|
|
| svindlere, snydere, nej ikke alle!! |
| Forfatter:  |
karina |
| Dato:  |
08-03-2002 21:20 |
|
HESTEHANDLERE!! Ja vi kender jo alle den gyldne regel! Stol aldrig på en hestehandler... De snyder dig, allierer sig med andre og probber hestene med plegisil, for at vi skal kunne sætte os op på dem.
Den indstilling har jeg også altid haft, og alligevel var jeg "dum" nok til at købe en 4 års holstener af en. En ældre mand, der havde mange heste, og så var han rigtig hestehandler-agtig... seler, grå hår og havde en lille lastbil!
Jeg købte hesten, fik den handelsundersøgt og den gik igennem - SKØNT!! Vi tog den med til Esbjerg, hvor den nu skulle gå i løsdrift. Dejlig underernæret hest, med lidt skæve ben, men ellers vidunderlig. Alt det kunne jo rettes op på.
Jeg har nu haft hesten i 6 mdr. og kom i den uheldige situation at den blev halt. Som alle andre omsorgsfulde hesteejere fik jeg dyrlægen til at tjekke den. Den kom i røngten, og blev mandag d. 7 marts erklæret ubrugelig, og den var klar til slagtning! Stor chok for mig og min familie, men der var ikke noget at gøre. Hesten havde fået sammengroede led og kunne ALDRIG bruges igen...
Vi kontaktede den hestehandler jeg købte ham af, for 6 mdr siden, og fortalte ham hvad der var sket. Til min store forundring sagde han: "Den kan du jo ikke bruge, kom med den, du får dine penge tilbage, og jeg slagter den og får slagterpengene! WHAT?? Men ja, han mente det. En kæmpe lettelse for min økonomi, men også for min generalisering af hestehandlernes etik og moral. Vi skulle bare bestille tid i et slagteri, så skulle han nok fragte den...
Godt nok er det barskt for mig bare at afl. mit dyr, men når den ikke kan reddes. Det fede er bare at denne vidunderlig troværdige hestehandler, fuldstændig har ændret min mening af hvad angår denne kategori.
Jeg synes bare at det er på tide at vi indser at det gælder om at finde den rigtige hestehandler, som man føler man kan stole på... så er de bare kanone!! Endelig en positiv historie for dem!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: svindlere, snydere, nej ikke alle!! |
Donia (Athos) |
08-03-2002 21:29 |
|
Det lyder da skønt! Altså ikke det med din hest, men at manden var så venlig at tage det hele tilbage!
Nu er min præsentation blevet opdateret med lidt billeder:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg ved godt at det ikke er pænt at tænke sådan her, men kan du være sikker på at han slagter den og ikke bare sælger den videre.
Jeg har godt læst at du skrev at han bad jer bestille tid på slagteriet, men jeg ville nok alligevel tjekke med slagteriet at den rent faktisk også blev slagtet.
Caro
"A good horse is never a bad color"
"Horses never lie"
"Considering the horse" af Mark Rashid. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
atengstedt |
08-03-2002 23:27 |
|
altså Caro- hvis man SELV bestiller tid ved et slagteri - og SELV organiserer transporten dertil ELLER får slagteriet til at hente - hvad i alverden forestiller du dig så, at slagteriet skulle stille op med dyret??
Ringe til diverse hestehandlere og spørge om de var interesseret i en defekt hest til videresalg??
-altså man KAN også være FOR mistænksom!!
atengstedt, som tror på at slagtere sælger videre - men først efter dyret er dødt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Til atengstedt |
|
|
Hej atengstedt
Du har helt ret, jeg var både grov og mistænksom, men det var denne sætning som fik mig til at overveje den ulykkelige mulighed: "Vi skulle bare bestille tid i et slagteri, så skulle han nok fragte den..."
Hvis hestehandleren fragter hesten hvor er garantien så for at den ender på slagteriet?
Caro, som måske var lidt for hurtig på tasterne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
tine(ikkeloggetind) |
11-03-2002 14:14 |
|
Hej Karina !
Gør hesten den tjeneste, at følge den til slagteriet og se den blive aflivet. Det har den fortjent.
Du har vel set i rapporten hvordan det kan gå hvis man ikke gør det?
Mvh Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hmm - jeg er nu altså også mistænksom.
Jeg ville ikke få slagtet den hest FØR jeg havde fået pengene tilbage (det har du måske også fået).
Desuden - hvorfor bestiller han ikke selv tid, så passer det i hans planer med at fragte den ?.
Et eller andet juridisk ringer hos mig......hvis ejer selv har bestilt tid hos slagteren, så kan hestehandleren vel bare sige at det er købers eget valg. Og beholde sine penge for hesten ?
Hvis du HAR fået dine penge tilbage og du selv følger den til slagteren, så vil jeg give dig ret i at du har mødt en ærlig hestehandler. Til hans forsvar, så er det jo ikke sikkert at han har været klar over hestens fysiske problemer.
Mh KatrineH
Rigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Marianne |
15-03-2002 20:21 |
|
Jeg kender faktisk også en meget ærlig hestehandler her på Sjælland.
Hvem var din ærlige mand,måske kan vi andre hamdle med ham.
Følg din hest til slagteren el. find en der kan se den er død.Det fortjenner den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina |
18-03-2002 12:25 |
|
Jeg kan da godt forstå at hestehandleren smiler og tager hesten retur, uden du når andet!!!! Iflg. købeloven så er det en skjult handelsfejl, og sælger står for alle udgifter du har haft på hesten!!!!! Sko, staldleje, mad, dyrlæger ja, alt hvad du har haft af omkostninger. Altså så sparre hestehandleren en masse penge på at tage hesten retur, og du bliver vældig glad.... Jeg ved dette fordi at jeg selv her i sommers sloges med en hestehandler..... Efter det jeg har været udefor, så tror jeg ikke at der findes ærlige heste sælger....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|