Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

International kampdag...og så?
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 08:06

Nå tøser...så er det i dag, at det er kvindernes internationale kampdag.

For mig er det en dag som alle andre, men hvad med jer?

Er det en dag, hvor I gør noget specielt?

Eller har den en særlige betydning for jer?

Jeg ved godt, at der er lande, hvor denne dag er nødvendig, MEEEN...får de rent faktisk noget ud af den?

Hjælp mig lidt her, måske er det mig, der har misforstået noget.

0
0
Svar på denne tråd

For mig...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 08:11

... er det osse en dag som alle andre... Jeg vidste ikke - før igår - at der var en dag der var kvindernes internationale kamp dag...

Men det er sikkert godt at have den... Tror jeg...

Perle...
0
0
Svar på denne tråd

jeg tror jeg vil
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 08:40

gå ind og skifte til et par røde strømper smide BH´en og ellers se lidt fjernsyn

altså det der ligestilling kommer jo aldrig

jo den dag kvinder har værnepligt og mænd føder børn og der er godt nok lang vej endnu

men jeg kan godt se at i nogle lande er det vigtigt at kvinderne har deres egen dag

"what if the one thing you feared most in life was the one thing that could set you free"

MEMENTO TE MORTALEM ESSE

Husk du er dødelig

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 08:43

Jeg mener bare, at de lande, hvor kvinderne virkelig har brug for denne dag, der får de ikke lov til at bruge den...er det så os andre, der burde "kæmpe" for dem idag?

0
0
Svar på denne tråd

Ja, Danielle...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 09:07

...du har så uhyggeligt ret .

Vi har også vores demokratiske rettigheder...men, men hvad med alle sofavælgerne ?

Birgitte

Frihed, Lighed og Broderskab.........er grundlaget for ethvert Demokrati
0
0
Svar på denne tråd

Mormor
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 09:10

Jeg tænker nok lidt mere over at min mormor ville være fyldt 100 i dag, men det er over 20 år siden hun er død.

Men i den sammenhæng er det lidt sjovt at tænke på at hendes mor, min oldemor, vile have elsket og fejret denne dag. Min mormor var næstyngst af 13 søskende, og de 7 piger, der var i flokken, havde alle en uddannelse, da deres mor lagde vægt på at de kunne klare sig selv. Ganske flot når vi taler 1900-1920.

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 17:43

Er der virkeligt ikke flere, der har reflekteret over denne dag?

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 21:01

Ja, jeg har brugt dagen til at gå og klaske mine mandlige kollegaer en ordenlig en, og samtidig råbe "SVIN" så højt jeg kunne... Det har vi moret os meget over i dag...

Men jeg har heller ikke noget at kæmpe for, jeg arbejder som eneste pige blandt 8 mænd på et lager, og vi får lige løn for lige arbejde...

Jeg skulle måske kæmpe for andre, men ved ikke hvad...?

Så jeg har "fejret" dagen på min egen skøre måde... haha

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 21:54

Gud er det i dag? Fandt jeg først ud af nu.

Nej, jeg er ikke så frygtelig engageret i den slags...

Thumbs up til akademisk dressur!

~ Fonzie ~ Rubina ~ Simone ~ Isidor ~ Jay Jay ~

...

Fantast Monbjerg 'Fonzie'

02.06.1988 - 06.12.2005

0
0
Svar på denne tråd

Fælles kampdag
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 21:59

Kære piger/kvinder

Så længe der er piger/kvinder der finder sig i at blive slået eller tyranniseret af nogle tumper - ja så er der brug for en kampdag.

Så længe vores koner/kærester/samlever får ringere løn for det samme arbejde - ja så er der brug for en kampdag. Pengene går jo i langt de fleste tilfælde i samme pulje.

Så længe Danmark en en ø i et hav af uretfærdighed og undertrykkelse - ja så er der brug for en kampdag.

Så længe min bedste ven og kæreste ikke overalt regnes for samme værdi som en mand - ja så er der brug for en fælles kampdag.

Med venlig hilsen

Deerhunter

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har kæmpet...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 22:36

Med at få kørt små 500 analyser på mit arbejde...

Med min sidste undervisningstime på Oxalia, inden hun går på barsel...

Med at få ryddet køkkenet...Næsten lykkes !

Så jeg tror, du har helt ret Danielle, der er kvinder i andre lande, der har langt mere brug for denne kamp end os.

OLDENBORG KAN OG VIL(tror jeg)
Og nu med pintmoor-stutteri.
Det der er perfekt for dig, er ikke nødvendigvis rigtigt for andre.
0
0
Svar på denne tråd

Så længe...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 08:42

... der er så mange kvinder der får bank af deres mand at der reelt ikke er plads på krisehjemmene - så er der brug for en kampdag.

Så længe der er noget der hedder kvindehandel - så er dr brug for en kampdag.

Så længe straffen for voldtægt er mindre end for at stjæle penge - så er der brug for en kampdag.

Så længe kvinder er mindre værd på arbejdsmarkedet fordi de skal have barselsorlov og passe deres børn - så er der brug for en kampdag.

Og det er bare her i landet - hvor der dog ellers er en VIS grad af ligeret.

I andre lande er kvinder endnu mere et objekt som kan købes og sælges, pigebørn dræbes fordi de er værdiløse, småpiger bliver omskåret og voksne kvinder handlet som kvæg og brugt som avlsdyr, og fængslet hvis de klæder sig så man får et glimt af skuldre eller ben - uden rettigheder eller indflydelse på eget liv og velfærd.

Jo - jeg synes at der er brug for en kampdag (også selv om jeg ikke har markeret den på nogen måde)

£isbeth & Baloo

It's our choices that show what we truly are,
far more than our abilities.
(Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
0
0
Svar på denne tråd

Deerhunter
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 09:31

Du har helt ret - men jeg er lige nødt til kommentere en enkelt ting: Der er dælme også mange af dit køn, der finder sig i at blive tyranniseret og undertrykt af kvindelige tumper!

Men ellers har du da ret.

Generelt kunne man måske sige, at ens engagement i kvindekamp og kampdag afhænger, hvor meget man mærker til uretfærdighederne? Jeg går fx ikke ret meget op i det, men:

Min kæreste kunne aldrig finde på at tyrannisere mig (det ville også være farlig for hans helbred ).

Mit fag er ekstremt kvindedomineret, og de få mænd, der vover sig indenfor, skal konstant forsvare, hvorfor de er lige så kompetente som kvinderne (læser til sygeplejerske).

Jeg føler mig hverken undertrykt eller uretfærdigt behandlet. Jeg kender til gengæld andre, der gør: invandrere. En helt anden debat, men bare lige for at illustrere, at jeg gerne vil tale på andres vegne og forsvare dem - jeg synes bare ikke, danske kvinder er det bedste at bruge mit krudt på (landbrugsdyrene er et andet eksempel på dansk undetrykkelse i mine øjne). Men til dem, der gør.

Det blev vist lidt rodet...

Lea

Griffin Thoroughgood distancesadel sælges,

17'', mellem bom.

Se præsentation for mere info.

Hvor voldelig handling ta'r fat, der standser kunsten brat!

0
0
Svar på denne tråd

Ligestilling
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 16:55

Hej Lea.

Selv om du ikke føler dig undertrykt eller uretfærdig behandlet, vil jeg godt spøre dig om du syntes sygeplejerskers løn afspejler den uddannelse og det ansvar de har?

Med venlig hilsen

Deerhunter

0
0
Svar på denne tråd

Deerhunter
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 17:01

Nej, det ved Gud den ikke gør!

Men det er nok alligevel lidt søgt at give mændene skylden for det

Sygeplejerskenes dårlige løn, tror jeg, skal ses i sammenhæng med, hvad man generelt får som ansat i offentligt regi. Lønnen er godt nok noget bagud i forhold til det private.

Men igen, det har for mig ikke noget med manglende ligestilling mellem kønnene at gøre. (Til gengæld tro jeg, en ny regering kunne gøre underværker )

Lea

17'', mellem bom.

0
0
Svar på denne tråd

Ligeløn
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 17:12

Hej Lea.

Jeg giver ikke mit eget køn skylden, men sammenligner du lønnen med eksempelvis lærer og polibetjente som omfatter mange mænd, og som også er offentllig ansatte, er der et grelt misforhold. Særligt når man tager uddannelsen og arbejdstider i betragtning.

Som sagt giver jeg ikke mændene skylden. De er bare bedre til at forhandle løn.

Hvad der er min egentlige pointe er, at ligestilling er et fælles ansvar da ingen mand har interesse i at deres koner/kærester/samlever aflønnes ringere.

Med venlig hilsen

Deerhunter

0
0
Svar på denne tråd

Deerhunter
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 17:32

Vi er helt enige i din pointe

Og ja, kvinder er ikke nær så gode til at forhandle løn. Det skyldes nok, at mænd har evnen til at kræve og forlange, hvorimod vi kvinder hele livet venter forgæves på, at de andre skal gætte sig frem til vores behov

Lea

17'', mellem bom.

0
0
Svar på denne tråd

Egentlig lidt
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 17:35

sjovt det her. I går var min kærestes kammerat på besøg, og faktisk faldt talen på løn for kvinder og mænd. Han sagde, at hvis han skulle ansætte en pige, så ville han fra starten af give hende mindre, fordi hun med garanti ville få børn, og så vidste han, at han havde "spildt" de penge, da det ikke var sikkert hun kom tilbage, hvorimod en mand ikke holdt barsel, og han vidste, at arbejdet ikke ville være en hindring for manden.

Tænk lige over dette: hvis du til en jobsamtale bliver spurgt om du planlægger at få børn, og dit svar er "Nej, det gør jeg ikke, men jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige om det sker", hvis det er sådan du tænker selvfølgelig, tror du så du ville få jobbet? Hvis du derimod sidder og lyver og siger nej, ja så satser arbejdsgiveren muligvis på dig fordi, du nok ikke får børn.

Hvad synes I så om det?

Regeringen har jo lavet love og regler om disse ting, bl.a. barsel til mænd, men hvad skal alle disse ting gøre godt for, når det næsten er umuligt at praktisere i det virkelige liv. Jeg kan godt forstå, ikke at det er sympatisk eller rigtigt, at en arbejdsgiver hellere vil ansætte en mand og give lidt mere i lønningsposen, da arbejdsgiveren er sikker på at manden ikke føder et barn om 1 års tid, end arbejdsgiveren giver jobbet til kvinden der sidder og siger ja til børn. Men hvordan får man så denne usympatiske indstilling dræbt? Det handler jo i bund og grund om penge, og hvem har lyst til at "tabe" penge?

Se det synes jeg selv var en lidt anden problemstilling

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

Sasser...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 17:43

Sådan et spørgsmål er ulovligt at stille...

Det er udemærkede problemstillinger I sætter op, men...HVAD GØR I VED DET???

Det er vel meningen, at man netop skal bruge denne dag til de problemstillinger. Personligt kender jeg ikke en levende sjæl, der laver noget specielt den 8. marts.

0
0
Svar på denne tråd

He he tager
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 17:48

du gas på mig eller er det ulovligt??? Ja hvad ved jeg?!

Rigtig nok, det er sådan en dag der skal gøres noget ved det, og indrømmet jeg gør heller ingenting selv. Synes bare det er en interessant synsvinkel...i øvrigt anede jeg heller ikke det var kampdag i dag, men det fik jeg vist ikke skrevet i min iver, over at have fundet på et intelligent, "provokerende" og konstruktivt indlæg

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

Sasser
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 18:26

Jeg tror der er en del myter i det du skriver, men samtidig kan man nok stadigvæk finde eksempler som du nævner.

Jeg vil nævne et andet eksempel som jeg har helt tæt på. Jeg har sammen med 2 andre fotografer et kontofællesskab, og vi ansatte en pige for snart 1 år siden til at tage telefonerne, skrive regninger og være bogholder - kort sagt, en blæksprutte.

Vi valgte bevidst en pige der havde et barn, fordi vi mente hun i kraft af sit ansvar for barnet var ansvarlig og vedholdende. Vores antagelser holdt stik, og de fordele sådan en person med det ansvar og erfaring opvejer langt ulemperne ved barn.syg o.lign.

Vi har i dag en medarbejder som trives og er glad for sit job og føler sig som en vigtig del at et team. Dette er nok det vigtigste for at beholde en værdsat medarbejder.

Vi er ikke specielt progresive. Jeg oplever samme holdning hos mange af de kunder jeg besøger både her og i udlandet.

0
0
Svar på denne tråd

Der har ..
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 19:25

.. aldrig været lighed mellem mænd og kvinder og bliver det aldrig. Mænd er mere værd på arbejdsmarkedet end kvinder, sådan er det bare, det er da helt naturligt - og kvinder mere værd hjemme i huset ..

Af natur er kvinder til for at føde børn (og opvarte deres mand, børn og sørge for hjemmet), medens mænd er til for at hente byttet hjem ..

*** 4-5-20 5-18 5-14 10-15-11-5 ***

0
0
Svar på denne tråd

hahaha
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 19:45

...Martin

Du satser ikke på at blive gift vel?

0
0
Svar på denne tråd

Joke...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 20:14

*** 4-5-20 5-18 5-14 10-15-11-5 ***

*** D-E-T E-R E-N J-O-K-E ***

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor skulle Martin ...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 22:30

... ikke satse på at blive gift

Har da altid hørt, kvinder er vilde med mænd med klare holdninger.

At mænd gerne må være helt afklarede med deres egen rolle og gerne må stille helt klare og letforståelige krav til deres partner.

Det må man da sige han gør

Mvh. Lisbeth

Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
0
0
Svar på denne tråd

Der er da
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 22:51
vel nok en eller anden af det kvindelige køn der hopper på den

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

Her havde ..
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 03:11

.. man håbet på at en rødstrømpe eller syv ville gå direkte til tastaturet pissesur og svine mig til ..

Men så var der en som valgte af afsløre min morsomhed - øv ..

- Måske jeg skulle begynde at skrive om BH'er igen - he he ..

Og du har helt ret Lisbeth - jeg har klare holdninger til mange ting hvilket jeg ved min kæreste sætter pris på ..

0
0
Svar på denne tråd

Så vidt jeg ved
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 08:13

Så vidt jeg ved er mænd en mangelvare i folkeskolerne !

Jeg er laborant 33,75 t/u(bioanalytiker) og gift med en skolelærer. Vi har barn, to biler, en lille landejendom, 2(snart 4)heste, tre trailere, hund, marsvin, høns, duer. Vi får mad på bordet hver dag (som min mand køber og tilbereder).

Hvad er det lige jeg skulle kæmpe for ? Og det kunne da godt være, at jeg burde tjene et par tusinde mere, men til hvad ? Jeg tror mange glemmer og kigge på deres liv, og så spørge sig selv, hvad er det lige jeg har brug for MERE... mange kunne nok svare :jeg har, hvad jeg skal have.

Jeg tror mange er mere interesseret i, om naboen får mere end man selv gør, end om man selv har det som man ønsker.

Jeg er tilfreds med mit liv, men kunne da sagtens bruge 5000 mere om måneden.

OLDENBORG KAN OG VIL(tror jeg)
Og nu med pintmoor-stutteri.
Det der er perfekt for dig, er ikke nødvendigvis rigtigt for andre.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har hvad jeg skal have...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 08:31

... men derfor kan jeg jo godt kæmpe for andres rettigheder!

Over 40.000 danske kvinder oplever årligt at blive slået af deres mand/samlever.

Kvinder tager langt den største del af barselsorloven og børnepasningen og har derfor (og på grund af gennemsnitligt lavere løn) en langt lavere pensionsopsparing end deres mænd.

Mange arbejdsgivere ønsker (forståeligt nok) ikke at ansætte kvinder i den fødefarlige alder.

Og i MANGE hjem bliver det betragtet som at "han hjælper" hvis manden tager sin del af husarbejdet. Også selv om begge parter har fuldtidsarbejde.

Der er langt til ligestilling - både "ude i samfundet" og i de små hjem!

£isbeth & Baloo

It's our choices that show what we truly are,
far more than our abilities.
(Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
0
0
Svar på denne tråd

jamen Lisbeth...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 11:33

...gør DU så noget ved det?

0
0
Svar på denne tråd

Danielle Hesselholm
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 11:37

hvad gør du egentlig selv???

Du tænker vel også nogle tanker, gør du ikke? Dem gør du vel noget ved, gør du ikke??

0
0
Svar på denne tråd

og Danielle
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 11:38
det skal ikke opfattes surt, men nærmere som et spørgsmål
0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 11:56

Mine tanker går såmen på, at denne dag er spild af tid!!!

Alle mener noget, men INGEN gør noget.

0
0
Svar på denne tråd

deerhunter
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 14:43

Vil blot lige informere dig ang sygeplejerske og løn. Du siger at mænd generelt er bedre til at forhandle løn osv.. Det er ikke muligt at komme ud som ny sygeplejerske og forhandle din løn idet du bliver placeret på et løntrin ud fra den såkaldte "NY LØN"-regel.. du kan bede om evt. tillæg for dit og dat..

men du kan kun vente på din løn bliver højere ved at se på din anciennitet.. desværre er faget stadig et MEGET underbetalt fag.. netop derfor jeg også har valgt at gå andre veje..

- RID MED OMTANKE, TÅLMODIGHED I OMGANG MED HESTEN ER EN DYD -
0
0
Svar på denne tråd

Var der nogle der så ...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 16:59

... det tv-program søndag aften om handel med kvinder ???

Da sendte jeg lige denne tråd en tanke, for hold da op hvor er der noget, der skal kæmpes for eller rettere imod.

Det var uendelig trist at se de pigers skæbne.

Mvh. Lisbeth

Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
0
0
Svar på denne tråd

AnnaE...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 17:18

Jeg kender ikke meget til NY LØN, men jeg har på fornemmelsen at eksempelvis sygeplejerskers lave løn er historisk betinget.

Jeg mener sygeplejerskerne 2 gange har varslet konflikt, og 2 gange kom der et indgreb. Dette var ikke gået gnidningsløst i et mandsdomineret fag.

Mon ikke der stadig er for mange piger fra "Flinkeskolen" repræsenteret hos sygeplejerskerne?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider