|
|
| At bruge samme bomløs til flere heste |
|
|
Jeg har taget beslutningen om at anskaffe mig en bomløs sadel, ikke en af de billige modeller, det skal være en med paneler under og den skal minde om en alm. dressursadel. Jeg har kig på disse 3 sadler: 1) Trekker Master 2) Trekker Pro Endurance 3) Trekker Endurance (gammel model) Er der nogen herinde, der kan anbefale den ene af ovenstående sadler frem for de andre? Eller bare har erfaring med de 3 sadler. Og så har jeg tænkt på, at man jo med en bomløs sadel uden problemer burde kunne bruge sadlen på flere forskellige heste. Sadlerne er jo med det såkaldte "memory foam", som former sig efter hesten når man lægger sadlen på. Jeg har 6 forskellige heste, hvoraf de 5 bliver redet. Ingen af dem er voldsomt brede eller voldsomt smalle.
Er der nogen her, som kan se et problem i at bruge en bomløs sadel til disse forskellige heste?
V.H. Rikke *~* Den person, der snakker om alt det, han ved, vil også snakke om alt det, han ikke ved *~*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville kun |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
28-10-2007 12:22 |
|
www.naturhesten.dk/ product_info.php?cPath...ducts_id=3 Anbefale denne her. Den har namlig et lille kammer, som gør at man IKKE sidder lige på rygraden af hesten. Og med det underlag der kan købes og ekstra indlæg til underlag er det for mig at se den bedste bomløse sadel for hesten. Jep har en. Ps. Jeg ville aldrig lægge en bomløs sadel på en heste UDEN en god ryg altså, aldrig på en ryg uden gode og stærke rygmuskler.
Illum Jeg undskylder IKKE for stavefejl . manglende tegn eller tegnsætning. Deal with it! Vigtig info. på min præsentation..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øh Illum... |
|
|
De sadler som Rikke nævner, har da også kammeret som forhindrer at man sidder på rygraden  Rikke, jeg kender ikke de tre modeller nok til at vide hvilken der er bedst, men mht. at bruge den på flere heste, så deles mine to heste om min bomløse. Jeg har ikke oplevet nogle problemer, men det er jo også kun to og ikke 5 heste der skal deles. Prøv og kontakt naturhesten og spørg dem om det er muligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du har ert |
Illum |
28-10-2007 13:06 |
|
Det var Knight bomløs jeg tænkte på 
Illum Jeg undskylder IKKE for stavefejl . manglende tegn eller tegnsætning. Deal with it! Vigtig info. på min præsentation..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Tina *Germ* |
28-10-2007 14:39 |
|
Jeg har lige haft en Trekker Master hjemme på prøve. - mand en stor sadel  Den er stor på alle måder. Meget bred og og meget lang. Ikke noget for mig alligevel. /Tina - Der har en sadelkrise af de helt store.
"For those who believe there is no explanation necessary and for those who disbelieve there is no explanation good enough!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej hej |
|
|
en forespørgsel fra en uvidende: hvorfor rider man med bomløse sadler? jeg har prøvet at sidde i en og synes ikke der var så langt derfra til en ridegjord med bøjler i... Og man må jo ikke bruge dem til stævner... og synes ikke at der er nok støtte til at ride i skoven... så hvad er fordelene ved dem? Det må i jo kunne svare mig på 
Tro på det og du kan gøre det umulige muligt... Dem der vil frem rider DV Stud.agro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor? |
|
|
Fordi min hoppe ikke kan gå med andet. Hun har haft mange rygproblemer, og får ondt i ryggen af sadler med bom. Hun er skæv, så de kan ikke ligge 100% optimalt. Den bomløse elsker hun, og jeg er også glad for at ride med den. Den bomløse giver med sikkerhed optimal frihed til skuldrene, den kan ikke klemme nogen steder. Dog tror jeg, at når unghesten engang er færdig tilredet, og har sat muskler, at jeg vil investere i en normal sadel til ham. Men nu får vi se...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smart... |
|
|
Og så er det forresten ret smart at den kan ligge på andre heste også. Pt. bruger jeg den til mine to, men jeg har også brugt den hvis jeg f.eks. får en træningshest i stalden med en elendig sadel, eller som sidst hvor en tilridningshest kom med en westernsadel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
KarenGry |
28-10-2007 22:16 |
|
Jeg har en Trekker Talent Classic, som jeg er meget, meget glad for. I de knap to år, jeg har haft den, har den ligget på ca 15 forskellige heste - uden problemer. Dog skal de fleste heste lige vænne sig til, at man sidder så tæt på dem. Der går dog ikke længe, før de nyder den store bevægelsesfrihed.
Medlem af koret af rygklappere til Julies dominante klovnerier og Keppies evindelige hippieisme!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar... |
|
|
Tak for jeres spændende svar  Jeg har forhørt mig hos naturhesten, og de siger at der ikke umiddelbart skulle være nogle problemer i at bruge samme sadel til flere heste.
Tina: Vil det sige jeg ikke behøver frygte at sædet i en Trekker Master virker lille fordi det er dybt? Hm... håber da ikke man kommer til at føle at man sidder på en elefant  Er lidt i tvivl om forskellene mellem Trekker Master Classic og Trekker Master II. Men har mailet til Naturhesten og afventer svar. Illum - rider du dressur i din Cheyenne sadel? Har selv en lammeskindssadel og det går helt fint med at ride dressur i den, men kunne dog godt bruge en lidt mere stabil sadel. Og som du nævner, så skal der altså være "kammer" i en bomløs sadel, hvilket lammesadlen heller ikke har.
V.H. Rikke *~* Den person, der snakker om alt det, han ved, vil også snakke om alt det, han ikke ved *~*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meget sjældent |
Illum |
29-10-2007 09:42 |
|
Vi fræser rundt i skoven, Smukke Ganger og jeg. Og ang. støtte i en cheyenne, det er kun et spørgsmål om balance og den har man da når man rider 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Tina *Germ* |
29-10-2007 12:55 |
|
Francis B: Sadlen er ret stor - og min popo er en str. 36 og min lille frieser er ...well lille og kort, så den kombination var ikke et hit. Men sadlen kan måske passe dig - kan se på din præs. at du er en stor pige. Der er ikke andet for end at få en demomodel på prøve 
"For those who believe there is no explanation necessary and for those who disbelieve there is no explanation good enough!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke for noget |
Illum |
29-10-2007 13:03 |
|
Men man kan bliver for stor i popo omfang, til at kunne sidde godt eller for heste behageligt, sorry men sådan er det. Korte heste kan også godt være heste der IKKE kan bære en bomløs sadel..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ækxcjævxkæ |
rfx |
29-10-2007 14:46 |
|
ang stævner så er london fra barefoot blevet godkendt...
HJÆLP!! HUS SØGES I MIDTJYLLAND KENTAUR ARTEMIS SÆLGES 17,5 FIT 3 4500 DET ER EN KLOG KAT DER SPISER OST OG ÅNDER NED I MUSEHULLET EJER AF CASMIR AF HAUERSLEVGÅRD og bANDIDO MISSOS Turbo og Gangster
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sadler... |
|
|
Ja min bagdel er ikke af den allermindste. Men det har nu aldrig været et problem hverken for hesten eller jeg. Så det skal bestemt ikke udelukke os fra at prøve ad med en bomløs af denne type 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang plads |
Illum |
30-10-2007 07:38 |
|
Til ikke str 36-38-40 måske 42 popo, så mener jeg med dette, at kommer man til at sidde OPPE på bag puden, så sidder man IKKE rigtig i en bomløs. SÅ sidder man ALT for langt tilbage og det forkerte sted på en heste ryg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Tina *Germ* |
30-10-2007 12:25 |
|
Jeg tror nu Trekker Masteren kan passe Francis B. Det er ret stor sadel. Så hvis den kan ligge på hestene også så er det jo bare spitzen!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ret stor sadel |
Illum |
30-10-2007 12:28 |
|
Kan jo så komme til at ligge for langt tilbage, ikke hensigtsmæssig... ALle disse ting glemmes, kan jeg læse mig til når man bliver ivrig for at købe en bomløs...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jannej |
|
|
jeg fik at vide af kiropraktoren min, at en ridegjord har nogle koncentrerede trykpunkter, hvorimod en bomløs bedre fordeler trykket samt at man ikke sidder direkte på hestens ryg, særligt hvis man husker det specielle underlag. Man kommer også til at sidde bedre så man kan ride bedre. Så jeg ser frem til at få sådan en og er spændt på om den kan passe min markerede hest.
~ Greven og Luke ~
Man skal aldrig sige nej til en fristelse. Man ved jo aldrig hvornår den kommer igen. - Garfield.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan få problemer |
Illum |
30-10-2007 14:40 |
|
Med makeret hest og for "bøjlen"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trekker Master |
Pernille Thyssen ♣minner1♣ |
30-10-2007 14:56 |
|
hej Rikke jeg har en Trekker Master, og er vildt glad for den. Det er en meget stor saddel og kan virke lidt voldsom at se på, men den har fungeret næsten upåklageligt for mig. Jeg har prøvet den på to forskellige heste. Den første var en meget rund og bred oldenborg, det var desværre ikke med så stor succes, fordi vi troede at den skulle ligge som almindelige sadler, altså god afstand til skuldrene. Derved kom den for langt tilbage, og man kunne ane en ømhed hos hesten, dertil skal siges at vi nok skulle have haft den brede model for at den lå mere optimal. (Jeg har set at de laver den nye model som 16.5 "...) Jeg bruger nu sadlen til min DV vallak, og det er perfekt, jeg vil aldrig ride i andet, jeg springer også lidt i den. Jeg har også redet i en barefoot, også den var dejligt...ja jeg er nok mest til bomløse sadler. hilsen Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stor sadel... |
|
|
Uanset hvilken sadel man rider i - bomløs eller ej - så kan det blive et problem hvis man vælger en sadel, der er for lille til ens bagdel - så det har du ret I, Illum. Jeg har efterhånden en del erfaring i at se, om almindelige sadler (med bom) ligger optimalt på hesten, og derfor vil jeg naturligvis også kunne se om en bomløs sadel kommer til at ligge for langt tilbage på hesten så den trykker der hvor hesten hverken kan/skal bære rytterens vægt. Det eneste der egentlig var spørgsmålet her var, hvor vidt nogen herinde kunne se et problem i, at bruge samme bomløse sadel til flere forskellige heste. Og hvis nogen havde lyst til at dele ud af deres erfaring om de sadler, som jeg nævnte i starten af indlægget. Så hvis nogen har lyst til at starte en ny tråd om sadler/overvægtige ryttere/placering af sadlen på hesten, så er jeg sikker på, at I er velkommen til det. Men tak for jeres erfaring på de områder jeg har spurgt til 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|