|
|
| Min hest har en skrue løs |
| Forfatter:  |
jette Thomsen |
| Dato:  |
11-11-2001 18:40 |
|
Hvem kan hjælpe...kender du evt.en hestevisker...eller en der kan hjælpe min dejlige 4 årige wallak....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Min hest har en skrue løs |
|
|
Hej Jette,
Ja jeg kender en hestevisker og hun kommer ud og hjælper folk og deres heste.
Hun hedder Karin Petersen, tlf. 59 27 00 50.
:-) Elinor
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Allan |
11-11-2001 18:49 |
|
Hej Jette.
Hvor bor du?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
På hvilken måde har hesten en skrue løs??
Som regel er "tossede heste" jo et resultat af at hesten er misforstået og fejlbehandlet tidligere i sit liv. Mne det var måske lidt lettere at hjælpe hvis du fortalte hvad hesten gør.
Efter min mening er der ikek ngoet der hedder en hestehvisker - der er folk der har mere eller mindre erfaring i at hjælpe hesten med at få kontakt med sin ejer, så de to forstår hinanden - og så er der en masse plattenslagere der imponerer ved at lave demonstrationer hvor de får "vilde" heste til at falde til ro hurtigt - men det er jo en langsigtet løsning du skal bruge på problemet - hvad det så end er.
Det var måske også en ide at skrive hvor du bor - sådan ca. - så kan det være at der er nogen der kan henvise dig til en dygtig berider eller anden form for træner der kan hjælpe din hest med sine menneskeproblemer 
Hygge
£isbeth
It is easy to be brave from a safe distance.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
HeiDiZ |
11-11-2001 18:58 |
|
Hvad problem har din hest?! Vil den stikke af når du går med den, stejle og smide dig af når du rider eller noget helt tredje?! Ærligt, så tror jeg ikke selv på alt det der hesteviskeri. Den skal bare vide hvem der bestemmer, også har den det godt, og er mest tryg. Jeg ville aldrig selv "spilde" penge på en hestevikser, det skulle da lige være hvis det var den sidste mulighed jeg havde.
VenLiG HiLsEn HeiDiZ
"Uanset, hvor kvalificerede vi er, eller hvor meget vi fortjener, vil vi aldrig opnå et bedre liv, før vi kan forestille os det og tillade os selv at leve det.(i)"
"Ethvert resultat er nøje afstemt efter den indsats, du har gjort for at nå det.(i)"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
IIMalouII |
11-11-2001 19:31 |
|
Hejsa 
Hvad med Jasmin Scrase herinde fra heste-nettet? Du kan finde hende under brevkasser, så vidt jeg kan huske..
Med Venlig Hilsen
Anne
Hvis en storm tager fat,
skal man ikke ride på en hest af vat,
man skal ride en,
som kan stå fast i blæst,
og det er lig med en fjordhest!
Min hyggelige hjemmeside:
http://www.minimizingirl.subnet.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Apropos hestevisker |
Janni |
11-11-2001 21:50 |
|
Tjaa, nu har jeg jo set lidt at der er nogle stykker herinde der ikke giver en døjt for såkaldte hesteviskere..... uden at nævne navne.
Ja en hest skal vide hvem der bestemmer, ellers kan det slet ikke lade sig gøre at tæmme sådan et stort dyr.
Men man skal lade den det vide, uden at bruge magt.....der ligger tricket.
Jeg ved der er mange garvede hestefolk herinde, som ingen problemer har med deres heste, for de bruger deres sunde fornuft, de har erfaring med heste, og kender deres hest ud og ind, ved hvilke signaler der betyder hvad.
Men det er ikke alle der ved det...... for en knapt så erfaren rytter, kan det være en kæmpe hjælp, måske den eneste hjælp.
Især hvis de har været så uheldige at have en hest der engang har været mishandlet.
Hvilket bestemt ikke er rart.... Har selv hjulpet adskillige mishandlede heste på benene igen, hvor folk har givet op på dem..... jeg var sidste led før slagteren.
Der er også lige den "lille" ting, at nogle heste ikke kan tåle at der sidder en snot dum rytter.... og ja det mener jeg..... på ryggen af den, og tæsker løs med pisk og hamrer sporer i siden på den.
Har set mange børn og unge mennesker sidde og lave netop det, hvis ponyen ikke lige makker ret..... råber ad den.
Det er til at brække sig over, og bagefter står der en pony spittet ad..... fik jeg muligheden, gjorde jeg det samme ved børnenes ridelærer, for det er jo der det stammer fra.... i 9 ud af 10 tilfælde.
Så kan en hestehvisker være udvejen, for at få ponyen på rette køl igen, og hjælpe den med at få tryghed til en rytter igen.
Ved dette er et meget provokerende indlæg, men for F.... hvor er jeg træt af at se folk, det afskriver noget de faktisk ikke aner hvad er, eller har sat sig ind i før de udtaler sig!!!!
Det er sq hestene der betaler prisen for folk dumheder/uvidenhed. Det er selvfølgelig tilladt at lave en fejl, når man så indser dette, skal man selvfølgelig sørge for at rette den, og tage ved lære deraf.
Min mening, og hagl mig bare ned..... jeg står til hver en tid fast på det jeg skrev.
Med venlig hilsen
Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Min hest har en skrue løs " fortsat" |
jette Thomsen |
11-11-2001 22:43 |
|
Tak til alle jer der har skrevet til mig...lidt mere om hesten..han er 4 år og i tilridning ¨på 3 mdr. hos en særdeles god berider som har forsøgt alt tænkeligt bortset fra at slå ham...hvad både jeg og han mener er ubrugeligt..han kan ikke fordrage mænd..og slet ikke berideren...derfor bliver han kun redet af staldpigen...som er en sød og dygtig pige...men når man sætter sig på ham smider han ryggen og ligner simpelthend en ¨giraf¨ han løber og det tager utrolig lang tid før han slapper af og er til at ride bare halvvejs fornuftigt...han er bange for store heste kan ikke rides i ridehus sammen med en flok store heste...det går bedre med ponyer..jamen der er så mange små ting...skal sige.!!!!!
Hans ryg fejler ikke noget er undersøgt...
hans tænder er ligeledes ok....
Han er født hos os...og solgt som 1½ års...og da jeg har holdt pause i 2 år og ville i gang med at ride igen..og skulle købe hest..fik jeg ham tilbudt...jeg havde ingen bekymring ved at købe ham... han var jo som plag en utrolig dejlig og tillidsfuld hest...men jeg skal love for det har ændret sig...jeg vil lige fortælle at vi bor i Sønderjylland...vi er villige til at prøve alt...han er ikke til salg og bliver det heller ikke uanset hvordan han udarter sig...er må da for F...findes en anden vej...til en tillidsfuld og glad hest...skal lige sige at han forguder mig....men jeg har heller aldrig forsøgt at ride ham..det er en af de ting som jeg hellere vil lade en berider om..selvom jeg har redet i mange år..SIG ENDELIG FREM HVIS I HAR NOGLE IDEER..tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Den var vist bl.a. til mig  ?
Og jeg vil da gerne svare.
Jeg har ikke noget imod hestetrænere uanset hvad de vælger at kalde sig. Men jeg har noget imod det begreb der er opstået I de seneste år med at hvis man har en “problemhest” kan man bare lige sende den til en hestehvisker, og VUPTI er den trænet og er ikke “tosset” mere.
Sådan er verden bare ikke. De fleste heste der er problemer med er ikke problemheste – de er heste med problemmennesker! Du siger det jo egentlig selv. De der har mange års erfaring, og kender deres heste har sjældent de store problemer – og opstår der noget er det som regel til at arbejde sig ud af. Der hvor problemerne opstår er når mindre rutinerede personer køber heste der er svære at håndtere.
De af os der har mange års erfaring er jo som regel også startet med heste der er lette at håndtere – eller I hvert tilfælde heste som levede op til hvad vi prøvede på med dem – og efterhånden som vores krav steg, steg også hestens krav til os. Og selv med mange års erfaringer skal man passe på med ikke at gabe over mere end man kan klare – man skal kende sine begrænsninger!
Efter min mening er det al ære værd at prøve at rehabilitere heste der har haft det dårligt – hvis man har forudsætningerne for det. Men hvis valget står mellem at en hest med menneskeproblemer kommer ud til “lille velmenene men uerfaren pige” eller at den bliver slagtet – så mener jeg ærligt talt at hesten I mange tilfælde ville være bedst tjent med en hurtig afslutning. Heldigvis er der også tilfælde hvor det lykkes for selv en uerfaren ejer at klare skærene, men jeg mener at prisen for at forsøge ofte er for høj – og det er hesten der betaler den!
Hvis man endelig skal forsøge sig med en “problemhest” uden I forvejen at have forudsætnignerne, så mener jeg at det er en tvingende nødvendighed at både hest og rytter kommer til træning hos en der ved hvad han/hun gør. Om vedkommende vælger at kalde sig “hestehvisker”, træner, berider eller noget helt andet er mig tindrende ligegyldigt – bare træningen hjælper MENNESKET til at forstå hvordan problemerne er opstået og hvordan man kan arbejde væk fra dem. Det er det der er indbegrebet af træning – hestene kan godt, det er menneskene der skal lære.
Begrebet hestehvisker er efterhånden totalt udvandet. Og efter min ærlige mening er der for mange åbentlyse plattenslagere der udnytter godtroende personers naivitet. Det virker på mig som om der er mange der skal tjene penge på at promovere deres eget udstyr – som jo selvfølgelig er “det eneste rigtige når man skal træne en hest”. Det er I mine øjne ligesom når ryttere søger hurtige løsninger ved hjælp af isenkram; “Hvis jeg rider med glidetøjle går min hest rigtigt”, “hvis min hest får en rebgrime på kan den læsses”…. Hvad er forskellen??
Begrebet hestehvisker står for mig som essensen af “hurtige løsninger” – og det er en af de ting jeg bare mener ikke har hjemme når man har at gøre med dyr.
Hygge
£isbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Céleste |
12-11-2001 00:25 |
|
Tjah, det lyder lidt sært...måske du skal lege lidt med ham. Når han forguder dig, må han være til at lege med enten på folden eller i ridehuset (?) få ham til at forstå at du bestemmer ALT! Hvis du går skal han følge med og det samme gælder hvis du stopper. Øv Jer sammen på at han skal respektere dig/rytteren. Giv evt. godbidder når det går den rigtige vej.
Sørg for at det er positiv indlæring...det lyder næsten som om du godt ved det allerede.....du ikke går ind for at slå ham, har du nævnt tidligere.
Ellers find en person som har rigtig gode erfaringer med den slags...evt. AG Paladini...mener at også han bor i sønderjyland og så vidt jeg kan forstå er han vant til heste som er lidt vansklige. Mener at AG har en præsentation, her på HN.
Venlig hilsen
Céleste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina |
12-11-2001 08:15 |
|
Hej
Prøv Ute Lehmann.
Hun er utroligt god til at finde ind til kerneproblemet hos alle typer heste uanset alder og temperament.
Hendes sted hedder Pionier Farm og ligger i Nr. Nebel.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Se... |
99E |
12-11-2001 09:36 |
|
...Det hele blev jo NOGET lettere, da du sagde lidt mere om hesten - det andet var lidt for "slapt"...
Det lyder som om han har svært ved at slappe af - det kan man kun gøre noget ved på een måde: tillid & respekt.
Hvordan du vælger at få dét er op til dig selv - men du har ganske ret i, at det ikke hjælper at slå.
Jeg må gi' Tina ret i, at Ute Lehmann er god.
http://www.pionierfarm.dkHug Your Horses,
99E
(og så med Parelli-grøn farve - og opdateret præsentation!...)
Se mine tegninger her!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| £: Teaching People To Savvy Horses... |
99E |
12-11-2001 12:26 |
|
...Er det, Parelli "sælger"... Eller rettere: sælger. (Uden " om...)
For han sælger, det er klart. For folk ELSKER systemet, der gør det let og hurtigt at træne hesten. Det, de færreste er klare over i starten er, at det slet ikke er hesten, der trænes - - - i hvert fald ikke i starten. HVIS de skulle ha' misset passagen i den udmærkede bog http://www.parellishop.com/pics/product.nbk0010.gif.
hvor der udtrykkeligt står, at du skal "play with your horse - work on yourself" finder de først efter et stykke tid ud af, at hesten egentlig ikke er forandret - det er MENNESKET.
Ja, Parelli sælger osse både grimer, reb, "Strings & Sticks" o.m.a. -Merchandise? Ja, noget af det. Men, øhh... Det virker. Det, der er reelt virker og er nødvendigt (hvad det så end er...) er af en kvalitet, man sjældent ser. Og folk er jo villige til at betale det ekstra. Manden har immervæk brugt nogen tid på at udvikle sagerne. En rebgrime er ikke bare en rebgrime, tro mig. Hvor stor en forskel kan en millimeter i rebets diameter gøre? Heeeelt ærligt. 6-7-8 mm, er det ikke bedøvende ligemeget?
Nej. Det er det simple svar. Det BETYDER sq noget. -At man så kan købe et meget, meget anvendeligt grimereb i spejdersport til 7½ kr/meter er jo en anden sag - man sparer altså op til 150,- - - - men så må man osse selv binde den. Hvis man kan, er det fint. Hvis man kan. £, du kunne osse selv lave en fin, fin trense. har du gjort det? Hvorfor ikke??? (Nej, jeg går uden videre ud fra, at du har en færdigkøbt een...)
Der er sør'me osse noget af Parellis gear, der er så svært at efterligne, at det simpelthen bedst kan svare sig at købe det hos ham. Carrot Stick'en er et eksempel.
Men egentlig forstår jeg ikke helt det, du skriver:
"Begrebet hestehvisker står for mig som essensen af “hurtige løsninger” – og det er en af de ting jeg bare mener ikke har hjemme når man har at gøre med dyr."
Begrebet hestehvisker står for mig som noget i retning af RobertRedfordHollywoodKlisterBrækStads.
Natural Horsemanship - Good Horsemanship - ....
Det er noget helt, helt andet. Hug Your Horses,
99E
Se mine tegninger her!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: £: Teaching People To Savvy Horses... |
|
|
Hvad er det du ikke forstår ved min formulering? Jeg prøver at uddybe lidt
Det jeg mener med de “hurtige løsnigner” er den opfattelse der desværre har væert udbredt efter den berømte hestehviskerfilm, og som ikke er blevet mindre af at mange har læst Monty Roberts værk, hvor han fastslår at han kan “tilride” en vild hest på gennemsnitligt 27½ minut. Det er hvad jeg kalder hurtige løsninger!
Jeg har ikke sat mig ind I Parellis metoder, og vil derfor hverken sige noget positivt eller negativt om dem. Gav hans bog til en af mine veninder I julegave forrig år, og hun var MEGET begejstret – det taler (I mine øjne) for hans metoder.
Det der generer mig ved “hestehviskerbegrebet” er ikke så meget hestehviskerne selv (undtagen platenslagerne iblandt dem) – men mere den opfattelse der er mange hesteejere der har. Jettes post er ikke den første vi ser hvor det bliver konstateret at “hesten er tosset – og skal til hestehvisker”. Jeg kan ikke læse tanker og kender ikke Jette, så dette er IKKE møntet på hende, men når jeg læser den slags indslag opfatter jeg det som om man mener at hesten blot skal sendes afsted en tur og bagefter får man en glad og harmonisk hest tilbage. Jeg har til gengæld ikke læst nogen der skrev “min hest og jeg har svært ved at kommunikere – hvem kender nogen der kan lære mig at arbejde med det?”
Det jeg leder efter er at man indser at det ikke er hesten der er noget galt med men ens egne metoder til at arbejde med netop denne hest. Jeg er ligeglad hvad folk kalder deres metoder, og jeg synes at det er FINT hvis man læser en masse bøger om træning og får noget ud af dem så man kan komme videre med sin egen træning.
Mit lille stik med udstyrscirkuset går mere på at jeg har SET folk der kom hjem med en rebgrime og så troede at nu var hesten så tæmmet – det er ikke udstyret der gør forskellen, I mine øjne. Jeg mener ikke at der er noget GALT I at nogen vælger at købe Parellis grimer eller carrotsticks – det er deres valg. Man skal bare ikke bilde sig selv ind at udstyret er det essentielle i træningen.
Min mening går på at man hver især skal vælge sin metode, og også bruge sin EGEN intuition og erfaring i sit arbejde – ikke stirre sig blind på en guru. Og det gælder uanset hvilken ridestil/omgangsform med hesten man vælger!
Håber jeg har gjort min mening lidt klarere med dette. Men jeg tror at vi på mange områder faktisk er ret enige 
Hygge
£isbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
A & B |
12-11-2001 13:36 |
|
Hej...
Jeg kan igen kun tilføje - gensidig tillid og respekt..
Jeg kan også i allerhøjeste grad anbefale Conni.
Hende har jeg selv brugt til min lille mule, med samme problem.
Du kan ringe til hende på: 21 61 93 84
Held og lykke
A & B
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Donia (Athos) k |
12-11-2001 13:54 |
|
Hej!
Jeg har haft samme problem med Athos. Lige da jeg fik ham var han også meget bange for at ride i ridehus sammen med andre store heste. Har du prøvet at trække lidt rundt med ham, og så bede de andre ryttere om at holde lidt afstand til han føler sig mere tryg?
Men en hestevisker er da også en udvej.
Held og lykke!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *KLapper... |
99E |
12-11-2001 14:12 |
|
...£ på skulderen*
SÅ er vi enige!
Det er mennesket, der er fejlen - hesten er svaret... Hug Your Horses,
99E
Se mine tegninger her!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Janni |
12-11-2001 15:10 |
|
Lige for at slå én ting fast.... og især til dig Lisbeth (Monty), den var netop IKKE møntet på Jer eller dig.
Jeg er enig i dit indlæg, stort set.... det gik lidt hurtigt med at få skrevet mit, og har måske ikke fået det hele med.
Men læs lige mit indlæg igen..... det er personer der totalt fornægter hestehviskere.... har lidt indtrykket af, at nogle mener sætte en hest på plads med pisk o.lign.
Som sagt, jeg vidste det ville give klaps, fordi folk måske lige når at læse let over siden, men egentlig ikke får meningen med.
Med venlig hilsen
Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
jette Thomsen |
12-11-2001 22:18 |
|
Tak for din lille opsang...jeg leder ikke efter en hurtig løsning...det mener jeg også jeg giver udtryk for idet hesten på nuværende tidspunkt har været i tilridning i over 3 mdr..og tilridningen er foregået helt på hans vilkår..men udtrykket hestevisker var måske ikke det rigtige...det må du undskylde..jeg har i dag fået kontakt til AG Paladini som allerrede her til aften har været ude for at arbejde med hesten og givet mig meget godt at arbejde med...så jeg håber at du forstår at jeg ikke vil plage min hest ved at gøre tingene hurtigt eller bruge en nem løsning...jeg prøver bare at gøre det rigtige...og vi skal jo alle lære selv en gammel ride rotte som mig... mange hilsner og tak
Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jette! |
Céleste |
12-11-2001 23:28 |
|
Hej Jette,
Det glæder mig at læse at du har fået fat på AG og at han har haft mulighed for at hjælpe dig!  ) Håber for dig og din hest at I sammen finder ud af at respektere hinanden.
Venligst
Céleste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Det var godt at du har fundet hjælp – jeg tænkte netop på Ariel da du skrev at du bor I Sønderjylland, sikker på at med hans hjælp er det både dig og hesten der “kommer under behandling”
Som jeg også skrev var min “hurtige løsninger“ klage heller ikke rettet mod dig, men mere mod hele dette hestehviskerbegreb. Jeg møvede mig bare ind I tråden her for at starte lidt debat
Held og lykke med din hest!
Hygge
£isbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|