Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Kontanthjælp=hest??
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 10:25

Hejsa!

Nu har jeg jo fuldt en del af de debatter der har været, mht. at være på kontanthjælp eller lignende - i hvert fald uden arbejde - med støtte fra det offentlige og have hest samtidigt.

- Og det mig en gåde hvordan det kan hænge sammen...

Jeg har selv en god løn, og synes ikke at jeg skal vende hver en krone, men skal selvfølgelig priotere min penge og ikke bare købe løs - derfor kan jeg undres over at der er flere herinde der har op til flere heste, og som samtidigt er på en eller anden form for hjælp fra det offentlige. Hvordan hænger det sammen??

Jeg kender ikke folks grund til at få hjælp fra det offentlige, og det er også op til folk selv, om de vil fortælle dette - men jeg vil gerne vide hvordan det er muligt at få det hele til at kunne hænge sammen i det daglige.

Håber der er nogle der kan hjælpe mig med at opklare dette.

Christina

2-årig DV hoppe med dressur afstamning søges.........

0
0
Svar på denne tråd

heste...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 10:37

jeg forstår det heller ikke altid...men de der har det sån,må være super godt til at spare og prioritere...

vi kender folk med børn der stort set ikke tjener det vilde...men der er næsten ingen græsnser for hvad deres penge røkker til...

selv mangler vi ikke noget...og vi har ingen børn...så jeg har tit svært ved at forstå hvordan de gør det...

Der findes KUN en ped.....og det er IKKE et fortolkningsspørgsmål...

0
0
Svar på denne tråd

Hemmeligheden
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 10:47

Den vil jeg sgi også gerne kende

Nu er jeg ikke på kontanthjælp, men, har da været 1 år på barsel med dagpenge - der skulle man da også lige tænke sig om engang imellem. Men, gemalen hiver jo stadig en fin løn hjem, alligevel er der da ikke råd til hvad som helst.

Så - jeg forstår heller ikke hvordan man kan få tingene til at hænge sammen med kontanthjælp og heste...

Jeg mener, vi skal da stramme balderne hvis der kommer en stor dyrlæge regning engang imellem, og det sker jo desværre...

Christel
Den 30. april 2006 mistede vi vores dejlige hoppe,Luna,og hendes føl. Hvil i fred.

Tremmeseng med hæve/sænke side købes. Hvid - max pris 500 kr.

0
0
Svar på denne tråd

penge...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 10:51

Det er vel det samme som dem der har en fed topgearet bil..

Og jeg forstår heller ikke hvor pengene kommer fra..

Måske skylder de så mange at de får alt betalt..??

Jeg mener faktisk der er noget med at du ikke må eje hvis du er på f.eks. bistand.

M.V.H. Riderlykke

Der er 2 ting som dyreejer:

Enten så vil man det, eller også vil man det ikke..

Dressursadel købes. Se her

Boks søges i Odense SV/S. Kig her

Se min hjemmeside HER

0
0
Svar på denne tråd

Kontanthjælp
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 10:52

jeg er på kontanthjælp - levede ganske glimrende som vikar, og regnede ´på daværende tidspunkt med fastansættelse der ikke blev til noget. Dog vil jeg ikke af med min hest fordi jeg ikk har råd til den nu - det vil min mor heldigvis ikke. Jeg har faktisk ikke pengene til det, bla. fordi jeg osse har to steder jeg oven i betaler af. Alle mine penge går til regninger og min hest. Jeg ahr ikke penge til andet selvom han står billigt. Jeg indkøber selv alt og pt. til forholdene bliver bedre giver jeg 200 kr pr mdr.

Min mor holder rø*en oppe på mig. Men som sagt vil hun heller ikke have at han skal videre så hun gør det ganske frivilligt. Ikke at jeg er stolt af det.

Jeg sender og sender og sender ansøgninger. gennemsnitlig - når ellers der er nok jobs/steder til det 6 om dagen 5 dage i ugen!

Et af mine problemer er erfaring - det får jeg ikke hvis ingen ansætter mig. 2 har ikke kørekort - det får jeg heller ikke hvis ingen ansætter mig så jeg får penge til det. Det er de to største begrundelser for ikke at ansætte mig.

Nu venter jeg så på svar fra et nyt vikar selskab som jeg forhåbenligt får arbejde ved. Gerne fast. De siger da alle at chancerne er gode. Det håber jeg så de er, så jeg igen kan komme videre. Blive gladere, få et bedre liv, igen klare mig selv økonomisk mv.

Jeg ynder ikke at modtage fra det iffentlige af mange grunde. Dels de mange ting man hører om "folk som os" - dels fordi kommunerne ikke er så hammer venlige når det kommer til stykket, dels fordi man stort set ingen rettigheder har og jeg kunne blive ved.

Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket eller hadet, intet midt i mellem

0
0
Svar på denne tråd

økonomi
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 10:57

Jeg er så i den situation, at jeg studerer på 5. år på universitetet, og i al denne tid har haft hest. Jeg har så arbejdet væsentligt mere end mine studiekammerater ved siden af studiet (20-25 t/ugen), så det har selvfølgelig gået ud over mit studie til tider. Jeg har i alle disse år brugt et par tusinder pr. måned på min hest (budgetteret med 2500 i budgettet) Når jeg har betalt husleje og hest har jeg mange måneder haft ca 500 kroner til mig selv til resten af måneden. Det gir sig selv at min gæld derfor stille og roligt er vokset i takt med min uddannelse. Så har jeg til gengæld aldrig brugt særlig mange penge på tøj og lignende til mig selv.

Nu er jeg næsten færdig med mit speciale og bor sammen med min kæreste, så om meget kort tid skal jeg for første gang i mit liv prøve at have overskud på kontoen. Jeg glæder mig:-)

Jeg har hele tiden forsikret mig så jeg var sikker på at kunne betale, hvis hesten blev syg og sådan, da jeg ikke ville stå i en situation, hvor jeg ikke havde råd til at behandle hesten.

Jeg tror at det spiller meget ind at jeg hele tiden har vidst, at det kun var på kort sigt, at jeg skulle være på røven. Var det en langsigtet løsning, hvor jeg ikke var sikker på at jeg nogensinde ville stige i indkomstgrupperne, tror jeg ikke jeg havde kunne vende 25-ørerne så godt:-)

Hej fra Anne

0
0
Svar på denne tråd

Christina..
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 10:59

Hvis du har fulgt de andre debatter om emnet,hvorfor pokker stiller du så det selv samme spørgsmål igen??

Så har du jo fået dit svar..

Jeg forstår simpelhent ikke folks nysgerrighed..

Det kommer da ingen andre ved,hvordan folk får det til at løbe rundt,lige som det heller ikke kommer kontanthjælpsmodtagerne ved,hvordan en med arbejde for det til at løbe rundt..

Så hvad retfærdiggøre jeres nysgerrighed??

0
0
Svar på denne tråd

Glamour..
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 11:03

Det KUNNE jo være at vi kunne få nogle gode tip Og personligt vil jeg have lov at være nysgerrig, det ligger bare til min natur.

Der kan jo være mange årsager til at man er tvunget på kontanthjælp, det er trods alt ikke alle der gør det frivilligt!

Stute: Dejligt at du har en familie der vil hjælpe indtil du er kommet godt på fode igen

Christel
Den 30. april 2006 mistede vi vores dejlige hoppe,Luna,og hendes føl. Hvil i fred.

Tremmeseng med hæve/sænke side købes. Hvid - max pris 500 kr.

0
0
Svar på denne tråd

glamour
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 11:08
folk kan jo lade være med at svare hvis de ikke mener det kommer andre ved...og du kan jo lade være med at læse det hvis du ikke kan holde det ud...

0
0
Svar på denne tråd

Dejligt med svar
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 13:02

Jeg synes det er dejligt med alle jeres svar, og ikke mindst at jeg ikke er den eneste der tænker over hvordan tingene kan hænge sammen..

Stute: Dejligt at høre at din mor hjælper dig - jeg kan godt se at det er en svær situtation at være i, og håber at du snart kommer igang med at arbejde. Hvilke jobs søger du?

Anne: Tillykke med din snart overstået uddannelse Glæd dig til den første løn tikker ind på kontoen, det varmer! Jeg har selv læst i nogle år, og det er virkelig lykken når man kan se at det giver pote.

Glamour: Hvad der retfærdiggøre min nysgerrighed, tja - jeg er bare nysgerrig - det er vel ikke forbudt... - eller er det??

Til alle jer andre - tak for jeres indlæg

Christina

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 20:24

...jeg er jo så en af dem der tidligere har kunnet få det til at virke fint nok.

Når man er over 25 år får man jo hele 7000 kr ca udbetalt hver mdr i kontanthjælp og hvis man ikke kan leve godt på det ja så ved jeg ikke hvad.

Jeg havde altid penge da jeg var på "røven" og havde kun udgifter samlet for max 4000 kr om mdr...incl hest.

Knabstruppere forever !!
0
0
Svar på denne tråd

plethesten(nins88)
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 21:07

Citat fra plethesten(nins88):

Når man er over 25 år får man jo hele 7000 kr ca udbetalt hver mdr i kontanthjælp og hvis man ikke kan leve godt på det ja så ved jeg ikke hvad.

/Citat slut

Gør man det? Så meget? Jeg har været på kontanthjælp on/off i mange år nu, og jeg har ALDRIG haft så meget ubetalt, end ikke inkl. boligydelse.

En person over 25 år, som ikke er forsørger, får 8749 kr. FØR skat. Hvis man har ca. 7000 kr. udbetalt, er det fordi man af en eller anden grund har et meget højt fradrag.

Jeg får helt præcist 6399 kr. udbealt, plus 324 kr. i boligydelse. Dette er det højeste, jeg nogensinde har fået udbetalt i kontanthjælp.

Leve godt af det? Jada, hvis der ikke er husleje, el, telefon, transport og div. andre faste udgifter ud over mad og toiletartikler, ja, så kan man leve godt af det!

Din opfattelse af at være på kontanthjælp er ikke særligt realistisk.

Det er muligt, du har kunne klare alt inkl. hest for 4000 kr. om måneden, men så har du heller ikke haft en husleje på min. 2500 kr, elregning, licens, telefon, indboforsikring, transport, og hvad der ellers måtte komme til af udgifter.

I en kort periode kan man gode leve uden tv, telefon, internet, bo på et billigt værelse, og leve af pasta med tomatkethup. Men når ens situation ikke ændrer sig, og heller ikke har udsigt til det, vil man gerne deltage bare en lille smule i livet omkring én, dvs. have telefon, internet, se tv, og have sin egen (leje) lejlighed, mv., samt af og til spise bare nogenlunde sundt og varieret - så godt som det nu kan lade sig gøre for 250-300 kr. om ugen.

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Metrik.
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 21:19

Jeg undrer mig også, har gjort det længe, og er kommet frem til, at folk på kontanthjælp med hest må høre under en eller af følgende kategorier:

- Har hesten opstaldet gratis eller næsten gratis, så der kun er få udgifter til foder, smed, mv.

- Får økonomisk hjælp af forældre, kæreste eller andre, ud over kontanthjælp og boligydelse.

- Sort arbejde. Måske ikke 30 timers sort arbejde om ugen, men lidt sort rengøring, børnepasning eller udmugning hist og pist.

- Bor gratis eller næsten gratis, og betaler intet eller meget lidt for mad, vask, tolietartikler og div. andet.

- Gammel opsparing, som er taget ud af banken eller står på forældes-/andens konto, i køkkenskabet eller i madrassen.

Hvis man har en husleje på max 1500 om måneden, så kan det godt løbe rundt med hest på kontanthjælp. Er ens husleje på 3000+ - som selv mange 1-værelses (leje)lejligheder (ikke ungdomsboliger) koster i månedelig husleje - så er der ikke meget tilbage at holde hest for når de faste udgifter og mad er betalt, medmindre et, eller flere, af de ovennænvte punkter bliver anvendt.

Tina

0
0
Svar på denne tråd

prioritering
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 21:38

Jeg er så en af den, der ganske ufrivilligt er på supplerende kontanthjælp. Jeg arbejder som vikar og tjener lige akkurat så meget, at kommunen ikke skal hjælpe mig med kontanthjælp hver måned. Derfor er det alligevel rart at have støtten, hvis der en måned er lavvande på vikarjobs.

Selvom jeg så tjener en smule mere end kontanthjælp (måske 500 - 1000 kr) kan jeg kun med en lille overskud hver måned, få det hele til at løbe rundt.

Hvis jeg sparede lidt mere hist og her kunne jeg få et større overskud på bundlinien hver måned, men slet ikke nok til, hvad det ville koste mig at have hest i kbh-området.

og kommer der store uforudsete udgifter (som tandlægeregninger der er himmelhøje) så er min økonomi bombet tilbate til tiden med minus på kontoen allerede inden den første.

Men ud fra det jeg herved kan komme frem til, må det være et prioritetsspørgsmål. For havde jeg ikke internet, licens, telefon, forsikringer, tandlæger så ville jeg måske have råd til en hest.

Anne

min hjemmeside
- Nu med billeder af Københavner ridtet

"Vi kan ikke holdes ansvarlig for vore følelser.
Kun hvordan vi vælger at reagere på dem."
0
0
Svar på denne tråd

Kontanthjælp
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 09:59

Tina: Hvis du har ret mht. at der er mange der arbejder sort ved siden af, så bliver jeg da en lille smule harm!!

Jeg synes det er okay at være på kontanthjælp, hvis der ikke er andre udveje, og hvis det er for en kort periode (midlertidigt), men at udnytte det, det synes jeg ikke er særlig fedt! Ikke så meget fordi at det så også er mig der er med til at betale, men mere fordi det da er en super dårlig retning at komme i.

Nu skal til ikke lyde som om at jeg er dybt naiv og ikke ved at sådan noget foregår, men hvis det er for at få mere fritid og arbejde når det lige passer og man har lyst, så er det da en skæv løbebane at komme ind på...synes jeg...

Kontanthjælp kan man vel kun få, hvis man ikke kan få arbejde - eller som supplering til en ikke ret mange timers stilling - er det ikke rigtigt eller er jeg galt på den?? Hvor skelner man mellem bistand og kontanthjælp??

0
0
Svar på denne tråd

Christina..
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 10:15

Bistandshjælp og kontanthjælp er det samme..

0
0
Svar på denne tråd

metirk...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 10:16
der er vist ikke noget der hedder bistand mere...det hedder kontanthjælp det hele tror jeg...

0
0
Svar på denne tråd

okay...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 10:18

Okay sikke en forvirring Tak for hjælpen

0
0
Svar på denne tråd

kontankthjælp
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 10:32

Hvis man har råd til at have hest på SU, har man vel også råd til at have hest på kontanthjælp.

Det kommer jo an på hvordan man priotere sine penge.

Man vælger jo selv om man vil bruge sine penge på sin hobby, eller på at gå i byen i weekenden, købe tøj o.lign. eller sidde på bænken og drikke sin kontanthjælp op.

0
0
Svar på denne tråd

Metrik + StineNordahl
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 14:39

Metrik: Der kan være andre årsager til, at man får langvarig kontanthjælp, end midlertidig arbejdsløshed eller "dovenskab". Så er der pension og fleksjob, men det tager MEGET lang tid at komme hele møllen igennem, fra de første mange sygedage har meldt sig, og til man står med bevillingen på pension/fleksjob.

Mange på langvarig kontanthjælp arbejder sort af nød. Det er ikke "rigtige jobs", og det er ikke mere end nogle få timer om ugen. Der er altså ikke tale om, at folk på langvarig kontanthjælp arbejder 37 timer om ugen sort. Hvis de gør det, bør det klart meldes til deres kommune.

Jeg tror man først kan forstå folks valg, når man selv er derude, at der er 100 kr. tilbage pr. uge til mad, tolietartikler og div., når de faste udgifter (husleje, el, telefon, transport, licenc, forsikring) er betalt og man oven i købet har prioriteret, hvem der skal have penge i "denne måned", og hvem der ikke skal. Der er _ingen_ hjælp at hente hos sin kommune, ud over besked om, at så må man finde noget billigere at bo i, men det løser jo ikke problemet i "denne måned". ;)

Selv er jeg i en situation, hvor jeg gerne vil ud på arbejdsmarkedet, men simpelthen ikke har evnen til at fastholde jobbet pga et usynligt handicap. Jeg når at fylde 32 år, før der er en afgørelse om, hvorvidt jeg er egnet til et fleksjob. Pt er jeg i arbejdsprøvning, og de dage der ikke er for meget mylder i hovedet kommer jeg fint afsted og passer mit arbejde, men de dage hvor jeg er tre timer om at gå i bad og tage tøj på, og yderligere 3-4 timer går førend jeg kommer ud af døren, da kan jeg selvsagt ikke passe mit arbejde...

Det er altså de færreste på kontanthjælp der har valgt det pga, at de så får mere fritid til hest og andre fornøjelser!

StineNordahl: Det er ikke udelukkende et prioriteringsspørgsmål når man har "egen bolig" og alle de udgifter der følger med dette. På kontanthjælp og egen (leje)lejlighed, er det stærkt begrænset hvor meget der er tilbage, når faste udgifter + mad og toiletartikler er betalt. Det drejer sig om et par hundrede kroner tilovers til sin hobby, ligegyldigt om dette er perlesyning på højt plan, eller om det er hesten der skal betales til.

Når man møder folk med dyre hobbyer og "egen bolig", på kontanthjælp, som siger, at de sagtens kan få det til at løbe rundt, så viser det sig altid når de er blevet gået på klingen, at de enten har haft lidt sort arbejde for at få det til at løbe rundt, eller de på en eller anden måde har fået økonomisk støtte af familie, kæreste, venner til at få det til at løbe rundt, ligegyldigt om det har været "mors mad + madpakke" nogle gange om ugen, eller mere direkte støtte/hjælp.

Men ellers, ja, kan folk få HEST + SU til at løbe rundt, så kan de også få KONTANTHJÆLP + HEST til at løbe rundt - hvad enten de har fået støtte på den ene eller den anden måde (fx gratis staldplads), og hvad enten de bor gratis eller næsten gratis eller ej.

Og så er vi altså mange, der ikke drikker vores kontanthjælp op, og som ikke går i byen, ej heller bruger penge på andre fornøjelser, og som stadig ikke har råd til at holde hest på kontanthjælp, hvor meget i vores liv med "egen bolig" vi end omprioriterer. ;)

0
0
Svar på denne tråd

Tina...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 16:49

Anne

min hjemmeside
- Nu med billeder af Københavner ridtet

"Vi kan ikke holdes ansvarlig for vore følelser.
Kun hvordan vi vælger at reagere på dem."
0
0
Svar på denne tråd

Tina...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 18:35

Tak for forklaringen, dit indlæg sætter helt klart en anden vinkel på tingene, når det er på sådanne grundlag at man modtager kontant hjælp kan jeg sagtens se fornuften i det

Håber at det kommer til at fungere for dig med din arbejdsprøvning.

Jeg kan godt forstille mig at det er et prioteringsspørgsmål, hvad man vælger at bruge sine penge til, og alle jeres indlæg har nok også ændret mit syn på hvem der får kontanthjælp, og hvordan de vælger at priotere.

Tak

Christina

0
0
Svar på denne tråd

bummelumme
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 21:18

jeg smider da gerne mit regnestykke ud igen så I kan se at man som ung udeboende under 25 ikke har nogen penge faktisk...

Jeg får udbetalt 4600 ,- pr. måned i kontanthjælp (jeg er langtidssygemeldt men de vil ikke smide mig i revalideringsafsnittet endnu f'ør jeg er færdig med min behandling på Psyk.)

nå men som følger:

4600,- udbetalt

362,- i boligsikring

huslejen ligger på 3267,- inkl. varme/el og vand samt kabeltv.

376,- ryger i en kuvert hver måned til min internetregning

1000,- går til mad/toiletartikler/tobak osv.

så er der helt prøcist:

319,- kr tilbage og de penge går til foder til øglerne plus grus...

SÅ NEJ det kan så absolut IKKE lade sig gøre at have hest for mit vedkommende uanset hvor jeg sparer henne...

~ Shetter ~
×××
Herning og omegn
(Klik på ovenstående tekst)
0
0
Svar på denne tråd

jeg er en af
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 21:34

dem som er på kontanthjælp og har heste...

Jeg er så heldig at have hestene hjemme :-) og så har jeg hestene med min søster så vi er to om at betale alle udgifter :-)

jeg er desværre på kontanthjælp pga sygdom :-( men er nu blevet godkendt til flexjob :-) så kommer der da lidt flere penge i kassen .

Vi har altid haft hestene hjemme hos min mor :-) og for et par år siden valgte jeg så at flytte hjem til min mor sammen med mine to piger på 3 og 11 år ..

Vi var jo her hjemme hver dag for at se til hestene,vi to kun hjem for at sove i lejligheden...

det er bare en kanon løsning for både mig og mine piger men også for min mor så kan vi hjælpe hinanden :-)

m.v.h

Mitzi

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider