|
|
| Broholmere? |
| Forfatter:  |
Tine (Bimboe) |
| Dato:  |
19-03-2008 09:58 |
|
Kender du til hunderacen Broholmer, og hvilke erfaringer har du med disse hunde? Godt som skidt? Tine
*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco* -Rigtige kvinder har horn på sadlen- -Der hvor volden går ind, går forstanden ud- Opstaldning tilbydes nær Nykøbing F, se mere på min præs!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores næste hund.. |
|
|
Broholmeren bliver vores næste hund, det har været min mands store ønske de seneste år.. Det er en super dejlig familiehund. Vi har været rundt og se nogle stykker og fælles for dem alle var et meget venligt væsen og en rigtig dejlig familiehund. Den kræver ikke meget motion og har ikke noget jagtinstinkt, så den egner sig rigtig godt til at bo på en gård, hvor den kan gå frit omkring... Man skal være medlem af Broholmerlauget, og man skal "godkendes" til at få lov til at købe en hund. Man må ikke neutralisere dem, da de skal fremstilles, og godkendes de til avl, forpligter man sig på at få nogle kuld hvalpe, eller stille sin hanhund til rådighed.. I Ridehesten nr. 0905 var der en artikel med dem.. Bianca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
|
|
set en del af dem i forbindelse med historiske dyrskuer og jeg er absolut fascineret af racen og deres væremåde, jeg kunne bestemt overveje at anskaffe mig en, når min elskede collie en gang er væk. Det ville passe fint ind med flere danske historiske dyreracer Jeg er vidst bidt af en gal historie 
Supernem lille vallak til salg, 6 år. En rigtig charmetrold. Jeg undskylder på forhånd evt. manglende punktummer, kommaer, taste og stavefejl:=)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for jeres |
Tine (Bimboe) |
19-03-2008 18:04 |
|
svar. Bianca, ja jeg ved, at man binder sig tl forskellige ting, når man køber en broholmer med papirer. Vi har heldigvis fundet nogle, der ikke har papirer på deres tæve, og derfor heller ikke på hvalpene. Så vi kan få en dejlig familiehund, uden og forpligtige os til en masse udstillinger, kåringer osv. Tine
*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco* -Rigtige kvinder har horn på sadlen- -Der hvor volden går ind, går forstanden ud- Opstaldning tilbydes nær Nykøbing F, se mere på min præs!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blanding? |
|
|
Er der så blandet en anden race ind? Jeg spørger bare, fordi jeg synes reglerne var noget hårde, og man betaler depositum osv, så man ikke kan undgå alle de ting.. Så tænker bare hvordan det kan lade sig gøre?.. På den anden side synes jeg styrken er, at der kun må avles på godkendte individer, nå det netop er sådan en speciel race.. En rytterkammerat havde besøg af en tæve fra Holland til hendes hanhund, og en anden gang fra Sydtyskland.. Men det er nok i sidste ende lidt liebhaveri.. Bianca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det der er i |
Tine (Bimboe) |
20-03-2008 07:53 |
|
det er, at dem der har tæven, har gået til alle disse forberedende ting, hun blev desværre ikke avlsgodkendt pga af hendes 'skalle', ret trist, når man har brugt en masse penge, både på hund, men også på alle prøverne, HD osv. Dem der havde hanhunden, synes det var synd for dem, og deres dyrelæger havde utalt sig om, at hvis den tæve ikke skulle have lov, til og få et kuld hvalpe, så var der ingen der skulle. Hun skulle have et rigtig godt hoved, og udover 'fejlen', en ret god bygning. Så de var altså heldige, at en hanhund fik lov til og parre deres hunhund alligevel. Og heldigt for os, der ikke har 13.000,- til en hvalp, og som ikke rigtig har lyst til, og forpligtige sig til en hel masse. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| på den måde.. |
|
|
Personligt sys jeg det er lidt af charmen ved Broholmeren at man forpligter sig på at overholde avlsmålet.. Men kan sagtens forstå, det man har gjort i det her tilfælde.. Vi skal have en hanhund, og her må jeg indrømme, at jeg intet ville have imod, hvis den ikke blir godkendt til avl.. 13000,- tror jeg nu ikke de koster, i efteråret kostede de 8000,- og deri var der et depositum til brug af undersøgelser osv.. Men held og lykke med det .. Bianca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Priser.. |
|
|
Du har ret en hvalp af korrekt farve koster 13000 og 7750 for en fejlfarvet.. Derudaf får man så 1800 kr. tilbage når hunden er blevet røntgenfotograferet og 350 nå den er blevet mentalundersøgt... Os som bare gerne vil have en dejlig gårdhund, vil nok fint kunne leve med en fejlfarvet  Bianca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige præcis |
Tine (Bimboe) |
20-03-2008 19:47 |
|
Eller hvalpe efter en ellers dejlig tæve, der bare har en lidt forkert formet 'skalle'  Jeg er i hvert fald spændt på og se hvalpene. Vi jar fået sat en hanhvaps til side, indtil vi har set dem, han er den sidste tilbage, ellers er det tæver. Tager billeder af ham, hvis vi beslutter os for og købe ham, og så bliver de lagt ind her. Har allerede fundet NAVNET  Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har en af slagsen:) |
|
|
Hun er uden papirer, købt på Sjælland, og er en ægte broholmer u. papirer. Sælger havde 3 tæver, og havde været medlem af broholmerselskabet, men var blevet træt af alle de regler, så derfor sælger de uden papirer:) Det passer os fint, da vi ikke har lyst til at gå til udstilling med vores hunde. Om racen kan jeg kun sige. Super temperament, nem at opdrage og lære almindelig lydighed. Meget følsom overfor signaler og stemmeføling, og samtidig en super apportør. Vores Vega daffer konstant rundt med noget i munden, når vi er ude, det er bare dejligt. Vi har jo også langhårede gravhunde og en labrador, og broholmeren passer perfekt ind med de andre. Hun indordner sig fint, og er rigtig god mod andre hunde, også fremmede hunde. Vega elsker børn, og vil meget gerne lege.. Jeg vil til enhver tid anbefale broholmeren til dig, der har godt med plads, for det ér en stor hund, og de rydder nemt kaffebordet med et par glade haleslag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Papirløs |
|
|
Jeg synes jo al charmen går af en race hvis den er uden papirer. Specielt en sjælden race. Faktisk synes jeg Broholmerforeningen burde have krævet sterilisation af de dyr der ikke kunne godkendes til avl, det havde de været bedre tjent med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Broholmer |
|
|
Kender intet til alle de forpligtelser man gør sig i forhold til broholmer-forbunder (eller hvad det hedder ). Men min træner har en Broholmer! Og han er noget af det dejligste! Altid en glad hund, som elsker at lege og bliver kælet for. Min træner og hendes mand har to små børn på 3 og 5 år, og de har et rigtig godt forhold til hunden også. Hunden er knap et år, og jeg er sikker på at hvis den lille på 3 år sagde: "Sit Barsso!" til ham, gjorde han det! Så jeg vil kun anbefale en broholmer!
Med venlig hilsen Zooropa - Anne
** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. ** - Bono, U2
Har jeg hovedpine er det fantomsmerter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min fodervært... |
|
|
...har en broholmertæve. Desværre har den fejl på albuerne og kan derfor ikke benyttes til avl. Det er en tung, rolig hund, som af en eller anden grund foretrækker mænd. Jagtinstinkt har den, men ikke i overdrevet grad. Den er ikke voldsom aktiv og ser ud til at have samme problemer som grand danois mht. tryk/slidskader fra at ligge på hårdt underlag (den bør lære at ligge på et aflastende underlag). Racen er sjælden, og det er forståeligt, at man stiller så store krav til hvalpekøberne for at sikre racens overlevelse. Min foderværts broholmer er en meget køn hund, som desværre er lidt langsom i optrækket - og derfor også har mistet det meste af sin hale (spark fra en hest).
Mette (Fjolle) Det Gule Helvede ...Gul er vor tids sort...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har nu |
Tine (Bimboe) |
24-03-2008 20:38 |
|
det denne lille hvaps, og er toltalt solgt. Vi har tallet ja, og får ham til juni der er godt nok længe til. Dt synes jeg er noget pjat, Charlotte. Der bliver ikke avlet forkert, indavlet eller krydset med anden race. Synes det er dejligt, at vi normale lønslaver også har mulighed for, og køe en sjælden gammeldags hund. Der går ikke noget fra racen, af den grund. Dem der vil have en med papirer, kan til hver en tid købe en stamtavle hund. Racen bliver ikke ødelagt eller går til grunde, for der vil altid være papirdyr og avle på. Billeder kommer snart på billedeforum, af den lille hvaps. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dårligt ry |
|
|
Jeg ville være meget bange for at "pirat-avl" kan give den slags "små" racer et dårligt ry, når der ikke bliver selekteret på de væsentlige ting eller der bliver avlet på fraselekterede dyr. Der er jo intet der forhindrer "lønslaver" i at spare op til det de gerne vil have, så det er noget pjat.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og så skulle |
Tine (Bimboe) |
25-03-2008 11:32 |
|
man forpligtige sig til en masse ting, som slet ikke har ens interesse, og være tvunget til det. Eller tvunget til og gå på kompromis, og købe en anden hunderace, fordi der er alle disse regler. Jeg er glad for mit køb, og gør absolut intet, der kan skade den nuværende Broholmer. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm..... |
|
|
I bund og grund er jeg nok helt enig med Charlotte omkring det her.. tror også jeg har givet udtryk for det tidligere.. Vi har valgt Broholmeren netop fordi vi synes det er en dejlig hund, men samtidig ved vi, at vores valg betyder at der er nogle regler vi skal leve op til, og det har vi så tænkt os at gøre.. Ellers havde vi jo kunne vælge en hvilken som helst anden dejlig familiehund, og dermed ikke være med til at undergrave mange års avls- og selekteringsarbejde... Tine .. er sikker på I har fået en dejlig hund som I bliver glade for.. Med eller uden papirer... Bianca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Avl af Broholmere |
|
|
Min lille hund leger også med en Broholmer og normalt er hun ikke helt tryg ved de større hunde men de kan lege ganske voldsomt uden at hun bliver usikker - om det er racen eller den specifikke hund ved jeg ikke - men de par Broholmere jeg har kendskab til er ganske fredelige hunde - og helt medgørlige. Jeg har dog også hørt at der er en grund til det restriktive avlsarbejde - der var vist kun ganske få Broholmere og for at undgå indavl og hvad det medfører - har man lavet regler for alt. Jeg var dog ikke klar over alt det "fremvisningshalløj" - bare at de (foreningen...?) vil have styr på hvem der avler hvad. Et eller andet sted forståeligt nok - indavl er vist ikke det sundeste og "stue-avl" kan hurtigt resultere i den slags hvis folk bliver "grådige" og ser en økonomisk gevinst.
1½ hestes trailer udlejes til stævnekørsel i Vestegnsområdet www.nallino.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| om 2 uger |
|
|
får vi vores Broholmer. Vi måtte gå lidt på kompromis og får en tæve. Skulle vi have hanhund så skulle vi vente et år.. Men vi får den skønneste hvalp Hera, efter en højt præmieret tæve samt hanhund, så det er rigtig dejligt! Og mht avl, så må vi se om den blir godkendt, gør den ikke, skal hun ikke have hvalpe!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| om 2 uger |
|
|
får vi vores Broholmer. Vi måtte gå lidt på kompromis og får en tæve. Skulle vi have hanhund så skulle vi vente et år.. Men vi får den skønneste hvalp Hera, efter en højt præmieret tæve samt hanhund, så det er rigtig dejligt! Og mht avl, så må vi se om den blir godkendt, gør den ikke, skal hun ikke have hvalpe!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|