Valg af bil afhænger vel også af, hvad man skal bruge skidtet til, når den ikke lige trækker heste. Hvis det primært er til det formål, kan man jo vælge en mindre økonomisk 4X4.
Min bil skal primært bruges til pendling og kørsel for firmaet. Jeg tilbagelægger mere end 50.000 km årligt, heraf er kun en lille del privat kørsel (når vi ikke lige tager pendlingen med).
Den skal være økonomisk, driftsikker, komfortabel og sikker, - og så må den meget gerne kunne transportere min hest også (men det er ikke dens primære formål).
Det ville koste mig en formue at køre 4X4 - servicen er dyr og brændstoføkonomien ringe - til gengæld finder man næppe noget mere ideelt til at trække en trailer.
Den ideelle pendlerbil ville være en Lupo, super brændstoføkonomisk - men ikke lige indbegrebet af en hestebil.
Så jeg kører Skoda (diesel), - en superdejlig, komfortabel og sikker pendlerbil, som må trække 1200 kg på krogen (men så er den også på arbejde...)
Jeg synes selv, at det er et godt kompromis. Min søster har også bil, men kører langt mindre og har en større hest. Hun kører en ældre Ford, som kan trække ca. 1600 kg. Til gengæld er den ikke sjov at tanke. (Det er min derimod.
)
Mette (Fjolle)