|
|
| Dyrlæge Niels Tellerup |
| Forfatter:  |
Tina MJ |
| Dato:  |
10-01-2001 13:46 |
|
Er der nogen der kender dyrlæge Niels Tellerup fra Herning Dyrehospital og har erfaringer med eller har hørt om hans arbejde med guldakupunktur til hvinske hopper - og resultatet af det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Re: Dyrlæge Niels Tellerup |
Tina MJ |
10-01-2001 15:24 |
|
Det er der, jeg har hørt om ham, jeg ville gerne lige høre om andres erfaringer med ham, min hvinske hoppe skal derover og have foretaget behandlingen på mandag, men jeg ville gerne lige høre, om andre har prøvet det og har erfaringer med det.
Hvis det mod forventning ikke virker, så ville jeg jo helt vildt gerne være fri for at sende hesten fra Sjælland til Jylland for det. Men jeg tror selvfølgelig på det, Niels Tellerup virker meget kompetent, og har sat sig godt ind i området og interesseres sig specielt for det problem, modsat min egen dyrlæge, som ikke kan se noget problem i, eller ikke forstår, at jeg overhovedet ikke kan bruge hesten til noget.
Men hvinskhed er jo noget værre noget, svært at diagnosticere og svært at behandle, men Tellerup var ikke i tvivl, da jeg fortalte ham om symptomerne: Konstant brunst (det er hun nu kommet over vha. akupunktur), gjordkrampe, kommer i brunst året rundt, aggressiv overfor andre heste, vil ikke fanges på folden er uridelig, da hun er totalt hidsig og overhovedet ikke er til at få til at falde til ro når man rider, uanset hvad jeg prøver, og tænder, ben, udstyr osv. ER undersøgt, og hun har ikke ondt i ryggen. Og det gælder i øvrigt også hvis hun longeres, arbejdes i lange liner eller i picadero ikke iført andet end grime, render rundt som en besat og er ikke til at få til at falde ned.
Endvidere ved jeg, at da hun første gang blev behandlet for hvinskhed vha. akupunktur blev hendes temperament totalt forandret og gjordkrampen forsvandt, hun holdt op med at kigge på alt på ture - og jeg kunne faktisk bruge hende til noget, men efter 2-3 mdr. gik temperamentet amok igen - og efter at have "nærstuderet" fænomenet hvinskhed passer alle symptomerne godt nok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Joy |
10-01-2001 22:46 |
|
Hej Tina
Jeg kan kun ønske dig al mulig held og lykke....
Hilsner Joy
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Charlotte(Lazer) |
13-01-2001 22:43 |
|
hej
er der ikek noget med at guld kan anses for doping???
Hvad i dette tilfælde hvor guldet indføres i hoppen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina MJ |
14-01-2001 07:45 |
|
Jo, det kan vist anses for doping, men jeg kan alligevel ikke bruge hesten til en pind som den har det nu, så jeg vil da hellere have en hest, der har det godt og som jeg kan ride på, omend jeg ikke må starte stævner på den, end en hest der har det dårligt, og som jeg ikke kan bruge til en pind, fordi den praktisk talt er uridelig - den kan jeg heller ikke starte stævner på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina MJ |
15-01-2001 13:33 |
|
Ja, så har Niels Tellerup ringet og meddelt mig, at hestens æggestokke var helt normale, med et flot stort æg klar til inseminering, det betyder at hun lige pt. er i brunst, endnu et tegn på, at diagnosen hvinskhed er rigtig, da hun slet ikke bør være i brunst om vinteren.
Endvidere har han indlagt guldet og givet hende almindelig akpunktur, så nu venter hun bare i Herning på en transport retur, og så forventer jeg naturligvis, at vilddyret kommer lammefrom tilbage  - så venter kun den store opgave at uddanne hesten næsten forfra, da hun altid har været ualmindeligt vanskelig at ride, forhåbentlig pga. hvinskheden, og dermed ikke kan så meget, som ønsket er. Men heldigvis er hun ualmindeligt lærenem, fatter som regel alle nye øvelser på 5 minutter, så hvis hun bare lader være med at være hidsig og uberegnelig, så er vi snart "kørende". Jeg skriver nærmere om hendes tilstand, når jeg ved noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina MJ |
17-01-2001 14:33 |
|
Ja, så nåede dyrlægeregningen frem til mig før hesten. Jeg sidder og venter på hestens ankomst hjem igen, og har lige fået dyrlægeregningen med posten. Den lyder på 3300 kr. inkl. rektalundersøgelse, scanning, guldakupunktur, almindelig akupunktur og ophold på dyrehospital i 4 dage - det er da en rimelig pris synes jeg, jeg ved, at det altid koster 8-10000 at få lagt guld ind i en hunds hofter fx.
Men jeg skriver igen når jeg ved, om det har hjulpet noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
line |
17-01-2001 14:40 |
|
hejsa
held og lykke med det, jeg krydser fingre !!!!
knus fra line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Jeanett |
22-01-2001 17:33 |
|
Hej Tina MJ
Hvor er det spændende at høre om din hvinske hoppe.Hvor gammel er hun?Og hvor længe har hun været hvinsk? Har hun haft føl??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
majse |
21-02-2001 13:42 |
|
HAlloooooooooooo Tina, hvordan er det så gået? Jeg venter spændt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Erfaringer |
AnitaRasmussen |
16-01-2013 20:31 |
|
Hej derude.. Jeg ved godt at det er noget tid siden denne tråd er lavet, men jeg syntes lige at jeg ville komme med et lille input også.  Min pony Linette fik indoperet guldstykker i ørerne ved Niels Tellerup i efteråret 2010. Hendes hvinkshed var på det tidspunkt virkelig slemt! Hun kunne slet ikke håndteres, hendes adfærd var blidt sagt sindsygt. På det tidspunkt stod vores valg meget tæt på aflivning, så slemt var det. Men Niels Tellerup foreslog os så det med guldstykkerne. Ligesiden den 'behandling' er hun blevet en HELT anden pony - meget gladere og rarere! Jeg har kun positivt at sige om denne form for behandling af hvinskhed - og ikke mindst kun positivt om Niels Tellerup.  Med venlig hilsen AnitaRasmussen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flyttet til Norge |
|
|
Blot til info, så er Niels flyttet til Norge og har solgt klinikken i Herning, så det er vist ikke så relevant mere, desværre.
Hvis det ikke er en Trakehner, er det bare en hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar til Dianna C |
AnitaRasmussen |
20-01-2013 20:58 |
|
Dianna C Hvis det var til mig, så ved jeg det udmærket godt. Vi kendet Niels personligt, så det var jeg klar over.  Jeg tænkte bare at det var relevant ang. 'guld-behandlingen'. Især fordi nogle længere oppe havde spurgt efter resultatet fra trådstarteren. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg unskylder.. |
|
|
..at jeg ikke lige fik den med. Tænkte bare, at det var en væsentlig info, at man desværre ikke kan komme til ham mere, medmindre man selvfølgelig tager et smut til Norge 
Hvis det ikke er en Trakehner, er det bare en hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er helt |
AnitaRasmussen |
20-01-2013 21:14 |
|
.. iorden, det var jo heller ikke nemt at vide.  Men ja, det kan du selvfølgelig have ret i! Men derimod er jeg så ikke i tvivl om at han engang imellem kommer til Danmark, eller det ved jeg at han gør. Så hvis der nu var noget der havde brug for det, så tror jeg sagtens at han ville være villig til at lave en aftale. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|