|
|
| Ros til Fyns Beslagsmedie! |
|
|
Hej Jeg ville lige komme med en lille solstråle historie. Jeg har noú snart haft min hest i tre år, og lige siden jeg fik ham har han haft dårlige hove... Men... så sidte år, blev jeg nodt til at skifte smed, da en anden hest fra stalden smed sig på ham, og derfor ikke ønskede at komme i stalden mere... Jeg var egentligt meget ked af det på daværende tidspunkt, da den pågældende smed havde skoet ham siden han var 3 år (min hest er i dag 16 år) Men forandring fryder som man siger, og jeg er nu den stolte ejer af en hest med.... hold godt fast... HOVE Jep det er helt sandt, min hest har nu det jeg ville kalde en velbeskåret sund hov. Dog har det måtte koste både blod, sved, tåre og mange penge! Flemming har i hvertfald måtte svede en del, og hold kæft hvor har jeg grædt meget over de dårlige hove. Pengene er nærmest fløjet ud af vinduet, til Hoofmaker og Hypona! Og ja blødt har jeg nok også gjort... Men resultatet har nu vist sig, smeden er så stolt af sig selv, selvom hans kunstværk har taget næsten et helt år. Hvilket vist egentligt er ret godt klaret... Men bedøm selv! Her er billeder fra sommeren 2005, kort efter jeg fik ham... Læg lige mærke til hvor flad han er i koderne, især bagpå...   Her lidt nærbilleder af hans hove fra dengang... Undskyld kvaliteten...    Sådan ser han ud i dag: Se lige hvor rejst han er i koderne!  Lidt nærbilleder... Runde, flotte, fine dragter og med rigtige forsko!     Hvad jeg ville med dette indlæg? Bare rette en STOR TAK til min smed Flemming, Fyns Beslagsmedie! Jeg mener jeg har fået meget mere end beskæring for mine penge! Jeg har nemlig fået en sund hest...! Og jeg syntes det er utroligt det arbejde der er blevet gjort... Så som man siger, tålmodighed betaler sig! Mvh. Lotte
¨˜"°º•Heimdals Knut•º°"˜¨ - Gudens Hest - !! Tegninger tegnes på bestilling !! - Ydeliger information på præsentation - Life Is like a Box of Chocolates - You Never Know What You're Gonna Get!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bruger selv flemming |
|
|
Hej Lotte.. hvor er det dejligt, at din hest har fået så fine hove.. Jeg bruger selv Flemming, har gjort det i 2-3 år efterhånden, og er også fuldt ud tilfreds med hans arbejde.. Plus han er til at komme i kontakt med, når man ringer og kommer når man har aftalt det.. så også herfra til Fyens Beslagsmedie.
MONICA & ROSSO nu også med Sussi Solskin {>
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fyns Beslagsmedie |
|
|
Ja han er helt bestemt til at komme i kontakt med! Jeg har præsteret at få fat i ham søndag aften kl 19, det syntes jeg var ret godt klaret!  Mvh. Lotte
¨˜"°º•Heimdals Knut•º°"˜¨ - Gudens Hest - !! Tegninger tegnes på bestilling !! - Ydeliger information på præsentation - Life Is like a Box of Chocolates - You Never Know What You're Gonna Get!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flemming |
|
|
Dejligt du er glad for din smed..men jeg synes nu egentlig ikke der er den store forskel Synes sådan set bare at "før"-billederne er af en hest der virkelig trænger til smeden kommer på besøg.. Jeg har også brugt Flemming og måtte vælge ham fra da han ikke gjorde det godt nok på mine.. Men sådan er det jo med så meget; vær sin smag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| ja de er blevet pænere |
|
|
er det med samme beskæringintervallskoningsintervall som før? Og på de første billeder hvornår var de taget iforhold til smedebesøg og på de sidste billeder? Man kan jo ikke sammenligne nybeskåret kontra lige før smedebesøg. De kan stadig blive endnu pænere i vinklerne med hyppige beskæringer og skoninger. Det tager bare sin tid. Din hest har haft virkelige kollapsede dragter og lang tå, det i sig selv giver dårlig hornkvalitet. Nå man sammenlingner smedes arbejde, så skal man også have sig for øje udgangspunktet. Der sker jo en udvikling i hovene over flere år til det bedre, hvis de har været upassede fra før. Så måske havde din gamle smed nået til samme punkt hvis vedkommende var fortsat? Bare så man ikke kritiserer sin gamle smed på forkert grundlag. Foderændringer og tilskud kan også være med til resultatet. Alt ialt tillykke med at de er blevet bedre. MVH Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
Til Christina: Lige lidt svar på dine spørgsmål... Der er begge steder gået ca 4 uger siden smeden har været der, og beskærings intervallet var faktisk kortere på de første billeder da han simpelthen tabte sine sko! Hans horn kalitet var utrolig dårlig, kan f.eks. nævne at han sommeren 2006 stod inde en månede da han ikke kunne holde sko på i mere end 14 dage. Vi måtte droppe døgnfold. I dag kan han gå 10 uger uden så meget som at tabe søm! Hende der havde Knut før smurte også hovene, og var meget opmærksom på problemet, desuden startede vi faktisk med Hoofmakeren før han fik ny smed. Jeg siger skam ikke at min gamle smed ikke var god, for det var han, super dygtig, jeg var meget glad for ham, som jeg faktisk også skriver... Han har reddet ham fra to hovbylder, og en dårlig beskæring fra en engangsfornøjelse fra en anden smed, hvor han var halt på alle 4 ben! Jeg ville med glæde vælge ham igen! Ved ikke om han kunne have nået til samme resultat, men sådan skulle det jo så ikke være. Men forandring fryder, som man jo kan se...  Jeg har desuden ikke skiftet foder før for et par måneder siden, men der var hans hove allerede super fine, så det tror jeg ikke det har haft indflydelse... Håber det svarede dine spørgsmål, og forklarer lidt hvorfor jeg er så glad  Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa .. |
|
|
ville bare lige gi' mit besyv med. Jeg bruger også Flemming og har gjort det i mange år. Jeg er MEGET tilfreds med ham, både fordi han er dygtig og fordi han som det er sagt før er nem at få fat i. Hvad angår hans faglighed vil jeg påstå han er en af de dygtigste på fyn. Og jeg spørg altid hvis der er noget jeg ikke forstår, så har han altid tid til at svare og forklare hvorfor han gør som han gør. Sidste år da min hest begyndte at blive halt kom han og kiggede sammen med dyrlægen uden beregning og der går aldrig lang tid inden han kommer når den har tabt en sko. Jeg er ihvertfald glad for Flemming, men der er jo altid lige så mange meninger som der er heste. Mvh. Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| håber ikke |
|
|
at der går 10 uger i mellem smed besøgene til din hest ? en hest med hove som din, bør beskæres om omskoes mindst hver 6 uge efter min mening. hoofmaker er et udmærket tilskud, men virkningen ses jo først efter flere måneder, da den jo styrker det nye horn der vokser ud, og ikke det der allerede er vokset ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
andersen: Han KAN gå 10 uger, og jo han gik faktiskt 10 uger sidste gang. Hans hovvækst er ikke overvældende, så smeden har faktisk anbefalet at han går mindst 8 uger, så han har noget at skærer af. Hvis han ikke har det, kan han ikke rette noget op. Sådan er det nu engang...  Og tro mig de var ikke det mindste lange, eller ødelagte efter 10 uger!!! Ang. Hoofmaker, det ved jeg faktisk godt... vi var færdige med kuren(180 dage) før vi skiftede smed.... Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for lang tid |
|
|
jeg synes mindst 8 uger er ALT for lang tid med sådan nogle hove.... du skriver ..."så der er noget at tage af" - jamen, når de vokser som det ser ud til på bileder, så ville jeg være meget bekymret for for store forkelle i vinklerne før og efter beskæring. der skal jo heller ikke være en masse at tage af - så har hesten gået for længe. jeg ser helst, at de skoes så ofte, at filen kan klare det meste...det der med stor tang og flere cm hov klippet af i ringe....hmm  man kan sagtens rette kun ved brug af fil og det er da klart bedre for hestens ben at rette lidt af gangen og ofte, end at vente længere og så skære meget af. det lyder fint med kuren og de 180 dage som jo er ca 6 måneder, så mangler du bare de sidste 3-6 måneder for hele hoven er "skiftet" ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lige en tilføjelse |
|
|
du skriver i et andet svar, at billederne er taget ca 4 uger efter sidste smedbesøg.... såvidt jeg kan se på billederne fra "nu", så er især forhovens inderside allerede vokset ud over skokanten og baghovene er godt på vej. jeg har altid lært, at sker det, så har hesten gået for længe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
Okay, jeg tror slet ikke du er med... Han hovvækst er ringe, derfor er der ikke meget at skærer af, heller ikke efter 8 uger. Der er ikke noget med nogle ringe på flere cm at klippe af, heller ikke efter 10 uger! Dvs. der er IKKE en masse at tage af! Forkellen på billeder er altså næsten 3 år og ikke lige fra den ene dag til den anden. Hans hove bliver slet ikke så flade og lange længere. Derfor kan vi lade ham gå længere, det ville jeg aldrig have drømt om dengang! Så ændringen i vinklen er sket over laang tid...! Ang. "Nu" billederne, så er hans hove våde, lyser kommer skråt bagfra og de er taget med min mobil, så de snyder lidt. De er langt fra ved at vokse ud over skoen, hvis de var ville jeg ringe til smeden omgående! Håber det hjalp lidt... Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forresten... |
|
|
Ang. biotin tilskud, var han færdig med Hoofmaker kuren for ca et år siden, han har fået et andet biotin tilskud siden da, Bio-foot fra Havens, altså er hele hans hov vokset ud efter vi begyndte på Hoofmakeren. Det har nok også gjort noget at trick'et... Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej, du er ikke med.... |
|
|
i hvert fald ikke i forhold til viklerne... jeg må forklare mig bedre... jeg mener IKKE forskellen i vinklerne mellem de gamle og de nye billeder, men forkellen fra før og efter beskæring, når din hest har smed nu. det er klart, at jo længere man venter med smed jo større bliver udslaget. jeg havde klart valgt at få smed noget oftere til sådan en hest - 8-10 uger er alt for længe i min verden. jeg tror ikke vi bliver enige her ..desværre. held og lykke med det fremover. ps: ja, jeg har glemt at sige, at hestens hove ser meget bedre ud nu - men jeg vil også gå så vidt at sige, at hestens hove er helt katastrofale på billederne fra "før".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Andersen |
|
|
vil det sige at i din verden må heste (generelt - uanset benstilling osv. ) under ingen omstændigheder gå mere end 6 uger før de skal beskæres/have nye sko??
Nu med den dejlige Wolle <3 Soya elsket og savnet. R.I.P dejlige hest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
andersen: Det kunne ikke tænkes at vinklen ikke ændrede sig ret meget på de ti uger og at der derfor ikke bliver den store forskel på vinklen når hesten beskæres? Nu ved du jo faktisk ikke hvordan hans hove ser ud efter 10 uger, så syntes faktisk ikke du kan udtale dig om det... Ja det kan godt være det er for lang tid i dine øjne, men når min smed siger han skal gå 8 uger, så går han otte uger, hvis det er muligt. Han har jo tydeligvis gjort noget rigtigt på det år han har beskåret ham, ellers ville de jo nok ikke være så pæne idag! Ja du har ret, hans hove var helt katastrofale, hvilket jeg også skriver... Desuden har mine heste altid gået 8 uger føre de blev beskåret, det gør næsten alle heste der hvor vi står! Det har jeg altid lært er ganske normalt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
vores heste går mellem 8 og helt op til 12 uger mellem beskæringerne (med sko), uden kan den ene af dem sagtens gå 20 uger. beskæringsintervallern er individuelle for hver enkelte hest, hvis hovene ikke vokser eller hvis de slider dem så vinklerne er korrekte er der ikke behov for smed hver 6 uge. Vi har også før haft Flemming som smed, og hvis han anbefaler 8 ugers interval så har han helt sikkert fagligt belæg for at sige det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| TAK.... |
|
|
Så er jeg ikke helt galt på den  Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maria .. |
|
|
Det optimale - sådan som jeg ser det, og som jeg har lært af dyrlæger og smede - er, at hesten beskæres/skos omkring hver 6 uge. dvs, at 5 uger eller måske 4 uger kan komme på tale lige som 7 uger eller max 8 uger også kan være en mulighed i enkelte tilfælde. der hvor jeg "stejler" er mindst 8 uger - 10, 12 eller mere er alt alt for længe i min verden. jeg kommer mange steder som dommer eller underviser og ser heste/ponyer med katastrofale hove, og en rytter, der praler med, at nu har hendes pony gået 16 uger, og den har ikke tabt et eneste søm endnu og hun har sparet så og så meget... jeg ser ponyer til stævner (distrikt) som har så lange hove, at deres bevægelse er hæmmet og unaturlig og som virkelig går rundt på stegepander !! hove, der er vokset uden på skoen, og hove, der er vokset så lange i tåen, at skoens grene slutter halvvejs under hoven hvormed dragten overhovedet ingen understøttelse har - ja, jeg er rystet den ene gang efter den anden ! GENERELT er 6 uger det optimale. der kan være tilfæde som fx meget gamle heste (hornvæksten falder jo med alderen) eller heste, der ikke bruges eller stimuleres nok, hvor der kan blive tale om mindst 8 uger. men en hest i sport eller en hest, der bruges bør efter min mening ikke går 10, 12 eller 20 uger. der er nok også en grund til at mange smede kun giver garanti til og med 6 uge - for herefter bør hesten skos om. jeg har set adskellige eksempler på kroniske skader som følge af alt alt for lange hove. jeg tror mange heste kunne være væsentlig bedre hjulpet, hvis de så smeden noget oftere end 3 gange om året !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo det kunne tænkes |
|
|
at vinkelen ikke ændres ret meget, men man må gå udfra i jeres tilfælde, at noget ændres dratisk, når en kigger på før og efter billederne. du nævner det selv..... der er stor forskel på mindst 8 uger (10 eller mere som der nævnes...) eller på max 8 uger, hvis han kan.... ja, din smed har gjort et godt stykke arbejde, men jeg tror bestemt, at din hests hove kunne blive meget pænere endnu med smedens fortsatte arbejde med kortere intervaller. det kunne være meget interessant at se billeder af din hest lige før beskæring og lige efter beskæring med mindst 8 ugers interval...så kan vi snakke videre om vinklerne... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaaaah |
|
|
hvis hestens hove ikke vokser så kan jeg ikke se hvorfor man SKAL have smed hver 6. uge. Nu har jeg fx en 19-års og hans hove vokser faktisk ikke - og skoene er heller ikke slidt på nogen måde, så han går over 6 uger før han får smed
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maria... |
|
|
Nu nævnte jeg jo også gamle heste som din på 19 år, som en af dem, der kunne gå længere end 6 uger.... prøv at læse mit indlæg igen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Andersen |
|
|
Det er rart at læse et indlæg, fra en som rent faktisk har lidt forstand på hove. Jeg har ingen kommentarer til de hove der bliver vist, men jeg er også af den overbevisning, at vil man ændre noget, må det (generelt) gøres ofte, altså med korte intervaller. Min egen hest går aldrig mere end 4-5 uger mellem beskæringerne. Jeg synes folk er lidt dobbeltmoralske af og til - man vil gerne have flotte hove, flot arbejde og det hele skal bare virke - men det skal helst være gratis, eller i hvert fald så billigt som muligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smed.... |
| Forfatter:  |
Louise ♣Lerano♣ |
| Dato:  |
17-01-2008 18:00 |
|
Hvad jeg umiddelbart kan se på billederne kan han godt komme endnu højere op og stå!! Det kræver beskæring ofte over en periode. Jeg ville snakke med min smed om at få ham højere op ihvertfald! Det ligner også at han godt kunne bære en lidt større sto. Ligner den ikke giver meget støtte bagpå. Men det kan være billedet der snyder?? Men hornkvaliteten ser meget bedre ud. Hans hov er tydeligt blevet stærkere. Jeg bruger selv Per Christoffersen. Min hest går omkring 8 uger inden han skal have skiftet sko -men synes det er meget forskelligt fra hest til hest.
Louise & Stald Kelon´s Lerano Dressurpart søges til Lerano klik her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Andersen.. læser fint hvad du skriver, men du skriver at "gamle" hest som min stadig ikke bør gå 10 uger, men når der intet er at tage af og minimalt slid er på skoene ser jeg intet problem i det. Har også haft en yngre hest hvor hovene bare ikke voksede skal man så for alt have smed hver 6. uge når hesten var bedre tjent med 8-10 hvilket også var smedens vurdering, men de ved måske heller ikke hvad de taler om så??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar... |
|
|
Jeg er faktisk meget enig med andersen, men ikke lige når det gælder Knut... Og jeg syntes det er meget skræmmende at du ser disse ting til stævner, det ville også forarge mig meget! For det er generelt sandt, at hvis man vil ændre noget skal man beskærer ofte, hvilket jeg faktisk har foreslået både min gamle smed og min nuværende smed, men de har BEGGE sagt at han helst skal gå længe... Men der er ikke så stor forskel på vinklen fra før en bekæring til efter, der er gået 3 år mellem billederne og meget har ændret sig. For i takt med at hans hornkvalitet er blevet bedre, bliver han ikke længere nedbrudt i dragterne... men han vokser til gengæld heller ikke ret meget... Og min smed er meget opmærksom på vinklen hver gang han kommer... Også fordi han ved, at Knut havde en seneskade, for 2½ år siden på højre bagben, så det er meget vigtigt! Og ja det kan skam sagtens stadig blive bedre, men Rom blev nu engang ikke bygget på én dag  Måske skulle jeg forresten lige nævne at Knut er (næsten) 16 år... Jeg vil prøve at tage før og efter billeder næste gang smeden kommer, om nok en 3 ugers tid... Louise ♣Lerano♣: Min gamle smed var Per Christoffersen... Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige en tilføjelse |
|
|
i nogle tilfælde er jeg også enig i at hesten ikke kan gå mere end de 6 uger fx., har selv oplevet heste der har så lange hove at de falder i dem, og det finder jeg forkasteligt at de har så uansvarlige og ligeglade ejere! - Nu har jeg haft Fyens beslagsmedie i over 4 år, og det er selv samme smed der ved 2 af mine heste har sagt at de uden problemer kan gå den tid som de nu har gået, så ham vælger jeg at stole på.  Der har været perioder, ved forderskift etc. hvor de ikke kunne gå så længe som de plejede, men jeg kigger på hestens hove/sko og vurderer ud fra det hvornår det er tiden, og har til dags dato altid fået af vide af smeden at der ikke har været gået for længe/for kort tid. Men nu har jeg så heller ikke hest hvor der er noget der skal rettes op osv. Min tidligere hest kunne gå ca. 6 uger før hun trænge til smed, også fik hun det selvfølgelig ingen tvivl der.  Der vil altid være forskellige måder at gøre tingene på, men det vigtigste er bare at man tænker på hesten, og dens behov for interval på beskæring/skoning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mathilde |
|
|
Tak  Ja, folk er frygtelig dobbeltmoralske..... og desværre er det hestene der lider under det.... Jeg har stadig tilgode at høre en faguddannet smed sige, at en hest bør gå 10 uger eller mere i mellem skoning...  mange undre sig over, hvorfor deres kære ridedyr får seneskader, overbelasningsskader osv, - jeg tænker bare -PRØV EN SMED LIDT OFTERE og du vil i sidste ende spare rigtig mange penge og ikke mindst ærgelser. sidst vi var til ponymåling....jamen ved du hvad, at folk overhovedet vil vise deres dyr i den tilstand ryster mig. Flere af ponyerne var over mål (og trængte i den grad til smed) på en enkelt kunne man næsten ikke se skoene, så langt var hoven vokset ud over - ja, jeg var rystet ! ! men desværre så er der jo ikke altid afregning ved kasse et, når man sjusker med smed, det kommer først flere måneder eller måske år efter, og så er skaderne ofte uoprettelige. Omkring 6 uger er det optimale efter min mening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JA.... |
|
|
har du en yngre hest, som ikke har nogen hovvækst - det i sig selv ville få alarmklokkerne til at ringe hos mig. heste som er skoet, og derved ikke slider naturligt, og som bruges som ridedyr bør have smed omkring hver 6. uge (nogen måske hver 5. uge, andre hver 7. uge), men aldrig 10 uger eller lignende - også selvom der kun skal tages ganske lidt af med filen. Jeg har aldrig hørt en faguddannet smed sige, at en hest bør gå 10 uger eller mere....men man skal jo også høre meget før ørerne er fulde ... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
jeg skriver ikke at smeden har sagt at den BØR gå 10 uger, og da slet ikke mere end 10 uger.. skrev at hesten ikke har haft mere at beskære af fordi den har gået længere tid end 6 uger... Skriver faktisk ingen steder hvor lang tid mine heste går inden de får smed, kun at min smed ikke har haft nogen indvendiger imod den tid de har gået. Og som SisseHT skriver så er det forskelligt fra hest til hest hvor meget hornet vokser. Og jeg påpeger også selv at mine heste ( især da jeg lige havde købt dem ) ved foderskift får en kraftigere hovvækst i en periode, også får de selvfølgelig smed. :) Men det med smede interval er vist noget vi aldrig bliver enige om  Jeg har 7-9-13 i mine 13 år som hestejer aldrig haft en hest med seneskader eller lignende, så noget må jeg gøre rigtig. Men jeg er helt enig med dig Andersen i, at nogle heste går for LANG tid. Ingen tvivl der.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej Lotte! Hvor er det dejligt at se at du er kommet så langt med Knutterens hove! Det skal nævnes for udenforstående at det var min hest der "beskadigede" Per Christoffersen. Det skal så også lige nævnes at Amadeus ikke smed sig på Per, men trak forbenet til sig (han stod med skadet forben på daværende tidspunkt, og det er formentlig derfor han har trukket benet sig) hvilket resulterede i at Per havnede under Amadeus. I forvirrinnger over pludselig at have smeden liggende under sig, kommer Amadeus til at træde ham på foden. Det var selvfølgelig en meget uheldig episode, der desværre kom til at gå ud over Lotte da hun stod i samme stald og Per ikke ville komme i stalden mere. Hvorfor ved jeg ikke!? Jeg forstår udemærket at han ikke ville komme til min mere, men at det også skulle "gå ud over" Lotte, gjorde mig rigtig ked af det. Med dette ville jeg bare sige, at min mørkesorte savittighed endelig er lettet, da jeg kan se at Knut har pænere hove end nogensinde før 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| et eksempel |
|
|
Jeg har et eksempel (jeg har flere - men dette er helt nyt i erindring) på en hest, som har gået ca 9 uger, og hvor jeg, uanset hvor meget jeg kæmper, ikke ville kunne få hov og stråle til at virke bare nogenlunde normal, hvis hesten fortsatte med det lange interval. Dragterne er alt for høje og hoven er indsnævret/forsnævret, hesten bærer vægten på en alt for lille flade. Strålen er helt rådden, og vil ikke kunne blive bedre, med mindre man sørger for at holde dragterne nede og åbne. Det gør man ikke ved at lade den gå 9 uger, for Så ser den formentlig ligesådan ud igen, og så føles det lidt, som om arbejdet var forgæves. Før beskæring   Efter  
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold da op |
|
|
sikke nogle billeder mathilde !! super godt med et visuelt eksempel  hesten på dine billeder har tilsyneladende lidt samme "problem" som min... snæver dragt, der vokser meget og en lille stråle af dårlig kvalitet. Min hest går max de omtalte seks uger, og på trods af alle odds i mod sig, såsom - ingen smed overhovedet før han var 2½ år, hvilket resulterede i en MEGET stejl indvendig hovvæg, dårlig stråle, kraftig balleforskydning og generelt en lille og asymetrisk hov (schwadroneur-blod, når det er allerværst !!) - er han nu 11 år, B-hest i dressur og startet med succes i Prix Sct. George. Han trænes på Int. niveau til dagligt. Han er skadesfri, glad og velgående, på trods af et "håbløst" fundament, og jeg er overbevist om at, den absolut eneste ene grund til dette er : Smed hver 5-6 uge !! Altid. Tak for billederne. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja, det har jeg også set fra ham |
|
|
Schwadroneur... -er din hest så også indfodet? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej..... |
|
|
dog ikke....udover de nævnte fejl, så er hans ben faktisk ret velstillede. heldigvis  selvom smeden kalder ham "fætter skævben", så skulle man nok heller sige "fætter skævfod"... sidst han var her, sagde han med et smil, at hvis min hest var eksamensopgave, så ville der ikke komme flere nye smede, da ingen ville bestå skoning af "fætter skævben".. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mathilde |
|
|
Fin beskæring... Men din smed sætter godt nok sømmen højt  Og syntes det er en meget voldsom beskæring hvis det lige er fra den ene gang til den anden, bløder den så ikke? Det er dog et eksempel, hvor en hest ikke kan gå over otte uger, det kunne min gamle hest heller ikke. Tror nu også vi holder os til 8 uger denne gang, smeden kommer i uge 5, har lige ringet til ham idag  Men min hest er ikke noget nær så ekstrem(bare i omvendt grad) som din, hverken efter 8 eller ti uger! Hans hovækst er, som sagt rige, om det så er af den ene eller den anden grund, er vel underordnet... Og andersen... der er undtagelser til enhver regel  Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Asfaloth |
|
|
Jeg er selv smed Jeg er faktisk uddannet af Flemming. Jeg er tilhænger af høje søm, hvis det kan lade sig gøre - det er en balancegang, men lave sømninger er ikke godt, i den forstand, at det ødelægger hornet, hvis de sidder for yderligt/lavt. Jeg synes ikke i dette tilfælde, der var så meget andet at gøre, end at få ham ned og gå igen. Uden sko, var han nok blevet ømtået, men med sko er han fint gående. Jeg har et andet eksempel - han er godt nok lige modsat - lave dragter/lang tå, og et formodet sunket hovbben: Før matilde.megapixel.dk/billeder/vis/ i618082 efter matilde.megapixel.dk/billeder/vis/ i618080 matilde.megapixel.dk/billeder/vis/ i618081
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| høje søm |
|
|
jeg er enig med mathilde i, at det er en fordel at sømme højt. sømmer man lavt, så trækkes al hornet af, hvis hesten taber en sko, da hornet ødelægges, hvorimod hvis man sømmer højt, så trækkes sømmene ud og efterlader hoven "hel" uden af rive horn med af. Asfolth - jeg kunne godt tænke mig at se din hest om et halvt år skoet af eksempelvis Mathilde med 6 ugers mellemrum...  Dålig hovvækst..hmmm, jeg synes bestemt ikke det er underordnet....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har også |
HeidiZ |
19-01-2008 00:35 |
|
brugt Flemming, i ca 1½ år, indtil hesten blev flyttet. Han er utrolig dygtig, og en så rar mand. Har kun tilovers for ham. Vedr skoning, så var min med i en pulje som hed hver 7 uge ca. Det fungerede godt, og det var ikke fordi, at den trængte helt vildt, når han kom. Skoning alt for ofte, er vel heller ikke sundt for hoven i længden??
-HeidiZ  2 billetter til lørdagens GALLASHOW i Herning købes!! kontakt mig over PB The trust between horse and rider creates a unique partnership
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fysíkkens love siger |
|
|
udgående vinkel styrer indgående vinkel. Dvs hvis tåen når at blive for lang, og det er den allerede begyndt på de billeder du har efter 4 uger med din nye smed, asfaloth. Så vil den vinkel hoven vokser ud med, være for flad, for den lange hov vil trække hovvæksten fremad også når den skal vokse ud fra kronranden. Trækker man derimod bæringspunktet tilbage (rasper dragten tilbage og korter/rejser i tå) så vil hoven vokse stejlere ud (ny vinkle opstår fra kronranden) og den eneste måde at opnå det på er at komme inden tåen er vokset fremad dvs hver 4. 5. uge, især vigtigt ved brug af sko, for her vil tåen ikke sliddes men kun dragten. Der er ikke en eneste smed og dyrlæge bog der foreskriver mere end 6 uger mellem skoninger. Er det for at hive penge ud af hesteejeres lommer, nej fordi der er en fysiologisk forklaring!! Jo mere hoven får lov at gro fremad i for lille en vinkel jo mindre vokser hoven, for det går udover spillet i hoven. Så ved at lade hesten gå 8-10 uger får man faktisk helt modsatte effekt: Mindre hovvækst! Og i tilgift ofte flade såler og/eller forsnævrede hove. Flade såler bliver forværret af forkert foder og overvægt og forsnævrede hove hjælpes på vej af sure stråler kombineret med for lange beskærings og skoningsintervaller. Så jeg er absolut enig med Andersen og Matilde . Nogen gange tror jeg ikke at smede orker at forklare gang på gang hvorfor de skal komme tiere. Desværre er tidens trend at man går lidt længe mellem skoninger også til præstationsheste, men de har selvfølgelig de nyeste bandager og matchende underlag i burberry tern . Det skal der jo være råd til . MVH Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar... |
|
|
Mathilde: Ja jeg kan godt se det med de høje søm, men syntes bare at de på dét billede sidder MEGET højt. På de andre billder du linker til sidder de som jeg vil siger er korrekt! Andersen: ja det kan godt være du kunne, men det tror jeg nu ikke lige sker. Som i jo nok har regnet ud er jeg ovenud tilfreds med min smed, og jeg har ikke tænkt mig at skifte! Jag har ikke skrevet at den dårlige hovvækst var underordnet, jeg har skrevet at oversagen var det! Især når han får de hov tilskud han har brug for! Keppie: jeg tror ikke du har læst hele indlægget... Smeden har anbefaltet 8 uger, og som jeg har skrevet før, blev Rom altså nu engang ikke bygget på én dag! Jeg har kun haft denne smed i lige onkring/under et år... Og min hest har ikke flade såler! Og det kunne ikke tænkes at min hest ikke har brug for skoning hver 4-5 uge!? Undskyld jeg siger det, men i godt nok gode til at udtale jer om en masse ting i ikke ved noget om! Min hest bliver langt fra så lang tået, at der bliver en kæmpe forskel i vinklen fra den ene beskæring til den anden! Og han har heller ingen flade såler! Men jeg skal nik tage billeder når Flemming kommer næste gang, men det bliver nu engang ikke før i uge fem, af den simple grund at han er på ferie! Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Lotte - hvornår lærer du at man ikke kan lave et indlæg uden at blive sablet ned at alle de kloge hoveder her på HN - der tilsyneladende er klogere end vores smed 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| eller også |
|
|
er det bare dig, der ikke vil lytte ???  Men OK, vi andre er SÅ dumme og fatter ingenting, for du ved bedst. Skal jeg være helt ærlig, så synes jeg din hest har meget lange hove på nu-billederne, og havde den været min, havde jeg bestilt smed omgående. Nej, jeg kan virkelig ikke forstå du siger årsagen til den dårlige hovvækst er underordnet - hovvækset er jo det altafgørende grundlag for, at du overhovedet kan forbedre den hests hove, så det er da overordentlig vigtig !! jeg synes årsagen er yderst væsentligt, for fiksede du hovvæksten, så ville du gøre det hele meget lettere.... men det kan du ikke fikse på trods af alverdens tilskud, så længe du ikke vil forkorte intervallerne mellem skoningen. hmm.... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aldrig.... |
|
|
det lærer vi forhåbentlig aldrig, for så har vi ikke noget at diskutere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| asfaloth&co |
|
|
Det er en hest med en tyk hovvæg. Man kan altid diskutere sømninger, mine er bestemt ikke altid perfekte, men jeg prøver at sætte dem, så de holder fast og ikke sidder og flagrer i øst og vest. Jeg synes faktisk, at lave/yderlige sømninger er kilde til mange flossede/flækkede og ødelagte hove. Christina vil helt sikkert mene, at man helt skal udelade søm  Jeg ved godt, at man kan se hove som ser helt tossede ud, og tro, at det kan man i hvert fald sagtens selv gøre bedre, men det er ikke altid tilfældet, og jeg tror da også at hesten er skoet så godt det lige kan lade sig gøre. Men som Christina nævner, så kan det være svært som smed, at skulle prædike overfor folk, at de skal sætte intervallet ned, helt ned til måske 4-5 uger på visse problemhove. Flere hestefolk vil simpelthen bare skifte smed, hvis de får den besked.. Hvis man ikke har været der ude, hvor hesten har haft seriøse problemer pga hovene, så tror jeg, at mange vil tænke "kors, sikke en emsig smed, de vil også bare tjene penge." Men faktum er, at den dag hesten står med en halthed pga hovene, så er det .. i 9 ud af 10 tilfælde i hvert fald ikke hestejeren der har bedt smeden komme hver 8-10 uge - nej nej- det har smeden da selv anbefalet, at den skulle gå så længe. Også selv om smeden rent faktisk har påpeget fejlen ved det lange interval. Jeg mærker desværre en tendens til, at folk gerne vil have placere ansvaret, hos alle andre steder end hos dem selv. Sådan lidt groft sagt. Vi mangler et diskussionsforum for smede her i DK.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Svar igen.... |
|
|
Som jeg faktisk har skrevet før, har jeg SELV spurgt smeden om det ikke ville være en god idé at han kom oftere, men de har BEGGE sagt at han helst skal gå længere en 6 uger! Og når to veluddannede smede mener dét, må der jo være noget om det  Og ja jeg kunne godt forestille mig, at der var nogen der ville sige at smeden var emsig, hvis han bad om, at der skulle skoes med kortere intervaller! Men sådan er det IKKE her! Jeg ville følge min smeds råd! For det er da det jeg betaler ham for, at sørge for at min hest har de bedste hove muligt  Det kan da godt være at det ikke er helt underordnet... Men han har en vel af balanceret foderplan, han får biotin tilskud, og hans hove bliver smurt HVER dag. Så jeg ved virkelig ikke, hvad jeg mere skal gøre for, at få hans hove til at gro. Desuden er det jo vinter og der vokser hove genrelt mindre... Om sommeren plejer han som regel ikke, at gå mere end 6 uger af gangen... Puha ja de er godt nok slemme, kan med god samvittighed sige at ingen af mine heste har haft så underløbne dragter  Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| overskrift... |
|
|
De ser da noget lange ud de hove? Hvad hedder de sko? Kan da forslå Flemming det...  Det med den lige tå; Flemming slår aldrig skoen op... Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| billede.... |
|
|
Det værste ved det billede er vel næsten, at ser ud som om hesten er ny beskåret...  Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nybeskåret ??? |
|
|
Det synes jeg så absolut ikke den gør.... den ser ud som om, den har gået ALT alt for længe ... hvad er "nybeskåret" ved den om jeg må spørge ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej det er den vist ikke |
|
|
Aaarrrhh, den er vist ikke helt nybeskåret. Billedet er fra en debatside, og det var brugt som et skræmme-eksempel. Jeg tror da, at Flemming har styr på sagerne, men hvis det var min hest eller min kundes hest, som så sådan ud efter 4 uger, ville jeg måske nok søge alternativer. Nå tilbage til Grand prixét. Jeg har ikke noget liv idag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestenettet eller grand prix |
|
|
er det ikke lige fedt ? Asfaloth når man lægger noget ud på nettet så får man en second opinion. Du kan vælge at ignorere, angribe eller latterliggøre den, eller du kan vælge at gå til kilderne og tjekke op på om det er sandt det vi skriver her. Så måske skal hovene være så grimme som det link ovenfor, før folk reagerer? Jeg har skrevet det før, hvis jeg var hesteforsikringselskab, ville jeg kræve en smedebog hvor der blev skrevet hver gang hesten havde smed og hvilke bemærkninger der var til hovene og billeder af hovene hvert halve år. En dyrlæge fra et forsikringsselskab, præsenterede engang noget rystende statistik med hvor mange heste der blev aflivet pga benlidelser og en stor del af dem kunne henførest til dårlig og eller manglende hovpleje. Flere smedebøger skriver at der ikke findes så mange sunde hove. Så hvem ville der være tilbage at forsikre??? MVH Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Matilde og co |
|
|
søm er ikke min store bekymring, især når de bliver sat så hoven ikke flækker. Men jeg er ked af at se elendige hove som kan holdes igang, bare fordi de har sko på. Sko skal være et værktøj, de skal ikke bruges til at maskere et problem, der kunne være gjort noget ved. Men ja jeg er da barfodsindianer , men ikke mere end hvis sko kan forbedre noget eller i det tilfælde hvor det ikke kan lade sig gøre at holde barfodshest, at de så vælger at lægge en sko på en velbeskåret og velplejet hov. Desværre vokser hove ikke pænt lige nedad, men skråt fremad og det giver de for lange hove vi ser hos de fleste heste. Jeg har ikke nogen god en forklaring på hvorfor nogen smede anbefaler 8-12 uger, men jeg kan ikke se det fagligt begrundet nogen steder. Jeg kan finde masser af smede der anbefaler kortere intervaller og det er dem jeg ville bruge, med den viden jeg har idag. Men jeg tror som Matilde, at de fleste smede føler sig presset til at give sig på intervallerne pga hesteejerens manglende viden og ønske om at spare penge og det er ærgerligt. Men desværre er det nok tidens trend. Basistingene ryger på bekostning af produkter på farvestrålende bøtter. Det minder mig om de slankeprodukter der var på markedet der foreskriver, æd to piller af disse om dagen og fortsæt med at svineæde og du vil tabe dig..... Idag har man gennemhullet den løsning... Ja Matilde vi må have gang i et debat forum for smedene herhjemme, noget lig den på www.horseshoes.com MVH Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forskning |
|
|
Man kan søge på Meike van Heel, som har lavet forskning omkring de ændringer der sker ved at lade hesten gå 8 uger med de samme sko. Det er altså anerkendt publiceret forskning. MVH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Urimeligt og unfair |
|
|
Hold da op - hvor jeg synes I er URIMELIGE over for Asfaloth. Det er da TYDELIGT for enhver, der rent faktisk gider læse alle indlæggene igennem, at hun har brugt oseaner af tålmodighed, tid og penge m.m. på at få gode hove hos sin hest. Så det er da lige mærkeligt at klandre hende for at 'tvinge' til kun at komme hver 8. uge?? Hvis nogen skal 'klandres', må det da være smeden - det er jo ham, der har anbefalet at der skal gå den periode - jvf. indlæggene når man rent faktisk læser dem og ikke kun nøjes med at kigge billeder.
Jeg er ret overbevist om, at hun har det lige som mig med sin smed. Han bestemmer 100% alt omkring hvordan de skal beskæres og hvor tit det skal gøre og hvad der ellers skal tages stilling til - og jeg følger trop. For jeg har ikke forstand på, men har brugt tid på at finde en DYGTIG smed og betaler ham uden at blinke med øjene og står i det hele taget på tæerne for at gøre det så godt som muligt, når han er her - så jeg er sikker på, at han vil komme igen næste gange. Det er altså også virkeligheden for hesteejere. Fint nok at I som smede, dressurdommere m.m. har det indtryk at folk praler med at deres heste kan gå så og så længe uden smed. Men det er jo ihvertfald ikke hele sandheden. Øv - hvor jeg synes det er en irriterende tråd at læse.
KH Søs Nu med blog dygtighest.blogspot.com Muligt kursus med Susan Kjærgård på Vilsbækgård i Brovst, Nordjylland. Er du interesseret, så send mig en PB.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og også lige |
|
|
Men jeg tror som Matilde, at de fleste smede føler sig presset til at give sig på intervallerne pga hesteejerens manglende viden og ønske om at spare penge og det er ærgerligt. Til smede der 'bliver presset til at beskære/sko sjældnere' I kan sgu da bare sige, at I så ikek vil komme længere. Der er jo faktisk manglen på smede (i hvertfald hvor jeg bor) - så I har alt at vinde og intet at tabe. JEg tror nok I skal få jeres løn hjem. Det er ihvertfald efterspørgslens marked - så I sætter SELV betingelserne...... Hold da k.. hvor er jeg TRÆT af smede der siger, at det er kundens skyld det hele !!!!!
KH Søs Nu med blog dygtighest.blogspot.com Muligt kursus med Susan Kjærgård på Vilsbækgård i Brovst, Nordjylland. Er du interesseret, så send mig en PB.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pligt.... |
|
|
søs 1 : jeg synes da, at man som hesteejer, har en vist pligt, hvis man da kan sige det sådan, til at sætte sig ind i forhold omkring hesten og erhverve sig viden. det gælder alt lige fra fodermidler, til udstyr, sygdomme, smed ja, alt hvad der vedrører hesten. jeg siger ikke, at man skal være ekspert, men min 20 års erfaring fortæller mig, at det er sundt og godt med en vis skepsis og at det kan være farligt at stole blindt. selvom sadelmagere, dyrlæger, foderkonsulenter, smede osv er uddannede, så er de aldrig færdiguddannede, og min erfaring er, at de hellere end gerne vil tage en frisk diskussion omkring et emne, hvis man stiller et udfordrende spørgsmål. for at vi alle - såvel hesteejere som "behandlere" - bliver bedre og vores heste kan få en endnu bedre service end i dag, synes jeg er vigtigt, at vi som hesteejere sætter os lidt ind i tingene og giver lidt modspil. jeg har i hvert fald oplevet at få super gode dialoger både med smede og dyrlæger og sadelmagere gennem kritiske spørgsmål. de vil alle gerne fortælle og uddybe, og jeg tror, de er lige så åbne for nye muligheder og viden som os andre. det handler jo om at give hinanden stof til eftertanke, og derved udvide mulighederne og skabe andre og forhåbentlig bedre alternativer. så min holdning er, at man ikke skal stole blindt og bare betale - det er sundt og godt for alle parter med viden, en vis portion "skepsis" og ikke mindst en god dialog. Ellers bliver vi aldrig bedre..... egentlig er jeg sikker på, at vi alle i denne tråd kun vil Asfaloth det bedste - hendes hest har, som vi alle også har skrevet, fået væsentlig bedre hove nu, men vores kritiske kommentarer kommer nok mere i iveren efter, at de kan blive endnu bedre i fremtiden, og ikke fordi hun har handlet forkert eller noget i den retning. jeg synes det kunne være rigtig spændende, hvis nogen af jer som lader jeres heste gå 8 uger eller mere, ville vise flere billeder, fortælle osv.... jeg vil gerne lytte, og siger ikke at jeg er færdigudlært, men indtil videre har ingen kunnet dokumentere på holdbar vis, at det gavner hesten at gå længe mellem smedbesøg - den dag, den dokumentation kommer, er jeg villig til at se på den med åbent sind, men indtil videre har jeg den tilgode.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Keppie |
|
|
Jeg synes, det er en brandgod ide med smede-bøger præcis lige som vaccination osv.  Hvilke intervaller mon forsikringsselskaberne vill gøre krav på ? Faktisk genialt - prøv at tænke tanken længere frem især med henblik på hestenes velfærd, (og undlad at inddrage smede-manglen ) Hvis det blev et krav i forhold til forsikring og måske konkurrence ligesom vaccine er .... slut med stegepander og snabelsko og ikke flere ømme og belastede ben og sener pga for lange hove. Måske urealistisk - men tanke er god synes jeg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar igen igen.... |
|
|
Søs 1, tusind tak for lidt medvinde  For jeg føler virkelig, at jeg gør alt der kan gøres! Andersen: nu stiller jeg faktisk "kritiske" spørgsmål til smede, og får en masse gode forklaringer, og han viser mig "at sådan og sådan, og det kan du se der". For jeg er der nemlig HVER gang min smed er der! Det kan jeg godt lide. Så kan jeg også lige blive opdateret med, hvordan det går og sådan. Jeg vil rigtigt gerne tage billeder før og efter næste gang smeden kommer så i kan se det. For helt ærligt, min hest går fint på 8 uger. I hvert fald om vinteren... Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| asfaloth |
|
|
det var såmand også et svar til søs 1  men det glæder mig, at du også er en af dem, der er tilstede, når din hest har smed og som vil bidrage til dialog og diskussion. det er super !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| medvind eller modvind |
|
|
Søs, uden at bande. Møder du tit smede som skyder skylden for alting, over på andre? Det kan godt være det ikke lige er dig, eller andre lige i denne debat, men faktum er altså, at der er mange mennesker som har heste, som simpelthen ikke ved nok om det, og der ér altså også mange, som går (for) meget op i hvad ting koster. Det kan godt være du ikke møder det, men det tror jeg alle proffessionelle hestefolk gør. Og det er trættende at skulle slås med uvidenhed, hvis og når man er seriøs, og gerne vil gøre ting optimalt. Lad nu være at tage det her for mere end det er, og i øvrigt så lad dog være at læse ting, som du føler ubehag ved.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| intervaller hvis ansvar? |
|
|
Kære Søs. Jeg har ikke skrevet for at dunke Asfaloth oveni hovedet, jeg bruger dette indlæg som præcedens for mange andre i samme situation. Jeg tager heller ikke og angriber en persons arbejde som ikke selv deltager i debatten og som kan komme med sin version af historien. Det er unfair... Men når nu de her hove og mange andre i det ganske danske land falder nogen af os professionelle og semi proffer for brystet pga af LOFD (lack off farrier disease) skal vi så bare tie? Hvem skulle så sige noget??? Jeg tænker hellere på hestens ve og vel end på om jeg skulle træde nogen en smule over tæerne ved at komme med kritik. Der er ingen skade til at interessere sig for hovpleje, når nu det er ens hests ve og vel. Jeg kan anbefale at finde nogen bøger om emnet og søge på nettet. Man skal ikke bare kaste ansvaret fra sig. Ja vi kunne bare sortere i kunderne og det gør jeg også, det er hver 4.5. uge eller også er det "the high way". Men jeg kunne godt få en kundekreds tættere på min addresse, hvis jeg ikke var så selektiv. Jeg har desuden den fordel fremfor smede at det er ude i æteren, at vil man barfod så er det tit smed... Jeg slås kun med at nogen af kunderne vil trimme selv, for det har nogen skrevet at man kan sagtens lære efter få anvisninger.. Nej jeg tror faktisk ikke der er kunder nok til de smede hvis de satte tvungne intervaller af hver 5. 6. uge. Tag avlere islænderfolket og alle markstatuerne og Andersen påpeger endda problemer hos brugsheste... Hvis ansvar er det at hovene ikke er så gode som de burde? Os alle! Matilde , Andersen og jeg vil gerne hjælpe Asfaloths hest og mange andre ved at skirve vores mening her. Jeg læser ikke andre motiver udfra indlæggen her. Vi har en viden og vi føler et ansvar for at videre bringe den viden. Da både smede og ejere har noget økonomisk i klemme, så ser jeg det var bedre at forsikringselskaberne gav rabat på forsikringer til dem der har "fuld service bog" istedet for til medlemer af tilfældige foreninger.. Jeg tror det vil give en afsmittende effekt ud i feks handel af heste. Nu kan købere af heste få dokumenteret at den er blevet passet med dyrlæge og smed.. Det er nok nærmere mig, der skulle føle mig dunket i hovedet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hvis man (hesteejeren, red) ikke har været der ude, hvor hesten har haft seriøse problemer pga hovene, så tror jeg, at mange vil tænke "kors, sikke en emsig smed, de vil også bare tjene penge." Men faktum er, at den dag hesten står med en halthed pga hovene, så er det .. i 9 ud af 10 tilfælde i hvert fald ikke hestejeren der har bedt smeden komme hver 8-10 uge - nej nej- det har smeden da selv anbefalet, at den skulle gå så længe. Også selv om smeden rent faktisk har påpeget fejlen ved det lange interval. Jeg mærker desværre en tendens til, at folk gerne vil have placere ansvaret, hos alle andre steder end hos dem selv. Sådan lidt groft sagt. Mathilde du spurgte mig: Møder du tit smede som skyder skylden for alting, over på andre? Prøv lige at læs ovenstående, som er et citat fra et af dine indlæg. Ikke bare siger du, at hesteejer er tåbelige og ALDRIG lytter til deres smed, men også, at de lyver om deres eget ansvar. Helt ærlig - har du overhovedet nogle kunder - så lidt respekt du åbenbart har over for dem ??????? Det kan godt være det ikke lige er dig, eller andre lige i denne debat, men faktum er altså, at der er mange mennesker som har heste, som simpelthen ikke ved nok om det, og der ér altså også mange, som går (for) meget op i hvad ting koster. Hvis det ikke vedkommer os her i tråden - hvorfor opretter du så ikke din egen tråd og brokker dig over alle de frygtelig hesteejere, som går for meget op i hvad ting koster. Og hvorfor skal asfaloth have skyld for dette, når det er tydelig at hun har brugt RIGTIG, RIGTIG mange penge på hovene på hendes hest??? Mht. at jeg lade være med at læse ting, som jeg føler ubehag ved. Jeg læste en tråd - som hen ad vejen blev kuppet af en række fagfolk, der rakker ned på en kollega for det arbejde der er gjort, pakket godt og grundig ind i, at Asfaloth lyver og det er hende selv, der har bedt smeden om, at der skal gå mere en 8 uger mellem beskæringerne/skoninger + en masse andet internt smede snak som ingen af os udeforstående fatter en mester af. Jeg gentager - opret dog jeres egen tråd og tag en diskussion mellem hinanden. Andersen - jeg er enig med dig i, at man skal selv som hesteejer skal have et bredt kendskab til ridning, biomekanik, indlæringsteori, adfærd, hestens fysiske og psykiske behov, sadel- og trensetilpasning, sundhed og sygdomme, forbyggelse af sygdomme, skævheder i kroppen, problemer med tænderne, hove og beskæringer. Og det har jeg OGSÅ - men jeg bruger også RIGTIG meget tid på også at finde fagfolk, som er de bedste. For jeg ved godt, at der findes faglærte smede som gør et ok stykke arbejde det meste af tiden og så findes der dygtige faglærte smede, som gør et SUPER DUPER stykke arbejde de fleste af gangene. Ligesom der findes udlærte læger, og fremragende læger, udlærte pædagoger og fremragende pædagoger. Nu er det lidt typisk for denne tråd, at jeg skrev, at jeg lyttede til min smed, som svar på, at hesteejere ikke ville betale for at deres smed kom tit nok og de i øvrigt ikke lyttede efter dem, når de sagde hvor tit der var behov for de kom. Og så bliver jeg klandret for ikke at stille kritiske spørgsmål til min smed og at jeg i øvrig burde sætte mig ind i alt omkring hesten så jeg kan tage faglige snakke med min træner, min dyrlæge, min tandplejer, min kiropraktor, min sadelmager osv. Jeg ved ikke, hvor tit min smed kommer. Han kender mine heste, og når han har været der, tager han sin kalender frem og siger, hvornår han kommer næste gang. Mine heste går uden sko hele vinteren (fordi de er 24/7 løsdriftsheste på i øvrigt 20 tdl. kuperet klithede i Nordjylland, de har kiropraktor flere gange om året, tandplejer mindst en gang om året, og deres sadler tjekkes årligt af en sadelmager, jeg rider og håndtere mine heste efter Andrew Mcleans principper og de løsgjorde, afslappet og ustresset og bruger ryg og bagpart, når jeg rider dem, modsat de fleste andre heste i DK), og nogle af dem har sko på om sommeren afhængig af, hvor mange grusveje de skal gå på. Han kommer lidt oftere når nogle af hestene har sko på, og der går lidt længere tid imellem, når ingen har sko på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og i øvrigt også |
|
|
Andersen - jeg kan jo også spg. dig som dressurrytter om,hvor meget du egentlig ved om indlæringsteori (pavlov, skinner m.m.), hestens naturlige adfærd og deres fysiske og psykiske behov samt ikke mindst som dressurrytter om hestens biomekanik??? Og hvor kritisk er du over for din underviser????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen dog |
|
|
Jeg ser ikke angrebet på Asfaloth, vi skriver at smeden kunne komme tiere og derved kunne resultatet højst sandsynligt blive endnu bedre. Ingen kender grunden til det valgte beskæringsinterval og vi har kun ejerens version. Og ja vi kan nok godt dele landet op i smede der vælger 4-6 uger og dem der vælger 7-20 uger. Jeg er da blevet punket af sidstnævnte gruppe, for hvordan jeg kan få mig til at tage penge for at raspe lidt og hvad er mit svar? Kunden betaler ikke for det der ligger på gulvet bagefter, men for et resultat. Der Er et dilemma, at smeden nok er den største faste udfgift ved at have hest. Og jeg tror de fleste ryttere godt ved hvordan man laver galopanspring, men ikke ved nok om hvordan hoven fungerer og skal se ud når den er sund. Ja der mangler noget formidling af viden på en pædagogisk og forståelig måde. Du som tilhænger af læringsteori må vide hvordan det er at diskutere med dem der ikke forstår dig og måske til og med angriber dig, selvom du velforberedt dunker dem i hovedet med videnskabelige underbyggede forklaringer.. Nu gør jeg/ vi det med hove, der er også videnskab bag hovens anatomi og virkemåde og de faktorer der influerer herpå. Beskæringsintervallet er en vigtig del af hovpleje og DERFOR efter min mening, relevant for denne tråd.. Jeg er ligeglad med den enkelte sag, jeg vil bare forklare hvad der sker hvis hovene bliver for lange, ikke nødvendigvis målt i hvor meget hovvæg der kan klippes af med tang set fra såle, men en tåvinkel der kan rettes op ved at beskære hoven tilbage, sætte skoen tilbage og derved få en mere rejst hov til at gro ud og gøre det inden hoven skrider fremad igen. Kunne jeg tegne og illustrere med pegepind på billeder, så gjorde jeg det gerne, ved godt det kan være (for) teknisk. Men det er læringsteori også, på papir, for den udenforstående. Men vi ved ikke hvem der er den dygtigste sadelmager tandplejer dyrlæge osv medmindre vi ved en hel del selv, og nej vi kan ikke vide alt, men vi kan blive evighedsstuderende. Men vi kan da i det mindste indrømme, hvad vi ikke ved og forholde os lidt åbne og konstruktiv kritiske? Er HN når det fungerer bedst, ikke en mulighed for at udveksle viden? MVH Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du skriver søs |
|
|
Og hvorfor skal asfaloth have skyld for dette, når det er tydelig at hun har brugt RIGTIG, RIGTIG mange penge på hovene på hendes hest??? Søs 1 Eksempel :Hvis den pågældende hesteejer, var blevet rådet til af uddannet berider, at trække hovedet ned med glidetøjle og samtidig tryk med skarpe sporer i troen på at kunne løse manglende eftergivenhed? Ville du så godtage min indvending om at ejeren har jo brugt RIGTIG RIGTIG mange penge på undervisning og hjælpeudstyr? Berideren er professionel og man må jo følge deres råd ukritisk...? Igen vi kan jo ikke anklage nogen for ikke at vide, men for at tro at vide og nægte at sætte sig ind i teorien bag.. MVH Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Og tak i øvrig |
|
|
Keppie - tak fordi du skriver så jeg kan forstå det  Jeg kan godt set pointen nu. Jeg synes bare det var synd for Asloth - da jeg ikek kunen se, at hun kunne gøre tingene anderledes. Og så blev jeg lidt irriteret over, at vi bare var tåbelige, nærige hesteejer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar igen igen.... |
|
|
Keppie: Nu har jeg ikke BARE brugt rigtigt, rigtig mange penge på min hests hove. Jeg har sat mig ind i hovens anantomi og virkemåde. Og jeg har faktisk for flere år siden læst en del af din hjemmeside, som jeg fandt meget lærerigt! Og jeg mener faktisk at min smed laver et fremragende stykke arbejde. Og ja det kan stadig blive bedre. Det har jeg ingen steder sagt at det ikke kunne. Men Rom blev nu engang ikke bygget på én dag, og nej heller ikke på et år!!!! Og min smed lægger faktisk hans sko langt tilbage, hvilket hvis du kiggede efter også ville kunne se, da han filer tåen af både forpå og bagpå, det er derfor de er sådan lidt runde bagtil og ikke går lige ned fra kronranden til gulvet! Dette gør han, efter hans eget udsagn, for at han han kommer ind og bære mere på dragterne, så de ikke går hen iog bliver nedbrudt, igen...! Jeg håder så sandlig ikke i tror at jeg bare blindt tror på fagfolk, og bare lader dem gøre deres... For det gør jeg ikke! Jeg gør virkelig alt hvad jeg kan for, at de bliver bedre og det håber jeg også at i kan se...! Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kære Lotte |
|
|
Ja nu må jeg komme med min kommentar til lige netop de hove, selvom jeg helst ikke vil. For jeg har kun et sæt billeder og dit udsagn. Gør din smed opmærksom på tråden og han må meget gerne ringe mig op, hvis han har lyst. Ja din smed retter ind alt det han kan, det kan jeg godt se, men han løser det ved at lave butnæse. Og otte uger senere så er hoven igen vokset frem til samme eller næsten samme stadie og han laver en ny butnæse. Men hoven kommer IKKE til at vokse ud i ny vinkel fra kronranden, før han korter beskærings og skoningsintervallet ned og så er man ikke nødsaget til at lave butnæser. Matilde JP og jeg har diskuteret butnæser i en anden tråd. Din hest er nu 16 år og den har gået for længe med de hove. Nu VED jeg at butnæse er ikke noget man lærer at gøre på KVL og man lærer heller ikke at heste skal gå 8 uger plus. Jeg har det sidste halve år fået lov til at deltage i de kurser der er udbudt til smedene og hører hvad englændere tyskere franskmænd italienere spaniere mfl, har at sige om hove. Derudover bruger barfodsfolk meget forskning også, her mest fra USA. Så jeg er ikke kun inde i barfodstoffet, men alt det jeg kan kratte ind under neglene fra andre smede, trimmere, anden forskning osv. MEN jeg har ingen praktisk erfaring i at sko. Jeg har fulgt andre smedes arbejde og de kan godt lave bedre resultater end det der er opnået her(ved at komme tiere). Jeg har også talt med smede der er begejstrede for roller shoes, firpunktssko, heartbar, ligetå og sideoptog, almindelige sko uden optog, aluminum sko, plastiksko osv osv. I sidste ende det er om at komme fra A til B, der er mange veje til Rom. Man skal se at strukturene bliver bedre, og kunden skal inddrages. På KVL 30 november 2007 (og jeg ved ikke om din smed var med?) var der et foredrag med to smede og en dyrlæge fra Skotland, der talte om de lange hove. But næser er no go for det svækker hovvæggen og lamellerne og du får ikke en ny tåakse derved men kun en kosmetisk afkortning af hoven. van Heels forskning var også omtalt her med hvordan det påvirker hovled ved bagtil brudt tåakse. Hvis du skal have en stejlere hovvæg så sagde de skotske smede (Allan og Jim Ferrie) at man skal sko hver 4. til 5. uge. Og det samme kan du læse i Grunths beslagslære fra 1913!!! Og de er det interval vi barfodstrimmere bruger og så kan vi forbedre mange hove, så de med tiden kan blive så gode at de kan gå uden sko! Jim og Allan Ferrie siger også det tager det meste af et år at rette det op, for det er hoven der skal gro ned i en ny vinkel. Og jeg vil vove den påstand at havde en af dine smede kommet hver 4. 5 uge gennem et år så var det rettet for længst. MEN var du min kunde så havde jeg også gået din fodring igennem så jeg kunne udelukke subklinisk små forfangenhed. Og så vil jeg også gerne se strålen, om den er sund. For de to ting gør også at hoven vokser mere fremad end den burde. Men som Andersen har jeg stadig til gode at se hove der efter 8 uger stadig er fine i deres sko. Matilde vi må igang med at lave artikler, for der skal oversættes noget udenlandsk stof. Det skal også formuleres så det kan forståes og med dine superbilleder med streger på. Lotte det er godt du sætter dig ind i stoffet, håber noget af det jeg skriver her, giver mening. Og Søs, jeg har talt med mange søde rare dygtige engagerede smede og ja det er et problem at få lov at komme så tit de gerne vil pga ejerens økonomi. De bedste kunder jeg har, er dem der ved en masse. Jeg vil godt kæmpe for at I får adgang til den viden og jeg lover det er lige så interessant som læringsteori, Søs . KH but nose queen (jeg bliver drillet af nogen af smedene )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar igen igen.... |
|
|
Måske er det ikke tilrådig med "butnæse"(det har jeg godt nok aldrig hørt, det udtruk) Men det har tydeligvis virket på et eller andet plan, for min hest har jo fået dragter? Og nej hans hove er ikke vokset ned efter 8 uger som du siger... Og hvad er det for noget at påstå at min hest er forfangen! Hans foderplan er nøje afbalanveret og tilpasset ham! Må indrømme at jeg ikke er tilhænger af barfodstrim, det er en dårlig dille, som enhver alm uddannede smed ville kunne gøre lige så godt, om end ikke bedre! Jeg har hørt om alt for mange dårlige eksempler, hvor heste er blevet invalide for livstid pga. en elendig barfodstrimmer... Men det er da rart, at du kan se at han gør hvad han kan, for det gør han virkelig! Og desuden syntes jeg ikke i kan udtale jer så meget som i gør om min hests hove, eftersom i aldrig har set ham "live" Og nu har jeg kun haft Knut siden han var 13 år, og hvis han har haft så dårlige hove hele sit liv, så tager det nok mere end et år at rette op på! Jeg ved ikke om han var til det kursus du taler om, men han har været til et i sidste uge... Jeg er egentligt meget ked af det her indlæg, for jeg ville egentligt bare vise, hvor godt det var blevet, men i hagler virkelig bare én ned og kommer med utroligt mange udokumeterede beskyldninger, som er totalt usande! Og istedet for at fokuserer på det der er godt, tager i kun det dårlige ind, og intet andet! Det kan godt være at der er i en god mening, men fra her hvor jeg sidder er det intet andet end kritik  Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| asfaloth |
|
|
Nu ville jeg ikke såre dig, så jeg trækker mig ud af debatten igen. Jeg tager netop forbehold, fordi jeg ikke har set hesten live, kun nogen billeder. Jeg påstår ikke forfangenhed, men hvis en hov ikke vil rette ind så tjekker jeg det pr automatik Barfodstrim er ikke issue her??? Jeg har på intet tidspunkt skrevet at du skal tage skoene af. Ja smede kan sagtens lave barfodstrim, hvorfor skulle de ikke kunne gøre det? Den eneste forskel er hyppigheden. Du kan ikke forvente når du kommer med et indlæg at kun rygklapperne går ind i debaten. INGEN har kaldt dig dårlig hestejer? Har vi? Jeg går kun ind og agiterer for hyppigere smed og smider lidt baggrundstof ind om det. sorry!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lotte... |
|
|
Når man sætter billeder ind her på HN, må man forvente at der kan komme både positiv og negativ respons. Du har sat billeder ind af din hests hove, og det er, for at sige det mildt, ikke specielt pæne hove du viser frem. Når du så krydrer billederne med kommentarer som "er de ikke blevet flotte!", så må du forvente at ikke alle giver dig ret. Personligt syntes jeg ikke at du bliver sablet ned i denne tråd, men til gengæld kommer både Mathilde og Keppie med gode forslag til hvordan man kan få hove, der ser ud som din hests, til at blive ENDNU bedre. Måske det slet ikke ville være dårligt at lytte lidt til dem, de er begge meget dygtige fagfolk, og giver sig tid til at sidde her på HN og skrive gode råd til dig. Jeg vil også mene at kortere tid imellem beskæringerne er vejen frem for din hest. Det KUNNE jo tænkes at det også ville sætte gang i hovvæksten, at hovformen blev lidt bedre  Og så vil jeg i øvrigt erklære mig enig med Andersen og co. Der findes så mange hesteejere der ikke har sat sig ind i hvordan en hestehov bør se ud og fungere. Hvis hesteejerne bare gad bruge lidt tid på dette, ville der med garanti være færre heste der rendte rundt på grimme hove.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar... |
|
|
Ciller: Du har med garanti ikke læst hele indlægget! Jeg forventer skam heller ikke kun at få ros, for jeg kan godt se at det ken blive bedre, hvilket jeg også skriver FLERE gange, men jeg syntes der er sket utroligt meget! For jeg siger faktisk også flere gange, at jeg genrelt er enig med andersen i at kortere intervaller hjælper til med at rette en hov op. Men undskyld, nu vælger jeg faktisk at stole mere på min smed end folk der skriver herinde, som jeg ikke engang kender! Og ja de kommer med gode forslag, og dem syntes jeg faktisk også jeg har lyttet til, men der kommer også en masse udokumenterede beskyldninger, som der absolut intet belæg er for! Og ja jeg er også ening med Andersen og co. i at der ER nogle heste ejere der ikke sætter sig ind i hvordan en hestehov fungerer, men jeg er IKKE en af dem. Og nu var det faktisk ikke det der skulle diskuteres her, vel? Keppie: Okay, undskyld sådan læste jeg det bare... Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Søs123. |
|
|
Jeg tror du læser det, som du selv vil. Jeg har de bedste kunder man kan ønske sig, de er søde, ordentlige, venlige og har søde heste. Jeg må sige, at jeg underer mig over, hvorfor du farer sådan op, der er da ingen her, som angriber nogle? Vi har en lille debat omkring intervaller og hove, og det udspringer af et eksempel som tilfældigvis er Asfaloths hest. Herregud. For mig kan folk gøre som de vil, men hvis man sætter noget til debat - og det gør man i et debatforum, så kan man også risikere debat. Hvis man er for tyndhudet til at klare at læse meningsudvkslinger, så skal man nok lade være. Jeg må sige, jeg er lidt overrasket over dine angreb på min person, og jeg synes ikke det klæder en debat, når en person forsøger at dreje et emne væk fra et faktum/en sandhed (som man ikke bryder sig om at læse), ved at lade debatten handle om en tone eller en person. Men det ses ofte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lotte... |
|
|
Jo, jeg har skam læst hele tråden, ellers ville jeg jo ikke kunne udtale mig  Men bare fordi jeg har læst den, betyder det ikke jeg automatisk er enig med dig. JEG syntes personligt ikke det er flotte hove, og JEG syntes personligt at de burde kunne rettes mere op på et år. Men jeg er jo også bare en hovnørdet hesteejer  Vi kender ikke hesten, og derfor er det muligt at den er undtagelsen. Men jeg syntes det er mærkværdigt at netop denne hest ikke ville have godt af hyppigere beskæring, når nu erfaringen med andre heste med samme problem viser, at det er bedst. Var det min hest, havde jeg fået en second opinion. Og jo, jeg må godt skrive det, for dette er et debatforum hvor man må komme med sine meninger, og dette er min mening. Og nej, jeg er ikke ude på at sable dig ned 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar igen igen.... |
|
|
Ja men nu er det min hest. Og det kunne jo være, at min hest var dén hest, der rent faktisk var undtagelsen der bekræfter reglen!!!! Og jeg VED at det er blevet 100 gange bedre, jeg siger ikke at det ikke kan blive endnu bedre, men jeg ved der er sket en ENORM forskel! Og helt ærligt det er godt nok for mig  Mvh Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som jeg skrev... |
|
|
"Vi kender ikke hesten, og derfor er det muligt at den er undtagelsen" Som du kan se er jeg enig, men det kan du jo ikke vide før du har prøvet  Men hvis den forskel der er sket, og ja der ER sket en forbedring, er god nok til dig, så er det jo bare sådan det er.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar... |
|
|
Jeg ved ikke om forskellen er god nok for jer, men for mig som ser hesten hver dag, ved at der er sket rigtig rigtig meget, men ja der kan ske mere. Men bare det der er sket NOGET er for mig et plus. Da min gamle smed, som jo har skoet ham i 10 år ikke har kunnet gøre noget. Så syntes jeg den forskel der er sket på det år Flemming har skoet ham helt fantastisk! Og nu hvor vi endelig er ved at have styr på hans hornkvalitet, går det nok endnu hurtigere fremad  Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| asfaloth |
|
|
Jeg kom til at tænke på noget: Har din dyrlæge aldrig haft en bemærkning til de hove? Jeg mener til det årlige tjek og vaccination eller andre besøg? Blev den handelsundersøgt ved købet? MVH Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar... |
|
|
Det enenste min dyrlæge sagde forrige gang han var her, ca 3/4 år siden, var at han godt kunne bruge lidt mere overrulning. Sidste gang han var her(1 måned siden), sagde han at de var blevet virkelig pæne  Jeg ved ikke om dyrlægen har sagt noget til det før jeg fik ham  Min sadelmager, er til gengæld meget imopneret over hvor meget der er sket  Jeg startede med at låne Knut og har senere overtaget ham, så han er aldrig blevet handelsundersøgt... Men han har ingen anmærkninger i en bøjeprøve, udover en meget lille skævhed i skridt. Denne bøjeprøve blev udarbejdet i forbindelse med, at dyrlæge/kiropraktor var her første gang. Så vil nok sige, at der ingenting er i dag, da han er blevet rettet op(han gik skævt). Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold da op en debat |
|
|
jeg vil absolut ikke gøre mig klog på hove, sko eller smede, men blot sige at jeg har nævnt tråden for Flemming, da jeg syntes det måske er en god ting at smede ser og høre hvad kunder og andre mener om deres arbejde. Hilsen Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op.. |
|
|
Endnu et eksempel på at der findes rigtig mange små kloge "dyrlæger og smede" rundt om i det danske land... Dette var en ros til Flemming, som jeg forresten også synes er super dygtig... Tsk Tsk.. Over and out....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en overordnet kommentar |
AD-Edition |
25-01-2008 12:54 |
|
Jeg har en hoppe med særdeles problematiske hove, vi har haft specialister fra ind- og udland til at råde os. Og jeg vil sige, der ER altså tilfælde hvor man ikke kan lægge om hver 6.-7. uge, selvom jeg også finder det mest optimalt. Når hornvæggen smuldre, og ikke gror, så er det svært at sømme så ofte, da det ødelægger hornet mere og mere. Da det samtidig var en hoppe der absolut ikke kunne undvære sine sko (læs: den var springhalt uden, da sålerne stak en cm under hovvæggene), så var det nødt til at være sådan. Efter 4-5 uger, så kom smeden og klemte søm sammen, og højest skiftede et par stykker. Og først i 8. -.9 og nogle gange 10. uge blev skoene lagt om. Nej det var ikke smart for vinkler m.v. men sådan var det nødt til at være i en periode, og jeg skal ikke kunne sige om det er noget a la det samme vi er ude i her. Heldigvis er billedet vendt her nu, og skoene bliver lagt om hver 7. uge. Og så synes jeg måske der er en enkelt "kloge åge" her, der ikke burde være helt så kæk, da mange af os husker tråde herinde, hvor fagligheden (-eller mangel på samme) hos vedkommende blev diskuteret af adskillige. Dermed ikke sagt vedkommende ikke har ret i det der siges nu, men måske man skulle være mindre agressiv i denne sammenhæng. Her i stalden er det hundrede procent smeden der styrer hvad der skal laves og hvor tit, og jeg har indtryk af trådstarter også har det sådan. Han kommer fast en gang om måneden (eller måske endnu oftere), og lader blikket falde på dem alle, og filer indimellem lidt på den ene eller anden. Og selvfølgelig får dem med sko lagt skoene om med præcise intervaller, og det er max hver 7. uge. På den måde synes jeg aldrig man tænker på, at nej nu trænger den eller den også til smed. Hovene ser pæne ude hele tiden. og vi betaler gladeligt det det koster, også selvom Berger's måske ikke er de billigste, til gengæld de bedste i mine øjne  Alfa og omega er at have tillid til sin smed, men ikke ukritisk, det har aldrig skadet nogen at søge ny viden, og høre andres erfaringer. Det hænder da også tit her, at jeg har opsnust ny viden før smed eller dyrlæge, og så får vi os en god faglig snak omkring det.
Fotografering tilbydes
Besøg vores hjemmeside: www.ad-edition.dk Med fotos fra bl.a. DM i Dressur og diverse TAF arrangementer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej igen. |
|
|
Det har ikke været min hensigt, at skulle rakke ned på nogle eller noget, på et personlig plan. Hvis nogle føler sig tråd over tæerne, må de jo sige til, og/eller tænke lidt over, hvad pokker det er i dem selv som gør, at det ikke er til at holde ud. Jeg kan ikke tage ansvar for de følelser jeg bringer op i andre mennesker, det er folks egne følelser, som de selv må slås med. - Og ja, det er nok forkert at blande sig i debatter herinde, især i "faglighedens navn", så længe man ønsker at hylde og fremhæve uvidenheden og janteloven. Det er klart, at så få fagfolk ønsker at ytre deres mening her, for man bliver ofte angrebet personligt. Men det er ærgeligt.. og enormt småligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fagfolk er fint |
AD-Edition |
25-01-2008 17:13 |
|
Fagfolk er fint, men jeg tror det kommer til at virke som om det presses ned over hovedet på trådstarter,der i mine øjne altså virker til at følge alle råd hun har fået fra smeden. Dermed ikke være sagt der ikke er plads til forbedringer...hos alle. Heste er forskellige, og der findes ingen endegyldige svar, nogle kræver ikke den behandling som teorien foreskriver. Fagfolk der kritiserer fagfolk (som til og med ikke deltager her), er i mine øjne ikke særlig professionelle. Citat Mathilde: "jeg har bare multi-allergi over smede, der skal spille kloge om andre smede." Allergi kan man jo vokse fra 
Fotografering tilbydes
Besøg vores hjemmeside: www.ad-edition.dk Med fotos fra bl.a. DM i Dressur og diverse TAF arrangementer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men der er ikke plads |
|
|
Men jeg kritiserer netop ikke andre smede, og da slet ikke Flemming som er min læremester, som jeg var meget meget glad for. Jeg føler simpelthen mine ord bliver tvistet og vredet, det er som om man gerne v i l se mig som aggressiv og negativ. Og dét har jeg oplevet før. Folk finder fællseskaber i, at danne fjendebillder af mennesker de ikke kender. - Jeg skriver udelukkende generelt omkring hvad man kan gøre, hvis man har hove som ser sådan ud. Hvis, og det er da sket, nogle af mine heste/kunders heste, lige pludselig ser helt tossede ud i hovene, så må jeg ændre noget, og tale med kunden om intervaller. Det er der jeg vil hen. Men netop fordi folk ofte gerne vil have mig/os vendt til at være negative og nedrige, er det, at vi taler om at lave et lukket forum for fagfolk, så man kan diskutere fagligt stof, uden at blive beskyldt for dit og dat, og få smidt gamle sladdertante tråde i hovedet, af de sentationslystne perfide typer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fagfolk mod fagfolk.. |
|
|
Må nu give søs og ad-edition ret... Det jeg læser i tråden er, at der hele tiden antages, at den lange beslagperiode skyldes trådstarter selv, og at hun "tvinger" sin smed til de lange perioder. Lad os istedet antage at trådstarter IKKE lyver og rent faktisk følger sin smeds råd og giver ham frie hænder, hvis "skyld" er den lange beslagperiode så? Ja det er vel smedens. Og så er det vel sådan set ham der bliver kritiseret (eller hvad i ønsker i at kalde det) tråden igennem her. Og så kan jeg da godt forstå det er frustrerende at være trådstarter...
Hvis det ikke er en Trakehner, er det bare en hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pæne ord |
AD-Edition |
25-01-2008 21:11 |
|
Det er pæne ord du kan... perfid og sentationslysten. Agressiv og negativ... neeej da  Matilde, jeg har altså intet personligt imod dig, jeg kan bare godt sætte mig ind i trådstarters frustrationer, og må endnu engang sige at jeg godt kan føle hvis trådstarter føler sig trådt over tæerne. Jeg synes da det er en rigtig god idé med et smedeforum, hvor I kan dele jeres erfaringer. Rigtig god endda. Jeg ved bare ikke hvor mange smede der har tid til at sidde derinde, men det er en hel anden snak. Dyrlægerne har jo samme muligheder via forum, og det er en knaldgod idé. Hvor meget de bruger det, skal jeg lade være usagt. Generelt har jeg også indtryk af dyrlægerne er mindre stolte, forstået på den måde, at de gerne spørger hinanden til råds. Det har jeg oplevet andre smede synes var et nederlag, bevares, det har jeg også oplevet dyrlæger der syntes. Men det ville kun være til gavn for os som kunder, at i delte jeres erfaringer. Men derfor er der vel ingen grund til at tale ned til os alm. dødelige? 
Fotografering tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen hvordan skal |
|
|
man skrive uden at det kan misforståes? Jeg fortryder faktisk jeg gik ind i tråden, for det man har skrevet har ikke været vel modtaget herinde. Der er til og med kommet personlige angreb. Vi tager netop en masse forbehold fordi vi ikke har set hesten live. Jeg synes også det er ubehageligt at smedene ikke er anonyme. Hvor fedt er det for dem at ejeren af hesten sætter billeder af hovene til udstilling? Mine kunder kan da også sætte billeder af hove, som jeg trods 4 ugers intervaller, langt fra er perfekte. Hvis jeg selv havde valgt ikke ville debatere på HN, så ville jeg synes det var ubehageligt at jeg ikke kunne komme med min version. Jeg har ingen intentioner om at kritisere hverken de pågældende smede (som har et rigtig godt renomme begge to og jeg respekterer dem), eller ejeren af hesten. Ja vi skriver at I ikke ved nok om hove, og undskyld. Men hvor mange hestejere har bestilt faglitteratur om hove og pløjet det igennem? Jeg vidste heller ikke stort om hove for 6 år siden. Vi kommer i virkeligheden, kun med nogen bud og nogen forslag. Tag det for hvad det er .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lady di |
|
|
Det er ret et væsentligt spørgsmål du kommer med der. For hvis nu tager et grelt eksempel: En anmeldelse af en hesteejer, hvis hest går med alt for lange hove. Lad os sige at hestejeren mener at hun bare har fulgt smedens anvisninger. Hvem får ansvaret for de lange hove, smeden eller hesteejeren? Mon ikke det er hesteejeren? Eller kan smeden risikere at blive trukket i retten for ikke at passe kunden? Hvem skal bevise at ejeren ikke kunne få fat i smeden? Eller at smeden anbefaler generelt 12 uger? Jeg mener det bliver hestejerens ansvar at have passende indsigt i at holde hest. I den nye hestelov er der jo (desværre) ikke fastsat nogen grænser målt i mm for hvornår hove ikke er beskåret med passende interval. Men der står i baggrundsmaterialet til loven, at en hest har typisk brug for smed hver 6. uge. Jeg ville ikke personligt som smed turde skrive på regningen en ny dato 3 mdr frem eller at skrive det på hjemmeside. Og sjovt nok er der ikke nogen forfatter af hovplejebøger, der tager ansvaret for længere intervaller end 5-7 uger. Jeg som smed ville personligt ikke turde at anbefale meget over de 6 uger, hvis loven i eftertiden bliver håndhævet lidt mere strikst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hmm.... |
AD-Edition |
26-01-2008 16:18 |
|
Hvis trådstarter ikke skal stole på sin smed, hvem skal hun så stole på? Du vil vel også gerne ha' at dine kunder stoler på dig? Jeg har en enorm tillid til min smed, ellers var han ikke min smed. Men derfor skal man ikke vende det blinde øje til. Som sagt har ny viden aldrig skadet nogen... Og jooo... her har vi skam faglitteratur stående på hylderne. Selvfølgelig også fordi vi har et specielt tilfælde stående i stalden, som man har lært meget af, på den dyre måde. Del jeres viden... og så håber jeg bare på mine smede får lavet det uddannelsescenter, så vi kan få en stor faglighed hele vejen rundt, og et godt samarbejde smedene imellem. Det skal da lige siges, hvis nogle var i tvivl om mit tidligere indlæg, så har min smed så absolut evnen til at høre på andres teorier og erfaring, det har vi gjort stort brug af. Second, third etc opinion... det burde være muligt for alle kunder at få, uden nogen blev fornærmet, eller blev stødt på sin stolthed. Den verden vil jeg håbe åbner sig om nogle år, når der også (forhåbentlig) bliver en fællesuddannelse/standard.
Fotografering tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt skrevet AD-edition... |
|
|
...men det der med second, third etc opinion kommer man bare ikke langt med. Nu har jeg snart haft min hest i 3 år og på de tre år har jeg haft 7 forskellige registrerede smede. HVER af de syv havde deres mening om, hvordan man skulle sko min hest. De har alle været igennem den samme uddannelse så hvorfor denne "uenighed"? Jo, uanset hvor standardiseret man gør uddannelsen til beslagsmed vil man aldrig kunne finde to heste der er nøgagtig ens - kun tilnærmelsesvis. Og så længe der ikke eksisterer to ens heste, vil skoningen være en kombination af teori/skøn/erfaring. Nu har jeg så fra dec 2005 haft den samme smed og kunne ikke være mere tilfreds. Men hvis jeg oprettede en tråd her på HN og spurgte til erfaringer om den pågældende smed, ville der komme vidt forskellige svar og det ville der også, hvis jeg spurgte vedkommendes kollegaer. Men jeg ser sådan på det, at nu er det ikke andre, der har min hest - det er mig. Og for mig er det vigtigt at kunne stole på at smeden kommer, gør (ud fra mit synspunkt) et ordentligt stykke arbejde, behandler hesten ordentligt og er til at kommunikere med. Og så er jeg ellers stokhamrende ligeglad med hvad andre synes om min smed. Asfaloth roser for "åben skærm" sin beslagsmed og det synes jeg er flot og en sjældenhed her på HN.
Én gang travhest - altid travhest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| solhen ♥Emile♥ |
|
|
Jeg har det på nøjagtigt på sammen måde med min smed som du har det med din. Jeg mener virkelig at han gør et ualmindeligt godt stykke arbejde, til trods for hvad alle andre siger! Jeg er så stolt, af det han har opnået med min hest, at jeg også gladeligt viser det frem for "åben skærm"! Og syntes bare det er super ærgeligt, at folk skal komme med deres "ekspertviden", når de ikke har andet end et par få billeder at kommenterer ud fra! For det mener jeg personligt ikke er nok!!! Mvh. Lotte - der stoler 100% på sin smed, til trods for hvad andre mener!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stole på |
|
|
Der er jo forskel på hvad man lægger i det ord. Jeg forventer ikke at mine kunder skal stole blindt på mig. De skal stille spørgsmål og de må meget gerne tilegne sig noget viden. Vi hiver årligt en eller anden udenlandsk smed til foredrag og inviterer alle mine kunder til at deltage. Ejerens bidrag er lige så vigtig som mine beskæringer og det gælder også for smede der lægger sko på. Sammenslutningen lavede engang en undersøgelse om hvad hestekunder prioriterede højest hos deres smed. At han ikke slog hesten, kom til tiden og var flink at snakke med, kom før de faglige kvalifikationer . Asfaloth var utilfreds på sin første smed, ham stolede hun jo også på? Til der kom en anden hun følte gjorde det bedre? Sådan som I bruger ordet stole på, så læser jeg kaste ansvaret fra sig.. Vedrørende standart, der er nogen generelle vedtagne regler for hvornår hoven er i balance se f.eks den brochure jeg omtaler. Så kan man bruge forskellige sko til forskellige problemer. Men beskæringsprincipperne skal være iorden og målet skal være det samme. En sund hov der understøtter bevægeapparatet,så hesten kan bevæge sig ubesværet og uden risiko for sygdom. Vedrørende fælles uddannelse og standart det er der vel, som det er nu, da alle danske smede har været til svendeprøve i dk og har som minimum taget teorien på KVL. Den praktiske del foregår så for en stor del hos mester og det er nok her den største differentiering sker. Det Berger ville var at lave en løsning for de ufaglærte i første omgang og lave en uddannelse hvor man bragte det faglige niveau op, ala den i England. Det initiativ blev så ikke til noget, men de kan da stadig arrangere efteruddannelse. De har den gode placering, faciliteterne til det, kontakterne og ikke mindst drevet. Vi bliver ikke mere standardliseret før vi får mere debat indbyrdes. Men helt ensrettet bliver vi nok aldrig, for vi indgår mange kompromisser, fordi hestene lever langt fra det som natur har selekteret dem til. Vi bliver nødt til at tage udgangspunkt i den enkelte hest, det miljø den lever i, hvad ejeren bruger den til og på hvilket underlag. Og da det er svært at lave forskning på heste, fordi de ikke lever ens og har det samme i bagagen endisge fælles gener, så kan vi ikke sammenligne den ene beskæringsmetode med den anden og den ene skoning med den anden. Men MÅLET skal på sigt være den samme og en bagtilbrudt tåakse skal rettes hurtigst muligt fordi det giver risko for seneskader (asfaloth på din præs skrev du om en skade på den dybe bøjesene i 2205) og dels at den lander rigtig dragt først, så ikke hovsenebenet bliver belastet (asfaloth på samtlige billeder, lander din hest tå først). Og jeg har ikke skrevet de mange indlæg for at få placeret ansvaret for den efter min mening for lange beskærings og skonings interval, jeg konkluderer bare at det har den haft og har stadig for langt mellem smedebesøgene. Så meget kan jeg da se på et billede. Om den har sur stråle, eller mørt horn eller kunne være subklinisk forfangen har jeg ingen mulighed for at vurdere. MVH Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Seneskade |
|
|
Jeg har faktisk omtalt den senskade i denne tråd... Og den skade skete før jeg skiftede smed, og det var en fold skade! Dyrlægen siger idag, at han ingen mén har af det overhovedet! Og han har aldrig omtalt det du nævner med tå først? Der er faktisk en smed fra Berger's der har lagt en sko på min hest og han sagde at det så fint ud, så du tror ikke at jeg måske er tilfreds fordi jeg ikke har noget at sætte fingre på overhovedet???? Og lige en ting til, da jeg havde min gamle smed var jeg måske en anelse uvidnidne, Knut er faktisk min første egen hest. Og jeg er nok blevet en del klogere end for tre år siden, forhåbenlig da!!! Så jeg i dag, og også det sidste stykke tid mens jeg havde min gamle smed, er et aktivt element også når min hest skal skos! Og ja jeg stoler på, at min smed gør hvad han syntes bedst, men jeg stiller da også spørgsmål, og får altid et god forklaring igen! Jeg betaler ham jo ligesom for hans ekspertviden. Lad du nu bare mig og min smed bestemme hvor tit min hest skal sko's, vi kender den trods alt bedst! Det er egnetligt utroligt, jeg føler lidt jag har sagt alt dette her før? Mærkeligt at folk ikke forstod det første gang. Men folk ser tydeligvist kun hvad de vil se  Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| asfaloth |
|
|
Det er ikke dig jeg længere prøver at overbevise om hyppigere smed, det er kun dem jeg kan nå . Man ejer ikke tråde .. Jeg ser tå først landinger og en lang tå og underløben dragt. Har jeg sagt jeg ser andet? Det kan være svært at se tå først landinger medmindre, man lige har fanget hoven i landingsøjeblikket med kamera eller video. Man kan træne sit øje til det. Nu er det ikke altid at heste bliver mønstret i forbindelse med et smedebesøg, og det kræver man er opmærksom på det. Mange heste lander tå først, uden det bliver bemærket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|