Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Er varme hove tegn på forfangenhed?
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 23:47

Hjælp!

Er helt i vildrede her en søndag aften!!!

Min pony var på springtur natten til igår og guderne må vide hvor længe de har været væk. Et eller andet sted mellem kl 00.30 og kl 10. Og guderne må vide hvor mange kornmarker de har boltret sig i.

Jeg var naturligvis temmelig bekymret for om de kunne have forædt sig i en masse korn på markerne og ringede til dyrlægen som mente at vi skulle vente og se tiden lidt an.

Her for en halv time siden var jeg så nede og tjekke til dem og min ponys ene forhov og pibe var temmelig varm men ingen tegn på halthed eller andre symptomer på forfangenhed. Jeg ringer selvfølgelig igen fluks til dyrlægen som siger at vi skal vente og se tiden an til imorgen.

Er der efter jeres mening grund til bekymring og burde jeg ringe efter en anden dyrlæge? Kan en varm forhov være tegn på forfangenhed når der ikke er andre symptomer? Og har det nogen betydning om jeg venter og ser tiden an til imorgen? Er helt forvirret...


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja det kan det
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 23:51

Ja en varm forhov kan være starten.


Kan du finde ud af at tage hans puls? Jeg kan ikke huske præcis hvad den må være, men jeg kan hurtig finde ud af det.


Hvad er hans tempatur?


Jeg har mistet min elskede hoppe på den bekostning, så jeg ville helt klart ringe en gang for meget end for lidt, og hvis jeg ikke bliver taget seriøst det 1 sted, så ville jeg ringe til det næste.



Under alle omstændigheder, synes jeg du skal begynde at køle hans forben ned, og smide ham i boks. Det er ikke nemt at få en akut forfangen hest i boks når den dårligt kan gå, og en enkelt nat skader ikke hvis det ikke er det.




Den ene kat fører bare en anden med sig.

Ernest Hemingway


0
0
Svar på denne tråd
 
 Varme hove
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 23:54

Jeg har haft en pony som blev utrolig nemt forfangen, og i det sekund hun havde varme hove smækkede jeg hende på jordfold for så var det et sikkert tegn på at forfangenheden var ved at komme igen.


Når hun blev taget fra foder og græs i det "sekund" jeg opdagede de varme hove, og hun så blev sultet lidt, og til tider fik noget medicin (Ikke spørge hvad!), så gik det i sig selv igen.


Men når din så har været på sådan en springtur, så vil jeg ikke kunne sige det :/




Rollo
I don't go looking for trouble. Trouble usually finds me...


Alme'ti Z, Eln La Fame, Rollo, Marie, Chanell & Uffe
- I er savnet og elsket!


***Junior grill-træf d. 8. Juli hos Rollo***

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er ikke helt sikker
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 23:59
på hvad du skal gøre, men jeg vil da mene at din dyrlæge ved hvad han/hun taler om, det skal en dyrlæge jo vide...
Det du kan gøre, er at fjerne al foder, hvis ikke det allerede er gjort. Så evt. køle hoven/benet ned, og så bare vente til i morgen.

Håber det bedste for dig, held og lykke

Hectoria

"If you don't design your own life plan, chances are you'll fall into someone else's plan. And guess what they may have planned for you? Not much."Jim Rohn
0
0
Svar på denne tråd
 
 varm hov..
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 00:02

En varm hov kan samtidig være ingenting.. Står hesten f.eks. i boksen vil hoven og et stykke op af benet jo blive varmet op af halm og hvad der ellers varmer boksgulvet..


Jeg ville som dyrlægen siger se tiden lidt an og så passe på med for meget mad de næste par dage...


De varme og hævede ben kan også komme hvis hesten har løbet rundt hele natten og måske lavet mere end den plejer på fold...





M.V.H. Riderlykke


Der er 2 ting som dyreejer:

Enten så vil man det, eller også vil man det ikke..


RYGKLAPPER #1


Se min hjemmeside HER



0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til jer
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 00:03
Hun går på jordfold nu og får kun halm og vand. Jeg er bange for at det vil gøre mere skade end gavn at tage hende ind i boksen, for hun vil højst sandsynligt køre op, idet hun ikke er vant til at stå i stalden alene. Kan jeg forvente at hun har feber hvis det er en begyndende forfangenhed? Har aldrig prøvet at tage pulsen på en hest så jeg ved ikke om jeg kan finde ud af det???
0
0
Svar på denne tråd
 
 dyrlæge...
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 00:08

Ved forfangenhed har hesten IKKE feber...

Det lærte jeg lige da min muligvis var forfanget i sidste uge..


Han havde nemlig feber og hævede ben og ville ikke gå - det viste sig at være overanstrengte muskler..



M.V.H. Riderlykke


Der er 2 ting som dyreejer:

Enten så vil man det, eller også vil man det ikke..


RYGKLAPPER #1


Se min hjemmeside HER



0
0
Svar på denne tråd
 
 Puls..
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 00:09

Feber kan være et tegn også.


Jeg er en skovl til at forklare, men vil alligevel prøve.


Tag pegefinger og langemand og læg dem mellem hoven og koden, ca. der hvor huden er tynd og meget blød.



Omkring 10-11 tallene skal den kunne findes.



Du skal tælle pulsslagene i 15 sek. og derefter gange dem med 4 for at få minuttet. Pulsen må være mellen 25-40 i minutet, helst midt i mellem disse.


Den ene kat fører bare en anden med sig.

Ernest Hemingway


0
0
Svar på denne tråd
 
 Feber.
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 00:11

Min stod altså med 40 i feber, da vi opdagede den akutte forfangenhed.


Hun var frisk kl 8 og intet at mærke på hende. Kl 10 lå hun ned og ville ikke gå, med 40 i feber og meget høj puls.


Den ene kat fører bare en anden med sig.

Ernest Hemingway


0
0
Svar på denne tråd
 
 Maria_R
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 00:14
Okay.. min dyrlæge sagde lige modsat den anden dag.. AT det i hvert fald ikke var forfangenhed når hesten havde 39,6 i feber.. Hmm..mærkeligt..


M.V.H. Riderlykke


Der er 2 ting som dyreejer:

Enten så vil man det, eller også vil man det ikke..


RYGKLAPPER #1


Se min hjemmeside HER



0
0
Svar på denne tråd
 
 Riderlykke
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 00:17

Jeg tror bare der er lige så stor uenighed omkring det som så meget andet ved sygdommen.


Men det burde registreres, alle symptomer som dyrlægerene kommer ud for og samles til evt. forskning.


Samt gøre tilgængeligt, for den almene hesteejer, der er jo ikke 2 tilfælde som er ens.


Den ene kat fører bare en anden med sig.

Ernest Hemingway


0
0
Svar på denne tråd
 
 dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 00:20

Det er jo sandt nok - delte meninger er der nok af ;)


Men jeg valgte at få taget blodprøve så alle svar stod klart mht. behandling osv.



M.V.H. Riderlykke


Der er 2 ting som dyreejer:

Enten så vil man det, eller også vil man det ikke..


RYGKLAPPER #1


Se min hjemmeside HER



0
0
Svar på denne tråd
 
 Riderlykke
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 00:23

Blodprøve? Kan de se forfangenhed i dem? Troede kun de kunne tjekke lever nyrer osv. om de fungerede. Ikke at de kunne se selve sygdomme i dem.


Blodprøverne på min viste kun at alt fungerede som det skulle, men hun var allergisk. (hvilket vi aldrig havde mærket noget til)


Min blev røngtnet i hovde og r*v. Puha den var dyr.




Den ene kat fører bare en anden med sig.

Ernest Hemingway


0
0
Svar på denne tråd
 
 blodprøve..
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 00:28

Jeg tror ikke man kan se forfangenhed i en blodprøve..


Men blodprøven viste at det var i musklerne der var reaktion. Han så hellerikke ud som en hest med forfanghed på den måde han stod osv. - så det var hurtigt udelukket efter lidt nærmere undersøgelse..



M.V.H. Riderlykke


Der er 2 ting som dyreejer:

Enten så vil man det, eller også vil man det ikke..


RYGKLAPPER #1


Se min hjemmeside HER



0
0
Svar på denne tråd
 
 Mie...^^
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 00:31

Håber i hvert fald at din hest er ok Mie..


Pøj pøj med det..


- Og god bedring hvis der skulle vise sig noget..



M.V.H. Riderlykke


Der er 2 ting som dyreejer:

Enten så vil man det, eller også vil man det ikke..


RYGKLAPPER #1


Se min hjemmeside HER



0
0
Svar på denne tråd
 
 Tilbagemelding
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 00:38

Temperatur 38,1 og puls i forbenet med den varme hov 36/min. så det må være ganske normalt...

Hvor er det skønt med jer her inde... her kan man lige få afløb for sine fustrationer og vildt paranoide tanker en søndag nat

0
0
Svar på denne tråd
 
 God nyhed.
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 00:39
Det var dejligt at høre.

Den ene kat fører bare en anden med sig.

Ernest Hemingway


0
0
Svar på denne tråd
 
 søvn...
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 00:41

Okay - så ser alt jo normalt ud...

- Så må du hellere se om du kan få nogle timers søvn



Det vil jeg i hvert fald se om jeg kan få - jeg er simpelthen så træt.. Min lille stakkels hund har haft meget dårlig mave i weekenden så har ikke turde sove ret længe ad gangen af frygt for sofa, tæpper osv..


Sov godt allesammen..



M.V.H. Riderlykke


Der er 2 ting som dyreejer:

Enten så vil man det, eller også vil man det ikke..


RYGKLAPPER #1


Se min hjemmeside HER



0
0
Svar på denne tråd
 
 Dyr og nattesøvn
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 00:44

Ja det er utroligt som de dyr kan spolere ens nattesøvn. Nogle var det nok nemmere hvis man ikke havde dem, men hold fast hvor ville livet være kedeligt...


God nat og sov godt... og tak for hjælpen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Symptomer...
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 00:50

Hejsa

I ridemærkebogen står der følgende om symptomerne på forfangenhed:


Hesten er stærkt halt og flytter sig kun nødigt, den forsøger at aflaste forbenene ved at træde langt ind under sig med bagbenene. Hesten KAN få feber og taber ædelysten. Hesten vil ikke træde tilbage.

Pia


Pandebånd og dækken sælges.
Se min præsentation.
...................

Ledige bokse ved Roskilde: www.heste-nettet.dk/lodge/90670/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vedr. Puls
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 05:03

Så er antal slag ikke så vigtigt, det man skal lægge mærke til, ar om der pludselig er hård og meget slående puls i forbenet, da den normalt er meget svag dernede..


Hestens puls er også noget tydligere, hvis den lige har løbet en tur...


En varm hov kan også indikere en hovbyld o.a.




Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris.


Medlem af DÅHM syd.


Forsk. ting sælges, se præs.




0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider