|
|
| Når hesten er umulig at læsse! Hjælp! |
|
|
Jeg håber virkelig I kan hjælpe mig, for jeg er kommet i noget af et problem med min ellers dejlige hest. Den er simpelthen blevet umulig at læsse!!! Det har ellers gået fint med at læsse og køre med den de første to gange vi var afsted til stævne, men da vi skulle afsted til stævne i torsdags, tog det os en time at få den læsset, da den blev ved med at stejle og springe til siden. Men vi kom da afsted. Da vi så skulle hjem tog det igen næsten en time. I lørdags skulle vi afsted igen, om morgenen tog det lidt over en time, og da måtte vi ind og vække vores berider og hendes kæreste for at få dem til at hjælpe os. Og op kom den da efter en masse bøvl med stejlen og hoppen til side. Det var et distancestævne, så der var dyrlæger til stede, bl.a. vores egen dyrlæge, der havde lovet at komme og hjælpe, hvis der igen var problemer med læsningen. Da vi så skulle hjem, baksede vi selv i en halv time, og så var jeg oppe og hente dyrlægen. Hun kom, og vi bøvlede videre en time, hvor den fortsat stejlede, hver gang den havde fået begge forben op på rampen. Efter i alt 1½ time måtte vi opgive, og give den noget bedøvende for at få den læsset. Vi har prøvet alle mulige kneb for at få den op, lokke med foder, trække, longer krydset bag, en trøje over hovedet, en til at trække og to til at skubbe bag på, alle kendte tricks. Det skal så siges, at hesten ikke har været bange, det har været stædighed. Jeg vil være utrolig ked af at skulle opgive at ride stævner pga. en hest, der er umulig at læsse, så alle råd og gode idéer modtages!
Helena Hansen - og det kanelsneglsædende dressurdyr Medlem af DÅHM's syddanske afdeling - det er fedt at være klog! JHN's CHAMPIONATSLISTE i dressur 2006 - Resultater sendes til mig www.freewebs.com/team-pip
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kender det |
| Forfatter:  |
Cami-2650 |
| Dato:  |
28-05-2006 20:29 |
|
hey helena! min hoppe er heller ikke til at læsse, så her er et råd fra mig om hvordan vi gør med min. hvis det er muligt så prøv at få traileren pakeret op af en væg så det kun er den ene side hesten kan springe til og den side som så er "fri" skal der stå nogen og "lege mur". du skal dog alligevel have en spand foder til min men op kommer den. Du må meget gerne lige skrive om det lykkes for dig. bare skriv en privat besked. knus camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsan |
|
|
Jeg har hørt flere tale meget godt om Torben Andersen - han annoncerer på MP. Mvh. Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
Camilla: Lige præcis dét har vi prøvet, og det er lykkedes os tre gange, men da vi skulle hjem fra distance, virkede det ikke. Den har hver gang den er kommet op fået lidt foder, vi de første to gange vi var afsted med den, stod den og spiste på traileren. Men ellers, tusind tak for rådet  Sille: Kan du specificere dig lidt nærmere mht. Torben Andersen? Hvad kan han gøre for at hjælpe mig?
Helena Hansen - og det kanelsneglsædende dressurdyr Medlem af DÅHM's syddanske afdeling - det er fedt at være klog! JHN's CHAMPIONATSLISTE i dressur 2006 - Resultater sendes til mig www.freewebs.com/team-pip
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej igen |
Cami-2650 |
28-05-2006 21:11 |
|
oki... men håber i hvert fald du finder en løsning. forsat god fornøjelse. knus camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt bange |
|
|
Jeg er ret over bevist om at din hest er lidt bange, jeg tror simpelthen ikke på at heste lige pludselige bliver så Stædige at de vælger ikke at gå i en trailer, jo måske den første gang hvor den "drillede" men så har i gjort den fejl som vi alle har prøvet - at bruge alle de velkendte triks - og nu forbinder den det at gå i trailer med alle disse triks, som ikke er særlige sjove.. Som en anden skriver få Torben Andersen ud www.heste-nettet.dk/lodge/76592/ Han kan lære dig at læsse lige præsis din hest som den skal læsse, han er smadder god. Men ellers trailer træn hverdag i en uge tag det stille og roligt stil dig nogle små mål hverdag, den behøves ikke at gå op de første dage, lære den at forbinde traileren med noget godt. Lad den bare gå ind og ud som den selv har lyst til i starten, og giv den gerne dens frokost i taileren, sådan har jeg lært mine problem heste det - du kan også med to spring bygge en smal passage den skal gå igennem, hvis den kan det kan den også gå i trailer, men lige nu er det vigtigt at den får tillid til dig og traileren igen. Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anden metode |
|
|
Jeg har også prøvet en hest, der var virkelig vanskelig at læsse. Den rejste sig ikke, men HVER gang den var kommet op med forbenene i traileren, gik den baglæns ned igen. Der var ingen, der kunne holde den når den var på vej ned. Vi prøvede også linerne, men det gik helt galt, idet den så faktisk rejste sig og kastede sig baglæns. Det eneste der virkelig hjalp, var bare tid, tid og tid. Vi havde så fået den med til et stævne, og da den skulle hjem var den fuldstændig umulig - værre end nogensinde før - vi brugte ca. 1½ time på at stå og se den gå ned, hver gang den var gået op. Og her kommer pointen så (endelig ); der var en mand til det stævne, der hjalp os til sidst. Han havde haft samme problem og havde haft en form for "hestehvisker" ude, som havde hjulpet. Han havde et reb - 12 meter langt, sådan et man køber i skibsudstyrsforretninger, der kan bære ca. 2 ton. På dette reb var der bundet en løkke midtpå, og hesten "puttes" så i denne løkke, så bagparten er i løkken, og knuden ligger lige bag manken. De to ender af rebet trækkes så på hver side af hesten og igennem en speciel horsemanshipgrime. Nu står der så en person i traileren med rebet i hænderne (og handsker på - vigtigt) og snurrer reb-enderne omkring bommen. Det hele betyder, at hesten ikke kan gå baglæns! Man skal IKKE trække i rebet, bare holde et konstant pres, så hesten ikke kan bakke ud af traileren igen. En anden person kan så lirke hesten op ligeså stille, og hver gang hesten har taget et skridt i den rigtige retning, strammes rebet, så hesten ikke kan komme tilbage igen. Jeg må sige at jeg aldrig har læsset en genstridig hest så stille og roligt. Idet hesten ikke mases og ases op, bliver det hele mere roligt og nede på jorden. Hesten kan bare stå og tænke det hele igennem, og når den er klar kan den gå op ligeså stille. Det tager nok lang tid de første par gange, men efterhånden som den lærer det, tager det mindre og mindre tid. Tilsidst gik "min" hest lige op, uden at stresse på nogen måde. Det skal dog lige nævnes, at den aldrig rejste sig foran traileren, og jeg ved ikke hvordan det vil virke på en hest der gør dette. Manden der hjalp os sagde, at hans pony havde stejlet meget, men var stoppet med det, og gik nu også lige op. Dette er grunden til, at rebet skal igennem horsemannshipgrimen - så kan den ikke rejse sig. Det duer ikke med en almindelig grime sagde han, da de ikke kan holde, men en horsemannshipgrime knækker ikke. Vi brugte dog ikke grimen, da vores som sagt ikke rejste sig, og gik fint op uden. Hvis dette er skrevet for rodet undskylder jeg, og sig endelig til hvis der er noget der skal uddybes, eller hvis jeg skal prøve at tegne systemet. Det har i hvert fald fungeret bedre end godt for mig! Hov forresten, vi havde også masser af lokkemiddel, og roste og fodrede hesten så snart den var oppe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
Marianne: Ja, det med stædig/angst kan du have ret i, så jeg ved godt at det gælder om at starte helt fra bunden med at opbygge tilliden igen. Tak for linket til Torbens præs, det var rigtig fint. Men desværre bor han ret langt fra os (bor i Sdr.Jylland tæt på grænsen). Mit største problem er, at vi ikke selv har trailer, så vi er nødt til at leje os til det hver gang. Og da den står på en rideskole, er det ikke muligt at stille en trailer ind i hallen når vi har tid. Men dette kan dog gøres sent om aftenen, når undervisningen er overstået. Line: Jeg forstår godt hvad du mener, men den panikker helt, når der kommer noget bag den. Jeg har dog ikke prøvet med en dually halter. Hvis I kender nogen, der kan hjælpe os med at få den læsset, der bor nærmere os end Torben, vil jeg meget gerne høre fra jer - jeg skal nemlig til stævne igen om 2 uger, hvis vi får problemet med traileren løst inden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bla bla bla... |
|
|
Hvis du lære din heste klikker træning kan du også lige så stille vænne din hest til at synes godt om traileren... fx. jo tættere hesten er ved traileren, jo flere godbidder får den, (klik). Det vil hjælpe lidt hvis den i forvejen kendte til klikkeren, da den med klikker forbinder, arb med godbidder. Det den laver og får klik for, så får den også en godbid. På den måde kan man vænne den mere og mere til traileren, så den forbinder traileren med noget godt.. LineHL : overgiver de sig til sidst (ikke ondt ment men bare nysgerrighed) For jeg synes hver gang man afspærre hesten muligheder for at kigge rundt, bliver de nervøse. Kunne forestille mig at de gik i panik når de for første gang får snor rundt om bagparten.? Har godt nok aldrig brudt mig om at se når en heste bliver læsset med et reb rundt om og to mennesker, står og hiver.. ved godt det ikke var på den måde det foregik med din..
Hilsen 007 Den der ler sidst, er meget langsomt opfattende... § 1. Jeg har altid ret! § 2. Hvis det umulige sker, at jeg tar fejl, træder § 1 i kraft!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
007: Hverken jeg eller hesten er bekendt med klikkeren, men jeg har flere gange overvejet at prøve det. Hvor kan klikkere købes? Det med at sætte reb bag om, bryder jeg mig heller ikke selv om, derfor søger jeg alle de andre alternativer, jeg kan få. I stedet for reb har vi brugt to stærke mandfolk til at skubbe bagpå, de kan jo samtidig opmuntre/berolige hesten med klap på skulderen og lægge et bredere pres end et reb/longe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil ikke sige den overgiver sig |
|
|
Men måske er det det der sker? Jeg afspærrer den netop ikke muligheden for at kigge rundt - der er ingen der hiver og flår i grimen (manden brugte godt nok rebene igennem grimen, men det har jeg som sagt aldrig prøvet, kan forestille mig det tager noget af bevægelsesfriheden). De gange jeg har brugt metoden, har der været tov i grimen, men dette tov har været til nødstilfælde og har ligget over ryggen på hesten. Hesten kan så snuse og pille alt det den vil, den kan bevæge sit hoved overalt. Det hele ender i, at hesten ikke kan gå baglæns, så måske har du ret; hesten overgiver sig tilsidst. Som du selv skriver, er der dog ingen der står og hiver og slider i hesten. Den første gang tog det lang tid, netop fordi hesten fik tid til at overveje hvad der skulle ske. De følgende gange gik det stærkere og stærkere, og tilsidst gik den op selv. Jeg har det i hvert fald fint med metoden, og har en god smag i munden. Jeg kan som du heller ikke lide at se stressede heste blive mast ind i traileren
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Team pip |
|
|
Torben kører gerne til sønder jylland han samler en 3 - 4 stykker i jylland og deles i om kørsels udgifter, men det er altså billigere at leje en trailer i en weekend hvor du har god tid og så bare gøre det flere gange om dagen - altså træne - Du skriver at du kun kan være i hallen om aften, jamen det er da også rarer at gøre det udendørs, og lad nu være med at stille traileren tæt op af en mur - det hjælper ikke i længden - og træn gerne alene, nu flere mennesker der står omkring den nu mere nervøs bliver den. Tag det helt roligt hav meget god tålmodighed, lad den gå op af lyst ikke tvang - sæt den første gang som mål at den bare skal op på rampen, gerne flere gange, lad være med at lege trække leg med den hold et fast tryk i snoren når den gir efter gør du også, det er det bedste ros du kan gi, du må aldrig fortsætte trækket så det er det samme som at fortælle den at det er forkert det den gør - næste gang du træner så sæt et mål der hedder helt op, lad den så selv bestemme hvor længe den vil være der, lad være med at binde den - den må gerne gå ud og ind - når den så har gjort det nogen gange bestemmer du at nu er det sidste gang, og så skynder du dig at be den om at gå ud inden den selv gør det. Næste gang du træner igen lader du den selv bestemme den første gang men derefter bestemmer du hvornår den skal gå ud, lad det ikke vare for længe, du skal gerne be den om det inden den selv får lyst til det - så kan du øge tiden den skal være i traileren gradvist. Første gang du skal køre med den så kører du en tur som ikke er på for små veje på et kvarteres tid køre hjem og læsser hesten af, læsser den lige en gang til hvor den må gå ud igen med det samme. gør dette så meget som du nu kan nå inden du skal afsted næste gang. Vi har i vores stald haft 3 problem heste, hvor af de 2 var blevet læsset lige som din gentagne gange, men der gik ikke mange dage på den her måde, før de bare var blevet godt til det - og det er de alle endnu. Held og lykke med det. Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Agent007 |
|
|
så lige du også skrev noget med panik ved reb bagom. Det var netop det, der skete da vi een gang prøvede linerne. Hesten gik i panik og kastede sig baglæns. Der var ingenting da den fik den anden snor på. Faktisk kan det have noget at gøre med (kommer jeg lige i tanke om nu) at hesten ved tidligere rytter var vandt til at blive longeret i en pessoa, og var derfor vandt til at have snor om bagparten. Jeg ved det ikke, det er bare en teori, i hvert fald tog den det rigtig pænt med rebet, og vippede ikke med et øre da det blev lagt på, eller da det forhindrede den i at gå baglæns
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| klikkertræning |
|
|
Hej Jeg ville varmt anbefale dig at prøve klikkertræning. Jeg er i samarbejde med en hests ejer begyndt at lære ham at gå i trailer du kan læse om det her www.klikhesten.dk/thre...81cdec925c Det går rigtig godt og det er små korte træninger hver gang! Du er velkommen til at skrive hvis du er i tvivl om noget! ellers held og lykke
Prøv noget nyt og sjovt med din hest-prøv klikkertræning. Læs alt om det på min hjemmeside (nu med forum) www.klikhesten.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Læsning |
Bimsemor |
29-05-2006 07:50 |
|
Vi købte en hest i januar. Den ville normalt ikke i trailer og ejeren havde haft en hestehvisker ude. Når han skal læsses, har vi et langt reb ( godt tykt og ikke nylon). I den ene ende er der lavet en løkke. Inden du trækker hesten ud af stalden, lægger du løkken om hestens bagdel og tager den anden ende i højre hånd. Du skal også bruge en træksnor med kæde. Den lægger du rundt om mulen og tager i venstre hånd. Dermed kan du selv både trække med hesten og " skubbe " bagfra. Det virker for os. Han går lige op. han kan dog godt lave lidt sjov, men det skal der jo også være plads til. Vi behøver aldrig at stramme kæden og det er ikke ubehageligt for hesten. held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
Tak for alle jeres svar, det er helt super I vil bruge lidt tid på at hjælpe mig!  Marianne: Hvis jeg vil træne udendørs, hvordan skal jeg gøre det? Bare på pladsen, hvor vi plejer at læsse, eller vil det være en fordel at stille traileren ind på banen? Hegnet om vores bane er dog ikke til meget hjælp, det er ikke mere end 30 cm højt. Jeg ville have foretrukket at have den i en hal, for så vil det være muligt først at lave join up og derefter lade den undersøge traileren løs. Bimsemor: Den løkke, der skal rundt om bagdelen, skal den sidde hele vejen rundt om hesten, altså fra bringen og rundt bag om? Jeg kan godt se idéen i det, det er noget af det samme som Line beskriver.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender én |
My-Lotus |
29-05-2006 08:51 |
|
En jeg kenders hest vil heller ikke gå op i en trailer eller lastbil også selv om de har doped den fuldstændigt... Hmm jeg er glad for min han gør det bare. 
Want to have the best horse in the world?... Then buy a Miniature, small and fun...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Team pip |
|
|
Det lyder som en god ide at lave nogle tillids øvelser først, men når du så har gjort det smider du en lang line på og starter trailer øvelserene på gårdspladsen hvor i plejer at læsse. hvis din hest vil trække dig baglæns så holder du et fast ryk, når den så slapper af så slapper du også af, det er din måde at rose på. det gør de andre heste på marken også, de lægger øre ( det kan du af gode grunde ik) når så den hest de lægger øre af flytter sig så lader de den få fred, så det er et sprog din hest kender. Jeg plejer at gøre det at jeg sætter mig på rampen og spiser en gulerod, så skal den nok komme op til dig, og så skal den selvfølgelig have lov til at smage - så rykker du lidt længere op - og venter tålmodigt - osv.. Jeg laver også tillidsøvelser først - start - stop og bak er meget vigtigt, hvis i ikke kan det så kan du hellere ikke læse den optimalt. Jeg håber du forstår mine noget rodet indlæg. Og held og lykke med det. Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
Marianne: Dét vil jeg da helt klart prøve i første omgang, det med at sidde på rampen og spise gulerødder. Vi kan "gå frem - stop - gå frem - stop - bak", den følger mig som en hund alle andre steder end når det gælder vand og traileren. I dag har jeg heldigvis fået fri et par timer før, så jeg kan nå en hurtigt join up inden undervisningen starter - dette tør jeg ikke andre steder end indendørs, da vores udebaner ikke er hegnet ind til disse formål Og så må vi klare os uden trailer i dag, da jeg ikke har mulighed for at låne en i dag. Men i morgen kommer der nogle udefra med deres heste for at ride, og jeg har før lånt deres trailer til at træne læsning med min gamle pony.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Team pip |
|
|
Jamen så held og lykke med det, jeg er sikker på at du nok hurtigt skal få styr på det  Du må da gerne lige skrive tilbage hvordan det er gået Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Læsning |
BirkelundA |
29-05-2006 10:07 |
|
Kan det tænkes at det ikke så meget er traileren hesten har noget imod, men mere det der skal ske når den kommer ud af den? Du kunne prøve et lille eksperiment. Få hesten læsset, og kør så en tur ud i skoven med den. Rid en afslappende skovtur og kør så hjem igen. Gør det i nogle dage, og se om det har nogen effekt på læsningen. Men det kræver selvfølgelig at du får læsset hesten første gang... anden gang behøver du måske ikke så meget hjælp når den har fundet ud af den bare skal på skovtur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
Birkelund: Jeg tror bestemt ikke det er fordi den ikke bryder sig om stævner, i lørdags, da den var mest besværlig og måtte have dyrlægen til hjælp, havde vi lige netop været en tur i skoven. Det var nemlig et begynderløb i distanceridning, vi deltog i der. Men jeg kan sagtens følge din tankegang, jeg har selv tænkt på det samme. Men den "tænder" op på en helt speciel måde, der siger mig, at den godt kan lide at være afsted, - og ikke mindst: få lov til at vise sig. Marianne: Tusind tak, kryds fingre for os i eftermiddag og i morgen aften  Jeg skal nok lige skrive, når vi har haft første møde med traileren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bla bla bla... |
|
|
LineHL: Ja det var det jeg forestillede mig, når hesten ved at den ikke har nogle muligheder for at bakke eller dreje og gå ned. Så overgiver den sig nok til sidst som du skriver. Men mon så at det ikke bare var frækhed, for hvis den virkelig ikke kunne li at komme i trailer, fordi den var bange for den, så havde den vel fundet en mulighed for at komme ud af de reb. Jeg skal ikke kunne sige det, men det var lige sådan jeg forestillede mig det. Det kan godt været at det har hjulpet den lidt mere når nu den har været vant til de reb, bare det bliver gjort på en rolig måde så de ikke får sår osv. Det er en sjovt måde de tænker på nogle gange, det mærker jeg når jeg klikkertræner med den pony, det går nogle gange lidt tid hvor han lige står og tænker, " hvad er det egentlig hun vil have mig til". Det som der sker i klikker træningen er jo at den bliver belønnet for at gøre det rigtige, og hvis den ikke gør det rigtige får den ikke nogen godbid. Det skal jeg hilse og sige er de hurtige til at finde ud af.. 
Hilsen 007 Den der ler sidst, er meget langsomt opfattende... § 1. Jeg har altid ret! § 2. Hvis det umulige sker, at jeg tar fejl, træder § 1 i kraft!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
En lille opdatering fra i går  Jeg ville prøve at lave et join up med ham for at få ham til at stole 110 % på mig og for at skabe gensidig respekt. Dette lykkedes først efter næsten 1½ time, men vi gjorde det! Og hold da op, hvor var det en helt fantastisk følelse!!! At det tog så lang tid, kan sikkert skyldes, at vi var nødt til at gøre det udendørs på en sandbane uden hegn, der måler omkring 70*70 m, og hvor vi kunne se de andre heste på marken... Men til sidst fulgte den mig som en hund. Og så kom den første "prøve", en vandpyt. Efter lidt overtalelse, hvor jeg stod ude midt i vandpytten fik jeg ham ud i den, og til sidst stod han og pjattede, så der var vand over alt. Nå, en hel masse ros, han var jo verdens bedste hest  Ind i stalden til det meget farlgie vandspiltov med solarie over, det tætteste vi kommer på en trailer. Først op og stå i det uden solarie, og der stod vi så igen og hyggede lidt, der blev spist et par gulerødder. Så bakkede han nok så fint ud, og fulgte, efter lidt overtalelse, med mig op i vandspiltovet med solarie. Det er helt ufatteligt, så stolt jeg er af min lille vildbasse lige nu  Jeg er rigtig spændt på traileren i aften, jeg håber det går lige så nemt som det gjorde i går.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| se nu er du jo så kommet igang |
|
|
med nogle gode øvelser og det er goet godt... Så kommer DIT problem og det er DINE tanker med traileren og dem kan hesten læse og føle...du vil helt sikkert tænke "åh nej, nu nærmer vi os, hvordan skal jeg reagere hvis hesten ikke vil op, skal jeg presse etc etc etc"... Og det er lige nøjagtig DÈR du skal arbejde med dig selv og slet ikke have de tanker, for selvfølgelig går din hest op i traileren, den fulgte dig jo igennem alle de andre øvelser så det gør den da osse når den skal op i traileren... Men mon ikke du lige skulle tage et par dage mere med mange øvleser inden du starter på traileren...Rom blev jo ikke bygget på én dag...og husk, hvis det ikke er lykkes for dig at få hesten op indenfor ca 15-20 min. så stop...og få noget hjælp af en prof.
Rigtige mænd rider western " You can see what man made from the seat of an automobile, but the best way to see what God made is from the back of a horse"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Læsning |
|
|
Bispar går heldigvis op i traileren. Dog skal han lige have et tov løst bag sig. Jeg synes ikke at det er synd med torvet så længe man bare slipper når man skal. Men hvis jeg skulle anbefale en der kan hjælpe med at læsse, så er det David der har Hestetransporten.dk Jeg vil vove den påstand at han kan læsse ALT på en god måde. Held og lykke med at få jeres heste ud at køre. Hilsen Benedicte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skide godt |
|
|
det skal nok lykkes idag, men lad være med at sætte som mål at han skal gå hele vejen, bare en tur op på rampen det er nok.. Jeg vil ikke gi Jørn Hansen helt ret, det gør ikke noget at du bruger en halv time eller lidt mere, når bare du ikke tvinger ham - og hvis du har sat det mål der hedder lidt op af rampen, så skal han helst det, han skal bare gøre det frivilligt. Men du må ikke bøvle med ham, og da slet ikke for længe. Skulle det nu gå så galt at det slet ikke lykkes dig idag efter en halv times tid, jamen så prøv igen imorgen. Lav tillidsøvelser først, gå derefter hen og sæt dig halv vejs oppe på rampen kig ikke direkte på din hest, spis en gulerod "husk at smaske" hav flere gulerødder i reserve - når han så bliver så nysgerrig at han kommer op til dig (for det gør han) så lader du ham smage, og du må ikke holde ham fast han skal bare have lov til at gå ned når han har lyst, gør dette et par gange, hvis det går rigtigt godt kan du godt rykke lidt længere op, men det er ikke sikkeret at det gør det idag, så fortsætter du imorgen - det er ret vigtigt at du gør det flere dage i træk !! Men fortsæt det gode arbejde, og jeg glæder mig til at høre nyt  Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjae.. |
|
|
Da jeg fik Queen, gik hun lige op i traileren. Det gjorde hun også mange gange da jeg havde fået hende hjem, men Så begyndte hun ellers at gå tved siden af rampen, bakke når hun kom op osv. Det lykkedes at få hende op nogle gange med tov tricket, men så begyndte hun at blive "for stærk", så vi ikke kunne.
Min tidligere underviser var den eneste der kunne læsse hende.
En dag ville hun heller ikke op med underviser, så satte vi traileren op af en mur, brugte to tove, en trense og en longepisk. Ja, en longepisk. Queen blev trukket op, og da hun sågik uden om, eller tilbage, viftede min underviser med pisken, og sådan blev det ved. Hun blev trukket op og ud af traileren 5-6 gange, og tilsidst gik hun lige op.
Queen har på INTET tidspunkt været bange - hun havde bare fundet ud af at hun kunne snyde os. Hun er en stærk hest, både psykisk og fysisk, så det var den eneste måde at løse den på.
Idag læsser jeg hende selv. Trækker hende hen til rampen og slipper hende, og så går hun ellers lige så fint op.
Jeg siger bestemt ikke at det er løsningen på jeres problem, da jeg jo ikke ved om den er bange, eller om den bare har fundet ud f at snyde jer.
Held og lykke med det.
- Line. Queen og Darling.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Agent007 |
|
|
Nej, den har nemlig ikke andre muligheder end at stå på rampen - eller gå op. De første gange stod den på rampen i lang tid, men som jeg har skrevet før, blev det kortere og kortere til den til sidst gik lige op. Hesten beslutter helt selv hvornår den vil gå op. Da den først begyndte at gå (første gang) gik den da også lige op uden yderligere ophold. Jeg tror den var en smule nervøs ved traileren, men ikke direkte panik-bange. Den panikkede aldrig men bakkede ligeså stille ud af traileren igen, når den var halvvejs inde. Såvidt muligt blev denne hest dog kørt med den øverste bagklap nede, da den altid blev urolig hvis den blev lukket. Jeg tror den havde en smule klaustrofobi, og blev bange når der blev lukket helt til - Så lang tid den kunne se ud og der var lyst bag den, gjorde det ikke så meget. Men som skrevet var den aldrig panik-bange (heller ikke uden rebene) og den kæmpede aldrig imod rebene da vi begyndte at bruge dem. Metoden skal i hvert fald benyttes så de ALDRIG får sår! Som jeg skrev i det første indlæg, skal der ikke trækkes i rebet, men bare holdes så den ikke kan gå baglæns. Lidt som marianne (jepsem) skriver med grimen og grimeskaftet, at hvis hesten trækker baglæns holdes et konstant træk, men ligeså snart den giver slip, giver man selv slip. Så finder den hurtigt ud af, at den ikke kan komme andre veje, og når den har tygget lidt på det, går den op (sådan virkede det i hvert fald på vores hest) Og lige til noget helt andet. Du skriver meget om klikkertræning. Noget jeg tit har tænkt på: Hvad gør du hvis hesten er aldeles uinteresseret i godbidder? Det er vel ligesom "drivkraften" i det hele?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej jeg |
|
|
her samme problem med min hest som er 10år og han har tit kørt men sidste gang gik han bare helt amok stejlede selv op at stadlvæggen som vi parkerede op ad... jeg har tænkt mig at forsøge igen inden længe og hvis han stadig reagere sådan kontakter jeg Torben Andersen fra Boeslunde han garantere han kan lærer en at læsse sin hest og endda helt alene... Jeg er ellers bare alm dressur rytter og går ikke vildt meget op i horsemanship men han er ikke specielt dyr at få ud, så jeg syntes det er værd at prøve...han har evt en præs herinde du kan kigge under postnummer 4242 og hedder bare Torben Andersen mvh Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej... |
|
|
Det lyder ikke så sjovt, men det er godt at du træner ham fra jorden. Det er altid godt og det ser da ud til at det går meget fint . Du kunne evt. også prøve Gitte Naldal hun har både lavet en video, som giver nogle gode råd og så træner hun også heste med trailerlæsningsproblemer. Hendes hjemmeside:www.horsemanship.dk God fornøjelse med ham ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
Til jer alle sammen: Endnu en gang TUSIND tak for jeres mange gode råd, og tak for alle de søde og hjælpsomme PB'er jeg har fået, det er virkelig noget, der varmer  Planen er heller ikke at få ham helt op i dag, vi skal bare ud og kigge lidt på traileren og finde ud af at den faktisk slet ikke er så farlig som den ser ud til  LineHL: Det med klikkeren (som faktisk er dumpet ind i postkassen allerede i dag) og godbidder bliver SLET ikke noget problem i vores tilfælde, mere madglad hest skal der ledes længe efter. Min største bekymring går mere på om den nu begynder at tigge ubehersket hele tiden... Jørn: Jeg har faktisk aldrig haft de tanker, du beskriver, men jeg kan godt forstå det. De er jo tankelæsere, vores firbenede venner. Og jeg ved godt, at jeg skal tage mig god tid, målet er bare at jeg kan få den op næste lørdag. Og tvang? Nej, det kommer man ingen vejne med, det har jeg erfaret!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Læsning |
|
|
Jeg synes, at nogle af jeres metoder lyder ret barske/voldsomme. Jeg kender godt den med det lange tykke reb i en lykke om røven og op i grimen (har fået den demonstreret af Gitte Naldal), men den bryder jeg mig bestemt ikke om, da den stresser hesten. Jeg har også købt en hest, som ikke vil læsses, og når den skal læsses bruger jeg Monty Roberts metode med at bakke. Dette har jeg lært af Maj-Britt M. Carter, og ved denne metode ligges der vægt på, at hesten ikke bliver bange og stresset. Som Maj-Britt sagde til mig: "Når hestens puls stiger, så falder indlæringen". Derfor er det meget vigtigt at hesten er helt rolig under læsningen, og at der ikke foregår en masse rundt om den imens. Det tog lang tid for mig at læsse hesten i starten, men det går fremad hver gang. Og hesten er helt rolig og afslappet. Venlig hilsen Gitte.
"Mennesket er et guddommeligt eksperiment" Grundtvig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| endelig let a læsse |
|
|
hej .. min veninde har li solgt sin pony, som vær virkelig svær a læsse. Dem der købte ham fik ham derop, og der stod han så i en uge, hvor han blev fodret og passet .. Nu er læsningen ikke noget problem, så hvis du ikk har fundet en kur endnu, så er denne virkelig go ! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla |
|
|
Stod ponyen i traileren i en hel uge uden at komme ud??? Venlig hilsen Gitte.
"Mennesket er et guddommeligt eksperiment" Grundtvig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gitte Sørensen |
|
|
Det er nok forskelligt fra hest til hest hvordan de reagerer, for denne hest var helt afslappet under hele forløbet. Det var netop det jeg synes så godt om ved metoden; at hesten overhovedet ikke stressede. Jeg har ikke set den udført på andre heste, så jeg kan ikke udtale mig om, hvordan den virker der. Jeg kan også forestille mig det stresser mere med snorerne igennem grimen - det har jeg som tidligere skrevet ikke brugt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Seriøst! |
Yiip |
30-05-2006 17:40 |
|
jeg bliver gang på gang rystet over hvilke metoder folk bruger til at få deres heste op i traileren...! snor bagom osv er i mine øjne tvang og bør ikke bruges i forbindelse med dyr!.. giv dig i stedet god tid og lær' din hest er det er helt fint at gå op i en trailer... fatter heller ikke at folk der skal til stævne ikke forbereder transporten lige så meget som de forbereder deres klasse.. en hest der har været nervøs på hele turen er da ikke særlig spændende at ride stævne på! det handler om tillid og det får man ikke ved tvang!
Alt over 165 er ikke en hest, men en Giraf  Odense; Undervisning tilbydes...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Læsning af hest... |
Susse |
30-05-2006 18:08 |
|
Jeg har set mange af metoder i brug og selv prøvet en del... men min erfaring er at det hele afhænger af HESTEN! Jeg havde et rigtigt bøllefrø, som gennem hele sin "barndom" lod sig læsse uden problemer, og også gerne ville afsted til sine første stævner. Så begyndte jeg at køre efter dressurundervisning - og det GAD han bare ikke!!! For hver gang vi var af sted, tog det længere og længere tid! Gulerødder og andre godbidder var han fuldstændig kold overfor!! Rem om rumpen havde kun en virkning: Stejle, springe igennem og være fuldstændig livsfarlig for sine omgivelser. Det endte med at jeg altid læssede ham alene, med en mur/væg/hegn på højre side og en pisk i min venstre hånd. Et enkelt rap (ja, sorry, men det var altså nødvendigt!) den første gang, og siden da gik han glad og fro op, sålænge jeg havde pisken med - UDEN at være til fare for sig selv og andre. (Og beklager, han blev ikke hevet i munden osv til undervisningen, han syntes bare det var kedeligt - arme hest, at være super-velegnet til dressur hvad angår gangarter og udseende, men man synes det er dødens pølse ) Næste hest var decideret bange for at blive læsset og kastede sig banglæns ud, så snart den var kommet op. Den lod sig desværre heller ikke lokke. Det var til gengæld en hest der ikke var så fræk af natur, så på den brugte vi reb - men INGEN pisk og andre voldsomme metoder. Efter et par gange skulle den bare se rebet, så smuttede den op uden at tøve og efter yderligere et par gange, var rebet også overflødigt. Idag læsser jeg den selv, uden hjælpere overhovedet - den tramper lige op, uden at tøve. Nyeste hest er ikke decideret bange for at blive læsset, men lidt betænkelig ved situationen og ikke særlig vild med de små rum. Til gengæld går den gennem ild og vand for en gulerod, så den læsses udelukkende ved hjælp af lokkemidler... Min pointe er at man er nødt til at kende sin hest og vide om den ikke vil læsses, fordi den er bange, fræk eller hvad der nu måtte være af grund til det - og så lægge en slagplan der ud fra. Håber det lykkes for dig  Susse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grime. |
|
|
Hej Hej  Jeg har aldig selv haft en hest der ikke gad kåre trailer .. Men vi havde en gang en hest (der hvor jeg har opstaldet) som bare ikke ville op i traileren den smed sig nogen gange til siden når dens forben var på raben. Ejeren købte en spiceal grime som stramte den hovede hver gang den prøved at stritte imod men den løsnede sig så snart hesten gav efter og det virkede.. Hilsen Linette p.s held og lykke med alle dine råd og læssning af din hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ring trygt til Torben Andersen... |
|
|
og få dig en hest, der selv går ind i traileren  Han er super, og jeg giver ham mine varmeste anbefalinger - som der ikke er mange der får 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
Lidt nyt efter vores første møde med traileren. Hesten var halt under ridetimen, så den blev sadlet af, og vi gik ud for at snuse til en trailer. Og den må enten være begyndt at stole 250 % på mig eller have glemt alt om ikke at ville læsses, for den gik lige hen til traileren og stillede sig op på rampen med forbenene. Så vendte han sig rundt og kiggede på mig, det så nærmest ud som om han spurgte "Mor, kommer du ikke snart, jeg vil altå gerne op, men du skal gå først". Mens han stod på rampen og kiggede på mig fik han en gulerod. Så han blev nok så fint bakket ned igen og fik igen en gulerod, han gjorde jo pænt og velopdragent som jeg bad om. Vi gik hen til traileren igen og denne gang gik jeg op i traileren. Kaj fulgte nok så fint med til han stod med hovedet inde i den. Og så fik han endnu en gulerod og blev bakket ned igen. Jeg besluttede at det måtte være nok på en dag, den havde jo gjort alt, hvad jeg bad om. Så der er helt bestemt lys forude, men går det helt galt og jeg ikke får ham læsset, vil jeg prøve at ringe til Torben Andersen, da jeg har hørt han snart skal til Sydjylland.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lyder godt... |
|
|
håber at det lykkedes for dig/jer... Med hensyn til Torben Andersen så får han også de varmeste anbefalinger herfra, yderst kompetent herre med en stor ro...
Rigtige mænd rider western " You can see what man made from the seat of an automobile, but the best way to see what God made is from the back of a horse"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Team pip |
|
|
Dejligt, stort tillykke herfra  Jeg har også været her inde og kigge mange gange for at se hvordan det var gået, så det er lækkert når det er gode nyheder. Fortsæt det gode arbejde  Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Helena |
|
|
jeg har ikke læst hele tråden, men jeg kan se at der er nogen som anbefaler dig at bruge et "shane-tov"(det er hvad de kaldte det som viste mig det) og det kan jeg på det varmeste anbefale. Der er ingen panik eller farlige scener, hesten tager det helt roligt. Jeg var til et stævne engang med min tidligere hest og der stod jeg i en time og prøvede at læsse den uden held. Så kom der en pige og sagde at det kunne hun da gøre alene på 2 min. "ja ja" tænkte jeg lige, den er go med dig.. Men vupti hev hun sådan et tov frem og 1, 2, 3 så var hesten læsset... øhhh, hvor følte jeg mig dum  . Men hun viste mig hvordan jeg selv kunne lave sådan et og derefter var det aldrig et problem med at læsse hesten. Selv om min nuværende hest går lige op, har jeg altid rebet med i traileren også fordi at det kunne jo være at der var andre mennesker med samme problem og så kan man jo lige gi en hånd med.. Men hvis det er, Helena, så vil jeg gerne lave en beskrivelse til dig om hvordan du laver og bruger sådan et reb.. Jeg ville allerhelst vise dig det, men du bor desværre lidt langt væk, så skriv til mig over beskedcentret, så kan vi klare det der.. Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe til mig.. 
Dressur undervisning tilbydes af voksen underviser. 8 års undervisningserfaring på forskellige niveauer. Underviser op til ca.LA2-3. 80,- pr.undervisningstime(30min.) + kørsel(1,- pr.km.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har selv en |
Jillow |
31-05-2006 15:34 |
|
hest som er krop umulig at læsse Jeg tog kontakt til Torben Andersen da jeg så han var ved Nyborg siden for ikke så længe siden.. Han fortalte mig at han godt kunne komme forbi mig MEN ikke sikkert han kunne udvikle mirakler på et par timer... Jeg har selv det "problem" med min hoppe at hun stejler og så går vi lidt op i trailerne og står der og glor!!! Så bakker hun alle 4 m mit træk tov er og så stejler hun igen igen... Hun har en god fysik og 4 timer er ikke af vejen her da... ( gimpe) daværende ejer tilbød hende som "kursus" hest til et trailer kursus hos en temmeligt efterspurgt HMS i bla trailer læsning men det ville de ikke løbe an på for kurset skulle være en succe!!!.. Min hoppe er heller ikke bange for traileren men stok hammerende stædig!!!... Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jillow |
|
|
du er også meget velkommen til at kontakte mig.. Se mit indlæg lige ovenover...
Dressur undervisning tilbydes af voksen underviser. 8 års undervisningserfaring på forskellige niveauer. Underviser op til ca.LA2-3. 80,- pr.undervisningstime(30min.) + kørsel(1,- pr.km.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jillow |
|
|
Jamen min hest er heller ikke bange for noget som helst - men en herre med stor stædighed og egne holdninger  Det tog Torben mindre end en time, før han havde lært min hest og derefter mig, hvordan min hest selv går op og står pænt  Jeg vil til enhver tid igen, for både mine hestes og min skyld, ringe til Torben, hvis jeg ryger ind i vanskeligheder - han hviler i sig selv, og har den ro, dygtighed, som jeg endnu ikke har fundet hos andre - og jeg er en halvgammel madamme, der møder og har mødt rigtigt mange gennem mange år 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
Tid til en opdatering fra i går  Kaj er stadig halt, muligvis en hovbyld igen, og smeden kan desværre ikke komme før på tirsdag. Så nu har vi masser af tid til at kigge på trailere og andet sjov. I går startede vi som vi plejer med til gå og stå træning, og derefter gik vi om på trailerpladsen, hvor der holdt hele tre åbne trailere. Den ene trailer var helt lys inden i og rimelig stor, og den havde jeg fået lov til at låne til vores træning. Vi går hen til den, og en-to-tre, Kaj står igen oppe på rampen, et skridt længere oppe end i går  Og sørme nok, bagefter kunne den også stå bundet ganske kort tid i vandspiltovet med solarie. Men iih altså, hvor er det trælst at hesten skal stå halt nu, hvor jeg endelig har fået læseferie og rent faktisk hat tid til at ride 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bla bla bla... |
|
|
LineHL: Ja hvis hesten på ingen måde kan lide godbidder, kan man jo tage noget af dens mad, en håndfuld, og giv dette som belønning... Eller forme dens mad til nogle kugler put et eller andet i, bag det, put honning på så de klistre sammen, hvad ved jeg, hvis det skal ligne en slags godbidder..  Fantasien sætter ingen grænser.. Team Pip (Helena): godt at det gik godt..  lige til nysgerrig hed, brugte du klikker, reb eller andet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|