Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hest nr. 2. Hvilken?
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 15:41

Som nogle nok er klar over, så blev Melissa kåret i weekenden og hun er muligvis solgt til Sverige, hvilket jeg skulle få svar på her idag.

Jeg er jo så, fortåeligt nok, begyndt at gøre mig nogle tanker om hvad jeg så skal have. Selvfølgelig skal Melissa være endeligt solgt, før jeg kan tage decideret stilling til noget som helst, men jeg vil gerne have luftet nogle tanker.

Jeg er jo til de lidt specielle heste. I prioriteret rækkefølge, så er mine favoritter Andalusier, Frieser og Tinker.

Andalusieren er ude af billedet, for hvis jeg skal have den model jeg ønsker, så skal jeg dælme punge ud med en del penge og sandsynligvis have den hjem fra Portugal/Spanien.

Frieseren har jeg kigget på et stykke tid, men jeg har ikke pengene til en god dansk avlet model og jeg tør ikke købe de billige udgaver.

Tinkeren har jeg jo så prøvet i form af Melissa og jeg er stadig vild med dem. Dog tror jeg det skal være en let ridemodel hvis jeg skal have sådan en igen.

Lad mig høre jer lufte nogle forslag og især nogle billeder af specielle heste.

Jeg har dog også kigget lidt på "almindelige" heste, hvis jeg må tillade mig at kalde dem det. Fandt bl.a. en rigtig lækker Welch hoppe.

Hvis Melissa er solgt til sverige, så har jeg cirka 32.000 kr at gøre med. Jeg ønsker en hest som ikke er for høj. Dvs. max 160 cm. Dette pga jeg altid har været ponyrytter.

Hvad angår kapacitet, så tilpasser jeg mig lidt efter hesten. Får jeg en koldblod igen, er det selvsagt at jeg ikke stiler efter de høje dressurklasser, men får jeg en varmblod med god kapacitet, så vil jeg selvfølgelig gøre noget ud af det.

Jeg satser ikke på de vilde stævner, men bruger størstedelen af tiden på let dressur, samt ture i skoven osv.

Hesten skal have et godt hoved og ikke være alt for varm. Har bl.a. fået anbefalet Oldenborger hvis det ikke skal være en koldblod.

Lad mig høre lidt om jeres erfaringer og tanker med de lidt mere specielle heste. Og kom endelig med nogle billeder.

Dejlig Irish Cob hoppe til salg/bytte.

0
0
Svar på denne tråd

Tinkere...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 15:50

Ja jeg er jo selv mest til tinkere /irish cob.

Du kan se billeder af mine to på min præsentaton.

Hvis jeg havde pengene, ville jeg dog gerne - som dig - have en frieser.

Nu er jeg nysgerrig. Hvis du godt kan lide racen (tinker), hvorfor sælger du så din hoppe?

Part søges til irish cob vallak.
Se mere på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 15:56

Odin ser sørme fin ud. Er vild med de mørke tinkere.

Melissa skal sælges fordi vores kemi ridemæssigt er helt hen i vejret. Fra jorden er vi et par over alle grænser, men på ryggen er jeg nervøs og utryg ved hende. Hun er meget følsom overfor nervøsitet hvilket selvfølgelig medfører at hun pisker en stemning op hvis jeg sidder og spænder. Jeg kunne så selvfølgelig vælge at bruge hende udelukkende til avl eller træning fra jorden, men hun blev købt som ridehest, så det ser jeg ikke nogen pointe i. Det var en meget hurtig forklaring.

0
0
Svar på denne tråd

endnu engang
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 16:40

må jeg anbefale en Fellpony. Yderst charmerende pony med et fantastisk udseende og temperament! Ligger så kun i str. 130 -140 så det er jo lidt mindre end det du eftersøger. Prinsessen kan ses på min præs.

Hel havre sælges - kr. 90,- pr. 100 kg.

område 7800.

0
0
Svar på denne tråd

anden race
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 16:42

Hvorfor ikke kigge på fx. Welsh Cob? De har det bamsede look uden at være tunge. Og en del hår. ;-)

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 16:55

Nu er jeg ikke klar over om man må linke til salgsannoncer herinde, men jeg tager chancen.

www.heste-nettet.dk/ma...s/19780/2/

Denne dame har jeg kigget meget nøje på. Jeg synes hun er utroligt udtryksfuld og særdeles køn.

Fell ponyen har jeg faktïsk også haft i tankerne, men den bliver altså for lille til mig.

Et andet spørgsmål. Er Welsh og Welsh Cob samme race? Selvfølgelig inddelt i de forskellige sektioner, a, b og c, men derudover?

0
0
Svar på denne tråd

welsh ponyer
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 16:57

Welsh Cob er bare Sec. D

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 17:00

Så er det altså med andre ord en welsh cob jeg skal gå efter størrelsesmæssigt for at finde den ønskede højde?

Er der iøvrigt nogen der lige kan slynge stangmålene ud for de forskellige welch kategorier?

0
0
Svar på denne tråd

Den du linker
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 17:10

til har jeg også savlet over..på trods af, at hvis jeg skulle have hest imorgen, så var det ikke lige sådan en jeg ledte efter. -Men den er bare så lækker, at jeg kunne finde på at prøve den alligevel, for at se om vi passede sammen.

Ellers er jeg jo helt vildt fascineret af Andalusieren!

Købte du en pintovallak hos Eliasen i Slangerup i '04? Se her heste-nettet.dk/forum/...984/90984/

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 19:31

Jeg har en forædlet oldenborg, og han er alletiders. Oldenborgerne kan du købe i mange størrelser - store som små. Ham jeg har købt her i Januar, er min hest nr. 2 og jeg har altså kun redet i ca. to år - ialt . Så jeg har stadig masser at lære...

Det jeg synes er så dejligt ved min oldenborger er, at han har en slags tænd/sluk knap. Han kan sagtens være vågen, men aldrig på den dumme måde. Han hverken bukker, stejler eller løber med mig på ryggen, og det synes jeg jo er dejligt. Han er en allround hest, som jeg primært vil bruge til dressur, men han kan sagtens tage et lille spring og en tur på marken.

Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

Du skal da have en Highland
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 19:54

Nedenstående er sakset fra et af linkene i min signatur:

Highland Ponyer skal helst ligge i størrelser fra 132-148 cm, jeg har dog set flere eksempler på over 150 cm. Alle farver er tilladt, dog ikke broget. Vildheste farver er de mest normale farver. Derfor ser man ofte mitsol, ål og halefjer ligesom zebrastriber kan forekomme. Aftegn er et levn fra en forædling og accepteres derfor ikke, kun en lille stjerne kan få lov til, at passere, men det er ikke velset.

De er på et tidspunkt forædlet med spanske heste og har dermed fået et meget barokt udseende. Dette gør dem fx til yderst velegnede til klassisk ridning.

Highlændere har et roligt temperament, men er samtidigt meget arbejdsvillige og kan bruges til alt. Derfor ses de også rigtig meget i alle former for hestesport i Skotland og England. De knytter stærke bånd til deres mennesker og vil under de rette forhold gøre alt, hvad de kan for at behage.

Da de stammer fra det Skotske højland, er de meget nøjsomme og kræver derfor ikke andet vinterfoder end hø. Det betyder endvidere, at de får en stor og kraftig vinterpels med underuld, der gør, at de ligesom Islænderen kan bo udendørs hele året. Derfor ser man helst ikke, at man trimmer en Highland Pony. De skal helst stå med lang man og hale og med silkeblødt hovskæg på bagsiden af benene.

De er meget stærke og sikre på benene og bliver stadigvæk brugt til at bære skudte krondyr ned fra højlandet. Disse krondyr kan veje over 200 kg og dertil skal man så lægge den specielle sadel, der også er ret tung. Selvom det er en pony, føler man sig som voksen, ikke for stor til at ride dem, da de faktisk har en hestekrop med pony ben. Dette gør at de nok aldrig kommer på OL-plan i nogen disciplin, men må nøjes med, at være en god, køn, venlig, klog og arbejdsvillig pony, som kan rides af alle.

Highland Ponyen bliver ofte brugt til krydsnings avl, da føllene næsten altid arver racens gode sind og arbejdsvillighed. Dette kan måske være grunden til, at der på verdensplan, kun er ca. 2000 avlshopper tilbage af denne race.

Det er ikke for ingenting, at den bliver kaldt en "mini andalusier". Sig til, hvis jeg skal hjælpe dig med at finde en. Den kan sagtens fås for det beløb, du nævner.

0
0
Svar på denne tråd

Welsh Cob og Frieser!
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 20:40

Jeg har haft en welsh cob og du gudeste,hvor var jeg glad for den! Han var gudesmuk og havde det dejligste temperament og den største personlighed! Han havde gode dressur og springevner (vi gik M-øvelser og sprang S-baner) og så var han alle tiders på tur (som jeg red mindst li´så meget som på banen). Det er dejligt at kunne bruge den til lidt af det hele -seriøs ridning hvor han skulle have lidt "KA-PAW!" og en skridttur for løse tøjler (eller bade ved stranden eller en stubfræser! ) Han var utrolig kvik og lidt med "brugsanvisning". Welsh Cobs kan være lidt reserverede forstået på den måde at de ofte er "én-mandsheste". De har desuden en tænd-sluk knap samt den stolte holdning og de høje knæløft som fx. en frieser har (den er bar i pony-størrelse ). Desuden er de nøjsomme og robuste!

Jeg kan klart anbefale en Welsh Cob!

Frieseren ligner den faktisk Welsh Cob´en lidt i temperamentet/personligheden som jeg har skrevet ovenover og er en hest jeg også varmt kan anbefale! Jeg har nemli´en af slagsen og hende er jeg sindsygt glad for! Netop pga. den højere prisklasse friesere ligger i,har jeg købt en 2 års (hun er nu tre) da de klart nok er et stykke billigere end de ældre og uddannede. Men jeg har en god tålmodighed og har intet problem med selv at tilride hende -så har jeg også muligheden for at forme hende! Men når de nu vil have én der ikke er så høj,kan de også være noget billigere end dem med "rigtig hestestørrelse". Jeg kan give dig tlf.nr. på hende jeg købte min frieser fra hvis du vil ha´det? Hun henter dem fra Holland (selvfølgelig med fuld papir). Hun er mægtig sød og kan måske hjælpe dig med at finde det du søger? Man er jo nogle gange heldig at få gode fuldpapirs-friesere til rimelige penge da de af og til sælges grundet særlige omstændigheder o.lign. Skriv mig li´en personlig besked over HN hvis du gerne vil have hendes nr!

Så til Welsh Cob´s og Friesere!

Stærk firehjulstrækker

til hestefolket:

Nissan Patrol 2.8 TDI sælges

Se mere på min præs!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 20:46
jp: Har sendt dig en besked.

0
0
Svar på denne tråd

anden race
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 21:45

som også kan opfylde de kriterier du har - Frederiksborgerne - og vil du have dem under 160, så koster de nærmest ingen ting...

Sælges : 1, 4½ års Hoppe. Se min præsentation

Desuden sælges også for veninde 1, 3½ års vallak, tilredet, røngtenfotograferet og fundet fri for mus - Kontakt mig for oplysninger og billeder/video

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider