Jeg prøver igen.
En kiropraktor kender ikke til musklernes udspring,hæfte og funktion på samme måde som vi gør, og tro mig, jeg har samarbejde med mange kiropraktorer, dyrlæger, fysioterapeuter og andre hestesagkyndige mennesker.
Når man selv kan mærke om en muskel er øm, er det skam også fint nok, men kan man så selv ræssonerer sig frem til, hvorfor den er øm der?
Jeg ved desværre alt for godt, at der er mange massører som ikke kan udrede hvad det er de finder, men så må man spørge ind til vedkommendes erfaring, uddannelsessted og bruge sin sunde fornuft.
Jeg har været ude ved en kunde, hvor hesten skulle have en velværemassage, men hvor vi rent faktisk fandt ud af, at hestens sadel forhindrede den i at bevæge sig korrekt, og at den havde abnormal muskeldannelser af den grund. Det var ikke noget man bare lige kunne se, ejer af hesten er en virkelig dygtig rytter og ser mange mange heste i sin hverdag, og er en af dem jeg plejer at rådføre mig med, derudover er hun vet. kir., men hun havde overset det. Det var musklernes ømhed og udvikling eller mangel på samme der afslørede hvad der var galt.
SaraV ... hvilken viden er det du tror en massør ikke har, som andre behandlere har?
Og det skal lige siges, jeg er ikke fornærmet eller sippet, jeg synes det er dejligt at have en debat omkring massage, da der er alt for mange fordomme om manglende viden, og de fordomme er naturligvis kommet af en årsag, men jeg vil gerne fløjte lidt til kamp mod de fordomme.
Jeg tror de fordomme er opstået fordi der er for mange der har lånt en bog og gjort sig til massør, det kan man nemlig godt. Jeg kunne måske også forestille mig, at mange ikke tror der er mange krav til en massøreksamen, men hvis det er tilfældet må man meget gerne spørge ind til min, for jeg oplever igen og igen, at folk bliver overraskede over hvor store krav der rent faktisk stilles for at kunne bestå en eksamen, i hvert fald der hvor jeg går. Jeg kan selvsagt ikke udtale mig om andre uddannelsesinstitutioner, da jeg ikke har kendskab til dem.
Jeg har den mening at kiropraktorer kender til ledmanipulation, dyrlæger må diagnosticere og injicere og kender til indvolde og sygdomme, massører kender til muskler, smeden kender til hovene, foderkonsulenten til foder og sadelmageren til sadler. Den dag de mennesker lærer at arbejde sammen på tværs af hinanden begynder vi at få hestevelfærd på den gode måde i DK og i verden for den sags skyld. Måske man skulle undgå den tendens der er til at "ville holde på sit" og så snakke sammen... så ville ejerne ikke smide så mange håbløse penge ud på halve løsninger og "måske hvis nu vi gør sådan, så kan det være... ellers prøver vi noget andet"...
bare en mening.
Mvh.
Alice Nielsen
EquiFit Hestemassage