Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Oldenborgfolk!!
Forfatter: 
Dato:  12-10-2006 23:15

Jeg skal nu foranden gang ned og "besøge" en dejlig vallak, 87% oldenborgblod 1.73, står nede hos avler. Har været der en gang før og han virkede meget fredelig og rigtig rar og flink. Han er ikke redet sådan forfærdelig meget, sammenlagt ½ år, og ellers kørt en del med. Ridemæssigt var han fremadgående, vil gerne - og pokkers behagelig at sidde på - dog blev han hurtig flad, da han er ude af træning. Men blev meget overrasket over rideligheden hos ham, han var let på tøjlen og meget samarbejdsvillig.

Faktisk en helt vidunderlig dreng.

Hvad er jeres erfaringer med oldenborger i den alder? Er det "risikabelt" at købe en 5 års i den race. Forbliver de rolige i den alder, eller er de så nemme, som man læser om dem? Han står hos avler, har haft rigtig opvækst og opdragelse.

Men han ER stor og selv om jeg er 1.74, så er jeg meget spinkel. Kan godt nå ned om ham, han har pæn masse.

Tør man - i min alder og min spinkle fysik - binde an med sådan en basse på 5 år. Forbliver de stabile og rare? Ville i - hvis i var en lidt kyllingerytter - turde binde an med sådan en bassemand? Det er jo racens gode og besindige, stabile sind jeg ønsker og er fascineret af. Bliver det for ungt?? Jeg skal primært bruge ham i dressur og skovture.

Hjælp en stakkels vildrådig hestekøber, der famler lidt i blinde her. Har aldrig haft så ung en hest før og skal ikke ud for de store forskrækkelser mere.

På forhånd tak!

Sys

Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Det er hundesvært...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 07:06

at svare på det du spørger om, da ingen heller ikke oldenborgfolk kan spå om fremtiden.

Såvel som ved alle andre racer, kan der jo fare en djævel i en ung hest, de skal lige prøve af eller bliver bange for ting, som en ældre hest er ligeglad med p.g.a. erfaringen. Men det med at prøve af sker jo også for ældre heste, der bare bliver lidt kåde i det på tur osv. Har du slet ikke nogen med god hesteerfaring, du kan trække på hvis han vil prøve dig af og du ikke magter det?

Eller synes jeg generelt uanset race, at det ikke så meget er hestens fysik, der er afgørende for om den kan tumles som det den har imellem ørerne. En lille følsom ting på 160 cm. kan være endnu mere udfordrende(vanskelig) end en roligere større hest. Tænk på, at uanset om den lille eller den store hest vil forsøge, at tage magten fra dig, så er alle heste så meget stærkere end vi mennesker at de bare kan gøre det hvis de vil. Derfor må vi "tricke" (snyde) dem ved at træne dem, allerhelst på deres præmisser, så der bliver tale om et samarbejde til glæde for begge parter men der er størrelsen ikke så relevant.

Jeg har selv købt en oldenborger hoppe for et halvt år siden og kan kun sige følgende: Vælg din fremtidige hest ud fra kemi og intuition, hvis ellers eksteriør er som du ønsker og hesten er sund og rask. Jeg havde næsten ikke turdet håbe på, at jeg ville blive så glad for min hoppe, fordi hun er meget levende (der er en del fuldblod blandet i også), men jeg tænker aldrig over det i dag, simpelthen fordi jeg ved (og kunne mærke før et køb), at hun er kærlig og godheden selv. Se, det betyder at man slapper af i sadlen uanset hvor energisk og levende hun er.

For mig betyder det uendeligt meget at jeg ved, at min hest ikke kunne drømme om at skade mig med vilje og det er den fornemmelse du gerne skal have når/hvis du køber bassen. Oldenborgere er fantastiske - det er min anden oldenborger. Held og lykke med købet, det lyder da som om du har fundet den rigtige.

Misund ingen hans tilsyneladende lykke
Du kender ikke hans hemmelige sorger.
(indisk ordsprog)

0
0
Svar på denne tråd

hejsa.
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 08:40

Vi har en ældre oldenborg på snart 19 år, men har haft ham i mange år.

Han er helt utrolig behagelig, meget rolig og ikke til at hyle ud af den. Sådan har han været i alle de år vi har haft ham, og vi har aldrig fortrudt vi købte ham.

Held og lykke med din nye hest.

Rønnebjerggård... Dalmatinerhvalpe sælges, klar i uge 42.

0
0
Svar på denne tråd

Ehm *host*
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 09:06
Ja, mine holdninger til unge olleboller kender du jo ;-)

Sådan som Felur er af sind i dag - sådan var han også for fem år siden

Jeg tror, at sandsynligheden at de ikke ændrer sig er meget, meget stor.

Felur har prøvet at tage r*ven på mig nogen gange, men det er kommet meget senere. En erfaren rytter kom på ryggen af ham nogen få gange og så var Felur færdig med at spille smart (hun formåede ganske enkelt at blive siddede i bukkespringene og drive ham frem!). Jeg turde ikke - jeg var bange for at ryge af! Scenariet her strak sig kun ud over få uger (jeg har senere fundet ud af hvad der var galt). Og vi er nu oppe på fem år sammen

www.hesteklip.dk er nu på banen!

0
0
Svar på denne tråd

Erfaringer
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 09:12

Nej, jeg ved godt, at ingen kan spå om fremtiden, tænkte bare om nogen havde erfaringer med unge oldenborgere, der var mere fredelige - generelt - end heste med mere "ædelt" blod i samme alder. Ham jeg kigger på er jo 87% oldenborger.

Så - det er sådan lidt generelle erfaringer og oplevelser, jeg efterlyser.

Jo, jeg har mulighed for noget hjælp - men det kommer jo an på, hvor voldsomt det bliver, om det er noget, jeg selv kan klare.

Han virkede meget, meget fredelig sidst jeg så på ham, men også meget arbejdsivrig. Det kan selvfølgelig ændre sig, når han kommer hjem til mig, flytning, omstillen sig, o.s.v.

Sys

;-)
0
0
Svar på denne tråd

vi har lige
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 09:15

hejsa...

vi har lige solgt en 4 års oldenborg vallak 37,5%

Han havde nerver af stål og den mest tolle hest jeg har mødt...

tager alt med ophøjet ro...

Han havde ferie i 4 mdr i vinters da han voksede og i april tog vi ham i ridning igen eller det vil sige vi sendte ham i ridning igen da jeg er gravid og ikke selv havde muligheden for at trænde ham...

men dagen inden han skulle afsted havde jeg ham en tur på ridebanen for at se hvordan han tog det hele..

han tullede bare rundt som han plejede i longen og der var ikke nogetda jeeg satte mig op på ham heller...

Og det vi har hørt fra stedet hvor han var er at han har været lige så nem og sød og rolig..

en hest med et dejligt sind og temprement..

Der har ikke været nogen for for ungheste nykker i ham, men ja de kan nå at komme..

Men han er en klippe der ikke er til at hytte ud af fatning og tager alt med ophøjet ro...

hilsen christine

0
0
Svar på denne tråd

Gør det...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 10:05

Jeg kan kun anbefale at du køber ham. Jeg har selv en oldenborgblanding, og hun er kun blevet bedre og bedre som tiden er gået. Selvfølgelig har vi haft vores "kampe", men det er vel sagtens naturligt, når der skal findes ud af hvem der bestemmer.

Jeg har aldrig fortrudt et sekund at jeg købte Shevi for godt 5 år siden, tværtimod.

Oldenborgen er for mig den ideelle hest for mig... så jeg siger bare : Go for it

0
0
Svar på denne tråd

Oldenborger.
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 10:34

Jeg købte min hoppe da hun var 5 år. Faktisk utilredet, så det var noget af et projekt.

Hun havde et fantastisk temperament, rolig og omgængelig.

Nu 10 år efter, er hun stadig den samme.

Ridemæssigt har hun jo forandret sig enormt. Men hendes temperament er stadig det samme.

Jeg ville aldrig betvivle mig på at købe en oldenborger igen, hvis den udviser samme temperament.

Hilsen Mille (som endelig har fundet kærligheden)

Når man tæller de gode dage sammen, så kommer man alligevel frem til et to-cifret tal hver måned.

0
0
Svar på denne tråd

oldenborg
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 10:38

Min første hest var ca 80% og han var meget svær..5 år, utiredet. Man kunne ikke engang tage ben på ham..Han kom fra et meget skidt sted.. hvor han blev dårligt behandlet, så købte ham egentlig kun for at redde ham..ville slet ikke have oldenborg.. Men han stjal mit hjerte..

Da jeg så skulle have hest nu her, regnede jeg heller ikke med det blev oldenborg..men ak..så en basse på nettet..stor rød fyr, tog op og prøvede ham, var solgt på stedet..og hov..sørme om der ikke også er oldenborg i ham.. ikke helt så meget, men kvaliteterne er der..

De er vidt forskellige af udseende, bygning, gang osv, men det gode sind, som min første hest også viste efter en masse arb, går igen i cas, og jeg vil sige at det er oldenborgeren i dem..

Hva er det for en du har fundet? Er den på HN? Casmir Lee?

HUBERTUS KOSAK SPRING 17" TIL SALG

0
0
Svar på denne tråd

oldenborg
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 11:08

Nej, jeg har ikke fundet den på HN, men hørt om den via en bekendt, der også er avler. Den er faktisk ikke officielt sat til salg..

Sys

;-)
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 15:04

hej sys.

jeg kan kun sige at de oldenborger jeg kender har alle sammen et godt og koldt hoved. jeg har selv 9 stk i stalden og selv de et års og to års er helt kolde og kan læsses mm. Så ja de flest oldenborger er gode i hovederne. Også selv om han er stor kan han være eje god.Hvis du selv syntes at du passer til sådan en stor hest ,ja så ville jeg ikke være bange for sådan et køb. Jeg ønsker dig held og lykke.

Venlig hilsen Helle Markussen.

www.123hjemmeside.dk/oldenborgavl

18 hk mini læsser sælges.Kan ses på hjemmesiden

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 15:19

Jeg rider en oldenborg på 4 år, og jeg har redet hende siden hun var 3.

Hun er enormt rolig, og gang på gang bliver jeg (og mange andre) imponeret over, hvor koldt hun er i situationer, hvor mange andre heste ville reagere.

Bl.a. har hun præsteret at være fuldstændig kold overfor et tog, der kørte forbi tæt ved, til trods for at hun aldrig har set noget lignende før, og hun har skridtet roligt forbi en brændende mark, hvor al røgen lå, så man dårligt kunne se, hvor man gik hen.

Jeg er kyllingerytter med stort K, og jeg har netop valgt at ride hende, fordi jeg stoler 100% på hende til trods for, at hun er så ung.

Mvh. Julie

---

Nu med Alexia af Vodagergård til låns!

*Dansk Oldenborg Avl*

0
0
Svar på denne tråd

ældre dame
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 16:01

Vores 13 årige oldenborghoppe er stadig ung af sind, hun er faktisk ret "umoden" af sin alder, Kan simpelthen ikke lade være at lave løjer, men sjot nok kun med de mennesker hun kender. Energien fejler heller ikke noget, hun tager stadig sin daglige serie bukkespring

Her er et billede fra i sommers til det sønderjyske fællesdyrskue, hvor hun fik 23 point og ærespræmie :-)

Hun har fået meget fine bedømmelser til de skuer hun har været på i år, dommerne var meget begejstret for at en avlshoppe i den alder, kan holde sig så godt :-)

Venligst Lone

0
0
Svar på denne tråd

Min gamle hest
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 16:02
jeg havde var en vallak 100% endda eft. Thor forandrede sig en hel del efter vi fik ham hjem, han var meget vågen og lettere irriterende til tider. Men til trods for det, så kunne man godt håndtere ham. Den anden jeg har, har jeg haft fra hun var 4 og er nu 8, hun er meget meget rolig og kunne ikke drømme om at lave ballade.

*Stald Smedegaard*
Dansk oldenborg Avl

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 17:43

Jeg købte ham her i Januar i år

Han var 7 på det tidspunkt, og flink og rolig. Kunne sin grundridning, og vil gerne arbejde. Han er 1.73 og det er jeg også. Jeg er ikke spinkel, men i "den lette ende".

HAn er simpelthen så flink at ride på. Jeg bruger ham til let dressur, og en tur på marken i ny og næ. Han er dejlig behagelig at sidde på, og har aldrig forsøgt at smide mig af. Han hverken bukker, løber eller stejler, men kan komme med lidt fjollede hop til siden. Det er det "vildeste" han kan præstere...

Derudover kan jeg sætte mig op efter 14 dage, hvor vi ikke har redet, og så tuller han bare afsted. Han er dejlig rolig i hovedet. Jeg er overbevist om, at sådan er hans sind bare.

Jeg skal aldrig have en anden type hest - temperamentet er lige mig

Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

oldenborger... :)
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 17:50

Hejsa... jeg vil da også lige være med her.. :) Jeg tror slet ikke du behøver at bekymre dig om dens temperament... En ting der er tilfælles ved oldenborgerne er at de har et utrolig godt temperament og er ofte nogle meget rolige, omgængelige og kolde..

Min vallak er halv oldenborger... da jeg fik ham da han var unghest.. var han nu en værre ballade mager.. men sådan er det jo tit med ungheste... han har sine dage hvor han syntes ting og sager kan være farlige hehe... men alligevel er han rigtig dejlig og rolig... min lille bror på 12 har tit været med ude og ride... og har redet min vallak helt selv uden problemer, fordi han er så stille og rolig... det er kun med mig og min part han kan være fræk..

Men jeg syntes helt bestemt du skal vælge den du kigger på... selvom det er en stor hest, så har de ofte hjertet med sig...

Min hoppe er ifolet en oldenborger hingst.. :) og glæder mig utrolig meget til at se hvordan mit føls temperament bliver... men selvfølgelig har det også noget at gøre med min hoppe.. hehe..

Hilsen stine

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa hejsa
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 18:03

Du skriver han er kørt med..

Hvor meget ??

Min far er køre mand og jeg har erfaret at de heste vi har de er meget mere vandt til forskellige ting og sager..

Tja hvis han er køet en del også redet kommer du ikke helt galt afsted..

Jeg har selv lige købt en oldenborg på 14. hehe han er også en mega dejlig dreng og jeg ville ønske han også havde været kørt. For de har altså prøvet lidt mere end de normale rideheste..

Men hvis du har modet til en ung hest så klø endelig på.

Man kan jo desværre ikke spå om hvordan han er når han bliver flyttet osv..

Min er noget mere frem ad gående end da jeg var ude at prøve ham, men ville ikke bytte ham for nogel anden..

Pøj pøj med det og vi glæder os til at høre hvad du bestemmer dig til..

PS.ET MEGET STORT + ,at vide de har haft en god opvægst..

Bitten og Kaifas

0
0
Svar på denne tråd

Oldenborg
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 18:37

Jamen en oldenborg er jo bare en oldenborg.. og sådan er de..

Min hoppe på 11 år har været rolig/doven/ærlig/reel/roligheden selv... ja "you name it" hele sit liv og jeg har kendt hende siden hun var 4 mdr... hendes føl (nu 3 års) er en tro kopi at hende og "roligheden selv" og sådan er samtlige oldenborger jeg har haft/kendt og kender...

men men men det kommer også meget an på far og mor - avler og opvækst (100% sikkert)

Knus Mona

(y)Engang Oldenborg, altid Oldenborg (y)"Græske hunde"
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider