|
|
| fjordhesten uddød |
| Forfatter:  |
malloy |
| Dato:  |
11-09-2006 22:56 |
|
Jeg har lige siddet og set på nogle gamle fotos af fjordheste og bemærkede at de godt nok var meget kraftige førhen. Man skulle næsten tro at der var tale om to forskellige racer. Mine to fjordboller er noget spinkle i forhold. er der nogen der ved hvorfor man er holdt op med at avle den kraftige type? Findes de overhovedet mere? De kraftige ser godt nok stærke ud og sikke nogle ben de har.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Avlsmålet er blevet ændret ... |
Lisbeth Sejberg |
11-09-2006 23:02 |
|
... efterhånden som behovet for arbejdsheste er svundet ind. Hvorfor holde fast i noget, som ingen ønsker at bruge?? Engang havde man også den opfattelse, at en fed fjordhest var et godt tegn, det viste, man havde haft råd til at fodre den godt, inden man stillede til kåring. Men hvem gider ride på det i dag?? Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Islandsk |
|
|
Det sket samme med islandske heste, folk avle nu mere spinkel, højt og lang ben til sport og konkurrence heste. De " rigtig" kraftige islandske heste har vi ikke så meget i nutid  Christine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
malloy |
11-09-2006 23:13 |
|
Det er da gået ret hurtigt med at avle den slanke type. Har man krydset andet blod ind. De gamle kraftige typer findes jo næsten ikke nogen steder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor hurtig er hurtig ... |
Lisbeth Sejberg |
11-09-2006 23:45 |
|
... for Rei Halsnæs der var kåret i både Norge og Danmark, var da ikke spor tung. Han var født i 1971, så det var vel ca. 30 år siden, han begyndte at sætte sit præg på dansk fjordhesteavl. members.chello.nl/~h.v...snaes1.jpg mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fjordhest |
|
|
før den kraftige fjordhest du omtaler, var den faktisk en smart lille pony men da den kom til danmark sku man bruge den som arbejdshest og avlede den tungere og kraftigere men som Lisbeth Sejberg skriver har man jo ikke brug for det mere. og hvorfor lave noget ingen gider ha, men i stedet lave en lidt smartere pony/lille hest som har race præg og en fjordhests udstråling, men ikke nødvendigvis er tromme tyk og bred som en ladeport, dermed ikke sagt at den skal ligne en sports pony! de "gamle" og brede fjordheste findes også endnu, jeg har selv en vallak på 20 år jeg dårligt kan skreve over og med hovede næsten påsat på skuldren for hals har den ingen af. vores "nye" og "mere" sporty type har også kraftige ben og et godt fundament og det er en kvalitet der er hver at holde fast i.
Stutteri Mosegården opdræt og salg af kvalitets fjordheste bedækning tilbydes med Mosegårdens Kejser NY OPDATERET HJEMMESIDE, KIG HER: www.mose-gaarden.dk Brun stubben tristan søges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Længe leve |
|
|
Nej den gamle race er her stadig.. og godt for det.. Rocky..  Rocky på job..  Heldigvis avles der stadig på den gamle type og der er endnu flere som gerne vil have den gamle tunge hest igen.. det var jo også sådan den var i starten for at kunne arbejde ! Knus Mona
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har |
tøs |
12-09-2006 09:06 |
|
stadig en "gammeldags" fjord-hest. Han er meget mørk gylden med kraftig ål og meget hovskæg. Benene er kraftige og halsen ligeså. Desværre er han vallak, ellers kunne det være sjovt at avle på ham. Han er bestemt ikke nogen dårlig ride-pony...Han kan gå de lette klasser i dressur samt western, og springe 120 -130 cm. Type-mæssigt skiller han sig meget ud i flokken af fjordheste, det skal nævnes, at der er papirer på ham. Ham kan vi altid kende...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For en 30 år |
|
|
siden, blev det godkendt at avle lidt araber i. Det gav en del musegrå heste. MH Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaaa... |
|
|
Det sker jo med alle heste. En bekendt af mig var til skue i sommerferien. Jeg mener at det var i New Forest, at hun kun kunne finde én hest som virkelig lignede den oprindelige race. Alle andre var nogle fikse nervøse araberdyr sagde hun. (vil ikke hænges op på hendes kommentar om nervøse arabere - skriver blot hvad hun sagde til mig)
D.27 maj åd min ven 100 panodil. I 1½ uge lå hun på instintiv, umuligt at komme i kontakt med hende. I dag er hun frisk, som 17år skal hun tænke på at hendes lever er smadret. Lad være med det pis!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man må følge med |
|
|
tiden, men det er jo selvf. op til hver enkelt person at mene hvordan en god brugsfjordhest skal se ud. For avlsmålene er der jo tjek på Nu mens jeg har søgt nuy hest har jeg set mange som i mine øjne ikke opfylder mine ridemæssigekrav - efter min smag. Jeg vil gerne have 3 ok gangarter, en god lang hals, fylde på kroppen, altså en god mellembygning. Lange ben gør bestemt heller ingen ting Jeg skal bruge min nye hest til sport, og jeg vil da ikke udelukke at den gamle type har andre kvaliteter som den nye type måske ikke har. Alt i alt synes jeg det er en kanon udvikling for fjordhesten at den idag er som den er. Men hvis man vil have en tung fjordhest skal man da ikke fortvivle, dem er der massere af 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tung eller sporty |
Kikærten |
12-09-2006 09:43 |
|
Jeg er en af dem der har begge typer fjordhest i min stald. Den gamle tunge, som på en prik ligner Monas Rocky og så de høje slanke sportstyper. Min tunge hest har alletiders temperament i stalden og er vældig sød til føl og plage. Og det er så det. Ud fra mine krav i dag kan jeg overhovedet ikke bruge den ride-/køremæssigt. Og det er faktisk en plage for mig at skulle ride på den. Jeg har i stedet en sød pige, som kommer og nusser og rider den ganske lidt. De 2 sportstyper jeg har, er jeg utrolig glad for at ride på og de er en sand fornøjelse brugsmæssigt. De er tændte med hensyn til temperament, men 100% styrbare. Der er måske nok nogle, som vil have den gamle type, men det er meget få, og det koster det samme at avle den ene eller den anden slags. Og så vælger de fleste at avle den, som de kan sælge.
*** Små gule, der kan og vil - team Anton Romeo - vinder af Grand Prix 2006 ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| CMN - sikke noget sludder! |
|
|
Det er ikke - og har aldrig været - tilladt i DK at indkrydse andre racer i fjordhesten. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den gamle type |
BeritH |
12-09-2006 10:25 |
|
Vi har en 20-årig herre af den gamle type i stalden  BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej nej de er ikke |
Ratster Zoo |
12-09-2006 10:32 |
|
uddøde, de findes bare i 2 modeller nu.. den gamle og den nye.. Og det er de nye der er på vej frem 
Ratster Zoo - avler af Vinterhvide Dværghamstere og Tamrotter Kastreret han rotte søger nyt hjem Angel Lejes ud, læs mere i hendes profil Søger afkom efter min kommende Fjordhest Julie, læs mere HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| araber |
|
|
der er aldrig blevet krydset araber ind i racen og det er heller ikke her den grå farve kommer fra. for mange år siden fantes der sorte fjordheste og man kan vel sige at de grå er det levn fra dem. fjordheste avl sker ved selektion af de bedste avlsdyr inden for racen UDEN indblanding fra andre racer da det er en lukket stambog!
Stutteri Mosegården opdræt og salg af kvalitets fjordheste bedækning tilbydes med Mosegårdens Kejser NY OPDATERET HJEMMESIDE, KIG HER: www.mose-gaarden.dk Brun stubben tristan søges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har en god gammeldags type |
|
|
og jeg elsker ham over alt på denne jord og ville ikke bytte om jeg så fik 3 af de slanke typer. Oliver er 9 år , sød og god som dagen er lang , men kan da også godt være stædig , og vild god til en lang tur ud i det blå. Og ja han er både tyk og bred som en ladeport , og hva så  Knus Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Der findes efterhånden, inden for enhver race(af de ældre) to typer... Den gamle brugshest og den moderne ridehest... Og det tager vel ikke "så lang tid" at avle en sporty hest, hvis man blot sørger for at lave sit hjemmearbejde inden man udvælger sine avlsdyr 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fjordhest |
|
|
Har to gamle fjordheste på 20 og 21, særligt den ene er af den gamle type (selvom han er efter Baron Halsnæs, Rei Halsnæs og Fender) han er en kraftig herre m enorm hingstehals, men kunne da fint gå en pæn LA inden han fik ringfod. Synes jo personligt at de store, svære koldblodsheste er fantastiske. Også at ride 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fjordhesten - er for alle |
kristina-s |
12-09-2006 21:02 |
|
Fjordhesten ses som to modeller - den tunge og den sporty. Faktisk er der tre - for jeg har en god kombination af begge. I perioder syntes jeg ikke der er så mange af de "gamle" - men de er der da. Også højden svinger meget.. Mange af de nye typer er lidt højere. Men ingen regel uden undtagelse - min vendinde har en Tung og stor fjordhest på 1.55 vh kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sort fjordhest? |
|
|
Det ville jeg godtnok gerne ha set, de må ha været lækre  Det er slet ikke nødvendigt at krydse andre racer i for at ændre "forbedre" typen. Avlede man målrettet i langt nok tid ku man såmænd få fjordhesten til at ligne en araber, og araberen til at ligne en fjordhest for den sags skyld. Men det ville tage mere end et par år!
Verden har mistet en af dem der betød noget Hvil i fred Steve Irwin Daisy 04/06-1997-05/01-2005 Savner dig min skat, men sorgen er kærlighedens pris Det sværreste er at vise man er noget særligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine to fjordheste... |
|
|
Her er min ældre hoppe Ziga som er MEGET muskuløs. En rigtig lækker kraftig hoppe:  Og min nye hoppe Morel, som er meget feminin og gude smuk: 
Det er sjovt og tage fjordheste alvorlig..! Min hjemmeside: Klik her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fjordbakke |
Connie |
12-09-2006 22:33 |
|
Jeg har en gammel model, som har meget kraftige ben, deller over haleroden og meget muskuløs. han kan både rides og køres og så har han verdens bedste temperament. Min Brino er 24 år og jeg ville ikke bytte ham for alverdens sporty modeller. Connie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|