|
|
| en skimmel hest |
| Forfatter:  |
Mette |
| Dato:  |
22-09-2000 21:53 |
|
Hej allesammen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jeg har et problem jeg har en skimmel hest og den er meget svör at holde ren.
Er der nogen der har et tip til at få skittet til at blive vök eller nogle andre tips.
mvh Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: en skimmel hest |
Camilla (Hørsholm) |
23-09-2000 20:23 |
|
Først: byt lige om på ö=ø og ä=å. Det er rimeligt sjovt at læse*S*
Dernæst: man kan købe specielle skimmel shampoo's, som er lidt skrappere end normalt for at tage det gule.
Så mener jeg at have hørt om et gammelt råd, som går ud på at gnide kul på (et forkullet træstykke e.lign.). Det lyder omvendt, men skidtet skulle være lige til at børste af bagefter.
Endelig kan du "behandle" særligt udsatte steder (lad mig gætte: rumpen og andre større steder) med lidt showshine jævnligt. Hårene bliver helt glatte og lækre og skidtet for derved sværere ved at sætte sig fast. Så er hesten "smudsafvisende" *fnis*
Camilla
En teflonbelagt skimmel kunne være det næste skridt i udviklingen... eller hvad med en scotchgard* behandling*gg*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina MJ |
23-09-2000 21:08 |
|
Som ejer af en skimmel kan jeg helt tilslutte mig teflonbelægning eller scotchgard - ved du hvor man kan få den belagt?
Jeg bruger dækken, det virker fint om vinteren, og om sommeren har den sjældent skidt på sig, der ikke kan børstes af, da den går på døgnfold 4-5 måneder om året. Den behøver jo ikke at være pakket ind i 5 dækkener, 1 enkelt vandtæt og åndbart er rigeligt til at holde striglningen på et rimeligt niveau.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Bornholmeren Camilla |
24-09-2000 18:46 |
|
Hej!
Jeg er også den heldige ejer af en helt hvid Welsh pony. Vi plejer at bruge sæbespåner til den. Det virker utroligt godt, og han bevarer sit fedtlag med det. Desuden er det heller ikke så dyrt som alt det andet skidt (undskyld  man kan købe i rideudstyrsforretninger. Jeg har aldrig prøvet noget, der virkede bedre. De gule pletter forsvinder med det samme.
Hilsen Camilla.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Caroline S |
24-09-2000 20:00 |
|
Hejsa*S*
Blir lige nødt til at vise jer..
(hååber det virker)
Dette er Shiba en god dag efter mudderbad:
Dette er samme hyp, samme dag efter regnvejret ( som efter min meniing er den bedste måde at holde mine 4 hvide hyppere rene: *S*
Hååber det virker
MVH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Caroline S |
24-09-2000 20:02 |
|
Prøver lige det sidste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mette |
24-09-2000 21:25 |
|
Mange Tak for alle de gode svar!!!!!
Jeg präver nogle af dem men jeg vil stadi gerne have flere?
På forhånd tak
Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sif |
25-09-2000 09:32 |
|
Hej Mette
Mine heste er gule - og den slags er næsten lige så sarte som skimler og hvide heste.
Mit største problem er lårene og haserne (og på vallakker også undersiden af maven, da de tisser op under sig selv).
Jeg vasker hestene hver dag. Altså ikke sådan et rigtigt bad, men jeg bruger lunkent vand og en stiv børste, og så gennembløder jeg det beskidte sted godt og grundigt. Jeg bruger børsten både med og mod hårene, og dypper den hele tiden i vandet uden at ryste den af igen. Bliver vandet for beskidt, skifter jeg det.
Selvom hesten kan have skjolder når jeg er færdig, så forsvinder de, når pelsen bliver tør.
Det rene vand generer ikke huden, derfor kan du godt gøre det hver dag - men det SKAL også gøres hver dag, ellers trænger den gule farve fra urinen ind i hårfibrene, og så kan du ikke vaske den ren, selvom du bruger shampoo.
De bedste hilsener, Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: Ha - dén kan jeg overgå ;o) |
NinaL |
26-09-2000 11:24 |
|
Hej Caroline
Prøv at se Djunette her *GGGGGGGGG*
Venlig hilsen
Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Caroline S |
26-09-2000 13:57 |
|
Hahahaha*S*S*
Han/hun ser bare "dejlig" ud*S*
Godt regnvejret er opfundet*S*S*S
SMIL fra Caroline
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Charlotte |
26-09-2000 17:57 |
|
hej
som tidlige ejer af en palomino kan jeg snakke med på dette problem.
Han var ekspert i at gøre sig beskidt, så jeg blev ligesom ret god til at fjerne skidtet igen.
Jeg gjorde det at jeg vaskede den med vand hvis det var store partier der var beskidte,eller brugte jeg bare en af de der sten man kan købe i rideudstyrsforretniger, dem der der bruges til at fjerne flueæg med. de er nemlig også ret smarte til at fjerne skidt med. En gang om ugen fik den vasket hale, da den ret hurtigt blev gullig, og da det er en palomino så har den jo rigtig en kridvid hale.
Om vinteren stod han med dækken, men kunen sagtens blive beskidt på krydset alligevl, så da holdt jeg mig mest til dend er sten eller en ordentlig omang med børsten. dette er faktisk nok hvis man får det inden det sætter sig fast.
Om sommeren blev han bare spulet over det hele efter rideturen, og så var han dejlig ren igen.
Charlotte
PS: vil dog lige advare at nogle heste ikke kan tåle den der sten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kig her! |
Lene M. |
28-09-2000 10:32 |
|
Jeg har samlet nogle råd på min hjemmeside. Gå ind her: http://home13.inet.tele.dk/dm/hej.html
Klik på hestepleje > Sundhed > Røgtning > Vask
Lidt nede på siden, er der pletrens af hvide heste.
M.v.h.
Lene M.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En tilføjelse |
Lene M. |
28-09-2000 11:14 |
|
Jeg har lige siddet og kigget nærmere på jeres indlæg. Der er nogle af jer, som vasker og fuster med showshine. Det mener jeg helt sikkert er en dårlig idé. I det lange løb er det irriterende for huden, især med showshineren. Jeg kan gå medtil at vaske 1 eller 2 gange om ugen, men showshine bør kun bruges når det er mere nødvendigt (f.eks. til stævne).
Brug dog hellere en alm. rubørste og børst de gule pletter af når de er tørre og stadig helt nye. Rent vand kan nok lige gå i det daglige, men det nedsætter stadig hestens eget kuldeforsvar. Desuden kan jeg ikke se, at rent vand virker bedre end en tør rubørste.
Der ud over kan jeg stadig anbefale min hjemmeside, især kartoffelmelen.
M.v.h.
Lene M.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: En tilføjelse |
Caroline F |
06-10-2000 08:57 |
|
Hej alle sammen
Nu er jeg også den heldige ejer af en skimmel, der nok ville vinde DM i rulning. Hun er nemlig så flink at hver gang hun ser mig, så finder hun det mest våde sted på hele folden og ruller sig der ! Og det er HVER gang!
Men min ik-særlig-dyre-metode er en god gang med gnupperen og så er hun så god som ny. Og det slår aldig fejl. Hun var kun gullig den gang hun stod på halm, men nu er der ingen ting, og jeg har aldrig problemer med at få hende ren og skindende.
Jeg kan ikke se hvorfor man skulle gå ud og bruge en masse penge på alle mulige mirakelmiddeler, når striglen er opfundet til det formål.
Så mit råd er . Læg du bare kræfter i børsten, så skal der nok komme resultater.
Kærligst Caroline
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
karen |
12-10-2000 15:41 |
|
hvad er det for en sten man kan fjerne flue æg med???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
£isbeth (monty) |
12-10-2000 15:48 |
|
Den hedder en "wonderstone" og kan købes i de fleste ridesportsforretninger for omkring 30 kr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Gurli |
06-12-2000 22:28 |
|
Hej
Jeg har selv en pinto (overvejende hvid) og jeg købte en shampoo hos Susanne Frederiksen/Mustang International, tlf. 46403507, men du kan også finde den på www.mustang.dk og den hedder Mustang American White Shampoo. Den er simpelthen suveræn god!!! Mig & min pinto kan ikke leve uden denne shampoo længere. Prisen var vist nok omkring kr.120,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sarah1 |
29-08-2001 14:51 |
|
Lad dog hestene være lidt småplettede engang i mellem ( i hvert fald til hverdag ). En hest er en hest. Min pony er het hvid og elsker at rulle sig i masser af mudder. En god gang strigling gør underværker!!!!!.
Hilsen SARAH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|