Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Maine Coon
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 14:01

Er der nogen som kan hjælpe mig med at finde et sted jeg kan få parret min Maine Coon kat. Hun er ægte Maine Coon med fine papirer og det hele, men da det er en jeg har fået foræret og ellers ikke kendte til rasen ved jeg ikke rigtigt hvordan man kommer igang, og i kontakt med nogen som har en hankat der kunne passe til hende. Jeg bor i Østbirk som ligger ca mellem Skanderborg og Horsens så ville selvfølgelig gerne finde nogen i nærheden...


Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 prøv at
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 14:30

gå ind på www.mainecoonklubben.dk og se hvad du kan finde af opdrættere...de vil sikkert gerne hjælpe dig...


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 14:48
Du skal bare lige huske at tænke på, om hun i tidernes morgen er købt som avlskat, eller kælekat. Det er nok ikke alle som er villige til at udlåne en fin hankat, til en ikke avls hunkat.

Jeg har selv to skønne Maine Coon piger. De er begge købt som kælekatte, hvilket jeg er utrolig ked af mht. den ene, men det er jo for sent nu.

Held og lykke med det hele! :)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Maine coon
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 14:51
Hvordan finder jeg ud af om det er en avlskat eller en kælekat, er det noget de skal godkendes til eller hvordan? Hun har som sagt fine papirer og er passet med vaccinationer, ormekur, lopper osv.
0
0
Svar på denne tråd
 
 ja det
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 14:55

er selvfølgelig vigtigt ellers går det ikke. Gik bare ud fra når hun skrev "pæne papirer og det hele" at det så var en avlskat... men god pointe



0
0
Svar på denne tråd
 
 Der skulle
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 14:55

meget gerne stå i hendes stamtavle om, hun er købt som kælekat eller avlskat. - Jeg har i mine stamtavler stående: Må ikke bruges til avl.


Men om man kan "købe" sig til at få det ændret, ved jeg faktisk ikke noget om...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Maine coon
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 15:03
Tak. Vil prøve at kigge i papirerne så inden jeg gør mere ved det. Kan selvfølgelig ikke finde dem lige nu da vi er i flytterod, typisk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Held og
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 15:05

lykke med det hele Tina C. :)

Hvem der bare kunne sende sin ene skønhed afsted til en lækker hanmis. *Suk*

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja held
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 15:30
og lykke Jeg selv har "deværre kun" en kælekat på 9 mdr. Og det er en hun, så jeg kan ikke hjælpe . Har heller ikke nerver til mere end den ene "killing" jeg har - for søren sådan en mainecoone er hyperaktiv...
0
0
Svar på denne tråd
 
 0000000
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 17:31

For at have en chance for at købe en parring skal du melde dig ind i en af de 4 klubber og søge stamnavn .


Hvor gammel er din kat?

Hvad hedder din kat og hvem er den efter ?




Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 22:24
Men man kan da ikke købe sig til, at få åbnet stamtavlen så katten må bruges til avl, kan man vel?
0
0
Svar på denne tråd
 
 amidale
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 22:42

I ngle tilfælde , hvis opdrætteren syntes det ok , for det er opdrætterer og KUN opdrætteren der kan åbne stamtavlen .




Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Avl på Maine coons
Forfatter: 
Dato:  20-05-2006 10:42

... er ikke sådan lige til.


Selvfølgelig kan du undersøge om hunkatten er en avlskat eller en kælekat hos den opdrætter der har avlet hende,-og du kan søge om at få åbnet hendes stamtavle til avl, hvis avler og du bliver enige om dette.


MEN alt i alt er dette ihværksat for at beskytte racen Maine Coon for at blive udvasket som race... af piratavl og tilfældige gadekryds. Man kan holde af denne beskyttelse eller ej,men Maine Coon- folk holder dette meget for øje.


Jeg har selv Katteri-navn, men avler ikke pt. Det er tilladt for "private" at avle èt kuld killinger uden stambogsnavn.


Ja,- hvis jeg var dig ville jeg købe mig en hun-kat der fra avlerens side er udvalgt/solgt til avl, hvis det er det du vil interesserer dig for, men avl er også interesse og indsigt for racen, så klø bare på... og meld dig ind i en Maine Coon klub og kig på nogle udstillinger og,- sidst men ikke mindst, tal med de folk der arbejder med denne dejlige race.


mvh. Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der forekommer
Forfatter: 
Dato:  20-05-2006 11:21
da ellers jævnligt Coonies som er en blanding med noget andet. Mit afdøde handyr, der var kastrart, var nemlig en blanding.

Et af de problemer der ofte opstår med racerene dyr er at de er svækket i forhold til dem som er en blanding. Kender en opdrætter som oplevede at hendes avls han dejsede om i haven som 4 års...
Der er nemlig desværre temmelig megen indavl.

C -som er vild med Coonies.

If you always do what interests you, then at least one person is pleased.
-Katherine Hepburn
0
0
Svar på denne tråd
 
 Trøller sez
Forfatter: 
Dato:  20-05-2006 11:28

:-* Born to be wild :-*

And theres nothing wrong with me

this is how I'm supposed to be


Trøller

0
0
Svar på denne tråd
 
 Céleste
Forfatter: 
Dato:  20-05-2006 15:10

Øhhh Céleste hvor meget ved du om indavl og opdræt af katte ???


Efter at have læst dit indlæg vil jeg vurdere at det er meget begrænset...


Jeg har nu i 5 år opdrættet maine coon og genkender ikke rigtigt det du skriver.. Selvfølgelig er der katte der dør tidligt af sygdom , men det gør krydsnings katte , huskatte og alle andre dyre arter da også..


Blev den døde han kat obduceret ??


Race katte er ikke mere sarte eller svækkede , hvad er det da for noget vås at skrive.




Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 øøøhm
Forfatter: 
Dato:  20-05-2006 21:35

hey hey


ja når nu der er et par eksperter herinde kunne jeg da godt tænke mig lidt hjælp...


jeg har en kat som er ca. 1 år gammel nu... hun skulle være halv maine coon og halv ??? det er faren der er maine coon og moren er vidst et eller andet korthåret men vidst ikke renracet...

min lille hunmis Fede Dorit var vidst ca. 9 uger gammel da jeg fik hende...


det er ikke fordi hun volder mig de store problemer eller noget men kunne godt tænke mig at finde ud af om hun har normal adfærd og om der måske kan være tvivl om ægtheden af faren som jeg aldrig har set...


vil gerne pointere at jeg vil være lige glad for hende selvom hendes far måske er af anden race...


ADFÆREN: ja hun vasker sig og så videre som alle andre normale katte... men hun render altid rundt og skriger som om hun mangler noget eller vil noget... hun er mere end normalt social, for eksempel, hvis jeg vil en tur til købmanden, kalder jeg på hende, og så går hun ved siden af mig hele vejen, venter mens jeg går ind og handler, og går ved siden af mig igen hele vejen hjem.. hun skal ikke lige ind og se i en fremmed have, og hvis hun alligevel en sjælden gang skal, så går hun i panik når jeg fortsætter hjemad... hun vil gerne lege og alt det normale... hun elsker at sidde på min skulder og se alt oppefra når jeg lige er væltet ind ad døren fra arbejde...

så altså er min kats adfærd normal???


UDSEENDE: ja hun er vel det man kalder semikorthåret... hun er i hvert fald ikke korthåret... hun har ikke en stiv pels... den er nærmest som pelsen hos en chinchilla, simpelthen så blød så man nogen gange ikke kan mærke at man rører hende, hun har med tiden udviklet et ret alvorligt ansigt som er meget smalt nederst ved mund og næse men lige før kinderne bliver det bredt, sådan pludseligt nærmest... altså har hun en meget trekantet ansigtsform... som killing var hendes ører alt alt alt for store til hendes hoved men det er udlignet med tiden... jeg synes hun er meget lille af en etårig at være, jeg vil gætte på hun vejer ca 2 kilo men hun er samtidig en smule tynd fordi hun har killinger der dier i øjeblikket.

så spørgsmålet er om hun sandsynligvis bare er lille af sin slags eller hvad... hun var trods alt den mindste i kuldet...


sidst men ikke mindst... hun har efter sin første løbetid fået killinger... først fik hun 3 en søndag hvor den ene døde mandag... så fik hun igen to om onsdagen hvor der døde i alt to så altså er der to overlevende en fra hvert kuld... ingen af dem er langhårede (ind til videre) og de virker ret normale...


så alle i eksperter... er min kat normal eller hvad... hun driver os som sgat til vanvid med sin jamren og skrigen på alle tider af døgnet men er ellers meget kærlig og let omgængelig samt meget social...


det er ikke fis jeg hedder altså Rytter til mellemnavn... og er så heldig at jeg lige har fået lov at ride to skønne heste... Rockson og Nijinsky..... MUMS.....
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Maria Rytter
Forfatter: 
Dato:  20-05-2006 21:54

...Vedr. adfærden,- ja så er den 100% normal for en Maine Coon, den er mere social og flok-agtig en den alm. kat... :)


En maine Coon deltager i ALT... kort sagt.


Det at hun græder og hyler, er fordi hun ikke er neutraliseret og det vil alle hunkatte gøre for at "hyle" en ny hankat til...


At hun har født over så mange dage kan være farligt for hende, idet fostre kan forgå/rådne i hende ligesom ikke forløste fosterhinder, -så efter en kompliseret fødsel bør en hunkat tjekkes af dyrlægen.


Hendes udseende er ikke korrekt som du beskriver det. Pelsen skal være fedtet og ikke floffy som en chinchilla,- og hovedet skal være firkantet. Det trekantet ansigt er mere som en skovkats... men alt det om standarter for racen kan du læst på hjemmesider der handler om racen...


Mvh. Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 0000000
Forfatter: 
Dato:  20-05-2006 21:57

Hvad er en normal kat ??


1 korthåret kat + 1 langhåret kat vil altid lave korthårede killinger , med mindre den korthårede kat bærer at langhårs gen , altså skal den have en langhåret forælder .


Man kan ikke udfra det du skriver afgøre om din kat's far er mco , men når din kat ikke er stambogs ført er det en huskat uanset om der er forfædre der var race katte .


Misforstå mig nu ikke , din kat er akkurat ligeså god som en racekat , men gør dine killinger den tjeneste at sælge dem som huskatte , da det er det de er og de nye ejere skulle nødig blive skuffede over at katten ikke udvikler lang pels , som mange desværre tror når der er mco , nfo eller anden langhåret kat i familien .






Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Maria..
Forfatter: 
Dato:  20-05-2006 22:02

Jeg var lige inde på din præsentation og se din kat , pæn kat men jeg ser overhovedet ingen træk som ligner maine coon'en .




Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-05-2006 23:24

Hm... hvis hun ik er sterilicert (staves) og du ikke har nogen planer om at starte på udstillinger m.m - så søg da på google eller noget (måske kig i den blå avis) det kan være, der er en, der har hankatten som kan bruges :)


Efter hvad jeg ved (har hørt) er der i dag ikke nogen der modtager/køber kælekat uden der er lavet så den ik kan få killinger eller lave dem for den sags skyld...


Lykke og held.




Mvh Connie

og fjordhesten Laban


Tjek www.aesel.dk :-)

og www.wmgalleri.webbyen.dk er bestemt også et besøg værd!!!


Hvis du altid gør, som du altid har gjort

vil du altid få, det du altid har fået.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tusse tak
Forfatter: 
Dato:  21-05-2006 00:47

ja det var heller ikke fordi jeg ønskede at bruge hende som avlskat eller noget som helst der er bare en eller to kattefolk der ikke tror på at hendes far er en maine coon... og bortset fra det så var hendes graviditet en svipser i det det var hendes første løbetid og jeg er så ked af at skulle give p-piller med chance for senere gener af det... jeg er i gang med at skrabe penge sammen til neutralisering... jeg ved godt at hun skriger når hun er i løbetid men det er en helt anden lyd, når hun ikke er i løbetid skriger hun som om hun mangler kontakt, men tro mig det gør hun ikke...


det generer ikke mig hun er korthåret for mit eneste krav til katten var at det skulle være en der blev stor og ikke var langhåret... hun er godt nok ikke så stor men man har da lov at håbe at hun vokser lidt endnu, og hun er ikke blevet langhåret...


tak for svarene, det er rart at vide at der er et par eksperter herinde hvis man har brug for hjælp...


og forresten med hensyn til hendes fødsel osv. killingerne er nu henholdsvis 4 uger og 3 uger og et par dage og moren har det fint der har på ingen måde været problemer med hende eller de to killinger der klarede det...



det er ikke fis jeg hedder altså Rytter til mellemnavn... og er så heldig at jeg lige har fået lov at ride to skønne heste... Rockson og Nijinsky..... MUMS.....
0
0
Svar på denne tråd
 
 Langhårs uden langhår
Forfatter: 
Dato:  21-05-2006 01:46
Det lykkedes faktisk os at få tre "imiterede persere" med en korthårs mor. De kan ses her:
heste-nettet.dk/forum/...41/368141/

Mine katte er også selvskabelige, og desværre har jeg pt to killinger, der er ved at vræle deres små hoveder af led, for de vil snakkes med. Moderen sidder bare og kigger på. Nogen katte snakker meget- andre ikke.

Jeg får også altid selskab i haven, hvor de er yderst interesserede i havearbejdet. Hvis jeg har været i byen og handle, så sidder der også gerne et par på vejen og venter på bussen, når jeg kommer hjem. De holder sig fra den rigtige vej, men venter et stykke nede af den sidevej, vi bor på.


Mvh xtiny
---

< MoLaUstEr > They call it PMS because "Mad Cow Disease" was already taken.

---
<t_SaBeR_t> Does your Army of Darkness have a dental plan?

bash.org


0
0
Svar på denne tråd
 
 Se min hankat
Forfatter: 
Dato:  21-05-2006 03:43

han er 1½ år og en rigtig stor lækker mis. Han har en ren stamtavle, men må ikke bruges til avl, så derfor kan der ikke komme stavtavle på hans efterkommere.


Snart bliver han kastareret, desværre, men det er det bedste for ham, da han rigtig er ved at drive mig til vanvid med hans syngeri for damerne, samt at han jagter min steriliserede hunkat.


min kære hankat vejer omtrent 6 - 7 kg nu og er jo stadig igang med at vokse. :D


Maine Coon katte er bare skønne



0
0
Svar på denne tråd
 
 Helle N
Forfatter: 
Dato:  21-05-2006 09:06

Helle N jeg fornemmer at du ikke helt har forstået hvad Må ikke anvendes til avl betyder , stemplet betyder katten må ikke anvendes til avl og det er hverken med eller uden stambogs føring af killingerne .

Hvis det er den du har fra Thunderball så vil jeg råde dig til at overholde det du har skrevet under på , jeg tror faktisk hun mener det..


Det er en kælekat du har købt , overhol den aftale eller snak med opdrætteren om du kan købe ham fri til avl .


Jeg læser dit indlæg som en annoncering af din hankat , jeg håber jeg misforstår dig..






Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Diana..
Forfatter: 
Dato:  21-05-2006 20:54

Slap dog af !! Hvad er der galt i at annoncere for en kat man er rigtig glad for ? Og nej jeg kunne da aldrig finde på at avle noget efter ham. Jeg bliver altså rigtig arrig over at du kan finde på at tro dette.


Jeg kender da godt reglerne for hvad jeg må og ikke må ! Han er stadig hankat, fordi det var meningen han skulle have et kuld sammen med en hunkat jeg også havde købt fra Inge, dette kunne ikke lade sig gøre, samt at han har kronisk tandkødsbetændelse, så styr dig venligst. Alt dette er aftalt med Inge.. så bland dig lige udenom !



0
0
Svar på denne tråd
 
 Helle N
Forfatter: 
Dato:  21-05-2006 21:23

Grunden til jeg misforstår dig er vel at tråden egentlig handler om en der gerne vil have parret sin hunkat og da du så fortæller om din hankat der stadig er fertil , men at killinger efter ham ikke kan stambog føres , i mine øjne lyder det som , hey jeg har en han du kan bruge , hvis ikke stamtavle på killingerne er nødvendig..

Men som jeg også skrev , så håber jeg at jeg misforstod dig , det var så her du kunne have skrevet i tråden at det var sådan det forholdt sig , men nej du ville hellere blive arrig .


Det må jo så være op til dig , men i katte verdenen holder vi faktisk meget på at kælekatte ikke må anvendes til avl , derfor reagerer jeg og det var ikke for at gøre dig sur , men tag lige en fremmeds briller på og læs hele tråden forfra ,kan du slet ikke forstå jeg misforstår dig ?? når nu tråden i bund og grund handler om efterlysning og hjælp til at finde en hankat til parring .





Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Diana T
Forfatter: 
Dato:  21-05-2006 22:57

Tusinde tak for dit svar. - Så er det nu jeg sidder og ærger mig endnu mere over at hun er fikset. :( Hun er simpelthen bare så lækker en kat, og opdrætteren skrev engang hun godt kunne ha' været fristet til at lave et kuld killinger på hende. Øv Bøv.

Det er nok lige ondt nok mod hende, at få hende fikset tilbage, hvis hun kun er "bundet", og det hele ikke er fjernet.


Kunne bare så godt ha' tænkt mig en killing efter hende. *Suk*


Men tak endnu en gang. =)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kun "bundet" øh-
Forfatter: 
Dato:  21-05-2006 23:04
Når en hunkat bliver steriliseret, så fjerner man bør og æggestokke, så katten er faktisk kastreret, da kønskirtlerne er væk. Den bliver ikke løbsk mere- og kan ikke få killinger.

Mig bekendt sætter man kun klemmer på æggelederne hos mennesker, da fjernelse af kønskirtlerne vil give hormonmangel og dermed tidlig overgangsalder.

Så man "binder" næppe katte op?!


Mvh xtiny
---

< MoLaUstEr > They call it PMS because "Mad Cow Disease" was already taken.

---
<t_SaBeR_t> Does your Army of Darkness have a dental plan?

bash.org


0
0
Svar på denne tråd
 
 Undskyld.
Forfatter: 
Dato:  21-05-2006 23:07
Undskyld mange gange. Jeg aner intet om det, og spurgte heller ikke den gang de blev fikset. - Bare glem min tidligere besked, det er vidst letter. :)
0
0
Svar på denne tråd
 
 amidale
Forfatter: 
Dato:  21-05-2006 23:09

Amidale - Ja det bliver nok lidt svært , du må ud og finde noget familie til hende eller en anden skøn maine coon .




Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Diana T
Forfatter: 
Dato:  21-05-2006 23:12

Jeg tror ikke jeg bliver særlig populær, hvis jeg dukker op med en kat mere. to skønne piger, og en alm. hankat er vidst rigeligt mener mine forældre. hehe!

0
0
Svar på denne tråd
 
 amidale
Forfatter: 
Dato:  21-05-2006 23:19

Hvad er det da for nogle urimelige forældre du har , du ma vente til du flytter hjemmefra , så bestemmer man da heldigvis selv hvor mange plys dyr man vil have . Pt har vi 7 katte og forhåbentligt får vores katte også snart lyst til at lave lidt killinger igen .




Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Diana.
Forfatter: 
Dato:  22-05-2006 01:19

Det er bare den måde du skrev det på. Jeg holder altså ikke så meget af at blive tiltalt som om jeg kun var 11 år! Jeg ved godt hvad en kontrakt indebærer og har da ikke i sinde at bryde den, hvad skulle man da så ellers med en kontrakt ?


Ville du ikke blive arrig, hvis nogen skulle belære dig som om du var en 11 årig ?


Nok om det, kan desværre ikke slette min tråd, når den nu er helt malplaceret og jeg vælger at stoppe det med denne besked her, for ikke at ødelægge den for trådskriveren.


/Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 DianaT
Forfatter: 
Dato:  22-05-2006 11:21

Du skriver:

"1 korthåret kat + 1 langhåret kat vil altid lave korthårede killinger , med mindre den korthårede kat bærer at langhårs gen , altså skal den have en langhåret forælder ."


Så har jeg lige en gåde til dig:


Jeg har en kat, Ib, hvis mor er MaineCoon/Perser (begge forældre er kendt) og en far, der er ren MaineCoon (avlshan med papirer og hele pibetøjet). Altså Ib er 75% ManieCoon og 25% Perser - det skulle i min bog give noget langhåret!


MEN Ib er absolut KORTHÅRET. OK, hans pels er helt vidunderlig tæt og blød, men aldeles KORT. Det samme gælder hans søskende fra dette kuld. (Adfærden er dog ret Coon'et!)


Det pudsige er, at mens moderen ammede killingerne løb hun ud og have en romance med en almindelig forhutlet korthåret gård-kat. Resultat: En flok langhårede banditter!


Altså jeg fatter ikke en pind - og ingen jeg har spurgt har haft en logisk forklaring...


Mvh. Poly

"Hellere undvære - end nøjes!"
(Min præs. er blevet opdateret med nye billeder!)
0
0
Svar på denne tråd
 
 katte genetik
Forfatter: 
Dato:  22-05-2006 16:46


En kat har to gener, en fra far og en fra mor !
Langhårs genet er resisiv (vigende) dvs at hvis en kat har et langhårs gen og et korthårs gen vil katte være korthåret men bære et gen for langhåret som den kan give vidre i en evt parring ! Så hvis en tilsyneladende korhåret hunkat får langhåret killinger er det fordi hunkatten har et langhårs gen og har været heldig at finde en han med langhårs gen. der er mange folk der går meget op i at regne procenter ud på sådanne.

hvis begge forældre har hver 2 langhårs gener giver det selvfølgelig 100% langhårerde killinger.

Hvis en af forældrene har et korthårs gen og et langhårs gen imens den anden har to langhårs gener vil der komme 75% med langhårede killinger og 25% som er korthåret men bærer langhårs genet på det ene gen.

hvis begge forældre har et af hvert vil de få 25% korthåret killinger, 50% killinger som er korthåret men bærer langhårs genet på den ene side og så vil der komme 25% som er langhåret fordi de har fået et langhårs gen fra begge forældre.

De ovenvævnet forklaringer kun statistiske og vil ikke altid afspejle sig sådan i et kuld , der kan være fler ellerfærre lang hårede , men sådan her hænger det altså sammen!

Genetik er ikke opfundet bare for at sælge bøger og der findet en del om emnet på biblioteket, det er faktisk et spændende emne at fordybe sig i hvis man har god tid .

Her er et link til lidt katte genetik hvis du skulle have lyst til mere info .

www.ailuro.dk/dk/genetik.htm




Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Helle N
Forfatter: 
Dato:  22-05-2006 17:03

Nej jeg ville nok ikke blive arrig , hvis der var nogen der reagerede på det hvis jeg havde lavet så malplaceret et indlæg!


Du kunne jo have forklaret at der var noget jeg havde misforstået , for den måde du reagerer på tyder da ikke på at jeg havde misforstået dig..


Hvordan skulle jeg dog kunne vide at du har tænkt dig at overholde din kontrakt , når du i en tråd om parring søges fortæller om hvor dejlig din han er ,hvis alle kælekatte købere overholdt kontrakterne ville der jo ikke være så mange byb'er katte rundt omkring .


Beklager som opdrætter der holder meget af racen maine coon er jeg altså ikke ligeglad , selvom katten ikke kommer fra mit opdræt .




Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Helle N
Forfatter: 
Dato:  22-05-2006 17:17

Som Diana sidder jeg også med en klar opfattelse at det var en annoncering af din hankat, og jeg vil nok indrømme at hvis jeg kendte opdrætteren ville jeg nævne denne tråd.


Du skriver jo "Han har en ren stamtavle, men må ikke bruges til avl, så derfor kan der ikke komme stavtavle på hans efterkommere".


Lige den sætning opfatter jeg som et forslag til Tina at der er en mulighed for at bruge din hankat, men pga avlsforbud kan der så ikke komme stamtavler på killingerne.


Nu er den danske skrift så en svær ting og tit bliver tingene misforstået, så det kan da godt være at det ikke var en annoncering at din hankat står til rådighed, men det er faktisk det som du skriver som jeg læser dit indlæg.


Hilsen Helle



0
0
Svar på denne tråd
 
 Øhm...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2006 17:24

Forklar for en uvidende?? Hvorfor er det at nogle katte bliver solgt til kæl og derved ikke må bruges i avl og omvendt??




~ Shetter ~
&
Team Øgle
---------
Øgle, Øgle, Øgle ;-D
---------
0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-05-2006 19:04

Shetter - det er for at undgå blandings katte.


Uanset om det HelleN kunne misforståes eller ej... så vil jeg give Helle ret - der var (oss for mig at se) en undertone af "nu skal jeg liiige fortælle dig hva du må og ikke må"

Og da det er HENDES hankat - er det hendes ansvar hva han bruges til. Og skulle der komme konflikter ang kontrakten - er det en sag mellem opdrætteren og hende.

Opdrætteren har stolet på Helle - ellers ville hun ikke modtage en kælekat der ik er kastereret.

Jeg ville oss være blevet noget "sur" hvis nogen havde skrevet til mig på den måde.!!!




Mvh Connie

og fjordhesten Laban


Tjek www.aesel.dk :-)

og www.wmgalleri.webbyen.dk er bestemt også et besøg værd!!!


Hvis du altid gør, som du altid har gjort

vil du altid få, det du altid har fået.

0
0
Svar på denne tråd
 
 DianaT
Forfatter: 
Dato:  22-05-2006 19:10

Jeg kender godt genetik og recessive og dominante gener mv.


Det er jo netop derfor jeg undrer mig over min MaineCoon/Persers korthårethed! Ellers var det jo ikke en gåde, vel?


Derfor skal du have mange tak for linket - meget interessant. Jeg er kommet frem til den antagelse, at MaineCoon er semi-langårede og derfor på en eller anden måde må være heterocygote Ll (korthårede på den langhårede måde - eller omvendt! ). Så i Ib's tilfælde har korthårsgenerne bare ramlet sammen.


Ganske interessant!




Mvh. Poly

"Hellere undvære - end nøjes!"
(Min præs. er blevet opdateret med nye billeder!)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Fordi nogen katte
Forfatter: 
Dato:  22-05-2006 19:19
Vurderes til ikke at være gode nok til at indgå i avlen, derfor sælges de som "kælekatte" og er enten neutraliserede ved salg, eller har en streng kontrakt bundet i halen med påbud om neutralisation.

Andre "kælekatte" er tidligere avlsdyr, som opdrætteren har vurderet ikke kan tilføre avlen mere. De sælges så til folk, der ønsker en voksen racekat.
Kælekatte er som regel 2-3000 kr billigere end avlsdyr- det afhænger af race og køn.

For at holde udbudet nede og priserne oppe (og kvaliteten) er avlerne *meget* strikse med at holde "piratavl" nede.

Sært nok, synes jeg alligevel, jeg har set ret mange blandingskatte rundt omkring. ;-)


Mvh xtiny
---

< MoLaUstEr > They call it PMS because "Mad Cow Disease" was already taken.

---
<t_SaBeR_t> Does your Army of Darkness have a dental plan?

bash.org


0
0
Svar på denne tråd
 
 Shetter
Forfatter: 
Dato:  22-05-2006 19:28
Tit er disse katte ikke værd at avle på. de overholder ikke udstillings standarden, har diverse fysiske skavanker osv. Der kan være flere ting indblandet. Nogen gange kan opdrætteren også ønske at han/hende er den eneste der må avle på katte af avlerens linier. En avlskat koster mere end en kælekat, men nogen gange er det simpelthen fordi opdrætteren har valgt at en kat ikke skal avles på at denne sælger den billigere som kælekat. Det er i bund og grund opdætterens valg.

Team Janus
Shoot for the moon, even if you miss, you'll land among the stars
Vi savner dig stadig
Daisy
04/06-1997-03/01-2005
Sorg er kærlighedens pris
Dejlig 2'er pony udlånes se præs
0
0
Svar på denne tråd
 
 Aaaah...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2006 19:31

Tusind tak for oplysningen - så lærte jeg det idag..




~ Shetter ~
&
Team Øgle
---------
Øgle, Øgle, Øgle ;-D
---------
0
0
Svar på denne tråd
 
 00000000
Forfatter: 
Dato:  22-05-2006 19:51

Xtiny skriver


Sært nok, synes jeg alligevel, jeg har set ret mange blandingskatte rundt omkring.


Jeg kan kun sige , Ja desværre og det er i mange tilfælde fordi folk ikke overholder kontrakterne og bruger deres kælekatte til byb'er avl..


mrsheaven - Ja det er HENDES hankat , men hvis der er et punkt hvor vi opdrættere holder sammen , så er det når det drejer sig om at undgå byb'er avl , så velkommen i katte verdenen , her er det altså meget normalt at man reagerer på annoncering med kælekatte der anvendes i avlen også selvom man ikke selv har opdrættet katten .


poly - Maine coon'en er homozygot for langhår .




Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 nu hved jeg at jeg
Forfatter: 
Dato:  22-05-2006 22:50

skriver noget som mange her vil haede mig for, men hvis det bare er et kuld for hyggens skyld og for at prøve dette kan du nemt finde en hankat, hvis du bare går ind og søger på det,personligt syns jeg det er noget fis at det skal holdes så @!#$ fornemt og vi alm menesker ikke kan få lov til at prøve at få et kuld killinger på vores katte, hvis du bare søger for at der er stamtavler på begge forældre så der ikke bliver noget indavl ud af dette. hvis vi havde boet nær hianden havde du godt måtte låne min smukke blå. men går ind på de forskellige katte sider og søg efter en hankat der, så kan det være heldet er med dig, held og lykke med det

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nævn tråden for ...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2006 23:24

opdrætteren. Det må I da gerne gøre. Jeg kan da endvidere give jer Inge's nummer, så I kan ringe og brokke jer over at jeg har "annonceret" med min hankat herinde. For mig ingen alarm, for jeg har ingen hængepartier ude overhovedet !


Desuden bliver han neutraliseret om et par uger.


Men glem det nu. Synes bare Tina skulle se min smukke Maine Coon hankat !

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-05-2006 09:53

DianaT - tja, men så skulle nogen nok sørge for at kattene var neutraliseret inden de kom videre... Synes det grænser til hysteri at reagere sådan på et indlæg i en tråd...


Aqua giver dig helt ret!!!


HelleN han ER oss flot!!!




Mvh Connie

og fjordhesten Laban


Tjek www.aesel.dk :-)

og www.wmgalleri.webbyen.dk er bestemt også et besøg værd!!!


Hvis du altid gør, som du altid har gjort

vil du altid få, det du altid har fået.

0
0
Svar på denne tråd
 
 0000000
Forfatter: 
Dato:  23-05-2006 11:41

Aqua der er da heller ingen der siger at du eller andre ikke må få killinger på de katte i køber , men vær ærlig overfor opdrætteren og køb den til avl .


Ja problemet var der ikke hvis kattene blev neutraliseret inden salg , men det ville også lukke for muligheden med at kunne købe den fri til avl hvis ejeren skulle få lyst og hører til den ærlige slags der overholder kontrakten og ikke går ud og laver byb'er avl.




Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  23-05-2006 12:01

Nogle katte er også egnede til udstilling men koster ekstra hvis man vil have lov at avle på dem...


Og så er der nogle racekatte der i mine øjne bliver klart kønnere når de er blandede (perseren f.eks)...


Og så kan langhårs katte vel også pludselig dukke op gennem mutationer? Ellers var de vel ikke opstået fra starten af? Dette hører sandsynligvis til sjældenhederne ;)


Og så blander jeg mig uden om igen :)




Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok



Kender du denne pony?
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider