|
|
| Shane - læsning af hest |
|
|
Jeg har nu i 3 uger prøvet at få fat i Shane Mosele, da jeg har en hest vi måtte opgive at få til kåring fordi den ikke ville læsses (ikke bange, men stædig), så vil vil gerne have lidt hjælp og nogle gode fif til at få dyret til at gå op... Men er ved at være træt af at tale med hans telefonsvarer... Er der nogen af jer der ved hvordan/hvornår man kan få fat i ham eller evt om der andre af samme kaliber, som er til at træffe? (ikke Torben fra Næstved) Vi skal nemlig til kåring om en lille måned, og denne gang skal hun afsted...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor?? |
| Forfatter:  |
lestat |
| Dato:  |
07-09-2006 12:11 |
|
Bruger du så ikke den måned til at lære hende det? Hvad vil du gøre, hvis hun bliver akut syg? Vi hentede en hest hjem i går, som vi havde fået at vide, at han var blevet bedøvet sidst, han skulle køre... Han gik op indenfor 5 min kun ved hjælp af en spand med æbler og gulerødder..
Mennesket falder af og til over sandheden, men for det meste rejser det sig bare op og går videre. Høflighed er IKKE et tegn på svaghed!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Torben andersen |
Louise Johnsen |
07-09-2006 12:18 |
|
Er altså vildt god til det, selvom du åbentbart ikke vil hav eham ud!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| læsning |
|
|
Problemet er at hun har været ude at køre flere gange, både i trailer og lastbil, hvor hun er gået op indenfor rimelig kort tid... Men da vi skulle afsted til kåring blev hun bare æsel, nægtede pure, kastede sig tilbage og sparkede ud, hvis vi hun følte sig presset... Det er ikke min hest, men en jeg rider for ejeren, så jeg har hverken tid eller lyst til at bruge flere timer dagligt på at lære hende det, især ikke når det er med helbredet som indsats... Derfor har jeg aftalt med ejeren at vi skulle få en "prof" til at se om de kan gøre noget ved hendes stædighed, og evt lære os nogle gode fif... Hvad mener du med: Hvad vil du gøre, hvis hun bliver akut syg? kan forståes på 2 måder, her er mine svar...: 1, hvis hun bliver akut syg skal hun selvfølgelig ikke afsted.. 2, hvis hun skal transporteres i forbindelse med sygdom, så er hun formentlig så syg, så hun ikke orker at gøre modstand, og ellers må dyrlægen give den noget - er det dens liv det handler om, skal den nok komme afsted... Kan bare ikke give den fx plecasil når den skal til kåring...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ciska... |
|
|
jeg vil også anbefale dig Torben Andersen. Men ham har du måske dårlige erfaringer med?
-Jane
Ute Lehmann weekend kursus i Aalborg 9.-10. september (se mere her)
Regulator Complete sælges ved Aalborg
Trailerlæsning og problemløsning Se mere på min hjemmeside her (hjemmesiden er opdateret)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja ... |
lestat |
07-09-2006 12:27 |
|
jeg mente, hvis hun skulle afsted akut.. At du ikke "gider" træne den, fordi det kun er en, du rider, gider jeg slet ikke kommentere. Men din kommentar "med livet som indsats" vil jeg meget gerne kommentere! Hele formålet med at træne, er netop, at hesten ikke skal presses og skal gå op af egen fri vilje, altså kan det ikke blive med livet som indsats, fordi så har du gjort noget forkert.
Mennesket falder af og til over sandheden, men for det meste rejser det sig bare op og går videre. Høflighed er IKKE et tegn på svaghed!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Privat besked |
|
|
Har sendt dig en privat besked.
Vink fra Fru Melgaard - tidligere sille2408
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| læsning |
|
|
Lestat: Jeg har fuldtidsjob, 2 timers transport, 2(3) heste selv, samt en stald der skal passes, så jeg har ikke tid... Og lyst, fordi den har temmelig løse bagben og sparker for at ramme, og det vil jeg ikke udsætte mig selv for, hvis der er andre med mere erfaring der kan hjælpe mig med at løse problemet. Desuden hjælper det ikke at det er mig der træner det, for når den bliver desideret æsel, så bliver jeg bare irriteret og så bliver vi uvenner, og det er der ingen grund til... Hesten er sær, og den sparker en del (på folden løber den til de andre, vender 180 grader og sparker løs, så nu går den alene)... Har en teori om at det er fordi hun har gået på en mark sammen med én anden hest hele sit liv, og det sidste år har været noget af en omvæltning... Men whatever, gider ikke sidde og forsvare mig... For jeg har læsset hesten selv før, hvor den gik op da den lige havde kigget, og da vi skulle afsted til kåring var det samme lastbil, samme mennesker og samme måde... Så det er ren og skær stædighed... Og mht Torben, så har jeg set ham arbejde et par gange og kan ikke lide hans måde at gøre det på... Fru Melgaard: Mange tak for beskeden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det har ikke noget.. |
lestat |
07-09-2006 13:07 |
|
at gøre med, at du skal sidde og forsvare dig, jeg undrer mig bare over, hvis man ikke vil hjælpe med den del også, når man rider en hest. DErtil skal lige siges, jeg mente ikke, det var din opgave som sådan, det er bestemt ejerens, men udfra dit indlæg, troede jeg egentlig, at det var noget, du stod og sloges med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv at |
|
|
høre CilleP ad. Hun er nemlig god til trailerlæsning. Det kan være hun har nogle gode råd eller kender nogen som er gode til det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| shane ud |
|
|
Jeg var til arrangement med Shane i går på ØSR, og der nævnte han netop, hvordan man skulle kunne få fat i ham. Han tager oftest ikke sin telefon, da han arbejder med hestene hele dagen, og derfor ikke bare kan stoppe midt i noget for at snakke. Derfor skulle man sende ham enten mail eller sms, hvor han snarest muligt, han havde tid, ville svare. Han nævnte noget med, at han først ville kunne komme ud i januar 2007, da kalenderen er besat, men om det er til arrangementer eller ud til private og hjælpe en enkelt hest, ved jeg ikke. Kig evt. på hans hjemmeside www.shane.dk
Hilsen Maria Cashmir Damgård - Pablo - Casandra Damgård Ofte ved man ikke, hvad man har, før man havde det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej... |
|
|
Eller gå ind under Slagelse Rideklud, der har han også nogle numre stående, eller tag derud og få en snak med ham. Håber da i får løst problemet.
Rønnebjerggård... Dalmatinerhvalpe sælges, klar i uge 42.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tænk lige over det her |
nassebasse |
08-09-2006 18:43 |
|
hør her, hvis du ikke har tid til at lære din hest at gå ind i traileren, hvorfor har du hende så? en hest kræver opmærksomhed og omsorg og hvis du ikke har tid til at give den det, så er der ikke nogen grund til at have den, det er der ikke nogen der bliver glade af.. jeg kender ikke ham der torben, hvilke metoder bruger han
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ang. Shane så er han temmelig booket lige nu, og han tager snart en tur Down Under, så don't bother... Jeg ved ikke om det er muligt for dig at praktisere dette, men en mulighed er, at lade hoppen gå på en mark for sig selv uden vand tilgængeligt undtagen i en åben trailer. Så skal hun nok gå op i løbet af et par dage! Dette skal selvfølgelig kun afprøves, hvis det er en fiks idé at hun ikke vil gå i trailer. Hvis det er fordi hun har haft en dårlig oplevelse og er bange, er det ikke så smart... Pøj pøj! Mvh Louise
Araberen blev skabt af Vinden. Han er den vind, jeg lever af...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slagelse Rideklud? |
xtiny |
08-09-2006 19:04 |
|
Dagens smil! 
Mvh xtiny ---
WYGIWYGAINGW "What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining" The Science of Discworld
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej igen |
|
|
Til Xtiny: Ups tastefejl... hi-hi
Rønnebjerggård... Dalmatinerhvalpe sælges, klar i uge 42.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hmmm... |
minmie |
08-09-2006 21:42 |
|
Nassebasse: der er vist en der ikke har læst indlæget ordenligt. Ciska skrive jo netop at det ikke er hendes hest, men en hun rider for andre. Det kan jo være at hun blot er blevet "bestilt" til at ride hesten, og det derfor ikke er hendes job at træne andet med denne. Bare en tanke jeg fik, kender hverken Ciska eller hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du kunne jo bruge |
|
|
sådan et reb som shane bruger... Det har jeg selv brugt med stor succes, netop til en temmelig stædig hest.. Første gang tog det max.1 minut at få hende op... Derefter skulle hun bare have det på og så kunne jeg trække hende lige op.. Send mig evt en privat besked, så kan jeg prøve at fortælle dig hvordan man selv kan lave sådan et 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Azale - Louise |
|
|
vil det sige, at man lærer sin hest at gå i trailer fordi den er tørstig?? 
Mvh Gitte, mor til Tera f. 08-02-05 = 19 mdr. ejer af hingsten Jack og vallakken Balder 123
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| David.. |
|
|
Hejsa. Davis der har hestetransporten.dk kan læsse hvad som helst! Om han kører ud og hjælper med det, ved jeg ikke, men det var måske et forsøg værd? Jeg har set ham læsse 2 heste som ejerene ikke kunne få i trailer. Pøj pøj.. Hilsen Benedicte
Så blev den ged vist barberet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gitte... |
|
|
Ja. Det er en måde at vise hesten at det faktisk kan være rart/fordelagtigt at gå i traileren. For en del heste, jeg har mødt, har det været mere en fiks idé ikke at ville ind i traileren end egentlig frygt. Som jeg skriver er det ikke en metode, man skal bruge, til en bange hest. Naturligvis ikke!! Og man skal selvfølgelig ikke drive hesten til dødens rand. Så langt kommer hesten heller ikke, hvis det bare er en fiks idé. Og hvis den hest, Ciska træner, ikke er bange og det er næsten umuligt at få fat i en professionel person, er det en metode at bruge, som ikke bringe Ciska i farezonen for de løse bagben. Det skal siges, at jeg ikke selv har brugt denne metode, men har en god veninde, som har. Hendes traver er en meget stædig og selvbevidst hest, som har været noget af en opgave at få gjort almindelig omgængelig. Pågældende hest lærte at blive fortrolig med traileren ved kunne blive vandet der! Mvh Louise
Araberen blev skabt af Vinden. Han er den vind, jeg lever af...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Trailer |
|
|
Tak for alle jeres svar... Jeg fik egentlig fat i Shane og han mente han havde et afbud og lovede at ringe tilbage... det er over 1 uge siden... Så han er opgivet... Har tilgengæld fået fat i en Steen Merrild (som nogle har sendt private beskeder om), han skulle være ret dygtig og virker også utrolig behagelig når jeg har talt med ham i telefon... Han kommer på mandag og så må vi se om vi kan få tæmmet æslet... Kan se der længere oppe er "diskuteret" hvor vidt jeg skal have hest når jeg ikke gider træne den... Som sagt er det en hest jeg rider for en anden, den er ikke bange for trailer og har været læsset flere gange... Sidst blev den blot stædig og nægtede alt... Problemet er at den har tendens til at sparke rimelig heftigt når man presser den, og jeg må ærligt indrømme at jeg ikke har i sinde at sætte mit helbred på spil for andres heste, for så kan jeg ikke passe mine egne... Men tak for jeres gode råd og skal nok give en melding om vi kan tæmme hesten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Steen Merrild |
|
|
Så har Steen Merrild været forbi i går, han ankom kl 17 og kørte kl 18.30.. Hesten blev læsset, både ejeren og jeg trak hende op og ned flere gange, og vi prøvede at lukke bagklappen, og hun gik stadig op... Han var rigtig god, meget bestemt med rolig... Er meget tilfreds og kan helt klart anbefale ham til andre...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|