Jeanette: Ja hun er da en fin hund, men jeg mener så ikke den ligner en cocker spaniel særlig meget. Når der bliver spurgt til Cocker spaniel, så går jeg ud fra at det er den racetypiske cocker, der er tale om (og i det ligger jo blandt andet også udseende). Men ja, det står da folk helt frit for om de vil have stambog eller ej - men det er vist diskuteret mange gange før både her på HN og andre steder på nettet.
Personlig ville jeg aldrig købe uden, men sådan er folk forskellige.
Den cocker kennel du henviser til i Søster Svenstrup er faktisk så måske undtagelse - vedr køb uden stambog. Jeg går ud fra at du taler om Kennel Count on Me - og de laver absolut rigtig, rigtig gode cockere. De er ikke længere medlem af DKK, hvorfor det ikke er muligt at få stambog på sin hund derfra. Grunden til udmeldelsen kan ses på deres hjemmeside.
Dog er Albert Stam, som driver kennelen en af de bedste "cocker folk" der findes og han har blandt andet skrevet en fantastisk bog om cocker spaniel.
Jeg vil da også rigtig gerne opfordre dig til et besøg hos dem, men som sagt så kan du ikke få deres hvalpe med DKK stambog.
/Louise