Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Til alle dem som har gået i 3g.! HJÆLP
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 21:22

Hej alle

føler helt jeg sidder i en rigtig krisesituation, til vinter skal jeg skive min SSO (større skriftlig opgave = 3g´s opgaven)

Den SKAL bare være god, men har ingen ideér, alle i klassen harfundet ud af det, så er gået hen og blevet godt fustreret..!!

Jeg kan vægle mellem fagene;

• Dansk
  • Samfundsfag
  • Historie
  • Fysik

Dansk opgaven har jeg lidt en dårlig erfaring med fra 1g. i 2g lavede jeg historie opgave, havde lige som i dansk opgaven lagt en MEGA arbejde i den (meget mere end de fleste i min klasse!), men alligevel blev også den bedømt dårligt..!

JEg ved bare ikke hvad #"¤%&/* jeg skal gøre..!?

Har DU erfarig med 3g´s opgaven?? hvad skrév du om og og hvordan gik det???

Mangler inspiration så kom gerne med forslag

ALT i ALT HJÆLP

Mvh Signe-Mie

- Med den over-skønne Ronja (du er sgu elsket).

Besøg vores hjemmeside på: www.team-klik.dk

0
0
Svar på denne tråd

skrev i historie...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 21:30

Jeg skrev i historie - om Aztekerriget - og fik 9!!

Men det er så også 6 år siden... (Gamle mig).. he he..

0
0
Svar på denne tråd

nu går jeg godt nok kun i 2. g
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 21:32

nu går jeg godt nok kun i 2.g, men jeg ville helt klart vælge at skrive noget med samfundsfag. noget med hvordan verden bliver påvirket af fx terror. elller noget med demokrati. eller noget med kongehusets indvirkning (overflødighed ?) hmm, ja jeg ville vælge noget i den stil... i hvert fald noget samfundsfag, noget hvor det gælder om at have sin egen mening...

ellers ville fysik også tiltrække min interesse, men kan ikke lige komme på nogle emner...

men selv er jeg jo under den nye reform, og så vidt som jeg har forstået det, ja så skal vi ikke lave nogen SSO...

men held og lykke med det =)

*DjævleØ's POWER*
ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت
"Venner som er stille engle der løfter os op
når vores vinger har problemer med at flyve"
MSN - juliemanden@ofir.dk
0
0
Svar på denne tråd

hej...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 21:33

Nille4: .. det er da super flot..! jeg er bare bange for jeg ikke vil kunne historie, efter skrækken i 2g. , men på den anden side fik jeg jo en god kritik som jeg nok ville kunne bruge positivt..! dog må jeg sige jeg bestemt ikke ha nogen anelse om hvad det skulle være af emne hvis det skulle være historie (skrev om 2. verdens krig sidste år.!).,

åhh føler mig helt fortabt

Mvh Signe-Mie

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 21:34
Jeg skrev i engelsk og fik 10 :)

Havde fået 8 i danskopgaven og havde en rigtig skidt periode med historieopgaven - blev beskyldt for at have snydt, på trods af, at jeg ALDRIG nogensinde kunne finde på det! Det tør jeg sq ikke!

Men ved ikke lige helt hvad jeg skal råde dig til...

Havde et par veninder der skrev i fysik. Der er bare meget arbejde i det, med forsøg og sådan...

Karen
"Gestüt Pallerhaff"
"Don´t cry because it´s over - smile because it happened!"
Belvadere - en HELT SPECIEL HEST!

0
0
Svar på denne tråd

1233455485
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 21:34
jeg skrev i historie og stavns båndet og jeg var selv meget tilfreds men min lære kunne ikke lide den og jeg fik 6 jeg kunne ikke få en forklaring fra min lære om hvorfor kun 6. meget mærkeligt. jeg er dog selv stadig meget tilfreds med opg, da jeg aldrig fik en ordenlig grund til den dårlige karakter...

:-D Rid fjordheste det er skægggggggg ;-D
0
0
Svar på denne tråd

SSO...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 21:37

julle aka frk kinky pinky ;D: jaa tror vist heller ikke i laver SSO..!?

men ja samfundsfag er klart der mit hjerte ligger..! Men blev slået HELT omklud af at høre hvor høje krav min lære stillede til os/mig, hun sagde endda lidt mig at jeg nok skulle overveje IKKE at tage at skrive om noget i samfundsfag (hmm.. lidt frækt af hende måske -styrker virkelig selvtilliden ) men okey hvad kan jeg forlange hun er en hård negel ..!

Jeg er bare bange for det er forsvært at kaste sig ud i, desuden må vi vist ikke selv vælge overemne i samfundsfag -og hvad så hvis man får noget man bare IKKE kan..!?

Mvh Signe-Mie

0
0
Svar på denne tråd

3.g's opgaven
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 21:40

Jeg havde engelsk på a niveau og skrev om unges identitets problemer i 80'erne - og om den bløde opdragelse de unge havde fået i deres barndom, som måske havde haft en indflydelse på den vold der opstod osv

Kan selv huske jeg havde svært ved at finde et emne. jeg lavede den fejl at tage et emne der ikke var nok matrielle om, så det gjorde at jeg havde problemer med at lave min opgave - derfor husk at når du vælger et emne så tjek om der er nok bøger eller baggrundsstof!

Og hvis du har mulighed for det så lad en anden part læse det du har skrevet undervejs, da det er rart med en andens mening

Ellers held og lykke med det, du er velkommen til at skrive hvis du støder på problemer undervejs.

0
0
Svar på denne tråd

SSO...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 21:43

Karen(Madir) : HOV 10 , flot...!!

jaa har også hørt at fysik skulle være lidt...!? hmm!!?? indviklet.. tror jeg vil gå død i det hvis jeg skal være helt ærlig!?..

kan godt forstå du ikke tør snyde.. UHHA kunne lige forstille mig det, man gjorde det og det blev opdaget..

Jaa har også prøvet det med at blive beskyld for noget pænt negativt på skolen, som SLET ikke hvade noget med mig at gøre UHHHAAA

saby: præcis det samme som er sket for mig i både historie og dansk (eller okey i dansk fik jeg 7, men alligevel!), synes de var mega gode, men fik kun men masse negativ kritik

Mvh Signe-Mie

0
0
Svar på denne tråd

SSO...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 21:45

Mille(Konrad): 1000 tak for rådet, det Vil jeg huske -en masse baggrunds stof !!!

og mange tak skal da nok skrive hvis det går helt i ged, altid skønt folk vil hjælpe -det betyder MEGET

Mvh Signe-Mie

0
0
Svar på denne tråd

3g. opgaven
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 21:45

uhh ja, jeg er også godt frustreret over den. Mest fordi jeg ikke syntes vi har fået så meget respons fra de forskellige læere om hvordan man skriver i de enkelte fag.

Jeg hælder mest til at skrive i biologi, men nu må vi se.

Hvilket emne det skal specificeres til ved jeg ikke.

Håber du finder ud af det...

- :-) Myss fra Trine :-) -

- bedre kendt som Neger med Reje -

Fighting for peace, is like f*cking for virginity...

Hesteprofiler Freja & Tika

0
0
Svar på denne tråd

SSO...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 21:58

Trine - Tika og Freja: bioglogi?? uhh et af mine yndlings fag fra 1g. men var desværre ikke særlig go til det, der kan du helt sikkert finde noget spænende..

jeg er også ret træt for lærerne i forbindelse med opgaven, var har næsten heller ikke fået noget som helst afvide, mere bare det der med -det er op til jer selv dumme dem når.!

Mvh Signe-Mie

0
0
Svar på denne tråd

3 års opgave..
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 22:14

Jeg går også i 3g og aner heller ikke hvad jeg skal skrive om!!

Vil meget gerne skrive i historie, men ved ikke hvad jeg skal skrive om!!

I min prøve-historie-opgave i 2g skrev jeg om ægypten med faraoer og sådan og fik sgu 10-11, så vil gerne finde noget der minder om det emne.. for der er godt nok langt fra ægypterne til 2 verdens krig eller sådan noget

hjælp!!

0
0
Svar på denne tråd

Filosofi
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 22:15

Jeg skrev i filosofi. Egentlig ikke nogen svær beslutning, da det virkelig var yndlingsfagET, og interesserede mig helt vildt!

Jeg lagde også meget arbejde i det inden. Altså, selvfølgelig ved du ikke hvad du kommer til at skrive om, men i et langt forløb inden du skal skrive selve opgaven, snakker du jo med din lærer om det(?!)

Jeg gjorde det at jeg fandt rigtig mange bøger inden, og fik et nogenlunde overblik over hvad der stod i hver. Derved fik jeg også allerede dér en del viden! Da jeg så fik den endelig opgave, kunne jeg let(tere) udpege de bøger jeg kunne bruge, hvilket kun var 3-5 stykker ud af 20!!

Det kan virkelig godt blive en rigtig stor mundfuld, og dér vil det være bedst at tage en GOD pause fra det hele. Tag ud og rid en tur, what ever, det er meget bedre end bare at sidde og stirre ind i computeren, og rent faktisk slet ikk få lavet noget...

Var så heldig at have en "kæreste"- halløj på det tidspunkt, som jeg også var en del sammen med, og gjorde det meget lettere for mig at skrive opgaven...

HELD OG LYKKE MED DET!!! :D

...fik i øvrig 9, hvilket jeg ikk var helt tilfreds med :(

0
0
Svar på denne tråd

Biologi
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 22:20
Jeg skrev SSO i biologi om Benzodiazepin-afhængighed. Beskrev neurologi, belønningssystemet og CNS samt kritiserede nogle fremsatte teorier.

Jeg fik 13 (og knoklede langt fra så meget som andre - til gengæld ramte jeg plet)

Så jeg kan kun anbefale at skrive i biologi hvis man interesserer sig for det.

Jeg ville til hver en tid ALDRIG skrive i dansk eller historie. Vælg et højniveaufag og find et emne.

Trine: Hvad med at finde et omdiskuteret lægemiddel og beskrive virkningerne af det? Der er både biologisk og kulturel interesse. Letigen fx.?

signe-mie: I samfundsfag kunne du jo skrive om det valg der netop har været i Sverige. Eller i fysik om lys og brydning?

Bare et par idéer...

Lise

ROHDEN & RIGOLA :)
Jeg er på udkig efter en springhest jeg må ride undervisning og stævner på - kig her:
www.heste-nettet.dk/ma...ileid=9134

0
0
Svar på denne tråd

Biologi
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 22:24
Min bror skrev også i biologi - og fik 13 :)

Han skrev vidst nok om blødersygdommen eller sådan noget lign. Han var også oppe i biologi til eksamen og fik 13 - både mundtligt og skriftligt! HAr en totalt brainy storebror - nok meget heldigt han læser bio på uni den dag idag :D

Karen
"Gestüt Pallerhaff"
"Don´t cry because it´s over - smile because it happened!"
Belvadere - en HELT SPECIEL HEST!

0
0
Svar på denne tråd

SSO...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 22:26

Jeg skal også til at skrive SSO og er ligesom dig i tvivl om, hvilket fag jeg skal skrive i. Så bare rolig, tror bestemt ikke, at du er den eneste, der er lidt nervøs...

Hvilket fag får du bedst karakterer i skriftligt? Hvis jeg var usikker på, om jeg ville få en god karakter, ville jeg vælge at skrive i et fag, jeg er vant til at skrive i (som dansk, fysik eller samfundsfag). Hvis du har lavet en halvskidt opgave i historie, vil du nok bare være nervøs hele ugen, hvis du skriver i det.

Da jeg skulle skrive historieopgave gik jeg på biblioteket og så hvilke emner, der var meget materiale til og valgte derefter. det kan anbefales! - Og så får du også et indtryk af, hvilke emner, der er.

Held og lykke!

Vh Elisabeth

Så blev vi så meget klogere...

0
0
Svar på denne tråd

Engelsk.
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 23:12

Jeg skrev i engelsk, som jeg havde på A niveau. Jeg valgte John Steinbek med udgangspunkt i Of Mice and Men. Fik 8, men havde desværre indre blødninger i maven, da jeg skrev opgaven Ikke særlig sjovt.

Biologi er altså ogaå et meget spændende fag. Da jeg gik til lærer eksamen i det, havde jeg skrevet opgave i kvælstofkredsløbet. Det er et kæmpe stort emne, men kan man finde ud af, at vælge det mest relevante ud, har man et super emne. Jeg fik 10 til eksamen.

Held og lykke med jeres valg.

Knus Anne

0
0
Svar på denne tråd

Endnu mere SSO
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 23:21

Hejsa¨

Jep, jeg står også i den situation at jeg skal begynde at vælge i hvilket fag jeg skal skrive i. Er sikker på det enten bliver engelsk eller biologi. I biologi overvejer jeg at skrive om hjortehold, meeen... I engelsk bliver det vel en bog.. men at analysere en hel bog.. Sigh!

Snak med alle dine lærer i de gældende fag, og find ud af hvad der tiltrækker dig mest. Derefter kan du begynde at smmge lidt på hvad du syns vil være sjovt.

... Hmm.. Lyder da mærkeligt at i ikke får hjælp fra lærerne hvad angår opgave-valg :-S

Kh pigling

0
0
Svar på denne tråd

Et godt råd
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 23:27

Hvis du kender nogen, som kan hjælpe dig med et af fagene, så vælg det! Stort set alle i min klasse havde en eller anden til at hjælpe. Du skal jo selv skrive opgaven, men det er bare sådan en stor fordel med lidt vejledning og feedback - og det er ikke snyd.

Jeg skrev i dansk om Pia Juuls digtsamling "Sagde jeg, siger jeg" og fik 11.

Mvh

Anna

Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

dansk...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 23:32

Jeg skrev i dansk.

Jeg skrev om amalie skram, bogen hed professor herionimus.

Jeg valgte bogen fordi jeg var helt vild med amalie skram og fordi at jeg syntes tiden "det moderne gennembrud" er en meget spændende tid i dansk historie, bl.a. fordi der var så meget omkring sædlighedsfejden.

Jeg fik 9 for opgaven og var bare mega glad.

Jeg syntes du skal vælge dig et emne som intressere dig meget da det er noget du skal arbejde med længe, så det skal være noget du har lyst til at læse om og analyserer på.

God fornøjelse

Ninkamus

Love is like the wind, you can't see it but you can feel it!
I KNOW :)
0
0
Svar på denne tråd

Uhh...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 23:35

Det er et svært valg at træffe - for man kan ha' et yndlingsfag men ikke have nogle emner at ville skrive om - eller man kan brænde for et emne, der tilfældigvis ligger i et fag, man ikke er så stærk i.. Gør det du føler for, du skal tilbringe en del tid med opgaven, så det kan lige så godt være sjovt imens

Jeg skrev i dansk, om Martin A. Hansens forhold til eksistentialisme og religion (og agerhønen/fuglen som symbol) belyst ved tre noveller (Agernhønen, Martsnat og Manden fra Jorden) - nøj hvor jeg elskede den opgave, at læse op til den, skrive, ja det hele... læser stadig novellerne og finder nye ting, kan sidde til et foredrag om noget helt andet og pludselig finde ud af, at M.A.H. på side det og det i den novelle faktisk henviser til Dostojevski. Besat, det er hvad jeg er blevet. Fik 13.

0
0
Svar på denne tråd

SSO...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 20:10

Hej alle

Sikke mange mange råd og inspiration Jeg får mig der , MEN EJ HVOR ER JEG GLAD FOR DET så tak tak tak ...!!

jeg er sporet lidt ind på det nu, vil skrive i dansk..!!

MEN -nu skal i bare høre, ved ikke om man virkelig kan tillade sig at gøre SÅDAN

Nu har jeg sprugt ALLE mine lærer i de pågældende fag og ALLE har sagt, "jeg synes ikke du kan vælge at skrive i dette fag!".. UHH lagde lige en dæmper på min selvtillid

JEg forstår det ikke rigtigt, for jeg ligger ca. midel i klassen og får aldrig de dårligste karaktere, så hvorfor siger de lige pludselig det??

HVAD gør jeg dog ved det , hmm nu har jeg fået endnu mere blod på tanden til at VISE DEM , nu SKAL opgaven bare blive SUPER så de kan se jeg godt KAN !!! nemlig

men tror det bliver dansk, nogle forslag evt.?

Shaze: forretsen, kender godt M.A.H, ved præcis hvad du mener, måske var det lige frem en ide jeg skrev om ham, men var det ikke svært??

Mvh Signe-Mie

0
0
Svar på denne tråd

Må man skrive
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 20:28
i den her tråd hvis man "kun" har taget en HF eller bliver man buh´et ud?

Lækkert, rødt hingsteføl sælges, welsh cob-blanding

Se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

SSO...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 20:36

LilleNemo : du må skrive ALT hvad du vil, når alt kommer til alt minder gymnasiet og HF vel meget om hinanden (?)..

men bare smid et indlæg eller 2

Mvh Signe-Mie

0
0
Svar på denne tråd

Tjoee...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 21:40

Jeg skrev i dansk, om Rifbjergs "Anna (jeg) Anna". Fik en stor 11'er og besked på, at hvis jeg for søren da bare havde måtte bruge en side mere havde det været en 13'er. Ja tak, men nu ER der jo så faktisk en øvre grænse på sidetal og jeg havde fyldt helt ud plus lavet smallere margener for at overholde det...

Nå ja, en 11'er er vel også ok. Bare ikke når man har 13 indenfor rækkevidde.

/Anna

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 21:59

Jeg regner med du har fysik på A fordi det interesserer dig og du sådan nogenlunde kan finde ud af det.

Så hvis jeg var dig ville jeg helt klart vælge Fysik , helt sikkert. Jeg skrev selv SSO i kemi, og jeg lærte bare så meget.

Jeg skulle fremstille nogle azofarvestoffer og så teste renheden af dem ved at sammenligne med rigtige rene stoffer. Det var vildt spændende, og kunne lide den måde at man ikke bare skal låne en bog, læse den og analysere. Det går jo næsten mest ud på at finde et emne der interesserer dig, lave forsøg og så skrive rapport. Ligesom alle andre rapporter man skriver til forsøg, dog længere og mere dybdegående.

Du er sammen med de andre i lab. de første dage, for at lave dine øvelser, istedet for bare have en uge derhjemme.

Men tror det er meget forskelligt fra person til person. Kommer jo an på hvordan man kan lide at gøre det på. Men helt klart fysik (generelt fag hvor man kan lave forsøg, fysik, kemi , bio)

Jeg endte med et meget tilfreds 9-tal, to fra min klasse skrev i fysik og fik 10 og 11. Så jo det kan sagtens lade sig gøre

Held og lykke med det

0
0
Svar på denne tråd

skrev i biologi
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 22:28
Jeg skrev SSO i biologi sidste år.
Jeg skrev om sansning og opfattelse af lys -(ihvertfald noget i den retning).
Beskrev overordnet noegn forskellige øjentyper (eks mosaik og kameralinseøjne), beskrev overordnet hvordan vi forstår de pågældende sanseindtryk, og hvorfor. samt øjets evolution.

Synes det gik meget godt. -Det var først bagefter jeg begyndte at hade den, da man kom i tanke om en masse man kunne have haft med også.
Da vi fik karakterer for det var jeg helt sikker på at det kun var blevet til et 6 tal, hvilket jeg jo heller ikke helt kunne forstå, men blev så mere og mere selvkritisk, og endte med at acceptere det, og ville så heller ikke vende det med læren om hvorfor.
Men da vi på sidste skoledag fik kladen for alle karaktere undtagen dem vi ikke havde haft eksamen i, så havde jeg sørme ikke fået 6, men 9! Aner ikke om jeg vendte sedlen på hovedet eller ej til at starte med, men det var da en glædelig overraskelse.

Men skriv i et fag, der virkelig interesserer dig, så skal det nok gå.

held og lykke

Lykke med Linepigen og Sille
0
0
Svar på denne tråd

Jamen okay
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 22:47

jo det minder på visse punkter meget om hinanden, vi har bla. skrevet de samme opgaver som i bliver udsat for, også SSO.

Jeg ville personligt vælge enten historie eller dansk, da det er nogle fag der interesserer mig.

Vi får jo ikke karakterer på HF, men mener min dansk opgave over bogen "Christine" af Helle Stangerup med noget perspektivering til datidens og nutidens kvindesyn og magtens kvinder gav en okay udtalelse.

I min historieopgave skrev jeg om Sovjetunionen under Stalin og Sovjets forhold til udlandet under 2. verdenskrig, fik udtalelsen vurderet til en topkarakter.

I min SSO valgte jeg at skrive i engelsk, et af mine absolutte yndlingsfag, analyserede Bret Easton Ellis´ "Lunar Park", fik 9

Så det bedste råd vil være at du vælger noget der interesserer dig... Hvis du fx godt kan lide samfundsfag men vil skrive i dansk kunne man måske vælge en bog som "Fluernes herre" eller "1984"/"Kammerat Napoleon" da de godt kan drejes ind på noget omkring samfundsfaget... (den sidste er tilmed en lille fiks sag ).

Men i den sidste ende er der kun dig til at afgøre det

Held og lykke med opgaven, og allerydmygest tak for plads i gymnasie-tråden

Lækkert, rødt hingsteføl sælges, welsh cob-blanding

Se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

6 ikke daarligt med det emne
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 23:04

Signe: At faa 6 i en saadan opgave synes jeg faktisk ikke er daarlig, da jeg synes at anden verdenskrig lyder som et doedsdoemt emne (undskyld).

Det er et alt for stort emne og kan aldrig beskrives fyldestgoerende.

I valget af emne er det vigtigt at det kan beskrives fyldestgoerende, og at der samtidig er stof nok.

Man kunne formodentlig skrive en hel opgave om bare "Polakkernes rolle i invasionen af Italien, og besaettelsen af Rom".

Man ville heller ikke skrive en stoerre opgave om den Amerikanske borgerkrig. Det er igen alt for stort.

Man kunne dog skrive en stoerre opgave om "Oekonimiske anskuelser af hvorfor syden var doemt til at tabe krigen".

Det at vaelge emnet er nok den stoerste beslutning men tager i forbindelse med en saadan opgave er valget af emne!

Vaelg noget som interesserer dig, og hvor du har viden der ligger uden for pensum.

Kan man finde et emne hvor at laerer og sensor foeler at de laerer noget saa er det absolut en fordel.

Find et emne hvor der er nok af kilder, og hvor emnet rimeligt uddybende kan beskrives ud fra disse i opgaven.

Find gerne et emne hvor der er modstridende meninger, og diskutter disse.

I samfundsfag kunne et muligt emne vaere, og det er grebet ud af luften

Metadon behandling af narkomaner i et moderne samfund.

Hvordan kom man frem til denne metode?

Metodens historie i forskellige lande.

Er det egentlig en afvaenning?

Hvorfor benytter man denne metode (penge, kriminalitet)?

Hvad betyder det for samfundet (Penge, Kriminalitet)?

Hvad betyder det for individet (Arbejde, Kriminalitet, Bivirkninger, Afhaengighed)?

En metadon misbrugers status i samfundet og arbejdsmarket(Kontakth...,Arbejde).

Her skulle der vaere kilder nok i form af Laegetidskrifter, satatistik, selvbiografier, stoette organisationer etc.

Tellige kan man komme ud i nogle meget interesante diskussioner angaaende om det her bare er en pacifiserings teknik som ikke tager hensyn til individet, men kun til samfundet.

Hav det hyggeligt

Frank

0
0
Svar på denne tråd

3. års opgave
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 00:35

Jeg skrev opgave i historie. Om det gamle Ægypten og Akhenaton som indførte den nye gud Aton. Opgaven gik ud på at beskrive samfundet i det Nye Rige og diskutere om Akhenaton var den første monoteist.

Carina

- INGEN ER MERE VÆRD END ANDRE -
0
0
Svar på denne tråd

Interesse
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 09:48

Jeg syntes du skulle skrive om noget der interesserer dig, og så finde ud af hvilket fag det hører ind under.

Det kan sagtens lade sig gøre!

Hvis man gerne vil skrive i dansk/engelsk så find en roman/novelle/digt man virkelig godt kan lide tænk over temaerne og find en problemformulelering. Er der noget man syntes der er interessant inden for historie/samfundsfag/fysik osv. find et emene der er interessant og så overvej mulige problemstillinger. Jo mere præcist emnet er, jo mindre råderum har lærerne til at finde en problemstilling som ikke er forventet. gnæk gnæk...

F.eks. Dressurens indvirkning på (indsæt rige/hær/general) kavalari...

Eller teenageproblemer i bogen Carrie

osv.

Husk hertil for jeres egen skyld en GOD og OVERSKUELIG dispostion. Med en klar indledning der bringer jeg tættere og tættere på problemformuleringen. Et fyldesgørende afsnit om hvad det er der skrives om (altså det materiale I laver en analyse af), herefter en analyse, til sidst en kort og præcis konklusion hvor der ikke bliver bragt ting på banen man ikke tidligere har hørt om før.

En god huskeregel for den slags opgaver er, at man skal kunne læse indledning og konklusion og få en ret god ide om hvad hulen det er det handler om.

Det er syv år siden jeg har skrevet 3.gs opgave så det fortaber sig lidt, men ovenstående er generelle regler for hvordan sådan en opgave skal se ud.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg skrev...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 13:57

..i engelsk: Jane Austen - Stolthed og Fordom.

Jeg fik et rigtig godt resultat ud af det

0
0
Svar på denne tråd

SSO - uha...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 14:34

Jah.. For mig rykker den også nærmere og nærmere Jeg ville egentlig gerne skrive i kemi, for jeg synes det er et vildt spændende fag! Jeg synes dog også det er vildt svært, så er lidt for bange for at falde igennem på det Det er jo nærmest bare en stor og grundig rapport, og har i forvejen lidt svært ved mine diskussioner, så får normalt 9-10..

Mit andet HN-fag er matematik, og det vil jeg altså ikke skrive i.. nogen her der har prøvet det?? tror ikke det er let.

Så det ender nok med dansk. Det interessere mig ikke super meget, til gengæld er jeg god til det Så håber at kunne finde et godt emne.

Egentlig synes jeg ikke det er tarveligt af din lærer at sige det ikke er så godt du skriver i faget, det er da godt de er ærlige - og de er der jo for at vejlede bedst muligt. At de så alle sammen siger det, tjah.. det er jo noget skidt

Det er egentlig unfair man ik må skrive i C-niveau-fag - havde meget gerne skrevet i filosofi

Mvh. Cat

Fedmekuren startede: 07-09-2006

Ekstra kilo = 0,6

Højde: 174 cm

Vægt: For lidt

Mål: 55 kg (BMI på 18,1)

Humør: Det går da lidt fremad :)

0
0
Svar på denne tråd

jeg skrev
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 14:45

... om børneven, politiker og journalist Peter Sabroe (1867-1913) og hans store sociale arbejde. www.leksikon.org/art.php?n=4733

Ham vil jeg bestemt opfordre dig til at skrive om. Han er en spændende mand, og der er meget skriftligt materiale om ham.

Men husk at analysere. Ikke genfortælle.

Jeg har selv lidt tendens til det sidste, og det indebar kun et 8-tal.

(I 1g skrev jeg om Hulebjørnens Klan og i 2g om Tordenskiold. Også meget spændende emner, men igen - jeg har tendens til at genfortælle mere end at analysere, så heller ikke de vilde bedømmelser til mig)

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 16:06

Min historieopgave skrev jeg om Den Franske Revolution og fik et stort 10 tal.

I SSO'en skrev jeg igen i historie om Demokratiet i det antikke Grækenland, og det fik jeg 8 for...

Begge dele var meget spændende...

Camilse og Looksen

JA... Looksen er Lukas, som i virkeligheden er Sondergardens Look At Me. Men lige meget hvad, så er en hest der elsker gulerødder

Tjek vores HP

www.camilse.dk

0
0
Svar på denne tråd

SSO i kemi
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 00:17

Cat: Hvis det var mig der skulle skrive SSO i kemi, saa ville der ikke vaere noge tvivl om hvad det skulle vaere om.

Nitrering og udvikling af moderne spraengstoffer.

Det er et emne der aldrig bliver omtalt i kemi timerne, men der er absolut et spaendende emne.

Nitrering har altid interesseret mig, og det er absolut et emne med koed paa. Det kan dog vaere at det er svaert at finde kilder i disse terror tider.

Frank

0
0
Svar på denne tråd

SSO 3.g.
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 01:00

Jeg gik ud af gym sidste år.

Jeg skrev i dansk, og vi SKULLE vælge en dansk forfatter - røv og nøgler for lige at sige det mildt.

Men jeg valgte at tage fat på Dan Turells krimier. Jeg læste dem alle og sammenlignede to af dem, analyserede og alt det der.

Min lærer skulle jo lave problemstillingen, og den havde jeg helt og aldeles misforstået, hvilket jeg fattede dagen inden aflevering, da jeg VAR færdig med opgaven. Så det blev en lang og hård nat hvor jeg skrev og skrev, uden egentlig at vide hvad jeg skrev om Jeg var bare så træt, og kom ud på alt muligt overdrevent om at han blev jagtet af sine egne skygger

MEN, jeg sluttede af med et 9-tal og jeg hylede da jeg fik den karakter, for jeg havde forventet at få et 6-tal. At the most.

(I øvrigt var min lærer vældig imponeret over min dybdegående forståelse af de skygger der jagtede hovedpersonen )

Men held og lykke med det!

Vickie

Igen med Zheena.

Og aldrig mere uden.

LEJLIGHED SØGES!

1-2½ værelses lejlighed søges akut på amager!

Tilladelse til husdyr.

Skriv eller ring, - ALT har interesse.

0
0
Svar på denne tråd

SSO...
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 10:26

-Mette-: jo fysik interessere mig, dog er det ikke lige FAGET! jeg her lige så meget været NØD til at vælge det, pga at matematik A ville være for svært og sprog fagene, kan jeg ikke da jeg stort set ikke har nogen hørelse tilbage og derfor ikke kan høre hvad det bliver sagt (jeg har tegnssprogs tolk på i timerne!)...

- Men elskede SPANSK , bare lidt ærgeligt jeg ikke kunne tage det på A da der ville være for meget snak fik jeg afvide

:

Lykke_Linepigen: tillykke med 9 tallet, jeg kender godt det der med man bliver FOR selvkritisk... jeg overvejer STÆRKT at skrive i dansk da det er og bliver et af mine yndlings fag (lige på trods af læreren )

LilleNemo : det er da bare helt okey, der skal da være plads til alle

og forresten tillykke med de gode karaktere, det er da vildt flot

Flare63: tak for de gode råd det vil jeg kigge nærmere på..!

Cactaceae: mange tak helt sikkert råd jeg kan bruge til noget tak tak tak.. skønt folk vil hjælpe..!!

Louise Christensen det vil jeg klart lige kigge nærmere på

vickie85d:o): det er træls når lærerne indkredser emnerne så meget, men synes et 9 tal er super gået..!!!

Mvh Signe-Mie

0
0
Svar på denne tråd

SSO...
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 10:29

Jaa nu har jeg tænkt og tænkt..!!

og har besluttet mig for at skrive i Dansk, på trods af læreren langt fra rådet mig til det

men jeg gør det for nu skal jeg vise dem hihi..

har stærkt overvejet 2 emner; vil høre hvad i siger til dem, og om det er noget man kan lave en go problemformulering ud af..!!???'

1. Tolking (stavet?) ham der har skrevet ringenes herre;
    -også analysere ringenes herre og gå i dybten i han univers og hvilke religioner han her hentet inspiration fra..!!
  2. ´Da vinci mysteriet, og analysere den og ligge vægt på religionen og eksitens peorierne i den??

hvad siger i kloge Æ´ner???

Mvh Signe-Mie

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 11:15

Hejsa!

Jeg skrev min sso sidste år i Historie om Krigen i Kosovo, under emne navnet Jugoslaviens udvikling gennem 90'erne.

Fik desværre kun 8 for den, men det var et rigtig spændende emne at arbejde med, og fandt ud af en masse ting om krigen som jeg ikke have kenskab til.

Mit problem med min opgave var at jeg problemer med at finde ud af, hvad der var vigtig at få med, og hvad der ikke var. Opgaven kom til at fylde 21 sider, og det trak en smule ned. fik jeg advide af min lærer, så mit råd til dig er at holde en masse møder med din kontaktlærer når du har fået sådan en, hvor i snakker om hvilke ting der er vigtig at få med i din opgave, og hvilke ting der er knap så vigtig, kom du kan komme ind på, hvis du magler at fylde nolge sider ud.

Mens eller få læst en masse baggrundsting allerede nu, få lavet en masse kopier og skriv noter.

Eller arbejde lidt med det nu, frem for at skulle ud og søge få dage før du skal igang med den(kender jeg nemlig nogle de gjorde, og det gav dem et dårlig resultat)

Kan godt anbefalde at skrive om det emne.

Morten.

0
0
Svar på denne tråd

Cat...
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 11:21

man kan sagtens skrive i matematik. Vi er to naboejendomme hvor, intil nu, 3 af vores 4 børn har skrevet sso i matematik.

Jeg ved ikke hvad den ældstes emne var, men han fik i hvert fald 11. Næste skrev om knudeteori og fik 11 og den tredie skrev om arkitektur i en kirke og fik 13. Så man behøver ikke være så bange for at skrive i matematik, det er jo dejlig konkret.

Hilsen Helle - Mimi

0
0
Svar på denne tråd

Neurale Netvaerk
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 11:33

Hvis man er lidt til Computere, saa er Neurale Netvaerk et rigtigt godt emne.

Der kan man komme ind paa hvordan at den menneskellige hjerne virker, og hvordan at dette kan emuleres digitalt i forskellige netvaerkstypper, traeningsmetoder og hvad anvendelser disse har.

Jeg hved dog ikke om det er fysik eller om det er matematik.

Der er tonsvis af meteriale om disse, og det kan begraenses eller udvides naesten i det uendelige.

Her vil jeg ihvertfald gerne vaere behjaelpelig med at finde materiale.

Frank

0
0
Svar på denne tråd

Dansk...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2006 16:55

Hvis man skal skrive i dansk, skal det så ikke være en dansk bog? Eller gælder det kun for de øvrige sprog? Mente ikke vi måtte analysere oversættelser... Men det gjorde jeg jo egentlig i 1.g med Herbjörg Wassmo - hmm..!

Tolien kender jeg ikke meget til.

Da Vinci-mysteriet vil jeg mene har for lidt "litterært kød" på sig - det bliver nemmere for dig, hvis du vælger en bog, der er mere "dansk klassiker"-agtig. Det kunne være noget Rifbjerg, digte af Strunge - et eller andet med større muligheder for litterær analyse - Da Vinci-mysteriet lægger efter min mening mere op til en religionsdiskussion.

Hvis det er tilladt at skrive om oversatte bøger, kan jeg anbefale Kurt Vonneguts "Slaughterhouse 5" - lille og hurtigt læst, men med stof nok til et helt livs opgaver.

0
0
Svar på denne tråd

I øvrigt...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2006 16:57

Det var ikke svært at skrive om M.A.H. - der findes nogle utroligt gode kilder til sekundærlitteratur og mange omfattende og dybdegående analyser af novellerne.

Har masser af henvisninger liggende, hvis det skulle være

0
0
Svar på denne tråd

jeg skrev...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2006 17:02

I samfundsøkonomi om globaliseringen og fik 9.

Dansk opgaven skrev jeg om HC Andersens "Skyggen" og fik 11 (højeste karakter vi ku få da opgaven ikke var 100% selvstændig pga problemformuleringen skulle godkendes af læreren)

Set i bakspejlet skulle jeg måske have skrevet SSO' i Dansk ;-D

Prøv fx at lave 4 a4 ark og skriv hvert af dine mulige opgave fag midt på papiret. Sæt dig ned og lav en brainstorm over hvert fag i 5 minutter. derefter holder du en pause kigger på papirerne igen og ser om der mon ikke er nogle delemner under de enkelte fag du finder mere spændende end andre :-)

Det hjalp for mig - forresten fik vi at vide (HF) at det *kan* være en fordel at skrive om nogle marginaler fordi mange censorer efterhånden er lidt trætte af Cubakrisen/vietnam krigen etc..

Derfor droppede jeg at skrive om den kolde krig og valgte samfundsøkonomi (som så faktisk også lå over det niveau vi havde det på).

Mvh. Nuopl06

[Søger hest til låns. Se præsentation!]

0
0
Svar på denne tråd

hov Historie..
Forfatter: 
Dato:  05-10-2006 17:10
hvis det kan være til inspiration skrev jeg historieopgave til 10tal om "Lubecks handelsposition i Norden i senmiddelalderen" - men jeg gætter på de færreste finder det ligeså interessant som mig ;-D

Mvh. Nuopl06

[Søger hest til låns. Se præsentation!]

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider