|
|
| trailer-problem, hjælp |
| Forfatter:  |
anne-pande |
| Dato:  |
27-08-2001 11:42 |
|
Et meget besynderligt problem, måske også lidt hysterisk fra min side, men hvad...
Hun går lige ind, gerne flere gange om dagen, står i den roligt, og spiser sit hø, trives i den ude til stævnet hele dagen, men...når vi drejer ned på den vej hvor vi bor, og skal køre det sidste stykke, er det som om at hun ved vi er hjemme, og begynder at sparke fremad med benet, og værst - losse med bagbenet, så der kommer store mærker. Hun er hverken bange eller svedt, bare utålmodig, og den er sikker hver gang.
Jeg har løst det med forbent med en papkassei en snor, hvilket resulterede i at hun nu kun sparker bagud, op af siden.
Hvis jeg har en veninde med går hun derind, og så er der ingenting, hun ved godt hun ikke må.
Men jeg kan jo ikke binde hendes bagben sammen - ej heller gider jeg have min fine trailer ødelagt...
Nogle gode (hestevenlige) idéer?
Hilsen anne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: trailer-problem, hjælp |
Jytte |
27-08-2001 11:51 |
|
hmm, jeg har ingen ideer, men prøv at køre forskellige veje hjem hvis det kan løde sig gøre, min han ved også godt når vi er ved at være hjemme, Unaset hvilken vej vi kommer fra, men han nøjes med at skrabe med et forben, og det er jo et udtryk for glæde ovver at være hjemme igen.
Men du kan jo belæde bagklappen med fælydende gumme som er beregnet til at smøre på bokse, og vognbunde m.v. så tager det af for sparkene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Louise Christensen |
27-08-2001 13:16 |
|
Kan du eventuelt tage hende ud og trække hende det sidste stykke hjem?? Det er ikke en optimal løsning, det ved jeg godt, men hellere det en skader på ben/trailer...
Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
anne-pande |
28-08-2001 21:09 |
|
Tak for jeres svar...
Har ikke andre veje hjem, desværre. Det er heller ikke bagklappen det går ud over, det er siden på traileren, den er beklædte med mørkt træ. Og nu er der bare en masse mærker i, øv. Jeg kan se i mit spejl at hun tager benet helt op under sig og tvinger det ud til siden i et ordentligt hug, jeg bliver bare så gal ved det, det går jo ikke stærkere af den grund. Egentlig har jeg bare lyst til at hugge bremsen, men det fremmer nok ikke sagen.
Jeg har ikke råde til at gummibeklæde den, har undersøgt det, øv igen!
Og nej, jeg kan ikke trække hende det sidste stykke, fordi at det for det første er 2 km langt og for det andet er det mig der kører, og for det meste er jeg alene.
Så hvis I kommer på andre idéer eller at nogle andre har en lys idé, så venter jeg stadig spændt.
Hilsen anne.
P.S der hænger altid hø, så det er ikke fordi hun keder sig. Tænkte på at anskaffe mig en mulepose, med et måltid mad og så give hende det til den sidste del af vejen, mere for at aflede hendes opmærksomhed, men er bange for at hun så starter endnu tidligere fordi hun ved hun skal have mad!!!Hvad tror I?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Heidi Nielsen |
28-08-2001 21:28 |
|
Jeg vil nok på vej hjem prøve at lave en lille "lege efter godbider" ting.Det jeg mener er at lige som hunde har en boldt som man kan ligge godbider ind i og skal de prøve at få dem ud, det kunne du jo prøve at bikse noget sammen så hun har noget at lave " en lille gåde " til hende det kunne måske være en løsning.
Hvis jeg nu kommer i tanke om hvordan at man kunne lave sådan en så skal jeg nok skrive til dig.
Håbet at det kunne bruges....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
David |
28-08-2001 21:40 |
|
Hvad med at åbne vinduet og råbe lidt af den ??. ellers et lille tryk på bremsen.... bare tilstrækligt til at den lige skal tænke på noget andet, så lære den hurtigt at stå pænt også det siste stykke af vejen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Randi Grønbæk |
28-08-2001 22:30 |
|
Hvad med at vende i gården og tage hende ud på en lille ekstra køretur? Når hun står stille igen, stopper du og tager hende ud + roser hende og trækker hjem.
Har ikke haft problemet, men ville være villig til at gå et godt stykke vej med hesten, hvis det kunne spare ben og trailer for skader på grund af noget, der vist mest er en dårlig vane. Det gælder jo om at sende et signal, som hun kan forstå.
Venlig hilsen
Randi G.
:-0 Warning: I have an attitude and I know how to use it
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Camilla L |
29-08-2001 20:24 |
|
Kan der ikke gå en ved siden af traileren det sidste stykke og skælde hesten ud når den sparker? Andre forslag kan jeg ikke lige finde på.
Camilla L
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Line nørbak |
31-08-2001 14:17 |
|
Har du prøvet med slåkæder???? Det var måke en ide!!!
Bare giv den dem på en gang så holder den op med at slå sadan!!
Line Nørbak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Randi Grønbæk |
31-08-2001 14:46 |
|
Jeg kender ikke til slåkæder, men det lyder som om, de kunne være med til at nedbryde tilliden til at køre i traileren. Hvordan virker de?
Venlig hilsen
Randi G.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
anne-pande |
01-09-2001 05:54 |
|
Hej igen allesammen.
Jeg har råbt og skældt af hende, og david, jeg har også trykket lidt på bremsen, og meget på bremsen...ingen effekt. Jeg kører min hest 2-3 gange om ugen, så det ville være et stort problem hvis jeg skulle sætte bilen 2 km før vi var hjemme, og trække hende hjem, for derefter at gå 2 km tilbage og hente bil/trailer. Problemet er jo løst med en papkasse oppe foran, så nu mangler jeg bare bagbenene...Og jeg er ikke meget for at skulle give godbidder når hun sparker, har på fornemmelsen at hun så ligefrem ser en fordel i det - og så gør det endnu mere. De der slåkæder, hvad hulen er det, og hvordan virker det...?
Hilsen anne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Michelle |
01-09-2001 16:41 |
|
Hej!!
Prøv altid at sørge for at hun har noget hø eller foder eller n0get hun kan lege med og sørg for at der er nok til i skal køre det stykke. Du kunne også vente med at give hende det til 5min inden i når ind på det stykke, så hun finder det mere interessant.
Hilsen michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Randi Grønbæk |
02-09-2001 15:04 |
|
Leif/Line Nørbak svarede på mit spørgsmål:
Jeg kan bare sige, at det DU, der står i sætningen, ikke bliver mig...
Venlig hilsen
Randi G.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Anne-pande
Hvis slåkæder er det sammme som slå-tøj så vil jeg på det kraftigeste fraråde dig at bruge dem. Det som jeg kender som slå-tøj er en an ordning som man spænder om haserne på hesten og så går der nogle reb hen til en sele som man sætter på forparten af hesten, det hele spændes så sammen så hesten ikke kan sparke bagud. Jeg har for mange år siden set det i en bog hvor det blev brugt ved bedækninger så hoppen ikke kunne sparke hingsten.
Nu skriver du godt nok at du ikke har råd til at beklæde med gummi men hvad med at prøve med en gulvmåtte fra Jysk Sengetøjslager. De har nogle måtter, jeg tror de hedder smudsmåtter, som koster omkring 150 kr. den har gummi på den ene side og tæppe på den anden. Skru den fast der hvor du kan se hesten har ramt væggen og fastgør den kun for oven så den flagere lidt hvis hun rammer den.
Det er ikke noget jeg har prøvet men det er da en billig løsning hvis det virker.
mvh
Caro
En gravhund er, en halv hund høj, en hel hund lang og to hunde værd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Randi Grønbæk |
02-09-2001 19:09 |
|
UUUPS, svaret faldt altså ud, men her er det:
De virker på den måde at når hesten er kommet ind i traileren så sætter du en rem på hvert bagben med en kæde i så de hænger sammen!!
Og det bliver ikke med min hest...
Venlig hilsen
Randi G.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hobbles? |
|
|
Er det mon sådan nogle der menes med slå-kæder?
Mvh PiaR
Quantum in me fuit
- jeg gjorde det så godt jeg kunne.

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: hobbles? |
Louise Christensen |
03-09-2001 10:47 |
|
Jeg fik en anden idé... Det der gør at hun nu ved at hun er ved at være hjemme er vel ikke kun bevægelserne i traileren, men også lugten. Kunne du ikke prøve at forvirre hendes lugtesans med noget stærkt lugtende - pebermynte eller lignende smurt lige mellem næseborene? Aner ikke om det virker, men synes det lyder som en mere human måde en slåkæder...
Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: hobbles? |
|
|
Hvad med at beklæde det nederste, bageste stykke af traileren indvendig med en metalplade (aluminiumsplade) af en vis tykkelse..??
(De hersens plader som man f.eks laver cykelskærme af, det er vældigt moderne på mountainbikes og lign.... Det er sådan noget riflet (mønstret )plade.)
Jeg har set det gjort i nogle trailere, og det tager vældigt godt af for spark og stød.
Faktiskt har jeg endnu ikke set nogle af dem der har været i stykker.
Det løser jo ikke problemet med at hesten sparker, men i det mindste bliver traileren ikke ødelagt.
Med Venlig Hilsen
Scarface
Den der kun ta'r sjov for sjov, og alvor kun alvorligt, -Han har fattet begge dele lige dårligt.
-Piet Hein.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|