Min Passier er fra 1984 eller 83. Kvaliteten er der ikke noget i vejen med, hvis sadlen er passet, - faktisk findes den ikke meget bedre. Det gælder også bommen, som af mange betragtes som noget af det ypperste - og som stadig benyttes af Passier.
Vær særlig opmærksom på underlæderet (undersiden af sadlen, puderne) - er der revner her, kan sadlen være umulig at omstoppe.
Min sadel kostede for 6-7 år siden 3.000 kr - men jeg havde gerne givet mere. Husk bare, at læderet skal være helt og plejet. Hvis det er skadet og ødelagt af forkert eller manglende pleje, kan sadlen være ødelagt.
Husk også, at de fleste sadler fra den tid ikke har kilepuder. Min har - og min hest har brug for dem, men mange af de gamle sadler har en lidt sjov facon - ridehesteidealet har jo ændret sig igennem årene. Min har i øvrigt fået ændret sit gjordophæng.
I øvrigt har jeg familiens bedst liggende sadel - selv om jeg har fjordhest. Min søsters hoppe har et godt sadelleje, men hendes nye, specielt indkøbte sadler ligger ikke som Passieren.
Så anbefales! 
Mette (Fjolle)