Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Efterlysninger

År 1988, Avlshingst, Araber, fakseområde
Forfatter: 
Dato:  24-02-2010 14:30

Har nogen herinde kendskab til araber avlshingst som tilbage i 1988, stod i området omkring Fakse? Er blot interesseret i hingsten navn - idet jeg søger information omkring blodlinjen i forbindelse med ifoling af dens afkom.

Hingsten var formentlig skimmel. Og stod hos avler, der så vidt vides havde en del heste stående på det tidspunkt. ca. 50+. Der har altså været tale om et ret stort hestehold for den tid!

Nogen der kan huske noget?! Det er desværre de få informationer jeg har omkring hingsten. Håber I kan hjælpe?!

0
0
Svar på denne tråd

en lille tilføjelse
Forfatter: 
Dato:  24-02-2010 15:35

Mener at vide at ejeren af denne hingst endvidere var kusk?!

Hestestedet kan muligvis også have ligget i nærheden af præstø ell. Haslev. Husker ikke præcist. Blot ca. 45min kørsel fra Næstved. Så skriv gerne hvis I kender til noget på syd/ øst midsjælland. Ikke nødvendigvis fakseområdet. Kan være jeg husker helt forkert

0
0
Svar på denne tråd

ved ikk....
Forfatter: 
Dato:  24-02-2010 22:57

men umiddelbart tænker jeg på skaarup-nielsen araber stutteri som vist er i nogle af de områder du skriver..ved tappernøje,altså hvis det skulle være en hingst fra et araberstutteri som har eksisteret en del år..

http://www.skaarup-nielsen.dk/ Kontakt.htm

mvh sussie..

ejer af cesanta ox og ceduina ox...

cheval R.I.P D.6/6-06...sov godt min dreng

maxi R.I.P D.17/12-08..min dejlige hund igennem 14 år.TAK for alle de år vi havde sammen..

0
0
Svar på denne tråd

Mit bedste bud.....
Forfatter: 
Dato:  25-02-2010 07:44

Er Bent Simonsen, Faxe.

Han avlede Dansk sportsponyer og havde altid omkring 50 heste,

han var kusk.

Han havde 2 araber hingste Sir George & Bipo, ingen af dem var skimlede men mangen af deres afkom var.

Bent er i dag flyttet til jylland, hvor ved jeg ikke.

Jeg husker en del af hans heste da jeg red der i nogle år så skriv hvis du vil vide mere !!!

Mvh. Anita Olsgaard

0
0
Svar på denne tråd

Glemte lige....
Forfatter: 
Dato:  25-02-2010 08:05

Hvis hoppen er fra Bent , kan sir george sagtens være morfar ( da bent havde ham i mange år ) og bipo være far .

Hvad ved du om hoppen hvad hedder den osv. ?

Mvh. Anita Olsgaard

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  25-02-2010 10:22

Tusind tusind tak begge to! Er næsten sikker på det er Bent Simonsen! Navnet virker bekendt. Og det kunne passe rigtigt godt med at han avlede danske sportsponyer. Det er ganske sikkert en af de to hingste du omtaler. Jeg kan nemlig sagtens huske forkert mht farven.

Ved du/ eller andre om man kan finde billeder af disse to hingste?! Har prøvet at søge lidt på nettet. Uden held indtil nu..

Hoppen var vores egen, stambogsført NF. Han hjalp med tilkøringen og talte varmt for racekombinationen Araber/ NF, da han mente det gav fantastiske rideponyer

0
0
Svar på denne tråd

Billed af sir george
Forfatter: 
Dato:  25-02-2010 10:52

Finder du på : gammel.sportspony.dk

Gå til billedgalleri under elitedyr og der er han den dejlige hest !

Mht. Bipo ox kan jeg ikke lige finde nogle billeder !

Mvh. Anita

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak...
Forfatter: 
Dato:  25-02-2010 11:24

..Kunne sagtens være ham. Samme bygning. Men jeg er godt nok lidt overrasket over farve og aftegn. Noget som i så fald ikke er blevet givet videre til hoppen

Synd der ikke er et billede af ham fra fronten også. Min hoppe og tidligere afkom har et meget fint og karakteristisk udtryk i hovedet, specielt mulepartiet. Dette stammer fra far-linjen. Kendte du hingsten?

Falder du over et billede af bipo vil jeg meget gerne se

Hvor længe levede Sir george? Kan se han ikke var avlsgodkendt i 1988?

0
0
Svar på denne tråd

Sir george ox
Forfatter: 
Dato:  25-02-2010 12:11

Ja jeg kendte georg, jeg red sammen med bent´s piger fra ca.1980 frem til ca.1986/ 87.

Lige hvornår at george kom til ?, jeg husker det som at han altid har været der.

Georg og han´s super temperament, var helt sikkert grunden til at jeg blev så glad for ox arabere, for de kunne bare alt med den hest.

Han kunne køres med ( også sammen med hopper ) springes på, gå dressur osv.

Det eneste tidspunkt hvor han var hingst, var når han fik sin bedæknings trense på, men så var han det også.

Det med bedækningstilladelsen kan jeg ikke forstå, men det er der nok nogle fra DSP som kan give dig et svar på !

Men alle heste med en ox far og ellers ren stamtavle kunne dengang blive kåret i DSP hovedstambog, så måske derfor man har valgt ikke at betale for tilladelsen !

Jeg ved ikke hvor gammel George blev, men så vidt jeg husker var det rimelig gammel, prøv feks DSAH de har nok data på ham, da han jo var en ox araber, de har nok også data på Bipo.

MVH. Anita

0
0
Svar på denne tråd

Han blev 30
Forfatter: 
Dato:  25-02-2010 19:19

Han lyder som en rigtig dejlig hest. Og der virker som om det er egenskaber mange oplever går igen hos hans afkom. Har fundet flere tråde hvor folk har skrevet noget lignende og om det meget specielle temperament, også hos afkom.

Læste desuden at han blev 30år. Ganske pæn alder må man sige!

Kan mærkeligt nok intet finde om bipo, men vil prøve hos Dsah

Tak for de gode råd, beskrivelsen og info i det hele taget. Det var sødt af dig at skrive. Det her er noget jeg har prøvet at finde ud at det her i rigtig mange år. Så tusind tak!

Læste iøvrigt at Bent stadig var aktiv i hesteverdnen for nogle år tilbage ovre i jylland? Ved du om det satdig er tilfældet. Funderer på om man kan kontakte ham selv. Men har ingen ide om hvor gammel han er efterhånden

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider