|
|
| køber "snød" mig |
|
|
Jeg er lidt arrig idag. Har haft min hest til salg i et stykke tid, og torsdag i sidste uge var der så en og se på hende. Hun sadlede og red hende selv, og sagde ret hurtigt at det bare var en dejlig hest og den ville hun gerne have. Vi aftaler, at hende og en veninde skal komme igen søndag, så vi kan køre til et større ridehus, hvor de virkelig kan se hende udfolde sig. De spørger også første dag til alle de relevante ting, med forsikring, smed vaccinationer osv. Det skal sigea at hesten er passet med alt, går lige i trailer og er livs og uanvendelighedsforsikret, hun går på Lb-La niveau i dressur, er trafiksikker og kan springe. Jeg undersøger om forsikring kan overtages osv. til søndag, hvor hun igen rider hende, og alt er bare godt. I løbet af disse dage, bliver jeg også kontaktet af min gamle træner, hvis gamle hest er blevet slået ned og hun vil gerne låne min hest, hvilket ville have passet mig perfekt. Jeg siger til hende at hesten nok er solgt, hvorefter hun finder sig en anden lånehest. Igår aftes ringer "køber" så og siger en masse godt om min hest og hun vil gerne købe den, men synes prisen er i overkanten og hun har tænkt sig noget i retning af 28.000,- Min hest står til 40.000,-... men jo selvfølgelig går jeg da bare 12.000 kr ned med det samme... NOT! Jeg siger at 35.000 er det laveste jeg vil gå, da hun ikke vil gå højere siger hun om jeg vil tænke over det? ... Øh, NEJ TAK! Så har vi ikke mere at snakke om siger hun så og lægger på. Nu føler jeg mig bare så røvrendt, har virkelig hoppet og sprunget for denne "køber" lejet ridehus og kørt hesten dertil, sagt nej til en rigtig god låneaftale osv. Så kunne hun da allerede første gang hun var der have sagt den var for dyr... Tak fordi I gad læse dette, skal bare af med det, men hvad siger I HN'er, ville I vente så længe med at oplyse jeres prisniveau som køber??? Mvh Ditte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan da |
|
|
Jeg kan da sagtens forstå at du er irriteret, men på den anden side, så er køber jo nødt til at vide hvordan hesten er før hun kan danne sig et indtryk af hvad hun vil mene prisen skal være. Bare fordi at man prøver hesten forpligtiger man selv vel ikke til at købe den?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| normalt |
|
|
tja surt du føler dig snydt, men sådan handler man ofte heste i DK. Altså byder lavere når man har bestmt sig for at dyret lever op til ens kriterier. Så det kan du komme ud for flere gange i salgsforløbet. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har solgt en del heste |
|
|
Både som kommission og egne, og har ikke oplevet noget sådan før! Ved da godt folk byder ned, og derfor er hun sat ca. 5.000,- over hvad hun er værd så vi har noget at handle med, men at gå 12.000,- ned, det har jeg ikke oplevet før. Og selvfølgelig skal køber da prøve hesten alt det de vil, men havde vi "talt" sammen allerede første gang kunne vi have sparet hinanden for en del, køber for køreturen fra KBH + skuffelsen over ikke at få den hest man gerne vil, plus at jeg selvfølgelig er skuffet over den ikke er solgt og at jeg har sagt nej til en skide god låneaftale. Mener godt man kan danne sig et indtryk når man har prøvet hesten første gang!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det er surt... |
| Forfatter:  |
Tine (Ego A Go Go) |
| Dato:  |
10-10-2006 12:41 |
|
... men det er jo ikke ualmindeligt. Køber kan jo ikke vurdere, hvad hesten er værd (for hende), uden at have prøvet den. Synes dog ikke det er gjort ret elegant, men skal være enige om prisen før man siger at man vil købe hesten. En anden mulighed er at sige, at man er meget interesseret i at købe, hvis man kan blive enige om prisen. Jeg har langt om længe lært, at hesten ikke er solgt, før kontrakten er underskrevet og pengene står på min konto.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Går den så går den. |
Camilla (Felur) |
10-10-2006 12:41 |
|
Men at byde 30% under prisen er vel lige groft nok i dette tilfælde. Minder mig om, at da jeg skulle sælge min lejlighed i Glostrup. En HN'er ringer til mig og er meget interesseret. Hun vil gerne komme og se på den - hun vælger selv dag og tidspunkt. Den dag står jeg selvfølgelig klar med lejligheden. Alt er ryddet, de stakkels katte sidder og hyler hjerteskærende udenfor i deres transportkasser (ellers kunne jeg ikke have dørene stående vidt åbent) og jeg sætter mig og venter... og venter... Efter en halv times tid, så ringer jeg til pigen (der i øvrigt er hos sine forældre i Glostrup 10 minutters gang fra lejligheden) og hun har helt glemt det! Fair nok - vi aftaler er ny dag. Ovenstående procedure gentages ugen efter. Kattene hyler og jeg venter i tre kvarter. Ringer igen til hende og hun har (sørme) glemt det igen. Imidlertid, så skal hun bare lige have lidt at spise og så vil hun være der i løbet af et kvarter! Fint nok  Tror I at hun nogensinde dukker op eller så meget som sender en sms? Niks. Nogen købere "glemmer" vist, hvor meget de egentligt ulejliger sælger, hvis de dybest set hverken har tid, lyst, råd eller mulighed for at købe og det uanset om det er en hest, lejlighed eller en sofa. Så bør køber melde rent ud med det samme!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja tak |
|
|
Tak Camilla, glad for nogen er enig med mig, det er jo ikke det hun byder under, men måden og niveauet hun gør det på. Hvis man ikke har 40.000,- eller der i nærheden, så lad være med at se på heste til den pris... Vil lige fremhæve igen, at hun prøvede hesten allerede første gang de var der, og jeg som service tilbyder at køre den til fremmede ridehal, for de kan se hvordan den reagerer på et nyt sted og er til ta køre i trailer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan godt være |
|
|
det er groft at byde så meget under. Men hvis hun i relateten gerne ville have hesten, men syntes ikke den var 40.000 værd eller 35.000, så er det da fair nok at byde det man mener man vil give for hesten. Hvis jeg nu satte min Golf til salg for 40.000 og der kom en og prøvede den og sagde han godt kunne lide den, men han ville ikke give 40.000 for den ( hvilket den nu heller ikke er værd) så byder han det han mener han vil give og hvis vi ikke kan blive eninge så må jeg finde en anden køber og han en anden bil. Og hvis man vil have solgt sin hest må man ofre sig ved at "leje" ridehus eller lign. hvis man ikke selv har faciliteter til at evt. køber kan prøver hesten på. Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er da noget at |
plethest |
10-10-2006 13:06 |
|
Køber byder hvad nu hvis hun bare havde sagt ingenting ville du så ikke også undre dig. Og min veninde har lige købt hest den stod til 12000 og hun fik den for 7500 en udemærket hest man er vel købmand...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaah... |
hmmmm |
10-10-2006 13:10 |
|
Hej Diddlou Jeg synes egentlig også, at køber var lidt useriøs i denne situation. Jeg synes, at man skal opføre sig ordentligt - også i en salgssituation. At køre ud og se på en hest, som ligger så langt over ens prisniveau virker lidt fjollet. Man kan selvfølgelig godt gøre det, men så synes jeg, at man fra starten (eller så hurtigt som muligt) bør melde ud, at man gerne vil forhandle om prisen. Mange købere spørger allerede, når de ringer og aftaler at skulle se hesten om prisen evt. kan forhandles. Det synes jeg faktisk er rart, for så ved alle, hvad de har med at gøre... Jeg plejer ihvertfald også selv at melde ud fra starten, om den nævnte pris er lidt mere, end jeg har råd til (så slipper jeg også for at forelske mig i en alt for dyr hest). I denne her situation undrer jeg mig dog over, at du ikke ringede til køber med det samme, du fik lånetilbuddet. Det ville jeg da have gjort bare lige for at høre om vedkommende var meget interesseret, for det ved man da godt, efter at have set hesten 1 gang. Køberen kunne jo slet ikke vide, at hun kostede dig et "godt tilbud" fra anden side...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej Hmmm Tak for opbakningen! "køber" sagde allerede første gang hun var der, at hun var meget interesseret og det lige var sådan en hest hun ville ha', samt jeg ikke måtte sælge den for næsen af hende... Det tolker jeg som at man gerne vil købe, så var 99% sikker på den var solgt, derfor ringede jeg ikke og spurgte, men sagde til min veninde at den sikkert var solgt, desværre...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Køber har |
|
|
Køber har jo ikke engang budt voldsomt under prisen. Du skriver jo selv at hesten er 35.000 værd, men du har skruet prisen 5.000 kr. op. Er det så meget værre at køber så byder 7.000 kr. under værdien? Det er jo kun 2.000 kr. mere end du selv ville være bekendt at hæve den reelle pris med?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumbumbum |
|
|
Hestens fakts taget i betragtning synes jeg det er en fair pris der er budt. Man kan også ved en simpel google søgning finde en tidligere annonce på hesten hvor den koster 30.000,-. Og den er vel ikke ligefrem blevet yngere siden første annonce.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| købere |
pjemm |
10-10-2006 13:56 |
|
På den anden side brokker I sælgere jer også over købere som ved første samtale spørger om man er villig til at gå ned i pris. HVORNÅR er det rigtige tidspunkt at spørge? Det kan jo både være pga hesten er overvurderet eller at hesten er lige den rigtige for køber men deres budget kun tillader heste som ligger 10.000 under (i denne prisklasse). Jeg synes fx. de fleste af de heste jeg sådan summer lidt over koster 5-10 mere end jeg egentlig har sat af til det, når man tænker på der skal betales transport (de bor jo allesammen 5 timers kørsel herfra), nyt udstyr, dobbelt indkøb af hø og spåner m.m. på samme tid. Nu går jeg selvfølgelig ikke efter grand prix dyr, for så rækker 5000 jo ingen steder. Eller er jeg totalt umoralsk og dårlig ejer fordi jeg ikke lever på kassekredit for at kunne betale hvad som helst for krikken. Jeg synes jo køber skulle have sagt til noget før, ja. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skal ikke |
|
|
Hesten skal ikke sælges hurtigst muligt, men til et godt sted, der vil betale hvad den koster! den er ikke blevet yngre siden sidst, men tilgengæld er den blevet dygtigere, og er af proffesionel blevet vurderet til 40.000. Derfor bliver den ikke solgt til under de 35. Jeg har ikke tænkt mig at gå på kompromis med salg af hesten, det er også hvorfor den ikke blev solgt sidste gang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tænk hvor ville der været mange bekymringer og prøveturer sparet, hvis alle heste og ponyer blev sat til den pris som sælger ville have for dem, og det som de var værd. Jeg har aldrig forstået hvorfor der skal være noget at handle med, det ville da være nemmere hvis en pris var en pris. Vores ponyer er blevet sat til den pris, vi i samråd med vores underviser har vurderet ponyen var værd, og er så blevet solgt til den pris. Jeg tror, det har sparet alle for meget bøvl, incl ponyen der har været fri for at give en masse prøveturer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt ærligt |
|
|
så er det ikke om prisen på hesten er fair, der diskuteres her - det er om købers opførsel er fair - og det synes jeg faktisk ikke. Første gang hun har været ude at prøve hesten, ved hun godt, hvad hun synes den er værd, og hvis hun ikke har lyst til at tage diskussionen face2face, så kan hun jo smutte hjem og ringe - men hvis hun ved, at hun ikke har 40.000 til hestekøb eller at hun bare ikke vil give 40.000 for den pågældende hest - så holder hun da sælger for nar! Mvh Heidi
"Intet er umuligt for den, der ikke skal gøre det selv"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du er jo ikke |
Ratster Zoo |
10-10-2006 14:09 |
|
blevet snydt, når i ikke havde handlet.. At prutte om prisen er en del af at købe/sælge heste.. Hvis køber ikke vil give den pris, fint, så får hun heller ikke hesten.. Søg du dig hellere om efter en ny køber end at brænde dig sur på den gamle..
Ratster Zoo - avler af Vinterhvide Dværghamstere og Tamrotter Wee parring set, så er mit Børnefilm kuld snart på vej Søger opstaldning i Fredericia, læs mere HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har prøvet nøjagtig det samme for 2 måneder siden.. Det er bare så irriterende, når man tror man har solgt sin hest, og de så ikke vil have den alligevel. Jeg havde min haflinger til salg for 23000 kr. incl. alt udstyr. Og de sagde også at det var lige i overkanten, og jeg spurgte hvad de så ville give. Så ville de ikke give mere som 14000 kr!! Det vil jeg da ikke gå ned på! Og det værste af det hele var, at ponyen var til deres 11 årige datter, som var blevet meget opsat på at få min pony. Og hvis de fra starten ved at de ikke vil give mere end de 14000 kr for en pony, hvorfor f... tager de så deres datter med ud og kigge på en pony til 23000 kr???!! Det synes jeg var totalt synd for pigen.. Men ja.. Det er ikke altid sjovt at være sælger.. Man skal ikke regne med at hesten er solgt før man har pengene i hånden..
Mette Timmermann Kock Elbækgaard, Ø. Snogbæk Dansk Varmblod er det bedste  Venter føl april 2007!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Mette |
Ratster Zoo |
10-10-2006 14:23 |
|
Hvordan ved du at de ikke gerne vil give mer end 14.000 for en anden pony?? det kan være de ikke syntes at din var mer værd da de havde set den..
Ratster Zoo - avler af Vinterhvide Dværghamstere og Tamrotter Wee parring set, så er mit Børnefilm kuld snart på vej Søger opstaldning i Fredericia, læs mere HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prissætning |
pjemm |
10-10-2006 14:24 |
|
De som sætter et højt beløb til at handle for, går på den anden side glip af potentielle købere. Hvis en hest koster langt mere end jeg vil give, så kontakter jeg slet ikke sælger, uanset om jeg så tror den er perfekt. Hvis sælger så i virkeligheden ville gå med til fx. 7000 mindre, så er det jo dumt. Men jeg bryder mig ikke om at spørge. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men i din annonce står der |
|
|
Prisnedsættelse ved hurtig handel.
Det var dig selv der i denne sammenhæng tilbød at gøre handelsen længere ved at vise den frem en gang til. så kan det godt være at du ikke tænkte at gå 12.000 ned i hurtig handel, men det kan køber jo ikke gætte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er der jo også |
|
|
sælgere, der tror at deres heste er lavet af guld og at de kan få skyhøje priser for dem selvom de knapt kan rides. Ikke at din er en af dem - det er svært at vurdere, når man ikke selv har prøvet hesten. Dette går så ud over de sælgere, der er reelle og forlanger e ok pris for deres hest. Jeg kunne snildt finde på at prøve en hest til 40.000 også selvom jeg kun havde 30000 at købe for - det kunne jo være man var heldig at sælger ville gå ned i pris for den rette køber - især hvis det bliver skrevet i annoncen på forhånd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sikke en fornærmelse! |
|
|
Sidste år havde vi en mand ude og se på 2 heste vi havde til salg. Hestene var mor og datter, mor på 5 år og datteren på 1 år. De var sat til salg til hhv. 25 og 15. Manden synes hestene var meget fine, og han ville egentlig godt have dem begge, da de var et fint "par". Han ville ringe igen når han havde snakket med sine forældre, som var dem der skulle have/ride hestene. Han ringede igen, og bød 25 for BEGGE heste . Jeg sagde at det jo var helt urealistisk, og ville være at jeg forærede ham den ene hest helt GRATIS. Men nej, han mente de priser jeg havde sat, var efter hans udsagn, helt ude i skoven  Jeg sagde at det var en fornærmelse, og han sagde at jeg jo havde hans nummer hvis jeg fortrød. jeg blev sgu så gal over at han havde skamrost hestene da han var ude og se på dem. Ingen tvivl om at hestene ikke havde grand prix potentiale, og grunden til at vi ville sælge dem var, at de ikke var blevet så godt gående som vi havde forventet. Men de var da heller ikke det rene "skrald", og kunne fint bruges til all round ridning til "gennemsnitsrytteren". Ugen efter blev mor-hoppen solgt til prisen, der var endda 2 købere der stod på nakken af hinanden, hvoraf den ene endte med nærmest at chikanere os, da de fandt ud af at vi havde valgt en anden køber. men efter sådan en "tur" mister man lysten til at sælge  Venligst Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er det jo |
|
|
ikke usædvanligt at købere siger de har så og så meget, for at se om de kan få hesten til netop den pris. Jeg synes også at hestekøbere ofte er hamrende irriterende, men det er købers marked for tiden, så der er nok ikke så meget at gøre ved det. MH Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fhsrdgjh |
trilsen |
10-10-2006 17:53 |
|
sidste år så vi på pony til vores datter , mathilde. vi satte en annonce her på nettet , søgte en pony til max 30000. vi blev kontaktet af nogen der havde en pony til salg,vi så på den 2 gange og da vi så skulle snakke pris så kostede den 45000 !!!( fandt den også herpå nettet til 60000) , det var ALT for mange penge for os - så vi afslog ( havde jo i princippet annonceret efter en pony til MAX 30000) dernæst blev vi ringet op flere gange af sælgerne der blev ved med at gå nedaf i pris til de tilsidst var på 35000... vi ved ikke hvad ponyen slutteligt blev solgt for - men for pokker ... fra 60000 til 35000 der er da et stykke - både i kroner og i hvad forventninger man kan have til ponyens kunnen!!! de fleste købere ved vel at der oftets er sat en for høj pris , og de fleste sælgere sætter vel sjældent deres pony for lavt ( er man i tvivl så tjek selv ponyannoncerne) vi vil vel egentligt gerne alle gøre en god handel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|