HVIS BILENS TRÆKKROG ER GODKENDT TIL DEN PÅGÆLDENDE VÆGT:
Må du uden BE kort trække en trailer hvis:
- Antal kilo du har på krogen ikke overstiger "bilens egenvægt" + 50 kg
- "bilens totalvægt" + "trailers totalvægt" ikke overstiger 3500kg
Eksempel på egenvægt+50kg(VW Vento, 1.8):
En WV VEnto har en egenvægt på 1075 kg. Derfor er egenvægt + 50kg = 1125kg - dette er hvad du max. må putte på krogen uden BE kort uanset hvad krogen kan holde til .
VW Vento har dog en krog der er godkendt til 1200kg - så bilen kan trække de 1200kg hvis den skal - men ikke uden BE kort for du bryder da reglen med egenvægt+50kg.
Eksempel på max totalvægt på 3500kg:
En VW Vento har en max totalvægt på 1800 kg (bilens egenvægt+passagerer, bagage etc)
Min 1½ hestes trailer har en max totalvægt på 1350kg
1800kg + 1350kg = 3150kg hvilket er under 3500kg og er derfor ok uden trailerkort (Jeg må dog aldrig fylde mere i traileren end at trailer+hest vejer under 1125kg pga reglen om egenvægt+50kg)
En 2 hestes har ofte en totalvægt på 2000kg
1800kg + 2000kg = 3800kg, dette overstiger de 3500kg og jeg må derfor ikke køre uden BE kort UANSET hvad jeg putter i traileren.
Op- eller nedvejning af krog:
VW Vento har en krog der på registreringen må trække 1200kg dog er bilens egenvægt+50kg = 1125kg. Da de 1200kg overstiger egenvægt + 50kg skal jeg have mig et BE kort hvis jeg ønsker at bibeholde denne forhøjede trækkrogs kapacitet.
Derfor kan jeg enten vælge at tage mit BE kort eller veje krogen ned til 1125kg. Pest eller kolera alt efter hvor meget jeg skal køre med.
Uanset hvad så hjælper det at have en tungere bil hvis man vil køre uden BE kort da egenvægt+50kg dermed bliver højere MEN du er altid underlagt hvad krogen kan trække, at denne vægt ikke overstiger egenvægt+50 kg samt at totalvægten af det samlede vogntog (bil+trailer) ikke overstiger 3500 kg.
Det bedste du kan gøre er at tage BE kortet så bliver du også verdensmester i at bakke
- alternativt finde tallene frem på registreringsattesterne og checke her: www.sikkertrafik.dk/164b3e80