Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvad ville I gøre???
Forfatter: 
Dato:  30-04-2006 23:11

Jeg fortæller historien fra starten, og udelader selvfølgelig navne og andre afslørende oplysninger, så godt som det nu er muligt. Jeg vil meget gerne høre hvad andre ville gøre i den situation som vi er i nu. Nogle har måske fået dele af historien fra andre indlæg, men jeg forsøger her at samle det og gøre det så læseligt som det er muligt.

I sensommeren 2005 sælger vi et dejligt pinto hingsteføl for 7000 kr. Køber, lad os kalde hende Mette, virker MEGET kompetent og vi går rundt i lang tid, i den tro, at alt er godt.

For ca 1 mdr siden, får vi af vide af Mette, at føllet er blevet meget syg af Saccorider (staves??), og skal aflives. Hun vil nu have pengene tilbage og har faktisk ret til det ifølge købeloven.

Tidligere ejer, Nadia, (som vi hjalp med at sælge ham), siger ikke et kny, men er godt i gang med at bestille dyrlæge til aflivningen - han skal jo ikke lide.

Pludselig får vi af vide fra Mettes veninde, "Hanne", at hesten IKKE er syg. To dyrlæger har givet deres dom, og de ligger meget langt fra hinanden - den ene siger, at føllet er sygt, mens den anden mener at det ikke betyder noget. (Ergo er der intet grundlag at aflive dyret på). Til gengæld afslører hun også, at Mette IKKE kan styre føllet og at det går rent af helvede til.

Mette ringer nu til Nadia og fortæller at hun ikke nænner at aflive ham alligevel, og at hun beholder ham.

Dette sker jo kun fordi at Hanne har "sladret" til os og det ved Mette jo godt. Havde hun kunne slippe afsted med det, havde hun aflivet et raskt føl??!?!?

Det skal lige siges, at hverken min veninde eller jeg, har et specielt godt forhold til Nadia, og at hun på dette tidspunkt ikke længere er i stalden.

Kort tid efter, afslører Hanne, at Mette nu har byttet vores lille føl hos hestehandleren og har fået en eller anden traver hjem.

Der går ikke længe, før føllet kommer tilbage til Mette som sender traveren tilbage til hestehandleren, da hun heller ikke kan styre den.

Så finder vi føllet til salg herinde (under salg/bytte), til 15.000 kr. Her er falske oplysninger om føllet (blandt andet står der, at den er nem at arbejde med, og at den har haft smed fra den blev født hveranden måned).

Efter en tråd vi startede herinde, kontakter en ung sød pige min veninde, og fortæller at hun har tænkt sig at købe føllet. Hun har fået presset Mette ned til 6000 kr - så vi ånder lettet op, og håber at føllet nu endelig finder et dejligt hjem.

Men nye interesserede køber, fortæller os nu, at Mette har fortalt hende, at føllet blev mishandlet hvor den stod før (altså hos os). WHAT?? Desuden kan føllets oprindelige fødselsdato ikke fortælles da man ikke ved det - igen: WHAT?? Tidligere ejer, Nadia, var hos føllet og dets mor en ½ time efter fødslen, og føllets fødselsdato står i øvrigt i den tidligere salgskontrakt.

Nå, men så langt så godt, Nye interesserede er stadig interesseret, indtil Mette stiller nogle mystiske krav.

Mette skal nemlig have forkøbsret på føllet uanset hvornår nye ejer, vil sælge, og til samme pris - øhh? Dvs at den nye ejer kan tilride hesten, uddanne den, og aldrig sælge den videre for mere end 6000 kr??

Naturligvis springer køber fra - det er jo ikke en mulighed.

Der går ikke længe før Hanne igen melder tilbage, at føllet nu er hos en hestehandler igen - hun har fået 3000 kr for ham.

Vi informere den tidligere interesserede køber, om at han nu står hos hestehandleren til 3000 kr.

Og så går det galt igen! Den nye køber bliver meget forvirret, da hun har en aftale med Mette om at hente føllet mandag!!!

Nu kan vi altså ikke finde rundt i det mere. Nadia har fundet den gamle købskontrakt, og i den står faktisk at hun har forkøbsret de næste 5 år. Eftersom Mette ikke har informeret Nadia om at hun har solgt føllet, har hun egentlig lavet et kontraktbrud.

Jeg vil ikke overfor jer, påstå andet, end at jeg og min veninde, samt Nadia er virkelig vrede. For det første er vores dejlige lille føl, blevet smidt rundt omkring som vinden har blæst - for det andet er vi blevet stemplet som mishandlere og for det tredje, er der blevet løjet for os i større og mindre grad.

DERFOR! Vil vi egentlig gerne sørge for at Mette får et hak i tuden. For det første vil vi gerne sprede rygtet, så ikke andre kommer til at sælge en hest til hende...

Jeg har kontaktet en advokat om hvad der sker hvis der bliver lavet et kontraktbrud - der sker så vidt vi ved det, at Mette kan blive påtvunget at betale noget "erstatning" til Nadia - men muligvis (afhængig af dommeren) kan der også ske noget i retning af, at man tager noget rent etisk med ind over det, og begynder at sætte spørgsålstegn ved hendes dyrehold.

Det er langt fra sikkert, og måske afvises sagen blot.

Vi kan ikke finde ud af om vi skal gøre forsøget?? Hvad ville I gøre?

Jeg håber I har været med så langt som til nu, og har kunne forstå det. Ellers så spørg endelig!!

Vickie

SUPER DEJLIG BRUGSARABER SÆLGES!

Skriv eller ring, for nærmere information.

0
0
Svar på denne tråd

Puha...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 00:49

Sikke da en omgang. Stakkels lille følbasse, der har skullet kastes rundt fra den ene til den anden.

Jeg ved desværre ikke hvor gode jeres chanser er når det drejer sig om en hest. Men jeg ved at en opdrætter af hunde havde lavet en kontrakt med forkøbsret som blev brudt af køber. Køber blev dømt til at betale en ret så stor erstatning til sælger pga vidersalg uden at give sælger mulighed for at købe hunden tilbage.

Man kan da håbe på at en dommer vil gøre det samme i en sag med heste, men jeg ved det faktisk ikke?

Jeg personligt ville prøve!

Ikke for pengenes skyld, de kan jo ikke gøre det godt for føllet igen, men for at give køber en lærestreg.

Mvh. Lene

:) Mor til de 2 dejligste drenge: Magnus og Asbjørn :)

Købes: Hoppe 3-17 år.

Dv´er, Engelsk Fuldblod eller ling. med fuld stamtavle.

For yderligere info. se præsentation: LINK

0
0
Svar på denne tråd

Præcis Lene
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 00:55

Det er nemlig det vi er ude i... Det er faktisk kun for at give hende en lærestreg for hun fortjener virkelig at få en over nakken efter alt det den lille føller har måttet gennemgå...

Vi er så kede af at vi solgte ham til hende dengang!

Vickie

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 13:24

... starte med at køre ud til hestehandleren og købe mit føl tilbage. Det må være første prioritet.

Så ville jeg pudse min advokat på den person, som havde brudt deres kontrakt med mig, og se om jeg ikke kunne få nogle af pengene igen.

Med venlig hilsen

Julie Taylor

0
0
Svar på denne tråd

For det
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 13:47

første så er det godt nok synd for det lille føl jeg forstår ikke hvordan man kan være sådan. Hun skulle jo ikke have hest når hun i bund og grund er bange for dem.

Udover det så ville jeg gøre det samme som alle de andre har skrevet slæbe hende i retten for at have brudt kontrakten.

Held og lykke med det hele jeg håber virkelig i får ram på hende.

Mange heste vrinsk

fra

Rikke

Pige/dreng/dame/mand Søges til halv part på fjord hest.

Rød ford sierra 1,8 TD 1993, nysynet i februar 2006.

0
0
Svar på denne tråd

Puha...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 14:34

Jeg ville også gøre alt det ovenstående med retten/advokat og det hele...

Og så ville jeg ikke kunne lade være med at lægge hendes navn her ind på HN... ikke så meget af ondskabsfuldhed(eller hævn eller hvad man nu skal kalde det)Selvom jeg personligt nok ville være temmelig ond i sulet, hvis jeg havde været igennem den mølle

Men mere for at skåne andre hestesælgere og mest af alt deres heste, for samme tur!!

PUHA.. stakkels lille følle

danielluca

Jeg kan sejle foruden vind

Jeg kan ro uden åre

Men ej skilles fra vennen min

Uden at fælde en tåre..

0
0
Svar på denne tråd

Hej alle
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 19:43

Takker for jeres forslag.

Julie: Det var IKKE mit føl, og jeg har ikke midlerne til at købe ham. Vi satser lige nu på, at pigen der gerne ville købe ham, og faktisk skulle have hentet ham idag, tager til hestehandleren og får ham med hjem.

Men det jeg egentlig gerne vil vide er, om I andre herinde vil give mig ret i, at jeg bør sprede hende navn for alle vinde, og gøre det så kendt som muligt hvad hun er for en!

Og om I også ville forsøge jer med en retssag?

Vickie

0
0
Svar på denne tråd

stakkels følle
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 20:19
hvis jeg var dig ville jeg prøve at få følle tilbage ved desvære ikke hvad du skal men skriv når der sker nyt

twister & christie

elsker dig for evigt

0
0
Svar på denne tråd

retssag
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 00:20

Hvis der skal lægges sag an, så må det være forurettede (Nadja), der kan gøre det. Som jeg har forstået det, har I ikke nogen kontrakt med Mette og kan derfor ikke lægge sag an. I kan bakke Nadja op, økonomisk og vejledningsmæssigt, men spørgsmålet er, hvor nemt det er, når I ikke er på så god talefod. I risikerer at blive slemt skuffede, hvis Nadja giver op undervejs.

Som jeg har forstået det med tilbagekøbskontrakter, så er de som regel ikke mere værd, end det papir de er skrevet på. Jeg har hørt (og har vel at mærke ingen juridisk viden på området), at med mindre der i kontrakten er anført en eller anden konsekvens (såsom at hvis køber sælger hesten vider uden at tilbyde tidligere ejer, så skal der kompenseres med et eller andet beløb), så kan man godt få medhold i, at det var forkert, men den økonomiske lussing udebliver. Grunden til det er, som jeg har forstået det, at man jo ikke har lidt noget økonomisk tab, der kan opgøres.

Om I skal sprede "ordet" er vel i bund og grund op til jer selv. Jeg tror desværre ikke, at man på den måde kan forhindre nogen i at finde en ny hest, som de kan kaste rundt med...

Jeg kan sagtens forstå, at I gerne vil give Mette en over næsen over behandlingen af jeres lille føl, men jeg tror, det er en svær sag. Advokaten, som I har haft fat i, er det en hestekyndig advokat? Hvis ikke, så ville jeg starte med at kontakte sådan en, de har nu engang mere styr på det. Jeg tvivler for eksempel på den der med, at der kan sættes et etisk spørgsmålstegn ved Mettes dyrehold i forbindelse med sådan en sag. Det er to forskellige ting - ejerskab og dyreværn.

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

Hej Tina
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 00:31

Julie og jeg er på nuværende tidspunkt fint på talefod med Nadia, idet vi alle har samme interesse i føllet.

Grunden til, at jeg skrev det i indlægget, var for at ligge vægt på at selvom vi muligvis har vidst at Mette ville sælge følle, så har Nadia altså ikke vidst det.

Nadia har endnu ikke taget stilling til om hun skal kontakte advokat, eller om hun skal tage sagen i egen hånd (altså snakke med Mette, og fortælle hende lidt om hvad hun synes om hende).

Uanset hvad, får Nadia selvfølgelig vores støtte. Det er hendes valg.

Jeg er da ked af det du skriver med kontrakterne - men er da alligevel glad for at jeg ved det. Til en anden god gang.

Men rent juridisk, ER det jo uanset hvad, meget ulovligt at bryde en kontrakt. Det er det der er sket, og dermed må der kunne falde en dom - af den ene eller den anden karakter.

Mht det etiske spørgsmål i sagen, fortalte min veninde (advokaten) at det afhænger af dommeren. Der er trods alt tale om en person der uden skrubler har været ved at tage livet af et friskt ungt føl. Det er somme tider nok til at dommeren vil overveje vedkommendes dyrehold.

Jeg ved godt, at det muligvis ikke vil føre til noget, men denne person har stemplet mig og mine veninder som dyremishandlere, og jeg bliver fandme harm over den slags. Rigtig vred. Og jeg synes at det er SÅ forkert.

Jeg bliver nødt til at forsøge mig med at sprede rygtet og så må man se hvad der sker.

Tak for din stillingtagen i sagen...

Vickie

0
0
Svar på denne tråd

Sprede rygtet.
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 00:38

Uanset hvor forurettet i føler jer.

Uanset hvor meget der efter jeres mening er nogen der har snydt jer.

Så skal man efter min mening ikke sprede rygter.

Rygter er i min verden usande. Og dem der fortæller dem er løgnere.

Kør sagen gennem retssystemet hvis i orker det, og hvis i får en dom til jeres fordel. Ja så kan i sprede navnet.

Alt andet er uetisk efter min opfattelse,

Mvh
Linda
Jack, Pascall, og Thor
:-) :-) :-)

Hvad man har forspildt af minuttet, kan ingen evighed erstatte.

Schiller

Rapport afgivet af Justitsministeriet ang hold af heste

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er selv
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 00:38

- opdrætter af hunde og i mine salgskontrakter står der ALTID, at jeg har forkøbsret til den af mig solgte hvalp. Endvidere står der at såfremt dette bliver brudt vil der være en bod lydende på dkr. 40.000,- Og DEN holder i retten. Hvis intet økonomisk er oplyst i salgskontrakten kan der umiddelbart kun gives tilsagn om til sælger at denne har retten på sin side, men som en anden herinde skriver, kan der ikke rejses nogen erstatningssag, da der ganske rigtigt ikke ikke er lidt nogen økonomisk last i forbindelse med bruddet.

Jeg ville for føllets skyld alene, lade den interesserede pige tage til hestehandleren og købe føllet, håbe det her vil få det godt i fremtiden, og så skrive hændelsen bag øret som en lærestreg for alle parter i fremtiden. Føllet er som du skriver røget fra sted til sted og har ikke brug for endnu engang at komme tilbage til første ejermand, for igen at blive solgt videre. Det vil hun jo alligevel ikke få noget ud af. Hun valgte jo trods alt selv at sælge den tidligere. Og det var vel ikke for at købe den tilbage igen?

0
0
Svar på denne tråd

Tolle...
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 00:52

Vær sød at læse indlægget en gang til.

Der er ingen der har interesse i at købe føllet, og vi satser som sagt på, at den interesserede pige vil hente føllet hos hestehandleren.

Jeg må indrømme at jeg bliver en smule irriteret - jeg sidder og bruger jeg ved ikke hvor lang tid på at forklare mig, og så får jeg ikke noget jeg kan bruge fordi folk ikke gider at læse mit indlæg ordentligt.

Jackpot: Jeg forstår godt din tanke, men må indrømme at jeg har svært ved at se hen over det og betragte det som en lærestreg. Selvom jeg faktisk godt kan se at det måske er det mest voksne at gøre.

Jeg har netop snakket med min veninde igen, og hun fastslår at uanset HVAD der står i kontrakten, så er der under alle omstændigheder sket et kontraktbrud, og alene det er ulovligt. Derfor kan der blive tale om en erstatningssag.

Der er bare ingen der er interesseret i de penge - vi er kun interesserede i, ikke at lade Mette slippe afsted med det her.

Ingen af os har haft kontakt med hende i meget lang tid - men der bliver taget kontakt igen. Det er helt sikkert.

Jeg takker meget for jeres allesammens tid i denne sag, og ser frem til enten respons eller nye øjne...

Vickie

0
0
Svar på denne tråd

vickie...
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 01:00

Jeg kan sørme godt forstå, at du bliver vred. Jeg kan så fortælle dig, at når jeg hører nogen, der fortæller om, hvordan den og den hest er blevet sååå mishandlet af den tidligere ejer, så er jeg begyndt at tænke "nånå" ;-) For der er godt nok mange tidligere mishandlede heste, i hvert fald ifølge dem, der ejer dem nu

Dem, der kender dig, ved jo også godt, hvordan du behandler dine heste - så at sprede falske rygter svier jo bare til egen r..!

Med hensyn til det med dyreholdet, så er der så vidt jeg ved ikke nogen lov, der forbyder mig at tage min ene raske hest og min anden semiraske hest og trække dem på slagteriet, hvis det er det, jeg føler for (hvilket jeg ikke gør ;-)). Og dommere kan da ikke dømme uden lov...

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

Tina...
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 01:35

Nej der er ingen lov imod det... Det ved jeg godt. Men igen, afhængig af dommeren, kan der sættes evt spørgsmålstegn ved Mettes dyrehold, og hun kan muligvis få en advarsel. Det ville i øvrigt være mere end rigeligt til mig.

Egentlig rører det mig ikke hvad andrer tænker når Mette fortæller at vi er nogle onde onde mennesker. Men hvor du tænker: Jaja det er godt! Så er der andre der tænker; "Der er jo sjældent røg uden et bål".

Og uanset hvad, så nægter jeg at stå stiltiende overfor det her.

Vickie

0
0
Svar på denne tråd

Hvad er det du vil ha`?
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 01:48

Der er jo ikke noget at gi`dig!

Jeg har læst indlægget og nu engang til. Jeg forstår så udmærket moralen i hele forløbet, memn vi har en lovgivning der desværre gør det umuligt for Jer at stille noget op! Som jeg skriver vil I sikkert få medhold i, at der er sket et kontrakt brud, og det vil så være det. Køberen vil formentligt få en næse og ikke andet. Med hensyn til dyreholdet er det jo en helt helt anden sag. Så skal der til at laves anmeldelse for vanrøgt, dyreplageri eller andet, og der skal være vidner, dokumentationer med mere. Jeg forstår godt Jeres frustrationer, men det er ikke mig der er skyld i dem. Og det er heller ikke mig der har været med til at oprette love og andre regler her i landet. Og så er der jo faktisk ikke ret meget andet at gøre end, at tage det som en på opleveren, og skrive sig det bag øret til en evt. anden god gang hvor man måske står og skal sælge en hest, papegøje, eller hund eller hvad det måtte være.

Med hensyn til at købe føllet tilbage, skrev jeg blot dette fordi mange mennesker så vil redde det stakkels dyr, hvilket er fuldt ud forståeligt, men så er man bare tilbage hvorfra man startede.

Det var ligesom en slags " warning"! Dont do it again.

Ked af du ser anderledes på det

0
0
Svar på denne tråd

Nej Tolle
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 01:58

Det var ikke min pointe, og jeg ser ikke direkte anderledes på det end du gør. Du ville ikke gå rettens vej - tak for den oplysning - det var jo det jeg bad om. Dine andre pointer er bestemt også taget i betragtning.

Men når du skriver således:

Jeg ville for føllets skyld alene, lade den interesserede pige tage til hestehandleren og købe føllet, håbe det her vil få det godt i fremtiden, og så skrive hændelsen bag øret som en lærestreg for alle parter i fremtiden. Føllet er som du skriver røget fra sted til sted og har ikke brug for endnu engang at komme tilbage til første ejermand, for igen at blive solgt videre. Det vil hun jo alligevel ikke få noget ud af. Hun valgte jo trods alt selv at sælge den tidligere. Og det var vel ikke for at købe den tilbage igen?

Det lyder på mig lidt "smart" - sådan, voksen til barn.

Og taget i betragtning af mit tidligere svar, før du skrev det jeg netop har sat ind:

Det var IKKE mit føl, og jeg har ikke midlerne til at købe ham. Vi satser lige nu på, at pigen der gerne ville købe ham, og faktisk skulle have hentet ham idag, tager til hestehandleren og får ham med hjem. --- Så synes jeg måske din tanke var lidt underordnet, da det jo netop er det jeg har skrevet...

Jeg synes du formaner i den del af dit indlæg, og det er ikke nødvendigt, eftersom jeg gør meget ud af at fortælle at vi håber på at han snart finder en fast adresse.

Derfor.

Vickie

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider