Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Dk´s hestemuseum og videnscenter igang !
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 09:19

Hej allesammen.

Nu er det officielt, jeg er igang med at etablere Danmarks Hestemuseum og Videnscenter.

Det er et projekt jeg har været igang med i flere år efterhånden, men da der ligger et meget stort indsamlings- og organisationsarbejde i det og jeg har et historiestudie ved siden af, samt er ved at skrive en bog for Dansk Center for Herregårdsforskning om hestehistorie og herregårde, så går der stadig lidt tid inden dørene kan slås op til stedet.

Men jeg skriver dette for at orientere jer om, at sådan et sted er på vej og for at bede om en hjælpende hånd med at sprede budskabet og evt. skrive til mig, hvis har noget af hestehistorisk interesse som i mener kunne høre til på et hestemuseum eller i et hestearkiv. Det er svært at bevare og indsamle hele hestens historie og al viden om hesten alene.

Jeg er ved at lave en hjemmeside hvor man kan læse om projektet. Den kommer til at hedde hestemuseum-og-videnscenter.dk og jeg skal nok lige orientere om den igen, når den er helt færdig. Men jeg kan kontaktes på email.

Danmarks Hestemuseum og Videnscenter, har jeg stiftet fordi jeg synes at DK manglede sådan et sted. Det er både et hestemuseum hvor man kan få indblik i hestens rolle i verdens kulturhistorie og betydning for verdenshistorien, et videnscenter som vil orientere om al hestevidensskab og alle aspekter indenfor hestehold: adfærdsforskning, veterinærvidenskab, sundhed, pasning, avl, ridekunst osv.

Og til slut hører der også et hestearkiv til stedet. Megen nyttig viden om hestehold og hestekultur er nemlig på vej til at gå tabt, med den ældre generation som levede da hestene havde en større samfundsmæssig betydning, end de har idag. Så har du gamle hestebilleder, kender nogen som ved en masse (evt. bedsteforældre), så er du mere end velkommen til at kontakte mig

Håber at i vil tage godt imod projektet. Og jeres eventuelle hjælp til indsamling, vil være værdsat.

Bedste hilsner

Mai

0
0
Svar på denne tråd

Spændende...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 10:08

Hej Mai.

Det lyder rigtig spændende - se så er der noget ved historie

Hvor vil museet komme til at ligge geografisk? Har du lokaler?

Desværre har jeg ikke rigtig noget at bidrage med, måske udover en ældre bog der hedder "hesten i avl og brug" men ved ikke om den er gammel nok (kan tjekke hvornår den er fra når jeg kommer hjem). Det er nemlig en jeg har 2 eksemplarer af

Hvis det er noget kan du evt sende mig en besked.

Held og lykke med projektet. Glæder mig til at komme på museum

Hilsen Mette
-----------------------------------
Casuri Larendo
0
0
Svar på denne tråd

alt har interesse!
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 10:33

Hej Mette.

Tak for din venlige respons, det er værdsat.

På nuværende tidspunkt leder jeg stadig efter den rigtige gård til projektet. Desuden er jeg igang med at søge fonds-midler og sponsorer, så det ikke ALLE mine penge som går til det, selvom jeg glædeligt bruger de fleste på at få projektet realiseret.

Men det kommer til at ligge i Jylland, sandsynligvis i Himmerland eller på Århus-kanten, men i nærheden af offentlig transport. Jeg vil også undersøge muligheden for at folk fra andre dele af landet, vil kunne få billigere transport evt. lave en busrute selv.

Jeg har allerede lokaler til opbevaring af samlingen, men er ikke klar tl udstilling endnu.

Mht. til dine bog, så er den bestemt gammel nok, det behøver jo ikke være ene gamle ting for at de er interessante og kan give viden om heste. Jeg kender bogen og har den selv privat. Det er også tanken at der skal være et hestebibliotek/samling af hestelitteratur på stedet. Så den er bestemt relevant, det er jo en gammel undervisningsbog.

Mvh Mai

0
0
Svar på denne tråd

Vilhelmsborg
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 11:26

Spændende idé. Ville det ikke være nærliggende at høre om mulighederne for at få lokaler på Vilhelmsborg?

Mvh

Julie

"Enhver idiot kan skrive dansk. Og mange af dem gør det også."

Børge Weidemann, tekstforfatter

0
0
Svar på denne tråd

Vilhelmsborg
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 11:55

Hej Julie.

I princippet ville det måske være nærliggende med lokaler på Wilhelmsborg, men da det indtil videre er et privat initiativ og projekt (har ikke søgt statsstøtte endnu), så vil jeg helst have det i nærheden af min egen bolig. Det er heller ikke sandsynligt at Wilhelmsborg har plads nok til både museum, arkiv, videnscenter og museumshestene. Men et samarbejde vil evt. kunne komme på tale og afstanden mellem de to steder bliver heller ikke overvældende stor. Det vil efter min overbevisning give det bedste og mest interessante resultat. Et for nært samarbejde m fælles bestyrelse osv. vil sandsynligvis ende med for mange gnidninger, forhaling af beslutninger osv.

Mvh Mai

0
0
Svar på denne tråd

Flot initiativ
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 17:19

Hej Mai.

Virkelig flot initiativ, du dér er begyndt på.

Tager hatten af for så'en nogen som dig, der fører de ting ud i virkeligheden, som vi andre kun går og "skrumler rundt med i de små grå hjerneceller".

Skulle jeg komme i tanke om noget, der kan være relevant til dit projekt, jamen - så vender jeg "frygteligt" tilbage :-)

Glæder mig til at se det færdige resultat.

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Ejer af 1 "tragedie" - øh, trakehner :-) og 2 lettere erotisk buttede ponyer. Datteren ejer DV'eren Fan Gogh/"Gogge"

0
0
Svar på denne tråd

spændende
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 17:23

Flot initiativ,vil følge med når hjemmesiden kommer i luften.

Du må jo give besked hvis du mangler info.

Annette

0
0
Svar på denne tråd

overskrift...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 20:00

Min bedstefar er 79 år, og opvokset på landet, selfølgelig med heste, han har avlet lidt selv i rigtig mange år, og så har han arbejdet som beslagsmed - kan lave sko fra bunden af (har vist altid selv lavet dem)

Skal jeg prøve at snakke med ham, og han eventuelt kunne være intresseret i at fortælle dig noget? Hvis det er sådan noget du kan bruge.

Hilsen Nina

Capri Søger en part 2-3 gange i ugen. Odense NØ - se mere på min præs.
0
0
Svar på denne tråd

Tak for de pæne ord.
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 20:29

Tak skal i sørme have for de pæne ord, jeg er rigtig glad for jeres positive indstilling og opbakning. Så får man endnu mere energi til at føre det ud i livet og det kræver pænt meget energi, men det giver mening, er spændende og sjovt

Mange gode hilsner fra

Mai

0
0
Svar på denne tråd

Alle som kan fortælle er velkomne!
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 20:38

Hej Nina.

Det lyder rigtig spændende med din bedstefar! Folk som ham er jo en guldgrube af hesteviden og hestehistorier. Jeg vil rigtig gerne interviewe ham eller sende et skema med spørgsmål om hestehold og -brug gennem tiden, som han kan svare på eller du kan stille ham, hvis i hellere vil det.

Jeg er MEGET glad og taknemmelig for din henvendelse, jeg håber at han er med på ideen og har lyst til at fortælle

Bedste hilsner

Mai

0
0
Svar på denne tråd

Flot initiativ!
Forfatter: 
Dato:  24-08-2006 08:27
Det er virkelig et godt initiativ, og jeg er spændt på at følge udviklingen.

Har du kigget på den antologi, der fornyligt er udkommet på Palgrave? (Karen Raber and Treva J. Tucker "THE CULTURE OF THE HORSE. Status, Discipline, and Identity in the Early Modern World", (Palgrave Macmillan, 2005)). Der er et par rigtig spændende bidrag i den. Pia Cuneo, som har skrevet en af dem, har også publiceret et par andre artikler om emnet i løbet af de sidste to-tre år.

Der er også et godt afsnit om de nye tendenser inden for "the equestrian arts" in Helen Watanabe-O'Kelly's bog "Court Culture in Dresden". Hun kigger især på importen af italienske ideer til Sachsen i begyndelsen af 1600-tallet, og giver et hav af nyttige henvisninger.

Og du har formentlig allerede læst Jesper Düring Jørgensens artikler om Löhneysen (oversigt på dette link: www.kb.dk/kb/dept/fko/...jdj/publ/)

Endelig findes der flere nye og gode franske bidrag til hestens historie. Hvis du kan læse fransk og er interesseret, så kan jeg sende dig et par henvisninger (de har gemt sig i en af de mange bunker i mine reoler lige nu).

Hvilke genstande har du planer om at samle? Og er det planen at fokusere på en bestemt periode?

- Glæder mig til at høre mere! :-)

0
0
Svar på denne tråd

Hov, hov...
Forfatter: 
Dato:  24-08-2006 08:28
Hov... jeg ved ikke lige, hvad der skete med formatteringen af mit indlæg. Beklager - og håber det kan læses trods de mange "hop" op og ned :-)
0
0
Svar på denne tråd

Bevaringsindsatsen
Forfatter: 
Dato:  24-08-2006 16:09

Kære Abbyan.

Mange tak for din opbakning og dine henvisninger, jeg må jo desværre erkende at jeg det sidste stykke tid, har måttet koncentrere mig om eksamen og mit projekt for DCH, så det har været minimalt hvad jeg har fået tygget mig igennem af udenlandsk hestehistorie. Så helt opdateret er jeg ikke og er derfor meget glad for dine henvisninger, så jeg kan blive det Og ja, jeg kan lidt fransk til husbehov og med ordbog, så går det ok, men nu skal du ikke stresse rundt for at finde de henvisninger i dine bunker, selvom du da gerne må sende dem hvis det er belejligt.

Det som jeg har mest fokus på ifht. museet og arkivet pt., er bevaringsindsatsen. Simpelthen på at få reddet så meget som muligt fra at ende som skrald eller på lossepladsen. Det er jo desværre et faktum, at os i den unge generation ikke altid har samme syn som de ældre, på hvad der skal gemmes. Og hvis folk ikke selv har en interesse i heste, så ryger tingene gerne på lossepladsen. Derfor handler det for mig om at få samlet så meget som muligt ind, ikke bare genstande, men også erindringer, billeder osv. Så kommer selve organiseringen af samlingen senere når den er stor nok. Jeg synes ikke at jeg kan tillade mig at koncentrere mig om en bestemt tidsperiode og så ryger tingene ud for de andre. Jeg vil gerne have lidt af det hele, så man kan skildre hestens brug gennem tiden. Ved godt at det lyder lidt bredt, men nu må vi se hvad jeg ender med, der skulle jo gerne være lidt for enhver smag. Det er dog klart, at der indtil videre er størst fokus på DK, selvom jeg da samler hvad jeg kan på ture i udlandet.

Men dermed ikke sagt, at jeg ikke har gjort mig forestillinger om hvordan museet skal opbygges osv. det har jeg i høj grad, men jeg må jo også skele til hvad der er muligt og hvad folk gider se.

Bedste hilsner

Mai

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-08-2006 09:39
Hej igen Mai,

Det lyder altså rigtig godt, og jeg tror, du tager den helt rigtige tilgang mht. bevaringen. Der er ikke tvivl om, at "vi" hver eneste dag mister et hav af både genstande og historier, som burde bevares. Og som du rigtigt skriver, så kan der først for alvor udvikles en systematik, når samligen begynder at tage form. Jeg kan dog forestille mig, at denne tilgang vil betyde at fokus - i hver fald i starten - vil være på det 20. (og måske lidt fra det 19.) århundrede. Forhåbentlig kan der så med tiden komme bidrag fra tidligere perioder. Som du måske har gættet fra mine henvisninger er jeg selv en "early modernist" ;-) - men underviser dog også i 19. og 20. århundrede.

Jeg sidder lige nu med de sidste forberedelser til mine undervisningsforpligtelser for efterårssemestret, som begynder om et par dage. Så snart jeg igen kan trække vejret, vil jeg lede efter mappen med henvisningerne til de franske bidrag og sende dem til dig.

Hvis du har tid/interesse, kan jeg også formidle kontakt til nogle heste-, museums-, og "herregårds"-folk i det nordjyske. Send mig en besked på HNs besked-system, så kan vi "snakke" videre der. - Ellers kan det vist hurtigt blive lidt for meget "historikersnak" for de andre herinde!
0
0
Svar på denne tråd

Så er jeg her igen!
Forfatter: 
Dato:  03-09-2006 22:39

Kære Abbyan.

Beklager forsinkelsen (sygeeksamen mm.). Men jeg er meget interesseret i det du skriver, så du får lige en privat besked hurtigst muligt

Mvh Mai

0
0
Svar på denne tråd

overskrift...
Forfatter: 
Dato:  03-09-2006 22:45

Hej Mai,

Jeg ville bare lige sige at jeg ikke har "glemt" dig - jeg har bare ikke fået snakket med min bedste far endnu, men får fat i ham en af dagene...

Foresten så skulle du måske se om du kunne komme til at snakke med Nis Valdemar (Nielsen!?) på Vilhelmsborg. Han har været berider i mange år, og har en ret facinerende historie - og så har han jo uddannet en del berider igennem årene. Han kan vist en del om den proffessionelle del igennem de sidste mange år.

Hilsen Nina

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder rigtig godt.
Forfatter: 
Dato:  03-09-2006 22:57

Hej Nina.

Det lyder bare rigtig godt! Du behøver ikke undskylde, jeg ved godt hvordan det er at have travlt (synes ikke at jeg har andet), så ingen grund til stress! Jeg er jo bare taknemmelig for din hjælp og det lyder rigtig interessant med ham berideren. Den slags er guld værd.

Mvh Mai

0
0
Svar på denne tråd

veterinær historisk
Forfatter: 
Dato:  04-09-2006 11:03

Hej. Der er jo et veterinær historisk museum på KVL i København, med alle mulige gamle beslag, billeder samt tidligere dyrlægeinstrumenter. Museet er ikke så stort men det er absolut et besøg værdig og de som er custoder, blandt andet dyrlæge Smedegaard, kan fortælle mange spændende historier.

Men det er da super med et intiativ i Jylland også . Hvis du skal have ridningens historie med, så har Brenderup været meget aktiv i sin søgen der.

Held og lykke med projektet!

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Tak for hjælpen
Forfatter: 
Dato:  04-09-2006 21:35

Hej Christina.

Mange tak for hjælpen Jeg er godt klar over at der er et museum på KVL, men jeg har ikke set det endnu. Men det er planen, har en veninde som læser til dyrlæge, så jeg kan slå to fluer m et smæk. Super at du nævnte dyrlæge Smedegård, vil sandsynligvis prøve at kontakte ham, selvom det ikke så meget er den veterinærhistoriske del som jeg har fokus på.

Mvh Mai

0
0
Svar på denne tråd

Er der ikke flere som...
Forfatter: 
Dato:  08-09-2006 12:05

Hej allesammen.

Det går ganske fint med indsamlingen, men er der ikke flere som kender nogle ældre mennesker som kan fortælle om hestehold, træning osv. før i tiden?

Og ældre hesteting er stadig en mangelvare.

Al hjælp er værdsat. Og alt har interesse.

Jeg synes jo at det er synd hvis hestehistorien og tingene går tabt.

Bedste hilsner

Mai

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider