Jeg går og skal til og købe et kamera, og det er ikke fordi jeg skal leve af det eller tjene penge på, så det er kun fordi jeg synes, at det er helt vildt sjovt at tage billeder, men det er jo en jungle uden lige, så derfor vil jeg gerne have nogle råd.
Det bliver et Nikon eller Canon. Jeg har indtryk af, at der er mange her inde som har et Canon EOS 400D. Det kan jo også købes ret billigt med to objektiver (18-55mm og 55-200mm), men her kommer problemet; min storebror som tager billeder af rigtigt mange ting, og har gjort det i flere år, har Nikon (og er derfor ikke helt objektiv), og han siger, at der er en grund til, at det Canon er så billigt.
Han har vist mig test mellem de to kamera og der vandt Nikon. Han siger, at hvis jeg skal have et godt Canon, så skal det være Canon EOS 400D med 17-85mm IS USM, og det koster ca.7800 kr. Hvis jeg skal have et godt Nikon så skal jeg købe Nikon D80 med 18-135mm, hvilket koster ca.6800 kr. Her er det så et større zoom på Nikon og den har f.3,5-4,5 hvor Canon har f.4,0-5,6. Ud fra dette ville jeg vurdere, at Nikon er "bedre" til at tage billeder i svagt lys, hvilket jo er smart, hvis man skal tage billeder indedøre (fx. ridehus).
Canon 400D med 18-55mm og 55-200mm har også f.4,0-5,6 men der er jo bare meget større zoom, men det koster jo "kun" ca.5800 kr. Har siger storebror så, at det er irriterende, at man skal skifte objektiv tit, og det er heller ikke godt for kameraet, da det slider og der kommer støv i.
Hvad skal jeg vælge? Det SKAL kunne tage bevægelsesbilleder (jeg ved godt, at jeg også skal lære det, men det skal have muligheder)
The opposite of a correct statement is a false statement. But the opposite of a profound truth may well be another profound truth. - Niels Bohr
|