Produkter og leverandører
|
|
| kopfjern.... |
| Forfatter:  |
Elif |
| Dato:  |
28-12-2000 22:49 |
|
Jeg har lige et spørgsmål.... måske et dumt spørgsmål, men jeg spørger alligevel (ellers får jeg jo ikke svar ;o)
Hvad er kopfjernet i en sadel helt præcis ? altså hvor sidder det ??
Elif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: kopfjern.... |
Ditte H |
28-12-2000 23:52 |
|
Kopfjernet sidder fortil i sadlen, over hestens manke. Hvis det er for bredt i forhold til hestens skulder/manke vil sadlen ligge for tæt på manken ( der skal helst være plads til to eller tre fingre ml. sadlen og manken ). Hvis kopfjernet er for smalt, vil sadlen være for høj fortil ( sadlens dybeste punkt skal være midt i sadlen) og kopfjernet kan trykke skulderen. På nogle sadler kan man udskifte kopfjernet, hvis det ikke passer ( bl.a Wintec ), på andre kan sadelmageren ændre på bredden ved at varme kopfjernet op og sætte det i spænd ( Hubertus Flexline og Kieffer ) Håber du kan bruge svaret.
Venlig hilsen Ditte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: kopfjern.... |
Scarface |
29-12-2000 13:02 |
|
Hej Elif
Kopfjernet (eller på dansk kopjernet) er det V- formede stykke metal som sidder i forsvidselen på sadlen og holder bommen i facon over mankepartiet.
Hvis du forestiller dig et stykke fladjern som bliver bukket til et V, så er det vist beskrivende nok..:0)
Selve bommen på sadelen deler sig jo i to "grene" fortil, som bærer vægten oppe på hestens skulder.
Det er kopjernet som holder afstanden imellem disse to grene konstant, og som bestemmer bredden på sadlen. ( Altså afstanden imellem "grenene" på bommen)
Bredden på selve bommen kan selvfølgelig variere og det har stor betydning for hvor bred bærefladen bagtil på sadlen bliver, og hvor stor afstand der bliver inde i kammeret, mellem sadelpuderne. (Altså hvor meget plads der er for hestens ryg at bevæge sig på, uden at blive "klemt" mellem puderne..)
Generelt kan man sige at jo bredere bommen i sadlen er jo bedre (Selvfølgelig også afhængigt af hesten...) og jo mere præcist kopjernet er målt ud, jo bedre for hestens ryg.
Der er selvfølgelig også andre faktorer der spiller ind, men i mine øjne er disse to de vigtigste.
MVH
Scarface
(Glæder mig i øvrigt at du kan lide min Lilleputtemus... Du er stadig velkommen til at se hende live...:o)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hej Scar...... |
BeritH |
29-12-2000 21:12 |
|
Gælder det også mig, at jeg må komme med op til Lilleputtemusen igen ................... en lille kat skal bortføres *skumle skumle skumle*
BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BERIT DOG..... |
Scarface |
30-12-2000 00:54 |
|
Du kan da ikke seriøst mene at du vil bortføre Augusta...??
Det er jo Lilleputtemusens allerbedste boks-mis...!!!
Hvem skal så sove i Puttemusens bokshjørne og spinde, og holde hende med selskab hele natten...???
Og stakkels Augusta... Hun nyder jo at Lilleputtemusen nusser hende godnat inden hun skal sove....
Dit helt igennem onde menneske.... *griner*
Hun er altså SÅÅÅ glad for sin boksmis, så det kan der slet ikke være tale om.
( I øvrigt er det altså mig der skal bortføre Augusta, hvis hun overhovedet skal bortføres...!! Nemlig..!! Jeg så hende altså først.. MIN -MIN -MIN.......)
Skal Gizzerne i øvrigt ikke have en boksmis..?? (Det er altså et stort HIT med sådan en boksmis, ved du...)
MVH
Scarface
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: SCARFACE..... |
BeritH |
31-12-2000 00:17 |
|
He he he he
Augusta kunne jo blive boksmis for Bissen og Confusen, så kunne de nusse hende godnat *fløjte fløjte*
BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet