Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Træk kraft
Forfatter: 
Dato:  04-05-2008 22:38

Hejsa,

håber lige på at der er nogen kloge mennesker som kan hjælpe mig.

Når man skal se på en bil, hvor meget den kan/må trække, skal man så kigge på vægten eller hestekræfter? Jeg mener jo det sidste, men min svigerfar siger det første.

Hvor meget skal man min. have for at trække en alm trailer med 1 hest i? Udenforbehold for trailerkort, da dette snart bliver erhvervet :-)

Hilsen

katairna

Mor til det dejligeste hjertebarn (HLHS)

Beatrice

Vores historie

www.duclos-julsdorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svigerfar
Forfatter: 
Dato:  05-05-2008 08:06

Jeg vil nok give din svigerfar ret, det er hvor meget den må trække der betyder noget.

Min gamle bil havde 115hk, måtte trække 1150kg. Min nuværende bil har 110hk, men må trække 2800kg.

mvh

Julle

I can´t do any miracles, but I´m trying

0
0
Svar på denne tråd

rettelse
Forfatter: 
Dato:  05-05-2008 09:29

må vist lige pæcisere hvad jeg mener. Min svigerfar siger, det kommer an på hvor meget bilen vejer, der afgør, hvor meget den kan/må trække. Jeg vil mere sige, det kommer an på hvor stor moter der er.

Fx har jeg da set mange alm biler trække trailere med 1 hest i, nogen gange også 2 . Min svigerfar mener, det vil min kræve en stationcar.

Da vi selv er begyndt at kigge på bil, er det jo ret væsentlig hvad der bestemmer, hvor meget der kan være på krogen.

hilsen

katarina

Beatrice

Vores historie

www.duclos-julsdorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Reglerne er følgende...
Forfatter: 
Dato:  05-05-2008 10:16

HVIS BILENS TRÆKKROG ER GODKENDT TIL DEN PÅGÆLDENDE VÆGT:

Må du uden BE kort trække en trailer hvis:

• Antal kilo du har på krogen ikke overstiger "bilens egenvægt" + 50 kg
  • "bilens totalvægt" + "trailers totalvægt" ikke overstiger 3500kg

Eksempel på egenvægt+50kg(VW Vento, 1.8):

En WV VEnto har en egenvægt på 1075 kg. Derfor er egenvægt + 50kg = 1125kg - dette er hvad du max. må putte på krogen uden BE kort uanset hvad krogen kan holde til .

VW Vento har dog en krog der er godkendt til 1200kg - så bilen kan trække de 1200kg hvis den skal - men ikke uden BE kort for du bryder da reglen med egenvægt+50kg.

Eksempel på max totalvægt på 3500kg:

En VW Vento har en max totalvægt på 1800 kg (bilens egenvægt+passagerer, bagage etc)

Min 1½ hestes trailer har en max totalvægt på 1350kg

1800kg + 1350kg = 3150kg hvilket er under 3500kg og er derfor ok uden trailerkort (Jeg må dog aldrig fylde mere i traileren end at trailer+hest vejer under 1125kg pga reglen om egenvægt+50kg)

En 2 hestes har ofte en totalvægt på 2000kg

1800kg + 2000kg = 3800kg, dette overstiger de 3500kg og jeg må derfor ikke køre uden BE kort UANSET hvad jeg putter i traileren.

Op- eller nedvejning af krog:

VW Vento har en krog der på registreringen må trække 1200kg dog er bilens egenvægt+50kg = 1125kg. Da de 1200kg overstiger egenvægt + 50kg skal jeg have mig et BE kort hvis jeg ønsker at bibeholde denne forhøjede trækkrogs kapacitet.

Derfor kan jeg enten vælge at tage mit BE kort eller veje krogen ned til 1125kg. Pest eller kolera alt efter hvor meget jeg skal køre med.

Uanset hvad så hjælper det at have en tungere bil hvis man vil køre uden BE kort da egenvægt+50kg dermed bliver højere MEN du er altid underlagt hvad krogen kan trække, at denne vægt ikke overstiger egenvægt+50 kg samt at totalvægten af det samlede vogntog (bil+trailer) ikke overstiger 3500 kg.

Det bedste du kan gøre er at tage BE kortet så bliver du også verdensmester i at bakke - alternativt finde tallene frem på registreringsattesterne og checke her: www.sikkertrafik.dk/164b3e80

Andis Klipper / 1½ hestes trailer udlejes i kortere perioder (Vestegnsområdet)

www.nallino.dk/Udlejning.htm

0
0
Svar på denne tråd

Hov i øvrigt...
Forfatter: 
Dato:  05-05-2008 10:20

Konklusionen er hermed at egenvægt kan have indflydelse men er ikke altafgørende for du kan have en 1300kg tung bil der kun må trække 900kg på krogen pga. konstruktionen - det kan du se på bilens registreringsattest eller evt. typegodkendelse som du kan finde hos importøren.

Yderligere - hvis bilen overholder ovenstående ting - så hjælper det da helt sikkert at have flere heste at trække med... Og i sidste ende hvis valget står mellem benzin og diesel så er diesel vist de bedste trækkere...

KH

Angelika

0
0
Svar på denne tråd

takker
Forfatter: 
Dato:  05-05-2008 13:06

hej Angelika,

jeg er ligeglad med vægten som sådan, da jeg snart skal tage mit trailerkort. Derfor betyder det ikke så meget. Det er mere, om bilen må/kan trække. Men jeg må vist bare spørge forhandelen, når vi finder noget.

Men det lyder til der ikke er nogen "faste" regler for træk. Det er vist meget forskelligt fra bil til bil.

Kom gerne med flere forklaringer/gode råd til en førstegangs bilkøber.

Hilsen

katarina

Beatrice

Vores historie

www.duclos-julsdorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Har du registreringsattesten?
Forfatter: 
Dato:  05-05-2008 16:03

Hvis du har registreringsattesten eller mærket på bilen står der et typegodkendelsesnummer i bunden - det kan du slå op her:

http://www.fstyr.dk/sw22275.asp (hvis du har bestemte biler du foretrækker)

Typegodkendelsen er et dokument der fra fabrikken fortæller hvad bilen er lavet af og hvad den kan lastes med og hvad bl.a. krogen kan trække som max.

Det må være dette dokument du skal have fat i for at være sikker på hvad bilen kan holde til og ikke.

Jvf. tidligere indlæg behøver bilens tekniske data på registreringsattesten ikke være helt ens med typegodkendelsen, bl.a ved forklaringen på VW Vento hvor krogen blev vejet ned så man kunne køre uden trailerkort.

Du skal først og fremmest finde ud af om du skal køre med 1 eller 2 heste. Jo lavere trækvægt jo flere biler at vælge imellem.

Jeg har en Hyundai Matrix - den kan trække 1300 kg og det er nok til min 1½ hestes og 500 kg hest i traileren men jeg ønsker ikke at sidde fast i blød jord for så skal jeg have hjælp.

Ventoen er en alm. 4-dørs med kun 75 Heste, den kan trække 1200kg på krogen og gør det gerne men hest og trailer blev på en brovægt vejet til 1210kg såeh...

Gå evt. på www.bilbasen.dk og sorter efter trækvægt i en af kolonnerne (man kan vælge mellem hestekræfter, totalvægt osv.) der kan du hurtigt se hvilke mærker der er "trækkere" og hvilke der ikke er.

God jagt.

Angelika

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider