|
|
| skal vi så holde op med at ride nu! |
| Forfatter:  |
Karina(Islænderfan) |
| Dato:  |
19-07-2006 13:55 |
|
Jeg har simpelthen svært ved at forstå alt den hysteri der er omkring heste og ridning.  Fra at vi alle gerne skal være oplyste, og behandle hestene rigtigt og ride 100% korrekte osv osv nærmer det sig efterhånden hysteri! Folk farer i flint så snart de ser en rytter der rider med hjælpetøjler, pisk, sporer, en sadel der måske ikke sidder som man syntes er 100% korrekt, bandager, gamasher, klokker, boots, osv osv osv. For ikke at nævne alle dem der er gået over til at ride med hackamore og andre underlige bidløse hovedtøjer. Så er det dyrplageri hvis hestene ikke går 100% til biddet hele tiden under ridningen, for så ødelægger man jo det stakkels dyrs ryg, så den bliver invalid! Så går den for dybt, så går den ikke dybt nok, så bukker den hovedet for langt ind, så går den for højt med hovedet. Så træder den ikke nok ind under sig, så ... Og dem der kommenterer billederne må dælme selv være de perfekte nærmest proffesionelle ryttere, for de rider selvfølelig selv ligesom verdensmestrerne.  Det er efterhånden ved at gå helt op i hat og briller det hele, og jeg har efterhånden svært ved at forstå der er nogen der kan nyde en ridetur, for de skal være 100% koncentreret i arbejdet med hesten hele tiden både på banen og i skoven, og kan de ikke det, ja så må de sgu hellere få noget mere undervisning! Det er dælme godt jeg aldrig sætter ridebilleder ind af migselv! Og jeg tror da jeg skal til at ride i mørke, for tænk hvis der er nogle der ser jeg kommer tulleren i mine grønne gummistøvler på en småtyk Islænder der bestemt ikke går samlet, for så syntes hun ikke hun kan se alt det spændende når vi er på skovtur.  Er jeg den eneste der bare nyder turen og måske bare tullere afsted det meste af turen i skoven? Sidder i godt nok allesammen og arbejder seriøst med dressuren hver eneste ridetur? Det ku være jeg burde holde op med at ride i skoven når min stakkels hest ikke går fint til biddet på hele turen.  Må jeg høre, og nu skal i sgu være ærlige!! Går jeres heste altid til biddet? Med venlig hilsen Karina.
Prøv en Islænder! Du vil garanteret syntes det er skideskægt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, min.. |
|
|
hest går bestemt ikke altid til biddet og den lever endnu.. Jeg rider bestemt heller ikke altis seriøst.. Jeg kan sagtens pjatte rundt i skoven to timer uden at jeg har synderligt ved tøjlerne og det er i alle gangarter..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karina^^ |
|
|
Jeg er helt enig i det du skriver... Jeg hører vist også til en af dem der burde stoppe med ridning hvis alt skal være perfekt... 
M.V.H. Riderlykke
Der er 2 ting som dyreejer: Enten så vil man det, eller også vil man det ikke.. Dressursadel købes. Se her Boks søges i Odense SV/S. Kig her Se min hjemmeside HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nei, absolutt ikke! |
Lilleulv |
19-07-2006 14:01 |
|
Min hoppe elsker å gå til bidtet, men selv ikke hun gider det en hel skovtur. Og hvorfor skal hun nå det? Iblant skal man slappe av. Og min gamle kriger har nok blitt revet godt i munden i yngre år, for han er svært forsiktig med sitt hode, og går ikke på bidtet for hvem som helst. Han er også litt giktisk og stiv i det, så han behøver en lang oppvarming uten å gå til bidt før han finner det bekvemt. Tør jeg si at vi ofte kører i vei med både sjenkelvikninger og versader før den gamle er bekvem med å slippe hodet ned på bidt? Jeg er godtnok ingen perfekt rytter. Ikke kommer jeg til å bli det heller om jeg skal være krampeaktig hver gang jeg rider. Man lærer litt om gangen og så lenge man tar hensyn til og lytter til sitt dyr, så tror jeg nok det går helt fint. Mine hester har i alle fall ingenting imot å ri på skovtur med meg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej bestemt |
MajaL |
19-07-2006 14:02 |
|
ikke. Hvor ville ridning dog blive kedeligt hvis man hele tiden skulle ride seriøst og aldrig kunne "pjatte(læs. hygge, ride tur osv)" rundt med hesten 
Hilsen Maja (Nu med egen hest) ~//Et flyvende rygte har aldrig besvær med at finde en landingsplads//~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du har ret. |
Moon-face |
19-07-2006 14:07 |
|
Jeg er simpelhen stoppet !. jeg blev sindsyg af alle de folk der ikke lige syntes jeg red godt nok . helt ærligt . jeg rider måske ikke lige så godt som alle andre.. men jeg nyder det . så sider stigebøjlerne for højt.. så de sætter dem ned.. så man fanme ikke kan nå dem.. så rider man bare ENDNU mere af @!#$ til . så gør man noget andet forkert. man rider ikke helt lige med ryggen. man bruger ikke lige pisken når det passer dem !. man rider ike hesten rigtig i galop fordi man starter i hjørnet. og bla bla bla.. jeg blev så gal at jeg satte mig for ALDRIG at sætte mig op på en hest. med mindre det var HELT min egen. så det eneste jeg gider nu er hvis jeg kan finde mig en lille pony der kan køre så vil jeg passe sådan en .-.. køre ture. og hygge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehe.. |
Nadia&Wilfred |
19-07-2006 14:10 |
|
Et herligt indlæg...  Vildbassen, han går aldrig til bidet... og rider kun en sjælden gang dressur i sandkassen.. Så jeg nyder min hest og vores ture sammen i fulde drag.. 
Medlem af: Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub: DHPV Suppi, du vil altid være husket og savnet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jEG... |
|
|
... Har halvpart på en hest der aldrig går til bidet... Jeg rider altid i naturen og aldrig på bane... vi hygger os og nyder vejret om det så er regn, sol, sne, gråvejr m.m. Det seriøse har jeg været på dengang jeg selv havde hest. For mig gælder det nu bare om at få en masse godt oplevelser med ridedyret i naturen, hygge os m.m.
-Christina *Det er lysten til at ville, der giver evnen til at kunne*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej nej da Karina |
Jan R .L Andersen |
19-07-2006 14:25 |
|
Det skal du ikke, der er så mange der rider, mere eller mindre >tåbeligt< og hvad skulle de beridere leve af hvis alle holdt op ? Jeg rider selv dårligt men jeg bliver ved med det som jeg kan. Og jeg bruger ingen pisk over hovedet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej vel gør Smukke Ganger |
Illum |
19-07-2006 14:30 |
|
Da ej og hvorfor skulle han det ??? Hans ryg er pæn besat med muskler og han går aldrig som en giraf bare fordi han ikke kikker ned.
Illum Nøj tænk jeg har fået min egen stalker..Og til den sørgelige person kan jeg kun sige "Få dig et liv og lad mig om mit"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dressur |
|
|
Jeg er fuldstændig enig med dig. Da jeg fik Chanell var jeg en lille pige på kun 12 år og ponyen var ikke engang fyldt 4. Jeg kunne ingenting, hun kunne ingenting og vi fik INGEN undervisning de første maaange år. Chanell har været og bliver stadig udsat for lidt af hvert fra min side og en dygtig rytter er jeg sgu aldrig blevet, men hun lever altså stadig i bedste velgående den dag idag. Smeden roser hendes hove, trods hun aldrig har fået hovfedt eller olie på og kun får nye sko på hver 3 måned. Kiropraktoren fandt ingen skævheder og blev forbavset over at en så gammel pony kunne have så lige og stærk en ryg. Alle der møder hende gætter på at hun er 6-8 år og er ved at falde om når jeg så siger at hun er 18 år. Det eneste Chanell fejler, har hun fået af at stå 4 måneder på det iiihh så perfekte sted Vilhelmsborg. Hun har nemmelige desværre fået bronkitis og støvallergi pga. manglende foldtid derovre. Her får i lige et billed fra foråret af den kernesunde pony sammen med hendes part Stine 
Med Venlig Hilsen Karina Both Andersen De bedste kys kommer fra en varm mule
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Savage Garden! |
*$uper Tino* |
19-07-2006 14:37 |
|
- jamen det har jo som sådan ikke noget med at gøre, om hesten går til bidet eller ej, altså jeg mener, den skal jo ikke bare gå til bidet for at se flot ud. Grunden til, at den skal gå korrekt med lodret næseryg, bagparten med ind under, korrekt i nakken etc., er jo for, at den skal sætte de korrekte muskler og bruge kroppen på den rigtige måde. Jeg hører mange der siger: "wow, den går til bidet", men det er jo ikke det det drejer sig om, den skal jo stadig have resten af kroppen med, og gå korrekt for at bruge sig selv korrekt. Jeg er absolut ikke perfekt, men gå nu ikke helt amok over mit indlæg, det er bare sådan jeg forstod dit indlæg.
Hilsen *$uper Tino*, Labsebaby & Darren Hayes I believe in Karma, what you give is what you get returned I believe you can't appreciate real love 'til you've been burned - Savage Garden Darren H. & Daniel J.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor har du bare ret |
(Fendi)Margit |
19-07-2006 14:39 |
|
Karina(Islænderfan) Nogen gange er jeg helt bange for at ride på min hest. For tænk nu hvis han blev helt ødelagt  Jeg tuller også rundt i skoven, uden at min hest går korrekt og det er han da ikke død af endnu... 
Hilsen Margit Man kan hvad man skal
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi rider |
|
|
Vores egen skovtursstil og Ronaldo går stort set aldrig til biddet. Med vores ridning gælder det om at nyde og motionere,både hesten og mig. Tværtimod traver jeg altid for ret løse tøjler(kun i skoven,ikke på vej) og det fungerer fint. Tager vi en galop er der lidt fastere greb om tøjlen. Jeg er absolut ikke tilhænger af alle mulige hjælpemidler-blot for det skal se fancy ud.Det tror jeg der(har været)stadig er lidt,blandt nogle ryttere. Ronaldo har strygere bag,da han ellers får rifter i koden p.g.a sko. Sko kan han ikke undvære da vi rider på vej og stier hvor der er asfalt og sten,så hans ,ellers stærke hove slides meget. Jeg rider altid med pisk-har engang haft en oplevelse med en skovgæst der ville for tæt på.  Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Harmoni... |
Maria R |
19-07-2006 14:48 |
|
Det handler ikke så meget om hvordan hesten går og hvordan rytteren rider, men Harmoni mellem hest og rytter, om der bliver brugt magt eller vold. Det skal se let ud, hest og rytter skal være glade og havde lyset til at arbejde. Så er det sådan set lige meget om hoved er oppe eller nede. Gnisten skal være i øjene på hesten, så man kan se den lever, hvis gnisten er væk, bliver hesten behandlet forkert. Dette er min mening om hvordan man holder hest. Har selv 3 heste med masser af bukspring og liv i dem... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der er jo heldigvis |
|
|
forskeld på teori og praksis og der er jeg ret sikker på at HN er et meget godt eksempel på.. Jeg vil vove at påstå at det kun er ca 10 % herinde der kan klare at ride deres hest i 30 min. uden at ødelægge noget og kun opbygge muskler og ride 100 % korekt.. Alle os andre dødelige laver en masse fejl. rider hesten skæv, for højt, for dybt og generelt "dårligt" men jeg tror ikke vores heste er mere ulykkelige end andres. Personligt ville jeg være ked at hvis jeg ikke bare kunne tage min hest og ride en tur fordi jeg havde lyst.. og for mig hænger glæden ved mine heste sammen med lysten til at gøre skøre ting.. Stadig med hensyn til mine heste fordi nogle af dem kræver særhensyn.. Den dag man tænker for meget over hvad man gør forsvinder magien i det..
www.staldrohan.dk PRE. Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs. Nu også forhandler af Regulator på fyn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| He he he he |
|
|
...det er nærmest en hel lettelse at høre at der er så mange af samme opfattelse.
For ja, man skal faktisk være perfekt for at kunne blive godkendt som rytter eller endog hesteejer når først HN-folket lukker op for sluserne.
Selvfølgelig kommer der kritik når man sætter billeder ind, i de fleste tilfælde er det vel også det folk ønsker, men ind imellem løber det bare helt løbsk og alt lige fra den store helhed til den mindste lille bitte detalje bliver gennemanalyseret og endevendt så man mister helt pusten.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på at vi stræber og stræber, alt skal være så godt, alt skal være som den og den træner siger, man skal hellige sig en retningslinie og så skal man pinedød følge den.
Men ærlig talt - tror I hesten har læst alle bøgerne? Så længe den har mad, vand, artsfæller, tørt leje, læ, skygge, tryghed, mulighed for fysisk udfoldelse og gerne masser af kontakt, omsorg og brug - så tror jeg godt nok den er ligeglad med om man rider efter Kyra K, Claus Hempling, Søren skovfidus, Jullerup færgeby eller Monty Roberts principper, så længe den ikke lider overlast.
Og jeg ved godt at nogle heste rent faktisk lider overlast, men langt størstedelen af de heste der efter nogens øjne bliver redet forkert, de er mere robuste end som så.
Mvh
Winnie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uha da da |
|
|
bare min hest overlever. Den kan ikke gå til bidet, eller noget som helst andet. Men hun er alletiders lille skovturshest. Det kan være hun lever højt på det weestern ridning hun lærte for 5-6 år siden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg rider |
Tine85 |
19-07-2006 17:18 |
|
jeg rider som jeg rider og hesten går som den går...sådan er det bare 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhh... |
Jean39 |
19-07-2006 17:18 |
|
...så må jeg vist hellere stoppe mit skovtursridning med det vuns...de arme heste, det vil sige at jeg i 30 år systematisk har ødelagt gu' ved hvor mange heste ...det er jeg da godt nok ked af  Jeg har nu ellers på fornemmelsen at hestene er gladere på en skovtur end at ride rundt og rundt og rundt på en ridebane, men det er nok bare fordi jeg er gladere for en tur i skoven  Men dæleme nej, om jeg vil stoppe bare fordi nogle "kloge" mener at det DE gør er det rigtige...gad egentlig vide om de også startede som professionelle den allerførste dag?
Hilsen Jeanette.....der ikke prøver at være som alle andre Medlem af: Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub: DHPV
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gå til bidet hele tiden |
|
|
gør min da bestemt heller ikke... jeg burde nok også være stoppet for lang tid siden, hvis hesten skulle gå med ja undskyld men "snotten krøllet sammen" (det der på dansk svarer til at hesten går i holdning) min bingomand går aldrig til bidet på vores laaange skridtture i skoven. og heller ikke når jeg skridter for og af efter en god omgang dressur på banen...
mvh. ida Rosenborg dressage
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uhauha |
|
|
Jeg rider vist temmelig dårligt. Har ikke modtaget undervisning(andet en højst 5 timer) de sidste 10 år. Mest fordi alt det der korrekte, keder mig voldsomt. Min hest går ikke til biddet, jeg har aldrig fat i hende. Sjosker bare rundt i skoven mere eller mindre elefant med løse tøjler, og benene flyvende til alle sider. Jeg tror egentlig ikke det generer Ozora synderligt, da hun aldrig har oplevet andet, den arme stakkel. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lad os gøre vores bedste... |
|
|
En klog mand har sagt: "Jeg giver langt mere snor til den lille bonde, som hvis hest går med for lange hove og forkert tilpasset seletøj. Så længe manden skal overleve på den stakkels hest. Det er hans eneste overlevelse og måske hans eneste mulighed at gøre tingene på. Jeg kan dog ikke tåle at folk ride deres heste forkert, med forkert tilpasset seletøj og manglende pasning, så længe de gør det for sjov." Vi ALLE her i landet rider for sjov, altså vores overlevelse beror ikke på vores heste. Og det er i sig selv en rigtig god grund til at forsøge at gøre det så rigtigt som muligt. For mig er der ingen undskyldning for ikke at passe sine dyr efter bedste kunnen. Så kan nogen være mere vidende og mere kompetente end andre. Selv er jeg ikke en kanon rytter, men jeg vil og kan af den grund forsøge at passe og tilpasse livet for mine heste bedst muligt. Det er muligt nogen mener jeg ikke bør side på en hest, men jeg gør det alligevel og forsøger at gøre det så godt jeg kan...mere kan vi vel ikke gøre.
Velsignet er det menneske, som har gjort sig fortjent til en gammel hunds kærlighed.
Barokrytteriet Opstaldning Barefoot Nevada western sadel i sort købes !!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bestemt ikke |
|
|
Jeg rider ikke konstant hesten til biddet - det har jeg hverken lyst til eller føler at hesten har behov for. Jeg har selv kun ungheste pt. (3-års og 4-års) så vi laver foreløbig ikke så meget andet end at tøffe rundt på må og få og opleve noget, der kan gøre deres psyke stærkere - samtidig med at hesten får opbygget en eller anden form for kondi  Jeg låner en tidligere konkurrencehest af en som også bare er hyggerytter og har to heste til formålet - vi er enige om en ting som måske ikke hele DKs rytterstab kan nikke genkendende til: Dressur er nødvendigt for at hesten bliver en lækker skovturshest Og det er dét der er formålet med den ugentlige sandkassetur og de samlende og blødgørende øvelser - det gør hesten til en super ridehest; behagelig at sidde på og under hjælperne. Så... Jeg rider ikke dressur for dressurens skyld, men kun for at forbedre min hests ridelighed så jeg kan få nogle endnu bedre terrænture på bæstet  Og nej, Karina, jeg lægger med vilje heller ikke ridebilleder af mig selv herind på HN. For det første ser mange ud til at have et problem med bl.a. islænderrytteres opstilling (ja, jeg rider også mine haflingere som islændere - dog uden krav om tölt ) og for det andet så er jeg laaangt fra fejlfri. Til gengæld går langt de fleste heste afslappet, når jeg sidder på dem. Selvom mine fødder stikker fremefter og ud til siden og tøjlen ikke er nær "stram nok" i manges øjne Deraf konkluderer jeg, at kræene nok ikke tager skade after all 
Mange hilsner fra Sine (med hafferne Havanna & Aslan) Shit happens! ... I just try not to step in it Learning seriously affects your brain -aau.dk Bomløs sadel købes!! Skriv og fortæl hvad du har
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| miin jack |
Sanne Petersen |
19-07-2006 21:36 |
|
kan qodt gå til biddet, men bruqer det kun på den 4kantede sandkasse(ridebanen). På tur skal VI slappe af, oq det er jo ikk hyqqeliqt oq sidde oq bruqe alle siqne kræfter på at få hesten til at qå med nakken nede, oq jeq tror heller ikk det er specielt hyqqiliqt for hesten, oq skulle kiqqe ned, når den skal holde øje med hvor den rider.. -men 6 men.. det er altså helt klart en forskel, når man ridder på en hest der kan gå til biddet, oq komme fremad med ryqqen, end at ridde på en hest, der ikk kan på ridebanen..
Dressursadel til pony på 138,5, araberblanding´, købes.. Send billede med i e-mail. Sanne@dlgmail.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er altid uheldig... |
Linda B |
19-07-2006 22:11 |
|
Som overskriften siger, er jeg altid pisse uheldig.  Min hest blev halt, og så siger dyrlægen "Fan..." at jeg skal ride ham korrekt til biddet, med ben og krop perfekt osv. Desuden skal jeg ride i perfekt balance og rigtig diagonal.  Så jeg fandt en part der kunne det gylle, og holder mig til dejlige rideture i naturen.  For søren da...Jeg kan altså ikke ride perfekt, langtfra...  Men Fasse kan gå pænt, og hans part rider ham "korrekt" GAB... Hi hi, jeg "gider" ikke lære det, så de to kan for min skyld da starte stævner og det hele, men 3 gange i ugen, finder jeg western sadlen frem...og fiser ud i naturen og hygger..  Han blev såmænd rengående inden jeg fandt en ordentlig part, så ved snart ikke...og har ikke været halt siden... Så han falder forhåbentligt ikke om med mig ude i skoven, når han fiser rundt uden at gå til biddet..  Men gør han det, skal jeg nok skrive og bede jer alle stoppe med at ride, GRINER... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor er jeg lettet! :0) |
Karina(Islænderfan) |
19-07-2006 22:21 |
|
Jeg må sige at jeg er lettet over at høre jeg ikke er en uddød race.  At der rent faktisk stadig findes folk der "bare" sadler op og rider en skovtur uden at tænke over hver eneste bevægelse man laver skal være perfekt.  Hvor er det dejligt i findes endnu! Ikke dermed sagt at jeg er ligeglad med mine heste og bare sidder som en sæk kartofler. Jeg gør bestemt hvad jeg kan for at genere hesten mindst muligt når den skal bevæge sig.  Med venlig hilsen Karina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det gør min ! |
|
|
 Nej men jeg forsøger, rider mest i sankassen... Jeg er også en af de onde, der bruger pisk, spore og elastikker... Karina(Islænderfan)kan du nu bevise det du har skrevet. Ikke dermed sagt at jeg er ligeglad med mine heste og bare sidder som en sæk kartofler. 
OLDENBORG KAN OG VIL(tror jeg) Og nu med pintmoor-stutteri. Det der er perfekt for dig, er ikke nødvendigvis rigtigt for andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
Tjaa, robin gik ikke til bidet fra begyndelsen, og han kunne heller ikke ride venstre-galop.. MEN JEG FORTSATTE MED AT RIDE HAM, selvom folk sagde; hvor får du tolmodigheden fra? er du ikke træt af ham? knald ham en!! OSV. NEJ!! han går til biddet nu, og kan ride den anden galop, men jeg fortsatte da ikke for at lære ham det, men fordi jeg nød at ride den lille umiglige teenager, som i virkeligheden slet ikke var umulig, han trængte bare til en fast hånd.. jeg elsker en HURTIG ukoncentreret galop tur i marken, eller en hyggelig skridttur i skoven, på løse tøjler og bare slappe af, og det gørt han også.. bare ærgeligt jeg skal sige farvel til ham, elsker den lille fyr 
<3 Robin <3 Elsker dig! Welsh cob, dejlige heste !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan sagtens genkende |
|
|
Jeg kan sagtens genkende det, som Karina skriver. Det vigtigste omkring vores elskede heste må være, at vi har det rart sammen med dem, og de har det rart sammen med os. Hvordan man så end motionerer dem er vel irrelevant. For mit eget vedkommende har jeg en hest, som skal gå shows, og derfor er jeg seriøs med min træning. Jeg varierer den med skovture, arbejde fra jorden og banearbejde for at holde gnisten oppe hos os begge to. Min hest får dog ikke lov til at hygge sig hele tiden i skoven - jeg rider øvelser i skoven, men hun får også lov til at skridte for lange, løse tøjler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| solospanjolo |
|
|
skriver det jeg tænkte. Nej jeg forventer ikke at alle rider perfekt, at de har perfekt sadeltøj, at deres heste bliver passet på den 100% korrekte måde. Men jeg forventer at ryttere/hestefolk gør det bedste de magter for deres heste. At de rider dem på hestenes præmisser, at de interessere sig for at deres heste har seletøj som ikke genere hesten, at hesten bliver passet så den ikke bliver syg. Der er stor forskel på at man kommer med et velment råd og til at "kræve" at hesten skal have perfekt sadel på (ex). Så måske er jeg bare naiv, at jeg går udfra at vi alle er interesseret i at vores heste skal have det bedst muligt..og det har intet at gøre med at hesten skal gå til biddet, have en stübben sadel på ryggen og smed hver 4. uge. Det er et spørgsmål om at gøre sit bedste udfra sine forudsætninger...og stadig være så voksen at lytte til andres og sine egne erfaringer. -Og lærer af dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til biddet |
Mette Moesby |
20-07-2006 08:37 |
|
Jeg forsøger så vidt muligt altid at ride Tøffe til biddet (men ikke samlet), når vi rider tur, dog ikke i skridt, hvor han får lov at slappe af og strække sig. Det gør jeg fordi jeg ellers vil have en stiv grisepassende hest, som låser så forfærdeligt i nakke og hals. Jeg har fået meget undervisning af Rikke Brandt de sidste par måneder og det har hjulpet gevaldigt. Nu er det faktisk sjovt at ride tur, fordi jeg har en blød og bøjelig hest, i modsætning til før hvor han bare stivede i halsen og slog over i noget pas-agtigt noget, hver gang jeg forsøgte at korrigere ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh ja - jeg kender det godt |
|
|
Jeg får mange "velmente" gode råd af og til når jeg kommer i stalden - for jeg skal da pinedød bare se at komme på ryggen af krikken og RIDE! Eller også skal jeg pinedød se at få longeret noget mere med indspændinger!  Eller - eller - eller ... Jeg lå nu ellers under for den fejlopfattelse at det var min pony - og at så længe han bliver fodret, passet og plejet som heste nu engang skal (Han kommer jo både på fold i mange timer hver dag, får ordentligt foder og bliver puslet og nusset dagligt samt han får dyrlæge og smed og hvad vi ellers har når det er nødvendigt) så har han det nok egentlig ganske glimrende. Men nej - han skal satme ud og bestille noget - HVER DAG for ellers så får han jo ondt i musklerne det lille pus... (Hmm, mig bekendt så har muskler godt af 48 timers restitutionstid hvis man træner hårdt  ) Og så er longearbejde jo altså ikke longearbejde hvis ikke krikken er snøret ind forfra og bagfra åbenbart ...  Her vil jeg undlade at indføje at jeg ofte har oplevet hvordan nogle af de her kloge mennesker har gjort sig ih og åh så kloge på min bekostning - altimens deres egne kameler har stået halte, med ondt i ryggen eller andet sygdom/skade ...  (En hest der trænes til MB risikerer naturligvis skader som alle andre sportsfolk - og sådan er det - men indse nu bare at jeg aldrig kommer til at ride en MB - og slet ikke på Monty!) Bortset fra det så har jeg enkelte gange indsat billeder på opslag og billeder - og der er stort set aldrig en der har kommenteret min ridestil  Og det er ved gud ikke fordi jeg er verdens bedste rytter som det fx. tydeligt ses i den seneste billedtråd her: www.heste-nettet.dk/fo...72/408872/
/Trine T =) What We Do in Life Echoes in Eternity
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Velfærd |
JulieTaylor |
20-07-2006 08:57 |
|
Dyrevelfærd er jo ikke KUN om hesten kommer på fold, om den får noget godt foder og om den bliver kløet i panden og hvisket i øret. Hestens basis-stressniveau afhænger af hvordan den har det med den person, som håndterer den. Derfor er det vigtigt, at man stræber efter at ride korrekt. For "korrekt" ridning betyder, at man giver hesten nogle signaler, den kan reagere rigtigt på hver gang, så den til enhver tid kan undgå at blive trukket i munden eller losset i siden. For at ride korrekt skal man kunne sidde korrekt, og det kræver en korrekt tilpasset sadel (eller evt. ingen sadel). Hvis man således sidder stille og lige i den rigtige sadel (eller uden sadel), og indvirker med god timing og præcision, vil éns hest af sig selv sænke hovedet og slappe af. Så har man hverken brug for sporer eller hjælpetøjler eller pisk. Jeg sidder ikke ude under bøgetræerne og terper dressur. Men jeg stræber efter at sidde centreret og stille på min hest, så jeg ikke generer den. Det er efter min mening det mindste, jeg kan gøre for den. Jeg får også mine kvalitetssadler stoppet af en rigtig sadelmager, og fordi min sadel passer og jeg sidder stille, går min hest af sig selv i holdning  Hvis jeg møder en rytter i skoven, som rider i en dårligt tilpasset sadel, ikke kan finde ud af at indvirke korrekt, sidder skævt, har brug for både pisk og sporer i skoven og tilmed har iført hesten en hjælpetøjle... ja så indrømmer jeg gerne, at så korser jeg mig, og har ondt af hesten. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dejligt indlæg... |
|
|
hvor er jeg dog glad for det her indlæg... for jeg har det på præcis samme måde... når jeg ridder gå hesten da heller ikke altid samlet... tvært imod... nu kommer det nok også lidt an på hesten... red engang på en der tog biddet hvis man ikke hele tiden arbejdede med biddet i trav og galop... men han kunne godt skriddes for lange tøjler, hvis ikke han først havde travet... men til sidst kunne han da rides for lange tøjler i alle tre gangarter...for mig er det altså lige så vigtigt at hesten kan gå for lange tøjler, som at den kan gå samlet... og denne hest var enda også tungerækker... og straks var jeg en dum rytter der tvang hesten til at gå til biddet... slemme slemme mig... (han havde gjort det i al den tid jeg havde kendt ham og han gjorde det ligegyldigt hvor løse tøjlerne var) synes generalt at ridesporten er blevet alt for hysterisk... og jeg kan nogle gange blive helt flov over at tilhøre racen af ridepiger... for vi kan være noget så onde... det er altså kun en hest... selvfølgelig skal den behandles og passes efter bedste ævne... men det bliver ikke en bedre hest af at alt dens udstyr er i en bestemt farve... og en blandingshest er ikke nødvendigvis en dårligere hest end en renracet hest... det gælder jo om at vælge en hest der passer til de ambitioner man selv har som rytter... og jeg kan ikke se nogen grund til at man skal købe en hest til flere hundrede tusinde hvis man bare vil ride en stille og rolig tur i skoven
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm er ikke helt med?? |
|
|
nu har jeg læst indlæggene i denne tråd og jeg undrer mig lidt. Er det oprindelige indlæg ikke et oprør imod at man skal ride sin hest korrekt og at det er ok at bruge indspændingstøjler, sporer, pisk osv?? Jeg er helt enig i, at der er alt for mange der har mere i munden end i benene og at mange tager sig selv alt for højtideligt!! og når de så sætter sig op på deres hest, ja så råber og skriger de og det ser alt andet end godt ud. Men men men jeg er bestemt ikke enig i, at det er ok at ride i en dårligt tilpasset sadel og ej heller synes jeg sporer og pisk og alverdens mærkelige indspændingstøjler er gode eller for den sags skyld nødvendige. Nu er jeg bestemt ikke selv verdens bedste rytter og bliver det aldrig, men jeg gør hvad jeg kan for at skabe et godt forhold til min hest. Jeg synes det er super dejligt at læse alle de indlæg med ture i skoven og ridning for hyggens skyld, for jeg kender alt for mange der aldrig bruger tid på hesten andet end når de sidder på ryggen af den og flår i tøjlerne. så til alle jer, der som mig synes at hesten er et vidunderligt dyr som er som skabt til hygge og skønne ture i skoven, på banen over spring og med en western sadel på ryggen; god tur!!! 
har fundet drømmehesten...han er bare dejlig!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jammmen |
Eva L/Lullari |
20-07-2006 09:25 |
|
jeg er da overbevist om som andre herinde, at vi alle gør det bedste, som vi har lært for, at vi og hesten sammen skal have det godt. Dog kan det være ganske godt at få et bette råd i ny og næ, men hvis det er stortset hver eneste dag folk kommer og siger, hvordan man skal gøre tingene, så ville jeg flegne totalt. Det kunne reelt være at man osse kunne lære noget og man bliver aldrig for gammel til at lære. Jeg er dog blevet en del mere seriøs det sidste år efter min overgang til islænder. Vi rider da en del af tiden til biddet, da han skal bruge sin ryg noget mere samt vi laver øvelser i terrænet, men Buller mener ridebanen er noget "hesteguden" har opfundet på en dårlig dag for at straffe en lille sortbroget som ham, så det sker måske 2 gange om måneden at vi bruger den. Dog er det da osse tit at jeg tager en tur uden sadel og i hackamore, hvor vi bare hygge. Det kommer an på hvad jeg gider den pågældende dag og evt hvad vi har lavet dagen før. Gider vi ikke lave noget så skridter vi tit hjem og tømmer skabene for gammelt brød og lader nabens unger få en skridttur ude på vejen  Hilsen Eva L med Lullari fra Lille Skivehus
Dejlige Jack Russell hvalpe sælges født 11. april - kontakt mig for telefonnummer/mail
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Leidesdorff |
|
|
Jeg tror oprøret er at så mange mennesker har SÅ travlt med hvad man nu vælger at gøre med sin hest - eller ikke at gøre med sin hest. Der er forskel på en dårligt tilpasset sadel og på en som Karina siger det en sadel der måske ikke sidder som man syntes er 100% korrekt. Fx ligger min egen sadel bestemt ikke "korrekt" - hvis man vel at mærke måler ud fra en målestok der hedder "engelske sadler" - fordi min er bomløs. Den ligner godt nok en "rigtig" sadel - men ligger altså lidt længere fremme - og det må den gerne da der ikke er noget der kan genere hesten i den. Der er også mange mennesker der ikke er klar over at der er stor forskel på hvordan en springsadel skal ligge vs. en dressursadel - og det kan man så bruge mange indlæg på at forsvare når man har vist et billede af nuttebassen på Opslag og billeder. Sporer og pisk er altså ikke beregnet til at mishandle hesten med - sporer _ER_ en nødvendighed hvis man vil ride dressur på banerne fordi det er et krav i reglementet. Og en pisk kan være et rigtigt godt værktøj til at dirigere hesten med. Fx. bruger jeg longepisk når jeg longerer da den måde jeg vælger at holde den på viser hesten hvad jeg ønsker af ham  Og en pisk kan også være et værktøj til at dirigere hestens bevægelser fra ryggen. Man KAN mishandle hesten med begge dele - men det kommer altså an på hånden/benet der styrer værktøjet. Heste i det store hele bliver altså heller ikke ødelagt af ikke at gå i holdning/til bidddet. Det er alså muligt at få muskler på hesten uden at den bliver krøllet sammen. Desuden er der jo forskel på hvad hesten skal anvendes til - kravene er ikke de samme for en hest der skal kunne holde til en tur i skoven vs. en hest der skal gå middelsvær dressur. Men der er mange der ikke ser længere end til hvad de selv anvender deres hest til - og det er vist mest det Karina opponerer imod ... (Det er i hvert fald det JEG opponerer imod  )
/Trine T =) What We Do in Life Echoes in Eternity
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Leidesdorff |
Karina(Islænderfan) |
20-07-2006 10:50 |
|
Nej nej, jeg er bestemt IKKE imod at man rider sin heste korrekt. Og mht indspændingstøjler af diverse slags ejer jeg ingen og har aldrig haft nogen, så jeg aner ikke hvordan de skal bruges. Jeg har heller aldrig ejet et par sporer, men dem der rider med sporer skal da ha lov til det så længe de ikke bliver misbrugt. Mit indlæg skal ikke forståes sådan at jeg syntes man skal skide det hele en hatfuld og ride fuldstændig elendigt. Det skal forståes sådan at jeg syntes det efterhånden er blevet FOR hysterisk mange steder, og den mindste lille forkert bevægelse og så råber folk op om at man ikke holder hænderne på højkant, og man kigger på hestens nakke, eller dens ben osv osv. Det er helt fint hvis man selv har bedt om alle de kommentarer, men når folk f eks sætter et billed ind at nu har de hygge redet lidt på deres hest, og se lige de par billeder der blev taget, ja så forventer mange at de sidder med samme nøjagtighed som de proffesionelle? Ellers skal de dælme helst stræbe efter det hver eneste ridetur, for vi er forpligtet til at yde vores bedste HVER tur. Men kan glæden ikke forsvinde ved ridningen hvis man skal være så ambitiøs hver gang? Og det jeg ville med det, er at høre om man nu osse er så slem fordi man ikke lige træner seriøst men er hygge skovturs rytter? Jeg syntes faktisk det er en ok debat at tag op, for vi rider jo alle mere eller mindre godt/skidt, og nogle er gode til det ene og nogle til det andet. Med venlig hilsen Karina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Handler... |
|
|
det mon i bund og grund ikke bare om at det altid er meget lettere at se fejl hos andre (for eks. på billeder her på HN)? Jeg kunne da også godt sidde og hælde vand ud af ørerne i diverse billedindlæg hvor "hesten går for meget på forparten", "går for bybt" eller lignende, men da jeg langt fra selv er den perfekte rytter så afholder jeg mig fra det  Jeg syntes det er fint at man herinde kan få hjælp og råd når man har problemer, men nogle gange går det lidt for vidt sådan at man kan risikere at blive bandlyst pga det ene eller det andet som "det godt kunne se ud til" på et billede. Det syntes jeg er synd... Selv rider jeg meget sjældent, men når jeg gør er det uden sporer, pisk, hjælpe tøjler eller andet. Jeg er af den opfattelse at disse midler er til folk som i forvejen godt kan ride deres heste korrekt uden, således at hjælpemidlerne ikke bliver brugt forkert. Det kan da godt være det er forkert. Nå, men for lige at besvare dit spørgsmål Karina, så nej; jeg rider skam ikke altid min hest korrekt til biddet (og grunden er at jeg ikke "bare" kan, men jeg øver mig da..) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| karina |
|
|
jeg synes du har helt ret i, at der er for meget navle pilleri og jeg synes også at hyggen tit forsvinder til fordel for alt det fine og korrekte og det hele skal helst udføres iklædt kyra K. Jeg bliver ofte set skævt til når jeg kommer i mine gamle ridebukser og grimme klodsede gummistøvler, men jeg arb med heste hver da hele dagen og gider altså ikke købe en tshirt til 600 kr som så er færdig en uge efter. er jeg en dårlig rytter af den grund?? Nææ vel. så jeg giver dig ret. det er efterhånden for snobbet og løftet pegerfinger til jeg gider være med mere. så lad os holde sammen, os der bare elsker vores heste og en dejlig tur om det så er i sandkasssen eller i vild galop over markerne. 
har fundet drømmehesten...han er bare dejlig!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa... |
Moni |
20-07-2006 11:13 |
|
Karina(Islænderfan) : Er fuldstændig enig med dig 
Nu med hjemmeside klik her Ejer af: 1 hund, 3 katte, 2 kaniner og ca. 15 fisk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi hygger os |
Haurholm |
20-07-2006 12:27 |
|
Jeg rider et sted hvor vi kan hygge os sammen alle sammen vi rider tit i skoven i store flokke hvor det mest går ud på at hygge, snakke, synge og være sammen heste og ryttere vi har også ofte hestevognene med. selvfølgelig kan man godt samle sin hest op og ride den til bidet men der bliver ikke kigget skævt til en fordi man ikke gør det. Husk nu på at ingen kan før de har lært det, jeg nægter at tro på at der er nogen der, har kunne ride dres hest "pærfekt" fra første dag. jeg rider selv min unghest og har selv tilredet ham, med undervisning en gang om ugen, og det er da først efter 2 måneder at han begyndte at ligge sig ned. hvilket kan stadig ikke behøver i galopen da det skal være sjovt. I skoven samler jeg ham kun en gang i mellem da det også skal være sjovt og hyggeligt for os begge. alt respækt for dem der ikke gider at ride dressur. Men jeg nyder at have en mere smidig hest. Jeg tror faktisk at det værste er hvis man ikke nyder at ride når man er der, f.eks. hvis man har en hest man i grund og bund er bange for så går det ofte ud over hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum |
|
|
Hvad folk gør, når de rider tur, må de selv om, men hvis nogen starter en tråd med dressurbilleder, som de beder os kommentere, så vil jeg f... have lov til at påpege, at hesten kigger stjerner, går bag lod, ikke træder op i sit eget spor eller at sadlen ligger helt ad h... til!!! Hvad skulle jeg ellers skrive? "Det ser skide godt ud, søde", når hesten ser ud som om den hellere ville være død? Jeg har intet imod sporer og pisk, de kan være en udmærket hjælp, når de bruges korrekt, og det kan dårligt bedømmes udfra et par billeder. Hjælpetøjler tilgengæld hører ingen steder hjemme i ridningen, så er det dælme ikke længere dressur! Så er det tvang, og det har i min verden intet med dressur at gøre! Den rigtige chambon kan bruges til longering, men hører ingen steder hjemme i ridningen, ligesom elastikchambonen burde forbydes ved lov, den trækker hesten i munden og bringer den på forparten (se tråd om hjælpetøjler, indlæg fra Julie Taylor). Glidetøjlen har jeg et lidt ambivalent forhold til, den eneste jeg til dato har set anvende den korrekt er Susan Kjærgård, så jeg er principielt imod den, blot ikke i hænderne på Susan! Selvfølgelig er vi alle på forskellige niveauer, og man kan ikke forvente at se en perfekt samlet hest, hver gang der bliver vist dressurbilleder frem, men der må være en grænse for galskaben. Bliver der fremvist en stakkels krikke med sænket ryg og næsen tvunget ind af en elastikchambon og dertil en sadel, som på sigt kommer til at invalidere det stakkels kræ, så vil jeg den ondelyneme have lov til at påpege det for trådens ejermand!!! Jeg er ikke perfekt, og min hest går ikke til biddet på ethvert tidspunkt jeg sidder på den, men jeg sørger for at holde min viden opdateret så jeg ikke skader den mere end højst nødvendigt, når jeg nu engang insisterer på at ride den. Sadlen er alfa og omega, og i min verden må man lade være med at have hest, hvis man ikke har råd til at købe ordentligt sadeltøj til krikken. (Ordentligt sadeltøj er ikke nødvendigvis dyre mærkevarer, men det skal d... passe). Jeg anser mig selv for at være semi-seriøs dressurrytter. Jeg rider på LA-MB plan og vil gerne noget med min ridning. Jeg rider dressur 3-4 gange om ugen, for det fungerer min hest bedst med. Når jeg rider dressur, er hesten til biddet i en eller anden form (samlet eller frem-og-ned), medmindre jeg skridter for lange tøjler. Resten af tiden går med springning (1 x ugtl.) og turridning. Der må han have knolden lige hvor det passer ham, blot han er i balance og lytter efter min signaler. Jeg kan også godt nappe en halv time i ridehuset i grime og tæktove og uden sadel, hvor vi bare tosser rundt og pjatter, men jeg kalder det ikke dressur, for hesten går ikke til biddet... Så nej, min hest går ikke til biddet hele tiden, men hvis jeg viser dressurbilleder frem, så gør den! Apropos de grønne gummistøvler: sådan et par var mit foretrukne ridefodtøj i en lang periode, og stor var sorgens dag, da de ikke kunne mere! De blev straks erstattet af et tilsvarende par...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad er ... |
Jean39 |
20-07-2006 13:36 |
|
...hestens præmisser? Er det at skridte, trave, galoppere en alsidig tur i skoven, ved stranden eller på små veje med hovedet, halsen og ryggen i den holdning der nu er naturlig for den? Eller er det at rende rundt i cirkler og firkanter på det samme underlag med hovedet, halsen og ryggen i en oplært og tiltvunget holdning? ...jeg spørger bare, jeg er jo ikke hest...men jeg kan godt se hvor hesten viser mest livsglæde 
Hilsen Jeanette.....der ikke prøver at være som alle andre Medlem af: Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub: DHPV
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum |
|
|
Jean: nu behøver man ikke nødvendigvis tvinge en hest til at gå dressur. Sådan som min hest holder hovedet i naturlig holdning, går den faktisk moderat frem-og ned allerede. Jeg skal bare tage en anelse kontakt på tøjlen og skubbe en smule på bagenden af kræet, så er ryggen løftet og bagbenene under hesten. Det vil jeg ikke kalde en "oplært og tiltvunget" form! At folk ikke finder dressur nødvendig eller interessant, må de selv om. Sålænge de ikke skader deres hest med det de foretager sig, er jeg for så vidt bedøvende ligeglad. Bare fordi man rider dressur, betyder det jo ikke, at man ALDRIG rider tur. Jeg gør det ca. halvdelen af tiden, for at glæde min hest og selv få en slapper. Har min hest haft en længere pause fra dressuren, begynder han at trække mod dressurbanen, og når jeg går i gang igen, er han meget koncentreret og omhyggelig. Det er vel ikke fordi han hader det?  Hvis vi skal se på, hvor hesten viser mest livsglæde, så gør min det, når han er på fold og når han springer, men jeg kan jo ikke nøjes med at springe. Jeg ville ærlig talt heller ikke kunne nøjes med at ride tur og springe. Dressuren gør det uendeligt meget nemmere for hesten at komme igennem en springbane, skuldrene skal være på plads, temposkift iorden, balancen iorden og changementerne gør livet noget nemmere for både hest og rytter. Disse ting ville min hest ikke kunne, hvis jeg ikke red dressur. Så faktisk gør dressuren hans glæde ved springningen større... Er dressuren så ikke på hans præmisser??? Iøvrigt: hvis du tror, at den brug af ryg og overlinje, som tilstræbes i dressuren, er noget, man tvinger hesten til, og som den ikke har godt af, så ved du ærlig talt ikke ret meget om dressur eller hestens anatomi/biomekanik...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hyppe |
|
|
går aldrig til biddet, for hun har ikke lært det da vi udelukkende tuller afsted som vi har lyst på ture... jeg har (7,9,13) aldrig haft en skade på hende, hvor min veninde lige har købt en hest til 20 tusind, og hun har problemer hele tiden på trods af hendes seriøse ridning på banen osv. osv... Så ja...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stinedoctor... |
Jean39 |
20-07-2006 14:36 |
|
...jeg ved bare at hvis nogen forsøger at rette min ryg som DE synes den skal sidde...så får jeg allerhelvedes ondt... Så ligeledes vil jeg mene at hvis man tvinger/oplærer hesten til at gå i en bestemt holdning så kan det være ubehageligt for den...når den fra naturen ikke altid går rundt sådan, er der nok en grund til det. Hvis dressur og al den nye viden om korrekte holdninger virkelig var så anatomisk korrekt, hvorfor er der så mange heste der har ondt i ryggen? Og ja, jeg er ond i sulet fordi jeg selv har ondt i ryggen fordi jeg har været ude og svømme som nogle mener er så godt...bare ikke for mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jean39 |
|
|
Jeg hedder ikke "doctor"! I dressur forsøger man ikke at rette ryggen til at "sidde" på en bestemt måde. Man lærer hesten at bære sig selv (og rytteren) med rygmusklerne i stedet for med rygraden, det kan du vel ikke mene er skadeligt? Det må du da vide, du som selv har dårlig ryg, at det gælder om at have en stærk og smidig muskulatur i ryggen og maven... Arbejder man udfra en bestemt holdning i dressuren, er der noget man har helt misforstået. At hesten er til biddet, er en tilstand i hele kroppen, ikke kun i hovede og hals, men uvidende kan oftest kun se, hvad der sker med hoved og hals, når en hest går til biddet. Grunden til de mange dårlige rygge kan du finde i folks uvidenhed. Dårlige sadler, hjælpetøjler, forkert udført dressur, hvor hesten bliver krøllet sammen fortil istedet for at række sig frem og ned, eller går med sænket ryg. Når et princip bliver ukorrekt udført, kan det give problemer, uanset hvad det er vi taler om. Dårligt udført dressur er skidt for hesten, men det skal den korrekte dressur vel ikke klandres for. Hvis jeg har svært ved at tale kinesisk, og en kineser misforstår mig, fordi jeg ikke taler ordentligt, (jeg kommer til at fornærme hans mor istedet for at spørge hvad klokken er, og han klapper mig en på kassen) er det vel ikke det kinesiske sprogs skyld? At der er skidte udøvere af en teknik, gør ikke teknikken dårlig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er det ... |
Jean39 |
20-07-2006 16:17 |
|
...nok bedre at jeg holder mig til den mere uskadelige skovtursridning...for jeg skulle da nødig komme til at ødelægge en hest da jeg er så uvidende ...eller skal man kalde det "dressur på fjolleniveau"...hvad pokker...et sted skal man vel starte...eller har du aldrig, heller ikke som nybegynder, bumpet rundt og trukket hesten i munden? Der må være en sand skare af vidundervoksne der som vidunderbørn var professionelle også da de satte sig op på en hest første gang...heldigt for jer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Savage Garden! |
*$uper Tino* |
20-07-2006 19:39 |
|
Er spørgsmålet ikke bare om man har lyst til det ene eller det andet? Som stævnerytter kan jeg ikke se meningen i at ride tur hver og hver anden dag, en hyggerytter har det vel omvendt. Men at hesten går dressur behøver jo ikke være tvunget. Har hesten ørerne fremme er det vel er tegn på, at den er tilfreds? Hvis hesten søger naturligt frem og ned og er let at ride (bøje), smidig etc., så er det vel er tegn på, at den er let ridelig og derved har lyst til at tage den udfordring den bliver stillet, op...? - hvis I forstår? Er hesten modvillig vil jeg næsten garantere, at den ikke et let, svævende og smidig, og eftersom jeg kender mange der er lette og yderst smidige, så kan jeg ikke tro at disse heste alle hader at gå sandkasseridning?
Hilsen *$uper Tino*, Labsebaby & Darren Hayes I believe in Karma, what you give is what you get returned I believe you can't appreciate real love 'til you've been burned - Savage Garden Darren H. & Daniel J.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| !!! |
Maibritj |
20-07-2006 19:59 |
|
når jeg er iskoven starter jeg det første kvarter med at ride seriøst, så gir jeg hesten løse tøjler, og så rider den der ud af.. men holder med dig.. jeg tror også jeg vil blive kritiseret MEGET hvis jeg satte billeder ind imens jeg red.. puhhh ikk det kønneste syn, men hestene går rimeligt pænt, og de hygger sig da også lidt.. ISÆR når de får deres vilje... hihi.
Fjordheste er også dressurheste..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bump bump |
|
|
Jean39: jo du kan tro jeg har både bumpet hesten i ryggen og trukket den i munden, men jeg kaldte det ikke dressur! I bumpe-trække fasen, skal man bare lære at sidde på hesten uden at genere den, man skal ikke forsøge at påvirke den synderligt andet end retning, tempo, gangart. Hvis man ikke selv kan holde balancen, er der ikke store chancer for at man kan få hesten i balance. Jeg var ikke nogen vidunderrytter som barn, ej heller er jeg nogen vidunderrytter nu, men jeg suger viden til mig, tænker over tingene, prøver af, kasserer med rund hånd og tager ALDRIG noget for gode varer, blot fordi det kommer fra en berider fx. Min krop vil ikke altid udføre det, som jeg vil, men jeg har grundtanken bag, og når noget mislykkes, så ved jeg at det var min egen skyld og ikke hestens... I mine øjne er du uvidende på lige det her punkt, det afslører dine udtalelser om ryggen navnlig. Hele humlen i dressur er jo at lære hesten at bruge sin ryg så fornuftigt som muligt for at skåne sig selv. Jeg finder din udtalelse meget kategorisk, og den klassificerer jo nærmest alle dressurryttere som hestemishandlere. Jeg er enig i, at nogle ryttere tangerer dennne kategori, men det er sgu da dem, som ikke har sat sig ordentligt ind i sagerne eller tror de kan en hel masse uden i virkeligheden at kunne en skid. Hvis du finder størst glæde ved turridning, er det da glimrende! Jeg ser da hellere at folk gør det, de er glade for og gode til, end de mosler rundt i noget de egentlig ikke har helt styr på og måske heller ikke engang lyst til...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Niks ... |
|
|
ikke altid. Sådan gør jeg: Når jeg rider dressur, ja så forlanger jeg at hesten samler sig, men den få da pauser hvor den lige for lov til at strække sig. Når jeg springer, kun hvis jeg har brug for det samler jeg den kort. På tur er det helt og holdent ham der bestemmer rute og fart (stort set ) Samler ham aldrig i skoven. Der har han fri, og det har jeg også ... Mht dem den kommenterer billeder ... man kan måske godt komme med en korrekt kommentar uden at man selv er verdensmester. Jeg kan da f.eks godt se hvis en hest går mere eller mindre korrekt. Det er ikke det samme som at jeg altid gør alt til ug kryds og slange, men generelt undlader jeg at kommentere de indlæg. Er sgu lidt svært at bedømme et snapshot, nemmere med en helhed (læs: live)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|