|
|
| MIN mening hvad ang. bid! |
| Forfatter:  |
ate |
| Dato:  |
26-11-2001 13:34 |
|
Hver især har vi jo nogle ting vi brænder for at udbrede, ting som kan være svært at forstå at andre måske ikke er enig i.
Nogle gange får man ret, andre gange må man sluge en kamel, og tit ender man med aldrig at blive enig i andet end at man er uenig, og til tider kan man måske ikke en gang blive enig i det.
Min store lidenskab er jo som mange ved westernridning, men der med ikke være sagt at jeg er enig og kan lide alt der sker inden for westernridningen.
En af de mange "aha-ting" westernridningen har givet mig er bla. en ny opfattele af bidet. En opfattelse jeg åbenbart ikke deler med mange her inde, hvilket jeg har svært ved at fatte da jeg brænder for dette og syndes jeg har fundet et helt åbenbart "guldkorn" der bunder i sund fornuft.
Men lad mig starte med lidt forhistorie. Min ridekariare starte som 6 årie på en rideskole, som 11 årie fik jeg en ox araber, jeg tilred ham selv. Til at starte med brugte jeg ham til lidt af hvert, men da jeg kom i praktik i en galopstald, og tog ham med der, fik han hurtig en ny tidel, galophest. Jeg solgte ham i 1994, pga. udannelse. Der går så 1½ års tid har med at rende efter drenge og ride på andre folks heste inden jeg "opdager" westernridningen og er helt solgt.
Når jeg ser tilbage på de år inden jeg opdaget westernridningen, er det lidt med blandet følser. Det jeg nok husker bedst er mine vabler på ringefingeren, af at hænge i tøjlen, tros jeg har fådet meget undervisning af forskelige berider m.m.
Da jeg state med westernridning havde jeg mange problemer, 1. jeg skulle ha sat mine bøjler ned (tros mine ca. 1.80 sad mine bøjler lige under klapperne på en kiffer springsadel) 2. jeg skulle slippe tøjlerne (jeg måtte s.. ikke hænge i dem mere?) 3. man satte et tynt super skarpt bid i munden på min lille hest (det var jeg troet den gang).
Efter noget undervisning og en del forklaren, kom jeg på beder tanker, bidet var jo slet ikke så slemt endda, når jeg bare red, istedet for at hænge i tøjlerne.
Og så til pointen i dette indlæg. MIN klare overbevisning er helt klart at, hvis rytteren ikke hænger i tøjlen OG bidet ikke er spændt sådan op at der er rynker i mundvigene, så er et tyndt bid klart behagliger end et tykt bid, hvorfor ?
Jo ser du. Et bid er aldrig mere skarpt end den person for enden af tøjlen. Hvis der er en person der hænger i tøjlen, er et hvilket som helst bid skarpt, tygt eller tyndt, intet er behaglig for hesten.
Forstil dig at, lige meget om du har en tensastålspæl eller en hegnspæl på Ø 10 cm i munden så er det jo ubehaligt hvis der hænger en i den. Vi fjærner så den der hænger i den men sætter en rem om nakken så der er rynker i mundvigen, heller ikke vider behagligt kunne jeg forstille mig, men skal det endeligt være sådan er den tykke hegnspæl nok den mest behalige. Men fjerner vi så denne rem, så de bare ligger til udeen et konstant tryk, så ville jeg da helt klart fortrække tensastålspælen.
Jeg kan på ingen måde se nogen som helst mening med at der skal være et konstant træk i hestens mund, det giver overhoved ikke mening.
Jeg siger ikke dem der gør det er dyrplager, jeg går ud fra de gør det fordi de ikke ved beder (lige som jeg selv før jeg fik denne forklarning), der for også dette indlæg, for at gøre folk opmærksome på at der kan gøres på en anden og beder måde.
Fidusen i at lære en hest noget er jo at gøre det nemt at gøre det rigtig og svært at gøre det forkert. Når hesten så gør noget rigtig vil vi jo gerne belønne den, så det fatter meningen, dette gøres let ved at gøre det behagligt for hesten at gøre det rigtige, altså at lette tryket på tøjlen, dette kan jo ikke lade sig gøre hvis bidet sidder med et konstant træk. Selvfølig kan man da lette på tøjlen og gøre det lidt mere behagligt, men rigtigt behagligt bliver det jo aldrig, da der altid er et træk.
Et tyndt bid er jo så selvfølige mere ubehagligt når man tager i det, men man tager jo kun i det når hesten skal rettes pga. fejl m.m. og som lige skrevnt skal det jo ikke være behagligt og nemt for hesten at lave fejl.
Forstil dig hesten skal lære at give hovet til venstre. Man tager i venstre tøjlen med et tyndt bid, hesten "tænker" av, og giver hovet, træket er væk og hesten "tænker" behagligt, logik for pærle høns. Men det f.eks muffebid er hesten måske allerede ireteret, og når der så oven i købet er en der tager i tøjlen, bliver den først sur, og tigne tager der med dobbel så lang tid.
Dette her er KORT fortalt i GROVE træk. Misforstår mig nu bare jer der vil, jeg er lide glad, på dette her punkt ændre jeg ikke mening.
Men kan jeg bare få en til at ændre synspunkt, har jeg opnået det jeg gerne ville.
Mvh
Annette
http://www.westerninfo.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: MIN mening hvad ang. bid! |
Johs. Sørensen |
26-11-2001 13:57 |
|
Lide glad eller ej ... jeg må give dig ret: dit indlæg er logik for pærle høns.
Johannes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Johannes... |
99E |
26-11-2001 14:41 |
|
...Jeg håber ikke, det du skrev skulle opfattes nedsættende???
Nok har jeg da osse (i nogle grumme diskussioner med Annette) haft svært ved at tyde hendes formuleringer - men der er ingen grund til at gøre nar ad folk, fordi de vælger at stave perle som pærle, eller laver en enkelt tastefejl.
Jo, Annette, vi kan hurtigt blive enige om, at et westernbid, der bruges FORNUFTIGT er meget, meget blidt og rart for hesten. Men som med alle andre hjælpemidler er det sådan, at det ikke er alle, der kan administrere det. Så er det ligemeget om det er et tyndt western snaffle bit, eller et tykt, massivt, todelt trensebid. Jeg har set en hest, der fik flækket mundvigen af et bid, som Johannes mener alle burde ride med. Jeg har OSSE set folk ta' hårdt i et westernbid - men slet ikke i samme grad. Hvorfor??? Hug Your Horses,
99E
(og så med Parelli-grøn farve - og opdateret præsentation!...)
Se mine tegninger her!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Johannes... |
Tina |
26-11-2001 15:22 |
|
Jeg har tidligere givet udtryk for min indstilling til bid der ligger meget tæt op ad Annettes.
Jeg synes faktisk bare at Annette giver endnu bedre og klarere og mere entusiastisk udtryk for sin mening end jeg kan...uanset stavefejl. Selvfølgelig skal biddet ligge til hestens mundvig og ikke hænge og dingle. Men hvorfor skal hesten dog trækkes i uanset hvordan den gebærder sig??
Stærke meninger giver gode diskussioner, men som 99E håber jeg også det var en smutter fra din side Johannes, og det være sig helt uden for evt. meningsforskelle vedr. bid. Den var for lav.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Ate
Jeg synes at du modsiger dig selv så grelt i dit indlæg at det må stå soleklart for enhver at dette blot er en fiks ide, som du hverken evner at begrunde sagligt, eller i øvrigt at have et "fast greb" om.
Dette er min mening og den har jeg jo lov til at have.. Ik..??
Skulle du have spørgsmål til den, så er jeg mere end parat til at skille dine teorier af bid for bid og bede dig om en SAGLIG forklaring på dem.
Og til Tina
Ja, hvor for skal hesten egentlig "trækkes i" lige meget hvad den gør... ??
Men vigtigst af alt hvem er det egentlig du mener der behandler sine heste sådan..???
.
Med Venlig Hilsen
Scarface
Den der kun ta'r sjov for sjov, og alvor kun alvorligt, -Han har fattet begge dele lige dårligt.
-Piet Hein.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Johs. Sørensen |
26-11-2001 15:54 |
|
Jeg holder mere og mere af dig, Scarface. Betyder: er helt enig.
Johannes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, hvem ... |
Tanja B |
26-11-2001 16:22 |
|
... gør dog det ?
Jo, det gør alle de, der spænder biddet på hovedtøjet sådan, at der fremkommer rynker i hestens mundvige!
Jeg kan ikke helt se det selvmodsigende i det ?
Det siger da sig selv, at hvis biddet sidder sådan til, at der dannes rynker, så er hesten udsat for en konstant tryk i munden - et tryk der altid vil være der (også for helt løse øjler).
Filosofien er netop, at der IKKE skal være disse rynker i hestens mundvige, for på den måde kan man tage AL tryk fra hestens mund, idet man slækker tøjlen.
VOILA
En overbevisning jeg forøvrig 100 % kan tilslutte mig!
/Tanja B
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Ja, hvem ... |
LiseAa |
26-11-2001 16:35 |
|
På den anden side må biddet heller ikke ligge så løst, at det rammer hingstetænderne. Man kan vel sige, at biddet ligger bedst i det hul, der er mellem tænderne, rynker eller ej.
Hilsen Lise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
ate |
26-11-2001 16:56 |
|
Hej Scarface
>>Skulle du have spørgsmål til den, så er jeg mere end parat til at skille dine teorier af bid for bid og bede dig om en SAGLIG forklaring på dem.<<
Nej tak, og det af 2 grunde:
1. jeg gider ikke blive gjort til grin bare fordi jeg ikke kan stave, jeg viste ikke at man skulle have 13 i stavning, for så kommer jeg jo ikke langt med mit 5 tal.
2. lige meget hvad jeg skriver vil du misforstå det, med mine stave kundskaber kan jeg ikke gøre det beder end jeg har gjort det, og det er jo ikke godt nok til dig.
En ting er at i ikke er enig, i skal squ ikke gør grin med et handicap, det er ikke skide sjovt. Jeg troet her var angang for alle, men det gælder åbenbart ikke folk med et stave handicap.
:-( 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg sidder her med min fjorten dage gammel soen, og faar vaemmes!!
Hvordan kan man tillade sig at nedgoere folk paa den maade.
Jeg maa indroemme at havde jeg ikke respekt for Hr. Johannes Soerensen, saa har jeg det da slet ikke nu!!! Og alle I andre for den sags skyld.
Jeg ville da blive ked af det hvis du ikke blev paa Ryttersnakken Ate
Og jo jeg kan godt stave, men mit tastatur er engelskt
Stald Juni
Ridning, tilridning
og håndtering af problemheste
Julie.Schwartz@ofir.dk
http://welcome.to/staldjuni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: ATE!!!! |
AG PALADINI |
26-11-2001 20:42 |
|
lad vær med at tage disse mennesker serøst, man kan jo ikke se blandt den myriade af mennesker hvem er hvad vel, og jeg er blevet randt igennem kullene af de same personer men uden held for dem siden jeg stadig er her.
Der er nogle mennesker som du nok har lagt mærke til som bliver nød til at nedgøre andre for at være i stand til at føle sig sikre på deres pind, men det skal man tage med et smil og lad dem side på pinden.
Hvis jeg skulle have været nervøs fordi mit danske ikke var god nok så havde jeg aldrig åbnet mit mund herinde hvor de fleste er som dem der læser aviser for at høre at andre har det værre end de selv har det derfor har de det godt.
Cheer up, smile and let them be, they will eventually meet their own disaster. Thank you for teaching me that pærl is not spelled that way I did not know that it sounded rational hehehehe take care. Ariel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej ate
Igen skyder du HELT ved siden af målet.
Hvad er egentlig meningen med at skyde mig i skoene at jeg har gjort grin med dig og din måde at stave på...???
Hvor hulen læser du det henne...????
KOM MED ET EKSEMPEL TAK. (Den slags beskyldninger bør vist begrundes.)
Er det en respons at komme med, på et aldeles seriøst indlæg...???
Jeg synes at der er en GREL "flæbe-tendens" herinde for tiden.
Hvis man ikke evner at diskutere med en person fordi man ikke har argumenterne i orden, så kan man altid rulle om på ryggen og spille "offer" ( i dette tilfælde et "jeg kan ikke stave" -offer.) så en masse mennesker får medlidenhed med én, og mod(eller med..)parten i diskussionen bliver fremstillet som den store "bussemand".
DET er da om noget for lavt!
>>>1. jeg gider ikke blive gjort til grin bare fordi jeg ikke kan stave, jeg viste ikke at man skulle have 13 i stavning, for så kommer jeg jo ikke langt med mit 5 tal.<<<
-Jeg har på intet tidspunkt kommenteret din stavning så spar mig venligst for dine krokodilletårer.
>>>2. lige meget hvad jeg skriver vil du misforstå det, med mine stave kundskaber kan jeg ikke gøre det beder end jeg har gjort det, og det er jo ikke godt nok til dig.<<<
-Hvad er dog det for en gang selvmedlidende vås...!!
Jeg har så fint forstået hvad du har skrevet, og det er grunden til at jeg hellere end gerne vil diskutere dine TEORIER!!! (Hvilket i min terminologi ikke har noget som helst med stavning at gøre. )
>>>En ting er at i ikke er enig, i skal squ ikke gør grin med et handicap, det er ikke skide sjovt. Jeg troet her var angang for alle, men det gælder åbenbart ikke folk med et stave handicap.<<<
-Og så er du forhåbentlig færdig med at have ondt af dig selv på min bekostning, helt uden grund...???!!
Det er DIG der bringer emnet stavning til torvs i den diskussion der kører mellem dig og mig. HUSK venligst det.
.
Med Venlig Hilsen
Scarface
Den der kun ta'r sjov for sjov, og alvor kun alvorligt, -Han har fattet begge dele lige dårligt.
-Piet Hein.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Ariel
Det var vel nok et "cheap shot" for at få trådt nogen under fode.
Jeg får uværgerligt et gammelt dansk ordsprog på nethinden når jeg læser dit indlæg.
Man skal feje for egen dør.... Osv. ikke..?
Med Venlig Hilsen
En dresSUR-rytter.....!!!
(Need I say more...?)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Signe J |
26-11-2001 21:55 |
|
Sikke da et sagligt indlæg du fik fyret af der Johannes (sarkasmen driver). Og det var dig der brokkede sig over at vi ikke kunne behandle hinanden pænt herinde.
Kan iøvrigt kun sige hvad jeg selv har erfaret - jo mindre jeg bruger tøjlen, jo bedre går hesten. ------ Rotter er geniale kæledyr. Spiser alt og holder svigermor fra døren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| [Rettet af Heste-Nettet] |
Johs. Sørensen |
26-11-2001 22:56 |
|
Det indlæg, der var på denne plads er blevet slettet af Heste-Nettet da det ikke omhandlede "træning", men udelukkende tjente til at gøre sig morsom på andres bekostning.
Med venlig hilsen...
Heste-Nettet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
ate |
26-11-2001 23:12 |
|
Hej Scarface
Har jeg på noget tidspunkt sagt at du har gjort grin med min stavning. (Den slags beskyldninger bør vist begrundes.)
Jeg skrev godt nok "Hej Scarface" i mit indlæg, men det er jo ikke ens betydende med at du er den eneste der læser det, så desværre har jeg bare ikke udtrykt mig tydelig nok, for mit svar er en generelt besvarelse til alle på, hvorfor jeg ikke gider at give en (efter din mening) saglig forklaring.
Der står da godt nok også til sidst i mit indlæg "I", men siden du føler dig så støt over det, er det så fordi du har dårlig samvittighed over noget? Jeg kunne også ha valgt at skrive Johannes Sørensen, men det gjorde jeg ikke.
Men da jeg jo ikke har gjort det klart nok for dig i det første indlæg, må jeg jo skrive det igen >på dette her punkt ændre jeg ikke mening. Men kan jeg bare få en til at ændre synspunkt, har jeg opnået det jeg gerne ville.< Og jeg er efter hånden godt klar over at du ikke ændre mening, men hvad skal jeg sige????? det er jo mest synd for....
Din omtalte "flæbe-tendens" har jeg nu ikke lagt mærke til (kunne det ikke være det var dig der var noget i vejen med?).
>>Hvis man ikke evner at diskutere med en person fordi man ikke har argumenterne i orden, så kan man altid rulle om på ryggen og spille "offer"<< er at man ikke vil diskuter ens betydene med at man ikke har argumenterne i orden ?????????? for så kan jeg jo blive nød til at diskuter med dig.............. for jeg har mine argumenterne i orden, ellers skriver jeg da ikke et sådan indlæg, det kan godt være jeg ikke kan stave, men..............
Jeg er ikke ude på at udstille mig som >"jeg kan ikke stave" -offer< for at få medlidenhed, men at man skriver et >aldeles seriøst indlæg< og så bliver modtaget sådan af en vis person (husk nu at jeg IKKE skrev visse personer) er ikke særlig sjovt. Så hvorfor skulle jeg spare dig for mine >krokodilletårer< og >en gang selvmedlidende vås< ?????????????????????????????????? Er det nu også forbudt at syndes at et sådan indlæg ikke er sjovt? sig mig er det dig der laver reglerne for hvad man må her inde. OG JA DET SÅRET MIG FAKTIGK, JEG KAN IKKE SE DET SJOVE I ET SÅDAN INDLÆG
ØH så viste jeg ikke det kun var en diskussion mellem dig og mig. Det må du da meget undskylde jeg ikke havde fanget, jeg troet dette her var et offentlig debat forum. Havde jeg vist at det var dit debat forum, havde jeg postet det et andet sted, for at slippe for dig
Nå, nu vil tiden jo så vise om vi er færdig med at diskuter, for jeg har andet at bruge tiden på end at diskuter med personer som dig, for ligesom at du syndes jeg er >for lavt<, så syndes jeg jo også at dine indlæg er under middel, min klare mening er at du ikke holder denne debat på et sagligt punkt, men det bliver vi jo aldrig enig om, mon vi i det hele taget kan blive enig om at vi er uenig
Annette
PS. Kære Johannes Sørensen. Nu håber jeg du kan godkende mit indlæg, det har været igennem en stavekontrol inden det blev sendt, så der skulle ikke være for mange fejl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
ninik |
26-11-2001 23:42 |
|
hej,
Man skulle tro det var en børnehave, den røde bil er min nej min og så kan det blive ved i uendelihed, Tale er sølv - tavshed er guld har jeg hørt en gang, men helt ærligt så bliver der da p.t. skudt gråspurve med kanoner.
venligst
N.K.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okyda! |
99E |
26-11-2001 23:49 |
|
Så lad os få den saglige debat om Annettes indlæg!!!
Jeg tillader mig, for Johannes' og Scarface's skyld at oversætte vigtige passager: (Ja, jeg er klar over, at ejefaldsapostrofferne ikke er korrekte iflg. de danske retstavningsregler, men hva'...)
Annette postulerer at: Et tyndt bid er klart behageligere end et tykt forudsat at tøjlen er løs, eller kun bruges forsigtigt og med en øjeblikkelig, total eftergivenhed, når hesten reagerer som ønsket samt at biddet ikke er spændt op så der dannes een eller flere rynker i mundvigen. Hesten skal så at sige selv kunne bestemme biddets position - indenfor en vis grænse, naturligvis!
Hvis biddet bruges & er spændt op på den ovenfor beskrevne måde betyder det at:
Ved eftergivenhed (total) på tøjlen, mærker hesten ikke biddet.
Annette fortæller den nydeligste lille lignelse - som jeg ærligt talt ikke mener, man kan misforstå, medmindre man VIL det... (Ja, jeg indømmer gerne, at man skal vænne sig til Annettes staveproblemer - men med lidt øvelse er det ikke så svært - det er såmen ikke stavefejlene, der er det største problem...)
Bemærk, at Annette IKKE siger, at folk, der spænder biddet strammere op, rider med konstant kontakt på tøjlen etc er DYRPLAGERE. Hun træder blot i Johannes' fodspor, og siger, at det er fordi de uheldigvis ikke ved bedre. Dog ikke med skyggen af samme (irriterende/irriterede) overlegenhed, Hr. Sørensen har fremvist enkelte gange. (Sorry, Annette - det her er altså ikke ment som en fornærmelse til dig!)
Nu kommer Annette til en meget vigtig "regel" i westernridningen: "Fidusen i at lære en hest noget er jo at gøre det nemt at gøre det rigtig og svært at gøre det forkert."
altså: Man giver hesten et VALG mellem to muligheder. Enten vælger den den rette mulighed - det er behageligt og rart, og det er rytterens/menneskets opgave at sørge for, at hesten kan se løsningen, og opdager, at det er behageligt - eller osse vælger hesten forkert, og så er det ikke så rart. Ikke forstået på den måde, at man STRAFFER hesten. Næh, den møder derimod en konsekvens, den forstår. (Jupp, det kræver, at man gider sætte sig bare LIDT ind i, hvad heste tænker...) Hvis jeg fx står & svinger med et stykke reb i luften, er det da ikke MIN fejl, hvis min hest er torskedum nok til at gå ind i det. Er det??? Jeg SLÅR hende ikke med rebet - for så ville jeg ikke kunne kaste med lasso fra ryggen af hende, svirpe reb hen over hele kroppen på hende etc.
For at hesten skal føle, at den gør det rette overdriver man altså "belønningen" eller komforten. Bl. a. ved at sørge for, at biddet KUN udøver tryk mod laderne, når rytteren giver signal i tøjlen.
Bemærk igen, at Annette medgiver, at et tyndt bid er ubehageligere end et tykt NÅR DER TAGES I TØJLEN - det er altså et punkt, vi alle er enige om. det, man SÅ skal være opmærksom på er, at tøjlen sør'me ikke bruges så meget i westernridning (i hvert fald ikke af NOGLE westernryttere...) som i dressuren. Hesten rides ideelt på lang tøjle hele tiden - altså ikke kun, når man er på vej ud efter endt gennemridning af programmet!
Det eneste sted, jeg har noget alvorligt at indvende mod Annettes indlæg er i den sidste del:
"Forstil dig hesten skal lære at give hovet til venstre. Man tager i venstre tøjlen med et tyndt bid, hesten "tænker" av, og giver hovet, træket er væk og hesten "tænker" behagligt, logik for pærle høns."
Jeg tillader mig at omskrive det, da jeg regner med, at resten af HN's læsere enten HAR forstået det, eller er optagede af at gøre grin med det. Den sidste gruppe er mig så ligegyldige, at jeg ikke gider spilde mere tid på dem lige nu... *Gaber*
Forestil dig, at hesten skal lære at give hovedet til venstre. (Der er her tale om det, der osse er kendt som "stigbøjlekysset" - at hesten bedes bøje halsen, til den med mulen rører rytterens støvle.)Man tager i venstre tøjle, og hesten tænker "DET var li'godt pokkers - nu bli'r jeg skubbet til venstre! (Et snaffle/trensebid bevirker jo, som bekendt, at der trykkes på modsat side af hvor man trækker - dvs, at ved træk i venstre tøjle, mærker hesten tryk på højre side af hovedet...) Og da man på forhånd har lært hesten, at tryk, det er noget man flytter sig for, så er det en smal sag for hesten at "ressonnere" sig frem til, at det vil være smartest at flytte det kønne lille hestehovede til venstre. Og vupti, så slipper man tøjlen, og hesten tænker "FEDT! SÅ meget slækken for så lille en bevægelse?!"
(Hmmm.... Havde ved Gud aldrig troet, jeg ville komme til at forsvare eet af dine indlæg, Annette... Men det her viser vel bare, at vi ikke er så uenige igen - i hvert fald om det rent praktiske?)
DET er da logik for pianoer med rulleskøyter - eller.... Sund fornuft, om man vil...
Så til Scarface:
"Jeg synes at du modsiger dig selv så grelt i dit indlæg at det må stå soleklart for enhver at dette blot er en fiks ide, som du hverken evner at begrunde sagligt, eller i øvrigt at have et "fast greb" om. "
Eksempler, kæreste Scarface, EKSEMPLER! Du må trække dem frem, så alle vi andre dumme, dumme folk osse kan se dem!
LiseAa:
"På den anden side må biddet heller ikke ligge så løst, at det rammer hingstetænderne. Man kan vel sige, at biddet ligger bedst i det hul, der er mellem tænderne, rynker eller ej."
Ahh, nu er det sjældent, jeg har set nogen ha' det problem, at hesten ikke kunne få et almindeligt snaffle ind i laderne fordi hingstetænderne (hvad det så end er for no'en, du kalder dét?) fyldte det hele.... HVerken hjørne- eller ulvetænder er som regel noget større problem for folk, der rider med løst opspændte bid. I hvert fald ikke mere, end folk, der rider med starmmere opspændte bid...
Vores alle sammens store guru, helt og læremester: Hr. Sørensen... (Jupp.... En masse drivende sarkasme...)
"Altså, helt ærligt, hvis man skriver et indlæg, der er fuld af selvmodsigelser og postulater uden hold i virkeligheden, "
*Hulker* Vil du da for ... ikke komme med nogle klip... HVAD er selvmodsigende...??? HVAD er uden hold i virkeligheden??? HVORDAN laer man den bedste klipfisk??? (OK, det sidste behøver du ikke svare på... Bare de to første, hm?)
I øvrigt: *Smider den sidste rest af respekt for Johs. i papirkurven, som derefter ryger ud af vinduet*
Hvor ER du dog ualmindeligt DUM at "høre" på, Johannes. (Det er så min memning.) Ja, jeg har været ude for, at jeg ikke forstod hvad Annette mente. Så hudt jeg visker udbad jeg mig en forklaring? Og det var så det??? Jeg brugte vist ikke flere indlæg på at gøre grin med det??? *Ryster uforstående på hovedet* Hvor gammel var det, du var???
Hug Your Horses!
99E
(Og så med parelli-grøn farve...)
Se mine tegninger mm HER!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Okyda! |
Signe J |
26-11-2001 23:54 |
|
Nå - er I søde at vise os hvor hun tager fejl istedet for bare at antage alt muligt. Jeg syntes faktsk det lød fornuftigt det kun skrev. ------ Rotter er geniale kæledyr. Spiser alt og holder svigermor fra døren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Johs. Sørensen |
27-11-2001 00:33 |
|
Kære 99E
Din lille parentes (Ja, jeg indrømmer gerne ... ) er da nedgørende, hvis noget er. Men lad det nu ligge. Jeg kan forstå, at du har forstået, at det du kan forstå, forstår du, så kun du kan forstå det - og det er helt fint med mig. Jeg har sandelig ingen problemer med at forstå, hvad Annette mener. Men hvis det ikke er selvmodsigende at påstå, at et tyndt bid er blidere end et tykt, ISÆR når man i samme åndedrag fortæller, at hvis man gør sådan og sådan, gør det avs på kreaturet, så staklen ad den vej får lært at reagere, så det ikke gør ondt, så ved jeg ikke hvad det er. Det skulle da lige være fuldstændig hul i hovedet.
Og når I to nu er så smarte, så sæt jer lige ind i det I forsøger at fortælle om dressurrytteren tøjleføring, inden I kommenterer den. Vi arbejder ikke ud fra devisen om, at heste skal indlæres ad smertens vej.
Lad mig da også lige sige til dig, at hvis du ikke er nået længere i din optømningsviden end til at tælle rynker i hestens mundvig, så er du sandelig ikke nået ret langt. Det var måske også en idé, om du satte dig lidt ind i hestens anatomi.
Og for øvrigt var det da ærgerligt, at du smed papirkurven ud ad (ikke af) vinduet, for den havde da ikke gjort dig noget! Eller havde den?
Ciao. Johannes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Phoebe |
27-11-2001 02:45 |
|
Hvorfor f..... tror western ryttere, at vi dressur ryttere sidder og hiver konstant i tøjlen. Lad dog være med at udtale jer om dressur, når i åbenbart ikke har en klap forstand på det. Det er møg irriterende at blive påduttet jeres påstande.
Dressur går faktisk ud på at, hesten er så let på bidet, at man ikke har nogen modstand foran, men et let sug. Dressur går ud på at, hesten arbejder på bidet, og den skal absolut ikke have "avs" i munden, når man leder den ind i en øvelse, NEJ den skal have tillid til os OG TIL BIDET....
Ville i western ryttere ikke blive irriteret, hvis i hele tiden fik af vide at i tvinger jeres heste med skarpe bid- stangbid- hjulsporer, og at i hiver jeres heste rundt i øvelserne. At western ryttere er ryttere, der ikke var gode nok til at ride dressur eller spring, og derfor måtte tage sig til takke med western ridning......
HILSEN EN OGSÅ dreSUR rytter PHOEBE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
AG PALADINI |
27-11-2001 03:52 |
|
u r right sorry but I meant it ariel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
AG PALADINI |
27-11-2001 04:15 |
|
Altså, efter det jeg har LÆRT, ERFARET, så lader man bidet side så løst at hesten selv kan placere den, hvor det er mest behagelig, altså en bevægelighed op eller ned på omkring ½/1" fra mundvigen, derved skal hesten selv holde det på plads, ellers enig med alt.
I cutting hvor hesten bevæger sig ualmindeligt hurtigt for at kontrollere koen, bruger man en meget tyndt bid, næsten uden vægt ellers ville hesten få smerter ved at bevæge sig hurtigt, i det tøjlerne er løse og FØLGER efter i bevægelsen, altså sætter sig imod (?) eller kommer efter bevægelsen.
De bid man bruger er nærmest et ARGENTINSK bid, som ligner et transe bid, tyndt, splitted, med stænger, og vejer næsten ingenting.
mvh ariel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: HMMM det kan du ikke mene?? |
AG PALADINI |
27-11-2001 04:46 |
|
>Ville i western ryttere ikke blive irriteret, hvis i hele tiden fik af vide at i tvinger jeres heste med skarpe bid<
Nu må jeg lige forsvare western ryttere, idet de fleste, hvis ikke alle, er forhenværende ENGELSK RYTTERE!!!! (At least here in Denmark) og de har den handikap at de har lært at ride ENGELSK STIL, hvilket er meget svært at fjerne deres vaner fra!!!!, Så som at hænge i hovedet (TØJLERNE) på hesten, og som nogen der læser dette hvil nikke genkendende til MED HOVEDET PEGET NED AD, og med for korte STIGBØJLER!!!!
>- stangbid-< Jeg kender ikke to heste i DAnmark der er parat til at blive ført (styret) af en stangbid, men vores forening forlanger at hesten når den er et bestemt alder skal den føres i stangbid!!!! Der er bestemt ingen jeg kender (migselv included) i DANMARK der kan ride med stangbid......... Prøven for at være med stangbid fejlede jeg i USA (Calif) i 1986, man tager et 2" (5cm)(mellemrum) silke snor mellem håndledet og hornet (bundet imellem dem) og rider det der bliver forlangt, stops spins alt etc, UDEN AT BRÆKKE SILKE SNOREN!!!!! prøv det
> hjulsporer,< det må jeg lade stå for dem der ikke forstår vitsen ved dette, HVIS MAN HAR KONTROL med benene fordi man træder ned så er det ligemeget om man har barberblade eller hjul............ I engelsk ridning hænger i fast med lårene, derfor er jeres ben (sloppy) bevægelige hele tiden, fordi man kan ikke hænge fast med lÅrene og have stive ben, derfor har i ikke særlige store HJULSPORE, ville være sjovt at se hvordan i klarede det i de hurtige western discipliner med jeres måde at SIDDE PÅ EN HEST PÅ!!! Næst i køber heste efter jeres højde, vi køber heste til vores konkurrence form, jeres ben sidder altid lige ved hestens bug, vores sædvanlig vis langt under buggen!!!!!!!.
> og at i hiver jeres heste rundt i øvelserne.< Ja igen det er fordi mange af de ryttere som i dag har givet sig ind i Western er forhenværende engelsk ryttere som er VANT til at hive i tøjlerne for at udøve de ritualer som forlanges af western.
>At western ryttere er ryttere, der ikke var gode nok til at ride dressur eller spring, og derfor måtte tage sig til takke med western ridning...< Eller at western ryttere (eller dem der prøver på at udøve det) er ryttere som har fået nok af den stil der hedder Engelsk ridning og derfor hvil prøve noget andet, men der er mange der falder fra, fordi de finder at western er meget mere træning end det er sjov og ballade.
mente lige nogen havde punkteret min ballon, mvh og en masser sarcasme Ariel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
PHOEBE |
27-11-2001 05:51 |
|
Jeg bliver kun mere og mere bekræftiget i min mening, ang at i westernryttere "forlod" dressur ridning, fordi at i ikke havde fattet det eller talent til det. Helt ærligt, hvis det var sådan i udøvede Engelsk ridning, ja så kan jeg godt forstå at i opgav, det ville jeg s.. også have gjort.
Vi ved begge godt at der er brådne kar i begge disipliner, men hvorfor generaliserer ud fra et fåtal?
Jeg kunne se at du blev provokeret af mine stikord, godt....
Er det ikke bare irriterende, at få sådan nogle latterlige kommentar til ens ridning. Hvis jo, så lad dog være med at nedgøre andres ridning..
Jeg ved jo, at den måde jeg rider på er den "rigtige", og du ved såsandelig at det er din måde der er "rigtig" - og hvem har ret??
Det finder vi aldrig ud af, og det kan også være lige meget.
Det er rart at diskuterer forskellige holdninger, men hvorfor nedgøre hinanden, som i har gjort hele vejen igennem (incl. min provokade)
MVH PHOEBE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Fay |
27-11-2001 07:06 |
|
Hej Phoebe
Jeg er også dressurrytter og helt enig med dig i at en korrekt redet dressurhest ikke går med konstant træk i munden. Der er desværre mange brodne kar indenfor både western og dressur, derfor behøver vi jo ikke at nedgøre dem som rent faktisk gør tingene korrekt. Jeg synes umiddelbart ikke at der er den store forskel på Western og dressur, med hensyn til den måde vi bruger biddet på. En korrekt redet dressurhest bliver ikke hevet rundt, men vendt på schenklen, den går løst og behageligt på tøjlen unden nogen former for tryk. Når først hesten bær sig opstår der en helt utrolig samhørighed mellem hest og rytter, og der skal næsten ikke anvendes nogen hjælpere, ofte reagerer hesten ved tankens kraft. Det kan godt være i synes jeg lyder lidt...bob..bob, men dem der har prøvet det, ja, de ved hvilken fornemmlse jeg taler om. !!!
Jeg synes at det er kanonærgerligt at den diskussion er blevet en for eller imod western eller dressur. Vi er jo i bund og grund fuldstændig enige om hvor let hesten skal gå på tøjlen når den bær sig korrekt. Jeg har mødt mange westernryttere som er utrolig dygtige og som kan en masse med deres heste, ting som ikke er opnået ved såkaldt dyrplageri men som er opnået ved kærlig konsekvens. Jeg har meget at lære endnu men westernrytter bliver jeg aldrig. Jeg synes en korrekt redet dressurhest er utrolig smuk og helt vidunderlig at ride. Fornemmelsen når man bare er èt med sin hest.
Fay
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: De frelste, to eller tredelte bid? |
Dinner |
27-11-2001 08:18 |
|
Jeg begynder snart at undremig over hvad vi overhovedet har dette forum til... Hver gang en eller anden fremkommer med en holdning der er lidt anderledes end den almindelige, eller bare har en anden formulering af hvordan et eller andet skal gøres, så ender det lynsnart i en diskuttion om hvem der har ret og hvem der ikke har.
Personligt syntes jeg at personer som Ariel og 99E er geniale i deres holdninger og synspunkter. Og ved i hvad? -Jeg rider sgu engelsk ridning!
Jeg har ét kritierie for hvornår jeg mister respekten for folk, og det er når de bliver frelste i deres holdninger. Disse frelste personer har kun en mulighed for at bevare deres overbevisning, og det er at rakke alle andres ned. Fuldstændig som hvis man prøver at diskutere religion med en person fra en nyreligiøs bevægelse - der er ingen anden sandhed.
- Og så tilbage til biddet. Efter at have læst et af Johannes indlæg om hvor frygteligt det var for hesten at have et tredelt bid i munden besluttede vi os i stalden for at lave en test.
Vi startede med, som Johannes beskriver at ligge biddet på armen og trække i ringene - jo, det gjorde sgu ondt. Man da vi begyndte at undersøge biddets vinkel i munden, afhængig af hovedets hældning nåede vi frem til, at det kun vil/kan nive hesten såfremt denne stikker næsen i sky - helt deroppe hvor den kun er når hesten løber.
Dette set i sammenligning med de beviselige skader todelte bid har gjort på ganen... Hov nej, det er jo nok også kun hvis hesten går forkert, for skader på et todelt bid må nødvendigvis kræve at man virkelig har fat i tøjlen, og det har man jo ikke ved korrekt dressurridning.
Okay, så må konklusionen vel være at tre- og todelt er lige gode/dårlige for såfremt hesten går korrekt, så skader de på ingen måde heste?
Diane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
AG PALADINI |
27-11-2001 08:50 |
|
jeg nedgør ingen..... jeg fortæller om de problemer der er ved at gå fra den ene til den anden ridestil ok?? Jeg syntes at når man rider dressur, spansk ridestil, klassisk, islænder eller whatever så er det lækkert at se når EQVIPAGEN ARBEJDER SAMMEN!!!
MVH ARIEL
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen... |
99E |
27-11-2001 09:00 |
|
...sødeste Johannes!
Som jeg gjorde opmærksom på i mit indlæg, havde jeg bestemt ikke til hensigt på nogen måde at nedgøre Annette. Det jeg mente er, at stavefejlene ikke er noget problem, men at Annette en gang i mellem formulerer sig lidt uklart. Så vidt jeg husker, var det dét, der gav misforståelser sidst vi diskuterede.
Stadig må jeg be' dig klippe de steder ud, som du mener er selvmodsigende - for jeg kan ikke så godt se dem. (Dumme, dumme mig!)
Til dresSUR- og dressurfolkene generelt:
Se, da jeg red dressur fik jeg at vide at:
Hesten skal holdes inde under hjælperne
Hesten skal rides frem til biddet
Hesten skal "suge" på biddet
Du skal have konstant kontakt (KONTAKT!) med hesten via tøjlerne
Du skal holde benene til HELE TIDEN
Du skal ride hesten FREAMD
Da jeg så begyndte at snuse til westernridning fik jeg først at vide, at mine tøjler ikke var (er) lange nok, og at jeg skulle ha' et par andre...
Derefter begyndte folk at sige ting som at:
Hesten skal have lov til at gå i fred...
Hesten skal have lov til at slappe af, når du ikke korrigerer den.
Du må aldrig have fuld kontakt på biddet - brug een tøjle ad gangen, og SLIP så den hest! Du vuil jo ikke stoppe hende, vel?
Flyt benene fra hesten, tak!
Hold OP med at drive på hende hele tiden - hun GÅR jo frem!!!
Deer gik ikke lang tid, før jeg fandt ud af, at der ikke var nogen grund til at ha' bid på - så jeg skiftede til en rebgrime/Natural Hackamore/Jaquima. Den rider jeg stadig i. For det første fordi jeg ikke mener, hesten har glemt hvad et bid er (Noget, der hele tiden trykker i munden, jf. opspænding)
For det andet fordi jeg ikke mener, jeg kan administrere det, på den måde JEG mener er korrekt.
Og for det tredje fordi jeg sagtens kan ride, samle og - hvis jeg havde lyst - rejse min hest i grimen. Hun er ikke "redet til biddet" i "engelsk" forstand - men hun er let, lydig og eftergivende. Det er det, jeg aldrig opnåede mere end en enkelt gang eller to, da jeg red dressur. Ligegyldigt under hvilken underviser.
Faktum er, at vi er ved at nå til det punkt, hvor punkt eet og to ikke længere kan bruges som "undskyldning" - så hvem ved, måske får man os en gang at se med bid - ellers er der osse den mulighed, at jeg stopper med at ride stæner. For at undgå det stangbid, som jeg SLET ikke kan administrere.
Phoebe:
"Jeg bliver kun mere og mere bekræftiget i min mening, ang at i westernryttere "forlod" dressur ridning, fordi at i ikke havde fattet det eller talent til det. "
Ja, det hører jeg tit (ikke sandt, Lise Aa...). Man vænner sig til det. Men sjovt nok, så har jeg endnu ike mødt nogen almindelig, dødelig dressurrytter, der har særligt godt styr på de helt, helt fine signaler, og som kan få hesten til fx at forcere en trailbane. Til gengæld har jeg set udmærkede, omend stadig ganske almindelige, dødelige amateurryttere ride deres heste i et hæderligt dressurprogram. (Problemet er som regel, at vi ikke har samme fremadrift, som man ønsker i dressuren. Hestene går simpelthen laaaaaaangsomt i forhold.)
Lad mig lige definere, hvad jeg mener med det der konstante træk-noget:
Det konstante træk kommer forhåbentlig IKKE fra rytterens hånd - det er meget forkert - i dressur. Rytteren skal have KONTAKT med hestens mund - ikke trække.
Det konstante træk kommer af den måde, man i dressuren normalt spænder biddet op på: Så det er i kontakt med hestens mundvg på en måde, så der sannes rynker. Rynkerne er i og for sig ligegyldige - de er ikke andet end et "bevis" på, at der må være et træk i hestens mundvig. Da biddet jo er spændt fast må det være konstant. Altså: Et konstant tryk, der ikke (IKKE!) er forårsaget af en dårlig rytters hænder.
Fay:
"En korrekt redet dressurhest bliver ikke hevet rundt, men vendt på schenklen, den går løst og behageligt på tøjlen unden nogen former for tryk. Når først hesten bær sig opstår der en helt utrolig samhørighed mellem hest og rytter, og der skal næsten ikke anvendes nogen hjælpere, ofte reagerer hesten ved tankens kraft. Det kan godt være i synes jeg lyder lidt...bob..bob, men dem der har prøvet det, ja, de ved hvilken fornemmlse jeg taler om. !!! "
Hmmm.... En korrekt redet westernhest bliver ikke hevet rundt, men vendt på vægten, den går løst og behageligt på tøjlen unden nogen former for tryk. Når først hesten bær sig opstår der en helt utrolig samhørighed mellem hest og rytter, og der skal næsten ikke anvendes nogen hjælpere, ofte reagerer hesten ved tankens kraft. Det kan godt være i synes jeg lyder lidt...bob..bob, men dem der har prøvet det, ja, de ved hvilken fornemmlse jeg taler om. !!! "
Juppp.... Der er ikke den store forskel, er der?
Desværre er det så sjældent, man ser folk, der IKKE hiver deres heste rundt... Både dressur og western.
Desværre.
Hug Your Horses!
99E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Fay |
27-11-2001 09:11 |
|
Kære Ariel
Det kan godt være at du ikke nedgør nogen, men du lyder altså temmelig frelst, fuldstændig ligesom Johannes! Når man som jer to har en så markant mening om tingene indenfor hver sin genre af ridningen, bør man måske pakke den lidt ind så den bliver en anelse nemmere at sluge. Det som ofte støder mange( incl. mig selv )er at meningerne bliver luftet meget generelt. Ikke alle ryttere er elendige til hverken det ene eller det andet, og meget ofte er der mere end en løsning. Vi er jo ikke interesseret i at gøre skade på vores heste, det har vi dem sgu´alt for kært til.
Jeg kan i denne debat kun være meget enig med Phoebe om at de ryttere som tror engelsk ridning går ud på at ride med mere eller mindre konstant og voldsomt træk på tøjlen, ja, de har simpelthen ikke formået at nå til det punkt hvor hest og rytter er èt. Og så kan jeg da ved gud også godt forstå at de synes det er noget møg. Men altså Ariel.....det MÅ simpelthen være fordi at mange af de ryttere som du har set, er de ryttere som ikke har forstået kunsten i engelsk ridning, og så synes jeg i øvrigt at det er helt vildt lækkert at de gennem den undervisning de nu får i western endelig har fattet hvad ridning engentlig går ud på !! Den ridning som vi alle brænder for at lære ....nemlig at hest og rytter arbejder sammen som en smuk ekvipage uanset det er western eller dressur.
Vi må i engelsk ridning´s verden så fatte at vi har fejlet med hensyn til at lære den ekvipage ridningens kunst, men så er det da for fa.... da bare lækkert at vedkommende har fattet det i western, men for mig at se , ja så er der altså ikke den store forskel.
Fay
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Fay |
27-11-2001 09:30 |
|
Kære Ariel
Jeg så først dit indlæg efter at jeg havde skrevet mit.
Hvis dette er hvad du har lært, kan jeg endnu engang kun beklage.
Du har åbenbart ikke fået den sidste og allervigtigeste besked med.
Nemlig :
Når hesten er der hvor den skal være så GIV SLIP og lad den gå, den gør jo det som du beder den om !!
Først når du skal korrigere eller udføre en ændring af det tempo eller den retning som du rider i, ja så må du flytte din vægt, lægge dit ben til og tage en LET anholdning på tøjlen. Når den så har gjort hvad du bad den om, så GIV SLIP !!!! Og så fremdeles.
Du er åbenbart også en af de ryttere som aldrig har nået målet indenfor dressurens kunst, og det kan jeg endnu engang kun beklage, det er jo ikke din skyld, men den der har undervist dig, har åbenbart ikke formået at formidle budskabet korrekt.
Og du har fuldstændig ret. Der er altså ikke en forskel.
Fay
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
AG PALADINI |
27-11-2001 09:35 |
|
kÆRE fAY,
det er der heller ikke den store forskel, men jeg er 1000% sikkert at hvis Johannes skulle have fat i mig og prøve på at få mig til at ride dressur, så ville han bestemt ikke sove længere idet han ville dø af grin................
Det jeg kender til dressur ridning er meget lidt, men nok til at kunne se fejl i forskellige ryttere, og det er nemmere at se fejl end at 1) korrigere dem, eller 2) selv at udøve det korrekt.
Jeg er ikke imod nogen somhelst type af ridning og jeg erkender at alt min saglighed( ??) kan ligge på et meget lille sted, men den er indgroet western og ikke andet, altså jeg ser med western øjne på problemerne, og ikke med dressur øjne, men efter at have haft omkring 300 elever for kortere eller længere tid, det som jeg gør så snart de har sat sig på en hest, og de fleste; tager KONTAKT med hestens mund, er at tage TØJLERNE af og binde dem sammen foran brystet på hesten til hvilket jeg altid hører MAN KAN IKKE RIDE PÅ DEN MÅDE, MEN............. efter ti til 20 minuter kan de det allesamen, og så begynder diskusionen angående hvad man har gjordt før. Dette må så være enden på bid diskussionen idet der er ingen grund til det......
Du er velkomen på et hvilket somhelst tidspunkt at komme forbi og prøve det og det er alle jer der læser dette osse.
Og jeg taler om at få en hest i skridt, trav, og lave forskellige trail øvelser, så som stil en hest i en firkant og få den til at dreje rundt <(360grader) uden at vælte pinene eller at gå igennem (bakke) et "L" uden at vælte pinene, altså at bakke gennem det.
Men det på mine heste som er trænet ikke på en vilkårligt ikke trænet hest ikk osse??
mvh Ariel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fay... |
99E |
27-11-2001 09:35 |
|
...Skal man ikke have konstant kontakt på tøjlen i dressur???
Nåh, Så har jeg misforstået noget!  (
Ligemeget -- det, jeg ville frem til er bl.a. at det ikke er fra rytterens hånd, det konstante træk i hestens mund kommer fra - efter Annettes mening (tror jeg - her er jeg inde i en tolkning, og deeeet...)
Men der er mange dressurryttere, der rider på en måde, så der BLIVER et konstant træk - forårsaget af rytterens hånd...
Hug Your Horses!
99E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Fay... |
Fay |
27-11-2001 09:58 |
|
Kære Ariel
Tak for tilbuddet. Jeg har allerede kontakt til en meget dygtig westernrytter.
Og lige præcis......der er noget du har misforstået...Det er jo lige præcis det som jeg prøver at få både dig og Johannes til at åbne op for. Nemlig at være en smule mere modtagelig overfor andres erfaringer. I lever i hver jeres verden, men den er ved gud ikke så forskellig som I tror.
Jeg er glad for at vi to har haft debatten vendt, men jeg håber stadig at Johannes også dukker op.
Du har helt ret i at mange dressurryttere ikke rider korrekt, men det kan vi sikkert også finde westernryttere der ikke gør !
Lad nu være med at være så farvet af din egen flok, det kunne jo være at du rent faktisk også kunne lære noget nyt.
Du skal da være velkommen til at kigge forbi, så skal jeg vise dig hvordan man rider dressur uden et konstant træk på tøjlen. Du kan såmænd sagtens tage din egen hest med for den har helt sikkert evner for dressuren også, forudsat at den er redet korrekt i western, ellers kan du jo altid prøve min!
Nu har jeg desværre ikke tid længere, men jeg dukker helt sikkert op igen i løbet af eftermiddagen og aftenen, for denne debat finder jeg virkelig interessant. Jeg ville bare ønske at lidt flere gav deres besyv med. Er der virkelig ingen westernrytter som mener at de kan lære, eller har lært noget fra dressuren ?
Sammen ville vi virkelig kunne flytte bjerge!!!!
Fay
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Fay... |
Johs. Sørensen |
27-11-2001 10:48 |
|
Kjære Nioghalvfems Ekko.
Nååh, du har nok været i papirkurven! Det var da godt, at du ikke fik smidt den længere væk, end at du kunne finde den igen.
Sank ju.
Det var så det ... og nu skal jeg nok "forsøge" at være en smule seriøs, også selv om nybagte mødre og hestebetvingere finder mig vammel, dum, ubehagelig, nedgørende og sikkert også grim som bare fanden, når jeg `træder på´ lidt ikke helt kor-rekt danskt eller engelskt!
Jeg har beskrevet det selvmodsigende her ovenfor, så det gør jeg ikke igen (jeg har ikke pap nok!) ()-en er ment som et forsøg på at være morsom, selv om det sikkert er faaaaarligt.
Til gengæld vil jeg ymte, at din lange redegørelse for dette og hint er `lige i øjet´. Godt gået, darling. (Jeg har det med at sige `darling´ til folk, som jeg enten elsker eller hader, men aldrig til folk, jeg helt tilsigtet vil nedgøre, jokke ned i mudderet eller bare gøre til grin) ... og jeg er altså lidt smålun på dig, og deeet er nok fordi, du kalder mig `sødeste´.
Og Fay.
Jeg vil give dig medhold i, at mange westernryttere ofte betragtes som eks-dressurryttere, der ikke fattede, hvad dressurridning går ud på. MEN DER ER MYRIADER AF DRESSURRYTTERE, DER IKKE HAR FUNDET UD AF DET ENDNU, skulle jeg lige hilse og sige.
And Ariel.
Herligt, at du har lært forskellige ting i din ridekarriere, men det kommer jo ligesom ikke sagen ved. Da jeg i sin tid underviste i USA, gjorde jeg mig ikke i at nedgøre westernrytterne. Det var ikke det, jeg var der for. Jeg underviste i det, jeg skulle undervise i, og kunne ikke drømme om at begynde at fortælle westernfolket, hvad jeg mente, de kunne gøre anderledes, hvilke bid, de skulle stoppe i deres hestes munde, om de skulle sidde og blafre med benene eller ligne en sæk kartofler, eller at jeg helt personligt fandt dem latterlige, fordi de havde en indædt trang til at have en håndrullet smøg hængende i den ene mundvig i så lang tid, at den simpelthen blev slukket pga. savl og spyt (føj for den lede, da), for det kom ligesom ikke sagen ved, vel?
Og at jeg skulle bryde ud i grin, hvis jeg skulle lære dig at ride engelsk - næh, du. Jeg har aldrig grinet ad en rytter, jeg har aldrig fundet en rytter `håbløs´ eller umulig, og jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at jeg nogensinde kommer til det. Derimod tager jeg mig til hovedet, når folk bliver så indgroede i egen fortræffelighed, at de bliver totalt ulydhøre over for sund fornuft og saglige argumenter.
Og hvad i himlens navn skulle du få ud af, at forsøge at få en dressurrytter til at ride westerndiscipliner? Forestil dig, at jeg bad dig ride passage på din westernhest! Nej, vel?
Som jeg efterlyste tidligere, ville det være rart for alle, om I (westernrytterne) kom med indlæg, der fortæller om, hvad og hvorfor I gør sådan eller sådan. Det kunne alle lære noget af. Jeg kunne personligt ikke drømme om, at begynde at fortælle dig, hvilke bid, jeg synes du bør bruge til din westernridning, men når folk (western eller dressur) kommer med argumenter om, at et tyndt bid er blidere i hestens mund end et tykt, og i næste åndedrag TYDELIGT forklarer, at det tynde bruger man, fordi det gør mere ondt på hesten - hvis den ikke fatter det - for så lærer den hurtigere at gøre det forlangte for at undgå, at det gør ondt igen, ja så står jeg sateme af!
Jeg har også en indædt tro på, at folk er ikke-dumme, indtil det modsatte er bevist. Hør bare her. For kort tid siden blev jeg af en nu nybagt mor bedt om at komme med `min personlige mening´ om en bestemt ting, der foregår i hendes stald (ved jeg). Det gjorde jeg så. Et hundrede procent. Derefter kom der en gang latrinær gylle om, at jeg ikke havde fattet en brik af det hele, at jeg ikke anede noget som helst om, hvad der sker ude i verden. Jamen, hvad fanden ligner det af. Derefter har kvindemennesket beflittet sig med at forsøge at være ubehagelig i sine indlæg (og det kan hun heller ikke). Så langt om længe har min indædte tro på de ikke-dumme måttet surrender.
Hestefolk har det åbentbart med, at man helst skal hakke på hinanden, at man føler sig bedre end alle andre, at man altid gør det rigtigt, etc. og alle hævder hårdnakket, at de vil ofte halvdelen af sig selv og lidt til, for at hesten skal have det godt, og alligevel kommer de med tiltag så uhyrlige, at man tager sig til hovedet - igen.
Diskussionen mellem westernryttere og dressurryttere svarer nogenlunde til, at formel I-kørere begynder at blande sig i, hvad cykelryttere skal gøre for at blive bedre, eller at skakspillere blander sig i, hvordan ludospillere ryster terningerne ud.
Og lige til sidst. Jeg har redegjort for pærle hønsene og vil benytte lejligheden til igen at understrege, at jeg faktisk fandt den så morsom, at jeg på det bestemteste også antog, at den var MENT morsom. Her i huset er den blevet en klassiker - og er der noget så sundt som en god latter. Husker i Jørgen Rygs `Hvorfor fa'en ska' det vær' så surt?´
Johannes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Ate
Her kommer så min udredning.
>>>Hver især har vi jo nogle ting vi brænder for at udbrede, ting som kan være svært at forstå at andre måske ikke er enig i.
Nogle gange får man ret, andre gange må man sluge en kamel, og tit ender man med aldrig at blive enig i andet end at man er uenig, og til tider kan man måske ikke en gang blive enig i det.<<<
-Vi er helt enige.
>>>Min store lidenskab er jo som mange ved westernridning, men der med ikke være sagt at jeg er enig og kan lide alt der sker inden for westernridningen.<<<
-Vi er igen helt enige. Med den lille forskel at jeg er dressurrytter, har jeg det nøjagtigt ligesom dig.
>>>En af de mange "aha-ting" westernridningen har givet mig er bla. en ny opfattele af bidet. En opfattelse jeg åbenbart ikke deler med mange her inde, hvilket jeg har svært ved at fatte da jeg brænder for dette og syndes jeg har fundet et helt åbenbart "guldkorn" der bunder i sund fornuft.<<<
-Jamen her opstår så det første problem. At du brænder for sagen og mener at du har fundet et guldkorn, er jo ikke ensbetydende med at den viden som du har fundet kan bruges af alle.
Bortset fra det så ser jeg ingen god grund til at du ikke skulle kunne have haft nøjagtig den samme AHA-oplevelse med bid, deres udformning og deres anvendelse inden for dressurridningen medmindre at du altså aldrig er stødt sammen med en træner der har formået at formidle denne viden til dig.
Og det er så ikke tilfældet. Det er ærgerligt, men lad være med at "dømme" hele dressursporten på dette grundlag.
>>>Men lad mig starte med lidt forhistorie. Min ridekariare starte som 6 årie på en rideskole, som 11 årie fik jeg en ox araber, jeg tilred ham selv. Til at starte med brugte jeg ham til lidt af hvert, men da jeg kom i praktik i en galopstald, og tog ham med der, fik han hurtig en ny tidel, galophest. Jeg solgte ham i 1994, pga. udannelse. Der går så 1½ års tid har med at rende efter drenge og ride på andre folks heste inden jeg "opdager" westernridningen og er helt solgt.
Når jeg ser tilbage på de år inden jeg opdaget westernridningen, er det lidt med blandet følser. Det jeg nok husker bedst er mine vabler på ringefingeren, af at hænge i tøjlen, tros jeg har fådet meget undervisning af forskelige berider m.m.<<<
-Denne historie fortæller jo med al tydelighed at du aldrig har opdaget hvad engelsk dressur egentlig går ud på.
Du starter på en rideskole. Det er ingen hemmelighed at man ikke lærer at ride på rideskoler. Man lærer I BEDSTE FALD at hænge fast på ryggen af en hest.
Du tilrider en hest som 11-årig. Nuvel. Så vil jeg altså komme med den påstand at det nok ikke har været en særlig god oplevelse for hverken hesten eller dig.
INGEN 11 årig har hverken ridemæssig eller i øvrigt personlig(adfærdsmæssig/psykologisk) erfaring til at slippe gennem et sådant projekt, på andet end en I BEDSTE FALD tålelig måde.
Dine vabler på ringfingrene er altså IKKE et udtryk for at dressurridningen er noget skidt, men et udtryk for at du aldrig lærte at RIDE imens du udførte sporten.
>>>Da jeg state med westernridning havde jeg mange problemer, 1. jeg skulle ha sat mine bøjler ned (tros mine ca. 1.80 sad mine bøjler lige under klapperne på en kiffer springsadel) 2. jeg skulle slippe tøjlerne (jeg måtte s.. ikke hænge i dem mere?) 3. man satte et tynt super skarpt bid i munden på min lille hest (det var jeg troet den gang).<<<
- At du skulle have sat dine bøjler ned og slippe tøjlerne er HELLER IKKE et udtryk for at dressurridningen er noget hø, men igen at DU IKKE LÆRTE AT RIDE imens du udførte sporten.
INGEN fornuftig velbevandret dressurunderviser ville undervise en dressurrytter i en springsadel med korte bøjler og hiven i tøjlerne konstant.
Det er altså DINE EVNER der på tidspunktet var noget galt med IKKE DRESSURSPORTEN.
>>>Efter noget undervisning og en del forklaren, kom jeg på beder tanker, bidet var jo slet ikke så slemt endda, når jeg bare red, istedet for at hænge i tøjlerne.<<<
- Og det samme havde såmænd gjort sig gældende for dressuren.
HVEM SOM HELST kan ride hesten på et tyndt bid, så det er behageligt for hesten, HVIS DET BLIVER BRUGT KORREKT.
>>>Og så til pointen i dette indlæg. MIN klare overbevisning er helt klart at, hvis rytteren ikke hænger i tøjlen OG bidet ikke er spændt sådan op at der er rynker i mundvigene, så er et tyndt bid klart behagliger end et tykt bid, hvorfor ?
Jo ser du. Et bid er aldrig mere skarpt end den person for enden af tøjlen. Hvis der er en person der hænger i tøjlen, er et hvilket som helst bid skarpt, tygt eller tyndt, intet er behaglig for hesten.<<<
-Begrundelsen, at biddet aldrig er hårdere end hånden der bruger det, understøtter IKKE teorien om at et tyndere bid er mere behageligt end et tykt.
UANSET hvor mange gange det bliver skrevet.
Den beskriver blot en universel sandhed.
>>>Forstil dig at, lige meget om du har en tensastålspæl eller en hegnspæl på Ø 10 cm i munden så er det jo ubehaligt hvis der hænger en i den.<<<
- Det giver jo sig selv.
>>>Vi fjærner så den der hænger i den men sætter en rem om nakken så der er rynker i mundvigen, heller ikke vider behagligt kunne jeg forstille mig, men skal det endeligt være sådan er den tykke hegnspæl nok den mest behalige.<<<
- Rynker i mundvigen .... Ubehageligt eller ej..?? DET kunne vi jo så diskutere. At du kan forestille dig at rynker i mundvigen ikke er videre behageligt er jo ikke et udtryk for at det er en endegyldig sandhed.
Jeg kunne f.eks også godt forestille mig at et bid der hænger løst i munden og rasler rundt er ubehageligt, men igen gør min forestilling det jo heller ikke til en endegyldig sandhed, vel..?
You get my point..??
Og i øvrigt så er hele denne teori omkring at biddet "HIVER" i mundvigene helt hen i hegnet hvis du spørger mig.
Hvis biddet er KORREKT opspændt efter engelsk teori så er det spændt op så det LIGGER TIL mundvigen. Hvis det på nogen måde "HIVER" i hestens mundvig SÅ ER DET GALT. Det har du så aldrig lært med du red dressur, og det er en fejl.
At der en nogle der fejlagtigt rider rundt med deres bid spændt op for hårdt, kan man jo ikke klandre dressursportenfor, men deres manglende viden.
Den findes til gengæld ALLE steder, OGSÅ inden for westernverdenen. Selv westernryttere kan tage fejl og gøre tingene forkert.
>>> Men fjerner vi så denne rem, så de bare ligger til uden et konstant tryk, så ville jeg da helt klart fortrække tensastålspælen.<<<
(-Nu kan jeg ikke helt se hvilken rem du hentyder til at du vil "fjerne", men går ud fra at det nok er en fejlagtig udtalelse. )
Bortset fra det,... så ville "DU foretrække" "tensastålspælen"
... Javel ja, ... Men igen at DU ville foretrække den er ikke ensbetydende med at det er korrekt at det forholder sig sådan for hestene.
Det er ikke en SAGLIG begrundelse for at det skulle være bedre med et tyndt bid end et tykt. Det håber jeg at du kan se.
>>>Jeg kan på ingen måde se nogen som helst mening med at der skal være et konstant træk i hestens mund, det giver overhoved ikke mening.<<<
- Og det er der såmænd INGEN AF OS der kan, hvad enten vi rider dressur eller western.
>>>Jeg siger ikke dem der gør det er dyrplager, jeg går ud fra de gør det fordi de ikke ved beder (lige som jeg selv før jeg fik denne forklarning), der for også dette indlæg, for at gøre folk opmærksome på at der kan gøres på en anden og beder måde.<<<
-Og det er såmænd også prisværdigt at du gør folk opmærksomme på dette problem.
Men hvorfor hænger du hele dressurverdenen op på dette problem...???
-Og beskriver westernmetoden som "guldkornet",... løsningsmetoden... Måden at "sætte tingene straight" på..??
Det giver jo ingen mening.
Det er jo de enkelte udøvere der spænder biddet for hårdt op i munden på hesten som du er ude efter ( Eller hvad..?? ), ellers er dette jo bare endnu en western kontra engelsk-ridning vendetta.
>>>Fidusen i at lære en hest noget er jo at gøre det nemt at gøre det rigtig og svært at gøre det forkert.<<<
-Lige nøjagtigt. Og denne metode gælder SÅVEL for dressuren som for westernridningen og i øvrigt for AL omgang med hesten.
Men hvor kommer "smerten" ind i dette billede....???
Det kan jeg selv med min bedste vilje ikke få øje på.
>>>Når hesten så gør noget rigtig vil vi jo gerne belønne den, så det fatter meningen, dette gøres let ved at gøre det behagligt for hesten at gøre det rigtige, altså at lette tryket på tøjlen, dette kan jo ikke lade sig gøre hvis bidet sidder med et konstant træk.<<<
Og igen kommer du med en udredning som er baseret på dit lidt skæve syn på dressurridningen.
Og her kommer rettelsen så;
-MAN RIDER IKKE RUNDT MED ET KONSTANT TRÆK I MUNDEN PÅ HESTEN I DRESSUREN!!!
At du ikke fik det lært mens du red dressur er IKKE et udtryk for at det SKAL være sådan i dressur.
Din metode/teori gælder OGSÅ for den måde man rider dressur på.
Hele dressurens grundlæggende væsen er baseret på EFTERGIVENHED både hos hest og rytter.
>>>Selvfølig kan man da lette på tøjlen og gøre det lidt mere behagligt, men rigtigt behagligt bliver det jo aldrig, da der altid er et træk.<<<
- Igen (....!!) en udlægning der kommer af at du ikke har styr på dine grundbegreber inden for dressuren.
DER ER IKKE ALTID ET TRÆK I TØJLEN, når man rider dressur.
>>>Et tyndt bid er jo så selvfølige mere ubehagligt når man tager i det, men man tager jo kun i det når hesten skal rettes pga. fejl m.m. og som lige skrevnt skal det jo ikke være behagligt og nemt for hesten at lave fejl.<<<
- Og det er så her du modsiger dig selv. Først er et tyndt bid mest behageligt og nu er det altså mere ubehageligt. Når man vel at mærke tager i det.
Javel ja. Det er jo også hvad jeg har prøvet at forklare lige fra starten af.
Grundprincippet er STADIG at man så vidt muligt UNDGÅR at tage i biddet, UANSET om man rider dressur eller western.
-MEN.... Og det er vigtigt... NÅR man så bliver nød til at indvirke med biddet -fordi en lettere hjælp (sæde, schenkel eller vægt) ikke virker, eller misforstås - så er det jo alt andet mere behageligt at biddet har en større bæreflade = AT DET ER TYKT....! - Det skriver du jo også selv.
DERFOR mener jeg at hele din teori halter.
Selvfølgelig kan et tyndt bid være behageligt i munden på hesten, hvis hånden der styrer det er blød og eftergiven.
Men det du gør her er at anbefale ALLE OG ENHVER at ride med et tyndt bid, og DET ER HELT GALT.
Det er BESTEMT ikke alle og enhver forundt at lægge et tyndt bid i munden på hesten og gøre det til en behagelig oplevelse. Westernridnig eller ej!
>>>Forstil dig hesten skal lære at give hovet til venstre. Man tager i venstre tøjlen med et tyndt bid, hesten "tænker" av, og giver hovet, træket er væk og hesten "tænker" behagligt, logik for pærle høns.<<<
-Jamen du har så evigt ret. Det ER logik for perlehøns.
Det der IKKE er logik for perlehøns, er HVORFOR SKAL DET GØRE ONDT PÅ HESTEN FØRST..?????.....!!!
Hvorfor ikke bruge et tykt bid og gøre indvirkningen BLØDERE..??
Så man måske kan nøjes med en følelse af ubehag hos hesten i stedet for smerte...???
Vi er jo enige om at en indvirkning skal der til i læreprocessen UANSET om den er blid eller hård.
>>>Men det f.eks muffebid er hesten måske allerede ireteret, og når der så oven i købet er en der tager i tøjlen, bliver den først sur, og tigne tager der med dobbel så lang tid.<<<
-Igen et soleklart bevis på at du ikke har styr på dressurens indvirkning.
Kom med EN GOD GRUND til at et muffebid skulle være generende for hesten...??
Udover at du altså tror det. Det er ikke en saglig grund.
(Og vi har vel forhåbentlig fået slået fast at denne hersens teori om at "biddet trækker" i mundvigen, -eller munden i øvrigt- ikke har noget på sig hvis biddet er korrekt påsat.)
Jeg kan da tvært imod få øje på at hvis biddet skal have et "træk" i den modsatte side af "hovedet" i stedet for et "tryk" på laderne, som du jo er så inderligt imod, så må et muffebid da være helt ideelt. Det har jo netop også "stænger" der kan indvirke sideværts på hesten.
>>>Dette her er KORT fortalt i GROVE træk. Misforstår mig nu bare jer der vil, jeg er lide glad, på dette her punkt ændre jeg ikke mening.<<<
- Der er skam INGEN HERINDE der VIL misforstå dig.
Men sikkert en hel del der gerne så dine teorier begrundet i andet og mere end en fejlagtig udlægning af hvor synd det er for dressurhestene generelt at de er "spændt op i alle ender og kanter" og i øvrigt udsættes for "træk og ryk og spark" én masse.
>>>Men kan jeg bare få en til at ændre synspunkt, har jeg opnået det jeg gerne ville.<<<
Hvis det er folks indstilling til det at håndtere et bid du gerne vil slå på tromme for så kan vi kun være enige.
Der er ALT for mange eksempler på ryttere med for hårde hænder.
Men hvis det er tyndere bid, så vil jeg gerne lige afslutte med at gøre opmærksom på dette;
>>Men det du gør her er at anbefale ALLE OG ENHVER at ride med et tyndt bid, og DET ER HELT GALT.
Det er BESTEMT ikke alle og enhver forundt at lægge et tyndt bid i munden på hesten og gøre det til en behagelig oplevelse.<<
Til dit andet indlæg;
>>>Har jeg på noget tidspunkt sagt at du har gjort grin med min stavning. (Den slags beskyldninger bør vist begrundes.)<<<
-Ja, det har du.
Du starter indlægget med "Hej Scarface"
(Og så ER det vel rimeligt at antage at du skriver til mig, -Eller hvad..??) Hvorefter du fortsætter med;
>>>Nej tak, og det af 2 grunde:
1. jeg gider ikke blive gjort til grin bare fordi jeg ikke kan stave, jeg viste ikke at man skulle have 13 i stavning, for så kommer jeg jo ikke langt med mit 5 tal.<<<
>>>Jeg skrev godt nok "Hej Scarface" i mit indlæg, men det er jo ikke ens betydende med at du er den eneste der læser det,<<<
- Næh, men det ER vel ensbetydende med at det er henvendt til mig!!
(Og det kan vist ikke undskyldes med at du ikke udtrykker dig godt nok)
>>>Der står da godt nok også til sidst i mit indlæg "I", men siden du føler dig så støt over det, er det så fordi du har dårlig samvittighed over noget?<<<
- Gudfader bevares.
>>>Men da jeg jo ikke har gjort det klart nok for dig i det første indlæg,.......
( - Næh, jeg er nok langsomtopfattende.... eller også har det måske mere relevans at antage, at din indledende sekvens i dit første indlæg der lyder sådan her;
.>>og tit ender man med aldrig at blive enig i andet end at man er uenig, og til tider kan man måske ikke en gang blive enig i det.<<.
nok er mere sand end du selv aner...)
...... må jeg jo skrive det igen >på dette her punkt ændre jeg ikke mening. Men kan jeg bare få en til at ændre synspunkt, har jeg opnået det jeg gerne ville.< Og jeg er efter hånden godt klar over at du ikke ændre mening, men hvad skal jeg sige??? det er jo mest synd for...<<<
-Ja, for hvem egentlig....??
>>>er at man ikke vil diskuter ens betydene med at man ikke har argumenterne i orden ???<<<
Næh det er det måske ikke, det kan du da have ret i.
Men i mine øjne tyder det enten på, at man er noget frelst omkring sine holdninger (De er MINE og de er RIGTIGE...) eller at man ikke er så sikker på sine egne teorier at man kan forsvare dem, eller også at man ganske simpelt er konfliktsky.
- Take your pick.
>>> Så hvorfor skulle jeg spare dig for mine >krokodilletårer< og >en gang selvmedlidende vås< ??? <<<
-Fordi du adresserer indlægget forkert,... såmænd.
>>>Er det nu også forbudt at syndes at et sådan indlæg ikke er sjovt? sig mig er det dig der laver reglerne for hvad man må her inde. OG JA DET SÅRET MIG FAKTIGK, JEG KAN IKKE SE DET SJOVE I ET SÅDAN INDLÆG<<<
-Synes du selv at det har ret meget med VORES INDBYRDES DISKUSSION at gøre...?? (Altså den der foregår mellem dig og mig..omkring tykkelsen af et bid....)
>>> ØH så viste jeg ikke det kun var en diskussion mellem dig og mig. Det må du da meget undskylde jeg ikke havde fanget, jeg troet dette her var et offentlig debat forum. Havde jeg vist at det var dit debat forum, havde jeg postet det et andet sted, for at slippe for dig <<<
- gudfader bevares, igen. Nu må du vist op af sandkassen.
>>>Nå, nu vil tiden jo så vise om vi er færdig med at diskuter, for jeg har andet at bruge tiden på end at diskuter med personer som dig, for ligesom at du syndes jeg er >for lavt<, så syndes jeg jo også at dine indlæg er under middel,<<<
-Jeg synes at dine beskyldninger om, at jeg har udtalt mig nedsættende om din måde at stave på, er for lave.
Resten står du vist selv for.
Hvis du virkelig vil bruge det som en undskyldning for at karakterisere mine indlæg som du gør, så 'Be My Guest'.
(Ned i sandkassen igen..)
>>>min klare mening er at du ikke holder denne debat på et sagligt punkt, men det bliver vi jo aldrig enig om, mon vi i det hele taget kan blive enig om at vi er uenig <<<
-Det ER meget svært at holde denne debat på et sagligt niveau sådan som der lægges ud. Men ikke desto mindre håber også jeg på at vi kan få den højnet lidt.
Med Venlig Hilsen
Scarface
-Piet Hein.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Papirkurven? |
99E |
27-11-2001 11:58 |
|
...Den har jeg ikke set siden i går aftes. Men jeg undskylder MEGET, at jeg kom til at sætte et f ind, i stedet for det d, der retteligt skulle have været efter a'et. Jeg skal bestræbe mig på, at det ikke sker igen. (...Eller noget...)
Johannes, "darling" - jeg gider slet ikke spilde min tid på at hade folk - der er masser af ting, der er langt morsommere. Men jeg vil prøve at huske, ikke at kalde dig "sødeste", da...
Mht til dressur/westernsammenblanding: Egentlig mener jeg, at enhver nogenlunde trænet westernhest burde kunne gå en hæderlig lc-lb (gl. programmer)- ligesom jeg mener, at enhver nogenlunde trænet dressurhest burde kunne gå en hæderlig trail eller reining. (Pleasureklasser er dressurens hovedholdning lidt for høj til.)
Ganske enkelt fordi disse klasser kræver noget, som enhver behagelig ridehest skal have:
Lydighed & eftergivenhed. Og de kræver af rytteren: Koncentration & eftergivenhed.
Det er gode ting for både dressur- og westernekvipager, håber jeg, vi kan blive enige om. (og hvis ikke, så er det bare MIN mening om, havde der kendetegner en god ekvipage...)
Det er overordentligt sandsynligt, at jeg har misforstået eet eller andet i dressuren - jeg har jo heller aldrig læst Johannes' bøger... *Forsøger - uden held - at se trist ud...*
...Men jeg har bestemt ikke noget mod at lære - forudsat, at den, der vil lære mig noget, kommer med gode argumenter for, hvorfor han/hun gøre dette eller hint...
Desværre har jeg endnu ikke set mange dressurfolk (men Bornholm er jo osse kun en lille ø...) der har kunnet noget, jeg var vild for at lære. Men på den anden side har jeg osse (<-- Bevidst stavet meget forkert!) fravalgt den westernunderviser, der kommer til øen. Fordi jeg ikke bryder mig om hendes måde at ride på. At ride med et så tyndt og skarpt bid, som det, man bruger i westernridning kræver nemlig, at man holder hænderne i ro, og ikke hiver for meget i tøjlen. Og det mener jeg altså ikke, hun gør. (Det betyder ikke, at jeg spytter efter folk, som vælger at modtage undervisning af denne træner - det må være deres valg...)
Men måske er problemet, at der er alt for få dressurryttere herovre, der ikke har fattet en brik af, hvad dressur er?
Men jeg skal da gerne overveje det der indlæg, Johannes, om hvorfor etc...
Hug Your Horses!
99E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Papirkurven? |
Tina |
27-11-2001 12:27 |
|
Til Fay
Jeg er westernrytter men suger til mig fra dressuren når jeg får chancen. jeg har tidligere redet dressur og spring men gik over til western.
Nu har jeg en del venner både indenfor den "engelske" og "westernridningens" verden.
Jeg ser gerne begge typer stævner og har hængt på barrieren når min yndlings-dressurunderviser gav mine venner undervisning og spurgt til hjælp til evt problemer jeg måtte have med min westernhest.
Jeg har samtidig selv hjulpet en dressurrytter med nogen westernøvelser så hesten gik fra at gå igennem biddet og halvløbsk på dressurbanen og blive bange til alt til at vinde en hygge-LB-kür på et par mdr.
Jeg har set en fuldblods dressur-vallak som ejeren ikke kunne/turde ride blive flink på en uges westerntræning.
Føromtalte dressurunderviser fik en tur på min 3-års QH hoppe for nogen år siden. Jeg forklarede ham hvoordan han skulle gøre og hvor hendes knapper sad. Og så red manden sørme western på et imponerende niveau.
Quarteren Rugged Lark er AQHA superhorse som er en allround westerntitel man skal beherske mange westerndiscipliner for at vinde. Men han har også givet dressurundervisning til OL - uden hovedtøj. Hans træner rider både dressur og western.
Jeg synes islændere er skønne, kørsel er fascinerende, military r noget af det ypperste og red jeg ikke western kunne klassisk dressur på en PRE være interessant.
Det er da SPÆNDENDE at se andre discipliner og en velredet hest og dygtig ekvipage er altid en fryd...på tværs af alting.
Jeg synes alle hvis man fik lejligheden en gang imellem skulle prøve at få indblik i en anden disciplin eller flere. Tænk hvor spændende en verden der er inden for alene springning. Men tænk om det var den eneste "hesteverden" man fik lov at opleve?
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Scarfacel |
ate |
27-11-2001 12:53 |
|
Dybt chokket over at du fare sådan i flint på mig over at antage ting. Må jeg lige bede dig om at læse mit første indlæg igen, og for at du kan komme med et nyt oplæg med lidt hold i sandheden.
Da du nok slet ikke selv kan se/læse dine fejl, må jeg nok heller lige gøre dig opmærksom på de groveste af dem.
1. Jeg har nu gennem læst mit indlæg igen, og kan sjovt nok ikke finde ordet "dressur", som du hænger dig så meget i. Så her med den første store antagelse i dit indlæg.
2. Du skriver at en 11 åre ikke kan tilride en hest, men hvor i indlægget står at jeg var 11 år da jeg tilred ham? Jeg FIK Duka da jeg var 11 år, da var han lige født (jeg har fødselsdag i april, han er født i maj). Igen en meget stor antagelse.
3. Hvis du nu havde læst Indlægget, ville du ha læst at Duka, skiftet titel til galophest, derfor de korte stigebøjler i en springsadel, og så fordi at når jeg ikke trænet galop på ham, sprang vi. Igen en ting poppet op af din fantasi, den er ret livlig hva' ?
Så vi snakkes ved igen når du kommer med noget sagligt.
Mvh
Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Til Scarfacel |
Johs. Sørensen |
27-11-2001 13:06 |
|
Hej ate.
Der er noget, der ikke rigtigt hænger sammen her. Du fik din ox'er, da du var 11. Dvs. da du var 12, var han 1, da du var 13, var han 2, da du var 14, var han 3.
Du kom i praktik i en galopstald, skriver du, og du tog ham med. Er man ikke 13 - 14 år, når man kommer i praktik? Så har fyllebassen højst været tre år gammel på det tidspunkt.
Du skriver også at du selv red ham til. Hvor gammel var han, da du klarede det? For hvis han var redet til, da du var 14, har du sandelig ikke spildt tiden, for du skriver jo også, at du `brugte ham til lidt af hvert´, inden du kom i praktik. Derfor må jeg vel kunne antage, at han blev redet til som 2-årig af en 13-årig rytter!!!!!
Og uanset om du var 11 eller 14, kan jeg kun give Scarface ret i det, hun skriver desangående.
Johannes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Til Scarfacel |
|
|
Hej Ate
Mindst lige så "dybt chokket" over at du mener at jeg "farer i flint". Hvor får du det fra Brodtgaard..??
Jeg læste lige dit første indlæg igen, og indtrykket er det samme.
1) Jeg "hænger mig" skam ikke i ordet dressur.
Det er blot den betegnelse jeg bruger for den slags ridning som du forbinder med "hiven i mundvigene" m.m.
Årsagen er, at du bruger westernmetoden til at understrege hvad der er korrekt, sat op imod "det forkerte" som du selv i dit indlæg redegør for, som "det du lavede inden" du begyndte på western. - Og der red du engelsk ridning, sådan som jeg har læst det. (Altså frit oversat .. Dressur.(Og ikke at forglemme galoppen, vel at mærke) - Ellers ville det da heller ikke give megen mening at referere til al den undervisning du har modtaget af forskellige beridere, m.m.)
2) Nåh, ja jeg burde selvfølgelig have kunnet læse ud af indlægget hvor gammel hesten var da du fik den... Min fejl, indrømmet! Mand hvor er jeg altså ubegavet ind imellem. Og kan slet ikke se mine fejl.
-Så var du altså 14 -15 år da du tilred den. Det ændrer ikke en klaphat ved noget af det jeg har skrevet, eller mener.
MEEEGETT stor antagelse. Stor betydning for diskussionen, javel.!
Meget sagligt især. Ligesom resten af indlægget.
3)Javel ja. Det har jeg skam også læst. Ligesom jeg læste at han blev solgt, og at du brugte 1½ år til at "rende efter drenge og ride på andre folks heste".
Derud af ANTAGER jeg (det har du skam ret i) at det nok ikke er galopheste allesammen, og at ridestilen nok ikke ligger op ad den man bruger i galop.
Dine frustrerede angreb på min person/læsning af indlæggene har så lidt med saglighed at gøre som det overhovedet kan lade sig gøre.
Hvad med om du forholdt dig til de teorier jeg kommer med, og deltager i diskussionen omkring den korrekte brug af bid..?
Kommenterer den manglende viden omkring korrekt "engelsk" ridning som jeg mener du har, og diskuterer om mine teorier omkring indvirken kontra dine, i det hele taget....??
Næh, min ven.. vi snakkes ved når DU kommer med noget sagligt.
Jeg venter spændt.
.
Med Venlig Hilsen
Scarface
-Piet Hein.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Johannes |
ate |
27-11-2001 13:55 |
|
For at din lille hjerne ikke skal køre længer på højtryk, må jeg jo heller gøre rede for nogle ting (selv om jeg overhoved ikke fatter hvad det kommer dig ved).
Jeg var 14 år og 10 mrd. da jeg var i praktik, og som du så måske kan regne dig frem til var Duka på det tidspunkt 3 år og 9 mrd, så jeg har svært ved at se hvad du har så ondt i røven over.
Er det fordi jeg har skrevet >brugte ham til lidt af hvert<, det må hr. da meget undskylde jeg ikke havde uddybet nærmer, sig mig tror du at >brugte ham til lidt af hvert< er = MA i spring og dressur ?
Men lige meget hvor synd i nu måtte syndes det har været for min tidligere hest, vil jeg bare lige fortælle at han er A-hest i langdistance, så jeg kan jo næsten ikke ha forvoldt totalt skade på hesten, jeg er ikke i tvivl om at hans nuværende ejer syndes han er jordens dejligste hest.
Og inden jeg nu igen bliver overfaldt over guderne må vide hvad, vil jeg bare lige sige at Duka's nuværende ejer, som købte ham af mig, og har reden han til A-hest, er en middelalderen herre der starte med at ride da han købte Duka.
Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Scarface |
ate |
27-11-2001 14:07 |
|
Jeg har en ting at side til dig, du kommer til at vente længe, meget længe.
Eller skal vi bare sige du får "ret" og jeg får fred. Så må du om, om det er en sejer eller ej, jeg har spildt nok tid på jer ([Fjernet af HN. Den slags er ikke passende i en diskussion])
:-)
Annette
Bemærk: Heste-Nettet har foretaget redigering af dette indlæg på de markerede steder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Til Scarface |
|
|
Hej Anette
*hi hi hi*...... Ja, det gør jeg vel..
I øvrigt vil jeg lige indskyde at jeg ikke diskuterer for at "sejre" (et lidt bizart udtryk i forbindelse med en diskussion synes jeg nok), men for at udveksle meninger og antagelser, og for at få klarlagt alle de "grå zoner".
.
Med Venlig Hilsen
Scarface
-Piet Hein.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening hvad ang. bid! |
ate |
27-11-2001 22:09 |
|
Efter en del misforståelser, dels pga. mit manglende stavetalent, dels pga. min lidt ufærdige beskrivelse af visse ting og dels pga. dem der vil misforstå nogle ting. Prøver jeg mig her igen.
En stor tak til 99E, som helt og holden har fattet og så nydeligt genskrevet dele i mit indlæg. (Og tro mig 99E, den med at give hovet, er vi så evig enig i, du formået bare at skrive det på en måde der ikke kunne misforstås, det gjorde jeg ikke, og det er jeg træt af nu). Jeg må jo heller gi mig  kære 99E, du er jo ikke så dum endda  At vi i en anden debat var så rygende uenig, er jo en helt andet (og gammel sag), skal vi ikke lade det ligge ? Selv om vi er uenig på mange punkter, er vi hvis i bund og grund meget enig og grundtingene, og så kan resten vel egentligt være lige meget, lige nu
Jeg vil også gerne lige sige at jeg ikke har læst alle indlæggene igennem endnu, derfor er dette her indlæg IKKE et svar rettet til nogle bestemte, men et generelt indlæg.
Hver især har vi nogle ting vi brænder for at udbrede, ting som kan være svært at forstå at andre måske ikke er enig i. Nogle gange får man ret, andre gange må man sluge en kamel, og tit ender man med aldrig at blive enig i andet end at man er uenig, og til tider kan man måske ikke en gang blive enig i det.
Min store interesse er heste, men der med ikke være sagt at jeg er enig og kan lide alt der sker inden for hesteverden.
Men lad mig starte med lidt forhistorie. Min ridekarriere starte som 6 årige på en rideskole, som 11 årige fik jeg min første hest. Jeg kom i praktik på et stutteri med galopheste (ox araber), og der blev min hest (som var ox'er) sat i løbetræning. Jeg har reden spring, dressur (dog meget lidt), military, hubertusjagt, langdistance og trænet galopheste (dette ikke på min hest alene, dette generelt) Jeg solgte min ox'er, pga. udannelse. I 1½ år rider jeg ikke så meget.
Der efter finder jeg en ny træner, da min unghest skal tilrides. Her lære jeg efter i 13 år med heste og "ridning" at ride! jeg får utroligt mange aha-oplevelser, lære ting der er så logiske og gør det så nemt at omgås heste, tænk at der skal gå 13 år med ridning for man lære det. Og det er ikke fordi jeg ikke har fået undervisning, jeg har trænet hos flere forskellige træner og berider m.m.
Da jeg starte ved min nye træner havde jeg mange problemer, ikke kun med min hest, men også med de ting træneren forlangte af mig, 1. jeg skulle ha sat mine bøjler ned 2. jeg skulle slippe tøjlerne (jeg måtte s.. ikke hænge i dem mere?) 3. man satte et "tyndt super skarpt bid" i munden på min lille hest.
Fra SELV at have syntes man var god til at ride, følte man sig på begynderstadiet igen, hvilket jeg reelt også var, da jeg jo aldrig rigtigt havde lært at `ride´.
Efter noget undervisning og en del forklaring, gik det bedre, jeg fik lært at holde min balance igen, uden at hænge i tøjlerne. Og når man ikke hang der var bidet var jo slet ikke så "slemt" endda.
Og så til den første pointe i dette indlæg. MIN klare overbevisning er at, hvis rytteren ikke hænger i tøjlen OG bidet ikke er spændt sådan op pga. nakkeremmen at der er rynker i mundvigene, så er et tyndt bid klart behageligere end et tykt bid, og hvorfor mener jeg så det ??
Jo, nu har jeg jo prøvet begge ting, et tykt bid og et tynd bid, dette på en og samme hest, ikke at jeg kun ud fra den hest alene kan konkludere noget, men sammenlagt med min daværende træners erfaringer og erfaringer fra andre jeg har snakket med, må jeg sige at have en klar overbevisning om hvad der efter MIN mening er det rigtige.
MINE egne erfaringer der gør at jeg holder på at et tynd bid er mere behageligt, bunder i en prøve på min hest.
Han bliver til "daglig" redet med et tyndt snaffel bid, bidet sidder sådan at der ikke er rynker i mundvigene. Men det hænger nu heller ikke og dingler, af 2 grunde, bidet ligger til mundvigene (dog uden et konstant træk, som jo kommer idet der er rynker i mundvigene) og han går ikke med åben mund, (derfor lidt svært for bidet at dingle). På mit hovedtøj har jeg ikke noget næsebånd, hvilket giver ham valget at gå med åben mund hvis noget gener ham.
Et snaffelbid
Jeg har stadig mit muffebid fra den gang jeg var fan af det, hvordan tror i lige min hest opfører sig, da jeg propper det i munden på ham med rynker i mundvigene og det hele ? han stod med helt åben mund og slog med hovedet, sådan har jeg aldrig set ham reagere på det andet bid, end ikke første gang han havde det på.
Nu har jeg også overværet det modsatte. En med en hest, der altid har været redet med et tykt trense bid, siddende så der var rynker i mundvigene, havde store problemer. Den hest fik et snaffelbid på siddende som jeg fortrækker det (må her hellere tilføje at jeg KUN var tilskuer og ikke andet). Det var helt utroligt at se en sådan forandring der skete med den hest pga. det.
Et andet sted hvor jeg burde ha´ tænkt mig mere om, var da jeg brugte ordet "av". Jeg kan nu i bagspejlet se hvor nemt dette kunne misforstås, så for at undgå at blive misforstået igen vil jeg tillade mig at bruge det 99E har skreven, som til fulde beskriver hvad jeg mener, bare på en lidt mere forståelig måde.
>>Forestil dig, at hesten skal lære at give hovedet til venstre. (Der er her tale om det, der osse er kendt som "stigbøjlekysset" - at hesten bedes bøje halsen, til den med mulen rører rytterens støvle.)Man tager i venstre tøjle, og hesten tænker "DET var li'godt pokkers - nu bli'r jeg skubbet til venstre! (Et snaffle/trensebid bevirker jo, som bekendt, at der trykkes på modsat side af hvor man trækker - dvs, at ved træk i venstre tøjle, mærker hesten tryk på højre side af hovedet...) Og da man på forhånd har lært hesten, at tryk, det er noget man flytter sig for, så er det en smal sag for hesten at "ressonnere" sig frem til, at det vil være smartest at flytte det kønne lille hestehovede til venstre. Og vupti, så slipper man tøjlen, og hesten tænker "FEDT! SÅ meget slækken for så lille en bevægelse?!"<<
Tak for lån 99E
Jeg er godt klar over at jeg kun har mit ord og mine erfaringer som bevis på dette her. Og det er ikke for at gøre nogle til dyrplager, eller påpege at en rideform er beder en end en anden (også grunden til at jeg endnu ikke har skreven hvilken rideform jeg dyrker). Jeg ved overhoved ikke om dette her vikker på alle heste, og det påstår jeg heller ikke på noget tidspunkt. Jeg syndes bare også at det er enormt vigtigt at fortælle dem, som kun har lært at tynde bid er skarpe, at dette rent faktisk ikke er tilfældet, og det den udskreven regel med rynker i mundvigene også er aldeles unødvendig, for at ride, lige meget hvad man rider. Til dem der så bestemt mener jeg tager fejl, det er helt iorden, da jeg første gang blev introduceret for dette, tænkte jeg hvis også noget i stil med "op i røven for en gang lort", men bestemte mig alligevel for at give det en chance, og det er jeg meget glad for i dag. Jeg syndes faktisk godt jeg kan tillade mig at have min mening uden dårlig samvittighed, da det jo ikke er det eneste jeg har prøvet.
Nu er dette her jo en revideret udgave af mit første indlæg, (og havde jeg vist at det ville skabe en sådan ballade, havde dette her måske været mit første indlæg, hvis jeg i det hele taget havde poste det).
Grundet meget negativ, vælger jeg at undlade min anden forklaring på hvorfor et tynd bid er mere behageligt end et tykt bid. Ikke at jeg ikke står ved det jeg mener, for det gør jeg fuldt ud, men jeg håber på ud fra mit anden udlægning af sagen at det måske er nemmer at forstå hvorfor jeg mener som jeg gør.
Jeg havde min pony stående et sted hvor der var en nabo pige der var meget interesseret i heste, hun kom en dag og spurte om hun ikke måtte prøve min pony, og det måtte hun da godt. Hun havde gået til ridning i 1½ år på den lokale rideskole. Da hun kom op at ride kunne jeg pga. erfaring fra mit "tidligere" rideliv se at den var helt galt, hun hang 100% i tøjlerne og havde overhoved ingen balance. Jeg tog så ponyen i en longe, pillet tøjlerne af hovedtøjet, og så begyndte vi ellers at træne. Tænk en gang efter at ha godet til ridning i 1½ år kan man ikke holde balancen med mindre man har tøjlen at hænge i. Hvis ikke den danske ridesport har et problem så ved jeg snart ikke. Dette her er jo ikke et enestående eks. Men husk nu lige på at jeg heller ikke har sagt at alle er sådan. Jeg helliggøre ikke den ene rideform frem for det andet. Jeg påpeger bare at jeg først lærte at ride da jeg begyndte på westernridning.
Jeg har skam stor respekt for visse rytter inden for andre rideformer, bla. Kyka Kyrklund og Bent Branderup. Nu får jeg også landsbladet, og læser de mange artikler om træning der, selv om de jo ikke just er om westernridning. Så i må altså forstå at jeg ikke skriver dette her for at skabe splid mellem westernridning og de andre rideformer, men fordi jeg virkelig mener jeg har fat i et guldkorn her.
Når jeg tænker tilbage på min tid som rytter inden JEG begyndte at ride westernridning, er jeg så udmærket klar over at jeg ikke just var gud's gave til hesten. Og derfor piner det mig grænse løst at kunne se andre gøre de samme fejl som jeg har gjort, og når man så siger noget, får man bare stukken i hoved, at man ikke er hellig bare fordi man rider westernridning, og der også er rådne kar mellem os. Det ved jeg, jeg har på intet tidspunkt, sagt at alle der rider western er hellige, jeg har KUN sagt at JEG først lærte at `ride´ da jeg begyndte på westernriding. Jeg kunne sikkert ha lært det samme på en rideskole, men det gjorde jeg ikke, og det mener jeg jo ikke er min skyld, man går jo ikke til ridning for at lære sig selv at ride.
Jeg kunne blive ved med at forklare mig på forskellige måder, men nytter det noget? Er det jeg har skreven denne gang stadig en gang lort, der er lige til at misforstå, for jeg har gjort mig meget umage denne gang. Hvis der nu er nogle der sidder og tænker "hvad er nu westernridning" så kik forbi min hjemmeside der skulle være noget for alle og en hver.
Mvh
Annette
http://www.westerninfo.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Min mening hvad ang. bid! |
|
|
Hej til alle!
Først til Scarface - du må da sandelig ikke forsvinde - så bliver siderne her fattigere  ((( Du er virkeligt den mest udholdende skribent jeg længe har mødt!!! Var jeg halvt så ved-/udholdende var jeg dobbelt så langt i min liv *GG*! Klø bare på  )
OG til alle - hvorfor egentlig overhovedet bruge bid, når de nu generer hestene så meget??????? Hvis man ikke bruger bid, så kan man da ikke genere sin hest i munden! Og hvis man alligevel ikke må have forbindelse til munden, men skal styre for sæde og vægt - så er biddet jo helt unødvendigt? ( de færreste har vel så følsomme hænder, at de kunne ride med en silketråd? )
Mine heste vil da hellere rides uden bid - at reglerne til stævner så siger noget andet - hvorfor egentlig???? Hvis det er et spørgsmål om deltagelse i konkurrencer; så måtte reglerne jo her ændres, hvis alle fastholdte, at de altså ikke havde brug for det bid, hvis funktion for de fleste dødelige ryttere bliver et problem for hestenes velfærd? Og hvis hestene kun kan bringes til at gå på en bestemt måde via bla bidfunktionen, så kunne man måske overveje, om den egentlig burde skulle det? Egentlig er det vel nok, hvis den gør, hvad den bliver bedt om med andre fine hjælpere ( sæde, vægt, stemme mv)
Jeg har virkeligt aldrig i mine mange år som rytter/ hesteejer set mere end ganske få, der er i stand til at styre deres heste uden biddet, hvilket jo igen i mine måske underlige øjne betyder, at de fleste da sandelig har stor forbindelse til deres hestes munde?
Jeg er en af de, der selv bruger biddet, når jeg skal ride på bane til andet end hygge; uden at hænge i biddet ( alm. todelt), har det da afgjort en funktion. Men hvis det skulle være et valg mellem et bid, hvor funktionen var smerte eller føjelighed ( for at undgå smerte), så ville jeg ALDRIG mere vælge at putte bid i munden på nogle af mine hestedyr ( der iøvrigt kun bruger bid undtagelsesvis).
Pt overvejer jeg at skrotte samtlige bid til alle hestene; for smerte ønsker jeg aldrig som bevæggrund til føjelighed fra mine dyrs side!
Hilsen May-Britt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
PHOEBE |
28-11-2001 02:29 |
|
Hej may-britt
Jeg tror faktisk godt at de fleste heste kunne rides uden bid i munden, også selvom at de er vant til altid at gå med det.
Jeg har aldrig haft problemer med, at styre mine kun i grime, på trods af at det er yderst sjældent, at jeg udøver denne form for leg med dem.
Hesten skal blot have lov og tid til at "fatte" meningen med med de nye signaler.
Hej alle i denne debat
Jeg har da indimellem ligget og leget med mine "dressur" heste. F.eks ved at øve dem i at vende/ændre retning, kun ved at lægge den løse tøjle ind til halsen, og ændre vægten, og det tager faktisk ikke særligt langt tid førend at den har fattet budskabet.
Med det mener jeg, at en hest ikke nødvendigvis er dårligt redet eller er stiv og uvillig, bare fordi at den ikke kan de samme øvelser, eller kan dem på grunlag af de samme hjælpere. Hestene har bare lært sine øvelser ud fra forskellige principper, og reagerer derfor ikke ens eller måske slet ikke, på de samme hjælpere/ redskaber.
Til dem der stadig tror, at bidet i Engelsk ridning, skal sidde så hestens mundvig får to rynker...GLEM DET!!!
Det er en oldnordisk uddød ide, den holder ikke længere
Hvorfor tror så mange, at det er så ubehageligt for hesten at have bid i munden eller er der er kontakt til bidet?
Hvis det er så ubehageligt (ja måske er det, who knows) så er det vel også frygteligt for hesten, at have sadel OG RYTTER på, blive skoet, vaccineret, puttet ind i en trailer første gang osv osv.....
Er der overhovedet nogle der forstår hvor jeg vil hen med dette??
MVH PHOEBE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
HeidiZ |
28-11-2001 21:32 |
|
Nu har jeg simpelthen ikke læst alle indlæg igennem. Stoppede ved de første da det simpelthen var fo latterligt at høre på.
Mht. bid. Hvis et bid passet til hestens mund og man rider sin hest som man skal (den slipper i nakken). Om der skal være en eller to folder i mundvigen, det er forskelligt fra hest til heste, vi bruger jo heller ikke sammen str. tandbøjle vel?!
Nogen heste kan man rider uden bid og andre skal man bare have tømmert op. Jeg kan heldigvis ride min mule i grimen hvis det skulle være, så jeg skal ikke brokke mig.
Og til jer der ikke taler pænt til hinanden, prøv at læs "reglerne" for brug af disse forums.
**VenLiG HilSeN HeiDiZ**
"De, der siger, det ikke kan lade sig gøre, skal lade være med at forstyrre dem, der er i gang med det." 
"Ethvert resultat er nøje afstemt efter den indsats, du har gjort for at nå det." 
Citat, "Visdomsord".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Susanne |
01-12-2001 23:34 |
|
Helt korrekt:
Det er bedre med et skarpt bid, og en blød hånd - end en hård hånd og et blødt bid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Johannes Johannes Johannes
> Jeg har også en indædt tro på, at folk er ikke-dumme, indtil det modsatte er bevist. Hør bare her. For kort tid siden blev jeg af en nu nybagt mor bedt om at komme med `min personlige mening´ om en bestemt ting, der foregår i hendes stald (ved jeg). Det gjorde jeg så. Et hundrede procent. Derefter kom der en gang latrinær gylle om, at jeg ikke havde fattet en brik af det hele, at jeg ikke anede noget som helst om, hvad der sker ude i verden. Jamen, hvad fanden ligner det af. Derefter har kvindemennesket beflittet sig med at forsøge at være ubehagelig i sine indlæg (og det kan hun heller ikke). Så langt om længe har min indædte tro på de ikke-dumme måttet surrender. <
Denne gang opkast er vel ikke mig du hentyder til?!
For så er der da noget helt galt!!!
Det med at det foregår i hendes stald, hvad fandem ved du om det? Ja jeg spørger bare...Du har måske været i min stald, du har måske ligefremt set mig? Du ved vel ikke hvem jeg er? (sarkasmen driver af tastaturet)
Mit spørgsmål lød:
Hvis du som privatperson, (og glem lige et øjeblik at du er uddannet) skulle sende din hest i ridning hos berider, ville du så modsætte dig at en ikke uddannet staldmedarbejder red din hest. Hvis personen havde været på stedet de sidste mange år? Og det var berideren der satte personen til at ride hesten?
Stald Juni
Ridning, tilridning
og håndtering af problemheste
Julie.Schwartz@ofir.dk
http://staldjuni.subnet.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|