Tænk lige over det... Hvor de unge menneskers fremtid blev bestemt af forældrerne, hvor manden i de fleste tilfælde udertrykte kvinden og hvor kvinden var afhængig af manden... Så måske muslimerne bare er lidt tilbage i forhold til udviklingen i forhold til os... Og Så vil jeg da lige understrege, at det altså ikke kun er kvinderne/pigerne der bliver tvunget til at gifte sig med en ukendt... Det gør mændene altså også... Jeg synes da også at det er froteste forhold vi kender til, men jeg er tilbøjelig til at tro, at vi kun ser og hører om et fåtal, og at de fleste er noget nær lige så troende som os... Men dem hører vi jo bare ikke om... Der er jo ikke noget at fortælle... Vi gider da ikke at læse, se eller høre om, om familien Hussein skal have stegt eller kogt kalv... Det er uinteressant.
Zamangah Flot jumpe sælges. Welsh Cob hingst, 18 mdr. u. papirer sælges, se præsentation. Vi kører brudeparret i hestevogn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Æresdrab??? |
|
|
Nu kender jeg ikke et eneste land, hvor æresdrab er lovligt. Så det forstår jeg ikke helt? Man ser da gang på gang mænd myrde deres ekskærester eller lignende i Danmark. Vi kalder det bare ikke æresdrab, men jalousidrab når det er en dansker, der gør det. Men er forskellen egentlig så stor? Jeg er ikke muslim (jeg er slet ikke religiøs), men jeg kan da ikke i min vildeste fantasi bilde mig selv ind, at alle muslimer er på samme måde, eller at alle muslimske lande har den samme kultur og lov. Der skal da sikkert nok være nogle psykopatiske mænd, der banker deres koner, blandt muslimerne, men helt ærligt... hvem har ikke hørt om en, som fik bank af sin DANSKE mand/kæreste? Hustruvold foregår desværre også alt for ofte i vores eget lille land. Mvh Anna
Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige mine ord Anna ... |
Lisbeth Sejberg |
23-11-2006 23:41 |
|
... ang. din kommentar om hustruvold. Hustruvold i Danmark er da ikke noget muslimerne skal have skyld for ... det har danske kristne mænd da klaret så ganske udemærket selv i hundredvis af år. Nogle af dem har sikkert gjort det i Guds navn, fordi deres kvinde/undersåt begyndte at tænke for meget selv  Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som altid... |
|
|
... når der diskuteres islam/muslimer her på HN bliver emner som tvangsægteskaber, hustruvold, terrorisme, kvindeundertrykkelse mm. hæftet sammen med det at være muslim. Jeg har som sagt været muslimsk gift (min ex-mand er fra Tyrkiet) og grunden til vi idag ikke er gift længere har intet at gøre med at han er muslim, men kun fordi vi voksede fra hinanden. Det sker skam også i "kristne" ægteskaber. Endda i ca. halvdelen... Hans familie accepterede mig fuldt ud og ingen af hans brødres koner blev undertrykt, tvunget til at gå med tørklæde osv. De var fuldt ud lige med deres mænd, akkurat som vi er det her i DK. I et land som Tyrkiet med omkring 70 mio. indbyggere er der meget store kulturelle forskelle, alt efter om vi taler om øst- eller vesttyrkiet. De tyrkere der bor i øst (mange af dem er kurdere) er ikke helt så langt fremme som de øvrige dele af landet. At det så nok hænger sammen med den tyrkiske regerings behandling af samme befolkningsgruppe er en helt anden diskussion. Langt de fleste tyrkere i DK kommer fra denne (fattige) del af Tyrkiet. Men gå en tur på gaden i byer som Istanbul, Ankara, Alanya, Bodrum osv. og du vil ikke lægge mærke til at du er i et muslimsk land. Vidste I at det i Tyrkiet er forbudt ved lov for f.eks skolelærere at bære tørklæde på arbejde? Min nuværende kæreste er også fra Tyrkiet og er født og opdraget i den muslimske tro. Men han er ikke muslim i praksis. Og hvis det er noget han ikke er, så er det kvindeundertrykkende... De af jer, der har så stærke negative overbevisninger vedr. muslimer/islam, har I nogensinde været i et muslimsk land? eller bygger jeres fordomme udelukkende på erfaringer med muslimer her i DK? Husk, der er brådne kar indefor alle religioner.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum bum |
chulek |
24-11-2006 07:58 |
|
Nej, det er muligt at koranen ikke bifalder æresdrab, tvangsægteskaber, omskærelser, kvindeundertrykkelsen, for det modsatte står i koranen. Men så kan man jo konkludere, at mange troende muslimer modarbejder koranen, og opfatter den anderledes end hvad der faktisk står i den. www.islamstudie.dk/aa_aeresdrab.htm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forskelligheder |
Gitte S |
24-11-2006 10:07 |
|
Mener det er utrolig som muslimerne kan samles sammen til én negativ "masse" Glem nu ikke at det er en meget stor del af verdens befolkning. Pas på med at tage det mest negative fra de forskellige kulture og tilskrive religionen.
Er selv sammen med en muslim fra Bosnien på 9'ende år. Har fået to børn med sammen.
Det kan jo lade sig gøre at fokusere på de bedste ting fra religioner, og nedtone de mindre gode. Det vi får ud af det er bla. at vi holder en frygtelig masse fester da vi både fejrer bajram og jul.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chulek... |
|
|
Igen er det jo det kulturelle der spiller ind og ikke religionen. Ingen af de muslimer jeg kender bifalder (eller accepterer) æresdrab, omskærelse af kvinder for at mindske den se*ulle nydelse, tvangsægteskaber osv. Jeg spørger igen: Hvor mange af jer der har så meget imod islam/muslimer har rent faktisk besøgt et muslimsk land?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Konklusioner eller ej ... |
Lisbeth Sejberg |
24-11-2006 10:17 |
|
... jeg læser og forstår ordene i det du linker til chulek. Men hvem/hvad og hvorfor sker det så i vores land i 2006 ??? Hvor knækkede filmen hos dem, der griber til den handling ??? Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| WOOOW... |
|
|
Hold da op en debat der kom i gang med mit lille simple spørgsmål.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dit lille "simple" spørgsmål ... |
Lisbeth Sejberg |
24-11-2006 10:36 |
|
... ... er du naiv eller hvad??  Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er ingen grund |
pia nygaard |
24-11-2006 10:48 |
|
til mudderkastning... Og jeg har faktisk været i et par muslimske lande.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mudderkastning |
|
|
Hvis det er mig du hentyder til Pia, så kaster jeg skam ikke med mudder. Spørger bare af nysgerrighed om folk har oplevet islam/mulsimer udenfor DK... For der er meget stor forskel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jep naiv... |
|
|
Jep, naiv det er mit mellemnavn . Ihvertfald hvis du spørger folk der kender mig .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ærlig talt... |
birgittekw |
24-11-2006 12:48 |
|
Hvorfor er det så svært for 'nogle' at forstå at et lands kultur og dets religion kan være to forskellige ting. At et lands kultur kan have en afsmittende effekt på en udefra kommende religion. Islam, i lighed med kristendommen er sprædt ud over verden via missioneren, tit af voldelig karekter. Religionen er derved blevet assimileret ind i en forvejen eksisterende kultur. I vores verden , europa, valgte 'man' at lægge julen...Jesus fødseldag...oven i en i forvejen eksisterende fest, nemlig, vintersolhvervet...osv Islam har lige som vi, forskellige grundlæggende hellig dage, iøvrigt er de sværer at flytte rundt på da deres placering var afhængigaf sol, måne og stjerner...(det var vores også, men af nemhed har an valgt at gøre de fleste datoer stationære, på nær påsken.) Men i islam har man accepteret, så længe folk valgte at følge den grundlæggende 'trosbekendelse' bønnen og erkendelsen af 'allah er stor, og Muhammad er hans profet' samt grundridset af muslimsk lov...at der så fulgte lidt forskellige 'modbydelige' lokale traditioner med, tænkte man åbenbart ikke så meget over. Vores kristendom består også af flere 'bøger' det gl. testamente, det nye og alverdens andre 'skriftkloges' udlægninger af disse. Grundlaget for kristendommen er de 10 bud, sig mig hvor mange lever stringent efter dem...? Hvor mange forskellige retninger har kristendommen ikke bevæget sig ud i...? Hvorfor er det så, så svært for folk at forstå at den samme udvikling har været tilfældet for islam...? I lighed med kristendommen består islam af mere end blot koranen (=biblen), der igen har 'skriftkloge' gennem årene haft deres udlægninger...vigtigst af disse er sharia lovene... i vores øjne uspiselige love. Nøjagtig som hos muslimerne, har vi i perioder været meget påvirket af forskellige gl. testamentlige fudamentalistiske holdninger,... Måske ligger det fundamentalistiske islams største styrke i at folk i mellemøsten og andre muslimske lande, føler at VI = vesten tromler hen over dem med vores normer og kultur...de bliver bange og føler deres identitet truet...og derfor søger så mange nødvendigheden i at styrke denne identitet ved dels at bruge nogle ydre tegn (tørklæder f.eks)...og det nogen bilder dem ind er det mest fundamentale i deres religion,... Islam i sit køns og kvindesyn er meget langt fra undertrykkende...hvis man følger Koranen...har de de mest ligeberettigede skilmisse betingelse, på nær et par enkelte punkter . Børnene følger faderen. Men ejendom og deslige er mand/kvinde lige...Og skilsmisse var nem at opnå...Hvilket det stadig ikke er alle stæder i den kristne verden. Noget af den mest saftige og erotiske litteratur er fra den arabiske verden... Den gamle imam, der for mange år siden underviste mig, fik altid et lykkeligt blik, og kom med et par små kluk, når jeg spurgte om islams kvindeundertrykkelse..." jamen kan du slet ikke se, vore kvinder er så vidunderlige, så sensuelle, så smukke, vi er nød til at gemme dem...ellers ville mændene bruge al deres tid på at slås om dem..." og så gik han ellers igang med at belære mig om koranens lære... Sharia lovene ville han ikke undervise i, eller på nogen måde berøre. Han betragtede dem som et ubehageligt fortidslevn...der aldrig ville få betydning i bred forstand. Han tog fejl... Chulek...det dine links henviser til...lyder for mig, som om det er en udlægning af islam, der er på samme plan som hvis du udlagde kristendommen ud fra jehovas vidners syn...eller en eller anden dybt gl. testamentlig gruppe... Birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, jeg er.. |
|
|
ikke muslim.. Men jeg ville rigtig gerne læse Koranen, så kan man sikkert meget bedre sætte sig ind i deres religion.. Tror faktisk det kunne være ganske spændene.. Jeg ville dog nok ikke konventere og blive muslim, men af den grund kan man vel godt lære Koranen..
Krone og bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i Midtjylland Frieserhopper sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| nej det |
|
|
er jeg ikke og bliver det heller ikke. Jeg er protestant. Min mor er med i menighedsrådet. Min mor har lejlighed i Tyrkiet og er der 3-8 gange årligt. Og har en masse tyrkiske venner i Tyrkiet efterhånden hun skal sågar til Tyrkisk bryllup i morgen i Alanya... De jeg kender derned er rigtig søde, men kunne ikke tænke mig at konvetere...
Camilla Diana Olsen Med ridedyrerne Rondo Quintus og Bubber
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| birgitte |
|
|
super godt skrevet. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nix ikke |
|
|
muslim og bliver det heller aldrig. Har ikke nogle i min omgangskreds som er muslim, men jeg har da gået i klasse med flere og som jeg syntes var vældige flinke 
Louise Veni vidi vici Jeg kom, jeg så og jeg sejrede
Hellere lykkelig af dumhed end klog af skade.
At undre sig over noget er hjernens første skridt mod opdagelse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nixen biksen |
Stephanie p |
24-11-2006 21:20 |
|
NEJ, og bliver det aldrig, det er da fair i skriver at der ikke er kvinde undertrykkelse, æresdrab osv. men det er der s*u. hvordan kan det være man gang på gang på gang på gang hører om kvinder der er flygtet fra en voldelig mand fordi manden synes de lev for ´danske´hva er det for en syg tankegang og ha, skærer ikke alle muslimer over en kam her for alle er ikke sådan, men de er utrolig mange der er, i ska ikk komme og sige det er for sjovs skyld kvinderne går rundt i kæmpe store ´telte´i 40-50 graders varme... nej de gør det af frygt for tæsk, har selv en veninde hvor forældrende giftede hende væk da hun gik i 2.G hun flyttede til libanon kort tid efter hun havde mødt ham første gang og ringede tit grædende hjem til mig når manden var på arbejde, og da manden fandt ud af hun ringede til en i danmark troede han det var en hun var forelsket i og fik så tæsk af ham og broderen, så jeg ringede op til hende 1 gange i ugen fra den dag, hun er heldigvis blevet skilt idag men hendes far kommer hun aldrig til at snakke med igen, hun er blevet direkte bange for ham efter hva han sagde da hun ville skilles, nu er hendes ene søster gravid, hun bor i dubai og er 17år, hun ´valgte´ selv sin mand forlyder det selvom hun er så undertrykt at hun ikke taler til andre mænd uden at få lov osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Birgittekw.. |
M&Davina |
24-11-2006 21:33 |
|
Godt skrevet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stephanie... |
birgittekw |
24-11-2006 21:41 |
|
...netop alle de ting tilhører kulturen og ikke religionen. Og mange af de samme ting finder sted i kristne kulture og andre...det er ikke en del af den muslimske religion, ligesom det ikke er del af den kristne. Det er forrygende at man bliver ved med at blande begreberne... Men iøvrigt har jeg læst at danskerne er forbrydere...og jeg har da også mødt et dumt svin der var dansk...ergo må alle danskere være sådan, ...  Birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Muslim? |
|
|
Nej jeg er ikke muslim og jeg kender faktisk heller ingen muslimer. Jeg har været i Tyrkiet på ferie flere gange og det var rigtig dejligt. Jeg har intet imod muslimer, når bare de ikke er ekstremister, og det ER jo heldigvis de færreste, der er det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Birgittekw... |
|
|
til dig! "i ska ikk komme og sige det er for sjovs skyld kvinderne går rundt i kæmpe store ´telte´i 40-50 graders varme..." For din information er det faktisk vildt behageligt at gå i når det er så varmt, har jeg hørt  Prøv lige at vade rundt i stramt tøj i sådan en hede, det er ulideligt! Og egentlig kan man jo godt forstå at kvinderne ikke vil have at mændene skal gå og savle over dem, for mange af dem ville gøre en hver dansk kvinde misundelig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ups'er... |
|
|
Ok lidt forkert skrevet, da muslimer selvfølgelig også kan være danskere, men i ved vel hvad jeg mener 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej er ikke muslim |
sebassen |
24-11-2006 22:00 |
|
og bliver det heller aldrig.. har været gift med en og det var mere end nok. siger ikke alle er ens,men jeg var bare rigtig uheldig. god aften til alle rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sebassen... |
birgittekw |
24-11-2006 23:15 |
|
Det er altid noget sørgeligt møj når man har oplevet et hæsligt forhold, det uanset hvad farve eller tro ex-partneren havde. Jeg er heller ikke muslim...og bliver det heller ikke, da jeg er har et andet tilhørsforhold, hvor jeg tror jeg bliver.  Birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| selvfølgelig |
|
|
er det svært at vokse op i et land og blive opdraget med et andet lands skikke. Selvfølgelig giver det konflikter, ingen tvivl om det. Men derfra til at sige alle er sådan!!!
En kollega af min, er thai gift. Hvad han ikke kan fortælle af historier om hvordan nogen danske mænd holder deres thaikoner, er ganske grusomt. De hentes i thailand, eller kommer op pr. postordre. De holdes som slaver, uden mulighed for kontakt med resten af verden, de må ikke arbejde, de må ikke lære dansk og de må ikke have social omgang med andre end dem manden vælger, de færdes ikke uden for hjemmet uden manden er med. De danske mænd, som så ikke har en thai kone, de tæver bare de almindelige danske kvinder, at få en dansk kvinde, kræver lidt mere vold, da de er mere oprørske, derfor er man nød til at slå dem. Min pointe, alle danske mænd er undertrykkende voldsmænd, det er jeg helt sikker på, for jeg har læst og hørt om flere tilfælde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fundamentalisme |
JulieTaylor |
25-11-2006 12:06 |
|
Tørklædet er et stykke tøj. Vi tildækker alle sammen dele af vores krop, som vi ikke vil have at andre ser. Også selvom der ikke er nogen praktisk grund til det. Jeg har aldrig fattet, hvorfor folk har så svært ved at acceptere, at nogle kvinder befinder sig bedst med tildækket hår. Selvfølgelig skal man selv bestemme, hvad man har på af tøj. Men bare fordi familien har en holdning til ens beklædning, og man retter sig ind herefter, er man så undertrykt? Hvor mange herinde har en far, der ville blive rasende, hvis hans lille datter i gik topløs i Netto? Men det er vel ikke kun på grund af faren, man tager bluse på. Man har selv en blufærdighed, som er kulturelt betinget. Man trækker stregen et sted, og det sted er i høj grad defineret af hvordan man er opdraget - det er præcis det samme med mange af de kvinder, der går med tørklæde. Jeg skrev engang en artikel til et dameblad, hvor jeg blev klædt ud som tøjte, og skulle gå en tur i København. Jeg fik så mange grimme kommentarer, ubehagelige tilråb, nedladende blikke o.s.v. fra DANSKERE (som generelt formodes at være medlem af folkekirken), fordi jeg var uanstændigt klædt på. OK, jeg blev ikke stenet, men i middelalderen var jeg måske blevet brændt på bålet i den kristne guds navn. Sjovt at Islam i dag er ca. lige så gammel som kristendommen var dengang.  Min gåtur som tøjte lærte mig en hel masse om hvor tolerante, vi ikke er i Danmark. Fordi jeg ikke var klædt på efter hr og fru DKs moralbegreber, var det tilsyneladende nok til at gøre mig til et mindre værdifuldt menneske, som enhver frit kunne spotte og forulempe på gaden. Det var alle mulige mennesker lige fra gamle damer til murersvende, skolepiger, Hellerupfruer og familiefædre. Ved min udfordrende fremtoning signalerede jeg åbenbart, at jeg ikke krævede nogen form for respekt af mine omgivelser. Og det fik jeg så heller ikke. Det var virkelig en ubehagelig oplevelse - som jeg nødig gentager. Og derfor går jeg heller aldrig tur i København igen iført ludertøj og lilla læbestift  Er jeg undertrykt? Er jeg mon en retsløs skabning i et uoplyst, religiøst styret og kvindehadsk samfund? Jeg kan jo åbenbart ikke helt selv vælge mit tøj, hvis jeg vil bevare min ære. Mvh Julie
"Enhver idiot kan skrive dansk. Og mange af dem gør det også." Børge Weidemann, tekstforfatter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, Julie... |
99E |
25-11-2006 12:13 |
|
...det er du.
Undertrykt, stakkels og uden retten til det frie valg.
Sådan er det OGSÅ at være kvinde i Danmark.
Og det starter i skolen, hvor forældre såvel som lærere OFTE vil have sat begrænsing på hvilket tøj, børnene (især pigerne) må gå i. Nåhja, og hvilket tøj lærerne må gå i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
JulieTaylor |
25-11-2006 12:35 |
|
Undertrykt... det anede mig. Jeg har det ALT for hårdt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yepp... |
99E |
25-11-2006 12:37 |
|
...spis mere chokolade, Julie. Det hjælper!
*Napper endnu et stykke Twist!*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Muikkel siger, han er mere undertrykt... |
99E |
25-11-2006 12:47 |
|
...og at vi lever i en hadsk, mandeundertrykkende stat, hvor lovgivningen hæmmer hans frie valg af påklædning.
Han påstår, der er større sandsynlighed for at jeg kan vade nøgen ned gennem Strøget uden at blive anholdt er væsentligt større end chancen for at han kan vade ned gennem Strøget uden bukser på, uden at blive anholdt.
For det ER jo sådan at vi her i landet har en lov om blufærdighedskrænkelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er tyrker og muslim |
Elif |
25-11-2006 12:58 |
|
og jeg kan love for at der ikke er nogen der kan undertrykke mig, eller nogen anden tyrkisk kvinde jeg kender. Jeg er ikke troende på den måde at jeg beder 5 gange om dagen, jeg går helle ikke tildækket, dog faster jeg lidt under ramadanen og jeg kan læse koranan (på arabisk) fordi jeg har lært det som lille, jeg spiser heller ikke svinekød, men det er måske mere vane end religion??  Mine forældre tilgengæld er meget troende og min far er imam. Jeg har været heldig at han var det, for det har gjort at han har været meget mere tolerant overfor alle de "mærkelige" ting jeg ville, som ikke var normalt hos andre muslimer. Andre "uvidende" muslimer ville have dømt mig for de ting, fx ting som at gå i byen, drikke, købe hest som ingen andre muslimer havde gjort hvor jeg boede  At være ordentlig muslim handler om at være godhjertet og respektfuld overfor andre mennesker. Islam er en "god" religion, hvis man ser bort fra ALLE de mærkelige traditioner mennesker har "tilført" den. Desuden står der INGEN steder i koranen at kvinder skal undertrykkes, men der står hvordan mænd skal behandle kvinder og at de skal gøre hvad de kan for at holde deres kone glad og tilfreds, på alle punkter! Og at det er en stor synd at slå kvinder. Nu tror jeg bare jeg stopper inden jeg kommer for godt igang hehe Hilsen Elif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tilføjelse |
Elif |
25-11-2006 13:21 |
|
vil lige sige at jeg altså SELV har valgt min mand, vi er begge født i Danmark og han er også fra Tyrkiet. Jeg har aldrig været tvunget til at gifte mig med en tyrker, var bare "heldig" at snuppe ham inden andre gjorde det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum bum |
chulek |
25-11-2006 15:23 |
|
Det kan godt ske at mange af de ting vi forbinder med Islam, er stammet fra deres traditioner. Men når man så spørger dem om hvorfor de gør de og dat, henvender de det til Islam og Allah. Hvorfor er det lige at så mange bliver sendt på " genopdragelse" i deres eget land? Det er sku ikke fordi de opfører sig unormalt, men fordi de er blevet for danske i deres opførelse, som ikke følger den islamiske tro. Ikke kun i tøj, drengebesøg og byture, men i det hele taget. Mange af vores traditoner stammer jo også fra den kristne tro, ( for dem der er kristne)og mange af vores traditioner er udviklet pga vores levestil. F.eks bryllupper, dåb og julen. Det samme må jo siges at være om islam, men det er bare ikke lige positivt det hele.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MUSLIM ' ' |
simsepigen |
25-11-2006 15:42 |
|
hm. nej er ikke muslim. men har mange venner som er det .. (:
MIG. HER. DIG. DER. Q: <3 #### #### ##### ## #
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| islam... |
Pernille Gliese |
25-11-2006 16:49 |
|
Nu når det er kulturen og ikke religionen. Har jeg set skrevet flere gange, hvordan kan det så være at det kun er de ekstremt religiøse som gør alt det med omskæring, tvangsægteskaber ETC...! Der er godt i alle religioner, men for at finde en religion burde man vælge en der ikke vil ha krig men fred.. For ingen ønsker a slås.. Alligevel er det dog de lande der slås allermest  Det kan jeg sige som 3.genrations, og stolt af at være her .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum bum |
chulek |
25-11-2006 17:12 |
|
Når visse personer nu tale så positivt for at kvinderne går i telte, uanset vind og vejr, har i så overvejet, om deres tildækkethed = uopnåelighed, er skyld i at så mange muslimer er skyld i at så mange danske pige voldtages af netop muslimske mænd? Det er jo ikke løgn, at mange af de voldtægter/ mishandling af danske piger, begåes af udlændinge. Ja, der er også mange der bliver det af danske mænd, men da befolkningen af ikke-muslimske mænd er større end muslimske mænd, så er det en større procent del af dem der begår det. Det er jo ikke kun pga. nedringede/udfordrende tøj det er begået, og det er ikke kun i diskotekmiljøet det er sket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| statistik? |
JulieTaylor |
25-11-2006 17:51 |
|
chulek, hvor kan jeg se en dansk statistik over voldtægtsdomme, der inddeler gerningsmænd efter religion, og korrigerer for socioøkonomiske forhold? Det lyder da interessant. Kan du ikke smide et link? Mvh Julie PS: Hvis statistikken ikke findes, og du bare skriver, at muslimske mænd begår flere voldtægter end kristne mænd, fordi du tror, det passer... så skal du vist lige sætte dig ind i den racismeparagraf, som findes i Danmarks straffelov: Racismeparagraffen Straffelovens § 266b:
Den, der offentligt eller med fortsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| julie... |
chulek |
25-11-2006 17:59 |
|
Jeg har det sort på hvidt fra en opgørelse/artikel vi fik i samfundsfag. Prøver at finde det på nettet, eller en der kan scannet det ind, for det kan jeg ikke hitte ud af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kildeangivelse... |
JulieTaylor |
25-11-2006 18:01 |
|
Kildeangivelse er altid godt. Jeg ser frem til at læse dokumentationen...  Mvh Julie
"Enhver idiot kan skrive dansk. Og mange af dem gør det også." Børge Weidemann, tekstforfatter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hmmm... |
JulieTaylor |
25-11-2006 18:07 |
|
Jeg kan kun finde denne artikel, som findes på et lidet troværdigt website om Islam, der drives af en forening, der hedder noget så tilforladeligt som "Dansk Kultur", og i øvrigt er kristen... Er det den, du mener? Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Socioøkonomi |
JulieTaylor |
25-11-2006 18:15 |
|
Ok - det var så derfor, jeg efterspurgte en statistik, der korrigerede for socioøkonomiske forhold Hvis vi nu sammenlignede de muslimske gerningsmænd med etnisk danske unge i samme boligområde, fra familier med lignende husstandsindkomst og samme uddannelsesmæssige forudsætninger... hvad sker der så med statistikken? Det ved vi ikke, vel? Man kunne også lave en statistik over universitetsuddannede amerikanere, og så konkludere, at hvide mennesker er mere intelligente end sorte... men det holder jo ikke, for hvide og sorte amerikanere har ikke de samme forudsætninger for uddannelse. Kan I se, hvor jeg vil hen? Hvordan kan en religion være skyld i voldtægt, når samme religions grundbog forbyder det? Der vil ALTID være tale om fortolkning, når det står sort på hvidt. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg følger... |
Mette J |
25-11-2006 18:21 |
|
..dig Julie og er ganske enig  Det var såmænd bare for at se, om det var dé kilder, som Chulek mente.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Citat... |
JulieTaylor |
25-11-2006 18:27 |
|
Citat fra TV2, som citerer fra Berlingske: >>>>>>>>>>>>>Mit bud er, at der er sket en kraftig marginalisering og udstødelse de seneste 5-10 år for indvandrere. Og 2.-generationsindvandrere reagerer på det med kriminalitet på alle leder og kanter, bl.a. voldtægt," siger professor i kriminologi, Flemming Balvig, til Berlingske Lørdag."<<<<<<<<< Bortset fra det, er en af artiklerne skrevet på basis af tal for ANMELDELSER...aaargh. Kan det blive mere useriøst? Selvom voldtægt er en forfærdelig forbrydelse, skal man da stadig dømmes for den, før aviserne må skrive, at man er skyldig. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Statistik kan altid misbruges ... |
Lisbeth Sejberg |
25-11-2006 18:39 |
|
... på det groveste  Hvis man nu forestillede sig det omvendte, at man kunne føre statistik over alle de voldtægter, der ikke blev anmeldt  Hvor ofte tror i måske ikke, at en regulær voldtægt ikke bliver anmeldt, hvis den er blevet begået af en "flergenerations" dansk mand, som kvinden kendte i forvejen?? Altså en såkaldt kontaktvoldtægt. Den slags har jeg hørt, der er mange af, men de kan jo af gode grunde ikke figurere i nogle statistikker. Skulle man ikke også undersøge, hvor mange danske voldtægtsmænd der er medlemmer af Den Danske Folkekirke?? Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum bum |
chulek |
25-11-2006 19:03 |
|
Nej, det var ikke den artikel. Den er baseret på procenter af befolkningstallet af mænd og indvandre og de ANMELDTE voldtægtssager. Den er ikke baseret på økonomisk og uddannelse/bolig forhold.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
tøs |
25-11-2006 19:10 |
|
NEJ... jeg er ikke muslim...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Citatat fra TV2 siger jo netop... |
99E |
25-11-2006 23:15 |
|
...at kriminaliteten blandt 2. G'ere skyldes marginalisering. Det er NETOP sociao-økonomiske forhold, der spiller ind dér.
Lad os se en statistik over, hvor mange "etnisk danske" mænd, der under samme forhold begår vold, voldtægt og anden kriminalitet.
*Ser afventende ud!!!*
Jeg synes ikke, det er interessant at spørge "Hvor mange voldtægter begåes af mænd med brune øjne" - men: "HVORFOR begår nogle mænd voldtægt? HVORDAN kan det forhindres???".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Islams kontra vestlige skikke. |
|
|
Jeg kan ikke følge den islamske tankegang. Vi lever i 2006 og i et moderne amerikaniseret vestligt land med demokrati, ligestilling og en generel høj standard inden for humane rettigheder dog tillader vi en kultur at være her hvor størstedelen ikke accepterer vores vestlige skikke. Jeg kan accepterer religioner og andre kulturer men jeg nægter at gøre det en del af min levevis og få det trukken ned over hovedet på mig. At lade en minoritet sætte dagsordenen strider overens med demokrati, det er jo meningen at flertallet skal bestemme.
>> Koldblodssadel søges! << "Den som ikke reagerer - accepterer." >>Hvor er Nitte?<<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt ærlig... |
|
|
Hvorfor er der så mange, der siger at muslimerne trækker ting ned over hovedet på danskerne? Muslimerne sætter da på ingen måde dagsordenen i Danmark. Hvornår har muslimer sidst bestemt noget, som er gået ud over nogen danskere? Og prøv så lige at sige USA og menneskerettigheder igen... eller USA og demokrati for den sags skyld. Det er trods alt et land, som går ind for tortur, og hvor kun halvdelen af befolkningen stemmer, når der er valg. Hvis der skulle være en sammenhæng mellem voldtægt/ hustruvold og islam, hvordan forklarer man så, at der også er danske mænd, der begår den slags uhyrligheder? Indtil den dag hvor der ikke længere bliver begået voldtægt og hustruvold af danske mænd, men kun af muslimske, så vil jeg gå med til, at det er religiøst eller kulturelt betinget - men ikke før. Mvh Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| desværre.. |
|
|
Ja jeg må indrømme at jeg ikke har orket at læse alle indlæg, men har da fået en mening om hvad der er skrevet. Jeg er IKKE racist, men i mine unge dage hvor indvandrer var nye og spændende havde jeg nok en lidt anden holdning til det. Der var det ikke nemt at være blondt og gå igennem byen, for man blev kontant antastet, da det jo også var nyt for dem. Jeg er helt enig med dem der siger at det at følge koranen som det oprindelig var bestemt (?), ikke er stort anderledes end kristendommen. Jeg er ikke specielt kristen men er dog døbt, mine børn er og jeg er også gift i kirken. Min klare holdning til muslimer, deres måde at fortolke koranen på, er helt klart politisk. De steder vi hører, om alle de forfærdelige ting der sker, er jo love, som i bund og grund er blevet lavet i religionens navn. At det så ofte er folkefærd der er uuddannet og ikke har den store kontakt med omverdenen ( tidligere uoplyst ), gør det jo klart lettere for de tyraniserende regeringer at styre deres folk, i den retning de nu ønsker. At man har en regel, lov, påbud om ting som hellig krig, æresdrab og hvad der ellers er, gør dem jo efter vores vest standard til nogle meget voldsomme folkefærd. Og da det jo for de fleste er muslimer, ja så må religionen igen stå for skud. Når andre lande så som USA, england og lille danmark og mange andre, går ind og blander sig og kritiserer, ja så kommer de store kulturelle forskelle endnu mere til udtryk!!! Men selvfølgelig bare min mening . Helle
Endnu en af de irreterende ponymødre med trang til at hævde deres egne mangler gennem børnene !!!Medlem af DÅHM-sønderjylland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jege r ikke muslim |
|
|
eller kristen eller katolik eller... Der er flere der stiller religionerne op imod hinanden?? hvorfor?? Tro kan da ikke sammenlignes. By the way så udspringer islam af kristendommen..såå det er ikke så underligt der er visse simulariteter indenfor de to religioner..og der findes så mange forskellige forgreninger af kristendommen så man næsten ikke kan finde hverken hoved eller hale i dem. Bla er der jo det med de ti bud. De er revideret og ikke ens alt efter hvilken gren af kristendommen man tilhører?? Jeg vil ikke rakke noget elelr nogen ned stiller bare spørgsmålstegn ved hvordan de vigtigste skrifter som kristendommen jo bygger meget op om ikke er ens?? Man tager lidt og giver lidt alt efetr forgodtbefindende. Og islam er ikke i sig selv kvindeundertrykkende men som i kristendommen tolkes der forskelligt. Alle religioner myrder i rigtighedens navn!!! Hvorfor ikke tænke selvstændigt i stedet for at putte sig selv i en kasse og stoppe al selvstændig tankegang??? Hvorfor myrde i en guds navn?? Har man ikke engang nosserne til at gøre det i sit eget?? Ja som i nok kan se er jeg ikke religiøs i den forstand men et selvstændigt tænkende individ.
Hvem vil bytte?? Læderridestøvler str41 med extra vidde byttes til 14,5 tredelt eller massivt todelt bid. har fundet drømmehesten...han er bare dejlig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|