Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Lucerne kontra hø/wrap
Forfatter: 
Dato:  08-09-2001 12:15
hej

Når min hest engang kommer hjem fra berider, så er jeg lidt i tvivl om hvad jeg gør.

Deroppe hvor han står nu får han enorm mængde hø/wrap for at han ikke taber sig.

Mit spørgsmål er så...hvad for en slags lucerne kan gå ind og erstatte dette hvis der ikke er mulighed for hø/wrap der hvor han komemr til at stå?

Og hvor meget lucerne skal han have hver dag? 1 eller 2 kg?

Håber der er nogle af lucerne-eksperterne der vil svare.

DUM, DUMMERE - MIG



0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Lucerne kontra hø/wrap
Forfatter: 
Dato:  08-09-2001 20:33

Hej Charlotte
NÅr du siger lucerne, tænker du så på f.eks Green Power blandingen eller Hartog Lucerne eller lign. På min sæk fra Hartog anbefales det at give 1kg pr 100 kg hest, hvis der ikke samtidig gives hø. Så det bliver jo hurtigt dyrt, når 20-25 kg koster 85 kr! Jeg mener at der på Green Power sækken står 3-5 kg/dag, ellers er det på produkt/prislisten fra LH-foder jeg har set det. Godt at høre at Lazer kommer hjem. Hvornår? Hvor skal han stå?
Vi ses
Ditte H
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Lucerne kontra hø/wrap
Forfatter: 
Dato:  09-09-2001 02:55
Husk at din hest skal have tilstrækkelig med grovfoder og halm kan ikke stå alene som grovfoder. Hø, Wrap, lucerne, gulerødder, roepiller(dem man opbløder i vand og ikke indeholder sukker) er alle eksempler på grovfoder. Hø/wrap er dog det bedste, lucerne ved jeg ikke så meget om udover at det som regel indeholder flere mineraler.
Hvad forhindrer dig i selv at købe hø? Hvad forhindrer dig i at finde et sted hvor de fodrer med det?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Lucerne kontra hø/wrap
Forfatter: 
Dato:  09-09-2001 11:13
Hej Majse

det der forhindrer mig i at finde et sted hvor de kører med hø, er at jeg ikke ved om de kører med hø der hvor Lazer skal hen.

Hvis du ikke allerede ved det, så var min hest grundigt ødelagt inden jeg sendte den i ridning (med henblik på salg). Da jeg nu besluttede at han ikek skulel sælges og skal hjem igen, så måtte jeg tænke grundigt over hvor han skulel hen og stå opstaldet.
Det sted hvor Lazer er i træning kom med et forslag de mente ville kunen hjælpe mig videre med Lazer, så at der ikekigen kom problemer.
Derfor har vi valgt det sted fordi jeg ved undervisningen er god, hestene har det godt, og der er den proffesionelle hjælp jeg har brug fr til Lazer.

Lazer har ikek været vant til hø før han kom i ridning deroppe hvor han er nu. Men de har formået at få hans energiniveau ned ved at bruge hø, derfor tænkte jeg at lucerne muligvis kunne være en løsning hvis ikke der var hø.

DUM, DUMMERE - MIG



0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Lucerne kontra hø/wrap
Forfatter: 
Dato:  09-09-2001 17:00

Hej Charlotte
Der er melasse i Green Power Lucerne, så jeg tror ikke, det er godt til en hest med for meget energi. Hvad med olie? Det hjælper selvfølgelig ikke på grovfodermængden, men tager da lidt af krudtet ud af foderet. Er der ikke et høloft eller lign, så du selv kan købe hø til ham?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Lucerne kontra hø/wrap
Forfatter: 
Dato:  09-09-2001 17:55
Hej Ditte

jeg ved det faktisk ikke...det er ude ved mads larsen (Mesing østergård) han skal stå.

men det er bare ikke nemt at finde godt hø efterhånden, og lucernen er vel mere stabil....

olie har jeg haft prøvet, resultat han gik fra foderet.

men finder nok et alternativ hvis de ikke kører med hø derude...de kan vel hjælpe mig med at finde et erstatningsprodukt!

DUM, DUMMERE - MIG



0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Lucerne kontra hø/wrap
Forfatter: 
Dato:  09-09-2001 21:16
Hej Charlotte

Godt hø kan sagtens findes! Grønthø fra Dangrønt... dyrt men altid godt *S*

Bare et forslag

Mvh Diva
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Lucerne kontra hø/wrap
Forfatter: 
Dato:  09-09-2001 22:38
Hej Charlotte

Grønhø kan både være lucerne eller græs.

Prøv at læse dette link, som omhandler en undersøgelse af om man kan udskifte Grønhø med havre kg for kg: http://www.dangroent.dk/speciality_feeds/artikel_kunsttor.htm

Jeg kender en som er begyndt at bruge Grønhø-græs og hun kan tydeligt mærke at hun kan fodre med mindre havre og hestene er i stadigvæk i god foderstand men ikke så overgearede som da de blev fodret med større mængder havre.

Jeg håber at dette kan hjælpe dig.

mvh

Caro

En gravhund er, en halv hund høj, en hel hund lang og to hunde værd.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Lucerne og lign. produkter til heste med "ene
Forfatter: 
Dato:  10-09-2001 14:07
Hej Charlotte.

Min hyp havde også en pæn portion energi som "forsvandt" da hun fik ændret fodret.

Hun blev efter dyrlægens anbefaling fodret med Halm, 1,5 kg Hartog lucerne, müsli blanding (Dobson & Horrel - Leisure mix) og meget lidt havre (højst 0,75 kg/dagl.).

Sådan som jeg fik det fortalt af dyrlægen har det noget at gøre med at større mængder havre (forskelligt fra hest til hest) påvirker blodsukkeret, hvorimod melasse som er i diverse "grønt" -produkter ikke påvirker på samme måde. Men ønsker man en Grønt blanding uden melasse, så kan det også godt lade sig gøre, jeg mener at bla. dan grønt laver et produkt uden melasse.

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider