|
|
| Labrador Formel 1 |
|
|
Hej alle.. Er der nogle som kender opdrættere, eller hjemmesider, hvor man kan finde info om Formel 1éren. Det er en dejlig hund, som jeg godt kunne finde på at anskaffe mig. Håber der er nogle der ved lidt.. På forhånd mange tak
Med Venlig Hilsen Vickie Fremtiden kommer af sig selv.. Men det gør fremskridtet ikk!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Labrador... |
|
|
Prøv at søge på Jørgen Lycik, han laver super gode formel 1 hunde, men de koster så også derefter. Han bor på Lolland og er en meget vel set avler af labrador Formel1
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Formel 1 |
|
|
Må jeg spørge hvad du mener når du skriver formel 1 (for begrebet er jo ofte lidt uklart). En formel 1 er jo en hund som er avlet på jagtlinier og ikke nødvendigvis en lille labrador. Og så vil jeg opfordre dig til at være meget, meget opmærksom (krævende) hvad angår sundheden, for det er IKKE nok at hundens forældre er HD-fotograferet, hvis man vil have en vis sikkerhed for at få en hund uden tendens til udvikling af HD. Det er meget vigtigt også at se på hundens søskende, forældrene, forældrenes søskende osv. Altså ikke kun se på stamtavlen, men også på de hunde som er i familien. Du har formodentlig læst tråden, men jeg tillader mig lige at linke til tråden om "hundeforbund", for der har jeg bl.a. skrevet omkring valget af stambogsførende organisation. Og som jeg skriver i den tråd, labrador og især sundhed i avlen er hjerteblod for mig, så det er derfor jeg altid skriver så meget om hofter, albuer (har jeg ikke nævnt her, men det er akkurat lige så vigtigt som hofter) og PRA (som ikke er så udbredt, men som efter min mening stadig er vigtigt fordi det er en øjensygdom som gør hunden blind)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Formel 1 |
|
|
Cantate: Takker vil jeg prøve.. . Camilla Jørgensen: Nej har ikke læst den tråd du nævner. Grunden til jeg skriver formel 1, var for søge efter en mindre hund, da jeg har kendskab til flere formel 1ér. Syntes de er utrolig dejlige. Vidste ikke at det også kan betyde de er avlet alm størrelse til spec formål.. Men tak for dine råd om hofter og albue. Det vil jeg skulle undersøge nærmere..
Med Venlig Hilsen Vickie Fremtiden kommer af sig selv.. Men det gør fremskridtet ikk!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hovsa.. |
|
|
Jeg glemte da helt at ligge linket ind til den anden tråd  Men her kommer den: Hundeforbund Der er (synes jeg) nogle gode betragtninger når man leder efter en hund, ikke mindst lidt om forskellen mellem DJR (Dansk Jagthunderegistrering) og DKK (Dansk Kennel Klub).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som Camilla... |
|
|
Som camilla skriver, så vil jeg også høre hvad du mener med formel 1 inden jeg skriver mere - for der er mange forskellige meninger, mange tror nemlig det er en lille udgave af en labs, men det er det ikke nødvendigvis. Og som camilla også skriver, så sørg for at få en ren HDer, specielt inden for formel 1. Nynne er lige i dag blevet fotograferet på skuldre og hofter, så jeg er spændt på resultatet. Hende har jeg netop købt fordi hun havde HD fri stamtavle og fri for øjensygdomme. Hvad skal du bruge den til? Det er jo somregel en mere aktiv hund end den gammeldags type, og også tit mere krævende mht stimulering osv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ønsker en Formel 1 ud fra den skulle være mindre i størrelse end den så om sige alm størrelse lab.. Er godt klar over det er en aktiv hund, og behøver megen aktivering, men set ud fra man bruger mange timer i stalden hver dag, og ville gå til træning med den. Skulle være en ven for livet, som skal bruges aktivt for både min og hundens skyld.. Er udemærket klar over hvad det kræver at have hund
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stor... |
|
|
Med det du så skriver, så vil jeg pointere at en formel 1 ikke nødvendigvis er mindre, faktisk er de tit højere - men knapt så brede som den alm. type. At have hunden med i stalden er en god ting, de får brugt energi - men det er fysisk. Jeg har fx tit Nynne med i stalden, hun tumler, løber, leger og tosser med staldhunden flere timer nogle gange, så sover hun lige på vej hjem i bilen, og måske lige en halv times tid igen derhjemme, men så er hun frisk som en havbjørn igen - for de får nemlig ikke stimuleret deres inteligens, hjerne, næse på samme måde ved bare at rende rundt i stalden. Jeg skriver ikke det her fordi jeg ikke tror du ved noget om hunde, men fordi det er min erfaring, så det er langt fra negativt at jeg skriver, blot for at hjælpe dig hvis du ikke kender labradoren som sådan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Formel 1 |
|
|
Jo, men ligesom med udstillingsmodellen (eller den "almindelige lab") er der jo stor forskel i størrelsen og det er ikke altid til at forudsige. Min tæve som jo er af rene udstillingslinier (faren er dog både udstillingschampion og jagtchampion) er kun blevet en 28 kgs hund og absolut ikke en stor lab. Hendes søn derimod er jo blevet en meget stor lab på 43 kg (uden på nogen måde at være fed. Så man kan ikke altid regne størrelsen ud. Så det jeg personligt ville gå mest efter er sundheden. Mine mindstekrav er selvfølgelig at begge forældre er HD og AA-fotograferet med godt resultat (altså A- eller B-hofter og 0, evt 1, på albuerne). Så skal de selvfølgelig være øjenlyst og uden tegn på PRA og Cataract, er de gentestet (eller forældrene gentestet er det selvfølgelig et plus. Og så går jeg efter forældredyr med høje HD-indeks. Jeg ville personligt ikke købe en hvalp hvor forældredyrene har indeks under 120 for hannen og 110 for tæven (dog kan det undtages ved udenlandske forældre, idet indekset ikke kan bruges ved udenlandske hunde). Og når man ser på indekset bør man faktisk også se på grundlaget for indekset, altså hvor mange hunde i afstamningen som er røntgenfotograferet. Det er sikrere at købe en hund efter forældre som har mange afkom røntgen-fotograferet med godt resultat end forældre som har få afkom fotograferet. Og det er sikrere at købe hvalp efter en hund som f.eks. har 8 ud af 8 afkom røntgenfotograferet (igen selvfølgelig hvis resultaterne er gode), end en hund som har 8 ud af 80 afkom røntgenfotograferet. Hvis man ser på DKK's hvalpeliste er der pt. ikke ret mange kuld af jagtafstamning. Det eneste kuld som dels er af "formel 1" afstamning er det fra kennel Helomia. Der er faren en ung, uprøvet hanhund af spændende afstamning, men der er endnu ikke noget afkom efter ham og han er importeret, så der er ingen søskende til ham registreret i DKK, så det er lidt svært at udtale sig om hans afstamning sundhedsmæssigt. Men umiddelbart virker hans afstamning OK. Tæven er en tæve af markprøve/jagtlinier, men hendes HD-indeks er kun på 105, hvilket jo kun er lidt over middel (racens gennemsnit er jo 100). Men nu ved jeg jo heller ikke om det er nu eller senere du har planer om en hvalp. Men jeg håber du kan bruge denne smøre til noget 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sparky |
|
|
Er skam glad for det i skriver, og tager det skam ikke negativt.. Men igen.. Vil gerne have en lettere hund end den alm lidt kraftige. Og ja selvfølgelig er en tur i stalden ikke nok.. Tænker på agillity som beskæftigelse.. Og så ved jeg det tager flere års træning at få givet hunden den rigtige uddannelse lige som hestens. At gå til ugentlige træninger er ikke nok, men noget man gør dagligt.. Derfor jeg valgte den da jeg kender til racen hvor lærenem og arbejdsvillig den er.. Ser jeg som et plus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla |
|
|
Det er ikke lige nu jeg er ude efter hund. Grunden til jeg spørger er jo for at få så megen viden om det.. Og ja kan virkelig bruge det du får skrevet. Er jo ikke noget jeg ved noget om i forvejen, så det er fedt at få noget info.. Vil ikke skulle bruge hunden til udstilling, tror jeg da ikke. Ønsker bare en dejlig sund og rask hund som jeg vil bruge en masse tid sammen med..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rikke?? |
|
|
Bare lige for at spamme denne tråd. Hvordan gik det med Nynnes HD-fotografering. Sagde dyrlægen noget om billederne, hvordan han synes de så ud? Det er altid så spændende når de skal røntgenfotograferes, for selvom man synes man har gjort et stort forarbejde med at planlægge kombinationen, så er naturen jo nogle gange drilagtig. Så jeg ved at Ulla i hvert fald også er spændt på resultaterne af det første kuld.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okay... |
|
|
OKay, men det lyder jo som om du er velovervejet, det er dejligt - og jeg kan kun støtte op og give camilla ret i de ting hun skriver. Held og lykke med søgning af hund når du kommer så langt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lettere Labrador |
|
|
Vickie_Casey jeg kan godt forstå du ønsker en lettere labrador en "udstillings modellen" og såfremt du er interesseret kan jeg prøve at hjælpe dig med at finde en lettere type. Det kan du finde uden at det nødvendigvis er en formel 1 og stadig med DKK papirer. Det har jeg selv. Der er fordele og ulemper ved alle tre så at sige og tingene er ikke altid så sort/hvide som de nogle gange bliver gjort til herinde, men send mig en besked hvis du vil 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min veninde... |
| Forfatter:  |
buusser |
| Dato:  |
22-11-2006 08:56 |
|
der er hundetræner omtaler formel 1eren som en labrador med DAMP. Hun er også tidligere jæger sammen med børn kan den være noget voldsom (aktiv), så du må indstille dig på en god grundtræning med sådan en. Jeg er selv vild med labber, dejlige hunde, held og lykke med dit køb til den tid...
Misund ingen hans tilsyneladende lykke Du kender ikke hans hemmelige sorger. (indisk ordsprog)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja... |
| Forfatter:  |
tasse ♥tabasko♥ |
| Dato:  |
07-08-2007 07:32 |
|
en formel 1 er en ¨lille¨labrador der er fremavlet til at være lynhurtig når man går på jag det er en labrador bare lidt mindre en standard labradoren(har nemlig skrevet eksamen om det).. hilsen natascha
tasse og tabasko(venner for livet)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Formel 1 |
|
|
Jeg har en lab formel 1. Det er virkelig en formel 1 med damp. Når han er med ud og ride ca 15 km, dvs han løber nok det dobbelte..!! så går der 10 min når vi kommer hjem, så er han klar med en bold eller andet. Han har ikke et øjebliks ro, er hele tiden klar. Han er 5 år og vejer ca 25 kg..  mvh Anita
"At fuldføre er at vinde" "Det er svært at vide hvor langt der er igen, når man ikke ved hvor man er..!!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fordomme |
|
|
en formel 1 er en ¨lille¨labrador der er fremavlet til at være lynhurtig når man går på jag det er en labrador bare lidt mindre en standard labradoren(har nemlig skrevet eksamen om det).. Det er så helt forkert! Hvor foregik den eksamen og hvad mente censor om det du skriver? Der findes Formel 1´ettere på størrelse med små ponyer. Høje, lave, tykke og tynde. Læs op på hvad det er og tag ud og se dig omkring hvor de findes - for de er nemlig ikke så sjældne og bør ikke bruges som det modeord det pt. er. Og en Formel 1 har ikke DAMP! Har en Formel 1 (eller labrador i det hele taget) DAMP lignende adfærd vil jeg vove at påstå at den er understimuleret eller misforstået.
Det er ikke nok at have viden, man må også anvende den. Det er ikke nok at have ønsker, man må også sørge for at få dem opfyldt! Johann Wolfgang von Goethe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hfdkjfdkjgkjh |
|
|
Jeg har selv en formel 1'er labrador  Den dejligste bamse, men desværre med adfærdsvanskeligheder... Her er han:   
~NUMSEFISKEN~ ¤Med Equito's Litote¤ *Mål er drømme med en deadline*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|