Hej Line.
Du skriver at den er blevet ødelagt af smeden,og du kunne ikke kontakte ham senere.
Så får du fat i en anden som du bliver anbefalet,og hesten er stadig halt flere dage efter,men får det så bedre.
Så 3 mdr efter siger du at hovene nu er så gode at der kan komme sko på,men nu finder du ud af at den pågælden smed ikke sko,men kun beskærer.
Og nu er hesten pludselig stokhalt igen,er du sikker på at det er smeden som er den store synder her??
Han skulle være kommet med det samme og lagt sko på efter at hesten havde udvist ømhed efter hans sidste besøg,men du kunne ikke få fat i ham,og du valgte at få en anden ud som du ikke kendte.
Hvem af de to har ødelagt din hest som du siger???
Jeg kan heller ikke forstå at der ikke kunne komme sko på før efter 3 mdr.??? Hvad sagde dyrlægen til det,for ham har du selvfølgelig haft fat i med det samme efter at den første smed havde været der.
Jeg kan fortælle dig at uanset hvor lidt horn der er på en hest er det ALTID muligt at lægge sko på.
Det er da muligt at smeden må lave nogle specielle sko,men der kan komme sko på. Og de vil også blive på i en beslag periode 5 til 6 uger.
Jeg har på fornemmelsen at problemet her er at hesten har muligvis lave eller meget flade såler.
Dette vil altid give lidt ømhed hvis at den går uden sko og er beskåret for tæt.
Den bliver ikke øm af at gå på strålen medmindre at den har det som kaldes hovsenebens betændelse.
Hvis at det er det vil din næste smed lægge kilesko på.
Altså jernkiler så der ikke kommer tryk på strålen.
Hvis at det er flade såler vil han give den ringsko med lædersåler.
Jeg syntes at det er lidt farligt at sige at din smed har ødelagt hovene,det er en beskyldning som du skal sørge for er velunderbygget,bla. ved hjælp fra din dyrlæge,samt en smed som har set skaden lige efter at den er påført.
Den er ikke eller har ikke været ødelagt,så er den jo lige til slagtning. Men den er uden tvivl blevet beskåret for tæt,og så er den blev meget øm,derfor skulle den have haft sko på med det samme,og ikke efter 3 mdr.
Jeg er sikker på at hvis din nye smed ved hvad han gør er den hest rengående efter et par dage når han har ordnet den.
Hilsen Den Gamle Smed NSW