Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

fuldfoder
Forfatter: 
Dato:  12-12-2000 20:58
Hej,

Er der nogen der kender et godt fuldfoder ?

Jeg har en haflinger som er for tyk, og hun får ikke ret meget at spise (havre). Derfor tænkte jeg på at skifte foder, så hun evt kan sættes op i foder. Jeg er nemlig bange for at hun ikke helt får de vitaminer og mineraler hun har brug for.

Anne
0
0
Svar på denne tråd

RE: fuldfoder
Forfatter: 
Dato:  13-12-2000 00:44
Brogården har et produkt der hedder all phases, det indeholder alt hvad din hest har brug for. Jeg vil tro en haflinger skal have ca ½kg om dagen, men det står på posen. Jeg bruger det selv, hvis jeg ikke kan holde formen på min konkurrence hest. Men muligvis kan din hest klare sig med hø og et vitamin- mineral tilskud, fx racing mineral eller lign. Det er også overkommeligt i pris.
Hilsen Dorthe
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2000 07:44
Der er ingen grund til at give en haflinger kerne, hverken i form at rent korn eller fuldfoderblanding. Den får nemlig alt for lidt foder på den måde - det betyder, at den ikke er beskæftiget med at æde i så mange timer, som den har behov for, hvilket kan give psykiske problemer og kolik eller andre fordøjelsesproblemer.

Endvidere går hesten og er sulten, selvom den målt i FE får, hvad den har brug for, og så kan den fx. finde på at æde hvert i halmstrå i sin boks, det feder og kan give forstoppelse.

Sådan en hest skal have hø som grundfoder (IKKE for meget, hø feder også) - dertil kan du give den opblødte roepiller og gulerødder, ingen af delene feder ret meget. Den skal selvfølgelig også have vitamin/mineraltilskud.

Men ellers findes der div. lavenergi fuldfoderblandinger, men sørg for at få en bl. med lavt indhold af melasse, det FEDER og er usundt, men findes desværre i ALLE fuldfoderblandinger. Ved siden af skal hesten have fx. gulerødder eller roepiller. Pas også på med græsset, hvis hesten går på græsfold, der er stadig næring i pga. det milde efterår. Den haflinger jeg har i stalden lever næsten af græs og han er så fed, så fed.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2000 08:53
Jeg vil foreslå at du får lavet en foderplan. På den måde kan du være sikker på at den får de vitaminer og mineraler den har brug for, og der bliver samtidig taget højde for at det er på den måd eder passer bedst til den type hest.

Jeg er enig med Tina MJ om at det sandsynligvis slet ikke er en god ide at bruge kraftfoder til den type hest, men prøv at få sammen sat en foderplan der optimerer din fodring, både af hensyn til hestens velbefindende og af hensyn til din økonomi!

Du kan få lavet en foderplan hos hesterådgivningen

http://www.hesteraadgivningen.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2000 11:43

Jeg kan også kun tale varmt for roepillerne til en overvægtig hest... har selv været utrolig glad for det..
Vores den gamle hoppe har tendens til at blive ret så trivlig... og vi har givet hende roepiller samt 1 kg. byg om dagen (+ vitaminer & mineraler)... resten af hendes FE får hun i hø og det græs der stadig er på foldene... meeeen oh ak og ve... min kinesolog har fortalt mig at roepillerne ikke er gode for hende.... hun er ellers ret glad for dem... :o( ... så nu har jeg taget dem fra hende... men så får hun rigeligt med gulerødder... for at hun får noget at spise overhovedet... når jeg kikker ned i hendes krybbe når jeg har hældt ½ kg kerne i så ser det ikke ud af noget som helst... det tager også ca. 2 sekunder så er det væk... når hun så bla. står sammen med en DV plag på 2½ der får i så rigelige mængder synes jeg egentlig det er synd at hun er færdig med at spise inden jeg har fodret færdig... så derfor
fylder jeg godt op med gulerødder, de tager i det mindste lidt tid at spise...

Men hun er desværre sulten alligevel... for hun æder alt hun kan komme i nærheden af på folden og det hø vi giver er også væk... hun æder dog ikke boksstrøelsen...endnu..... men hun har allerede taget på siden vi tog roepillerne fra hende, simpelthend fordi hun æder mere på fold og i stalden... vi har hestene i løsdrift og vi giver hø i bunker... vi kan jo ikke se om hun jager de andre væk og æder det hele selv... vi ligger dog flere bunker end der er heste så du får allesammen hø ....

Jeg vil heller ikke tage resten af kernen fra hende... for hvad skal hun så lave mens de andre spiser.... hun vil gå amok...

Men jeg kan kun anbefale roepiller..... men HUSK de skal opblødes i vand..... ellers kan de forsage alvorlig spiserørsforstoppelse..

Hilsner Joy
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-01-2001 22:26
Hej Anne
Jeg kan anbefale blandingen Superhest fra Østervold foderstof, som jeg nu har anvendt med succes gennem 2 år!
Flere slagtermestre har også anbefalet denne blanding, da den er kendt for at give en tilpas fedtmarmorering. Jeg så forleden et indlæg fra Slagter Bent i Snedsted vedr. dette.
Med venlig hilsen
Peter Horsen
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-01-2001 19:16
Kære Peter Horsen, Slagter Bent, Bent Beridder, Mette Rumpette

Tak for jeres indlæg, det er da meget rart at der er noget at grine af her på Heste-Nettet - og det er så rart at vide, hvad der kan give ens RIDE ikke slagtehest en pæn fedtmarmorering, heste skal også være pæne under huden.

Af hjertet tak.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider