Jeg fortæller historien fra starten, og udelader selvfølgelig navne og andre afslørende oplysninger, så godt som det nu er muligt. Jeg vil meget gerne høre hvad andre ville gøre i den situation som vi er i nu. Nogle har måske fået dele af historien fra andre indlæg, men jeg forsøger her at samle det og gøre det så læseligt som det er muligt.
I sensommeren 2005 sælger vi et dejligt pinto hingsteføl for 7000 kr. Køber, lad os kalde hende Mette, virker MEGET kompetent og vi går rundt i lang tid, i den tro, at alt er godt.
For ca 1 mdr siden, får vi af vide af Mette, at føllet er blevet meget syg af Saccorider (staves??), og skal aflives. Hun vil nu have pengene tilbage og har faktisk ret til det ifølge købeloven.
Tidligere ejer, Nadia, (som vi hjalp med at sælge ham), siger ikke et kny, men er godt i gang med at bestille dyrlæge til aflivningen - han skal jo ikke lide.
Pludselig får vi af vide fra Mettes veninde, "Hanne", at hesten IKKE er syg. To dyrlæger har givet deres dom, og de ligger meget langt fra hinanden - den ene siger, at føllet er sygt, mens den anden mener at det ikke betyder noget. (Ergo er der intet grundlag at aflive dyret på). Til gengæld afslører hun også, at Mette IKKE kan styre føllet og at det går rent af helvede til.
Mette ringer nu til Nadia og fortæller at hun ikke nænner at aflive ham alligevel, og at hun beholder ham.
Dette sker jo kun fordi at Hanne har "sladret" til os og det ved Mette jo godt. Havde hun kunne slippe afsted med det, havde hun aflivet et raskt føl??!?!?
Det skal lige siges, at hverken min veninde eller jeg, har et specielt godt forhold til Nadia, og at hun på dette tidspunkt ikke længere er i stalden.
Kort tid efter, afslører Hanne, at Mette nu har byttet vores lille føl hos hestehandleren og har fået en eller anden traver hjem.
Der går ikke længe, før føllet kommer tilbage til Mette som sender traveren tilbage til hestehandleren, da hun heller ikke kan styre den.
Så finder vi føllet til salg herinde (under salg/bytte), til 15.000 kr. Her er falske oplysninger om føllet (blandt andet står der, at den er nem at arbejde med, og at den har haft smed fra den blev født hveranden måned).
Efter en tråd vi startede herinde, kontakter en ung sød pige min veninde, og fortæller at hun har tænkt sig at købe føllet. Hun har fået presset Mette ned til 6000 kr - så vi ånder lettet op, og håber at føllet nu endelig finder et dejligt hjem.
Men nye interesserede køber, fortæller os nu, at Mette har fortalt hende, at føllet blev mishandlet hvor den stod før (altså hos os). WHAT??
Desuden kan føllets oprindelige fødselsdato ikke fortælles da man ikke ved det - igen: WHAT?? Tidligere ejer, Nadia, var hos føllet og dets mor en ½ time efter fødslen, og føllets fødselsdato står i øvrigt i den tidligere salgskontrakt.
Nå, men så langt så godt, Nye interesserede er stadig interesseret, indtil Mette stiller nogle mystiske krav.
Mette skal nemlig have forkøbsret på føllet uanset hvornår nye ejer, vil sælge, og til samme pris - øhh? Dvs at den nye ejer kan tilride hesten, uddanne den, og aldrig sælge den videre for mere end 6000 kr??
Naturligvis springer køber fra - det er jo ikke en mulighed.
Der går ikke længe før Hanne igen melder tilbage, at føllet nu er hos en hestehandler igen - hun har fået 3000 kr for ham.
Vi informere den tidligere interesserede køber, om at han nu står hos hestehandleren til 3000 kr.
Og så går det galt igen! Den nye køber bliver meget forvirret, da hun har en aftale med Mette om at hente føllet mandag!!!
Nu kan vi altså ikke finde rundt i det mere. Nadia har fundet den gamle købskontrakt, og i den står faktisk at hun har forkøbsret de næste 5 år. Eftersom Mette ikke har informeret Nadia om at hun har solgt føllet, har hun egentlig lavet et kontraktbrud.
Jeg vil ikke overfor jer, påstå andet, end at jeg og min veninde, samt Nadia er virkelig vrede. For det første er vores dejlige lille føl, blevet smidt rundt omkring som vinden har blæst - for det andet er vi blevet stemplet som mishandlere og for det tredje, er der blevet løjet for os i større og mindre grad.
DERFOR! Vil vi egentlig gerne sørge for at Mette får et hak i tuden. For det første vil vi gerne sprede rygtet, så ikke andre kommer til at sælge en hest til hende...
Jeg har kontaktet en advokat om hvad der sker hvis der bliver lavet et kontraktbrud - der sker så vidt vi ved det, at Mette kan blive påtvunget at betale noget "erstatning" til Nadia - men muligvis (afhængig af dommeren) kan der også ske noget i retning af, at man tager noget rent etisk med ind over det, og begynder at sætte spørgsålstegn ved hendes dyrehold.
Det er langt fra sikkert, og måske afvises sagen blot.
Vi kan ikke finde ud af om vi skal gøre forsøget?? Hvad ville I gøre?
Jeg håber I har været med så langt som til nu, og har kunne forstå det. Ellers så spørg endelig!!