Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

dressurproblemer!?!
Forfatter: 
Dato:  23-10-2001 12:41
Mange af de spørgsmål, der stilles her på siden, går på, at hesten ikke fungerer på den ene eller den anden måde. Man har `prøvet alt´ i teknisk henseende; underviseren har forsøgt med forskellige tiltag; man har fået `gode råd´ og har forsøgt disse. Men resultaterne udebliver. Og hvad så?
Så går man over til at vurdere, om der er noget i vejen med sadlen. Glider den frem? Trykker den hesten? Generer den hesten? Knirker den for meget? Skal den stoppes om? Osv.
Næste etape er, at man begynder at spekulere på, om der skulle være noget i vejen med hesten! Har den ondt i ryggen? Er den i vækst? Skal den have raspet tænder? Trænger den til er `dyrlægetjek´? Og meget mere.
Skulle man måske forsøge med en gang hestemassage? Akupunktur? En hestehvisker?
Lad mig her citere fra `Afsluttende bemærkninger´ i min nyeste bog DRESSUR, FRA UNGHEST TIL GRAND PRIX: "Den viden, jeg har tilstræbt mig på at give videre, er ikke meget værd, hvis rytteren ikke kan arbejde med akkuratesse og små marginaler, og dertil kommer, at han bliver nødt til at udvise den største selvkontrol og -justits, hvis det skal lykkes for ham. Endvidere skal han gennem sin psykiske balance og ro tilegne sig en ridemæssig tilstand, hvor alle ovennævnte faktorer samles til én eneste enhed, som han kan servere for hesten i rigelige mål - ikke bare en gang imellem, men til enhver tid!
Den afgørende faktor er den `håndværksmæssige snilde´, rytteren kan præstere i sit daglige arbejde med hesten. Herved forstås, at det er rytterens personlige måde at gribe tingene an på, der i sidste instans enten giver eller udelader resultaterne.
DE PROBLEMER/OPGAVER, RYTTEREN HEN AD VEJEN STILLES OVER FOR, ER LIGE SÅ UTÆLLELIGE SOM STJERNERNE PÅ HIMLEN OG MINDST LIGE SÅ FORSKELLIGE, OG DA HANS ARBEJDSKAMMERAT ER ET UMÆLENDE INDIVID, SOM HELT OG HOLDENT MÅ FORLADE SIG PÅ HANS EVNER TIL AT FORMIDLE SIG SELV OG SINE ØNSKER, BLIVER OPGAVERNES KARAKTER FOR HESTEN OM MULIGT ENDNU MERE FORSKELLIGE OG NUANCEREDE END STJERNERNE PÅ HIMLEN.
Men fortvivl ikke. Se opgaverne/problemerne som kærkomne forandringer fra normen og forsøg at løse dem efter bedste evne. Man har ikke andre muligheder!"

Se det var noget af en svada! Fakta er, at så godt som alle problemer, som dukker op hen ad vejen, skyldes betjeningsfejl fra rytterens side. Selv om man `er overbevist om´, at man gør det helt rigtige, er det ikke sikkert, at hesten er overbevist om det samme. Givet er det, at hesten aldrig `finder på´ et eller andet for at være `imod´. Det har den slet ikke forstand til. Men den vil reagere over for alt, hvad man gør ved den. Og den vil reagere korrekt i forhold til den `forkerte´ hjælp den får! Fejlen ligger altid hos rytteren. Aldrig hos hesten.
Lige så sikkert er det, at ingen rytter kan gøre `det rigtige´, før han/hun ved, hvad det rigtige er. Derfor er det vigtigt, at underviseren, straks rytteren får lært at holde balance i sadlen, tilegner sin elev den `ekspertviden´, der skal til for at komme videre. Det nytter intet at gå på kompromis eller at lade stå til ud fra devisen om, at det får de nok lært senere, for det en gang lærte, er svært at glemme, og det først lærte er det, der hænger bedst ved.
Vi ved alle, at langt de fleste undervisere er ufaglærte, og det er for så vidt i orden, hvis de selv har lært `den korrekte metode´ og kan lære den fra sig. Det er også helt sikkert, at dersom al rideundervisning skulle foretages af uddannede beridere, ville vi mangle nogle hundrede stykker af slagsen.
Og så er der jo også det med prisen. Vi kan godt være enige om, at 50 kr for en halv time er mindre end 175 for en halv time. Men hvad nytter det, hvis man ikke når videre end til de letteste klasser. Enhver rytter har jo en drøm om at `kunne det hele´; alle ryttere har potentiale til at kunne lære alt, og alle heste har potentiale til at kunne lære alt. Men hjælpen, der betales for, skal være noget værd. Og endelig, hvis man er en 3-4 stykker sammen om den halve time, bliver det faktisk billigere at få den gode undervisning. (Enhver berider kan sagtens undervise flere på en gang uden, at det går ud over kvaliteten.)
Lad mig give jer nogle eksempler:
En dame ringede til mig foråret 2000 og spurgte, om jeg kunne lære hendes hest at changere. Svaret var ja, men hvorfor skulle jeg, når det var hende, der skulle ride hesten. Hendes svar var, at det kunne hun ikke finde ud af, og flere beridere havde i øvrigt forsøgt sig, og alle havde sagt, at hesten ikke var egnet til den slags. Hesten var 15 år gammel og var blevet distriktsmester i 1991, men kunne ikke komme videre pga. de manglende changementer. Hesten fik lært at changere med damen i sadlen, og løbet af et par måneder kom resultaterne med placeringer i MC, MB2 og over yderligere et par måneder også i MA, blot fordi hesten nu fik den rigtige hjælp.
Et andet eksempel: En hoppe ville ikke springe an i højre galop. Den havde fået en `voldsom´ behandling af en uuddannet berider og var til sidst gået i baglås i en sådan grad, at jeg sagde til ejeren: "Det skal nok lykkes, men jeg kan ikke sige dig, om det ta'r 3 uger, 3 mdr., eller 3 år!" Der gik faktisk 3 år, men det lykkedes på `en ordentlig facon´ og uden at være slem mod hesten.
Et tredje eksempel: I marts i år fik jeg en elev, hvis hest efter det oplyste `slet ikke fungerede´. Da jeg mødte den, var det straks tydeligt for mig hvorfor. Rytteren var i ubalance, havde enten ingen forbindelse med hestens mund eller trak så hårdt i tøjlerne, at man skulle tro, at han var ved at trække en båd på land. Hesten var desuden optømmet med tredelt bid og beviklet med bind og gamacher en masse. På lørdag skal rytteren debuttere i LA6, og jeg garanterer, at vedkommende får mindst 65% for sin præstation, hvis det bare ligner den ridning, de præsterer under den daglige træning.
Se, forud for disse 3 rytteres henvendelse til mig, lå mange års arbejde, som ikke var meget værd, og som de havde betalt formuer for, selv om det var små beløb ad gangen.
Mange gange når man længst gennem egen flid, og hvis man går i stå, kan man altid spørge en berider til råds. Jeg kan ikke forestille mig, at jeg har kolleger, der tager penge for et godt råd. Og hellere det end at lære noget forkert, som i sidste instans kun afføder ærgrelser og desuden i mange tilfælde nedsætter hestens holdbarhed - for slet ikke at tale om dens glæde ved tilværelsen.
Med rytterhilsen til alle. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Re: dressurproblemer!?!
Forfatter: 
Dato:  23-10-2001 14:10
Hej Johannes.

Du har da så evigt ret i meget af det du skriver, men jeg har et meget tydeligt indtryk af at du er imod optømning på tredelt bid. Vil du være ikke sød at forklare hvorfor?

Mvh Tine
0
0
Svar på denne tråd

Hvor er det rart...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2001 14:12
...At der er folk, der indser at rytterfejl oftest er problemet. Hvor ville det dog være rart, hvis der var flere RYTTERE, der indså det.
(Men det lader til, at der er relativt mange, der lytter, når kloge folk (Johannes) "taler"...)

Men tak for læsningen, Johannes.
Hug Your Horses,

99E

(og så med Parelli-grøn farve...)
Se mine tegninger her!

0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvor er det rart...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2001 14:34
Kære Tine Dall.
Du har sikkert som mange andre købt tredelt bid, fordi nogen har sagt, at det skulle være blidt mod hestens mund. Det er imidlertid ikke korrekt. Jeg skal forklare dig hvorfor.
Biddet skal hvile mod hestens tunge - ikke mod laderne! Hvis du kigger ind i hestens mund, når rytteren lægger vægt på tøjlerne på et almindeligt todelt trensebid, sker der næsten ingen forandring af den sammenlukning, det todelte bid havde ved en mindre vægt på tøjlerne. Hvis biddet er tredelt, vil det hurtigt lukke sammen om hestens gummer (laderne) og derved give en `nøddeknækkereffekt´, der gør hamrende omdt på hesten. Gør forsøget på dit håndled. Få en hjælper til at trække i tøjlerne på et todelt bid, og du mærker næsten ingen forandring udover den øgede vægt. Hvis biddet er tredelt, bander du stygt (måske), fordi det klemmer sammen om dit håndled. Derfor er det tredelte bid et uvæsen, som desværre er `oppe i tiden´, som man siger.
Jeg har efterhånden fået skiftet det tredelte bid ud hos stribevis af heste, der havde problemer med det. Nu rides de på tunge, tykke todelte bid og er problemfri.
Jeg glæder mig til at høre, hvordan du oplever `forsøget´.
Jeg kan også fortælle dig, at kun en ting er værre, nemlig et gummibid, fordi det lukker helt sammen om hestens lader. Travkuske, som har en hest i træning, de ikke kan holde, kører dem på gummibid. Så kan de!
Mange gilsner. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-10-2001 14:52
Altid dejligt at læse dine indlæg Johannes og fornemme den umådelige mængde af tålmodighed du er i besiddelse af - den må dine ryttere have stor gavn af.
Nu hvor du alligevel har åbnet en tråd, vil jeg gerne forsøge at høre hos dig hvordan ældre heste fortsat skal rides i dressuren -og med ældre mener jeg omkring de 17 år. Jeg vil gerne holde ham i gang (har tidl. - før en ikke alvorlig seneskade - gået i midten af LA-klasserne). Nu er vi i optræningsfase og alt går godt. Kan jeg fortsat øge niveauet?
Har du nogle bøger i den henseende, du kan anbefale.
Han er DV - 1.74 i stang.
Jeg kender desværre ikke selv nogen, der beholder deres heste op i den alder.

mange hilsner
Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-10-2001 16:16
Hej Johannes!

Rart at høre fra dig igen - et godt indlæg, men - for jeg har naturligvis et men.

Lige inden de uddannede beridere kvæles i glorien og alle undervisere fristes til at skrue priserne op: Uddannelse er ikke altid garanti for kvalifikationer, pris er ikke altid = kvalitet. Der findes mange gode undervisere uden den "rigtige" uddannelse, og der findes også beridere, der ikke er deres penge værd.

Men... (igen) vi kan nu ikke blive uenige om, at rigtig mange af de fejl, der opstår under ridning, begås af den, der sidder i sadlen. Måske skulle jeg lige omformulere det sidste: den tobenede del af ekvipagen - 99E er her, og så er det jo ikke til at vide, OM der er en sadel, og HVEM der i givet fald sidder i den *s*!

Og så lige et lille ord til Sys. Jeg har en hoppe på 16, som også har haft en alvorlig seneskade (i '97). Hun kører på fuld skrue igen efter genoptræning, så hvis hesten ellers fysisk er OK, er det da bare med at komme i gang (med tålmodighed og omtanke naturligvis). Alfa er godt nok ikke "ren" dressurhest, men har derudover gået springning, military, distance og jagt. Hun var selvfølgelig også lidt yngre, da hun blev skadet, men hvis dyrlægen har givet grønt lys, må du evt. i samarbejde med dyrlægen lægge en arbejdsplan. Du kan i planen også indlægge et check hos dyrlægen, hvis du er nervøs for, om senen kan holde.

Venlig hilsen
Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-10-2001 16:49
Hej Johannes
Hvor er det dejligt at du gider at bruge tid på at svare alle os som ønsker information om dressurens svære kunst. Nu ved jeg godt at du skriver at dressur ikke er svært, hvis man lærer det rigtigt og det har du måske ret i, men ting man kan, er jo aldrig svære...
Nå men,mit problem er at jeg synes jeg har en dygtig træner, men her det sidste stykke tid er jeg blevet ret forvirret over "hvordan man egentlig skal ride". Nogle siger "hold fast i udvendige, mens du arbejder med indvendige, andre siger (som jeg har lært) arbejd primært med udvendige og støt i indvendige. Dog skal hesten gå frem (søge frem) til begge tøjler og være blød og smidig i begge sider. Jeg er især frustreret fordi jeg ikke kan få min hest til at gå frem (har haft dyrlæge som har fundet ud af at senerne var for stramme i bagknæene, fordi den ikke er færdig udviklet, så det har selvfølgelig noget med sagen at gøre. Nu har hesten fået bagkiler på, hvilket gerne skulle afvikle problemet, men jeg synes ikke det hjælper!! Når jeg har hende løs i ridehuset kan jeg (synes jeg) se en forbedring af bevægelsen, men når jeg rider går hun hele tiden i stå (Især hvis jeg får hende til at slappe af i nakken) Når jeg prøver at få hende frem spænder hun op i nakken og holder fast i biddet. Min træner har redet hende et par gange og arbejder meget med hende, men kan det virkelig være rigtig at man skal "køre" sådan i munden på den?
Jeg er en af dem du beskriver, som snart har vendt alle muligheder for om der er noget galt (også mig selv- derfor har jeg fået min træner til at ride den) og jeg er ved at blive vandvittig over ikke at få nogle resultater!
Mit sidstfødte bud er om der er noget der generer hende i munden (tandspidser el. lign.), så igår fik jeg en til at mærke efter og hun mente at den har tandspidser, men om det kan være derfor jeg ikke kan få den til at gå ved jeg ikke. Jeg har haft hesten i næsten et år og i starten gik det ganske fint, men siden maj-juni er der ikke rigtig sket noget, nærmest gået tilbage. Hesten er 51/2 år og er blevet sat i fol i år.
Håber du måske kan gi`mig et bud, det var i hvert fald rart at få luftet tankerne.
hilsen en frustreret Mie
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-10-2001 20:18
Kære Sys.
Du kan trygt arbejde med din 17-årige hest. Den er på ingen måde gammel og kan fungere i flere år endnu, hvis du passer godt på den. Det gør du ikke ved at `spare´ den, men ved at vedligeholde dens fysik gennem smidiggørende øvelser (versader, volter, overgange, etc.)Jeg giver dig ganske ret i, at der ikke er ret mange, der beholder deres hest, til den når den alder, men det er fortrinsvis fordi, rytterne føler, at hesten ikke `har mere i sig´, fordi de ikke når videre med den. Det er lige netop her, skoen trykker: Hesten har stadig meget i sig, men rytterne evner ikke at finde det frem. Og det er synd.
Så du kan sagtens øge niveauet, hvis du sørger for at gøre det under fornøden hensynstagen til hestens velbefindende - og det er jeg meget sikker på, at du gør.
Om jeg kender nogle bøger om det emne? Ja, jeg har selv skrevet en af dem: "DRESSUR, FRA UNGHEST TIL GRAND PRIX."
Hvis du betjener din hest efter de retningslinjer, jeg der har trukket op, vil det altid lykkes for dig.
God vind fremover og giv din hest et klap fra mig. Hilsen Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-10-2001 20:36
Kære Randi Grønbæk.
Du har evig ret i, at en uddannelse som berider ikke er garant for, at berideren kan undervise. Det er der - desværre - alt for mange eksempler på. Men selv om man er god til at undervise, skal man vide, hvordan det hele hænger sammen, for at kunne formidle sit budskab. Det nytter jo ikke noget, at en dygtig underviser giver sig til at undervise i russisk, hvis han ikke kan sproget, vel? Det samme med ridning. Hvis underviseren ikke slavisk følger de regler, der gør arbejdet lettest for hesten og forståeligt for rytteren, når man aldrig ud over de lette klasser, og de lette klasser rides kun med besvær.
Og så har jeg et lille `men´ til dig. Det er flot, at du arbejder med din 16-årige hest. Derimod skal man ikke lægge for meget i de `arbejdsrutiner´, dyrlæger mange gange `stikker af´, for rideteknik har dyrlægerne ingen uddannelse i. De kan komme med gode råd om genoptræning efter en sygdomsperiode (uanset om denne er en klinisk sygdom eller sene- eller ledskader), men de har ikke lært at arbejde med hesten i ridemæssig forstand.
For kort tid siden havde jeg en 6 år gamnmel hest i ridning, som 3 forskellige dyrlæger havde diagnosticeret vidt forskelligt: A - ondt i ryggen; dyrlægens råd: longering med indspænding over kavalettis!!!! B - hesten er i vækst; dyrlægens råd: hesten bør have pause i ca. 3 mdr, hvorefter man kunne begynde forfra. C - hesten har nedslidte lændehvirvler og er ikke egnet til ridedyr; dyrlægens råd: Slå den ned!!
Jeg red hesten i en måned; den var uden fejl af nogen art, fejlede absolut intet, men havde blot fundet ud af, hvordan den kunne `bilde sin ejer ind´, at der var noget galt. I dag går hesten flot, fungerer på enhver måde og lever forhåbentligt længe endnu, inden andre dyrlæger får `sære idéer´!
Grunden til, at disse dyrlæger nåede frem til deres diagnoser, tror jeg, var, at de lyttede til ejerens forklaringer om, hvordan hesten agerede, når den blev redet. Trist nok, men dygtige dyrlæger kan vel også fejle.
Hilsner. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-10-2001 20:44
Kære Mie.
Jeg vil ønske, at du har mulighed for at læse min bog. Den giver dig svar på alle dine `problemer´. Det er helt sikkert en betjeningsfejl, der er tale om. HELT SIKKERT! Tøjlehjælpen er den, der er langt den vanskeligste at administrere, og derfor også den, der giver de største problemer.
Hvis du er glad for din underviser, skal du beholde vedkommende, men der er IKKE rigtigt, at man skal køre med biddet i hestens mund, tvært imod!
Men læs bogen "DRESSUR, FRA UNGHEST TIL GRAND PRIX". Den er i handlen hos alle boghandlere, eller den kan lånes på bibliotekerne. Find afsnittet om tøjlehjælpen, læs det, og læs det igen og sæt dig så i sadlen med det læste i tankerne. Så vil det lykkes for dig.
Lad mig høre fra dig.
Mange hilsner. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-10-2001 21:36
Hej Johannes

tak for dine gode svar i andre indlæg.

jeg bliver lidt nysgerrig om hvordan du måske ville have haft ideer til løsningen af dette problem.

Min forrige hest, en arbejdssky hest, men fremragende intelligient!

En udemærket hest til den rytter med kapacitet til de lette middelsvære klasser. Lige en hest for mig. Den havde gang til en 6 stykker, desværre en pasagtig skridt, og traven manglede lidt skulderfrihed når den blev øget. Ingen problemer med at komme ud gennem skulderen i sidebevæeglser-hverken i skridt, trav eller galop.

Allerede som 4 års havde vi problemer med at den hele tiden unddrog sig at tage fat bagtil ved at gå ind og gå snævert fortil. Men med en del styrketræning (overgange, halve parader og tempoveksling) kom den frem til biddet. Den force var at den lærte øvelserne allerede i første forsøg, og kunne stort set klare alle øvelser til middelsvær som 5½års. Og fysisk var den muskelfyldt de rigtige steder. men psykisk modarbejde den stadig. Hver gang vi forsøgte at be den om at gå lidt mere frem til hånden igennem ryggen, så nægtede den. Lidt ligesom den gerne ville lave alle øvelser, perfekt stillet, ligeudrettet osv, hvade den enkelte øvelse krævede, men uden det helt gode afskub. den modsatte sig simpelthen at arbejde 100% bagfra, men gjorde det kun med 80% indsats.
Nogen dage kunne den gå ind og sætte sig bagtil, og virkelig arbejde så man tænkte det var en helt kanon hest...mens den så dagen efter, eller et par gange efter nægter så meget som at sætte sig rundt i et hjørne.
For at løse problemet forsøger vi at ride den meget i versader, specielt i trav, samt schenkelvigninger og traverader, sidetraversader osv. Der kunne den momentvis også sætte sig helt supert, mens den så pludselig ikek engang ville acceptere en halv parade rundt på buet spor.

Den var meget mentalt stærk, og eftersom dens fysik udviklede sig til at være temmelig veludviklet, så blev en simpel blokade fra dens side udviklet til lange stejleperioder.

Den tog simpelthen magten, fysisk og mentalt...den var for stærk for mig, da problemet ikek blev løst i tide. da den gik bagover med mig, og fortsatte sit stejleri blev den snedt i ridning. uden held. den blev opgivet til sidst.

Egentlig kunen jeg godt tænke mig at vide hvad der kunen være gjort som vi ikek forsøgte. Bare for at kunen tro på den ikek var helt mislykket, og at det bare var min skyld det hele..er nemlig udemærket klar over at 99% af fejlene er overfor sadlen. Og at jeg her var fejlen, men hvad er direkte fejlen.

den blev redet efter den måde jeg tolker som den metode du mener er korrekt. Stabil kontakt til tøjlen, kontinuerlig schenkelfremdrift, målet er at opnå en selvgående hest,d er kan rides for lette hjælpere. Men jeg ved godt den blev presset lige lovlig meget, men hvad har jeg som rytter helt gjort galt....hvad for en hest til at gå sådan i baglås?

Håber du vil prøve at svare på hvad der kunne gøres. Ikke fordi jeg tror jeg vil komem så galt afsted med min nuvræende hest, for vi er ligesom kommet på bølgelængde sammen, og træningen er en leg, hvor vi stræber efter at blive bedre og bedre sammen i den tid det nu engang tager! Og han har en helt anden psyke, mindre nem at tænde!

Men håber du vil prøve at svare..mange tak

intelligente mennesker keder sig aldrig! - hvorfor keder jeg mig så??? *GGG*

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-10-2001 22:10
Hej Johannes,

Nu ved jeg godt at du har en del imod de tredelte bid pga. den såkaldte nøddeknækkereffekt.

Men mit Bassedyr vil overhovedet ikke gå med et todelt bid. Han bliver tydeligt irriteret fortil, skærer tænder, hiver tøjlen fra mig og ryster voldsomt på hovedet. Nu går han med et 3-delt KK bid og så snart jeg byttede til det, begyndte han at søge frem og lægge sig tillidsfuldt til biddet. Det var jo samme rytter (mig) og samme hånd, så det burde ikke være rytterindflydelse der gør forskellen.

Det var helt tydeligt at han befinder sig væsentligt bedre med dette bid. Jeg har også prøvet "nøddeknækkerprøven" på mit håndled og jeg må nok sige, at jeg finder det 3-delte mest behageligt.

Jeg er helt enig med dig i at mange mangelfuldt gående heste skyldes rytterfejl, men man skal nu heller ikke være blind for at udstyret altså skal passe. Det er jo også vanskeligt at være balletdanser i for små sko og for stramt tøj.

De bedste hilsener

BeritH
B.I.T.C.H. = Babe In Total Control of HerselfB-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-10-2001 23:09
Hej Johannes!
Jeg har læst dine svar herinde og syntes de lyder særdeles fornuftige. Det jeg kender til dig, er kun det herinde fra, så jeg syntes det ville være dejligt, hvis du en dag ved lejlighed fik tid tilat oprette en præsentation hvor du skriver lidt om dig selv, og dit erhverv.
Men, jeg har en pony nu, efter nytår skal jeg have hest, men mine forældre har altså ikke 100.000kr til hest. Derfor vil jeg spørge dig, hvis man nu skal have en dressur hest på en 3år (ikke redet til) tror du så ikke med lidt held at man kan finde en god en til 30-40.000kr?! Min veninde købte for godt 6år siden en 4år May Sherif og Port Royal vallak af en gammel mand for 5000kr, hun købte den faktisk kun af melidenhed. Men nu starter hun altså PSG på den til landsstævner og er blevet tilbudt 150.000kr for den, så heldig kan man jo være!

På forhånd tak!

Venligst Heidi
----------------------------------------------------------------
**Jeg har det bedst når jeg sidder på min hest.** ^~Venlig hilsen HeiDiZ~^:-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 10:48
Jeg er helt enig med Berit ang. de tredelte bid.

Jeg har prøvet 2 forskellige tredelte: Et med en flad plade i midten og KK's tredelte. Jeg er enig i at nøddeknækkereffekten i det første bid (med den flade plade) er hårdere end de todelte, men KK's bid er blidere end de todelte. Og nej, jeg prøvede ikke på mit håndled, men min hals. Jeg kunne tydeligt mærke det hårde i det tredelte med den flade plade kontra det todelte bid, men KK's bid kontra det todelte var det helt klart KK's bid, der vandt.

Min hest opførte sig ligssom Berits (min fungere bedst helt uden bid, men da jeg ikke mener, at en hackamore er særlig blid, nægter jeg at bruge den) og jeg har aldrig oplevet en mere samarbejdsvillig hest i dressuren.

Der må jo også være en grund til, at de forhandlere jeg har snakket med advare imod at bruge KK's bid i skoven på en hest, der har tendens til at løbe. Jeg har ikke det problem med min hest, så jeg ved ikke, om det passer, men forhandlerne burde vide noget om det de sælger (eller det ved jeg, at "min" gør. Om de andre jeg har kontaktet gør, ved jeg ikke og jeg har kontaktet 4 uafhængige forhandlere.).

MVH

Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Haha...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 11:51
...Randi. Nej, du kan ikke være sikker på, om der er nogen sadel, når det er mig... Men det håber jeg snart at have gjort noget ved! (Glæder mig til at se Wivians sadel IRL!) Du kan heller ikke være sikker på, om der er noget hovedtøj - men helt sikker på, at der ikke er noget bid - hverken to-, tre-, eller tidelt, med eller uden stænger... ;-)

Johannes: Jeg synes indtil videre, uden på noget tidspunkt at have læst andet end det, du har skrevet her på HN, at du lyder ualmindeligt fornuftig...
Men - - - Jeg citerer:

"Så vil det lykkes for dig."

Det var det, du skrev som svar til Mie... Og godtnok er du klog - men lad det nu ikke stige dig til hovedet - havde du skrevet "Så tror jeg, det vil hjælpe!" eller "Det er min ifølge de erfaringer, jeg har gjort mig, det, der hjælper langt de fleste heste..." -Så havde jeg ikke brokket mig. (Jeg er dog helt enig i, at forkert tøjlebrug kan ødelægge enhver hest...)

HeidiZ:
Har du ikke selv givet svaret? Allier dig med en god hestekender, og ta' ud og se på forskellige heste - lad være med at gå efter race og afstamning - men se på gangen og kapaciteten - tror du så ikke, du kan finde en god hest? Det er trods alt ikke papirerne, du skal ride på, men hesten! (Selvom jeg godt ved, der er mange, der er uenige med mig - men hesten går IKKE bedre, fordi man lægger en alenlang stamtavle under sadlen...)

Udstyr:
Der er ikke meget udstyr, der er "forkert" - det er igen oftest rytteren, der er det.
Og hvad man vælger at ride med, må vel komme an på, hvad hesten føler sig bedst tilpas med? Fx hører jeg tit, at "det er osse synd for westernunghestene, at I rider dem med så tynde bid!" - hvorfor? Et bid er ikke nødvendigvis bedre for hesten, fordi det er tykt? der skal nemlig osse være plads til biddet i hestens mund - - - og det, mange glemmer, når de brokker sig over vores tynde bid er, at hesten ideelt rides uden kontakt på tøjlen - og så er det jo i princippet ligegyldig t hvilket bid, den har i munden, ikke? (At westernbid så som oftest er af noget rustende metal eller sweet iron er så en anden sag - hesten skulle efter sigende bedre kunne li' smagen af dette,m end smagen af rustfrit stål - og det er vel samme princip, der er i alle de dersens kobberbid, man kan købe???)
Hug Your Horses,

99E

Se mine tegninger her!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 11:59
Kære Johannes!

Det, der "støder" mig i dit indlæg, er den ... ja, jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal kalde det, men det er tæt på arrogant ... holdning, du har til uuddannede undervisere, og forherligelsen af beriderne. Som du også selv skriver, findes der også knapt så gode beridere og eksempler på gode uuddannede - det er blot din skarpe kategorisering, der falder mig for brystet. Jeg har ikke så meget erfaring med russisk, men jeg har da haft en professor som underviser i fransk grammatik, og der er ingen tvivl om, at manden vidste ALT, hvad der var værd at vide og meget mere om det emne, men formidle det? Nej, det kunne han bare slet ikke - en dygtig fagmand, men en elendig underviser.

Og med hensyn til dyrlægerne - ja, jeg glemmer nok nogen gange, at min danske dyrlæge selv var hestemenneske og rytter, og at dét jo netop var en af grundene til, at jeg valgte hende. En sød og dygtig pige, dejligt at se blandt de mange mænd i branchen!

Venlig hilsen
Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Re: Haha...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 12:10
Til Charlotte Lazer.
Det er ellers noget af en opgave, du stiller mig der! Jeg har ingen jordisk chance for at forklare dig, hvad du har gjort rigtigt/forkert med en hest, du havde engang. Men når du fortæller, at den nåede frem til en `stejleperiode´, og at den som 5½-års kendte øvelserne til M-klasserne, så er det endog meget tydeligt, at du har glemt noget af det vigtigste, når man har med heste at gøre, nemlig at SKYNDE SIG LANGSOMT!
Det drejer sig aldrig om at lære hesten så og så mange øvelser, eller at øvelserne skal være så og så perfekte, men om at blive i stand til at kommunikere med sin hest i teknisk henseende, så den til sidst aldrig er i tvivl om, hvad det rytteren foretager sig oppe i sadlen betyder.
Jeg har en hest i min stald, som er 7 år. Han skal debutere på lørdag i Fakse. Det er måske nok lidt sent, men han havde brug for mere tid end de fleste. Så husk: SKYND DIG LANGSOMT og lad være med at stille krav over for din hest; ha' ønsker og sørg for at dine ønsker bliver opfyldt gennem fornuftig ridning.
Håber det besvarer lidt af dine spørgsmål.
Hilsen. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 12:20
Til Heidi Z
Det bliver en helt anden ridetilværelse for dig, når du skal i gang med en ny hest. Det bliver også en helt anden tilværelse for din nye hest. Husk det; bliv venner med den, hold af den, lær den at have tillid til dig - og så bare gå til den.
Hvad sådan et individ koster, må guderne vide, havde jeg nær sagt. For når man læser annoncer svinger priserne fra nogle få tusind kroner til svimlende summer, og man får tilsyneladende det samme for pengene. Du kender godt annoncer, der fortæller om heste med super gang langt over middel, enorm udstråling, billedskøn, går pt. LC - LB med kapacitet til mere!!
Hvad skal du lede efter? En hest, som du umiddelbart synes om. Du skal ikke lede efter fejl hos den, men konstatere dem der er, sætte dem i forhold til hinanden og så finde ud af, om hesten er acceptabel. MEN BENTØJET SKAL VÆRE 100 % I ORDEN!! Temperamentet? Tja, jeg mener, det er nogenlunde ligegyldigt, for en hest er som sin rytter. Er rytteren rolig, bliver hesten det også; er rytteren urolig og ilter, bliver hesten også det.
Det bliver spændende at høre, hvad du finder.
Held og lykke. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 12:22
Til Heidi Z
Det bliver en helt anden ridetilværelse for dig, når du skal i gang med en ny hest. Det bliver også en helt anden tilværelse for din nye hest. Husk det; bliv venner med den, hold af den, lær den at have tillid til dig - og så bare gå til den.
Hvad sådan et individ koster, må guderne vide, havde jeg nær sagt. For når man læser annoncer svinger priserne fra nogle få tusind kroner til svimlende summer, og man får tilsyneladende det samme for pengene. Du kender godt annoncer, der fortæller om heste med super gang langt over middel, enorm udstråling, billedskøn, går pt. LC - LB med kapacitet til mere!!
Hvad skal du lede efter? En hest, som du umiddelbart synes om. Du skal ikke lede efter fejl hos den, men konstatere dem der er, sætte dem i forhold til hinanden og så finde ud af, om hesten er acceptabel. MEN BENTØJET SKAL VÆRE 100 % I ORDEN!! Temperamentet? Tja, jeg mener, det er nogenlunde ligegyldigt, for en hest er som sin rytter. Er rytteren rolig, bliver hesten det også; er rytteren urolig og ilter, bliver hesten også det.
Det bliver spændende at høre, hvad du finder.
Held og lykke. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 12:22
MIE:

Som jeg har foreslået før så prøv at få en prøvetime af en anden træner - det kan altså gøre underværker. Du har den dejligste hest. Hvis du vil kan jeg godt prøve at høre Sine om hun har lyst at træne dig en halv times tid en torsdag eller du kan selv komme ned og snakke med hende ( men tag hesten med). Du kan bare sige til. Jeg mener hvad har du at miste - der er jo ingen der siger du skal droppe ham du har nu.

Annika
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 12:27
Til alle vedr. tredelt bid.
Min holdning til tredelt bid kan ikke ændres. Lad mig lige understrege, at trykket i hestens mund foregår ude i siderne og IKKE på midten, så den der med, at det gør en forskel om midtersektionen er udformet på den ene eller anden måde, holder ikke.
Nogle skriver, at deres heste går bedre og mere rolige med hovedet, etc. med tredelt bid. Det gør heste også med kandar. Hvorfor? De har opdaget, hvor nas det gør, hvis de slår med hovedet, og lader derfor være. Rytterens hånd er den samme, men devisen er, at man skal ride med det bid, der er BLIDEST mog hestens mund.
Hilsner. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 12:38
Randi Grønbæk.
Arrogance er slet ikke mig, vil jeg lige sige. Og forherligelse af beriderne er BESTEMT heller ikke mig; tværtimod er jeg nok en af deres skrappeste kritikere. Det har du da også læst i mine indlæg. Men et er givet: de har lært, hvordan tingene fungerer, de kan selv få det til at fungere, men jeg har aldrig sagt, at en berider er bedre til at undervise end en uuddannet. Derimod har jeg sagt, at en ikke uddannet person kan ikke undervise i noget, han/hun ikke kender til.
Jeg har liggende her foran mig stribevis af annoncer fra folk, der gerne vil undervise. Noget af det groveste er en kjolehandler, der gør sig i `klassisk ridning og træning `for´ jord´!!! Vedkommende kan end ikke ride et LC program og har aldrig gjort det. En anden reklamerer med 20 års erfaring. Det viser sig, at vedkommende er 23 år gammel!!! En tredje tilbyder undervisning på ethvert niveau. Når man så spørger, hvordan hun vil lære en hest at gå i passage, spørger hun: "Hvad er det for noget?"
Og dem er der virkelig mange af. Når sådanne personer så alligevel har noget at `lave´ er det fordi, de personer der henvender sig er begyndere, der ikke ved noget om ridning endnu. Senere (efter ret kort tid) forsvinder de - heldigvis - igen, og søger andre undervisere.
Jeg kender sandelig også uddannede beridere, som er blændende dygtigt, men som ikke kan undervise en meter!
Vidste du ikke, at knap 80% af de dyrlægestuderende er kvinder? Så det er ikke en mandsdomineret branche.
0
0
Svar på denne tråd

Re: 3-delte bid
Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 12:55
Øøeehh...Johannes, undskyld mig lige, men nu synes jeg altså at du er lidt "dumstædig". Sædvanligvis finder jeg dig utroligt fornuftig, men din generelle afvisning af de 3-delte bid køber jeg altså ikke. Der er en god portion stædighed med i billedet her fra din side. Det virker lidt som om at du bare ikke VIL acceptere, at der er kommet noget, der måske for nogle heste er bedre end det traditionelle.

Jeg mener mig selv i stand til at vurdere, hvornår min hest trives og hvornår han ikke gør. Og der som nævnt en tydelig forskel mellem de 2 bid. På det 2-delte er han som sagt voldsomt irritabel, mens han på det 3-delte KK bid er rolig og veltilpas. Det er sådan set bare at kigge på hans hoved og på hans bevægelser, så er man ikke i tvivl. Ørerne er fremme og hesten går afslappet og med større rummelighed i bevægelsen (ja jeg kan godt skelne mellem en hest, der går afslappet og en der spænder, men holder hovedet på plads pga. ubehag) og han arbejder villigt.

Han har et meget tydeligt kropssprog, så han skal nok gøre mig opmærksom, hvis der er noget galt. Det ville simpelthen ikke være muligt for mig at ride ham frem til et bid, som volder ham så stort ubehag, som det du beskriver. Han ville stille sig an på stedet og nægte pure at gå nogen steder. I øvrigt så har samme hest ændret sig fra ikke at ville have bid i munden, da jeg købte ham (da gik han på alm. trensebid), til at stå og åbne munden af sig selv, når jeg kommer med trensen. Det tror jeg ikke ville være tilfældet, hvis det nye bid var så smertefuldt for ham.

Og det er ikke fordi jeg har en ufølsom hånd, jeg har redet masser af heste på alm. trensebid uden problemer. Men nogle trives bare ikke med det.

Slutteligt må jeg konstatere, at hvis jeg selv skulle have bid i munden, så ville jeg da foretrække, at det lå på tungen istedet for på gummerne (laderne) idet tungen er mere fleksibel og dermed i højere grad kan unddrage sig hård påvirkning.

De bedste hilsener

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Re: Haha...99E
Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 13:15
Det har du da også bare at gøre efter al det besvær med at få den pakket ned i en kasse *GG*.

MVH

Wivian - der nok skal stille i Kastrup imorgen:-)
0
0
Svar på denne tråd

Johannes- 99E
Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 13:21
Hej Johannes!
Tak for dit svar, kan kun holde med dig. Men nu har jeg heldigvis en god træner som bare er god til det der med af finde gode heste, det var hende som fant den vallak jeg beskrev i mit forrige indlæg.
Har jeg lige et andet spørgsmål. Kender du Nis Valdemar?
Min pony går med 3-delt bid og kan godt være svær at få redet til biddet, hvad for et bid syntes du jeg skal prøve i stedet for?!
PÅ forhånd tak!

Hej "99E"

Tak for dit svar, kan også kun give dig ret. Man skal altid have en god hestekøndig med. Men jeg syntes da ikke at jeg har svaret på spørgsmålet selv!

Venlig hilsen Heidi!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 13:29
Tja, hvis der er noget, der gør ondt på min hest, så er det at gå roligt og samarbejde det sidste han gør. Han vil i det tilfælde gøre alt for få rytteren af, så din påstand synes jeg ikke holder i henhold til min hest (som jeg iøvrigt har redet i snart 10 år og godt kan se hvornår han har ondt, føler ubehag ovs.).

Jeg har ellers meget stor respekt for det meste af det du skriver, men der virker du godt nok lidt stædig (hvis det ord kan bruges).

MVH

Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 13:34
Hej Annika
Hvor hyggeligt sådan at snakke over nettet..

Jeg har tænkt over det du sagde med at prøve en anden træner, ikke fordi jeg synes, ham jeg har er dårlig, men, som du pointerede kan andre øjne nogle gange gøre underværker.
Da jeg fik undervisning igår gik det helt af h.. til og jeg fik derfor træneren til at ride hende lidt til sidst. Han gik hårdt til hende, hvilket er nødvendigt, da hun ikke vil gå frem og samtidig trækker enormt meget i tøjlen. Jeg har ikke kræfterne til at skal sidde og tage/arbejde så meget i tøjlerne, som han har + han har naturligvis også stærkere schenkler, men jeg synes bare ikke det burde være nødvendigt at skulle bruge så kraftige hjælper!!
Nå men summasumarum er, at jeg har fået fat i dyrlægen og skal ned til ham i morgen, så kan jeg forhåbentlig få belyst om hun er som hun burde være, og så må jeg jo tage det der fra.
Tak for din hjælp.
Mie
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 14:06
Hej Mie

Ja jeg synes også det er vildt hyggeligt at du er her på nettet. Jeg har virkelig også tænkt meget på dig efter vi snakkede den anden dag - også fordi jeg er lidt meget vild med din hest. Jeg synes heller ikke det bør være nødvendigt at tage så meget i hesten , som du også selv siger. Jeg er ikke ude på at blande mig - jeg ved godt man skal passe lidt på i vores lille klub men hvis jeg sådan betragter de ryttere din træner har er det lidt generelt at i bruger tøjlerne meget. Din hest har en rigtig flot gang men hun mister takten - som jeg ser det - fordi hun ikke har ro fortil. Mht. at hun ikke vil gå frem så kan det jo godt være at hun fejler noget og det ved du jo selvfølgelig når dytlægen har været der. Dét som jeg tænkte på er- når du selv siger at du tager hårdere og hårdere i hende - ville det så egentlig ikke være naturlig at hun ikke vil gå frem? Hvis jeg var hest vil jeg da ikke gå frem til noget som ikke er særlig rart.
Jeg håber ikke du føler jeg blander mig eller er for grov - det er ikke meningen. Jeg er jo ikke klogere end nogen andre - jeg har bare tænkt en del på dig siden vi snakkede den anden dag.

Annika

P.S Hvis hun er OK skal du så starte i weekenden? - og i hvad? Jeg har ikke fået program endnu!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 16:17
Til BeritH
Det sidste afsnit i dit indlæg giver mig jo fuldstændig ret, for selv du vil foretrække, at biddet ligger på tungen og ikke på gummerne. Det todelte hviler på tungen og kan IKKE klemme sammen om laderne. Det kan det tredelte bid. Derfor.
Og det er jo ikke bare min kæphest. Heste har i flere hundrede år gået med todelt bid og har fungeret fint. Det tredelte skabte problemer for mange heste. Hvis rytteren har en fintfølende hånd, kan han ride med hvad som helst - men det har alle IKKE.
Hilsen.Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 16:20
Til Heide.
Tak for dit indlæg. Ja, sandelig kender jeg Nis Valdemar. Han er en virkelig perle - knusende dygtig og rar og desuden god mod hestene. Jeg har tidligere sponseret en hest til ham.
Ha' det godt. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 16:26
Hej Johannes

Kender du Niels Erik Böchmann?? Er han god?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 17:31

Jeg har nu også lavet forsøget med "nøddeknækkereffekten" på mig selv både på arm og håndled og andre steder det kunne tænkes at fungere som i en hests mund.

Jeg har til dato aldrig været udsat for at et tredelt bid "klemte".
( For mig virker det som om det tredelte med en plade i midten kan have en større indvirkning på TUNGEN netop fordi de to led ligger på tungen, pga at pladen er flad.
Jeg synes også at man her negligerer den engelske undersøgelse der fastslog at en temmelig stor andel af slagtede heste havde "brud" på ganen, netop fordi de todelte bid knækker sammen på midten, når folk tager hårdt og dermed "jager" dem op i ganen på hestene. )

Til klemmer de todelte ofte. Og det endda ganske gevaldigt i nogle tilfælde.

Og det harmonerer i øvrigt fint med, at min hest fra dag 1 har gået bedst med det tredelte.
Hun bliver meget tvær og tung fortil og arbejder slet ikke med biddet, men koncentrerer sig i stedet om at stive sig. For mig synes det ganske bestemt som om hun forsøger at UNDGÅ "smerte" ved at undvige biddet.
Og det er ikke fordi jeg er "hårdhændet". Jeg rider med meget følsomme hænder.

Så kan nok så mange "eksperter" fortælle mig at jeg skal ride med et todelt.
Sålænge jeg selv har afprøvet det og fundet det tredelte bedre, og det i øvrigt er mere behageligt for min hest, så rider jeg med det.

Det kræver desuden ikke så meget logisk sans at forestille sig at et hvilket som helst delt bid KAN klemme sammen om laderne på hesten hvis de bruges forkert.

Jeg bryder mig ikke udelt om den skråsikkerhed hvormed det bliver forelagt herinde at todelte bid "ikke kan" klemme en hest om laderne. SELVFØLGELIG kan de da det!

Og at Berit mener at biddet helst skal ligge på tungen er IKKE ensbetydende med at hun er enig med Johannes om at det todelte bid er det rigtige.
(Det er da vist en tilsnigelse der vil noget. )
Det betyder blot at de ikke er enige om hvorledes biddene virker, - og i øvrigt hvilket der virker bedst.

Der bliver konstant fremturet med at det tredelte bid kan klemme om laderne fordi det har en "nøddeknækkereffekt".
Kan nogen fortælle mig hvor mange led der er på en ganske normal nøddeknækker...???
Der hvor jeg kommer fra er der ét. Nøjagtigt som på et todelt bid..!

Det harmonerer altså ikke med teorien.

Men jeg er til hver en tid villig til at lære nyt og i øvrigt skifte mening, HVIS der vel at mærke er nogen der kan give mig en LOGISK og RIMELIG forklaring på hvorfor de todelte bid er bedre.

Indtil da vil der i min verden fortsat være nogen heste der bedst kan med det ene, og nogen der bedst kan med det andet.
Hvilken fordeling der er tale om finder man nok bedst ud af ved at prøve sig frem.
Med Venlig Hilsen
Scarface

Den der kun ta'r sjov for sjov, og alvor kun alvorligt, -Han har fattet begge dele lige dårligt.
-Piet Hein.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 18:16
Kære Scarface.
Den engelske undersøgelse, du har hørt om, siger intet om brud eller skader på hestenes ganer. Overhovedet ikke! Men derimod viser den statistisk, at FLERE END 90% af alle slagtede heste har knuste lader! Den skønnede årsag er også nævnt, og den har intet med biddene at gøre, men derimod med betjeningen af dem. Jeg kender undersøgelsen i hele sin udstrækning - jeg er lægmand for Hestens Værn.
Det begynder at dæmre for mig, at du ikke kan forstå, hvad der skulle være i vejen med de tredelte bid. Og det er der så - desværre - ikke noget at gøre ved. Du skriver bl. a., at dig bekendt har en nøddeknækker kun et led. Jamen, det er da så sandt, så sandt. Ved du hvad, hvis man siger om en person, at han/hun har fis i kasketten, kan et modargument ikke være, "Jamen, han går ikke med kasket"!
Når du bliver lidt ældre i ridemæssig forstand, vil du erkende det tredelte bids dårlige effekt, hvis du ellers har rytterøren at lytte med.

Og hermed slutter jeg så debatten om tredelt bid ... det må vist være udtømt nu!

Hilsner. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 21:10
Hej Johannes,
Tak for dit svar!
Ja Nis Valdemar er en rar mand. Jeg spurgte fordi at der hvor jeg har min hest opstaldet holdte de engang et dressurkursus med ham. Kunne ikke selv være med pga. min hest lige havde stået med en hovbyld, træls! Han er altså bare kanon dygtig, og især den måde han underviser på giver mig et godt indtryk af ham. Hehe de udtryk han kan komme med nogle gange.

Mht. til 3-delt bid, jeg rider selv med et på min hoppe, men efter at have læst hvad du har skrevet overvejere jeg da kraftigt at skifte det ud. Men hun kan godt være lidt sej fortil, hvis du forstår, så jeg ville lige høre hvad for et bid du ville råde mig til at købe?!

På forhånd Tak!

Venligst Heidi
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 23:04
Kære Heidi.
Det bedste bid er et tykt og tungt TODELT trensebid. Intet er bedre og intet generer hesten mindre. Jeg kan fortælle dig, at Nis Valdemar fik så flot en eksamen i sin tid, at han blev tilbudt arbejde på Den Spanske Rideskole i Wien. Men han sagde nej tak. Godt for danske ryttere, der har nyt godt af hans kunnen i snart mange år. Nis er en af de beridere, der foruden at være en kapasitet, så det batter, også har evnen til at formidle sin viden, så alle kan forstå det. Den hest, jeg lånte ham, hed Aspekt. Hesten var opgivet af mange, da jeg fik ham, men da jeg afleverede ham til Nis, sagde han, at han sjældent havde redet en så velredet hest. Så jeg pudsede lige glorien en ekstra gang, kan du nok forstå. Jeg red den selv til Wilhelsborgs åbning. Hestens problem var netop, at den havde været redet med tredelt bid i ukyndige hænder, så den var utrolig bange for sin mund. Jeg har i øvrigt altid ført journal over de heste og ryttere, jeg har undervist gennem tiderne, og affødt af Scarfaces og andres kommentarer har jeg talt op, hvor mange heste, jeg gennem tiderne har `reddet´ fra et tredelt bid. Det blev flere, end jeg havde regnet med. 341. Tre hundrede og enogfyrre!!
Det taler lige som for sig selv.
Ka' du hygge dig og klap din hest fra mig. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2001 00:08
Hej Johannes

Jeg må tilstå at jeg er overmåde benovet over, at du ved bedre besked med hvad det er for en undersøgelse jeg henviser til end jeg selv gør. Det er flot.
Tanken har strejfet mig om vi måske taler om to forskellige undersøgelser..??
Eller også ved du bare bedst og dermed basta.

Så fred være med det da.

Det må være en velsignelse at være nået så langt i sin hestemæssige uddannelse, at man med god samvittighed kan nedgøre de mennesker der tillader sig at have et åbent sind overfor andet end det traditionelle.

Jeg stiller spørgsmål ved tingene, forlanger gode logiske forklaringer og lader mig ikke spise af med at "sådan er det bare fordi sådan har man gjort altid."
Din "nøddeknækker" forklaring imponerer mig ikke, -jeg mener at det er en hullet teori og redegør for hvorfor jeg mener sådan.
Når du ikke kan/vil uddybe eller give en bedre forklaring så kan du ikke overbevise mig.
Så vælger jeg at tro mine egne erfaringer.
Om der er et "desværre" ved det afhænger nok af synspunktet.

Din udlægning af at jeg ikke kan bruge antallet af led i en nøddeknækker som argument for at teorien ikke holder, siger mig blot at du knapt fanger meningen bag.

Jeg finder det ganske relevant om nøddeknækkereffekten nu også afhænger af hvor mange led biddet har.
Og ser i øvrigt stadig frem til at du vil uddybe din teori for mig.

Din kommentar til "min alder i ridemæssig forstand" ligner til forveksling et slag under bæltestedet.

Det er NETOP min alder i ridemæssig forstand der gør at jeg ikke falder på halen over den første den bedste forklaring om dette og hint, hvis den ikke forekommer mig at være gangbar.
Heller ikke selvom den kommer fra en berider.
Det er trods alt den bedste måde jeg kan skåne min hest for unødig overlast på.

Din teori om at hestene bliver "bedre" i munden "fordi smerten er større" kunne såmænd godt være sand.
Jeg mener blot at det er en alt for generel udtalelse, om en ting som man ikke har nogle reelle forudsætninger for, at kunne udtale sig om før man har set hesten/rytteren.
At skære alle over én kam forekommer mig at være et noget snævert synspunkt.

Jeg mener langt fra at debatten om tredelte bid er udtømt.
Jeg sidder stadig tilbage med en gnavende fornemmelse af at der måske er noget jeg har overset, som kunne komme min hest tilgode.
Og jeg er nok langt fra den eneste.

Jeg har stor respekt for din erfaring, men det er ikke ensbetydende med, at jeg vil være enig med dig i alt.

Jeg håber ikke at dette faktum afholder dig fra at diskutere med mig, eller gør at du afskriver mig som et håbløst tilfælde ganske uden "rytterøren", som ikke er en diskussion værd.

Se dét ville jo være vaskeægte ærgerligt.
Med Venlig Hilsen
Scarface

Den der kun ta'r sjov for sjov, og alvor kun alvorligt, -Han har fattet begge dele lige dårligt.
-Piet Hein.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2001 09:46
Kære Johannes og Scarface

Har læst hele denne tråd med spænding og nysgerrighed.

Jeg rider også med et tre-delt bid fordi min hest også giver mig indtryk af at arbejde bedst med det bid i munden. Jeg har også redet med et MEGET tykt to-delt bid og der tværede han, rystede på hovedet og var meget lidt interesseret i, at min hånd fik kontakt med hans mund. Konklusion (altså ud fra dem som jeg læner mig op af når jeg søger gode råd *GG*) - skift til tre-delt bid og mærk forskellen.
Gode råd afprøves jo (eftersom jeg ikke selv mener at have viden om noget bedre) så jeg har redet med det tre-delte siden og han lægger sig fint til og søger kontakt med min hånd, uden at tvære og ryste på hovedet som han gjorde med det to-delte.

Foranledet af denne debat - føler jeg mig utrolig usikker på hvad det rigtige valg bør være.

Efter min mening lyder Johannes ord meget erfaringsrige og fornuftige, men jeg finder også Scarface's bemærkninger/forklaringer så gode, at jeg mener at det bør udmunde i en mere uddybet og teoretisk/saglig forklaring (hvis du vil være så venlig Johannes *GG*).

Tanken om at jeg "måske" byder min hest at blive redet med et forkert bid, med risiko for at knuse hans lader og skade ham på sådan en alvorlig vis, giver mig ganske enkelt myrekryb. Jeg vil gerne kunne påstå at jeg er en yderst venlig rytter der rider med en MEGET blød hånd, men jeg kender også til de virkelige situationer hvor man som menneske handler instinktivt (ligesom dyret) og tager fat i tøjlerne fordi hesten pludselig ser et spøgelse og render afsted. Her stiller jeg et lille spørgsmålstegn til om mine hænder er så bløde som de burde være det, jeg gætter på, at det ikke altid kan lade sig gøre at være så sød og hensynsfuld som vi gerne ville.

Som mit forbillede Hasse Hoffmann engang sagde på et kursus jeg var til (hvor han fremviste fine ungheste og beskrev sine principper om ridning fra unghest til Grand Prix hest). Gør ikke som jeg lige gjorde *GG* (efter en velfortjent klapsalve gik en af hans unghingste på bagbenene, og Hasse fik taget lidt for meget fat i tøjlerne istedet for at slippe).
For mig beviste den lille situation blot at vi alle er mennesker og at vi alle begår fejl på et tidspunkt. Men så længe vi er vidende om vores fejl, tror jeg på at de kan rettes.

Venligst

Lillian
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2001 09:50
Scarface!
Når hesten rides, er dens næseryg tilnærmelsesvis lodret. Det er dens ladere derfor også. Vinklen mellem laderne og tøjlernes retning op til rytterens hånd er derfor tæt på at være vinkelret. Derfor foregår trykket mod hestens tunge/laderne nedad mod tungen/laderne.
Hvis man trækker i tøjlerne (uanset om det foregår blidt, nænsomt, sejt, enormt kraftigt, eller med stor muskelkraft) vil ethvert bid med et eller flere led få en sammenlukkende effekt.
Hvis der kun er 1 led i biddet, vil den sammenlukkende effekt være MINDST MULIG. Hvis der er 2 led, bliver den sammenlukkende effekt ikke 2 gange større, men 4 gange større. Er der flere led (forestil dig en kæde med mange led) bliver den sammenlukkende effekt tilsvarende mange gange større. Et gummibid har ingen led, men det kan give sig totalt, og derfor bliver den sammenlukkende effekt her tilsvarende total.
Hvad er det så, der lukkes sammen om? Det er hestens lader, IKKE dens tunge. Og uanset hvordan du så end vender og drejer det, kalder mig bederevidende og det, der er værre, så vil en sammenlukkende effekt omkring følsomme lader ALTID gøre ondt i større eller mindre grad afhængig af, hvor kraftigt sammenlukningen foregår. Det skal der ikke megen logisk sant til at forstå.
Jo mindre sammenlukning - jo blidere bid. Og lad mig foregribe din tankevirksomhed og straks nævne, at ja, et stangbid (tykt og tungt og i den korrekte størrelse)er det blideste, man kan lægge i hestens mund, for der er ABSOLUT INGEN SAMMENLUKKENDE EFFEKT.
Tilbage til det todelte: Hvordan i alverden vil du forklare, at sammenlukningen skulle kunne blive så stor, at leddet kan beskadige (endsige nå op til) hestens gane? Hvis det skal kunne lade sig gøre, og hvis hesten er normalt udformet i sin mund, skal du benytte et bid, der er mere end 4 gange for stort til hesten - og det er der jo ingen, der gør! Tag fat i din hest, forsøg at stramme tøjlerne, mens du står ved dens hoved og kigger ind i dens mund, så du ved selvsyn kan konstatere, at biddet ikke på noget tidspunkt kan komme i kontakt med hestens gane. (Vi er vel enige om, at ganen befinder sig mellem hestens overtænder.)
Tilbage til det tredelte bid: Jo kortere midtersektionen er, jo blidere er biddet. Jo større midtersektionen er, jo kraftigere bliver den sammenlukkende effekt (som klemmer sammen om hestens lader).
Der skal ikke megen logisk sans til for at forstå, at noget sådant gør ondt i en grad, der nøje svarer til, hvor kraftig der tages i tøjlerne. (Jeg har også skrevet, at enhver nænsom hånd kan ride med hvad som helst)
Nu har jeg valgt at kalde den sammenlukkende effekt en `nøddeknækkereffekt´. Jeg kunne også have valgt - og det havde måske været mere rammende - at kalde den en `bidetangseffekt´. De værktøjsmagere, der laver bidetænger o.lign. benytter netop flerleddenes mangedoblende krafteffekt for at opnå maksimal udnyttelse af de hænders KRAFT, som skal benytte værktøjet. Den viden har været kendt i oceaner af tid og har været benyttet overalt, hvor man vil have en KRAFTEFFEKT frem - bidetænger, wirestrammere, skibstaljer, kranspil, o.m.a.
Det tredelte bid kom frem (læs: blev opfundet) for at give børn - især små børn - en chance for at kunne `holde´ deres små ponyer. Og det er da helt fint i det regi, for hvis et barn på f.eks. seks år rider en lille shetlænder, har barnet ingen chancer for at holde ponyen, hvis den ikke har et bid i munden, som kan standse den.
Håber, det her er fyldestgørende.
Lad mig så lige understrege, at jeg ABSOLUT IKKE har intensioner om at nedgøre nogen som helst. Intet er mig fjernere. Og lad mig også understrege, at jeg ikke betragter mig som `bedrevidende´ eller andet af samme skuffe. Men jeg har dog en uddannelse; den vil jeg blot sammenligne med en basisviden; dertil kommer 40 års erfaring fra ridning og omgang med tusinder af heste og ryttere på alle niveauer. Devisen for basisoptømning er, har altid været og vil altid være ET TUNGT, TYKT TODELT TRENSEBID. Ikke fordi jeg siger det, men fordi myriader af hestekyndige ryttere gennem århundreder har fundet frem til, at det er dét, det er bedst for hestens velbefindende, og dermed også for, at rytteren kan få MEST MULIGT UD AF SIN HEST.
Jeg kan naturligvis ikke `forbyde´ folk at ride med tredelt bid, det ligger lige som i sagens natur, men jeg kan garantere dig for, at jeg IKKE vil undervise en rytter, der optømmer med tredelt bid - med mindre vi taler om et barn.
Lad mig så også lige sige, at jeg ALDRIG har sagt/skrevet, at en hest bliver bedre i munden, fordi smerten bliver større! Men hest ved, som alle andre levende væsner, hvornår noget gør ondt, og den vil gøre alt, hvad den kan for at undgå, at det skal gøre ondt. Derfor ser man fra tid til anden, at en hest holder op med at `gå og slå med hovedet´, hvis den går med tredelt bid. (En tyr, der trækkes ved ring i næsen er også from som et lam). Men det er bare IKKE måden at gøre det på. Har man en hest, der slår med hovedet, vil det holde op, når rytteren betjener sine hjælper korrekt/FÅR LÆRT at betjene sine hjælper korrekt. Helt sikkert. ALLE heste har på et eller andet tidspunkt i deres rideliv slået med hovedet. ALLE er holdt op igen, hvis rytteren kan betjene sine hjælper.
Hilsner. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Muffebiddet? Blidt eller hårdt?
Forfatter: 
Dato:  25-10-2001 10:52
Okay, nu har jeg så læst dine argumentationer for de tre-delte, så nu bliver jeg nødt til at spørge om din holdning til et tykt, tungt muffebid?

Jeg har redet med det bid i 9½ år på min, da min daværende træner mente han ville gå bedre med dette, da det er blidere end et alm. tykt trensebid... Da jeg så ledte efter et nyt bid, stod valget mellem det tredelte og et nyt muffebid (og vi lader diskusionen om de tredelte være).. Min forhandler (der selv er mangeårig rytter og har modtaget undervisning af en meget kompetent underviser gennem mange år) fortalte mig, at muffebiddet overhovedet ikke er blidere end trensebiddet, da den eneste fordel ved det bid er, at du ikke kan trække biddet ud af munden på hesten og det har været hensigten med dette bid. Hvad er din erfaring omkring dette bid? Er det på samme niveau som trensebiddet (funktionen/nøddeknækkereffekten er den samme) eller er muffebiddet blødere/blidere end trensebiddet (noget som jeg iøvrigt også har læst i en lærebog for nogle år siden)?

Og jo, det lyder logisk med at jo mindre knæk/led, der er på biddet jo mindre tager/napper det hesten, men jeg har nu desværre set et stangbid (med skumkæde) blive misbrugt med ganske alvorlige skader til følge flere gange end et alm. trensebid.

MVH

Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2001 10:58
Et lille ord til Lillian.
Du læser sikkert min forklaring til Scarface og gør dig nogle tanker bagefter. Og Hasse! Jamen, han er en herlig gut, der udover at være en dygtig rytter også har evnen til at formidle sin viden, så det kan forstås. Har vi nogensinde haft dygtigere kommentator på TV end ham? Nej vel. Og han er god mod sine heste. Vi - Hestens Værn - tildelta ham på et tidspunkt en guldmefdalje for hans måde at håndtere vore firebenede venner på.
Hasse sværger som alle erfarne ryttere til det todelte trensebid.
Mange hilsner. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2001 11:08
Hej Johannes

Tak for dit uddybende indlæg til Scarface. Det var præcis hvad jeg manglede for at kunne konkludere hvad jeg bør gøre.

Så yt i skraldespanden med det tre-delte og frem med det to-delte bid igen *SS* og så må jeg jo se om jeg kan lære at ride *griner*.

Ja for mig er Hasse jo gud *griner*.

;o) Lillian
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2001 11:24
Hej

Nu har snakken kørt meget på to-delt og tre-delte bid, og lidt på gummibid. Jeg vil så fortælle at jeg igennem lang tid har gået og tænkt over hvorfor min lille pruh ikke ville have et TUNG TYKT TO-DEL TRENSEBID på! Nå jeg kom med trensen blev bisserne simpelthen trykket godt og vel sammen og hun nægtede at åbne munden!

Jeg skiftede det så ud med et TRE-DELT samme skete som ovennævnte.

Jeg prøvede med et kandar, det gik bedre at få det lokket på hende, men ikke overbevisende

Så prøvede jeg med et GUMMI STANGBID, og hvad sker der? Hesten begynder allerede efter få gange selv at tage bidet!! Så gik jeg igen tilbage til det to-delte, men bisserne forblev lukket.

Så jeg tror nu stadig, det der virker på den ene hest ikke er sikkert virker på den anden hest. Jeg syntes tydeligt at hesten gjorde mig opmærksom på hvad den helst ville have i sin mund. Og bemærk, her snakker jeg ikke om hvad hesten gik bedst på!

Bare en lille historie.

Jette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2001 11:53
Til Vivian. Du kan trygt bruge muffebid. Det har nogenlunde samme effekt som et almindeligt trensebid, blot med den forskel, at hesten nemmere kan `sutte´ på det almindelige.

Og til Lillian. Hvis du var her, ville jeg give dig et knus. Nu kan du i stedet give din hest et fra mig.

Og endelig til Jette. Noget af det første, man lærer sin hest, er at tage biddet af sig selv. Det har intet med biddets udformning eller materialer at gøre. Men jeg kan fortælle dig, at jeg i skrivende stund har med en hest at gøre, som total nægtede at tage bid efter `behandling´ af en herboende hestehvisker. Vi forsøgte mange ting, og lige pludselig i sidste uge tog den af sig selv et gummibid! Det betyder imidlertid ikke, at den kommer til at blive redet endsige longeret med det bid, men når den er kommet sig over sin skræk for et almindeligt bid - som den husker fra hestehviskerens behandling - bliver det igen et almindeligt tungt og tykt todelt trensebid, den kommer til at arbejde med.
Hvorfor din hest agerer, som den gør, kan jeg ikke sige dig. Men det ændrer ikke noget ved det faktum, at det todelte ALTID er det bedste.

Mange hilsner til alle. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2001 12:25
Hej igen Johannes,

Jeg vil lige lægge ud med at når jeg benytter betegnelsen 3-delt bid i nedenstående indlæg. Så taler vi om det klassiske KK-bid uden det vinklede midterstykke.

Nå du nu beskriver den sammenlukkende effekt fra biddet, så er det klart at et 3-delt bid kan lukkes mere sammen end et todelt. Men det kræver altså, at der kommer et tryk fra siden af hestens mund og så ind mod midten samtidig med at biddet påvirkes mod hestens lader/tunge. Og det vil nok ikke være så sandsynligt.

Et todelt bid derimod vil knække sammen og dermed klemme hestens lader udefra og indefter, samtidig med at der påvirkes ned mod hestens tunge, hvis man tager hårdt nok. Det er det, som jeg forstår ved nøddeknækkereffekten. Hestens undermund befinder sig med andre ord i en "nøddeknækker" og kraften kommer via rytterens hænder alene, hesten kan ikke undvige dette tryk, medmindre den bliver voldsom.

Et tredelt bid derimod er langt mere fleksibelt og kan forme sig efter hestens mund og har derved større kontaktflade til tungen. Det hviler altså på en større del af tungefladen. Ved hård påvirkning vil det ikke knække sammen (idet det som nævnt vil kræve påvirkning fra 2 retninger), men i stedet lægge sig hårdere mod hestens tunge (og også laderne ingen tvivl om det). Her bliver laderne så påvirket lodret istedet for skråt, som ved det todelte. Hesten kan imidlertid unddrage sig trykket ved at krølle sig sammen, det er selvfølgelig ukorrekt, men ikke desto mindre KAN den unddrage sig biddet.

Og som Scarface nævnte tidligere. Det faktum at jeg ønsker at biddet ligger på hestens tunge, betyder ikke at jeg er enig med dig. Jeg er netop af den opfattelse at det tredelte bid hviler bedre på hestens tunge.

Jeg ville så gerne tegne det for dig, men det tillader dette forum desværre ikke. Jeg ved dog at Herman Sprenger har lavet en del undersøgelser om udformningen af hestemunde og resultaterne fortæller faktisk at der er langt mindre plads i hestens mund end først antaget. Og vi er vel enige om at det todelte bid kræver mere plads pga. dets manglende fleksibilitet.

Jeg synes ikke diskussionen er udtømt. Faktisk så finder jeg diskussionen ganske interessant og lærerig.

Jeg må så i øvrigt spørge dig, når du nu nægter at undervise ryttere, der optømmer på tredelte bid, vil du så undervise ryttere, som rider uden bid? Jeg må nok erkende at jeg ikke vil lægge et bid på hesten, som den tydeligvis ikke trives med for at tækkes en underviser - uanset vedkommendes erfaring og uddannelse.

De bedste hilsener

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2001 12:31
Hvad er så ideen med Muffebiddet? Sådan i uddannelsesøjemed?

MVH
Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2001 13:45
Hej Johannes
Når nu vi er ved bid.
På min kandar har jeg som stangbid, det der af nogle kaldes "tysk uddannelsesbid". Det er den med kantet og bagoverbøjet bue.
Til dette stangbid anvender jeg det tredelte bid, da det "siges at høre til" den pågældende stang, pga den svungne form.
Jeg synes selv at jeg har gode erfaringer med disse 2 bid i kombination.
Hvad er din holdning til den sammensætning ?
Det skal lige nævnes, at jeg til hverdag rider på 2-delt trensebid og kun rider med kandaren til stævner, hvor det ikke giver nogen problemer.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2001 14:55
Hej igen.

Du skriver: Noget af det første, man lærer sin hest, er at tage biddet af sig selv. Det har intet med biddets udformning eller materialer at gøre.

Hvordan kan man bevise det? og hvordan skal jeg lære hende det, når hun IKKE VIL??? Jeg må stadig vedstå at jeg tror hesten nok er den der er klogest på dette område og ikke os to-benede.

Ved ikke helt om du hentyder til at min hest har været ude "for noget" med det du skriver. Det har hun såment ikke, men efter at hun er begyndt at gå med "sit" gummi-bid, går hun snildt MB/MA i spring. Skifter jeg til et to-delt vil hun slet ikke arbejde, og det hele starter når trensen med "det forkerte bid for hende" kommer frem.(Gummi-biddet er de såkaldte æble-bid, ikke de sorte gummi-bid)

Jeg har lige fra jeg red pony redet meget dressur (dengang hed det M/LA/S og FEI) og ikke spring, men hvaaa faen skal jeg gøre, jeg kan jo ikke stille op i dressur med et gummi-bid? Så vi træner dressuren men starter det ikke, jeg starter kun springningen og det er lidt trist.

Der var en som engang fortalte mig at alle de krydsninger man lavede i avlen, gjorde at hesten fik for lidt plads i munden og flere tandproblemer. Måske personen havde ret, jeg ved det ikke.

Jeg syntes at det er lidt som at diskutere med en western-rytter, de kunne ikke drømme om at bruge et to-delt eller tre-delt, men kun stang, og alt andet er synd!!

Jette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2001 21:48
Hej alle.
Til BeritH: Gå ud og læg et todelt bid på din hest; stil dig ved siden af den og stik et par fingre ind mellem hestens lader og biddet og træk så i tøjlerne. Husk hvordan det føles, og prøv så det samme med et tredelt. Du vil meget tydeligt kunne mærke forskel, kan jeg garantere dig for. Det kan hesten også.
Uanswet hvilke undersøgelser den gode Herman Springer har foretaget, så har man lige siden man begyndte at interessere sig for hippologi vidst, præcis hvor megen plads der er i hestens mund. Det kan ikke komme bag på nogen. Der er rigelig plads til alle former for bid. Det har vi aldrig haft problemer med. Hesten heller ikke.
Og nej, jeg vil ikke undervise ryttere uden bid - heller ikke hvis deres heste ikke har bid i (ha, ha)! Hvorfor? Fordi man skal have bid i hestens mund for at kunne tilvejebringe den form for samling, vi arbejder efter, som opstår når hesten er inde under hjælperne og er TIL BIDDET. Det sidste bliver vanskeligt uden bid, kan du nok se.
Du MÅ kunne se, at et tredelte bid FORTRINSVIS trykker på hestens lader. Men gør bu forsøget som forklaret ovenfor, og lad mig så høre fra dig igen.
Du skal aldrig lægge et bid i din hests mund for at tækkes nogen som helst - ud over din hests velbefindende!

Til c (195.215.140) Aha. Så rider du altså i middelsvære klasser eller højere klasser. Hvis du læser mig bog, kan du se min holdning til kandar, der stort set går på, at hvis man skal ride med kandar til stævner, skal man også ride med det til daglig - for ellers lykkes det ikke.
Der er jo lavet stribevis af kandarer, både hvad model, materiale, sammensætning og rungefrihed angår. Det er i høj grad et temperamentsspørgsmål. Hvorfor? For som jeg skrev tidligere, hvis rytterens hånd er følsom, og ved rytteren, hvad han/hun har med at gøre, kan han/hun ride med hvad som helst.
Mit eget kandar? Hver hest har sit personlige, som aldrig bruges af andre. Det vi har på til stævner er det samme som det vi bruger til daglig. Stangen er tyk med svag tungefrihed og jævne riller. Bridonnen er slank og todelt. Kæden er bred og multiflettet og uden beviklinger af nogen art. Tøjlerne er slanke og af læder.

Til jette.
Jeg hentyder ikke til din hest. Hvordan skulle jeg kunne det? Jeg kender hverken den eller dig. Men det er helt givet, at man skal lære hesten at tage bid, før man begynder at arbejde med den, endda inden man begynder at longere hesten. Læs min bog. Der er det hele nøje beskrevet.
Hvad westernryttere angår benytter de kun stang (af og til forsynet med en læderstrop under hagen (som kæden i kandaren), netop fordi de ikke ønsker at skade hestens lader !!!! Som jeg skrev ovenfor i et af indlæggene er stangbid det absolut BLIDESTE mod hestens mund.
Jeg har arbejdet på Arrow Head Horse Ranch i Kentucky og kender til fulde den `ægte´ westernridnings grundprincipper. De behandler deres heste som et medlem af familien - som regel.

Hilsner til alle. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2001 21:58
Hej Johannes!
Tak for dit svar. Vil prøve det 2-delte imorgen og ser hvordan damen reagere på det i stedet. Men hun kan også godt finde på at stikke tungen ud engang imellem, tror du ikke det skyldtes det 3-delte bid genere hende?! Jeg spænder altid med næsebånd så jeg lige kan få 2 fingre ind imellem!

Tager du til fyn og underviser?!

Tak for dine gode og lærerige indlæg!

Venlig hilsen Heidi- Hvis du vil, så hils dine stjerne fra mig:-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2001 21:59
Hej

OK, så har jeg misforstået din holdning til stangbid! Sorry.

Jette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2001 22:06

Hej Johannes
Min underviser er ikke uddannet, men har redet Grand Prix ( og vist været til OL ). Men trods den manglende uddannelse ( fik i sin tid undervisníng af Lis Hartel ) er det præcis de samme ord, der kommer ud af hendes mund som af din. "Tredelte bid er noget skidt, todelte tykke tunge bid godt"."Hesten har ikke forstand til at drille/sætte sig imod "med vilje" osv. Så så foretrækker jeg altså en uuddannet underviser, der er efter mig ligeså snart jeg får taget i tøjlen, og mener der skal rides frem til biddet, fremfor en berider, der mener hesten skal saves ned/der skal "tages igennem". Dem er der alt for mange af.
Venlig hilsen Ditte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2001 22:59
Til HeidiZ.
Tak for de pæne ord. Ja, jeg tager også til Fyn, men ikke hver uge. Har snart en tur derover igen, men hvis jeg skal besøge dig, skal du ringe til mig. Mit telefonnummer kan du finde under TRÆNING TILBYDES. Hesten stikekr af og til tungen ud. Det har ikke så meget med biddet at gøre som med effektueringen af tøjlehjælpen og dermed også med rytterens hænder. Årsagen kan være mange forskellige ting, som man skal være til stede for at kunne konstatere.
Det vil jeg da gerne og også hilsner til dig fra os begge. Johannes.

Hej Jette. Det er jo hvad der kan ske, å de æ da i ården!
Hygge. Johannes.

Hejsa Ditte.
Det her er det `fedeste´ indlæg, jeg længe har set. Du har den helt korrekte holdning til tingene. Skal jeg sige det meget skrapt og nudansk - skråt op med de undervisere (uddannede eller ej), der saver hesten i munden, og forlanger at rytteren skal `tage igennem´. Sådanne er nemlig ikke en disse værd.
I mit regi er HÆNDERNE TIL KÆRTEGN OG SCHENKLERNE TIL KOMMANDOER.
Lis Hartel - og også søsteren Tove Jorck Jorckston - hører til de bedste ryttere/hestefolk, vi nogensinde har haft. Har du en underviser, der underviser efter LH's principper, så hold fast i hende - uanset hvad hun har redet tidligere. Lis Hartel har stort set al sin viden fra salig Gunnar Andersen. Sug til dig, lær af det, husk det hele og bliv god.
Mange hilsner. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Jette!!!
Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 00:59
>>Jeg syntes at det er lidt som at diskutere med en western-rytter, de kunne ikke drømme om at bruge et to-delt eller tre-delt, men kun stang, og alt andet er synd!!<<

Her burde jeg være hamrende fornærmet... Men det gider jeg ærligt talt ikke.
Dog vil jeg gøre opmærksom på, at der er forskel på stangbid - de fås fx med delt eller udelt mundstykke. Den amreikanse træner Parelli anbefaler de udelte, da de skulle give mest "ro" i hestens mund... (???) Jeg ved det ikke - jeg er ikke nået til stangbiddet endnu.... Men jeg har da aldrig set et tredelt westernbid? de er tynde, todelte, og som regel rustne.
Der er osse forskel på, hvordan man definerer "stangbid" - i den mest brugte regelbog her i landet (WRS) er et stangbid defineret som ethvert bid med hævestangseffekt... Og det er sådan et bid, jeg taler om, når jeg siger stangbid... (Det dækker således osse pelham & kandarstangen.)

Johannes skal da osse ha';-):
>>man skal have bid i hestens mund for at kunne tilvejebringe den form for samling, vi arbejder efter, som opstår når hesten er inde under hjælperne og er TIL BIDDET.<<

Jeg er glad for, at du siger "den form for samling, VI arbejder efter" - og at du ikke påstår, man ikke kan samle en hest, uden at ha' bid i munden på den. For så var jeg nok faret til tastaturet... ;-) Jeg kan godt undvære, at min hest er til biddet, hvis bare den er samlet, følsom og lydhør...
Hug Your Horses,

99E

Se mine tegninger her!

0
0
Svar på denne tråd

Re: Jette!!!
Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 08:30
Hej 99E

Godt du ikke blev hammerne fornærmet. Mit udtryk kan faktisk godt misforståes, det var ikke for at nedgøre western-ryttere!!

Det jeg mente var, at Johannes holder på sit, og det er det eneste rigtige og man kan IKKE overbevise ham om at noget andet kunne være godt, selvom flere har skrevet at tre-delt var godt på deres heste.

Den samme diskution kan jeg huske har været her på nettet hvor western-rytterne og dressur-rytterne diskuterede det her emne med bid, og alle var helt enige om at være uenige!

Det var såment denne holdning at "det jeg bruger er det eneste rigtige" jeg hentydede til, øhhh håber ikke jeg har rodet mig ud i noget jeg ikke kan forklare på skrift. *ggg*.

Må hellere lade være med at skrive mere, det er ved at blive svært at forstå, selv for mig. *gg*

Jette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 08:37
Hej. Jette.
Et stangbid er, som navnet siger, et bid udformet som en stang, altså et bid uden led og anbragt i ringe som et trensebid.
I andre bidtyper er munddelen også udformet som en stang, det kan vi ikke være uenige om. Vi kan heller ikke være uenige om, at man kan samle sin hest uden bid i munden, uden sadel eller uden tøjler for den sags skyld. Det kan man godt. Men når vi taler dressurridning foregår det med en ganske bestemt optømning og opsadling, der er foreskrevet af rideforbundene, og det må man ligesom forholde sig til. Hvis man ønsker at ride efter andre retningslinjer, fordi man har andre rideønsker, er det da enhver frit. Sådan er det jo alle steder her i livet. Nogle interesserer sig for kortspil, andre går til bankospil, nogle spiller golf, andre dykker eller springer ud i faldskærm, og alle har hver deres spilleregler og retningslinjer. Sådan er det bare. Men dressurridning har altså også sine regler at gå frem efter, og vil man nå et eller andet indenfor den branche, bliver man nødt til at ride efter reglerne og følge den optømning, der er påbudt.
Lad mig lige sige, at jeg har aldrig set et rustent bid i westernkredse - i hvert fald ikke i hverken USA eller Canada. Og jeg var der i 8 år. Jeg kan da heller ikke forestille mig, at en dansk westernrytter stopper et rustent bid i munden på sin hest.
Hilsner. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Johannes!
Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 09:14
Hej Johannes!
Jeg er utrolig glad for mit to delte bid på min nuværende, meget opkørte og utroligt livlige,unge frederiksborger hingst!
Han er meget følsom og han er så rar på det bid!
Jeg har i sinde at starte berider uddannelse næste vinter så jeg får utrolig meget ud af dine lærerigeindslag! Tak!
Hvor henne i landet er du? Hvad med undevisning sydsjælland, ville jo gerne møde dig mens jeg har hingsten nede i ridning??
Anja
0
0
Svar på denne tråd

Re: Johannes!
Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 09:59
Hej Johannes,
Nu har jeg forholdt mig ret passiv i forhold til dette indlæg. Men jeg har fulgt denne debat med stor interesse, og nu kan jeg altså ikke holde mig længere. Jeg er kan rigtig godt lide dine indlæg. Jeg er da blevet bekræftiget i, at der ikke er noget galt ved at holde sig til et godt gammelt trensebid fra før krigens tid - så længe det ikke er rustent ;-)

Først, må jeg lige have en ting slået fast. Så jeg rigtigt. Har du skrevet, at hvis man rider med kandar til stævner, altså man rider middelsvær, skal man ride med det hele tiden? På min gamle hest havde jeg, hvad jeg selv kalder et trensekomplex, der startede med en masse dårlig undervisning og ukorrekt ridning. Jeg kom aldrig rigtig over det men fik hesten til at gå super korrekt, og da jeg begyndte at ride middelsvær endte jeg med at ride med kandar næsten hverdag. Der er ikke det, jeg ikke er blevet kaldt fordi jeg red så meget med kandar, og jeg havde altid dårlig samvittighed. Var det helt uden grund?

Der næst, nu du har været inde på undervisere, ville det så være for meget at spørge om, hvad du synes om Gunnar Gundersen og datteren Tine Gundersen.

Det var bare lige det jeg ville sige - spørge om.
MVH Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 10:00
Hej Johannes

Jeg har med stor interesse fulgt debatten om 3-delte bid, og jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg skal mene.
Jeg synes dine argumenter lyder gennemtænkte og fornuftige, og min fornuft siger mig, at der ikke er grund til at betvivle dine ord.
Men vi har en fjordhest, der jo som bekendt er meget stærke i halsen, og da den samtidig er meget energisk og ofte bliver lidt for ivrig, havde vi et problem. Den er i stand til at spænde halsmusklerne og fuldstændig ignorere biddet.
Rådet til mig lød, at bruge et skapt bid. Jeg købte så et såkaldt pinch-less 3-delt bid og jeg må sige det gjorde underværker.
Det virker umiddelbart mere "levende" i hestens mund, og jeg kan få den til at reagere på de halve parader, med små fine bevægelser.
Selvfølgelig kan du sige, at jeg i stedet for at bruge sådan et bid, kunne lære at ride ordentligt, men det skal lige tilføjes, at vi købte heste som 8-årig, og den havde ikke prøvet andet end at drøne rundt på en mark. Når den havde rytter på, var det hesten der bestemte farten. Vi har nu haft den i knap 3 år, og den går en hæderlig dressur, og har faktisk lært en del, men den er stadig en energibombe. Jeg har en del erfaring, men er langt fra verdensmester i dressur, vi har gjort store fremskridt, men den er ikke nem at styre.
Den er meget arbejdsvillig, og meget af tiden er den særdeles lydhør, men den har det altså med at få de her "energiudbrud".
Vi arbejder fortsat med dressuren, og rider den ved hjælp af sæde og ben (det lærer man hurtigt på en stærk fjordhest).
Har du et andet forslag end det 3-delte bid? Vi rider meget i terrænet og vi skal helst ikke have brug for 500 m til at stoppe, hvis hesten får lyst til at løbe.

Venlig hilsen

Alice
0
0
Svar på denne tråd

Bodil ...
Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 10:21
Jeg er også blevet godt bekræftet i, at et tykt, massivt trensebid er det bedste at ride med. Det fandt jeg selv ud af for år tilbage, efter at have fulgt diverse (u)kyndige underviseres råd om skarpe bid, tredelte bid og andre narrestreger, der kun gjorde alting meget værre. Skal lige indskyde, at min hest dengang blev betegnet som "usamarbejdsvillig og stærk".
Jeg startede fuldstændig fra bunden af med et meget tykt trensebid, ingen hiven og trækken i tøjlerne, kun ridning for schenkler og sæde og en blød, anvisende hånd på tøjlerne. Det tog sin tid ja, faktisk næsten ½ år, men så kom resultaterne også. Hesten havde fået tilliden tilbage til biddet/hånden, søgte selv "ned" og jeg kunne nu komme til at arbejde med en hest, der var blevet følsom, eftergivende og gik i selvbæring. Mine myoser i skuldrene forsvandt, jeg fik en mere afslappet ridning og alting gik i en positiv spiral.

Knus
Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 11:01
Til Anja. Jeg ved ikke, hvad der er med navnet Anja, for jeg synes næsten, at halvdelen af ridepigerne hedder Anja! Jeg selv underviser ikke mindre end 11 Anja'er. Dernæst følger Jeanette - dem har jeg ni styks af. Nå, men det var et sidespring. Og du vil være berider. Hvorfor? Vil du uddanne heste? Brænder du for at undervise? Vil du blot blive meget dygtig? Eller er det en kombination af det hele - ka' ikke lade være, og alt det der? Beriderlivet er en `hård´ tilværelse, men er man bidt af det, er der intet, der når den til sokkeholderne. Så bare gå til den. Hvor skal du i øvrigt i lære?
Jeg bor i Fuglebjerg, men kommer over alt på Sjælland - freelance. Det ville da være en stor glæde at `hjælpe dig lidt på vej´. Jeg kan betro dig, at tre af mine elever her fra Sjælland har efter et lille års tid hos mig avanceret fra LC-niveau til M-klasser og er alle kommet i lære - i Jylland. Jeg har derfor `mistet´ tre elever, men det opvejes så langt af, at de tre fortsætter ud ad mit spor, og det er det hele værd.
Du kan altid fange mig på 28394638.
Mange hilsner. Johannes.

Hej Bodil.
Tak for dit indslag. Ja, du så faktisk rigtigt. Alt for tit ser man, at ryttere rider med trense i det daglige og `pynter sig op´ med kandaren, når de skal til stævner - og får intet ud af det, for hesten er ikke `dus´ med sit værktøj. Men det er helt givet, at hesten skal være til biddet 100% i trensen og være total lydhør for hjælperne, inden man optømmer med kandar. Derfor er de nye regler angående kandaroptømning til konkurrencer bare i orden (Ingen kandar i lette klasser, valgfri i middelsvære og først obligatorisk fra PSG).
Grunden til, at mange er `imod´, at man rider med kandar til daglig, er, at - skal jeg være rigtig grov - at de ikke selv kan administrere kandaren. Og hvorfor ikke? Fordi de ikke har lært det. Og hvorfor har de så ikke det? Fordi så få `tør´ binde an med `nybegyndere´ i kandaren. Det ville være skønt, om man på rideskolerne også lærte ALLE elever efter en periode at ride med kandar.
Ork, du, jeg er selv blevet kaldt både dyremishandler og det, der er langt værre, når jeg rider heste i kandar under den daglige træning. Jeg kan endog finde på at ride skovtur med pålagt kandar. Og mine heste behandler jeg lige så godt som min kone og vore børn - og de behandles godt, skal jeg hilse og sige. Her i huset studerer vi hesteadfærd hver dag; vi kører aldrig efter devisen om, at noget er bare sådan og sådan, for alle heste er selvstændigt tænkende individer af ikke særlig høj intelligens, og hvis man ikke er åben overfor forandringer fra normen, når man ikke langt. Men formålet med at være hest hos mig, er udover at have et godt liv og glæde ved tilværelsen, at de også skal præstere et stykke arbejde, som jeg vælger for dem. Det er i langt de fleste tilfælde indenfor dressur - enkelte springtalenter får lov at udvikle det, når basisdressuren er `podet ind i dem´. Og kandar får alle prøvet. Selv springhestene rides jævnligt med kandar. Kandaren er i øvrigt et vidunderligt værktøj, såfremt tøjlerne befinder sig i følsomme hænder, og såfremt hænderne hænger fast i en rytter, der har tålmodighed og tolerance i overmål.
Jeg har det princip, Bodil, at jeg aldrig udtaler mig om andres kompetance. Men jeg skal nok råbe op, hvis nogen er slemme mod deres heste. Ligeså hvis nogen gør noget specielt godt.
Mange hilsner. Johannes

Og til Alice.
Ja, jeg fristes næsten til at sige, at du har et problem, men det har du ikke - du har bare en Fjordhest. Næsten det samme - undskyld! Jeg har haft en del fjordheste i tilridning, og dersom hesten får basisdressuren korrekt ind fra begyndelsen, er der aldrig problemer med at `holde´ en fjordhest med et almindeligt trensebid. Hvis ikke, så ved alle, der har redet en fjordhest, at de er stærke som bare f....., hvis det ta'r dem. Ellers utroligt søde og rare heste.
Men behold endelig det tredelte bid på - du har ligesom ikke andre muligheder på kort sigt. På lang sigt kan også din hest læres til at reagere over for grunddressurens små impulser, så du kan standse hesten fra fri galop til parade over et par skridt - med almindeligt trensebid i hestens mund.
Meget pudsigt bekræfter dit indlæg jo mine argumenter om, at man kan holde en hest med et tredelt bid.
Jeg har selv redet en andalusisk hingst, der havde en hals som en herefordtyr, og som var umulig at holde med almindelig trensebid. Første dag, jeg sad på den, løb den flere kilometer (tror jeg) med mig. Næste dag red jeg med tredelt og kunne derfor holde ham. Det tredelte blev senere skiftet ud med et todelt, skal lige siges.
Hvis du har min bog så læs - gransk - afsnittet om hjælperne og gak så ud og gør ligeså. Behold det tredelte bid på hesten, til du er `sikker´, og skift det så ud og kør videre efter forskrifterne. Glæder mig til at høre, om det lykkes for dig.
Hilsen. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Re: Johannes!
Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 11:06
JA!! Så er jeg altså lige nødt til at give mit besyv med i denne tråd, for jeg er så ganske uenig i, at det eneste der dur, er et godt gammeldags todelt trensebid!!!

Min gamle hoppe var ufattelig følsom i sin mund, og af samme årsag har jeg altid redet hende med meget følsomme hænder og hjælpere i det hele taget.
Hun kom ALDRIG til at arbejde særlig godt og ærligt med det todelte trensebid, og kunne slet ikke forlige sig med en helt almindelig kandarstang med tilhørende todelt bridon. Hun trak konstant tungen op bag stangen og den eneste måde jeg kunne få hende til at få tungen ned på plads under biddene var faktisk ved at parere hende og slippe hende totalt, og så kunne det endda tage lidt tid før hun turde lade tungen "falde ned" på plads igen og slappede af, men der gik ikke ret lang tid før end hun krøllede tungen op bag biddene igen, og sådan kunne vi faktisk sommetider blive ved nogle gange i løbet af en ridetur.
Og lad mig understrege at min hånd var EKSTREMT blød, for ellers kunne jeg slet ikke få hende til at fungere!
Nøjagtig det samme problem havde jeg også på det almindelige todelte trensebid som både er forsøgt som massivt og tykt, og hult og tykt, men absolut intet hjalp!

Efter en del år på denne måde, forsøgte jeg mig så - efter råd fra andre - at optømme min hest med et tredelt KK-bid(aurigan), og jeg lover jer, at jeg har aldrig haft en gladere og mere tilfreds hest efter at hun kom til at gå med det!!!!
Det var simpelthen en helt anden hest at arbejde med, som blev meget mere ærlig i sin holdning, og som i alt bare fik en langt større arbejdsglæde, og som arbejdede meget mere ærligt end tidligere. Og fra at have været nervøs ved at søge frem til tøjlen, fik jeg en hest hvor jeg havde en konstant let forbindelse til munden.

Men, men!!! Jeg havde stadig de voldsomme problemer med kandaren, og valgte derfor forsøgsvis at låne mig frem til en KK-kandarstang(også aurigan)med ekstrem tungefrihed, og et tilhørende tredelt bridonbid.
Igen måtte jeg konstatere at hesten var synligt meget mere tilfreds med denne kombination af bid, og tungeproblemerne ophørte næsten totalt i løbet af kort tids ridning med disse bid!

Og selvom min hoppe "kun" havde middelgangarter og derfor aldrig kom til at konkurrere i mere end middelsvær, så nåede jeg faktisk at lære hende så godt som samtlige øvelser til Grand Prix, og det kræver efter min bedste overbevisning trods alt at du har en gennemarbejdet, løsgjort hest, som arbejder villigt og ærligt frem til biddet og dine hjælpere.

Det viste sig faktisk at hun havde en relativt lille mundhule, og derfor slet ikke havde plads i munden til de almindelige bid, og jeg er sgu ked af at sige det, men det almindelige todelte bid generede hende tilsyneladende i ganen ifølge dyrlægen, som rent faktisk også fortalte mig om den engelske undersøgelse som Scarface nævner, som påpegede at en stor del af de slagtede heste som undersøgelsen omhandlede, faktisk havde hul eller brud i ganen(og ikke laderne) som følge af ridning med et alm. todelt trensebid.

Og den her med at man har udviklet det tredelte bid med henblik på små børn som ikke kan holde deres ponyer eller heste!! Altså ved du nu hvad Johannes, det har da absolut intet hold i virkeligheden! Jeg har egentlig med stor interesse læst dine tidligere indlæg, og anser dig for at være en fornuftig mand med mange år på bagen, og rigtig mange gode synspunkter, men lige dén udtalelse skuffer mig i den grad!

Min nuværende hoppe kan til tider være temmelig touchy, og af og til får hun den usandsynlig dumme ide at forsøge at løbe sin vej, når hun bliver forskrækket for noget ude i skoven, og jeg lover dig for, at jeg under ingen omstændigheder ville have en jordisk chance for at kunne stoppe hende med det tredelte bid jeg rider med! I stedet har jeg fundet ud af, at jeg kan få det taget ret hurtigt simpelthen ved at forbøje hende til den ene side. Hun går altid for en let anstillet tøjle ude i skoven, og kan såmænd også få den skøre ide når jeg skridter for en helt løs tøjle, så det har intet med tøjler eller bid at gøre, hun er bare ung og får ind imellem nogle fikse ideer, som bunder i et til tider rigeligt temperament.
Men temperament er hesten jo nødt til at have for en dag at kunne lære og udføre de svære dressurøvelser med så megen lethed som muligt, så den slags har jeg måttet affinde mig med.

Summa summarum er, at der er ikke to heste der er ens at håndtere eller ride, og det kan godt være at nogle heste fungerer kanon på et ordinært todelt trensebid, men der er altså også nogle som ikke gør det, og som beviseligt fungerer MEGET bedre med et tredelt KK-bid.

Herman Sprenger har jo netop medvirket til udviklingen af dette bid på grundlag af nogle undersøgelser som har vist at hesten ikke har så meget plads i mundhulen som tidligere antaget, og man har udviklet KK-biddet udfra den konklusion på disse undersøgelser, at det netop skulle indvirke blidere på hestens tunge og lader.

Men igen, så er intet bid blidere eller hårdere end den hånd der indvirker på det!!

Og med de erfaringer jeg har, og med de følsomme heste jeg køber og rider, så er der INGEN der får mig til at skifte biddet tilbage igen til et almindeligt todelt trensebid. Dertil er jeg blevet alt for overbevist om fordele og ulemper ved begge typer bid.

Så ja, jeg bruger i dag heller ikke andet end det tredelte KK-aurigan-bid til min nye hest, og har i hvert fald også i sinde at bruge præcist de samme typer kandarbid som jeg havde til den gamle hest.

Og har nu aldrig haft en underviser som har haft et problem med dette. Tværtimod har de været af den holdning, at det bid hesten fungerer og arbejder bedst med, skal man ride med, netop ud fra den betragtning at heste altså også er individuelle, og reagerer forskelligt som følge heraf.

MVH MetteD
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 11:08
Hej Sys.
Ikke fordi jeg har glemt/overset dig, men vi har vist siddet og banket i tastaturet samtidig.
Men tak for dit indlæg. Håber mange vil `tage det til sig´. Og også, at mange vil forstå, at glæden ved at noget, som er godt for hestens velbefindende, lykkes, ikke kan måles med noget som helst i denne verden.
Hjertelige varme hilsner. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 11:12
MetteD
Har ingen kommentarer til dig, men læs de andre indslag. Der er visse ting her i verden, som selv guderne kæmper forgæves imod.
Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 11:43

Det er så sandt som det er sagt, Johannes....
Med Venlig Hilsen
Scarface

-Piet Hein.

0
0
Svar på denne tråd

Re: Johannes
Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 12:17
Hej Johannes

Tak for svaret. Du kan tro jeg gerne vil komme så langt med hesten, at jeg kan lave parade fra galop - hver gang.
Jeg tror bare det kommer til at tage meget lang tid. Den bliver brugt til langdistance, og er derfor i særdeles god form, det giver selvfølgelig en masse energi. Vi bruger dressuren dels til at træne lydighed og opmærksomhed og dels til at træne den til at bruge sig rigtigt, den har lidt tendens til at "hænge" fortil.
Du behøver ikke undskylde at du sætter fjordhest til at være næsten det samme som at have et problem. Du har ret *G*. Inden fjordhesten red jeg mest dressur på "normale" heste, og jeg skal lige love for, at jeg fik kam til mit hår med fjordhesten. Jeg har dog valgt at betragte det som en udfordring, da jeg egentlig synes det er sjovt, at ride en hest, der straffer uopmærksomhed og rytterfejl så prompte og kontant.
Jeg blev i sin tid rådet til at bruge stangbid, jeg har endda set et kørestangbid brugt til ridning på en fjordhest, men jeg synes det er lidt for barskt. Jeg fortsætter med det 3-delte og arbejder mig hen imod, at kunne klare mig med et 2-delt.

Venlig hilsen

Alice
0
0
Svar på denne tråd

Westernbid...
Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 12:24
...Sikke så'en en debat kan udvikle sig...

Jo, jeg kender flere, der bruger "rustne" bid - fordi deres heste bedre ka' li' smagen. Det kan min i øvrigt osse... Hun har aldrig fungeret optimalt på alm. trensebid - men jeg har ikke redet nok med (rustent) snaffle til at vide, hvor meget bedre det er...
Hug Your Horses,

99E

Se mine tegninger her!

0
0
Svar på denne tråd

Re: Westernbid...
Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 12:40
Til 99E.
Hug your horses og giv dem et rustent bid i munden passer lige som ikke sammen! Hvordan kan biddet i øvrigt blive rustent, når hesten har det i munden dagligt? Du har måske så mange bid, at du kan skifte mellem dem, så du hele tiden har et, der er tilpas rustent?

Renlighed er en god ting, sagde kællingen; hun tørrede bordpladen med en kattekilling!!

Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Du er en guldklump :-)
Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 13:56
Johannes,

Det siger jeg siger jeg dig altså(samtidig med jeg prøver ikke at lyde alt for meget som Yvonne), det er da bare det bedste jeg længe har hørt - altså det med kandaren. Jeg har haft utallige søvnløse nætter pga min kandar ridning.
Jeg har nemlig altid følt det gav en mere konstant ridning, hvis du ved hvad jeg mener. For mig var der for mange ting, der skulle gøres anderledes, hvis jeg hele tiden skiftede. Samtidig må jeg indrømme at min hest faktisk også virkede bedre, hvis den konstant gik med kandar. Hvis jeg skiftede konstant blev den nærmest forvirret.

Undervisning i kandar ridning, ja det må vi have. Jeg kan kun give dig ret. Der er den her 'uhhh uhhh skal du ride med kandar' indstilling på mange rideskole. Jeg har aldrig helt forstået det. Jeg mener, der er da aldrig nogen der råber op (på samme måde)første gang man smider en glidetøjle på sin hest (hvis man bruger det)eller hvis man begynder at ride med pelham eller hvad ved jeg. Hvad er det lige, der gør at kandaren er så farlig?

Endelig har jeg lært noget forkert, hvis jeg har lært man skal undgå at ride med et stangbid (hvilket som helst stangbid (også rustne))?

Også til allersidst. Jeg havde egentlig heller ikke forventet et svar fra dig angående Gunderserne. Jeg kan udemærket forstå din holdning. Men en øjebliks sladdervårenhed kom vist lige over mig.

MVH Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Re: Du er en guldklump :-)
Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 14:52
Hej Johannes!
Tak for dit svar. Måske er det min hånd der er noget galt med, men det skal lige sige hun er ikke meget for at slippe. Lige meget hvor meget jeg rider med mit sæde og mine ben, så nogen gange skal man altså tage fat i kæften på hende, selvfølgelig give efter når hun lystre på min hjælp.
Hvor meget tager du for et weekend kursur pr. rytter?! Jeg vil da lige lufte det for de andre.
Nu tror jeg at jeg vil gå en tur på biblioteket, og låne din bog, fra unghest til Gran Prix.

Venligst Heidi
0
0
Svar på denne tråd

Re: Du er en guldklump :-)
Forfatter: 
Dato:  26-10-2001 23:06
Hej Bodil. Klokken er 23, jeg har lige flettet to heste op, som skal til stævne i weekenden i Fakse. Den ene er debutant (LA2 og LA4) den anden er gammel i gårde og går s....godt. Så vi skal tidligt på færde i morgen tidlig. Men jeg skulle lige tjekke tråden. Og det er jeg glad for. Tak for dit svar. Jeg ønsker dig al mulig held med dit forhåbentligt lange rytterliv. Vi kan godt bruge lidt flere af din slags.
Alle former for kærlige hilsner. Johannes.

Og til HeidiZ.
Jeg kunne sige det samme til dig, og det er hermed gjort. Der er lige en lille ting, som falder mig lidt for brystet. Du skriver, at du gør sådan og sådan og `giver selvfølgelig efter, når hun LYSTRER på din hjælp´. En hest skal IKKE lystre. Den skal have lært at forstå rytterens signaler - hverken mere eller mindre. Det er rytterens opgave at lære hesten at forstå disse, og det er noget af en opgave, kan vi vist ikke være uenige om. Men en skøn opgave - hvis man har tålmodighed og tolerance i sit rytterhjerte.
Et weekendkursus koster fra 350,00 pr mand til meget mere, afhængig af kursus' art. Et sådant kursus strækker sig over to dage og rummer både dynger af teori og masser af ridning, og i enkelte kurser medbringer jeg hest og medhjælper med hest, så jeg kan vise og forklare, hvordan det skal foregår, når det foregår så rigtigt som muligt.
Men jeg har ikke plads til flere kurser før efter august 2002. Indtil da er jeg booked helt op.
Mange hilsner fra Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Til Johannes
Forfatter: 
Dato:  27-10-2001 01:12

Jeg kan informere dig om at "den helt store" undersøgelse af forskellen mellem indvirkningen på laderne af et to- og et tre-(eller evt. flere..) delt bid er på vej til at blive iværksat.
Jeg studerer på teknikum og agter at alliere mig med en af vores teknisk uddannede medlemmer af lærerstaben, og derudover med noget brugbart måleudstyr hvis det da overhovedet kan lade sig gøre, og så vil resultatet følge når vi har arbejdet med sagen.

Jeg har så sent som i dag IGEN stået og lavet "nøddeknækkerprøven" på mig selv for at sikre mig at det ikke var min hukommelse det var galt med da jeg prøvede sidst, og jeg kan fortælle at der ABSOLUT INGEN FORSKEL er, på hvormeget et tredelt bid "klemmer" på mit håndled i forhold til det todelte.
De presser begge nedaf med en tiltagende fornemmelse af ubehag til følge, afhængigt af hvor hårdt man trækker i bidringene, men det "sidelæns" pres (udefra og ind, som er det som jeg opfatter som det du mener med nøddeknækkereffekten, eller bidetangseffekten.) forekommer mig faktiskt at være værre med et todelt bid end med et tredelt.

(Næste skridt er at lave den prøve som du foreslår mig, med biddet i munden på hesten. Jeg er faktiskt også nysgerrig for at se om du skulle have ret i din antagelse om at biddets vinkel ikke ændrer sig væsentligt i munden på hesten når man tager i biddet.)

Det stemmer også fint overens med min teori om at når et todelt bid "knækker på midten" i leddet så kan det kun lukkes sammen én vej nemlig NEDAD og INDAD. Hvilket vil sige at presset lægges OVENPÅ laderne OG skråt udefra og indefter alt efter hvor hårdt man tager i tøjlen.
Et tredelt bid lægger presset på laderne OVENFRA som på et todelt, men tilgengæld mener jeg så her, at knækket på midten af biddet til en vis grad hindrer det "skrå" pres indefter på laderne, simpelthen fordi biddet ikke knækker så skarpt som det todelte.
(Og det er denne teori jeg vil efterprøve for at se om jeg evt. skulle tage fejl.)

En anden detalje er at hvis en hest, - pga. ubehag i munden af en for hård rytterhånd,- vil forsvare sig mod biddet ved at stemme tungen imod biddet, så vil et todelt bid faktiskt være en hindring fordi; -jo mere hesten stemmer tungen imod biddet desto større vil knækket bare blive, og jo større vil den "sideværts" indvirkning blive.
Med det tredelte bid har hesten større mulighed for at placere biddet i munden med tungen fordi leddet på midten giver en mulighed for at stemme tungen imod.
Dette er i øvrigt også grunden til at jeg ingen problemer har med at følge din teori om at et stangbid faktiskt må være det blideste bid man kan lægge på hesten, hvis det vel at mærke passer hesten. ( Hvis man altså valgte kindkæden helt fra...)

Man kunne også forestille sig at en hest med høje smalle lader og en lille flad tunge, som jo alt andet lige vil være mere udsat for et pres på laderne når man lægger bid i munden på den, vil have større glæde af et tredelt bid, fordi den kan "lægge tungen under" biddet og dermed "understøtte" laderne.
En hest med lave brede lader og en tyk tunge vil alt andet lige ikke være så udsat i sin mund og vil måske ikke være så følsom overfor bidets udformning.

Det er sådanne overvejelser omkring detaljer, der gør at jeg mener at det er udformningen af hestens mund der afgør hvilket bid der egner sig bedst til den enkelte hest, og altså ikke blot "en fiks ide" fordi tredelte bid er på højeste mode.

Derudover er der visse ting i din forklaring som jeg enten ikke er helt enig i, eller også har svært ved at forholde mig til fordi jeg ikke ved nok om det. (Det har jeg planer om at ændre på.)

Eksempler:
- Du mener at vinklen mellem laderne og tøjlen er tilnærmelsesvist vinkelret. Det afhænger selvfølgelig af hvormeget man lægger i ordet "tilnærmelsesvist" om man er enig eller ej.
Jg mener blot at vinklen vil være noget mindre end 90 grader og at det gør en forskel.
Afhængigt af hvor højt hesten bærer halsen, og hvorledes rytteren placerer sine hænder vil jeg mene, at vinklen er et sted mellem 25 og 35 grader mindre end det du foreslår.
Det betyder jo at hesten ikke påvirkes lodret ned på laderne, men mere i en skråt baglæns retning, ind mod kindtænderne, når den går korrekt.
Det kunne meget vel tænkes at biddets øvrige udformning havde stor betydning for hestens fornemmelse af ubehag i forbindelse med "trækken i tøjlen", -med det bagudrettede pres som også er tilstede når man indvirker med biddet.

- Din teori om to led = fire gange effekt, ved jeg ikke nok om til at kunne udtale mig, men kan blot sige at det ikke umiddelbart lyder logisk for mig i denne sammenhæng. Det kan jo være jeg tager fejl. Det vil vise sig snart.

- Din sammenligning mellem bid med led, og værktøj med kraftforøgende led, kan jeg slet ikke se logikken i. Jeg vil sætte stor pris på hvis du vil forklare mig den.
Efter min bedste overbevisning sidder leddene i et "kraftoverførende værktøj" ikke på et sted så der direkte kan sammenlignes med virkningen af et bid.
Men igen, -ret mig hvis jeg tager fejl.

>>>Hvad er det så, der lukkes sammen om? Det er hestens lader, IKKE dens tunge. Og uanset hvordan du så end vender og drejer det, kalder mig bederevidende og det, der er værre, så vil en sammenlukkende effekt omkring følsomme lader ALTID gøre ondt i større eller mindre grad afhængig af, hvor kraftigt sammenlukningen foregår. Det skal der ikke megen logisk sant til at forstå.<<<

-Nej det skal der ikke. Og jeg har såmænd heller aldrig udtalt mig anderledes end det.

>>>Jo mindre sammenlukning - jo blidere bid.<<<

- Det er vi absolut enige om. Det er sammenlukningens afhængighed af antallet led, vi er uenige om.

>>>Tag fat i din hest, forsøg at stramme tøjlerne, mens du står ved dens hoved og kigger ind i dens mund, så du ved selvsyn kan konstatere, at biddet ikke på noget tidspunkt kan komme i kontakt med hestens gane.<<<

- Det vil jeg prøve.

>>>Nu har jeg valgt at kalde den sammenlukkende effekt en `nøddeknækkereffekt´. Jeg kunne også have valgt - og det havde måske været mere rammende - at kalde den en `bidetangseffekt´. De værktøjsmagere, der laver bidetænger o.lign. benytter netop flerleddenes mangedoblende krafteffekt for at opnå maksimal udnyttelse af de hænders KRAFT, som skal benytte værktøjet. Den viden har været kendt i oceaner af tid og har været benyttet overalt, hvor man vil have en KRAFTEFFEKT frem - bidetænger, wirestrammere, skibstaljer, kranspil, o.m.a.<<<

- Det kan jeg også godt forholde mig til.
Problemet ligger bare for mig i at kraftudvekslingen (leddene ) i sådanne værktøjer altid ligger IMELLEM "kraftfrembringeren" og det der skal påvirkes.
Hvilket i min verden ville svare til, at leddet til at forøge kraften i sammenlukningen af biddet skulle befinde sig et eller andet sted mellem tøjlen (hånden) og bidringene, og ikke på selve biddet.

>>>Håber, det her er fyldestgørende.<<<

- På en enkelt undtagelse nær vil jeg også mene at det er endda meget fyldestgørende. Tak for det. Det giver mig mulighed for at filosofere yderligere over det og måske at få svar på mine tvivlsspørgsmål omkring emnet.

>>> Lad mig så lige understrege, at jeg ABSOLUT IKKE har intensioner om at nedgøre nogen som helst. Intet er mig fjernere. <<<
----------------- ;

>>> (Vi er vel enige om, at ganen befinder sig mellem hestens overtænder.)<<<
>>>hvis du ellers har rytterøren at lytte med.<<<

- Jeg kunne i hvert tilfælde godt fristes til at mene at udtalelser som disse grænser til "nedgørelse".
Om de kommer direkte eller "mellem linierne" gør ingen forskel for mig.

>>>Og lad mig også understrege, at jeg ikke betragter mig som `bedrevidende´ eller andet af samme skuffe.<<<

- min erfaring siger mig at man ikke altid selv er den bedste til at bedømme egne kvaliteter.
Det er simpelthen svært at være objektiv på sine egne vegne, og derfor betaler det sig en gang imellem at lytte til hvad andre har at sige.
Jeg siger ikke hermed at du af natur er bedrevidende eller noget i den dur. Jeg siger blot at i visse sammenhænge kommer du til at lyde sådan. Uforskyldt eller ej.

>>>Lad mig så også lige sige, at jeg ALDRIG har sagt/skrevet, at en hest bliver bedre i munden, fordi smerten bliver større!<<<

- Og det har jeg aldrig påstået at du har. ( ha ha.. "jeg har aldrig sagt at du har sagt at...." - Nu begynder det snart at blive en smule komisk...)
- Gåseøjnene omkring ordet "bedre" skulle netop antyde at hesten jo netop ikke blev bedre, men at det for en urutineret rytter kunne synes sådan, fordi hesten som du selv siger hurtigt finder ud af hvornår det "gør nas".

>>>Men hest ved, som alle andre levende væsner, hvornår noget gør ondt, og den vil gøre alt, hvad den kan for at undgå, at det skal gøre ondt. Derfor ser man fra tid til anden, at en hest holder op med at `gå og slå med hovedet´, hvis den går med tredelt bid. <<<

- Hvilket jo altså også KUNNE være fordi den trivedes bedre med biddet, - uanset om du kan acceptere det som grund eller ej.

Man kunne også vende din teori på hovedet og konstatere at heste der får byttet et tredelt bid ud med et todelt "finder ro" på biddet fordi det "gør nas"....
-Har du tænkt på det..?

>>>Har man en hest, der slår med hovedet, vil det holde op, når rytteren betjener sine hjælper korrekt/FÅR LÆRT at betjene sine hjælper korrekt. Helt sikkert. ALLE heste har på et eller andet tidspunkt i deres rideliv slået med hovedet. ALLE er holdt op igen, hvis rytteren kan betjene sine hjælper.<<<

Jamen vi er igen rørende enige.
Mit problem med min hest var ikke at den slog med hovedet, men at den "gemte sig bagved" biddet i stedet for at søge frem til det. ( og jeg foregriber lige tanken om at den gik bag lod..Det gjorde den ikke. -Den gik med "valgfri" holdning fortil, hvilket dengang ville sige en smule foran lodplanet. )
Det ændrede sig markant i positiv retning fra det sekund den fik et tredelt. Pludselig var der "sug" på biddet.

Men det skal dog ikke forhindre mig i at afprøve om det stadig forholder sig sådan, da det jo efterhånden er fire år siden at jeg skiftede mellem biddene.
Jeg er skam villig til at efterprøve din teori i både praksis og teori.

Og så vil jeg i øvrigt sige "tak for kampen" :0)

( - og i øvrigt informere om at selv om jeg ind imellem "river hovedet af folk" så mener jeg det ikke så slemt.
Jeg har bare en tendens til at brænde for sagen når det kommer til de firbenede.)

Det var både lærerigt og inspirerende.

.
Med Venlig Hilsen
Scarface

-Piet Hein.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-10-2001 08:29
Altså, nu har jeg hverken set eller læst nogle emperiske undersøgelser om tre-delte bid, og jeg må blankt indrømme, jeg har mine forbehold overfor de undersøgelser i taler om. Hvis det er lille Lise og lille Lises dyrlæge mor ude fra den jyske hede, der har lavet den, så ved jeg ikke helt om, jeg kan tro på deres validitet. Hvis det der i mod er et stort dyrlæge (eller andre forskere) team, der på et mindst phd niveau fra et stort anerkendt universitet, så kan i måske godt få mig til at overveje deres fund.
Men må jeg være så fræk at spørge, hvem der har foretaget dem, og hvor de er publiceret.
Jeg må indrømme, at min helt personlige mening er, at hvis tre-delte (og flere delte bid) var så gode, havde man nok 'opfundet' dem noget før. Men en tur på Nationalmusset kan fortælle en lige siden de første bid blev fundet, dvs. før Vikingetiden, har man brugt to-delte bid. Og i skal ikke fortælle mig, at de i Vikingetiden ikke vidste, hvordan lavede et tre-delt bid.
MVH Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-10-2001 12:19
Hej Bodil

Nu må jeg jo nok lige komme med en lidt provokerende bemærkning: "Man er da heldigvis blevet klogere med årene". (Ja det er da godt det hele ikke er som i vikingetiden)*ggg*

Jeg mener at kan huske at den undersøgelse er lavet i Tyskland, men jeg er ikke sikker, og at den viste et kæmpe antal slagteheste med brud i GANEN. Der er også rigtig mange som når de går med deres heste hiver ned i tøjlen, og det er faktisk ikke smart, de laver større skade end de selv tror. Jeg skal prøve at se om ikke jeg kan finde noget frem med den undersøgelse, det er et par år siden mener jeg.

Hilsen

Jette - som ikke siger at det ene bid er bedre end det andet, men mener at det der virker for den ene ikke er sikkert virker for den anden.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-10-2001 13:34
Jette,
Jeg tror for så vidt du har ret. Selvfølgelig har vi lært meget siden Vikingetiden. Og så alligevel. Bidet og hovedtøjet ser i dag mere eller mindre ud, som det gør i dag, og det gør sadlen sådan set også.
Hvad angår de forskellige indersøgelser, så tror jeg du har ret med den tyske undersøgelse. Nu jeg tænker mig om, så har jeg faktisk en tysk veninde, der har oversat en sådan undersøgelse til engelsk.
Men det jeg egentlig ville sige med det, er at, jeg tror, vi ofte lader os forblænde af ordet undersøgelse, for dem er der jo i den grad forskel. Som sagt så tror jeg ikke Lottes dyrlæge mor, som er uddannet i 70erne og ikke har sat sine fødder på KVL siden sin eksamen, er den rette til at lave disse undersøgelser. Hvis det derimod er et stort forsker team fra USA eller Tyskland, jamen så hatten af for det.
MVH Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Re: Bodil
Forfatter: 
Dato:  27-10-2001 13:49
>>>Altså, nu har jeg hverken set eller læst nogle emperiske undersøgelser om tre-delte bid<<<

- Det har jeg heller ikke. Det er derfor jeg selv vil prøve at få tingene klarlagt.

>>>og jeg må blankt indrømme, jeg har mine forbehold overfor de undersøgelser i taler om. <<<

- Jeg håber ikke at du putter mig i gruppen der referer til undersøgelser vedr. tredelte bid.
De eneste undersøgelser vedr. tredelte bid jeg refererer til er mine helt personlige.
Og nej, -jeg er ikke noget forskerteam, men at måle hvor meget og hvorledes trykket fordeler sig på laderne med hhv. tredelt og todelt bid er forholdsvis simpelt. Det er en rent mekanisk påvirkning.

Og hvis indlægget ikke refererer til mit indlæg så skynder jeg mig lige at blande mig udenom... ;-)
Med Venlig Hilsen
Scarface

-Piet Hein.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-10-2001 18:16
Scarface,

Både og. Selvfølgelig kan vi alle se hvad der trykker mest. Men det er ikke os alle der kan måle det. Hvis en undersøgelse om 3-delte bid skal være seriøs (og dermed kunne publiceres i anerkendete akademiske tidskrifter (ikke bare Ridehesten)), så skal der altså lidt mere en bare en enkel hest til. Mange (måske flere hundrede, så man kan have en større sikkerhed) heste skal undersøges. Man skal have undersøgt bid, hest, anatomi, alder og guderne må vide hvad. Og så skal man jo have både en test gruppe og en fokus gruppe. Der efter skal alt det indfunde materiale analyseres (fx gennem SPSS) og så skal der eller skrives rapport.
Man skal igennem et helt emerisk undersøgelses program og dette er ikke noget man bare lige gør.
Men al respekt for din undersøgelse. Den har bare ikke nogen større 'akademisk' relevans.

MVH Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-10-2001 19:53
Jeg vil nu ikke påstå at jeg ligefrem kan SE hvad der trykker mest. Hvis det var så nemt så diskuterede vi vel ikke..?

Den undersøgelse jeg vil lave går kun ud på at lave en kopi af et sæt lader på en hest. (min egen kommer til at fungere som model.)
Finde nogle måleagregater ( "flade" der kan måle trykforskel ) og derefter måle forskellen i trykket og hvor det ligger ( ovenpå laderne, ude i siden eller, eller som et pres ude fra og ind.) med hhv. et todel og et tredelt bid, når der trækkes i bidringene.

Det er muligt at du ikke finder en sådan test "akademisk" eller troværdig i øvrigt.
Man kunne såmænd også gøre som du foreslår med hensyn til en undersøgelse, men da jeg ikke har ressourcerne til det stiller jeg mig tilfreds med at få fastslået HVOR trykket ligger -og hvilket bid der klemmer mest om laderne I et udefra-indad rettet tryk.

Om du kan bruge undersøgelsen til noget bestemmer du også selv.
Da det er et frit forum har jeg alligevel tænkt mig at offentliggøre resultatet da der jo er mange andre læsere som kunne tænkes at ville bruge den viden.

I øvrigt ved jeg ikke hvad ordet "emerisk" betyder.
Med Venlig Hilsen
Scarface

-Piet Hein.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-10-2001 20:12
Ups, der skulle have stået emperisk.
Beklager, Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Johannes
Forfatter: 
Dato:  27-10-2001 21:15
Hej Johannes!
Ja jeg ved ikke hvad der er med det navn, men jeg er nu glad for det!! :-)
Jeg vil gerne være berider fordi jeg har brændt for det med heste siden jeg var 3, det irreterer mig grusomt når jeg ser ryttere sidde på deres heste og lave fejl, jeg kan ikke holde min kæft! Alle heste kan i mine øjne blive til noget så længe man har troen på det, der findes ingen dårlige ryttere og ingen hest man bør kalde en buk!!
Jeg brænder for at lære, blive bedre og give det videre til andre som kan have gavn af min hjælp! Jeg knokler røven ud af bukserne for at nå de mål jeg sætter mig! Ved udemærket at heste arbejde er noget hårdt skidt, især når man taler berider uddannelse! Man kan hvad man vil!! Ikke?
I øjeblikket får jeg undervisning af Jørgen Malte og Anders Cortzen hver anden weekend som noget kursus!! Er utrolig glad for dem begge selvom de er vidt forskellige!!
Anja
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-10-2001 21:26
Kæreste Scarface.
Du kan foretage 117 undersøgelser eller flere, og du kan foretage dem på mindst lige så mange faconer, og du kan foretage dem på sytten millioner heste eller blot på din egen - det står dig skam frit for. Men hvis du ikke engang kan forstå, hvorfor et flerledet legeme klemmer mere sammen om centrum, når dets ender påvirkes bagud, og heller ikke kan indse, at der ved en sådan påvirkning vil blive klemt sammen om det, der befinder sig inde mellem enderne, så mangler du logisk sans. Og uden den vil du ikke kunne foretage nogen som helst undersøgelse - og slet ikke om et bids påvirkning af hestens mund.
Dette udsagn har heller ikke en gang en snert af nedgørenhed i sig - blot konstatering af fakta.
Gad nok vide, hvad der får dig til at tro, at du skulle være i stand til at modbevise fakta? Jeg kunne godt komme med adskillige bud herpå, men afstår fra det - af ren og skær høflighed. (Det her har nok noget med det at gøre)
Lad mig så også lige bemærke, at dersom den hest, du sidder på, kan `finde ud af´ at gemme sig bag biddet, som du skriver, så har det intet med biddets ledantal, udformning eller metal at gøre, men skyldes ALENE, at du ikke evner at ride den frem til biddet. Det skulle du se at få lært. Intet er nemmere!
Prøv det - og glem så dine undersøgelser, hvis resultat vi alle på forhånd kender.
Der var en gang nogle personer, hvis agtelse var uomtvistelig på den tid, der påstod at jorden var flad ....!!!
Lige til slut vil jeg bede dig forklare mig, hvad et `kraftoverførende værktøj´ er. Når du studerer på teknikum, må du vel være i stand til at kunne forklare det til fulde.
Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-10-2001 21:32
Kære Anja. Der findes sandelig masser af dårlige ryttere, men der findes ingen, som ikke kan lære det, hvis de altså vil. Så du får undervisning af Jørgen. Jeg har lige hilst på ham i dag i Fakse. Hvis nogen har haft sjove timer sammen - så er det Jørgen og undertegnede.
Hilsner til dig, hold skruen i vandet og bevar de røde kinder, for ellers er glæden forbi.
Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Johannes
Forfatter: 
Dato:  27-10-2001 21:42
Jeg holder ud alt hvad jeg kan det lover jeg dig! Jørgen er en fin mand, han er nede ved mig hver torsdag! A
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-10-2001 21:49
:-) Men jeg synes vi skulle aftale en dag hvor du kunne komme ud og give lidt undervisning?? Har du et min for ryttere eller er jeg bare special? :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-10-2001 22:41
>>>Men hvis du ikke engang kan forstå, hvorfor et flerledet legeme klemmer mere sammen om centrum, når dets ender påvirkes bagud, og heller ikke kan indse, at der ved en sådan påvirkning vil blive klemt sammen om det, der befinder sig inde mellem enderne,<<<

- Og hermed indrømmer du så at et todelt bid klemmer i siderne og at et tredelt bid primært påvirker tungen.
Og så burde diskussionen om en logisk sans og tilbagevisning af fakta vist være afsluttet, ikke..??

>>>Gad nok vide, hvad der får dig til at tro, at du skulle være i stand til at modbevise fakta? Jeg kunne godt komme med adskillige bud herpå, men afstår fra det - af ren og skær høflighed. <<<

- Det var måske meget heldigt at du ikke gjorde det..??
Og i øvrigt så vil jeg afsindigt gerne se dig DOKUMENTERE de påståede fakta..!
(Vel vidende at du sikkert vil svare at det er unødvendigt. Jehovas vidner behøver jo heller ikke bevise guds eksistens. Det står jo i bibelen.)

>>>Lad mig så også lige bemærke, at dersom den hest, du sidder på, kan `finde ud af´ at gemme sig bag biddet, som du skriver, så har det intet med biddets ledantal, udformning eller metal at gøre, men skyldes ALENE, at du ikke evner at ride den frem til biddet. Det skulle du se at få lært. Intet er nemmere!<<<

- Hvis du nu havde nærlæst mit indlæg ville du have opdaget at det eksempel jeg kom med, fandt sted for mere end fire år siden på en ganske ung hest.
På det tidspunkt var jeg nok lidt for bekymret for at komme til at gøre "noget forkert" og derfor var jeg ikke konstant nok i min hånd, i min frygt for at komme til at tage for hårdt i hesten. Det var en af fejlene. Der har ganske sikkert været flere. ( Jeg påberåber mig ikke ufejlbarlighed og kan derfor både lytte og lære.)
Men det ændrer ikke på det faktum at hesten gik bedre og søgte mere korrekt frem mod hånden på det tredelte bid, både før og efter at jeg fik rettet fejlen. At sige at jeg har haft problemet, er ikke det samme som at sige at jeg ikke kan tage ved lære og derfor stadig har det.
Jeg synes at du foregriber en hel del.

>>>Der var en gang nogle personer, hvis agtelse var uomtvistelig på den tid, der påstod at jorden var flad ...!!!<<<

- Ja, de var temmelig snævertsynede og ville ikke indse at nye tider bragte ny viden.....

>>>Lige til slut vil jeg bede dig forklare mig, hvad et `kraftoverførende værktøj´ er. Når du studerer på teknikum, må du vel være i stand til at kunne forklare det til fulde.<<<

- Ja og det kan jeg da også sagtens. "kraftoverførende værktøj" er nok et lidt misvisende udtryk for den slags værktøjer som du selv henviste til i et tidligere indlæg.
Ligesom "nøddeknækkereffekt" ikke er et helt korrekt udtryk for en "bidetangseffekt", så har jeg nok også her brugt et lidt misvisende udtryk.
Man behøves skam ikke at læse på teknikum for at kunne gennemskue at folk ikke er ufejlbarlige når de udtrykker sig.
Men måske er det en fordel..??

.
Med Venlig Hilsen
Scarface

-Piet Hein.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-10-2001 23:05
Nu bliver jeg nødt til at blande mig i diskusionen om 2- og 3-delt bid. Jeg vil først starte med at sige at jeg har overhovedet ingen praktisk erfaring med et 3-delt bid, men det er egentlig ligemeget for det jeg har at sige, da jeg vil se på de 2 bid udfra et geometrisk synspunkt.

Man tegner 2 paralelle streger med f.ex. 4 cm mellemrum. Så tager et 2-delt og et 3-delt bid, som er lige "lange", lad os sige 12 cm mellem bidringene og lægger dem ved siden af hinanden på den ene af linierne. Så "trækker" man i bidringene til ringene er lige på den anden side af den paralelle linie. Hvis man nu måler afstanden mellem bidringene på de to bid vil man se at afstanden på det 3-delte er større end på det 2-delte. Det må da betyde at det 2-delte klemmer mere.

En anden ting er at der i denne tråd er blevet talt om nøddeknækker effekt. Jeg har aldrig set en nøddeknækker som er 3-delt. Det er altid to stænger som er hængslet på midten, denne udformning er med til at overføre en større kraft når du klemmer med nøddeknækkeren. Set udfra et geometrisk/fysisk synspunkt vil jeg fortrække at knække en nød med et 2-delt bid fremfor et 3-delt.

PYHA, det blev en længere smørre, håber at det ikke kun er mig selv som kan forstå hvad jeg har skrevet.

mvh

Caro
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-10-2001 11:16
Hej Caro

Det ser ud som om du også har fattet fidusen.
Det er i korte træk hvad nogle af os har prøvet at forklare - måske på en knapt så let-fattelig måde.

(Af en eller anden årsag (..) ser det ud til at nogen opfatter forklaringerne sådan, at man ikke har forstået at et bid der lukker sammen, vil klemme sammen om det der måtte befinde sig inde imellem bidstykkerne.
Egentlig opfatter jeg det som et udtryk for at man er løbet tør for argumenter, og derfor "slår ud i blinde". )

Men stadig kunne det jo være sjovt at lave en trykmåling på et sæt kunstige lader for at se i hvilken retning de forskellig bid trykker mest.
Bare sådan lige for en ordens skyld. ;-)

.
Med Venlig Hilsen
Scarface

-Piet Hein.

0
0
Svar på denne tråd

"Nøddeknækker"
Forfatter: 
Dato:  28-10-2001 12:36
Bare en oplysning !

Jeg er den "lykkelige" ejer af en 2 delt og en 3 delt Nøddeknækker, så en 3 delt Nøddeknækker findes altså Caro !!!

Den 3 delte Nøddeknækker er langt den nemmeste at knække Nødder med, da man ikke skal bruge så mange kræfter. :-) :-) :-)

Hilsener Susanne W. A.

(y) Det er bedre at lugte af hest, end af hash ;-) (Winston Churchill) (y)
0
0
Svar på denne tråd

Re: "Nøddeknækker"
Forfatter: 
Dato:  28-10-2001 14:33
Kære Anja.
Tak for din `besked´. Det gik godt for Jørgen og Lisbeth i Fakse.
Nej, jeg har intet minimum. En enkelt rytter er nok, så ring du bare - men naturligvis er du noget specielt!!!
Hygge. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-10-2001 14:53
Til Scarface. Jeg kendre engang en person, der diskuterede for diskussionens skyld. Jeg sagde til mig selv dengang, at den slags gider jeg ikke spilde tid på. Det gør jeg heller ikke nu. Når jeg har forklaret dig fakta om de to bid og deres indvirkemåde på hestens gummer, så selv et 10 års barn kan forstå det, og du - der jo efter sigende er `teknikummer´ (!) - stadig ikke fatter en brik af det hele, ja, så står jeg af. Bye-bye.

Og til Susanne: Der har vi jo sagen i en nøddeskal. Man behøver ikke bruge så mange kræfter, når leddet er tredelt, for man bliver LANGT STÆRKERE og får en kraft i sine hænder, som er unaturlig og derfor vanskelig at administrere.

Og endelig til Caro: Det, du beskriver så udførligt med to linjer, kan overhovedet ikke lade sig gøre, vil jeg lige sige dig. Og endelig skal jeg da også pointere, at begge typer bid trykker på hestens tunge/lader, men det tredelte KLEMMER SAMMEN OM laderne. Det kan absolut ikke diskuteres, for sådan er tingene nu engang skruet sammen.
Og lad mig da også vove den påstand, at min berøringsflade med hestemateriale og ryttermateriale er VÆSENTLIGT større end Scarfaces. Jeg har aldrig foretaget undersøgelser af `problemet´, men jeg har - som adskillige andre - SET effekten af begge typer bid.
Tænk engang om heste kunne svare for sig. Hvis de kunne, ville personer som Scarface have et problem, som de ikke ville være i stand til at løse med en diskussion, som er intetsigende og dermed formålsløs at fortsætte.

Hilsner til alle. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-10-2001 17:49

- Johannes

Endnu et punkt hvor vi er helt enige. Folk der diskuterer for diskussionens skyld gider jeg såmænd heller ikke spilde min tid på.

Jeg kan dog ærgres over at du ikke kender forskellen på at diskutere med dén slags mennesker og at diskutere med folk man er uenige med.

Hvor svært det end må forekomme dig at forstå, så diskuterer jeg rent faktiskt med dig fordi jeg gerne så, at udkommet af diskussionen måtte komme hestene til gode.

At du ikke i det mindste formår at tage det som et prisværdigt initiativ, blot fordi vi er uenige i denne sag,
-men tyer til insinuationer om at jeg er både fatsvag, ubegavet, usandfærdig, med tvivlsomme motiver, og det der er værre for at få/have ret, siger ikke så lidt!
"Tak for kaffe" siger jeg bare. Jeg skal love for at det tunge skyts er kørt i stilling.

>>> Og endelig til Caro: Det, du beskriver så udførligt med to linjer, kan overhovedet ikke lade sig gøre, vil jeg lige sige dig.<<<
- SIKKE da en omgang VRØVL! SELVFØLGELIG kan det da det.

>>>Og lad mig da også vove den påstand, at min berøringsflade med hestemateriale og ryttermateriale er VÆSENTLIGT større end Scarfaces.<<<

-Og hvem har nogensinde påstået andet..??
Gør det dig bedre i stand til at vurdere om det rent mekanisk er det to -eller tredelte bid der giver det største indadrettede tryk mod laderne...??
-Eller at opstille de fysiske lovmæssigheder der uværgerligt ville skulle bruges for at kunne svare REELT på spørgsmålet og ikke kun ifølge den TRO man har omkring emnet..??
Indgår den slags beregninger i berideruddannelsen...??

Eller kunne vi måske komme frem til en forståelse for, at når erfaringen og nytænkningen arbejder sammen kunne der måske opstå et symbioseforhold..??
Er det muligt..??

Erfaring er et afsindigt godt og yderst nødvendigt grundlag, men hvis folk aldrig filosoferede over hvorvidt erfaringerne nu også var korrekte, eller kunne gøres bedre, så befandt vi os stadig i middelalderen.

>>>Tænk engang om heste kunne svare for sig. Hvis de kunne, ville personer som Scarface have et problem, som de ikke ville være i stand til at løse med en diskussion, som er intetsigende og formålsløs<<<

-Endnu et billigt slag under bæltestedet.
Er alle diskussioner hvor deltagerne er uenige med dig intetsigende eller er det kun denne..??
- hvordan klarede du egentlig opgaven at bestemme for alle de andre læsere hvad de synes om relevansen af denne diskussion...??

Jeg ville frygteligt gerne have vendt tilbage til dig Johannes,
- evt. med en "tage hatten af" gestus, hvis det skulle vise sig at du har ret.
Men ærligt talt så har jeg mistet lysten.
Jeg finder det ikke at være et udpræget indbydende personlighedstræk at måtte "jorde" andre mennesker sådan for at holde på sin ret/tro.

Min hest vil dog få glæde af resultatet af denne diskussion uanset udkommet.

Og hermed slutter diskussionen for mit vedkommende. Jeg er ikke sikker på at jeg kan vedblive med at holde den på et sobert niveau, når jeg konstant bombarderes med insinuationer der er under lavmålet.

Scarface
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 08:09
Det er (næsten) lykkesdes mig at få læst alle indlæggene, så jeg har lige 2 ting, jeg lige vil sige:

Først og fremmest: Johannes - tror du virkelig, at du kan få det sidste ord overfor en kvinde; har du ikke lært noget i dit lange liv?

Spøg til side og til det alvorlige: Fokus for denne snak er helt forkert: 2-delte og 3-delte kan ikke skade hesten - hvis de bruges korrekt!

Skaderne opstår fordi folk bruger bidet helt forkert: De rider så at sige på det. Tøjlehjælpen skal kun være støttende. Men vi hiver og slider i bidet fordi, vi rider forkert. Jeg mener at det var landstræneren i dressur, som udtalte: Tøjlehjælpen er kun 5% af ridningen.

I bund og grund så synes jeg, at der lægges alt for megen energi i bidets udforming - lad os hellere fokusere på hænderne, som styrrer bidet.

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 08:27
Kære Jan.
Lige mine ord. Jeg har tidligere skrevet - og understreget - at enhver rytter, der kan administrere følsomme hænder, kan ride med HVAD SOM HELST. Det ville nok være en god ting at tage fat i tøjlehjælpen, for det er der, skoen virkelig trykker. Men prøv at få en rytter til at indrømme det!
Jeg har netop været til distriktsstævne, og de ryttere, man så der - med få undtagelser - havde gudhjælpemig en tøjleføring, så man skulle tro, de led af Parkinsons syge eller en eller anden form for spasmer. Og de arme heste gjorde, hvad de kunne, for at `få det bedste ud af det´. Resultaterne lod sig vise med præstationer på godt og vel 50% for næsten alle.
Trist. Ikke mindst når man samme sted kunne opleve deres medbragte `beridere´, som fra sidelinjen under opvarmningen forsøgte at hjælpe til med HELT FORKERTE DIREKTIVER.
Problemet her er præcis magen til det problem Scarface har - man vil ikke indse, at de `problemer´, der måtte være indenfor rideteknik er løst for længst, og man vil ikke gøre sig bare en smule anstrengelse for at forsøge at forstå netop det. MAN HAR TAGET DEN BESLUTNING, AT MAN SELV BEDST VED, HVORDAN DET HELE FUNGERER BEDST. Problemet omkring rytternes etiske holdning er uløseligt, for når folk opkaster sig til at være `nytænkere´, uden at være i stand til at kunne forholde sig til fakta - for slet ikke at tale om hestens velbefindende - ja, når de ikke engang har en smule logisk sans, er diskussion med sådanne formålsløs. De gør alligevel, hvad der passer dem, og er revnende ligeglade med, om hesten synes om det eller ej.
Mange hilsner. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 08:50
Johannes,

Jeg tror du er inde på det helt rigtige.
Inden for de sidste 30 år har vi vinket landbruges farvel. Vi er et tip top moderne samfund, hvor kun ganske få arbejder indenfor et primær erhverv.

Vi har derfor ikke den samme kontakt med dyr og specielt heste som vi havde for måske 40år siden. Den gang, tror jeg ikke, der blev talt om to- eller tre-delte bid, der blev talt om at hesten hovedsagligt var et arbejdsdyr. Hesten skulle i marken, det skullle bestille noget for føden, hvis det ikke skete, jamen så måtte den sælges eller lade livet.

I dag er heste ikke brugsdyr men kæledyr. Vi betaler i dyredomme for at hesten, eller måske mere os selv, skal have det godt. Den får hundrede forskellige bid, altmuligt underligt fodertilskud, og når den bliver kronisk syg, ja så bliver den ikke aflivet, som den måske havde aller bedst af, men bliver sendt ud på en fold, hos 'nogle søde mennesker langt ude på landet'.

Når vi ikke har denne kontakt med dyr, så, tror jeg, vi mister meget af vores stedsans, hvis du forstår hvad jeg mener. Vi tænker kun på hesten som et færdigt produkt, der skal bruges til at vinde os masser af røde rosetter.

Med denne tankegang, jamen så tro da skam, hvis heste skal gå grand prix inden de er 5 år. Alt skal gå så frygtelig stærkt, hvis ikke hesten går til biddest, den dag vi sidder os op på den for første gang, jamen så smider vi altmuligt lort, undskyld sproget, på den, for hesten SKAL gøre hvad vi siger - korrekt eller ukorrekt.

Det er ikke fordi jeg længes tilbage til de gode gamle dag, jeg mener bare vi er blevet lidt for meget storby-mennesker.

MVH Bodil

Ps. Og gud hvor findes der mange elendige ridelærere rundt om i landet. Nogle gange tror jeg at der står idiot på ryggen af os istedet for rider (jvf. de mange jakkers rider refleks på ryggen). Vil vi bare snydes???
0
0
Svar på denne tråd

´johannes!
Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 09:16
Hej Johannes!!
Hvad med smsér? Ka du hitte ud af det?
Ja jeg er meget speciel, bare vent til du ser mig!! :-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: ´johannes!
Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 09:46
Forresten hvor gammel er du og hvornår er du "udkommet" som berider?? Har nemlig aldrig hørt om dig!!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Herman Sprenger ovs.
Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 10:17
På Herman Sprenger hjemmeside (www.sprenger.de)kan man læse lidt om den undersøgelse, der ligger til grund for udviklingen af de nye bid (ikke kun de tredelte). Den er ifølge min mening en anelse mangelfuld, men det er jo også kun et udkast af den.

Jeg tror ikke, det vil ændre på nogens meninger, men måske kan det kaste lidt lys over, hvad man her har forsøgt at fortælle hinanden? Jeg har kun lige skimmet siden, så hvad der reelt står ved jeg ikke endnu:-)

MVH

Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Re: ´johannes!
Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 10:44
Kære Anja. Jeg kan godt finde ud af det der med SMS - men jeg gider ikke. Hvor gammel jeg er? Skal vi ikke hellere tale om, hvordan jeg ser ud. Jeg ligner FULDSTÆNDIG Tom Cruise. Mange taler amerikansk til mig, fordi de tror, jeg er ham.
Nå, spøg til side. Jeg har i øvrigt boet over there i 8 år i første omgang og lidt mindre i anden. Jeg har min uddannelse der fra, og min læremester var den legendariske dr. Robert Thompson fra RCMP. Senere fik jeg yderligere uddannelse ved De Beredne Befalingsmandsskoler, og efter hjemsendelsen fulgte jeg det hele op med adskillige kurser forskellige steder i Europa.
Dengang havde vi ingen egentlig berideruddannelse her i landet, og det var en af grundene til, at jeg valgte at emigrere til det store Amerika, da jeg var 15 år gammel. Herlig tid, som jeg aldrig har fortrudt.
Gustav Martens fra Jydske Rideinstitut i Vejle var - sammen med andre - den, der startede en berideruddannelse op i Danmark; den er siden blevet væsentligt revideret og er i dag glimrende - men hinker noget bagud, hvad det pædagogiske angår. Jeg kunne dengang have valgt Tyskland, men dels kunne jeg ikke fordrage tyskerne pga. forskellige hændelser i min familie under krigen, dels var det mere `spændende´ at rejse til Amerika. Jeg var i øvrigt yngste emigrant det år. En enkeltbillet kostede 2397,00 kr. Det svarede til en årsløn for en tjenestekarl på landet. Så ud fra det her kan du regne ud, at jeg ikke er en årsunge. Jeg er født i 41, så jeg er gudhjælpemig blevet 60, skriver TRES, år gammel. Men jeg har et `ungt´ liv og en sød kone, og vi har tre børn, der alle - naturligvis - er ryttere og godt på vej ud i livet.
Mange har spurgt, hvorfor jeg ikke findes i DRF's registratur, og svaret er ligetil: Dengang for så mange somre siden var der forskel på folk; man skelnede især mellem professionelle (dem, der tjente penge på deres ridning på den ene eller den anden måde) og amatører. De professionelle måtte ikke deltage i konkurrencer sammen med amatørerne, men kunne dog - hvis der var plads - få lov at deltage uden for konkurrence, dvs. man blev bedømt men kunne ikke æske præmie. Jeg havde på et tidspunkt en ganske særlig hest, som jeg gerne ville vise på banerne, og søgte derfor om amatørstatus. Det fik jeg. Hesten blev den af de bedste og blev solgt til Japan for en formue og var senere med ved OL i Tokyo. Men der kom så en anden hest til, som også blev en stjerne. Jeg overvejede at ophæve min amatørstatus, men valgte i stedet at rejse Europa tyndt og gav opvisning i dressurridning - og blev ikke betalt for det. Og så blev den også solgt. Der fulgte endnu en dygtig hest, og i mellemtiden var amatørbegrebet blevet ophævet, men jeg befandt mig i registret som amatør og valgte at lade det blive ved det, for nu kunne jeg jo frit arbejde og deltage i konkurrencer uden skelen til, om man skulle kalde sig det ene eller det andet. Dernæst har jeg - næsten - altid arbejdet freelance og har derfor ikke haft behov for at fremvise lærebrev for en rideklub.
Sideløbende med min uddannelse i Amerika læste jeg dyrlæge, men sprang fra og helligede mig helt ridningen. Det resulterede i min første bog om hippologi "Sportshesten, Vurdering og Pleje", og min berideruddannelse plus egne erfaringer resulterede i "Dressur, fra Unghest til Grand Prix", og endelig er der et par stykker på vej på bestilling af forlaget.
På et tidspunkt havde jeg ligesom `fået nok´ af danske ryttere og deres måde at behandle hestene på og forlod det hele for at entrere mig i et større engros-foretagende, hvor jeg var direktør i 5 år, og red kun min egen hest. Men jeg savnede hørmen af hestelort 12 timer i døgnet og de kælne hestemuler og sagde farvel til en økonomisk tryg grossertilværelse, indrykkede en annonce og havde fuld knald på fra begyndelsen og har haft det lige siden.
For 7 år siden fik jeg så en blodprop i venstre ben og var lam et stykke tid. Nul ridning, ingen indtjening, panik osv. Men jeg fik arbejde som oversætter på forlaget og mens jeg var `syg´, nåede jeg at oversætte næsten 100 romaner, biografier og bøger om autentiske tildragelser. Spændende tid, dødssyg tilværelse, og alligevel gav det visioner om dette og hint, som jeg aldrig havde fået, hvis ikke, osv.
Du kan her næsten læse mellem linjerne, at berideruddannelsen aldrig `slutter´ - hvis man brænder for opgaven. Man kan altid blive bedre, SKAL altid være på toppen - og skal kunne lide det.
Det kan til tider være svært at nå det hele, men hvor der er en vilje, er der også en vej, siger et gammelt ord.
Min tid går p.t. med undervisning, ridning af ungheste, videreuddannelse af dygtige heste, ridning af egne heste, staldarbejde, markarbejde o.m.a, og endelig skriver jeg en del artikler, er politisk aktiv, holder foredrag, afholder kurser, `snakker med´ jer her på HN, er lægmand for Hestens Værn, ja, jeg kunne blive ved. Arbejdstiden begynder 0530 og slutter sjældent inden kl 23. Men jeg elsker mit job og min tilværelse - og det er jo ligesom det vigtigste, ikke?
Hygge. Johannes.

Til Bodil. Åh, hvor har du ret. Når jeg får lidt mere tid, skal jeg nok `vælte noget af mig´, som kan bakke dig 100% op.
Også hygge til dig.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 10:47
Johannes,

Hvor er det dog en skam, at en ellers god diskussion skal ende op i sådan engang "jeg-alene-vide"

Jeg kan kun konstatere at diskussionen er slut for mit vedkommende, og jeg må indrømme at jeg finder insinuationerne omkring Scarface's intelligens eller mangel på samme langt under lavmålet. Nu kender jeg hende personligt, og du kan være helt sikker på at det er ikke intelligens der mangler.

Jeg er godt nok ked af det Johannes, under normale omstændigheder virker du, som jeg tidligere har nævnt, ganske fornuftig, men i denne diskussion er du absolut ikke indstillet på at høre, hvad andre har at sige. Måske VIL du ikke, måske KAN du ikke forstå det - jeg ved det ikke. Men du har DIN mening. Fred så være med det. Fortsæt du bare med din "jeg-alene-vide" attitude, det er da den mest sikre måde at gå i stå på.

Godt andre er mere åbne i sindet, ellers ville vi jo ikke være rykket ud over middelalderen.

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 10:59
Okay det var noget af en historie!! Jeg vil prøve at få stablet et weekend kursus på benene, hvor alle vore ryttere kan få undervisning i en 1/2 time pr næse både lørdag og søndag så du kan guide og vejlede så godt du kan på 2 dage!!
Er det noget jeg skal arbejde på??
0
0
Svar på denne tråd

Johannes!!
Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 11:01
Foregående til Johannes!!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Johannes!!
Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 11:43
Kære BeritH
Hvis du scroller ned over denne lange bane af kommentarer, vil du se, at det bestemt ikke er mig, der har sagt `jeg alene vide´ eller har udvist en sådan attitude. Jeg henholder mig til fakta. Derimod har du gentagne gange set, at Scarface har haft den udtrykte holdning, at ingen skulle få hende til at lave om på noget, som hun har sat sig ind i hovedet. Og det er da helt fint. Jeg ved ikke, hvad hendes personlige problem er, men der må næsten være noget, for hun fremturer med usaglige påstande, som ikke har hold i virkeligheden, og kommer med påstande om sin hest, som heller ikke har hold i virkeligheden, og endelig forsøger hun at fremkomme med teorier af egen observans, der abenbart efter hendes mening er `bedre´ end de hidtil videnskabeligt beviste. Når hun så yderligere bliver uartig og usaglig (mere end ellers), ja så står jeg ikke alene af, jeg SPRINGER af. Jeg kan betro dig, at jeg er kendt for min store tålmodighed og tolerance og åbenhed ... men alt har sin begrænsning.
Og det var så det. Hvis du føler dig trådt over tæerne, pga. mine replikker til Scarface, så er det beklageligt, men det kan jeg jo ikke gøre noget ved. Min holdning til Scarface er og forbliver uændret.
Indledningen til denne tråd havde for så vidt ikke ret meget og slet ikke noget direkte med tredelt bid at gøre. Det kom til senere - og så foldede miss Scarface sig ud efter bedste evne. Jeg synes, du skal læse indledningen en gang mere og især fæste dig ved den sidste linje, der har noget at gøre med hestens glæde ved tilværelsen at gøre. Det hinker noget, hvis man er hest hos en person, der har en holdning som Scarface. Det er heller ikke noget jeg påstår, fordi jeg føler mig bedrevidende, men sådan er fakta.
Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 13:18
Kære Anja.
Det må du da gerne, men de fleste weekends er besatte. Vi skal helt frem til marts, før der er plads.
Hilsen. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 14:36
Marts?? er du da helt vild!! Nå men man kan da sige jeg har god tid så! Du hører fra mig!
Hvad med hverdage hvis jeg kunne få dig ud til egen fornøjelse??
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 14:55
Hej Anja. Jeg er i dit område om mandagen.
Men vi kan ikke lave aftaler i det her forum. Brug telefonen og lyt til min behagelige stemme. Hejsa. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 20:32
Næh, -Det lykkedes sørme ikke for mig at sidde umælende og lade mig rende over ende af sådan en alvidende personlighed.

Hmmm.. - Jeg har nok meget at lære endnu.

Det er sørme en dejlig følelse sådan at vide at man har megen god lærdom tilgode i sit liv.
Den kan anbefales.... ;-)

Johannes... - Nu er jeg ærligt talt ved at være træt af at høre dig fordreje udtalelser i almindelighed og mine udtalelser i særdeleshed, for at hyppe din egne kartofler..
-HAR DU INGEN SKAM I LIVET..??!

Jeg ER IKKE hverken hestemishandler, eller dårligt begavet fordi jeg stiller spørgsmål ved den viden der bliver mig formidlet.
Jeg har PÅ INTET TIDSPUNKT ytret mig på en måde der kunne give dig anledning til at komme med dine yderst fejlagtige udtalelser om at jeg ikke kan eller vil lære. TVÆRTIMOD, MIN VEN...!!
LÆS INDLÆGGENE. Og gerne med mere end et halvt øje.

Jeg stiller et GANSKE SIMPELT spørgsmål, i forbindelse med virkningen af et bid, vurderer svaret og konkluderer, at der i min verden stadig hersker tvivl fordi jeg har fået modstridende forklaringer og svar på dette spørgsmål.
Jeg har bla. fået en HELT anden udlægning af biddets virkning af en anden berider.

- HVAD helt præcist, gør dig bedre til at vurdere et bids virkning end en anden uddannet fagmand..??
- HVEM er DU egentlig..??

DU.. - er en person der sidder i den anden ende af en computer et sted i verden og skriver disse indlæg.
Jeg har INGEN mulighed for at vide hvem du er, eller hvad du står for som person, før jeg har mødt dig i virkeligheden.
Dine postulater omkring at være så og så dygtig og erfaren har jeg intet belæg for, andet end skriften på skærmen herhjemme.
Og det er altså ikke helt nok for mig.
At du vælger at tage dette som en personlig fornærmelse, kan jeg hverken gøre noget ved, eller i øvrigt tage mig af.

Jeg vælger at få foretaget en undersøgelse af tingenes sammenhæng for at få afklaret sagen.
DETTE GØR JEG FORDI JEG VIL DET BEDSTE FOR MIN HEST.. - SET FRA HESTENS SYSNPUNKT.
At du er så åndeligt mindrebemidlet at du ikke hverkan KAN eller VIL forstå det er jo ærgerligt.
At du så ydermere kan få det til at det skulle være et levende helvede at være hest hos mig, er jo FULDSTÆNDIGT ABSURD!!
VORHERRE BEVARES!

>>> Jeg har tidligere skrevet - og understreget - at enhver rytter, der kan administrere følsomme hænder, kan ride med HVAD SOM HELST.<<<

- Vil det sige at INGEN af dine elever hverken besidder eller kan administrere "følsomme hænder"...??
Er du SÅ dårlig en underviser at du ikke formår at formidle denne viden..??
DET må da være noget af en bét sådan at have indrømmet det i al offentlighed.

>>> Problemet her er præcis magen til det problem Scarface har<<<

- Det eneste problem jeg har herinde er at jeg diskuterer med et ego så stort at der simpelthen ikke er plads til andet.
Jeg har aldrig påberåbt mig at være hverken en superdygtig rytter eller ufejlbarlig i nogen som helst anden henseende.
Jeg er en ganske almindelig person, med et ganske almindeligt liv, som måske til tider tænker ualmindeligt meget over tingenes sammenhæng.
De fleste mennesker betragter denne "uvane" som en kæmpe fordel, og andre altså så som det rene tidsspilde. Ingen af synspunkterne ændrer ved at sådan er jeg.
Og så må jeg hellere her foregribe din fordrejelse af denne udtalelse og sige at JEG som person ændrer mig hele tiden. Det er en løbende process, det at leve afstedkommer. Det kaldes lærdom.

>>>man vil ikke indse, at de `problemer´, der måtte være indenfor rideteknik er løst for længst, <<<

-Og det er jo NETOP sagens kerne. DET ER IKKE RIDETEKNIK VI TALER OM HÉR, MEN UDSTYR TIL HESTEN.

>>>og man vil ikke gøre sig bare en smule anstrengelse for at forsøge at forstå netop det.<<<

- Tal for dig selv. Du har hverken ret til eller forudsætniner for, at udtale dig på mine vegne!

>>>MAN HAR TAGET DEN BESLUTNING, AT MAN SELV BEDST VED, HVORDAN DET HELE FUNGERER BEDST.<<<

- Nej, Johannes, DU har taget den beslutning at DU VED BEDST HVORDAN JEG TÆNKER.
-Kom ned fra din høje hest og "taste reality" , -så vi kan begynde at kommunikere igen.

Jeg har ved GENTAGNE LEJLIGHEDER gjort dig opmærksom på at JEG ER LANGT FRA SIKKER PÅ at tingene forholder sig som jeg tror, men at jeg vil undersøge det.
Måske får du ret, måske ikke.
Jeg kan ved guderne ikke forstå din overdrevent voldsomme reaktion på dette.
Hvad er du bange for...??? - At tage fejl...???
-Ved du hvad Johannes... Det sker for os alle før eller siden.
Lev med det.

>>>for når folk opkaster sig til at være `nytænkere´, uden at være i stand til at kunne forholde sig til fakta<<<

- Jeg går ud fra at det endnu engang er mig du udtaler dig om på et helt fejlagtigt grundlag.
JEG HAR VED GUDERNE ALDRIG OPKASTET MIG TIL "NYTÆNKER".
- NU MÅ DU HOLDE OP..!!
Jeg har blot konstateret at nytænkningen FINDES. Og at man må forholde sig til den som man bedst kan.
DET er FAKTA!

>>>- for slet ikke at tale om hestens velbefindende <<<

-Min hests velbefindende ser jeg gerne at du afstår fra at udtale dig om, medmindre at du engang skulle få lyst til at gøre dine konstateringer LIVE.
Den omgang clairvoyante vås du har gang i hér giver jeg ikke fem flade ører for.

>>>- ja, når de ikke engang har en smule logisk sans,<<<

- Jeg tror såmænd ikke engang at du ved hvad logisk tankegang indebærer. Det bærer denne diskussion da i hvert tilfælde ikke meget præg af.

>>>De gør alligevel, hvad der passer dem, og er revnende ligeglade med, om hesten synes om det eller ej.<<<

- Hvad bilder du dig egentlig ind Johannes..?? At du er gud..??
- At du er alvidende ...??? - At du kan konkludere ud fra min hidtidige brug af et tredelt bid, hvordan hele min etiske holdning til omgangen med hesten er...???

Det lyder ærligt talt for mig som en omgang storhedsvanvid af den værste skuffe.
Jeg har fået mig et godt grin på din bekostning i dag Johannes.

Scarface
Med Venlig Hilsen
Scarface

-Piet Hein.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 09:44
Scarface.
Allerede i dit første indslag var du imod alt. I dit andet indlæg viste du for første gang lidt af din personlighed - aggressivitet, dumhed, grovhed. Du fremturer med teorier om, at du er samvittighedsfuld (?), og at andre er direkte dumme. Du fører dig som som et unikum, der er alvidende om alt, og det er i sig selv en overdrivelse, der vil noget. Dernæst fremtuer du med information om, at den helt store undersøgelse om forskellen mellem todelte og tredelte bids indvirkning er på vej til at blive iværksat. Af hvem? Dig? Gudfader .... du går på teknikum, påstår du, og vil alliere dig med en teknisk uddannet lærer, måleudstyr og, hvad ved jeg. Men på forhånd konstaterer du, at DER ABSOLUT INGEN FORSKEL ER PÅ DE TO BIDS INDVIRKNING, Jamen hvad skal du så med en undersøgelse - nej, nej, nej! Du kaster dig ud i ordskvaller om, hvorvidt tilnærmelsesvis betyder præcis eller så eller så mange grader. Men du nævner i det indslag én ting, som er sandt og et ægte faktum. Du siger `Det ved jeg ikke så meget om´. Jeg giver dig fuldstændig ret. Og du føler dig trådt over tæerne og nedgjort. Jamen, kære, sådan er der jo nogen, der har det. Der findes en psykologisk betegnelse for den slags. Den kender du sikkert.
Din erfaring siger dig, at du er den bedste til at bedømme dine kvaliteter !?! Det er altså ikke første gang, du har åbnet op for dit vidunderlige indre, kan jeg forstå. Du mener/tror jo også selv, at du `river hovedet af folk´. Føler du dig sej, bedre end andre, god til den slags, eller hvad?
Da du omsider selv indser, at du er ude, hvor du ikke kan bunde, kommer du med postulater om, at jeg skulle have generet dig på det groveste og have kaldt dig på det ene og det andet. Du er ved at miste tråden og kommer med udglattende `tilståelser´ i et forsøg på at holde gryden i kog, men kan alligevel ikke nære dig. Du skal lige fyre den af efter din bedste evne.
Så overfalder du Bodil og fremturer igen med noget vrøvl om et `udefra indad´ tryk, hvilket til fulde beviser, at du ikke fatter en brik af det hele, selv om du (påstået) studerer teknikum. Det gør du sikkert, men går du der også?
Til sidst - endelig - viser du til fulde dit sande jeg og fremturer med synspunkter, aggressive synspunkter, og grovheder en masse. Helt fint, det viser jo blot, at jeg og andre ikke har taget helt fejl af dig. Du beskylder andre for at være bedrevidende end dig. Det skal der ikke megen vid til at give dig fuldstændig ret i. Men for din egen skyld burde du være NOGET mere selvkritisk i dine holdninger til det, du stopper i kæften på din stakkels hest. Du burde også lære at forstå, at viden udspringer af andres erfaring. Det har vi andre lært. Hvorfor har du ikke?
Ved du, at det ikke gør ondt at lytte, vis man har hjertet på det rette sted?
Hilsen og farvel. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 10:11
Johannes,

Kan du selv dokumentere det "faktum" at det todelte bid er bedst? Og her tænker jeg ikke kun på dit eget udsagn, som jeg ikke betragter som fakta men som en påstand. For at påstand kan opfattes som fakta, så kræver det en vis dokumentation.

Eksempelvis har man jo lavet trykmålinger under sadler, som viser at 80% af de undersøgte sadler (på normalt fungerende heste) trykkede så meget at der ikke var blodforsyning nok til blodkarene under sadlen. Sååååeee......fordømmelsen af korrekt tilpasset udstyr, som du og Bodil gør jer til talsmænd for (udstyr er pjat), den må jeg nok indrømme jeg ikke give så meget for.

Vi er slet ikke uenige om, at man skal lære at ride korrekt, og at indkøb af udstyr ikke er en undskyldning for det modsatte, det tror jeg nu heller ikke at nogle af mine indlæg giver udtryk for.

Men for at vende tilbage, så må jeg jo bare (for lige at træde i det) konstatere at jeg åbenbart har så følsomme hænder, at jeg kan administrere det tredelte bid, idet hesten er tydeligt tilfreds med det. Til gengæld kunne jeg ikke drømme om at spænde næsebåndet til, så hesten har alle muligheder for at undvige bidpåvirkningen, hvilket den ikke gør. Næsebåndet sidder der kun, fordi man nu engang skal kunne ride med det, hvis man skal starte konkurrencer, hvilket jeg for nuværende ikke gør. Sjovt nok var mine hænder ikke følsomme nok til det todelte bid, for her viste hesten tydeligt ubehag, rystede på hovedet, gik med åben mund og blev svær at ride frem til biddet. Alle disse problemer blev som tidligere nævnt løst med det tredelte bid. Og nej - han er IKKE angst. Og heller ikke særlig stakkels.

Men igen jeg vil meget gerne se en dokumentation af de "fakta" som du så hårdnakket henholder dig til. Det burde jo ikke være noget problem for dig at finde dokumentation for dine påstande, hvis de virkelig er fakta. Og frasen "sådan har man gjort siden ridningens fødsel" er ikke at betragte som dokumentation.

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Re: Berit med flere
Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 10:35
Så vil jeg omvendt bede Jer om at finde dokumentation for at tre-delte bid er bedre ! Og vel og mærke ikke dokumentation som er udfærdiget af dem som fabrikerer biddene - for de vil til en hver tid påstå at deres bid er bedst.

Jeg har selv gnavet mig gennem diverse påstande på internettet den sidste tid, men egentlig dokumentation for noget som helst har jeg ikke kunnet finde

Min hyps kan sagtens finde ud af at gå både med to og tre delte bid, men han tager sig flere friheder (såsom at ryste på hovedet) med det to-delte, og det tolker jeg som at han har fundet ud af at det er særdeles ubehageligt at gøre det samme med det tre-delte. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl - jeg tror det bare ikke.

Normalt skifter jeg bid med jævne mellemrum af den grund, at jeg mener at hesten skal kunne gå med hvad som helst, jeg skifter så mellem todelt tykt hhv tyndt, massivt hhv hult, tredelt, og hackamore.
Det jeg har de største problemer med at vende ham til er det tredelte. Dernæst meget tykt to-delt. Tilgengæld er han ligeglad om det er massivt, hult eller hvad.
Hans reaktion på det tredelte er at han er uvillig til at lægge sig til - og at han har for travlt med at finde ud af hvad denne her tingest i munden nu har gang i så han glemmer at lytte til mig.
Hans problem med et meget tykt to-delt er at han ikke har ordenlig plads til tungen - men ellers går han fint nok fremad.
Hackamorens problem er (var) at den trykker på næsen - og det betyder (eller betød) i hans verden - baglens. Men efter at han HAR lært det, har jeg ikke haft problemer med skiftene mellem alm bid og hackamore.
Men jeg har stadig problemer når jeg skifter til tredelt

Underligt ikke - når I nu påstår så hårdnakket at tredelte bid er verden 9. vidunder

Hilsen Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 11:08
Hej Charlotte,

Jeg påstår ikke at det tredelte bid er verdens 9. vidunder. Jeg mener bare at hestemunde er forskellige og dermed kan forskellige bid også være løsningen til forskellige heste.

Andre postulerer derimod at alle heste kan gå med et todelt trensebid, og det er det jeg opponerer lidt imod. For jeg mener at have erfaret det modsatte.

Jeg har netop haft stor glæde af det tredelte KK-bid og min hest virker glad for det. Derfor er jeg jo lidt ked af at blive hængt ud som hestemishandler, fordi jeg rider med tredelt bid, og vil derfor gerne se dokumentationen for at det todelte skulle være så meget bedre.

Måske er jeg ikke særlig godt begavet, men jeg har svært ved at følge argumentationen om nøddeknækker-effekten i det tredelte bid med den retning, som biddet påvirkes i via tøjlen. Det er ikke fordi jeg ikke VIL forstå det, og måske en tegning ville kunne få mig på andre tanker. Men jeg har prøvet "nøddeknækker-testen" på mig selv med begge bid - flere gange - og jeg må altså sige at jeg finder mit eget bid mere behageligt. Jeg taler kun ud fra mine egne erfaring med min egen hest, men jeg kender flere, der har gjort sig de samme erfaringer.

Scar ville gerne lave et forsøg med trykmålinger, men det blev nedgjort. Det var der jo ingen grund til, og i øvrigt var sådan et forsøg intet værd, man kunne jo alligevel ikke modbevise "fakta" (det er i den forbindelse at jeg gerne vil have "fakta" dokumenteret). Selv ville jeg med begejstring hilse noget dokumentation velkomment, så jeg håber hun går videre med projektet. Jeg vil gerne se dokumentation for både det ene og det andet.

I øvrigt så har jeg det lidt svært med den omvendte psykologi i hesten går roligt med hovedet, fordi det gør nas, når den får det tredelte bid på. Hvad så med en hest der går roligt med et todelt, er dt også fordi det gør nas? Kunne det ikke tænkes at uroen på det todelte bid skyldes ubehag? Ører ned ad nakken er for mig tegn på ubehag mens ører fremme for mig er tegn på velbehag. Og nu lader Bassen sig jo normalt ikke kujonere, så jeg tror ikke han ville faldt til ro på grund af smerter, han ville snarere eksplodere - og jeg ville få en flyvelektion.

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 11:10
Hej Charlotte,

Jeg påstår ikke at det tredelte bid er verdens 9. vidunder. Jeg mener bare at hestemunde er forskellige og dermed kan forskellige bid også være løsningen til forskellige heste.

Andre postulerer derimod at alle heste kan gå med et todelt trensebid, og det er det jeg opponerer lidt imod. For jeg mener at have erfaret det modsatte.

Jeg har netop haft stor glæde af det tredelte KK-bid og min hest virker glad for det. Derfor er jeg jo lidt ked af at blive hængt ud som hestemishandler, fordi jeg rider med tredelt bid, og vil derfor gerne se dokumentationen for at det todelte skulle være så meget bedre.

Måske er jeg ikke særlig godt begavet, men jeg har svært ved at følge argumentationen om nøddeknækker-effekten i det tredelte bid med den retning, som biddet påvirkes i via tøjlen. Det er ikke fordi jeg ikke VIL forstå det, og måske en tegning ville kunne få mig på andre tanker. Men jeg har prøvet "nøddeknækker-testen" på mig selv med begge bid - flere gange - og jeg må altså sige at jeg finder mit eget bid mere behageligt. Jeg taler kun ud fra mine egne erfaring med min egen hest, men jeg kender flere, der har gjort sig de samme erfaringer.

Scar ville gerne lave et forsøg med trykmålinger, men det blev nedgjort. Det var der jo ingen grund til, og i øvrigt var sådan et forsøg intet værd, man kunne jo alligevel ikke modbevise "fakta" (det er i den forbindelse at jeg gerne vil have "fakta" dokumenteret). Selv ville jeg med begejstring hilse noget dokumentation velkomment, så jeg håber hun går videre med projektet. Jeg vil gerne se dokumentation for både det ene og det andet.

I øvrigt så har jeg det lidt svært med den omvendte psykologi i hesten går roligt med hovedet, fordi det gør nas, når den får det tredelte bid på. Hvad så med en hest der går roligt med et todelt, er dt også fordi det gør nas? Kunne det ikke tænkes at uroen på det todelte bid skyldes ubehag? Ører ned ad nakken er for mig tegn på ubehag mens ører fremme for mig er tegn på velbehag. Og nu lader Bassen sig jo normalt ikke kujonere, så jeg tror ikke han ville faldt til ro på grund af smerter, han ville snarere eksplodere - og jeg ville få en flyvelektion.

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Re: ups - undskyld
Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 11:14
Kagede lige i det :-)

Berit
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 11:35
Hej igen Berit

Nu nævnte jeg ikke noget om ører gjorde jeg...
Heller ikke at han gik konstant uroligt

Hmmm...how to explain

På et to-delt bid og hackamore opfører han sig som en hest, han løfter hovedet og glor efter andre hvis det passer ham, stikker snuden ned og klør sig hvis det passer ham, slår med hovedet hvis det irriterer ham at han sveder, han slår KUN med hovedet når han er træt og sveder - den slags friheder, det er ikke fordi at han hopper rundt som en vild, faktisk er han rimelig velopdragen

På et tredelt bid slår han måske en gang med hovedet og så ikke mere, så behersker han sig for resten og han stikker ikke bare snuden ned og klør sig

Ørene - hvis vi skal have dem med - flapser frem og tilbage alt efter hvor hans opmærksomhed er - jeg tolker ører rettet stift fremad som at der ikke er nogen kontakt til mig

Jeg tror heller ikke at et tredelt bid er vold mod hesten - bare at det ikke er så blødt, venligt og behageligt som fabrikanterne vil have os til at tro.
Skulle vi tro på fabrikanterne så ville alle katte vælge Whiskas - sjovt nok er det ikke alle katteejere eller stort set ingen dyrlæger og heller ingen i Kattens Værn der deler den overbevisning

Kujonere, det tror jeg heller ikke at min hest vil lade sig - men han VIL strække sig meget langt for min skyld.
Rent teoretisk kunne det også tænke sig at Bassen bare var flink.

Hygge
0
0
Svar på denne tråd

Min erfaring
Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 12:29
Jeg er såmænd også den lykkelige ejer af både to- og tredelt bid. Det todelte er i argentan og relativt tyndt, det tredelte er i aurigan og (hmm...) almindelig tykkelse.

Jeg startede med det todelte og hoppede med på vognen, da de tredelte kom frem, for det skulle jo gøre en verden til forskel. Det gør det bare ikke - min hest reagerer ens på begge bid (ellers er forskellene så minimale, at jeg ikke har registreret dem), uanset om hun demonstrerer, at hun absolut ikke gider dressur i dag, eller om hun arbejder i dressuren, så det fløjter.

Jeg synes bestemt, at Scarfaces undersøgelse (og andre undersøgelser) er relevante og interessante, så lad os endelig få nogle pålidelige og neutrale oplysninger frem, der (måske) kan gøre os alle klogere!

Venlig hilsen
Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 13:19
Re:

>>>Scarface.
Allerede i dit første indslag var du imod alt.<<<

- Jamen når du siger det Johannes, så må det jo være rigtigt. Det er jo efterhånden sådan at du til enhver tid ved bedre hvad jeg tænker eller mener, end jeg selv gør.
Jeg ville ellers mene at det simpelthen var en ALT for stor opgave sådan ligefrem at være imod ALT.....

>>>I dit andet indlæg viste du for første gang lidt af din personlighed - aggressivitet, dumhed, grovhed. Du fremturer med teorier om, at du er samvittighedsfuld (?), og at andre er direkte dumme. Du fører dig som som et unikum, der er alvidende om alt, og det er i sig selv en overdrivelse, der vil noget.<<<

- Det er da muligt at du mener det. Indlægget kom som et svar på din fremførelse af at du MEEGET bedre vidste hvad der stod i den undersøgelse jeg henviste til end jeg selv gjorde.
På trods af at vi altså taler om to forskellige undersøgelser..!
Hvem er så dum...??

Du fremturer med din repræsentation for "hestens Værn" som en art "bevis" for at DU altså ved hvad du taler om...
-Det har bare ikke meget med sagen at gøre.!!

-Derefter fremturer du med at jeg ikke kan forstå at der skulle være noget galt med tredelte bid.
-IGEN ved du meget bedre end jeg selv, hvad jeg tænker...
-Hvem er så alvidende..???

OG IGEN, ...!!!
-Er du galt på den.

Jeg kan såmænd godt forstå at der skulle kunne være noget i vejen med de tredelte bid.
Jeg har bare endnu ikke fået en forklaring der både uddybende og overbevisende.
Derudover har jeg som tidligere skrevet efterhånden fået EN DEL forskellige forklaringer omkring sagen, og skal jeg kunne vurdere hvad der er korrekt eller ikke, så er jeg nødsaget til at vide mere om sagen. OG SÅ ER DÉN IKKE LÆNGERE..!!
Min samtale med en bygningsingeniør ( gennem mange år- som i øvrigt har skrevet speciale i konstruktion )kunneinformere mig om at dine forklaringer/betragtninger omkring Kraft/Retning og indvirkning, kontra led, er helt gale.

>>>Dernæst fremtuer du med information om, at den helt store undersøgelse om forskellen mellem todelte og tredelte bids indvirkning er på vej til at blive iværksat.<<<

- Ja ja da,....!! LAD der misforstås hvad misforstås kan...
-Hvis det da overhovedet på nogen som helst måde lader sig gennemføre.
Bliver du aldrig træt af det...??

Gåseøjnene omkring "den helt store undersøgelse" lod meget fint antyde at dette altså var ironisk ment.
Det er kun et lille "projekt" som skal tilfredsstille min egen nysgerrighed for RETNINGEN af påvirkningen af de to bid.
Og i øvrigt hvem der ellers måtte have glæde af det.
Vi er mange der ikke føler at området er særligt grundigt belyst.
Dig altså IKKE incl.
-Fred være med det.

>>>Af hvem? Dig? Gudfader ... du går på teknikum, påstår du, og vil alliere dig med en teknisk uddannet lærer, måleudstyr og, hvad ved jeg.<<<

-Hvem af os er egentlig mest agressiv, dum og grov...??
Søde ven,- synes du ikke at vi vel nok må være lige gode om det..??

>>>Men på forhånd konstaterer du, at DER ABSOLUT INGEN FORSKEL ER PÅ DE TO BIDS INDVIRKNING,<<<

- Og IGEN IGEN...!! læser du mine indlæg som fanden læser biblen.

Det er simpelthen helt fantastisk så store anstrengelser du kan gøre dig for at få gjort mig til en skurk af den værste skuffe.
Hvad jeg konstaterede var at NÅR JEG AFPRØVER BIDDENE PÅ MIG SELV...!!! -ALTSÅ HVORDAN DET FØLES PÅ MIG SELV når jeg gør forsøget.. - Er der ingen forskel i det NEDADRETTEDE TRYK som opstår når man "trækker i tøjlerne". ( I dette tilfælde lægger pres i bidringene)
Og i øvrigt at er der en forskel på vhilket bid der "klemmer" mest er det efter min bedste overbevisning det todelte.
IGEN.... UD FRA afprøvningen på mig selv.
Om det er helt det samme i en hestemund vil mit projekt forhåbentligt afsløre.

>>>Jamen hvad skal du så med en undersøgelse - nej, nej, nej! Du kaster dig ud i ordskvaller om, hvorvidt tilnærmelsesvis betyder præcis eller så eller så mange grader.<<<

-Jamen det er da ikke så mærkeligt at du ikke forstår hvad jeg prøver at sige og i stedet klaccificerer det som "ordskvaller", når du ikke giver dig tid til at læse indlæggene.

Som jeg også skrev til dig (here we go again....) så var det ikke definitionen på "tilnærmelsesvist" jeg skulle redegøre for, men blot at den forskel der er i grader, på din teori om vinklen mellem tøjle og lod, og så virkeligheden, mener jeg altså kan gøre en forskel på hvordan biddene virker.
Det har du så HELLER IKKE forstået...
- Godt så ...!!

>>>Men du nævner i det indslag én ting, som er sandt og et ægte faktum. Du siger `Det ved jeg ikke så meget om´. Jeg giver dig fuldstændig ret.<<<

Ja, men hvad jeg egentlig udtalte mig om, da jeg sagde det er ikke så vigtigt i denne sammenhæng, vel..??

Man kan da få hvem som helst til at mene og synes lige nøjagtigt som man lyster, når man river tingene ud af deres rette sammenhæng og placerer dem i en helt anden.
Og det kunststykke mestrer du jo helt fint.

- Jeg udtalte mig om din såkaldte "krafteffekt" i forbindelse med antal led.
DET ved jeg ikke så meget om og vil derfor gerne lære. I den forbindelse vil jeg da gerne indrømme at jeg ikke helt tror at du er den rette læremester, lige i denne disciplin.

>>>Og du føler dig trådt over tæerne og nedgjort.<<<

IGEN tager du fejl... Der jo storslået..!! *sidder og smiler for mig selv*
- Næh jeg følte mig som sådan overhovedet ikke hverken nedgjort eller trådt over tæerne, såfremt du bare havde evnet at holde dig til diskussionen omkring bid, i din kritik.
I stedet skulle vi til at diskutere/gøre op omkring min oprigtighed, min intelligens, min logiske sans, min etik i omgangen med hesten, - og guderne må vide hvad ellers.

-Hvem er egentlig agressiv Johannes...??
Du har vist ikke noget at lade mig høre på dén konto!

>>>Jamen, kære, sådan er der jo nogen, der har det. Der findes en psykologisk betegnelse for den slags. Den kender du sikkert.<<<

- Og nu skal vi altså også til at diskutere min mentale sundhedstilstand,... -Fordi jeg er uenig med dig....!!??

- JESUS KRISTUS..... Jeg har da aldrig oplevet NOGEN der formåede i dén grad at køre en diskussion ud på et overdrev for ikke at tabe ansigt.
Det er jo groteskt..!!

>>>Din erfaring siger dig, at du er den bedste til at bedømme dine kvaliteter !?! <<<

HERE we go again..! - Endnu en 180 graders omskrivning af et indslag fra mig.

Johannes... Søde ven.... Jeg udtalte jo NETOP at vi aldrig selv er de bedste til at bedømme vores egne kvaliteter.

>>> Du mener/tror jo også selv, at du `river hovedet af folk´. Føler du dig sej, bedre end andre, god til den slags, eller hvad?<<<

- Næh Johannes. Jeg har bare taget mig den frihed at lytte til et par af mine gode venner, som har gjort mig den tjeneste at indvie mig i, at jeg til tider kan virke meget agressiv i min fremtoning.
Da skærmen ikke giver et særligt godt billede af min ansigtsmimik eller kropslige fremtoning i øvrigt, forklarer jeg at jeg normalt ikke mener tingene så slemt som de lyder.
Dette er en erkendelse af, at jeg ikke selv er den bedste til at vurdere hvorvidt jeg lyder agressiv i andre menneskers ører eller ej.
Og så er dén ikke længere.
( selv om jeg da er helt sikker på at du nok skal kunne få mere ud af det.)

>>> Da du omsider selv indser, at du er ude, hvor du ikke kan bunde, kommer du med postulater om, at jeg skulle have generet dig på det groveste og have kaldt dig på det ene og det andet. Du er ved at miste tråden og kommer med udglattende `tilståelser´ i et forsøg på at holde gryden i kog, men kan alligevel ikke nære dig. Du skal lige fyre den af efter din bedste evne.<<<

Amerikanerne har et fint udtryk for en sådan smøre...
Yada, Yada. Keep going.. du må være ved at slå krøller på dig selv af frustration på nuværende tidspunkt.

>>>Så overfalder du Bodil og fremturer igen med noget vrøvl om et `udefra indad´ tryk, hvilket til fulde beviser, at du ikke fatter en brik af det hele, selv om du (påstået) studerer teknikum. Det gør du sikkert, men går du der også?<<<

Ja ja, Jeg OVERFALDER Bodil, helt uhæmmet. Klart som smør.
- I hvert tilfælde keder dine såkaldte observationer omkring mine skriverier mig helt gudsjammerligt efterhånden.
Der er hverken hoved, hale eller mening i dem.
Hvis du ikke kan forstå hvad et udefra og indefter rettet tryk betyder, så ser det s'gi sort ud for dig Johannes.
Jeg vælger dog at tro at du ikke er SÅ dum endda, og bare ikke VIL se meningen. Ellers er hele din forklaring om et bid der "klemmer" jo aldeles omsonst.

-Og så fik seriøsiteten af mit studie også én på hatten.
Jeg må lade dig at din kreativitet omkring at få udlagt mig som en total og aldeles hjerneforladt personage, ikke fejler noget.
Hvis du er lige så kreativ i din omgang med dyrene, er der måske en grund til at du er blevet så dygtig.

>>>Til sidst - endelig - viser du til fulde dit sande jeg og fremturer med synspunkter, aggressive synspunkter, og grovheder en masse. Helt fint, det viser jo blot, at jeg og andre ikke har taget helt fejl af dig.<<<

-Og endnu en gang Yada, Yada.
Hvad du her har "bevist" er blot at hvem som helst kan blive presset ud i grovheder hvis man blot behandler og omtaler dem dårligt nok.

>>>Du beskylder andre for at være bedrevidende end dig. Det skal der ikke megen vid til at give dig fuldstændig ret i.<<<

Og så kan vi jo vende den på hovedet og konstatere at ingen af os åbentbart har særligt meget mellem ørerne, da jeg jo ikke er den eneste der er fremkommet med denne "beskyldning".

>>>Men for din egen skyld burde du være NOGET mere selvkritisk i dine holdninger til det, du stopper i kæften på din stakkels hest.<<<

Hvis du havde ét gram realitet i dig ville du vide at jeg ikke kan blive mere selvkritisk omkring det emne end jeg allerede er.
Diskussionen her beviser det til fulde.
Det lyder lidt for mig som om tilstedeværelsen af en kritisk sans er nød til at være sammenfaldende med dine holdninger for at du kan anerkende den.
Har det noget på sig..??

>>>Du burde også lære at forstå, at viden udspringer af andres erfaring. Det har vi andre lært. Hvorfor har du ikke? <<<

- Ja Johannes, her har du ret.
Problemet med mig og viden, er at der findes så mange forskellig slags "viden" at jeg er meget dybfølt i min overbevisning om at vi som individer skylder både os selv og dem vi omgiver os med, at "sortere i vidensbanken" og ikke blot rage til os efter bedste evne, som om ALT hvad der blev os tildelt var guldklumper.
Dette er noget som jeg VED langt ind i min sjæl. Tillært mig gennem min helt personlige erfaring, ved de mange fejltagelser som jeg har begået gennem mit liv.

>>>Ved du, at det ikke gør ondt at lytte, vis man har hjertet på det rette sted?<<<

- Dybsindige ord som jeg kun kan give dig ret i.
Og også én af mine egne dyrt betalte erfaringer.

Måske skal vi begge blive bedre til det..??
Med Venlig Hilsen
Scarface

-Piet Hein.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 13:36
Keder du dig Scary ?
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 14:21
Jeg vil heller ikke lige påstå, at tredelte bid er verdens 9. vidunder og grunden til at henviste til Sprenger's side var for at man så selv måske kunne prøve at sammenligne hvad de siger og hvad Johannes siger.

Og jeg tror på, at virksomheder/producenter i dag ikke er så snævertsynede, at de ikke kan lave en uvildig undersøgelse. Jeg mener da, at have hørt at Novo har været med i udviklingen af medicin.... Hvorfor skulle de selv være med til at fremstille et produkt, som ikke ville fungere? Man giver jo trods alt sine erfaringer videre til dem, der vil vide noget om det og hvis man er negativ (hvilket man jo bliver hvis tingene ikke virker), så anbefaler man det jo ikke videre og derved vil de ikke få det solgt, om det så er bid, medicin, biler el. telefoner (for at nævne i flæng).

Og jeg må hellere lige nævne, at jeg ikke tager hverken Sprenger's (som jeg iøvrigt ikke helt har fået læst igennem endnu) eller Johannes' påstande for at være sandheden bare sådan, fordi nogen siger det. Begge kommer frem med gode pointer i deres argumentation, men begge har endnu ikke overbevist mig om, hvad der er det blideste. Det kommer an på en prøve, inden jeg skifter over til min grime igen.

Men jeg ved det: jeg er naiv og vil gerne stole på folk, der ved mere end mig (og det er jeg ikke i tvivl om, at både Sprenger og Johannes gør), men lige nu vil jeg stole på den bedste bedømmer af styrken og det er trods alt stadig min hest (hehe, selv den er klogere end mig *GG*).

Jeg synes nu, dette har været en god debat, selvom der har været enkelte slag under bæltestedet og jeg har da også fået noget ny viden, som jeg så kan bruge senere hen.

MVH

Wivian - der lige pludselig har fået en ny lyst til komme herinde.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Charlotte
Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 15:02

*STIK* ... Den sad!

AARRGGGGhhhh.. -Der fik du mig... he he.. :-0

Ja, jeg keder mig gudsjammerligt... Eller gjorde i hvert tilfælde, og det indrømmer jeg gerne selvom det betyder at jeg ikke er intelligent... *griner*

Jeg sad lige og havde undervisning i "Pro Engineer" (dettehersens før omtalte program til tre-dimensionel tegning)
og når undervisningen konstant bliver afbrudt fordi læreren bare drøner derudaf med 300 km. i timen, og ingen fatter en brik og derfor må have hjælp.... såååå...
-Hænder det altså at man kommer til at lave noget andet i ventetiden. Så det gjorde jeg.... "guilty as charged"..!
Med Venlig Hilsen
Scarface

-Piet Hein.

0
0
Svar på denne tråd

Så holder vi !
Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 16:44
Altså nu har jeg da aldrig.
Det er jo nærmest det tættest man kommer på et verbaltslagsmål når man bor alene (og her skal ikke tælle med når jeg går amok på vandbeholderen fordi der ikke er nok varmt vand).
Må jeg lige bede om en kammertone.
Om man keder sig eller ej, det er lige gyldigt, man skal tale ordenligt til hinanden.
Det gælder os alle sammen.
Bare fordi man ikke er enige, så kan man godt tale pænt til hinanden. Hvis ikke man gør det, så kan i det mindste beklage sin opførsel.
Scarface og Johannes kan i ikke enes om ikke at enes?
Nu vil jeg prøve at finde en artikel om det her emne, en med noget akademisk relevans, og så er jo måske blevet klogere.
Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Re: Så holder vi !
Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 08:31
Hvis du finder den, giver du den så videre?

MVH
Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 08:49
Jeps det skal jeg nok. Men jo må indrømme det er lidt sværere end jeg troede. I dag skal jeg ud på universitetet og så kan jeg jo lige kigge inde på det Kongelige Bibliotek, de har nogle ret gode akademiske søge maskiner.
Jeg min bedste veninde i USA har oversat en artikel fra tysk til engelsk om emnet. Det kan være hun stadig har noget.
Men jeg ser mig omkring.
Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 15:04
Takker :-)

MVH
Wivian
0
0
Svar på denne tråd

Re: Javel ja... ;-)
Forfatter: 
Dato:  01-11-2001 13:29

Når du nu siger det så pænt... :-0

Jeg ser frem til at få noget dokumentation på skærmen.
Det er jo et både interessant og alt for uoplyst emne.
Med Venlig Hilsen
Scarface

-Piet Hein.

0
0
Svar på denne tråd

Landbruget
Forfatter: 
Dato:  02-11-2001 10:55
Hrm, jeg er ikke sikker på, at jeg synes, det holder vand. Selv hos de folk, der stadig arbejder med landbruget og derved er tæt på, bliver der prøvet alverdens ting for at få produktionen til at blive bedre!

Rikke
0
0
Svar på denne tråd

Re: Landbruget
Forfatter: 
Dato:  02-11-2001 15:15
Rikke,
Hvad er det lige der ikke holder vand?
Hvis du hentyder til hvem der skal lave forskning på 2- og 3- delte bid, ja så ville jeg altid mene, at de skulle dyrelæger.
De har et indgående kendskab til heste. De kender deres anatomi og de har mange resourcer til rådighed. De fleste ville mening man aldrig kunne få fat i.
Og hvis du tror at dyrelægerne kun er ude på 'gode' resultater, så kan du godt tro om igen. De der laver forskning på sådanne områder har vejledere og kommiteer, de står til ansvar for. Hvis en dyrlæge der har forsker på 3-delte bid og har være i mod det lige pludselig skifter mening, jamen så skal han forklare sig selv.
Desuden så er der jo også noget der hedder videnskabelig metode, som blandt andet er en analyse af hvem der har lavet forskningen, hvad hans tilhørsforhold er, hvem der har støttet ham. etc.
Det er ikke lige så ligefrem, som mange går og tror.
MVH Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-11-2001 15:55
Nej Bodil, måske er det ikke det.

Men at konstatere om det er et tredelt eller et todelt bid der "klemmer mest sammen" om det der evt. måtte befinde sig imellem bidstykkerne, når man trækker i ringene er meget simplere end du tror.
Man behøves såmænd ikke engang at bruge en hest i "undersøgelsen".

Det kan beregnes på et stykke papir, og resultatet er indiskutabelt.
Det er de fysiske love der gør sig gældende på det område, og al snak om "akademisk" og "videnskabelig" og "præferencer" er irrelevant i den forbindelse.
Med Venlig Hilsen
Scarface

-Piet Hein.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-11-2001 22:32
Scarface. Nu er du der igen med din `viden´. Hold da kæft - de fysiske love. Jamen for pokker, kan du da slet ikke se, at du er ude, hvor du ikke kan bunde. Og `det kan beregnes på et stykke papir, og resultatet er indiskutabelt´!! Helt rigtigt, men hvis du kommer frem til, at et todelt klemmer mere end et tredelt, kan du sgu ikke regne. Simpel matematik for børn i folkeskolen er nok til den beregning. Og du, der `studerer teknikum´, må vel for pokker have lidt mere mellem ørerne, end du udviser her.
Ja, sandelig er det her personligt, for når du vedbliver med at gøre dig `klog´ på noget, du absolut ingen forstand har, og dernæst fremturer med direkte forkerte oplysninger, så kan jeg kun tage mig til hovedet.
Du er et totalt håbløs tilfælde.
Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-11-2001 00:30

Johannes, nu synes jeg ærligt talt at du skal holde inden du får gjort dig selv totalt til grin.

Du bruger tre linier til at bande og svovle, skælde ud og gøre grin med min viden og mine betragtninger omkring de fysiske love, hvorefter du giver mig ret i at det forholder sig som jeg siger.....

Derefter sviner du mig til, for at have draget nogle konklusioner som jeg aldrig har draget....

Hvis beregningerne er så simple at børn i folkeskolen kan regne dem ud, så kan jeg da slet ikke forstå, at du ikke allerede har lagt dem herind så alle kan se dem.....??
(Det ville jo være bevis nok for dine fakta.)

-Er det en større opgave end du magter..?

Det ville da være nemmere end at skulle bruge indlæg efter indlæg på at svine mig til, for at overbevise gud og hvermand om at jeg er mentalt forstyrret
- og i øvrigt, om at det skulle være en gyldig grund til at du har ret i dine teorier.
(Ikke at jeg kan se hvad de to ting har med hinanden at gøre.)

Jeg prøver lige at trænge igennem til dig endnu engang, - vel vidende om at det sandsynligvis ikke lykkes -

Johannes min ven...
- Jeg har endnu ikke draget nogle konklusioner på papir (eller via beregninger) omkring hvilket bid der klemmer mest.
Jeg har gjort nogle prøver på mig selv, som peger i den modsatte retning af det som du betragter som fakta.
Jeg har tankemæssig ide om hvad der gør sig gældende for biddene.
Derudover er den eneste konklusion jeg har foretaget mig, at din forklaring forekommer mig lidt tynd.

Du har så derudfra konkluderet at;

- Jeg foretrækker de tredelte bid frem for de todelte.. ( ??? )
- Jeg er totalt på glatis,
- Jeg ikke besidder logisk sans
- er løgnagtig,
- overhovedet ikke tager min hests ve og vel i betragtning,
- I bedste fald er overordentlig useriøs med mit studie,
- eller også lyver jeg omkring det at jeg studerer,
- jeg har knald i låget,
- er et totalt håbløst tilfælde,
og meget andet.

Man kunne sikkert konkludere en masse ud fra det scenario, men det vil jeg overlade til dem der læser indlæggene.

Jeg synes at det må være en falliterklæring, at du ikke magter at føre en diskussion hvori du er uenig med folk uden at det skal udarte sig til noget personligt.
Med Venlig Hilsen
Scarface

-Piet Hein.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-11-2001 01:25
Scarface. Jeg synes, du skal scrolle tilbage og læse, hvad du selv har skrevet, inden du tømmer din egen latrin ud over andre. Vurder det lidt - især sproget, tonen og dine påstande.
Du er skam ikke et håbløst tilfælde, slet ikke, lidt tilbage, måske, lidt stupid, måske, lidt for emsig, måske, lidt for selvglad, måske, og egoistisk, måske, men et tilfælde, jeg ikke vil ofre så meget som et sekund på, endsige en tanke.
Så du studerer teknikum!? Hvordan gør man det? Dit studie?
Få dig et kursus i dansk.
Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Så slapper vi lige af
Forfatter: 
Dato:  03-11-2001 14:25
Jeg har sagt det før, og nu siger jeg det igen. Kan vi lige få en kammertone!
Der er ingen grund til at bruge sådan et sprog på disse sider.
Med hensyn til hvilke undersøgelser man kan lave, ja så kan man da godt tegne lidt krimskrams på et stykke papir, og så prøve at fortælle andre, at et to- eller tre-delt bid trykker mere end et andet bid.
Men - og dette er et meget vigtigt men.
Det er altså en 'undersøgelse' som man skal holde for sig selv (og måske sine rideveninder) for det har ingen videnskabelig relevans.
Hvis en sådan undersøgelse skal tages alvorligt, så er ord som akademisk, emperisk, og anerkendelse meget vigtige.
Scarface, Lad os sige du ville lave en undersøgelse om bid på teknikum. Din lærer ville højest sandsynlig ikke mene dine undersøgeæser ville være nok. Du skulle også finde andre, der havde lavede ligende undersøgelser som enten bakkede din tese om bid op eller også forkastede de den. Du skulle kunne præsentere andre ligende forsøg, og du skulle bevise, hvorfor de var relevante i fohold til din undersøgelse.
Når du afleverer længere opgaver bruger du som oftest noter, du referer hvad andre allerede har fundet ud af. I enden af en opgave er der som oftest en bibliografi eller en litteraturliste. Sådan skal du også have hvis du laver en opgave om bid. Tro mig.
Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-11-2001 14:39

Ingen beregninger.....??? Ingen beviser på "fakta"....???

Kun en spand lort én gang til... Hvorfor kommer det ikke bag på mig...??!

Og jeg kunne skrive samme smøre som ovenstående én gang til, men det vil jeg undlade.
Du har fået den et par gange nu, og det eneste svar du har til mine opfordringer til at komme med beviser, er yderligere tilsvining.

Det niveau du befinder dig på på nuværende tidspunkt, hverken kan eller vil jeg synke ned på.

Jeg synes i øvrigt at det er fint at du falder over en forkert udlægning som DU SELV er ophav til.
Jeg studerer ikke teknikum. Jeg studerer PÅ teknikum.
Og sådan har det i øvrigt været indtil du lavede om på ordstillingen.

Hvis du skal gribe sådan efter strå for at klemme endnu en millimeter tilsvining ud af dit "strålende klare indre" kunne du så i det mindste ikke gøre mig den tjeneste at gøre dig lidt mere umage..??

Det hér er s'gu da for talentløst!!

Jeg kan kun sige at folk hér har fået et storslået indblik i hvad du indeholder og evner. Det er godt nok skræmmende.

Mit liv er for kort til at "diskutere" med dig Johannes.

Kør din tilsvining og dine monologer i fred fremover.
Med Venlig Hilsen
Scarface

-Piet Hein.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-11-2001 17:36
Hej igen Bodil

Jeg beklager at gentage mig selv, men svaret er nøjagtigt det samme som sidste gang der blev konstateret at beregninger på et stykke papir ikke er gode nok.
Det morermig i øvrigt lidt at du sådan er blevet uenig med Johannes, som jo giver mig ret i at beregningerne ikke kan diskuteres. ;-)

>>>Men at konstatere om det er et tredelt eller et todelt bid der "klemmer mest sammen" om det der evt. måtte befinde sig imellem bidstykkerne, når man trækker i ringene er meget simplere end du tror.
Man behøves såmænd ikke engang at bruge en hest i "undersøgelsen".

Det kan beregnes på et stykke papir, og resultatet er indiskutabelt.
Det er de fysiske love der gør sig gældende på det område, og al snak om "akademisk" og "videnskabelig" og "præferencer" er irrelevant i den forbindelse.<<<

Kald du det bare "krimskrams", hvis du lyster. Men det ændrer ikke på realiteterne.
Med Venlig Hilsen
Scarface

-Piet Hein.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-11-2001 14:14
Scarface din egen beskrivelse af dig selv er egentlig ganske rammende.
0
0
Svar på denne tråd

Sweet Iron...
Forfatter: 
Dato:  05-11-2001 12:02
...Er et metal, man ofte bruger ril at fremstille westernbid af...

Jer kommer et laaaaangt citat: "Certain metals cause increased salivation in the equine mouth by reacting with moisture, warmth, and air in a process called oxidation. Oxidation is the formation of metal oxides that occurs when oxygen from air or moisture combines with a metal. This electrolytic process—for which the warmth and moisture in the equine's mouth act as a catalyst—either increases the positive valence or decreases the negative valence of the bit's metal, causing a reaction in the equine's mouth. [In technical parlance, valence is the capacity of one element to combine with another, as measured by the number of hydrogen atoms one atom of the element will combine with; oxygen has a valence of two, since one atom of oxygen combines with two atoms of hydrogen.]"
(Fra: http://www.ruralheritage.com/tack_room/bit_acceptance.htm)

Og mere endnu:
"Sweet iron is likely not pure iron, but a mixture of iron and carbon combined to create some form of a carbon steel."
Men, han skriver osse at: "Whether sweet iron tastes good or bad, sweet or bitter, is academic. The truth may never be known."

Et sidste citat:
"Cold-rolled steel, known as sweet iron, encourages the horse to salivate and keep its mouth moist. Sweet iron is softer and darker in colour than stainless steel and its tendency to rust gives it its name, as the rusting makes the metal taste sweet. Many people believe that a sweet iron bit is preferable because the horse enjoys this taste. "
(http://www.horseit.com/en/riding/Bitting/bitting-4.htm)

Altså: Westernbid er tit lavet af "Sweet Iron". Sweet Iron har en tendens til at oxidere (lyder lidt bedre end "ruste"). Det oxiderede bid skulle få hesten til at synes bedre om biddet. Hvis hesten synes bedre om biddet, arbejder den bedre. Hvis hesten arbejder bedre er rytteren gladere. Hvis rytteren er gladere "hug'er han sin Horse"...

Princippet er sådan set det samme som det, der ligger bag alle de andre mere eller mindre underlige materialer, man i dag fremstiller bid af. Gummi med og uden æblesmag, messing, kobber etc...
Det, der kan være farligt ved et rustent bid er, hvis der dannes kanter etc. som kan gnave/genere hesten. Det har jeg endnu ikke set på et sweet iron-bid. (Eller på andre rustne bid, der bruges jævnligt...)
Og nej, Johannes. Jeg har ikke så mange bid, at jeg kan skifte imellem dem. Jeg ejer sandt at sige ikke et eneste bid, som jeg bruger.... (Sandheden er jo, at jeg har et par gamle rustfrie trensebid - todelte, det ene tykt & hult, det andet tyndt og mere massivt - som min hest aldrig har brudt sig om. Dderfor benyttes de ikke. Overhovedet. Men næste gang, jeg skal ud og købe bid - så bliver det da et "rustbart" eet...)

Med rustne hilsner...
Hug Your Horses,

99E

Se mine tegninger her!

0
0
Svar på denne tråd

Re: Sweet Iron...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2001 14:21
Du har ret 99e! Oxideret, lyder meget bedre end rustent. Folk der ikke kender biddene, får nok assosiationer hen af overfladen på et 15 år gammelt el-hegn, hvilket der bestemt ikke er tale om. Tror ikke jeg endnu har set tilfælde, hvor der er kommet ru overflade, blot en misfarvning.

Jeg er født nysgerrig, så jeg _måtte_ smage det, da vi fik et af slagsen inden for døren. Lige siden har jeg fået lov til at høre for mit udbrud: "Det smager ligesom lugten af et nyaffyret lutgevær". Ja, men det gjorde det altså ;-) En ubestemmelig, men bestemt ikke ubehagelig smag, som jeg altså ikke kan bestemme nærmere end mindet fra mit ungdoms luftgevær :-0

Jeg er ked af at jeg ikke så denne debat tidligere, da der er en masse ting som jeg gerne ville ha kommenteret. Desværre bliev jeg først gjort opmærksom på den i går :-(
Da den meste af debatten, ville foregå med Johannes, kan jeg kun sige at det er beklageligt, at han har valgt at forlade os. Det må være hans egen beslutning. Desværre kan vi ikke alle være enige i alt, og desværre er det ikke alle, der kan kommunikere på et fornuftigt/modent plan.

Peter!

http://www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider