Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Dyrlæge og uddannelse...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2003 17:44
Hej!

jeg går og overvejer om jeg vil være dyrlæge (eller det vil jeg godt, hvis det er muligt)

Men så vil jeg bare høre om der er nogen der har taget uddannelsen som Dyrlæge eller Veterinær sygepljerske, eller ved noget andet om uddannelsen.

Og hvad med SU, hvor meget er den på, og hvad afgør hvor meget man får?

Er der bedst optagelsesmuligheder hvis man har erfaringer omkring dyr, og hvad er så bedst at ha' arbejdet med?

Og karakter gennemsnittet er jo også rimeligt højt - på 9,5 fra 2003!

Puha...håber jeg kan få det!!!

Ville bare gerne ha' lidt flere oplysninger til mine overvejelser og fremtidsplaner.....selvom det ikke er helt aktuelt endnu!

Håber i kan hjælpe mig!

-Maj

*The greatest thing you'll ever learn, is just to love and be loved in return*
0
0
Svar på denne tråd

Re: [DYRL] Dyrlæge og uddannelse...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2003 19:34
Ups....den landede da vist lige det forkerte sted!

Sorry!

-Maj

*The greatest thing you'll ever learn, is just to love and be loved in return*
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-02-2003 15:15
Jeg arbejder på Den Kgl-Veterinær og Landbohøjskole, og arbejder tæt med dyrlæger, dyrlæge studerende mm.
Jeg laver selv mange ting, som dyrlæger laver.

Det er IKKE altid fedt at være dyrlæge.
Det er ikke alle der kommer til at arbejde med dyr i egen praksis.
Rigtig mange får job som undervisere, ved forskning, samt på slagtehuse.

Ja gennemsnittet er højt, men du kan også søge på kvote 2.
Her kommer du ikke i betragtning, hvis du ikke har over 65 point, og et gennemsnit på mindst 8,0.
For studierelevant uddannelse får du 2,0 point i max 24 mdr.
Anden uddannelse 1,5 point i max 24 mdr.
Studierelevant job 2,0 point i max 24 mdr.
Andet job 1,5 point i max 24 mdr.
For kemi B får du fast 6,0 point.

Studierelevant uddannelse kan være vet.sygeplejerske,laborant,dyrepasser o.l.
Studierelevant arbejde kan være arbejde på dyrebesætning, på dyreklinik, dyrehospital o.l.

studiet er hårdt, og der er meget obligatorisk læsestof og selvstudier.
Det er ikke så frit sammensætteligt som KVL's øvrige uddannelser(agronom,hortonom mm.)
Du skal også lære dødsyge ting som feks fiskesygdomme.

Du skal være forberedt på, at det kan være ret klamt, at være dyrlæge :-)
Operationer og obduktioner skal alle dyrlægestuderende igennem, og det er ikke altid lige lækkert at lægge luftslange i en gris, eller rode tarme ud af en død hest.
Parasitter (som jeg arbejder med) kan også være enorme klamme at rode ud af tarme.

Der er selvfølgelig også sjovere ting, såsom at være med, når en hest skal undersøges for halthed, eller når folk kommer ind med deres søde kæledyr.

Som dyrlæge skal du aflive dyr.
Måske tror du, du kender dine grænser på det punkt, men når du står med den lille dyrebaby som putter sig i dine hænder, og du står med sprøjten- kan du så?

Hvis du har flere spørgsmål, skal jeg forsøge at svare på dem....
Det med SU'en er jeg ikke så meget inde i...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-02-2003 21:06
Knaldgod beskrivelse - er faktisk ikke så ked af at jeg valgte at blive pædagog istedet ( selv om jeg faktisk havde gennemsnittet til at komme ind som dyrlæge) Nu kan jeg omgive mig med mine dejlige levende og raske dyr i min fritid - det er trods alt sådan jeg bedst kan lide dem.......
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-02-2003 09:24
Su er den samme uanset hvilken uddanelse du vælger......... og den højest hvis du er udeboende.

mener den er på ca. 4200 kr pr mdr før skat....... men det kan du jo tjekke hos Su styrelsen (det mnage år siden jeg fik, der var den 3500 kr)

Det er de færreste der kan leve på en SU... du skal forvente enten at have sturidjob eller studielån ved siden af.

Jeg har læst til Agronom på KVL.. nogle semestre skulle vi købe bøger for 3-5000 kr..........og der er 2 semestre på et år :o)

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-02-2003 02:56
Hej Maj.
Jeg er dyrlægestuderende på 4.semester ( ud af 11 ) og mht su'en så tag et kig på hjemmesiden www.su.dk, der får du alle svar og kan beregne hvor meget su du er berettiget til.

At dyrlægeuddannelsen nok er eet af de bogligt mest hardcore studier du kan vælge er ingen hemmelighed. Du skal nok regne med at du har brugt knap 50.000 kr på bøger og andet nødvendigt udstyr når du er færdiguddannet.

Men jeg tror først og fremmest du skal flytte fokus lidt fra hvor klamt og hårdt og dyrt det nu er at blive dyrlæge, og istedet se på hvad det er DU brænder for. For har man interessen for dyrene (også de små kravl der lever indeni dem ! ) for medicin, organismens fantastiske funktioner, sygdommene og deres natur, at hjælpe dyr og mennesker og stå i nogle situationer hvor du med al din viden kan gøre en forskel på "liv og død" , ja så har du fundet det helt rigtige studie.
Selvfølgelig er der da mange "klamme" elementer, men lugten fortager sig hurtigt fordi det også bare er så afsindigt spændende! Efter at have rodet lidt i nogle tarme og skåret lidt i nogle præparater, ja så er man hurtigt ude over at synes det er klamt.

Det der med at aflive en lille sød kattekilling...Ja, det er jo ikke det mest vidunderlige en dyrlæge kan komme ud for. Men hvis alternativet for denne lille fyr er et usselt liv som gadekat, hvor den sammen med andre lige så usle gadekatte vil få endnu flere killinger uden udsigt til et ordenligt katteliv...ja, så er det nok ikke så meningsløst at være dén der fører sprøjten alligevel.
Jeg tror det er vigtigere at overveje, at man som dyrlæge faktisk har mulighed for at gå ind og hjælpe en hulens masse dyr til at få et lidt mere værdigt liv, end det vi ser produktionsdyrene have i kødproduktionerne verden over....

Der går MANGE timer med læsning og der er et HAV af eksamener, (sidder selv nu en sen nattetime og læser til examen ! ) men der er også et HAV af søde og sjove mennesker, der interesserer sig ligeså meget for dyrene som du gør og idet hele taget er det et godt studiemiljø, og folk bakker meget op om hinanden og er meget hjælpsomme.

Mht det høje adgangsgivende snit, så er det jo altså ikke uopnåeligt, det er et spørgsmål om at ville og gøre en indsats.

Det allerbedste du overhovedet kan gøre, hvis du overvejer om dyrlægefaget er noget for dig er at prøve at få lov at køre med en dyrlæge rundt i praksis en uges tid eller to ( i din ferie evt ) Mange dyrlæger synes det er rart at have en kvik og hjælpsom og interesseret praktikant med sig rundt, og vil meget gerne vise og fortælle alt om deres job.

Held og lykke med dine overvejelser :-)

Venlig hilsen fra Maria

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider