Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Tredelt bid.
Forfatter: 
Dato:  23-07-2001 17:46
Nu er det sådan at jeg overvejer at købe et tredelt bid. Jeg har hørt at de 3-delte Auriganbid er gode, men de koster jo en formue ( 600 kr. ). Så tænkte jeg om et almindeligt tredelt i metel, ikke også ville gøre en forskel, de er jo trods alt bedre.
Hvad er jeres erfaringer med tredelte bid i henholdsvis aurigan og metal?

VH. Christina J
0
0
Svar på denne tråd

Re: Tredelt bid.
Forfatter: 
Dato:  23-07-2001 19:24
har et tre-delt bid, dog ikke Aurigan!
Det er med en kugle i midten.....helt vildt godt efter min mening... 12,5
Hvis du er interesseret kan du købe det næsten ubrugt for 150 kr?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-07-2001 20:43

Ja jeg købte et dyrt tredelt aurigan Herman Sprenger Ultra bid. Det skulle jo ligge godt i munden, uden at trykke på ganen osv..Men aldrig har min hest gået så dårligt, som den ene gang jeg red med det. Den bed sig fast i biddet og var bare træls. Så vi er gået tilbage til det alm todelte. Min underviser var desuden ved at gå i koma, da jeg sagde tredelt bid. Det mener hun er alt for skarpt. Det var ellers en af de tykke modeller.
Det jeg har hørt om auriganbid er, at de er gode hvis hesten ikke vil skumme på et alm bid eller hvis hesten har nikkelallergi. Hvis hesten skummer fint på et alm, er der ingen grund til at købe et i aurigan. Men prøv om du kan få lov at låne lidt forskellige bid af de andre i stalden, så du kan finde det, der er bedst til netop din hest istedet for at købe et den måske ikke kan lide. Og husk at det oftest ikke er biddets skyld, hvis hesten går dårligt!! Selv det bedste bid kan ikke løse problemerne rytteren skaber ved manglende fremdrift eller lign.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-07-2001 23:12
Nu kender jeg ikke de store forskelle på to-delte eller tre-delte bid, men ved at der er stor forskel i materialet!

Et aurigan bid giver nemlig hesten en salt smag, som de godt kan lide. Messing, agrital og jern skulle også være ok (hule bid skulle heller ikke være så gode).

Jeg har selv skiftet fra to-delt jern bid til tre-delt aurigan bid med stor succes :)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-07-2001 06:36
Det kommer også lidt an på hvordan hesten er udformet i munden

Ingen lektion i anatomi, men vores hoppe er en str. 15,5 i bid, hun er temlig bred i munden det siger jo sig selv med den str. Men når hun får et alm tyk to-delt trensebid i munden, er det som om det sidder og prikker hende i ganen. Derfor går hun med tre delt bid i stedet for to delt.

Men køb dog et af de billige hvis det er at du gerne vil have et og den går godt på sådan et. De koster nok omkring 150 eller lidt mere.

Bare husk at bidet ikke er hårdere end hånden som bruger det. Og tre delt giver lidt mere servostyring end et to delt.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-07-2001 08:01
Jeg har gode erfaringer med 3-delte bid - mange siger de er skarpere end todelte, men det har i hvert fald ikke passet på de 5-6 heste jeg har brugt det på.

2 af disse heste har været meget sarte i munden og de har alligevel fundet sig bedre tilpas med et 3-delt bid.

Jeg købte det tykke 3-delte auriganbid, men synes det er alt for stort og min hest gik ikke så godt på det, men vi har brugt det med stor succes på to ungheste.

Nu rider jeg med et 3-delt i rustfrit stål (Pinchless bid med kobber i midten) og jeg kan overhovedet ikke mærke forskel på om det er argentan (som jeg har på kandaren), aurigan eller rustfrit stål - mine heste har hverken skummet mere eller mindre.

KH Camilla L
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-07-2001 08:11
Jeg kan kun det tredelte aurigan Herman Sprenger.:-)

Da jeg købte min nye hest kunne jeg ikke tage i tøjlerne på den. Det todelte bid den havde passede i størrelsen, og den skummede fint nok, men ville bare ikke acceptere bidet.

Det er konstruktionen af bidet - tror jeg - der er behageligt for hesten.

Hilsen
Lillemyr
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-07-2001 09:48
Jeg bruger det 3-delte auriganbid fra Herman Sprenger. Det er den gamle model jeg bruger, for Bassen synes absolut ikke om Ultra-modellen. Jeg købte ellers sådan et bid fordi det skulle ligge bedre i munden, men måtte sælge det igen.

Det er ikke mit indtryk at det tredelte bid er hårdere end det todelte, men det kommer jo selvfølgelig an på modellen. Sprenger-biddene er ifølge min erfaring noget af det blideste for min meget sarte hest.

Så jeg kan kun anbefale den gamle model HS bid, men ikke den nye Ultra-model.

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-07-2001 21:49
må man ride med tre-delt efter de nye regler?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-07-2001 13:43
Jeg har købt et gummibid til min ene hyp.....
Den skummede godt nok før den fik det, men når den har gummibiddet på så gumler den så meget en den ligefrem savler....*g* (dvs. der falder jævnligt en stor klat skum til jorden)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-07-2001 22:34
Vi er vilde med hermann spenger kk ultra - men det er nok bedst til ungheste?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-07-2001 22:59
Ja, man må gerne rid med tredelt, efter både det nye og gamle reglement.

MVH
Scarface
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-07-2001 11:48
Jeg tror ikke at det vigtige er om det er to- eller tredelt, men at det er massivt (for at få tyngde) og tykt for at være skånsomt. Todelt fåes tykkest, derfor rider jeg med det. Aurigan er rigtig godt!!!
Har nogen hørt om de undersøgelser på aflivede tyske rideheste, hvor alt for mange havde splintret gane p.g.a. todelte bid (fra hvis man fx. går med hesten og rykker ned i tøjlen, så går midten af bidet op i ganen). Jeg mener at det var 80%.
0
0
Svar på denne tråd

om den undersøgelse af tyske rideheste!
Forfatter: 
Dato:  03-08-2001 05:31
Ja jeg blev også lige lidt frustreret. Jeg har søgt på den og finder intet. Er der et klogt hoved der har et link!
0
0
Svar på denne tråd

Re: om den undersøgelse af tyske rideheste!
Forfatter: 
Dato:  03-08-2001 07:54

De tredelte bid fås nu også i rimelig tykke udgaver. Mit er 21mm. Jeg synes også bid kan blive for tykke. Hesten skal også kunne have det i munden.
0
0
Svar på denne tråd

Re: om den undersøgelse af tyske rideheste!
Forfatter: 
Dato:  04-08-2001 10:35
Hejsa

Har redet med begge bid-materialer, og kan varmt anbefale aurigan-bid, da det giver bedre kontakt og hesten et godt "sug" på biddet.

Jette
0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider