Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Efterlysninger

Lazio, rød, 138 cm,
Forfatter: 
Dato:  24-05-2010 17:40

prøvede for nogle år siden at finde fortiden på min pony, nu giver jeg den lige et skud mere, selvom han blev aflivet for nu 3 år siden, for man kan jo ikke lade være med at tænke på sine heste især ikke hvis der har været flere ubesvarede spørgsmål.

navn. Lazio

race. new forest/connemare

farve. rød med hvid i hoved

højde. ca 138 (fik at vide af sælger at han var 148)

alder. nu skulle han så være omkring 18 år ifølge sælger, men tror han var meget ældre.

fik ham for ca 6 år siden

købte ham hos vanessa som boede i ørnhøj et stykke fra holstebro, hun havde kun haft ham i nogle måneder, da hun havde taget ham i bytte for en hest som skulle havde været kropumulig, og som i den grad havde kostet hende flere penge end hun kunne få for ham her. hun kan så bare ikke huske hvor henne det var eller hvad ejeren dengang hed. men de havde vist haft ham gående i et godt stykke tid hvor han ikke var blevet brugt til noget. samtidig fik jeg at vide at jeg ville være den fjerde ejer. de oplysninger jeg fik af vanessa var de samme som hun havde fået af tidligere ejer, og desværre ikke helt korrekte.

egentlig var han en engel, dejlig at ride på, nem at sadle op, tog selv fat i bidet når det nærmede sig, løftede selv hovene når man rørte benet. elskede at springe kunne aldrig finde på at refusere, så hellere prøve at skridte over et spring på 60-70 cm. kunne aldrig finde på at gøre en flue fortræd. super god omkring andre heste, og tog altid rigtig flot imod nye heste på folden. nogenlunde trafikvant, busserne måtte også gerne køre tæt forbi, bare de ikke stoppede. prøvede aldrig på at bide eller sparke. ja han lyder jo næsten som en drøm, men bedst som tingene gik, begyndte han at miste lysten til at blive redet, stoppede bare op og kunne slet ikke drives frem i trav eller bare det der mindede om. han blev mere og mere træt, og til sidst lå han bare ned det meste af dagen, stod max op i 20-30 min ad gangen, dyrlægen sagde han var livstræt. og da han ikke gad gå op til ledet for at få noget at drikke kunne jeg ikke holde ud at se på ham mere. kunne jo bare gå ned i den anden ende af marken og finde en pony der lå der med åben mund øjnene på klem, tungen helt tør og ja folk spurgte til om han var død, så jeg tog den hårde beslutning og fik ham aflivet.

nem som sagt en masse ubesvarede spørgsmål, vi tit undrede os over, men aldrig kunne finde løsning eller svar på.

han havde nemlig en kæmpe angst for store trailere og især lastbiler og kreaturvogne selvom de stod stille. han havde en stor bule i den ene side ca 5 cm i diameter som ingen kunne komme med en forklaring på hvor kan fra. tænderne var som kastet rundt i munden på ham og sad slet ikk som de skulle, derfor havde vi til sidst en dyrlæge ude hver 3. måned med en slibemaskine i munden på ham. radselslagen for piske blev engang kylet godt og grundigt af fordi jeg havde en ridelære der mente hun skulle gå med en longepisk inde på ridebanen, så hun kunne drive på de dovne heste. sidst men ikke mindst var han virkelig bange for alle der tilfældigvis mindede om vores dyrelæge, første gang han mødte ham var der ingenting, men så fandt han jo lige ud af at det var en dyrlæge. siden måtte vi tage ham ind i stalden en halv time før dyrlægen kom, ellers var det umuligt at fange ham på folden, også selvom han en gang fik alvorligt kolik, hvor vi ikke kunne få ham op og stå, synet af dyrlægen hjalp i den grad, så kunne hesten både galopere og springe. og bare når han skulle stå i stalden for at blive vaccineret, rystede han af skræk al den tid dyrlægen var der.

desuden skulle han være trailer vant. den ene gang vi skulle have ham i trailer, tog det 5 voksne lidt over en halv time at få ham ind i den.

så jeg går jo her og opdigter at han har været ude for en ulykke eller noget i den stil. og er ikke den eneste der har fået den ide. og vil bare gerne have svar på hvad der kunne have været sket med ham engang, og evt hvor gammel han i virkeligheden var. for selv dyrlægen troede at det var en hest på 20 år da han kun skulle være 13 år. en enkel dyrlæge troede så også at det var en islænder

her har jeg kun haft ham i et halvt års tid

her har jeg haft ham i 2 år og han har problemer med at komme af med vinterpelsen selvom vi striglede hver dag.

her er han nogle måneder før han blev dårlig, endelig af med vinterpelsen, og væk med den slidte man, ser han noget mere frisk ud

seletøj sælges til kat. 2, aldrig brugt. perfekt stand.

diverse udstyr til kat. 2 sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Ingen information
Forfatter: 
Dato:  25-05-2010 22:58

Hej

Jeg har læst din beretning, jeg har desværre ingen information omkring din hest, men som du selv var inde på, så er det nok ikke utænkeligt at han har været ude for en ulykke, som har sat hans tandsæt noget ud af plads og givet ham den bule. Evt i sådan en kræatur transport. jeg ved nemlig at nogle af de gamle bønder godt kan "komme til" synes at, det kan man ligeså godt transportere heste i, og så kan det være gået galt over en gammel jernbane overskæring eller lignende...

Min svigerfar er engang væltet med en heste trailer over en af de gamle jernbane overskæringer. Hestene kom dog ikke noget til men historien melder ikke noget om om hestene efterfølgende havde skræk for heste trailer.

Det er jo noget af et tillidsbrud, kan man sige. -Vi lukker en hest inde i et lille, lukket, kørende rum,,, og så vælter den... :O så det er da nærliggende at tro det kan ha gået galt på sådan en måde.

Jeg kender en der beretter om, at da han var knægt, var der nogen der engang skulle flytte en hest fra marken og på stald, ikke ret langt, men de valgte altså at binde hesten fast til en traktor og køre med den på den måde, og den blev aldrig hest igen...

Og når jeg ser billederne af din hest, så ser den absolut ikke 13 år ud, nærmere 23 år... dens ryg er svaj, og pelsen vil ikke skifte. Der kan gå noget galt med hjernen, en form for alzheimers hos ældre heste, har jeg en gang læst mig til, hvilket gør at pelsen ikke skifter.

Mit bedste bud er derfor det ovenstående, uden at vide noget som helst, men at du, meget muligvis har givet den de bedste år i dens liv, så er den nok blomstret op af kærlighed og endelig tillid til en person og verden, og så kunne den bare ikke mere til sidst.

Mvh

Jeannett

Mosegårdens Rex

FHF

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider