|
|
| Equipe sadler |
|
|
Hej. Er der nogender har erfaring med ovenstående sadler? Linneá expression modellen evt. Og erfaring med latex fyld, som der er i de sadler..
Heste og ponyer tages i ridning. Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| latex fyld |
|
|
har ingen erfaring med Equipes sadler, men med latex sadler generelt. de kan jo ikke tilpasses dyret, dvs hvis dyret ændre form har man måske et sadelproblem. De gl. kadett sadler som alle brugte til ponyer var latexstoppet, bruno sadlen lige så. Omvendt så ændrer den aldrig form så den skal ikke vedligeholdes med stopninger. Så der er både +/- ved denne stopning. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blødt læder |
|
|
Jeg er helt forelsket i de sadler. Det er det blødeste læder. Men blev advaret imod at købe dem da netop pga af det bløde læder ikke holder så lang tid. Der gives 3 års garanti på det. Det er ikke meget når man tænker på hvad sadlen koster. Man kan selvfølig være heldig at den holder længere, men kender nogen hvor det ikke gjorde. Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
|
|
tak for svarene. Jeg synes det er en jungle... Hvilke sadler bliver stoppet med Uld. Amerigo? Jeg ved de kommer fra samme fabrik, så mon ikke de er latex stoppet? Er der nogen derude der kan komme med en masse guldkorn til mig. Er nemlig ved at være rigtig forvirret...
Heste og ponyer tages i ridning. Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| andet fyld? |
|
|
hejsa, kommer lige med et tillægsspg, håber der er nogen som kan svare. Selvom der er en type fyldning i, kan man så ikke få den stoppet om med noget andet, hvis det er? Altså fjerne det hele og komme nyt i? Hilsen den uvidende katarina
Med et hjertebarn (HLHS) i maven
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Amerigo... |
|
|
..er stoppet med uld, men ja de er jo så også en tand dyrere end Equipe sadlerne.  Pia
Dækken sælges. Se min præsentation. ...................
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Equipe |
|
|
Det netop smarte ved Equipe sadlerne er at de tilpasser sig hesten når man lægger den på - OGSÅ når hesten udvikler sig i muskulaturen. Det er sjældent at man ser, folk skal have en helt ny sadel da Equipe'en er særdeles effektiv!
Mvh. Louise Nielsen. Aagaard Stables. Stutteri og springstald med fokus på avl af springheste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rolfe... |
|
|
beklager men her taler du da vidst om noget der er fysisk umuligt. Hvordan kan latex blive mindre (massefylden) af sig selv hvis dyret bliver bredere? latex har jo netop den egenskab at den hverken udvider sig elelr bliver mindre  Og det er jo med sadler som med alt andet udstyr at der er modediller. Tænk bare for 10 år siden hvor alle red i Bruno sadler. Hvormange gør det idag? PiaH, jeg giver dig ikke ret i at Amerigoen er mere kostbar end Equipe.. begge sælger sadler til knap 20K. Hvilken sadel man skal vælge er op til den enkelte person/hest. jeg er feks helt vild med at sidde i stubbens model MF og indtil videre har jeg kunne få dem til at ligge på mine heste, ved at ahve den i forskellige bomvidder , og få dem tilpasset jævnligt. har redet i en Amerigo og den sad man super lækkert i... Kika har du overvejet en passier? de laves også efter mål og koster det samme. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sadler... |
|
|
Den jeg har kig på af equipe sadlerne er den linnéá expression og den står til ca 12000 kr. Så der er en forskel fra 12000 til 20000. (synes jeg) jeg ved godt at pris og kvalitet ofte hænger sammen, Men jeg har desværre ikke 20000 til en sadel. Jeg må indrømme at jeg aldrig har siddet i en passier, men umiddelbart siger den mig ikke noget. Men det er da et forsøg hver at sidde i en. Jeg har et problem med min ryg, hvilket gør at jeg er meget obs på hvordan en sadel er lavet. Og lige præcis med den Linneá sadel, sad jeg rigtig godt i. Men jo jeg må prøve nogle forskellige
Heste og ponyer tages i ridning. Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| passir |
|
|
jamen Kika du kender jo Susan der netop rider i passir pga hendes ryg  En brugt Amerigo kan jo også være et valg... de fåes brugt fra 7-12K Eva har feks en til salg her på HN  Hvad nytter det at give 12K for en sadel hvis du står med et problem efter kort tid hvis berto ændrer kropsbygning? Kan de garantere det ikke sker? Nye amerigoer kan da vidst også fåes formindre ned 20k det afhænger af hvilken model man vælger. Lav da feks an aftale med tatersall, Peter kommer gerne ud, og så kan du jo høre hvad han anbefaler... det er gratis. vil gerne låne dit gen for at prøve sadler på en plastikhest.. jeg skal springe i den /ride i den ½-time før jeg kan sige om jeg sidder ok  Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| karina... |
|
|
Jeg havde slet ikke tænkt på tattersall... Ja dem fra Equipe sagde at den skulle ned på fabrikken og laves om, hvis den skulle ændres. Og det er vi begger enige om, nok bliver en dyr fornøjelse...  Og nej jeg ved ikke om Berto ændre sig mere, håber det dog ikke. Jeg er selv ret vild med amerigo, lige på nær prisen  Og må indrømme, at jeg ikke er vild med at købe en brugt.. Men jeg prøver at kontakte tattersall og se hvad de kan tilbyde
Heste og ponyer tages i ridning. Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| langtid... |
|
|
det vil sikkert også hurtigt tage 4-6 uger at sende sadlen til italien for ændring af latexen.. dvs du er uden sadel hvis en ændring er aktuel i rigtig lang tid  Selvfølgelig ændrer bertho form.. han vil da klart sætte mage fleremuskler  Sjovt jeg vil helelre købe brugt sdaler, for nye sadler er bare såååå stive at ride i. så en let brugt er altid mit valg . prisen skal bare afspejle hvormeget den er brugt/alderen Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det er |
|
|
ulempen hvis den skal afsted og ordnes... For jeg vil ikke være uden saddel i så lang tid... Og sikke optimistisk du er mht. Berto.. Den må snart ikke blive større, så forvinder jeg da på den  Men jo jeg vil jo helst have en uld stoppet sadel.. det vil gøre det hele lidt nemmere.. Uhh det bliver nok en dyr fornøjelse...
Heste og ponyer tages i ridning. Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| karina... |
|
|
Som vi også snakkede om, så var jeg lidt hooked på en prestige Meredith model. Meeen den er også stoppet med latex...
Heste og ponyer tages i ridning. Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Equipe sadler |
| Forfatter:  |
LM |
| Dato:  |
18-07-2007 09:23 |
|
Efter at have læst korrespondancen vedr. hhv. Equipe sadler, latexstopning mv., vil jeg gerne lige afklare nogle ting - ihvertfald hvad angår Equipe sadlerne. Allerførst, så er det korrekt, at Equipes sadler er stoppet med latex. Latex har den fordel, at det ikke ændrer form - og det bliver ved med at være blødt mod hestens ryg. (i modsætning til uld, som bliver hårdt, og trykkes efter hestens muskulatur). Det er bl.a. en fordel, hvis en sadel skal ligge på flere forskellige heste. Fordi Latex'en er blød, er der plads til at hestens muskler kan svulme og arbejde under sadlen - fordi latex'en "viger" for musklen. Det er ligeledes korrekt, at man slipper for at stoppe sadlen om. Det betyder dog ikke, at man ikke kan ændre på sadlen. Når en hest udvikler sine muskler og bliver rundere over ryggen, er det som regel bommen, der er brug for at skifte. Simpelthen fordi hesten er blevet bredere over ryggen. Men det ER selvfølgelig også muligt at fæ ændret stopningen. Equipes sadler skal ganske rigtigt sendes til Italien for at få en ny bom / stopning sat i. Dette er sådan set for kundens skyld. Fabrikken vil være sikre på, at det er kvalificerede folk der "åbner" sadlen - og de vil naturligvis ikke opretholde garantien, hvis man "selv" åbner den. (i øvrigt også et krav, som mange andre sadelfabrikanter gør gældende) En udskiftning af bommen i en Equipesadel koster ca. 1500-1800,- (ved ikke om nogen vil synes at det er en "dyr fornøjelse") Det bløde læder. Equipesadlerne fås i 2 "varianter". Den ene i "almindelig læder", som er glat, blødt og meget holdbart. (præcis som man kender det fra alle andre sadler) Den anden er det samme læder - men hvor sadlen er beklædt med blødt kalveskind. Kalveskindet gør, at sadlen bliver superblød og lækker - og er ikke så glat at ride i selvom den er helt ny. Det er korrekt, at kalveskindet er en belægning - og en belægning kan naturligvis slides igennem med tiden - også afhængig af hvoran man behandler sin sadel! Men der skal altså MEGET til. Hvis kalveskindet SKULLE blive slidt inden for garantien, så er det naturligvis gratis at få det repareret med en ny belægning. Valg af sadel er altid en smagssag. Hvad den ene rytter befinder sig godt i, er ikke altid det rigtige valg for en anden rytter. Derfor er det også meget svært at anbefale en bestemt sadel til en anden rytter. Derimod kan man anbefale et bestemt mærke, som man har gode erfaringer med - service, kvalitet, mv. Hos Equipe kan du altid få lov til at ride i nogle forskellige modeller, så du kan afprøve hvilken model du bedst kan lide at ride i. Og man må også gerne springe i sadlen. Man kan IKKE få en fornemmelse af en springsadel, hvis man ikke må spænde bøjler på og tage et spring - eller i det mindste galopere i let sæde og tjekke, om man kan finde balancen i sadlen. Hvis nogen har yderligere spørgsmål vedrørende Equipesadlerne, kan I læse mere på www.equipesaddles.dk - eller send en mail til equipe@mail.dk mvh. Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karina... |
|
|
..Et af Equipes salgsargumenter har altid været at det var sadler der var lavet samme sted som Amerigo men de var en tand billigere end Amerigo (bare hør salgstalerne på standen i Herning hvis du skulle komme forbi og spørger om hvad forskellen er på Equipe og Amerigo). Og ja de er rent faktisk også lidt billigere end Amerigo men ikke meget mere end et par tusinde kr. og det giver jeg dig så ret i - det er ikke meget når først vi er oppe i det prislag. Men ja Amerigo sadlerne er som sagt stoppet med uld i modsætning til Equipe. Pia
Dækken sælges. Se min præsentation. ...................
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise |
|
|
Tak for svarene. Jeg er nemlig i syv sind, og jeg må bare prøve mig frem. Jeg synes nemlig umiddelbart godt om equipe sadler, så jeg må få en tid hos Hanne og komme op med hesten og prøve
Heste og ponyer tages i ridning. Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kika... |
|
|
hanne kommer da ud.. du skal da ikke køre til ehnde! Louise du bekræfter jo bare det jeg skriver at latexen ikke ændrer sig, og ja man skal undvære sadlen når den sendes til Italien. Kika, med kun 1 hest er de par 1000 pr en Amerigo så koster mere det samme som en bom-ænding koster hos Equipe. jeg finder læderkvaliteten hos Equipe super lækker, derfor har jeg selv at par gjorde derfra.. men Hanne har godt nok aldrig givet mig salgstalen, hun ved nok jeg ikke er modtagelig .. eftersom sidste gjord blev købt hos Louise/Fyn. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| karina |
|
|
hanne ville hels have jeg kom til hende pga travlhed... Men jeg ringer til peter fra tattersall. kan dog ikke se de forhandler amerigo inde på hjemmesiden.. HVilken afdeling er han tilknyttet? er det ikke Kbh?
Heste og ponyer tages i ridning. Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opfølgning |
|
|
Peter fra tattersall kommer imorgen og prøver Amerigo sadler på dyret. Det er jo en lidt anden prisklasse, men er der nogen der kan give et bud på hvad de forkellige modeller koster ( bare så jeg ikke vælter bagover nå han fortæller prisen )
Heste og ponyer tages i ridning. Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo da... |
|
|
mener priserne ligger fra 16K og opefter alt efter model, hvormeget der skal specialsyes etc. Held+lykke med prøvningen, du kan jo ringe med et referat hvis du lyster karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak tak |
|
|
Karina. Jeg havde nemlig sat mig i hovedt at det var fra 19 og opefter... Nu er jeg lidt mere rolig  Tak jeg håber at finde SADLEN og du kan tro jeg ringer med et udførlig referat...
Heste og ponyer tages i ridning. Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tattersall |
|
|
Der er kun billede af en enkelt af Amerigos dressursadler på www.tattersall.dk (under sadler) men han har altså flere forskellige modeller både i dressur og spring sadler  Pia
Dækken sælges. Se min præsentation. ...................
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg købte en... |
|
|
Brugt Amerigo for et år siden. Den var 2 år gammel og jeg fik den til 10.000. Jeg elsker min sadel og jeg kan bedst lide dem brugt, så jeg ikke skal ride den til. Jeg fik af vide at jeg var rigtig heldig, at finde en så ny sadel til den pris. Det er simpelthen den bedste sadel jeg nogensinde har haft og har redet i. Den slår min gamle pessoa, som jeg elskede overalt på jorden. Jeg vil ikke bytte den for noget i verden og hvis jeg skal have en ny sadel, så bliver det også en Amerigo. 
Hilsen Carina
Jeg arrangerer kursus med Susan Kjærgård. Hold øje på min præsentation, hvornår næste kursus er.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prestige |
|
|
Hej Angående Prestige, så er det ikke alle deres modeller der er stoppet med skum, da jeg sprang havde min Prestige altså alm. uld stopning og min nuværende dressursadel er også uldstoppet, men ved man kan få begge dele, Prestige er forøvrigt en rigtig dejlig sadel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tusind tak |
|
|
for alle svarene. Jeg glæder mig også til at se hvad Peter kan tilbyde... Og jeg håber da at jeg finder mig en sadel i morgen... Så kryds lige fingere.. 
Heste og ponyer tages i ridning. Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| karinae |
|
|
Nu er det sådan med Equipe's sadler, at latex'en former sig efter hestens ryg. Dvs. at når hesten går med den, "former" sadlen sig rundt om hesten og når man tager den af igen, "puster" sadlen sig op igen! Dermed sagt, at latex'en i Equipe sadlerne godt kan, som Louise siger, vige for hestens muskler. Hanne fortalte mig, at det ikke altid var nødvendigt at skifte sadlen men at den kunne rettes såfremt dette var nødvendigt! Så karina, jeg har skam ret! Du behøver ikke gå ud og købe en ny sadel når din hest udvikler sig - Dette ved jeg desuden også i og med at vi selv har disse sadler! 
Mvh. Louise Nielsen. Aagaard Stables. Stutteri og springstald med fokus på avl af springheste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puha ... |
|
|
Det er da en jungle a finde rundt i... For hvem og hvad skal man tro på. HVis nu latex fyldningen er super, hvad gør man så i de mange uger man ikke har sadlen hvis den skal ændres? Er latex bedre en uld, dvs. er den mere"eftergivende " over for muskulaturen? Ja kom endelig med input
Heste og ponyer tages i ridning. Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Latex... |
|
|
..kan kun vige for hestens muskler til en vis grænse. Hvis hesten sætter helt ekstremt med muskler bagtil eller fortil vil sadlen typisk komme i ubalance da den latex stopning der er i altså som sagt kun kan vige til en vis grænse. I sådan en situation hvor hesten får ekstremt meget muskelfylde f.eks. fortil men ikke bagtil ville man der kunne stoppe en uldsadel med mere eller mindre fyld fortil eller bagtil for at få sadlen i balance igen, mens det med latex kræver at sadlen sendes ned til fabrikken og ændres. Blot lige for at få det på det rene  Pia
Dækken sælges. Se min præsentation. ...................
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sendes til fabrikken |
|
|
Nu er det jo ikke kun equipes sadler, der skal sendes til fabrikken ved omstopning - det gælder også for prestige og passier (hvis garantien skal beholdes), så det var ikke det der skulle afgøre, hvilken sadel jeg ville købe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Equipe sadel |
|
|
Jeg har lige været ude og ride i min forholdsvis nye equipe sadel. Det er en sand fornøjelse for den passer som støbt til hesten, hvilket den jo også er. Og jeg kan mærke en forskel fra de tidligere sadler og til nu. Hesten arbejder fuldstændig anderledes, større sving og arbejder igennem i overlinien og lægger sig ned i hånden, så  herfra til Equipe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PiaH... |
|
|
..Latex kan kun vige for hestens muskler til en vis grænse. Det er helt korrekt og logik for burhøns Derfor man nogle gange godt kan risikere at sadlen skal tilpasses på et senere tidspunkt igen. Dermed ikke sagt, at du nødvendigvis skal ud og købe ny sadel igen. Sinne: Lyder super 
Mvh. Louise Nielsen. Aagaard Stables. Stutteri og springstald med fokus på avl af springheste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise... |
|
|
..jamen du fik det bare til at lyde som om at det var ekstremt sjældent at man overhovedet behøvede at få tilpasset sadlen, og at det ikke var noget problem overhovedet at sadlen skal til fabrikken og rettes til. Sådan hænger verden nu engang ikke helt sammen i hvert fald ikke for mit vedkommende. Jeg ser to problemer. Dels så kan en unghest udvikle sig ganske hurtigt rent muskelmæssigt (dette har været tilfældet med samtlige 4 ungheste jeg har haft), dels så er italienerne altså ikke verdens hurtigste folkefærd til at få gjort noget ved sagen så der kan nemt gå helt op til både 2 og 3 måneder før disse ændringer er lavet (og så lang tid ville jeg ikke kunne undvære min sadel). Derfor ville jeg helt klart vælge en Amerigo eller en anden sadel med uldstopning som det er tilladt at få omstoppet hos godkendte sadelmagere her i Danmark så jeg hele tiden har en sadel der ligger perfekt på min hest og så jeg ikke skal give min hest ridepause i 3 måneder  Pia
Dækken sælges. Se min præsentation. ...................
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ´PiaH... |
|
|
Amerigosadlerne er også rigtig gode så forstår godt disse sadler tiltaler dig. Og nej, italienerne er ikke de hurtigste mennesker, men nogle gang har det hjulpet lidt at presse dem så sadlen blev hurtigere færdig. 
Mvh. Louise Nielsen. Aagaard Stables. Stutteri og springstald med fokus på avl af springheste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så har jeg |
|
|
bestilt en Amerigo sadel... Den skal specielsyes, da min kære hest ikke er særlig makeret fortil og ganske "normal" i resten af sadellejet. Men jeg har bestilt en Pinerolo Hos Peter fra Tattersall. Synes jeg fik en super behandlign og prof. vejledning. Der blev målt og vejet. Prøvet forskellige modeller, og vi fandt en der ville passe ham. Så jeg glæder mig til at få den hjem og ride den til. Tusind tak for alle Jeres svar herinde. Det er altid rart at få en debat igang. Kika
Heste og ponyer tages i ridning. Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|