|
|
| old macs(igen) |
| Forfatter:  |
oldenborgerfan |
| Dato:  |
19-05-2002 13:48 |
|
Jeg ved godt, at der er startet en tråd før, men jeg synes at den var for gammel til at fortsætte...
Jeg har læst alle indlæggene, og læst på old macs hjemmeside.
Men jeg savner at høre fra flere der har prøvet dem.
Min hest hiver konstant forskoene af, og jeg er ved at være godt træt af smede der ikke gider komme og sætte den på igen, pauser i træningen, samt at det jo ikke er særlig sundt for hov væggene, at få flået skoene af hele tiden.
Jeg overvejer kraftigt, at lade ham gå barefoot, og så sørge for at holde hovene sunde med en god hovbalsam og beskæring, og så træne med old macs.
Men kan man bare træne som normalt, i spring og dressur?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: old macs(igen) |
|
|
Jeg er blevet advaret imod præcis Old Macs (ikke boots i almindelighed) af en smed - de kan slide nogle enorme brændsår på dragterne hvis de ikke er korrekt tilpassede, så smedens råd var, at en beslagsmed skal kontrollere at de passer hesten.
Det er ikke 100% sikkert, at din hest kan gå på fold uden sko, men det er da værd at prøve, ellers løses problemet med tabte forsko tit, hvis man tager bagskoene af. Der er også andre muligheder: Flapsko som præcis er konstruerede til heste, der træder skoene af, kunststofsko skulle også have sværere ved at falde af, samt at lade hesten gå med klokker - det bruger jeg med succes på min hest, som ellers ALTID træder sko af efter 2 dage.
Det kommer jo også meget an på din smed... Med den smedemangel, vi har, så holder man jo fast på smed, og MIN er meget konservativ mht. alternative typer sko, så jeg har lidt svært ved at få lagt dem på, da jeg ikke kender en smed, som jeg gerne vil skifte til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: old macs(igen) |
Camilla (Felur) |
20-05-2002 10:52 |
|
Min smed har bøjet den bageste cm. af skoen lidt opad, så den er lidt sværere, at "få fat i". Felur går ikke med bagsko.
Med venlig hilsen Camilla (Felur) - formerly known as Camilla (Hørsholm) :P ---> Så har min præsentation fået en kraftig overhaling - nye billeder! <--- :D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hippoflex |
HLJ |
20-05-2002 16:23 |
|
Hej
Har du prøvet Hippoflex hestesko se mere:
www.smedjeriet.dk
selve skoen er flesibel så mange heste har svært ved at hive skoen af
Hilsen Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
stine |
21-05-2002 14:09 |
|
hejsa
min gamle hest trådte også skoene af, så min smed gav den lidt for små sko på forbenene, dette virkede...
dog kan hesten godt være lidt øm et par dage efter, det var min dog aldrig...
knuz stine...:-P
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Bøjede bagender på skoene, og for små sko....
Man forstår hvorfor forsikringsstatistikkerne ser ud som de gør, når dette er smedenes svar på tabte sko..!!
KOMBISKO.. eller med et andet navn "flapsko" er ganske enkelt en GENIAL opfindelse.
Jeg KAN ikke forstå at de ikke er mere brugt blandt smede.
De har MANGE flere fordele end blot at hesten ikke kan træde dem af.
MVH
Scarface
-Alle er dog enig om at sådan en hest har de aldrig tidligere haft! Bent Branderup om knapstrupperen.
og jeg er enig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Scarface!
Jeg er også vild med tanken om flapsko men min stok-konservative smed vil ikke lægge dem på selvom jeg har bedt ham om det flere gange - og på midtsjælland kan man faktisk ikke skifte smed, for der er ikke andre (uddannede) at finde.
Det er MØGIRRITERENDE, men jeg ved simpelt hen ikke hvad jeg skal gøre ved det, men smede er simpelt hen så bange for at prøve noget nyt.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til Scarface |
oldenborgerfan |
22-05-2002 13:26 |
|
De her kombi sko/flapsko er det det samme som Hippoflex/hippogrif sko?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: til Scarface |
|
|
Jeg synes nu stadig at Old Macs er et interessant alternativ - men vil have min dyrlæges vurdering før jeg prøver at bruge dem! Og jeg skal også se om jeg kan finde andre mærker i boots - men det er ikke lykkedes endnu!
Naturligvis skal de være den rigtige størrelse, og hesten skal tilvænnes langsomt til at gå med dem - men jeg vil være glad for helt at slippe for at sømme noget fast til Baloo's hove!
Løsningen på tabte sko er IKKE for små sko - klokker kan hjælpe (uden at skade) - men det med at bruge en lsøning der skader hesten mere end problemet - det kan jeg ikke gå ind for! Hygge £isbeth ******** A balanced diet is a cookie in each hand. SÅ er der kommet billeder af Baloo på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
jeg kender da en superdygtig smed, som jeg er sikker på vil forsøge at løse dit problem, og som jeg tror køre til midtsjælland, og selvfølgelig skifter man smed,det er dig der betaler regningen, og din hest der får ømme fødder. i den sidste ende må du jo komme til smeden, hvis ikke han vil komme til dig.
slå op i telefonbogen,og find Peter Bihlet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Ina - fortæl lidt mere om Peter Bihlet, jeg tror det er mig, dit indlæg er henvendt til, da Scarface bor i Nordsjælland.
Jeg vil godt lige pointere, at min hest IKKE går med for små sko, eller sko, hvor bagenderne er skåret af, han går med passende sko og klokker, jeg ville bare hellere have, at han gik med hippoflex eller flapsko, men min smed er KUN til metalsko.
Er Peter Bihlet uddannet, kommer han til tiden og er han sød ved hestene?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Oldenborgerfan |
|
|
Hej igen
Nej Hippoflex og Hippogrip er to forskellige sko.
Og flapsko er noget helt andet igen.
En flapsko består af en gummi"plade" i oval form, som hesten går på.
Undersiden af denne gummiplade har i den forreste halvdel en "fordybning" langs yderkanten, hvori man lægger "en halv sko" (en sko hvor halvdelen af grenene er skåret af) og sømmer den på som normalt.
Når hesten så går på den, kan den træde på den bagerste del af "skoen" (læs gummiflappen) lige så tosset den vil, -den "flapper" bare tilbage på plads igen.
(Jeg lægger et link ind så i kan se skoen, jeg skal bare lige finde det frem.)
En anden fordel ved denne sko er at hesten rent faktisk går på en plan flade (nøjagtigt som den ville gøre hvis den gik uden sko..) så sål, stråle og hvad der ellers naturligt ville røre jorden når den går, får kontakt og "arbejder med".
Endnu en fordel er at beslaget er støddæmpende, så det aflaster sener og led.
Endnu en fordel er at hovens underside til en vis grad er beskyttet mod ammoniakpåvirkning fra madrassen, da den aldrig kommer i kontakt med undersiden.
Jeg kan simpelthen ikke få ind i mit grødhovede, hvorfor smedene ikke bruger denne sko meget mere end de gør.
Den kunne løse mange af de problemer som folk døjer med.
Eneste ulempe ved skoen, er at det kan være lidt svært at få renset grundigt inde under sålen.
Man vænner sig dog til det, og får en "teknik" der gør tingene lidt nemmere.
Om den dur til springheste, der skal springe på græs etc. skal jeg dog ikke kunne udtale mig om.
En anden lille positiv detalje er efter MIN (helt personlige) vurdering, at hoven "arbejder" i langt større grad på denne gummiflap.
Min hoppe som ellers har gået på jernsko, brugte de første fjorten dage på flapskoen, til at "vokse" (altså "lægge hoven udover") to-tre mm. ud over skoene i HVER SIDE af skoen, på begge forhove....
-PÅ 14 DAGE...!!!
Det siger, helt personligt, mig lidt om hvor meget spillet i hoven egentlig bliver forhindret med en jernsko.
(Specielt hvis den er for lille. AV mine tæer...!!)
Det "morsomme" ved dette er at sømmene i hoven altså ikke forhindrer hoven i at arbejde, når der ligger en sål ovenpå skoen.
Hvis det var tilfældet, så ville hoven jo ikke kunne brede sig ud over skoen på den måde som den har gjort på min hoppe.
Jeg kan kun anbefale dig at prøve skoen.
Og til Tina MJ;
Se at få skiftet den smed ud. Ham kan din hest ikke væe tjent med. Hvad gør du den dag din dyrlæge beordrer en eller anden form for specialbeslag som smeden er for konservativ til...?
ALLE smede er konservative i en eller anden grad, fordi de er opfødt med at metalsko er det eneste der dur.
De fleste er ikke særligt villige til at prøve kunststof/andre nye sko. Uviljen bunder i deres manglende erfaring med skoene, og gamle fordomme om at det materiale der bliver brugt til skoene ikke er godt nok/har nogle forkert egenskaber.
Det var/havde de heller ikke for 10-15 år siden.
Men det var dengang..!!
Din smed,.... Han lyder godt nok et nummer for usmart til mig.
Hvis han blankt afviser alle nye tiltag på denne måde, så bliver han snart overhalet af udviklingen, for det går STÆRKT i disse år.
Som min smed ynder at sige. Der findes ikke nogle dårlige sko. Det gælder bare om at finde ud af hvad de kan bruges til..!
MVH
Scarface
-Alle er dog enig om at sådan en hest har de aldrig tidligere haft! Bent Branderup om knapstrupperen.
og jeg er enig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Scarface
Han er også på udskiftningsbænken, jeg skal bare finde en anden og DET er svært!!!!! Derfor efterlyser jeg IGEN pålidelige smede på midtsjælland.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
hej tina
jeg har kendt Peter i mange år, i anden forbindelse, og jeg ved om ham at han er enormt kompetent , og det må være det vigtigste, om du synes om ham som person, kan jeg ikke vide, men han var helt sikkert min smed hvis han kom til sydsjælland, hvad han desværre ikke gør. håber du har held med det. INA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|