Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvornår sys hesten blir straffet hårdt?
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 17:42

Jeg sys den blir straffet hårdt når den bliver pisket over benene når den ikk vil gå i venstre galop og den først lige er i gang med at lære det. Jo tak det har jeg nemlig været ude for, min gamle træner gjorde det mod min tidligere pony, vi var i gang med tilridningen (grundridning)så blev jeg gal i skralden og siden har jeg ikk fået undervisning af hende.. hvis i hørte smældet og så hvordan hesten vendet det hvide ud af øjnene så ville i ku forstå det.. kan slet ikk li sådan noget. øv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 gfhjgyj
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 19:07
det er sg da også for meget! jeg synes hård straf er hvor man tæver hesten, og hvis man har sporer på, hamrer dem ind i siden på den.. jeg synes det er ok med et lille dask i enden, men ikk at man slår den hårdt.. jeg bruger stemme så den ved hvad der er ok, og hva der ikk er.. altså jeg gør stemmen dyb og sådan, hvis der var nogle der ikk lige forstod det!

Lori my love and my best friend ever!<3

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar til indlæg
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 20:01

Jeg synes et lille dask med pisken er helt ok, naturligvis kun hvis hesten teer sig.

Da jeg red min pony til, lod jeg den lige ride forkert galop, de første par gange. Og hvis det er forkert galop, så sætter jeg dem i trav, og derefter galop.

Jeg er absolut imod folk der sparker deres heste, eller dem som slår dem i hovedet. Jeg mener det ok, hvis man slår hesten på halsen, hvis den har teet sig.

Jeg har det med at blive hidsig på min hest, når den ikke gider gå ned. (til biddet) Så man kan godt sige, jeg tager nogle hårde halve parader. Det er absolut ikke for, at gøre skade på hende. Jeg ved det nok er lidt groft, men når jeg kun tager 'tøse' halveparader, sker der ikke noget. Jo, hun tager hovedet endnu mere op.

Hesten bliver iøvrigt også straffet hårdt, hvis boksen ikke bliver muget, eller man ikke gider ud til den. Hvad jeg ikke kan forstå.

Jeg kan godt forstå du bliver irriteret/gal på din ridelære. Jeg vil sige jeg er endnu mere sart end du, jeg kan ikke tag hvis folk hiver/sparker det mindste til mine heste, når de rider på dem. Jeg hader faktisk når andre rider på mine heste.

Nåmen pøj pøj !


mvh. Lea


Glad ejer af Leopold, Amber, Adelaide og Kashmir. RIP. Kongfu <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 hephey
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 20:20

hende der red min hest før mig, hun flåede mango i munden lænede sig frem og klaskede ham i hovedet imens hun sparkede ham hvis han sprang forkert an... det resulterede selvfølgelig i at hver gang man sprang ham an i galop, slog han hovedet til bage og hoppede et par gange skrækslagen i luften... men nu efter at jeg bare har redet roligt videre når han er sprunget forkert an springer han næsten rigtigt an hver gang og gør det stille og roligt og holder hovedet der hvor han skal..


jeg mener at man godt må give et dask, hvis den er træls eller ikke høre efter, ligesom man godt kan tage en ordentlig halv parade hvis hesten ignorere de første..




Carina.

Mango-Min elskede DV'er. Nu military vinder.

Surprise- Min smukke ponyblanding.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen straf
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 07:56

Jeg synes ikke, at det acceptabelt at slå/straffe hesten fysisk Jeg har set mange ekspempler på, at ryttere i afmagt pisker, sparker og/eller slår deres heste, når de ikke makker ret. Man skal lige huske, at grunden til at hesten måske ikke lige gør som man vil have den til, kan skyldes en selv. Man giver måske ikke de rigtige signaler, og så forstår hesten altså ikke hvad den skal. Der kan også være situationer, hvor hesten spasser fuldstændig. Måske er den bange/forskrækket, og så er det igen forkert at straffe den. For den reagerer jo bare ud fra dens instinkt. Så jeg synes, at man skal lige tænke sig om 2 gange, inden man afstraffer hesten. Selvfølgelig skal den vide, at gør den noget forkert, så er det ikke okay. Men pisk, spark og tæv er ikke løsningen. Jeg bruger meget min stemme istedet, og det virker ret godt.


- Henriette -

0
0
Svar på denne tråd
 
 straffe
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 08:19

Man skal da overhovedet ikke straffe hesten på den måde. De ryttere der har brug for de metoder er som oftest, de dårlige ryttere, der ikke kan ride. Hvis man har brug for så grelle metoder, må det afgjort ligge i at man ikke magter at tilride en hest. En hest, der lærer at springe an ved at blive pisket over benet, kan da aldrig få lysten til at gøre det. Der er nogle ridelærer der synes det er ok. De lærer vores unger at det er ok men i min verden er man ikke kompetent ridelærer, hvis man ikke kan ride uden at mishandle. Derimod, bør berideres opgave være at lære rytterne at rose hesten og bruge hjælperne rigtigt.

Indlæreing foregår ved at hesten har tillid til rytteren. Man kan brug en pisk til at korigere ved at lægge pisken så hesten ved at det er det den skal, men da aldrig slå..

Man ser ofte ryttere ride rundt i ridehallen og sporrer, pisker eller river hesten i munden. Jamen hvis det er nødvendigt, så lær dog at ride istedet for. Det er ikke sejt at mishandle heste heller ikke når man rider.

Pisken bør kun bruges som en forlænget arm/ben til at korigere. Min datter slår aldrig med den, men bruger den ved at kilde Anton, så han evt. bruger bagparten mere eller for lige at vække ham. Og det er nok at kilde..

Det kan da bestemt heller ikke være en fornøjelse at ride, hvis man konstant skal slå, sporre eller rive hesten i munden.




Bimsemor

Mor til Maja og sponsor til Abstrakt Firfod

Besøg vores hjemmeside

www.123hjemmeside.dk/mabepe

Nu med sommerhusudlej. hvor du kan ta hesten med

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bimsemor
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 08:31

Bimsemor:


- Henriette -

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spore/pisk...
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 11:05

Jeg har aldrig redet en hest til nogensinde og kommer nok heller ikke til det...


I mine øjne er pisk og spore til som hjælpe midler, og de skal bruges som sådanne... Ikke uhæmmet eller bare på må og få... Hesten bliver ikke bange for pisken eller sporene, hvis rytteren forstår at bruge dem som de hjælpe midler de er...


Når det er sagt, ja så gør jeg nok lidt hvad hesten gør ved mig... Bider den mig, bider jeg igen, sparker den, sparker jeg... Det er det hestene gør ved hinanden... De prøver grænse af, og bliver sat på plads... Hvis ikke rytteren siger fra på en eller anden måde, bliver det hesten der bestemmer, og det er ikke alle heste der kan tåle det... Også er det at det kan blive farligt for rytteren...


Jeg mener at det er tydeligt at se på hesten om man er gået over stregen men sine straffe... De heste der bliver bange for pisken eller sporene er dem der ikke har forstået deres straffe...


For at tage den ene af mine heste som eksempel: Han kan være rigtig streng... Nogen gange løber han fra mig på folden... Det er ikke så meget det at han løber, men hvis jeg holder fast, ja så får jeg et bagben eller to... Han har brækket tre ribben på min mor to gange... Hvis det er et barn der går med ham, kunne han remme hovedet... Så han skal bare ikke løbe!.. Derfor får han én med pisken, hvis han gør det... En er heldigvis nok... Jeg ved at det ikke er for meget, fordi jeg kan klø ham over hele kroppen med pisken, mellem øjnene hvis det skulle klø dér...


Med det jeg har skrevet mener jeg selvfølgelig ikke at det er ok at tæve sin hest... Det er ikke iorden at tæve nogen, hverken dyr eller mennesker... Men jeg går ind for at bruge de hjælpe midler der er til rådighed med omtanke...


Perle...
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider